Igjen møter vi
et av disse spørsmål, stilt til Jesus, - ikke av nød for ens sjel
- men av denne pirrende nysgjerrighet som har forårsaket at det er
skrevet hele bøker og avhandlinger om blant annet dette emnet, og
ikke minst, om emnet - de siste tider. Det er den samme «åndelighet»
som vi møter hos disse som fulgte - og følger - Jesus på grunn av
de tegn og under de så. Dem som Jesus ikke betrodde seg til
(Joh 2:24).
Til Hans egne heter det: «Dere er det gitt å få
kjenne himlenes rikes hemmeligheter, men dem er det ikke gitt.» -
Og så kommer dette alvorlige ordet: «For den som har, han skal det
bli gitt, og han skal ha overflod. Men den som ikke har, skal bli
fratatt endog det han har.» (Matt 13:11-12).
Hvem er så disse Hans egne? - De som har, hvem
er de? Hør noen ord nå, og undre deg: «Menneskesønnen er kommet for
å søke og frelse det som var fortapt,» og: «- men det dåraktige
i verden ... det som er svakt i verden ... det som er lavt
i verden, og det som er foraktet, det utvalgte Gud seg ...»
Og: «Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men for å kalle syndere,»
og lignende utsagn kan du lese mange steder i Skriften om de som har.
Det er dem verden regner som dem som ikke har. De som nettopp
grunnet sin egen fattigdom må søke Herren for alt. Herren har fortrolig
samfunn med dem, og Hans pakt blir dem kunngjort. (Sal 25:14). De
får se inn i hemmelighetene i Guds rike uforskyldt av nåde. Det vil
først og fremst si at evangeliet blir holdt levende i deres ånd -
Hans pakt blir dem kunngjort.
De andre - de som står utenfor denne fattigdom - får kun høre hva de selv må
gjøre for å nå frem: «Strid for å komme inn osv.» Det er også bare ved denne
strid, et menneske kan lære denne sin egen fattigdom sant å kjenne. Derfor sender
Guds ord mennesket inn i denne tunge strid for å berge sin egen sjel. En strid
som i utgangspunktet er håpløs, men det er en erkjennelse som er høyst
påkrevd, for den som skal arve frelsen. Den driver oss til Jesu naglemerkede føtter.
Naglemerkene! - Har du virkelig sett dem, og stilt deg spørsmålet i sannhet:
Hvorfor bærer Han dem - og til hva? Da er det kanskje på høy tid at du gjør det.
Du ser - naglemerkene feier alt ditt bort - alle dine fromme gjerninger
og all din åndelighet. Men også all din synd og alle dine nederlag - og lar deg
bli stående igjen med noen sår! Er Hans pakt blitt kunngjort deg? Er
det få som blir frelst?! Hva vil en med et slikt spørsmål? Hva hjelp skulle det
være i å vite det? Se du til, at du blir frelst! Det er i grunn
hva Jesus svarer ham her. Det er iallfall sikkert, at dette Jesu svar ikke
var egnet til å berolige noen i den situasjonen. «Mange skal søke
å komme inn og ikke være i stand til det.» (v.24b).
Glem den likegyldige verden, det er ikke den Jesus taler om her - men mange av
dem som søker å komme inn! Ta for deg en kirkehistorie, så ser du snart
at dette Jesu ord har gått bokstavelig i oppfyllelse. Alle slags underlige retninger
- alle slags menneskepåfunn, for om mulig å nå inn, men da forgjeves. Fordi de
ikke søkte det i Lammet alene. «Du har ikke sans for det som hører
Guds rike til,» sier Jesus til Peter - og taler da om ham som Satan. Og det
er nettopp saken - vi er forført og våre tanker og vår sans er som hans. Stans
noe for dette ordet - sans. Du vet at om et menneske mangler - eller mister
- en sans, så får det dramatiske konsekvenser. Tenk på hørsel og syn for
eksempel. Mister
du hørselssansen, så er det utenfor enhver mulighet at du kan oppfatte
lyd, enn si skjelne ord. Mister du synssansen, så er det utenfor enhver mulighet
at du - ikke bare ikke kan se og skjelne rett, eller fullt ut -
men at du i det hele tatt kan se noe som helst. Dette er viktig å være
seg bevisst - dette er menneskets situasjon i forhold til det som har med Gud,
og Hans rike å gjøre. Uten sans!
Her
er likevel mange - ifølge Jesu egne ord - som skal prøve å nå inn uten sans.
«Vi åt og drakk for dine øyne.» (v.26). Det er så du
ser et nattverdbord for deg, når du leser dette. De satte sin lit
til denne gjerning! Med dette, for Jesu venner så salige måltid,
er det blitt drevet utrolig mye avguderi opp igjennom historien. Og
slik er det jo også fremdeles, men de eter seg selv til dom. (1 Kor
11:29). Altså til den motsatte virkning av hva de tenkte seg.
Nettopp det som var gitt til hjelp og velsignelse fra Guds side, blir
dem til forbannelse og dom.
|
Legg merke til
hva disse sier når de kommer og banker på Herrens port
- de var altså ikke blitt ført inn, slik den troende
vil bli, men kommer selv til porten: «Herre, lukk opp for oss!»
(v.25). Dette oss'et viser- som Jesus også åpenbarer her
i teksten - at de var ukjente for Ham. Da Han ga dem dette - for dem
så utrolige - svaret, begynte de å skulle irettesette
Ham. «Du må da vel kjenne oss, vi som ...
osv.» Men Han bare stadfester det Han allerede har sagt dem - «jeg
vet ikke hvor dere er fra!» (v.27). Er du, leser, på denne vi-
og oss veien?
«-
og du lærte på våre gater.» (v.26b).
Ja, det kan vi i Norge si, og mange med oss. Det er bokstavelig sant. Men hva så?
«Men Han skal svare: Jeg sier dere: Jeg vet ikke hvor dere er fra?» (v.27).
Tenk å bli møtt i himmelens port med dette! Det er vel det verst tenkelige et
Guds barn kan komme på! - At Jesus skal stå frem som en aldeles fremmed for deg,
og si så! Bare tenk etter! - Og bak deg ligger den uendelige fortapelse!
Hør nå! - Jesus kaller deg til sin frelse. Han
sier at disse menneskene hadde gjort urett. (v.27b). Hva besto
så denne uretten i? Hadde de stjålet, myrdet, drevet hor eller annet
lik det? Ja, dette er stor urett - men vi finner nok heller sannheten
i denne sammenheng, om vi leser hva Paulus blant annet skriver til
romerne: «For det vitnesbyrd gir jeg dem at de har nidkjærhet for
Gud, men uten den rette forstand. Da de ikke kjente Guds rettferdighet,
men søkte å grunnlegge sin egen rettferdighet, gav de seg ikke inn
under Guds rettferdighet.» (Rom 10:2-3). Ser du uretten? Hvorfor
er dette en så stor urett - dette å ville grunnlegge en egen rettferdighet?
- Det er jo hva verden har prist til alle tider. Hør hva Paulus videre
skriver: «For Kristus er lovens endemål til rettferdighet for
hver den som tror.» (Rom 10:4).
Dette er altså ikke å bare trå utenfor Guds vei, men det er å gå i stikk motsatt
retning. Det er å gå imot Guds ord - imot Guds vilje. Det er å forkaste Kristus.
Det er å velge den motsatte vei av den Gud har valgt. Og hør igjen! - hva
vei Gud har valgt: Kristus - som lovens endemål til rettferdighet for hver
den av oss, som tar sin tilflukt til det.
Synden mot evangeliet er en langt mer alvorlig
synd, enn synd mot loven. (Se Hebr 10:28 -29).
Nå leves
og forkynnes det så ofte som om det skulle være motsatt - ja, det er en sjeldenhet
at dette kommer frem. Nå er
det ikke slik at Gud er imot og fordømmer streben etter menneskelig rettferdighet
- det vil si, et rettskaffent liv - men at dette åndeliggjøres og forsøkes gjøres gjeldende
i dette som har med din frelse å gjøre. Herren godkjenner ingen menneskelig rettferdighet.
For Ham er vi tvers igjennom synd - og må følgelig frelses ved nåden i Kristus
Jesus alene. Det er altså ikke
farlig å ta sin tilflukt til evangeliet, om du føler at du har det rett eller
galt, eller hva det nå måtte være. Den som ser sitt eneste håp om frelse i det
skal tvert imot få slippe å se på noe av sitt eget, det være seg godt eller ondt.
Frykt altså ikke! Det er det Jesus så ofte møtte sine forkomne disipler, som ikke
visste ut eller inn, med. Det vil Han også så gjerne tale inn i ditt forvirrede
hjerte. «Frykt ikke! Jeg er lovens endemål!» Med andre ord: «Jeg
er veien helt frem!» Hør
det forferdelige resultat av at Jesus ikke får komme til med dette sitt «Frykt
ikke!» i ditt hjerte: «Dere skal gråte og skjære tenner, når dere får se Abraham
og Isak og Jakob og alle profetene i Guds rike, mens dere selv er kastet
utenfor.» (v.28).
Dette har altså sin eneste grunn i at de valgte sin egen vei
fremfor Herrens. Med andre ord: De gjorde urett. (v.27b).
Det er så velsignet for et menneske når det får se inn
i dette salige, at Gud har valgt evangeliet! Da opplever
du virkelig at du «sitter i Den Høyestes ly,» og «bor i Den Allmektiges
skygge.» (Sal 91:1). Men fordi Han vet hvordan vi er i vår falne tilstand
- så redde, så lite troende, så vaklende - kommer Han oss i møte med
sitt: «Vær ikke redd!» - «Frykt ikke!» Du skal sitte til bords med
Abraham og Isak og Jakob og alle profetene i Guds rike (v.30), du
som i din nød har tatt din tilflukt til Ham. Og dersom du føler deg
så alt for liten til å sitte til bords med slikt folk, så skal du
vite at de alle har det på samme måte der. «Herren alene er høy på
den dag.» (Jes 2:11).
Bare sørg du for å være der! Nå vet du jo Veien!
|