Ett menneske dør for folket el. Den frelsende tro Joh 11:45 - 53
45. Mange av jødene, som var kommet til Maria og hadde sett det Han gjorde, trodde
da på Ham. 46. Men noen av dem gikk av sted til fariseerne og sa til dem hva Jesus
hadde gjort. 47. Yppersteprestene og fariseerne kalte da Rådet sammen og sa: Hva
skal vi gjøre? For denne mannen gjør mange tegn. 48. Lar vi Ham holde på slik,
vil alle tro på Ham. Så kommer romerne og tar både vårt hellige sted og vårt folk.
49. Men en av dem, Kaifas, han som var yppersteprest dette året, sa til dem: Dere
forstår ingenting! 50. Dere tenker heller ikke på at det er til gagn for dere
at ett menneske dør for folket, og ikke hele folket går til grunne. 51. Dette
sa han ikke av seg selv, men da han var yppersteprest dette året, talte han profetisk
om at Jesus skulle dø for folket, 52. og ikke bare for folket, men også for å
samle til ett de Guds barn som er spredt omkring. 53. Fra den dagen la de planer
om å drepe Ham. |
«Mange av jødene, som var kommet til Maria og hadde sett det Han
gjorde -» (v.45).
Jesus hadde gjort et under like for øynene deres, som det har vært få forunt
å få se. Han oppreiste Lasarus fra de døde.
Noen slike under kunne vi vel trengt iblant oss? Da måtte vel folk ha kommet
til tro, om de så døde stå opp?
Men er det nå tilfelle at tegn og under er så lite verd? Skriften peker
på at de ikke er så lite verd for dem som allerede er troende - de virker trosstyrkende.
Jesus, Han giver og giver og giver igjen, som vi sier og synger, og alt
hadde nok vært vel, om det var alt Han gjorde - iallfall så lenge det dreier
seg om hjelp i hverdagen, helbredelse og lignende. Men Han hadde - og har også i dag - noe mer å
gi, og det blir ikke nødvendigvis mottatt med samme glede av alle.
Dette vekker en bitter motstand og fiendskap i det egenrettferdige menneskehjertet.
Det er sagt - at det finnes ikke noe inderligere og bitrere fiendskap i tilværelsen
enn det naturlige menneskets overfor den eneste sanne Gud. Har du et sinn som tar imot det med takk - ja, så er det ditt fullt ut og helt ubeskåret. Men har du et sinn som ser, og ikke kan bøye seg for, at dette Jesu offer jo også innebærer en fullkommen dom over alt ditt eget - det «beste» ved/hos deg må skjules ved Jesu blod, om du ikke skal gå fortapt - da mangler selve inngangen for dette nådebudskap. |
Vi skal se noe av dette jeg har talt om her i teksten vår: «Mange av de
jødene, som var kommet til Maria og hadde sett det Han gjorde, trodde på
Ham.
Sannheten, og alvoret i dette, kan du få se inn i dersom du leser beretningen i
Joh. 8,30 ff., hvor Han taler nettopp med mennesker som får det vitnesbyrd at
de trodde på Ham. Tro og tro, er to ting, som Luther sa det.
Hos disse første ligger fiendskapet ennå skjult, idet de er så imponerte
og begeistret over det deres øyne har sett. Noe til kar, denne Jesus!
Hos andre er fiendskapet åpenbart: «Men noen av dem gikk av sted til
fariseerne og sa til dem hva Jesus hadde gjort.» (v.46). Med
andre ord - Jesu erklærte fiender dette.
Kapper og bønnedusker, almisser og lange bønner på gatehjørnene, kunne
nå ikke skjule hva hjertet var fylt av. Nå koker det over! «Fra den dagen
la de planer om å drepe Ham.» (v.53).
Nå orket de ikke lenger være fromme! Masken faller, «lokket»
springer av, og det indre veller frem for enhver å se.
Bak all kritikk av kristendom og Kristus i vårt samfunn i dag, fra den
minste lille, forsiktige kritikk, til den åpenlyse motstand, ligger det samme
fiendskap, som vi er vitne til her. Tro aldri noe annet! Det er Jesus som
skal bort. Han som riktignok elsker dem inntil døden - sin egen død på korsets
tre - men som har den «hake» ved seg, at Han ikke vil anerkjenne deres
eget verk - ikke noe annet, ikke en smule til frelse, enn sitt eget fullbrakte
verk.
Men du som tenker i ditt stille sinn, og i ditt hjerte: Hva med meg?
Jeg skulle så gjerne vært frelst og fått høre Jesus til - fått eie frelsesvisshet,
så hjertet kunne ha «åndet fritt,» som det heter i dansk bibeloversettelse.
Hør hva Kaifas sier her (Det kan du nemlig trygt gjøre, for han talte profetisk,
står det. Det var altså ikke denne reven som egentlig talte, men Gud): «Dere
tenker heller ikke på at det er til gagn for dere at ett menneske dør for folket,
og ikke hele folket går til grunne. Dette sa han ikke av seg selv, men da han
var yppersteprest dette året, talte han profetisk om at Jesus skulle dø for
folket.» (v.50-51).
Et alvorlig aspekt, og en advarsel til oss, er det også, at Kaifas talte
profetisk i kraft av sitt embete, og ikke fordi han selv levde i
sannheten, og forkynte sannhet. Også noe å ta med seg med tanke på, å ikke bli
forført. |
E.K. |