Det store gjestebudet Luk 14:15 - 24
15. Da en av dem som satt til bords sammen med Ham, hørte dette, sa han:
Salig er den som får sitte til bords i Guds rike! 16. Da sa Han til ham: Det var en mann som gjorde et stort gjestebud og innbød
mange. 17. Da tiden for gjestebudet var inne, sendte han sin tjener for å si til
de innbudne: Kom, for nå er det ferdig. 18. Men alle som en begynte de å unnskylde
seg. Den første sa til ham: Jeg har kjøpt en åker og må gå og se på den. Jeg ber
deg: Ha meg unnskyldt! 19. En annen sa: Jeg har kjøpt fem par okser, og går for
å prøve dem. Jeg ber deg: Ha meg unnskyldt! 20. Og en tredje sa: Jeg har tatt
meg en hustru, og derfor kan jeg ikke komme. 21. Da tjeneren kom tilbake, fortalte
han sin herre dette. Da ble husbonden harm og sa til tjeneren: Gå i hast ut i
byens gater og streder, og før hit inn de fattige og vanføre og blinde og lamme.
22. Og tjeneren sa: Herre, det er gjort som du bød, og det er ennå rom. 23. Da
sa herren til tjeneren: Gå ut på veiene og ved gjerdene og nød folk til å komme
inn, så mitt hus kan bli fullt. 24. For jeg sier dere: Ingen av de menn som var
innbudt, skal smake mitt festmåltid. |
Det er viktig når vi står overfor Guds ord at vi ikke forsøker å åndeliggjøre
og liksom «tøye» det. Det kan snart føre oss bort fra tekstens
innhold i stedet for dypere inn i den - som en først tenkte seg.
Her er vi vitne til mennesker som valgte denne verdens goder, fremfor Guds
rike, så konkret som det faktisk skjer hver dag iblant oss. Og vi kan virkelig
tale om goder, for ikke noe av dette var syndig i seg selv, men
nettopp goder.
Hva de faktisk sier ved dette sitt valg, er at de venter seg å ha mye mer igjen
av dette, enn hva de vil få av Guds rike. Det innebærer altså i virkeligheten
en dyp forakt for det som er av Gud. Dette er den synd alle «bra»
mennesker som har valgt bort Gud, til fordel for denne verdens ting, har
begått, og lever i.
«Søk først Guds rike og Hans rettferdighet så skal dere få
alt det andre i tilgift,» sier Jesus annetsteds. Her er vi vitne til mer
enn det motsatte - det er ikke bare slik, at de ikke velger Guds rike og Hans
rettferdighet først, men Guds rike forkastes fullt og helt for det
andres skyld.
Så har vi også dem, som sett utenfra, kan se ut som rette og åndelige kristne,
men som faktisk søker det andre, ved å søke Guds rike og Hans rettferdighet.
Dette vi leser om i teksten vår, er hva vi kan kalle «Esaus
synd» - han som så så smått på sin førstefødselsrett (det som var
av Gud), at han solgte den for en rett linser. Da det siden gikk opp
for ham hva han hadde gjort, står det om ham at «han ble avvist enda
han søkte den (velsignelsen) med tårer, for han fant ikke rom for
omvendelse.» (Hebr 12:17).
Husbonden ble harm, står det her. |
Når Gud vender/løfter
sitt åsyn mot/på et menneske, da er det mennesket gjenstand for Hans
miskunnhet, nåde og velsignelse - men når Gud vender seg fra
et menneske, da er det mennesket gjenstand for Hans vrede. En blir
stående igjen med vreden: «Men den som ikke vil tro på Sønnen,
skal ikke se livet, Men Guds vrede blir over ham.» (Joh
3:36b).
Dette er altså også en av de alvorlige tekstene i Skriften
- og vi må aldri rygge tilbake for alvoret om vi vil stå i et sant
forhold til Gud. Men ikke utelukkende alvorlig, som det står skrevet: «Lys
er utsådd for den rettferdige.» (Sal 97:11a). Og: «Et lys går opp
i mørket for den oppriktige.» (Sal
112:4a). Og som salmisten
ber i Salme 43,3: «Send ditt lys og din sannhet, la dem
lede meg! La dem føre meg til ditt hellige berg og til dine
boliger.»
Han beskriver en tid for dette gjestebudet. Det var altså planlagt
på forhånd og avsatt en bestemt tid for det - og så lyder evangeliet: «-
for nå er det ferdig.»
Hører du innbydelsen? Ja, du! Det er jo deg dette! Kom, for
nå er det ferdig!
Kan hende må du nettopp si, når du ser på deg selv: Jeg er visst både
blind og vanfør, fattig og lam! Godt! Du er altså vel kvalifisert!
Her, når det tales om disse menneskenes skrøpeligheter og skavanker, har det en åndelig betydning. Det skal betegne deres mangel på verdighet
i seg selv. På den tid var jo disse overgitt til å tigge.
Hva er dette festmåltidet? (v.24b). |
E.K. |