Denne
teksten er også satt opp på
den siste søndagen i kirkeåret, også kalt Domssøndagen. En
minnelse om at regnskapet kommer til slutt.
Jesus
har i det 23 kapittelet hos Matteus felt dommen over Israel og dets
ledere, som ikke kjente sin besøkelsestid, men forherdet seg i vantro.
Så taler Han videre om de siste ting, og beskriver
hva som skal kjennetegne den tid, inntil Han i vår tekst beskriver
den endelige regnskapsdag, da vi alle skal stå innfor tronen på høyre
eller venstre side, og gå inn enten til evig liv eller evig
pine.(v.46).
Det beskrives aldri noen tredje utgang
av dette liv i Skriften.
Slik skal også denne siste søndag i kirkeåret tale
til oss. Nå har du også hele dette året fått stå og blitt «spadd om
og gjødslet» med Guds ord. Nå skal regnskapet gjøres opp, og resultatet
prøves.
Menneskesønnen skal komme
i sin herlighet, og sitte på sin herlighets trone, og ha det siste
ordet i ethvert menneskes liv.
Det kan mang en gang se ut for at det er helt andre
krefter som sitter på tronen - og som apostelen sier i Hebr 2:8: «Ennå ser
vi ikke at alt er Ham underlagt.» Nei, vi ser det ikke - og i
den siste tid skal djevelen og hans makter rase som aldri før, og
da ser det absolutt ikke ut for at Jesus er Herre - men Jesus har
altså sagt oss det her i teksten: «Men når Menneskesønnen
kommer i sin herlighet, og alle englene med Ham, da skal Han sitte
på sin herlighets trone. Og alle folkeslag skal samles fremfor Ham.
Han skal skille dem fra hverandre, likesom gjeteren skiller sauene
fra geitene.» (v.31-32).
Den dag skal det ikke lenger herske noen tvil i
noen sjel om hvem som er Herre! «Hvert kne skal bøye seg og hver tunge
bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære.» (Fil
2:10-11).
Her står de maktesløse i seg selv, både de som skal
arve riket og de som skal tape alt. Den dagen er det Han alene
som plasserer den enkelte, der hvor han rettelig hører hjemme. (v.33).
Denne bestemte dagen rykker vi nærmere for hver
dag som går. Tenk om verden hadde trodd det! Da skulle den fått annet
å bestille. Men trygg og likegyldig i sin åndelige død, går den frem
og våkner ikke opp før Han plutselig står der: Hit og ikke lenger!
«Deres
(Guds) store vredes dag er kommet!» kan vi lese i Åp 6:17.
Det er forutsagt og forutbestemt en slik dag. Den
er altså kjent og forkynt oss! Talen om, og tanken på de aller siste
tider legger et svært alvor innover oss - og det med rette. Og da
lyder gjerne ropet herfra og derfra: «Gjør deg rede!» Men saken er
den at vi kan ikke gjøre oss rede! Vi er ute av stand til det. Likevel
lyder det til oss, og blir da stående som en kraftig påminnelse om,
at den som ikke er rede den dagen er tapt for evig. Vi trenger da
- kan hende mer enn noen gang - å høre om Ham som kjøpte oss til Gud
med sitt blod. (Åp 5:9).
Du kan ikke bli mer rede for himmelen, enn hva du
er blitt ved din tilflukt til Jesus!
«Da rett dere opp og løft hodet,»
sier Han, «for deres forløsning stunder til.» (Luk 21:28).
Deres forløsning! Her åpenbarer Jesus
det herlige budskap som også kommer frem i teksten vår, og blir talt
til de frelste (forløste) på den siste dag. Det eneste evangelium,
som vi kan lese det av Gal 1:7.
Det er altså noe de hele tiden har eid, nå stunder
det til den time da det skal slå ut i full blomst og de skal høste
frukten av det fullt ut! Løftet skal oppfylles på dem!
Jesus sier ikke noe dersom, hvis, såfremt, i fall,
i denne sammenheng. Noe som ville gitt grunn til å senke hodet,
i tvil og anfektelse: «Mon tro om ...?» Men Han sier: «Løft hodet!»
Se opp til Ham! Han er trofast Han som gav oss løftet, Han skal gjøre
det. (Hebr 10:23).
Det
blir ofte talt om, og fokusert på de gjerninger som
nevnes her, når denne teksten blir utlagt. Men er det noe denne teksten
taler klart om, så er det jo at ikke en sjel blir frelst på grunn
av noen gjerninger fra menneskers side - verken disse gjerninger du
leser om her, eller noen andre.
Hør bare Jesu tale: «Kom hit dere som er velsignet
av min Far! Arv det rike som er beredt for dere fra verdens grunnvoll
ble lagt.» (v.34). Fra verdens grunnvoll ble lagt! Hvor
var vi med våre gjerninger – gode eller onde – den gang?
Så ser det ut som om Jesus taler om at de blir frelst
nettopp på grunn av sine gjerninger: «Da skal kongen si til dem ved
sin høyre side: Kom hit, dere som er velsignet av min Far! Arv det
rike som er beredt for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg
var sulten, og dere gav meg mat. Jeg var tørst, og dere gav meg å
drikke. Jeg var fremmed, og dere tok imot meg. Jeg var naken, og dere
kledde meg. Jeg var syk, og dere så til meg. Jeg var i fengsel, og
dere kom til meg.» (v.34-36).
|
Men
igjen: Hvor var de med sine gjerninger den gang riket ble beredt for
dem? (v.34b).
Disse
som ikke kan slippe dette med gjerninger - selvsagt fordi de selv
ikke har opplevd døden under loven og frigjørelsen i evangeliet, og/eller
ut fra en vrang forståelse av dette med vekkelsesforkynnelse
- sier: «Nei, man blir ikke frelst på grunn av disse gjerninger»
- man prøver å gi sin loviskhet et evangelisk anstrøk - «men disse
gjerninger viser om du har livet.» Underforstått - se til å granske
deg nå, om du også har disse gjerninger Jesus taler om her!
De har helt rett i det første - disse gjerninger
viser om du har livet - men det er en ting de fullstendig overser
da, nemlig at de frelste selv, nettopp ikke kjente til disse
sine gjerninger. (v.37-39).
Det er et vesentlig poeng. Hvorfor skulle det ellers
stå her?
Vi er da inne i dette Jesus åpenbarer når Han taler
om «- å bli i meg!» - «- bli i min kjærlighet!» - «- så bærer du frukt»
- «- fra hans indre, som tror på Ham, skal det renne strømmer av levende
vann» og lignende.
Det er blant annet hva Jesus taler om her i teksten.
Ånden gjorde sin gjerning i og ved disse. Det er ikke
Jesu mening at Hans troende skal bi opptatt med å måle seg etter sine
egne gjerninger, men tvert imot at de skal finne hvile i vissheten
om at livet i Ham, skal, og må komme
til å bære frukt.
Det
er en ting som er viktig å være klar over her - Johannes sier i sitt
brev: «Hver den som elsker Faderen, elsker også den som er
født av Ham.» (1 Joh 5:1).
De frelstes gjerninger - som omtales her - viste
seg å være rettet mot noen bestemte, nemlig Hans minste brødre. (v.40).
Jeg tror ganske bestemt det da er tale om dem som på en særlig måte
har måttet lide for evangeliets skyld. Og som ikke har hatt
annet å forsvare seg med enn Ordet - budskapet - de fikk åpenbart.
Paulus sier noe i 1 Kor 4:9-13 som vi skal ta med
her: «For meg ser det ut som om Gud har stilt oss apostler aller nederst.
Vi er som dødsdømte. Et skuespill er vi blitt for verden, både for
engler og for mennesker. Vi er dårer for Kristi skyld, men dere er
kloke i Kristus. Vi er svake, men dere er sterke. Dere er æret, men
vi er foraktet. Helt til denne stund er vi både sultne og tørste og
nakne og mishandlet og hjemløse. Vi sliter og arbeider med våre egne
hender. Vi blir utskjelt, og vi velsigner. Vi blir forfulgt, og vi
tåler det. Vi blir hånet, og vi formaner. Vi er blitt som utskudd
i verden, som avskum for alle, helt til denne stund.»
Hvem husker ikke å ha lest om kristne i de tidligere
østblokklandene - gjerne høyt utdannede mennesker, som for evangeliets
skyld måtte livnære seg som gatefeiere for eksempel, om de da i det
hele tatt fikk noe å livnære seg ved? Minner de ikke om Jesu minste
brødre?
Her
åpenbares den ånd som er i den troende - Han gir et glass vann fordi
vedkommende er en Jesu disippel. (Matt 10:42).
Han gir selvsagt også gjerne enhver annen som tørster,
om mulig. I det er han lik ethvert annet humant innstilt menneske
her på jord, men i det første er han unik. Det er et adelstegn!
Det er dette Jesus taler om. De
som gikk tapt manglet dette! (v.45).
Et humant innstilt menneske kan gjøre mange gode
gjerninger, men aldri gi en stakkar noe fordi han eller hun
er en Jesu disippel. Han har rett og slett ikke kjærligheten til Herren
i seg. For han har ikke opplevd dette å bli elsket av Ham først, som
vi kan lese i 1 Joh 4:19: «Vi elsker fordi Han elsket oss først.»
Golgata når ikke frem med sin klare tale om Guds kjærlighet.
Dette er meget alvorlig! Og det er ikke noe et menneske
kan ta seg til. Det vil bare føre inn i en enda større
ulykke - du vil bli gjennomsyret av den fariseernes surdeig som Jesus
advarer bestemt imot – nemlig hykleriet, skuespillet, etterligningen
av det ekte (Luk 12:1), men som kun har rot i ditt gamle menneske
– springer ut derfra, og fører tilbake dit. Kommer aldri videre ut,
og når fremfor alt aldri himmel og salighet.
Du
må veien om Jesus, bli født på ny, og bli én ånd med Ham ved evangeliets
ord: «For dere er gjenfødt, ikke av forgjengelig sæd, men av uforgjengelig
sæd, ved Guds ord som lever og blir ... Og dette er det ord som
er blitt forkynt dere ved evangeliet. (1 Pet 1:23 og 25).
«Det
er frelse kun i Jesu blod alene, Veien hjem til Gud går jo om Golgata.»
La oss da avslutte kirkeårets mange taler med denne enkle,
men sanne og klare strofen fra en kjent musikklagssang.
|