For syndere! Luk 15:1 - 10
1. Alle tollere og syndere holdt
seg nær til Ham for å høre Ham. 2. Og både
fariseerne og de skriftlærde knurret og sa: Denne mann tar imot
syndere og eter sammen med dem! 3. Da fortalte Han denne lignelsen
til dem: 4. Om noen av dere har hundre sauer og mister én av
dem, vil han da ikke forlate de nittini i ødemarken og gå
av sted og lete etter den som er kommet bort, til Han finner den?
5. Og når han har funnet den, legger han den på sine skuldrer
og gleder seg. 6. Når han kommer hjem, ber han sammen venner
og naboer og sier: Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen
som jeg hadde mistet. 7. Jeg sier dere: Slik skal det være større
glede i himmelen over én synder som omvender seg, enn over
nittini som ikke trenger til omvendelse. 8. Eller om en kvinne har
ti sølvpenger og mister en av dem, tenner hun ikke da et lys
og feier huset og leter nøye til hun finner den? 9. Og når
hun har funnet den, ber hun sammen venninner og naboer og sier: Gled
dere med meg, for jeg har funnet igjen sølvpengen som jeg hadde
mistet! 10. På samme måte, sier jeg dere, blir det glede
blant Guds engler over én synder som omvender seg. |
De holdt
seg nær til
Ham, står det her. Det beskriver noe aktivt fra deres side,
en indre trang som drev dem - de ville altså gjerne være
nær Jesus.
Hva
var det de hørte? Jo, det var det som kommer frem videre i
teksten. Mennesker kan ha studert teologi i mange år uten å høre dette
som de hørte. Det var nemlig om dem Han
talte, og da ikke som gjenstand for Guds vrede og mishag, men for
Guds nåde og kjærlighet. De
møtte Ham som ikke kunne slå seg til ro, så lenge den
ene var
kommet bort. Han måtte ut og lete: «- så steg du
i vår jammer ned Så dypt som ingen vet.» De
knurret mot dette. Det var ikke «rettferdig» at disse
elendige skulle få det for intet, det de hadde arbeidet, slitt
og ofret for å oppnå, og likevel måtte bære
på en utilfredshet og nagende uro i hjertedypet. Dette
gudsbilde hadde lovisk lære ført jødene inn i:
«Dette folks førere er forførere, og de av folket
som lar seg føre, er fortapt.» (Jes
9:16). |
Ikke
så at de ikke også forkynte nåde, men det var ikke
den
nåde Jesus talte om, og derfor heller ikke egentlig nåde,
men en etterligning etter menneskers tanke og fornuft. Den
Gud disse synderne hørte om hos Jesus, var ikke en Gud som
vel kunne komme til å anta dem, dersom, hvis osv., men tvert
imot en som lengtet
inderlig etter
dem. Som Han også sier i Luk 22:15: «Jeg har lengtet
inderlig etter
å ete dette påskemåltidet sammen med dere før
jeg lider.» Nå skal du ikke se på deg selv, men heller høre som disse tollerne og synderne i teksten hørte. De hørte også med forundring på dette evangelium, men Hans ord virket tro hos dem. Han inngav dem tillit, og det står da virkelig (og det er Hans fiender, som neppe ønsket å si noe godt om Ham, som må vitne det): «Han tar imot syndere!» Det så de! Gjør du det? Og «Jesus Kristus er i går og i dag den samme, ja til evig tid.» (Hebr 13:8). Hør nå endelig det, du som strever så tungt med ditt kristenliv, idet du prøver å «få det til» å fungere - som er så trett av all «bønneundervisning,» alle «metoder,» all «disippeltrening» som skal hjelpe deg på fote - du er gjenstand for lovisk lære (vranglære), lovisk ånd, og Gud har ikke behag i noe av det du strever med, men forkynner deg evangeliet om sin Sønn - Han som har fullbrakt alt for deg. Hør hva Jesus sier om vandringen fra den dag av Han har funnet det bortkomne: «Og når han har funnet den, legger han den på sine skuldrer og gleder seg.» (v.5). «- og jeg vil gi dere hvile!» (Matt 11:28). Du kommer neppe til å bli uvirksom om dette evangelium begynner å dages der inne, men drivkraften blir en annen, og vedvarer bare så lenge du får ha blikket rettet på dette: For Jesu skyld alene - alt! Det
er ikke nok at du blir «bibeltro,» konservativ, roseniansk
eller hva det nå måtte være du har fått stilt
for øye - det er ett
spørsmål
du må få svar på, så du hører det:
«Er Hans nåde nok for meg?»
|
E.K. |