Vi skal stanse for noe nå som er særdeles viktig for oss å kunne skjelne
i. Å skjelne mellom to ting er jo simpelthen det, å kunne skille det
ene fra det andre Å se forskjellen. Holdt jeg opp to ark for deg nå,
et svart og et hvitt, så ville du greit kunne svare meg rett på hva
som var hva. Fullt så enkelt - nei, la oss heller si: - langt fra
så enkelt er det å skjelne åndelig. Det som bare kan sees med åndelige
øyne, eller åndelig forstand. Det er en sans som må gis deg
– du må få den ved Den Hellige Ånd.
Det jeg da faktisk sier nå, er at du vil ikke komme til
å forstå det jeg taler til deg ut fra dette ordet i dag, uten ved
hjelp av Den Hellige Ånd. Det burde kalle oss til bønn, ikke sant?
Profeten Jeremia hadde åpenbart kommet på avstand fra
Herren, ved et tilfelle, når det gjaldt dette - slik at Herren
taler til Ham på dette viset i Jer 15:19: «Hvis du vender om,
så vil jeg la deg komme tilbake og stå for mitt åsyn. Hvis du skiller
det edle ut fra det uedle, skal du være som min munn.»
Måtte det da ved Guds nåde skje, at vi kunne se forskjellen
– forskjellen på det som i Skriften kalles Johannes' dåp og dåpen
i Den Hellige Ånd – det som vanligvis betegnes som åndsdåp, men da
vanligvis også helt feil fremstilt.
Johannes døperen, begynner her i teksten vår med å si:
«Jeg døper dere med vann til omvendelse.» Det er Johannesdåpen!
Her står det: Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men da må vi
spørre – og det er et viktig spørsmål, og dermed er også svaret på
dette spørsmålet særs viktig – var de dermed frelst? Vi spør rett
og slett: Var det frelse i Johannes' dåp? Vi må svare nei – for Jesus
var ikke i den!
Hva var det så som foregikk i Johannes dåp? Jo, i Mark
1:5, kan vi lese om den: «Og hele Judea-landet og alle i Jerusalem
drog ut til ham, og de ble døpt av ham i elven Jordan idet de bekjente
sine synder.» Idet de bekjente sine synder! Det er dette som
her i teksten kalles omvendelse – det vil si, at de vendte seg fra
sine synder til Gud – de bekjente dem for Ham, som hva det i virkeligheten
var. De skjulte ikke og unnskyldte det altså ikke lenger. Så dette
var mye, om vi skal si det slik. Men igjen: Ble de frelst her? Ble
de frelst ved dette! Nådde de til samfunn med Gud, ved en slik omvendelse?
Og igjen må vi svare, nei! Nei, de gjorde ikke det! De var like fortapte
da de steg opp av dette vannet, som da de gikk ut i det. Men dermed
er ikke sagt at dette ikke var en stor og fin ting! Men Guds frelse
oppnås ikke ved hva du gjør! Uansett hva det nå er! Da
ville det ikke lenger kunne kalles nåde, rett og slett. Og dette
gjelder alt i ditt liv med Herren - Han handler med deg, det vil si,
behandler deg, i nåde!
Dette er det samme som det vi så ofte møter på i dag
også: Jeg har bekjent mine synder for Gud! Og jeg bekjenner mine synder
for Gud! Jeg har bøyd meg for Gud! Jeg har tatt standpunkt for Jesus!
Jeg har bestemt meg for å følge Jesus! - og en masse lignende ting
kan en høre. Og enhver kristen har gjort dette, og enhver kristen
kan vitne dette - en kan ikke ha blitt en kristen uten erfaring med
dette - men ikke noe av dette er grunnlag for frelse! Dette
er alt sammen på lovens vilkår, derfor er det også noe som går igjen
her – det er jeg og meg! Det er noe jeg har gjort! Det er jeg
som har bestemt meg! osv. Men bekjente du ikke nettopp at denne Jeg
var en synder? Er han eller hun til å stole på i ett og alt?
Hør hva Guds ord sier om det – om menneskehjertet – i
Jer 17:9: «Svikefullt er hjertet, mer enn noe annet, det kan ikke
leges. Hvem kjenner det?»
Hørte du virkelig det! Ikke bare er det mer svikefullt
enn noe annet, men i tillegg kan det ikke leges! Det er hinsides legedom!
Og bestemmelser og bøyelser som stammer derfra skal altså forslå for
Gud, så Han på det grunnlag tar deg inn i sin himmel? Altså,
det som stammer fra et svikefullt hjerte!
Du må ta imot Jesus, blir det sagt meg. Ja, det er helt
rett det – men hvordan går det nå til? Hva gjør jeg helt konkret for
å ta imot Jesus? Mange som bekjenner kristennavnet vil le og riste
på hodet av et slikt – i deres øyne – håpløst spørsmål, for de mener
de vet det så vel, mens sannheten er den at de aldri har vært i nærheten
av det engang – derfor vandrer de under loven, det vil si, i loviskhet
i alt, i deres såkalte kristenliv.
E.K.
|
Det er en som glimrer med sitt fravær i alt dette, og det er Han,
den levende Guds Sønn, som en dag kom til Jordan, hvor alle disse
hadde vært ute i og bekjent sine synder, så langt de så, og sier til
Johannes som vegret seg for å døpe Ham, for han visste at Han ikke
hadde noen synder – det vil si, egne synder – å bekjenne: «La det
nå skje! For slik er det riktig av oss å fullføre all rettferdighet.
Da lot han det skje.» (Matt 3:15).
Riktig av oss å fullføre all rettferdighet!
Du må merke deg det: «- av oss!» Det skulle nå skje som ikke noe annet
menneske kunne fullføre – nemlig fullføre – hør! - all rettferdighet!
Hva står da tilbake for deg å fullføre, når nå all rettferdighet
er fullført? Enkelt svar på det, ikke sant? Det er derfor
det heter i Jes 35:8, at «ikke engang dårer, skal fare vill.»
Det brukes et noe haltende, men likevel fint bilde om
Jesu dåp i Jordan, hvor all denne urenhet hadde blitt bekjent. Du
kan tenke deg all denne folkets urenhet som lå og fløt som et dekke
i dette vannet – og så stiger Han ned i det, og suger det alt opp
i seg – Han som bar verdens synd på sitt legeme opp på korsets tre.
Der, i Jordan var også din synd! - der tok Han også
din synd! - og på korsets tre, på dette konkrete sted som kaltes Golgata,
hodeskallestedet, naglet Han denne din synd!
Det er når dette dages i et menneskes hjerte, i ett nu,
eller over en tid, likesom solen som stiger inntil høylys dag, at
dette mennesket døpes i Den Hellige Ånd og ild! Det skjer ved Åndens
åpenbaring av Jesus! Ikke bare som en historisk person, men Guds egen
Sønn som din frelser og forsoner! Han som gikk for deg en blodig sti,
så du som er skyldig skulle gå fri!
Du glemmer det ikke igjen – nåden i Kristus blir det
største for deg! Du avskyr all annen åndelig mat, for du vet av erfaring
at det er gift for det nye menneske! Du vil kun ha Hans kjød, og Hans
blod! Hør hva Jesus selv sier det i Joh 6:55: «For mitt kjød er i
sannhet mat, og mitt blod er i sannhet drikke.»
Kan du nå skjelne mellom Johannes' dåp og åndsdåpen?
Om ikke dette er på plass, vil du ta feil i alt annet i Guds ord!
Dette er skjelningen mellom lov og evangelium, selve nøkkelen til
forståelse av Guds ord!
Hør til slutt bare et ord jeg nylig leste i Salme 119
– det salmisten som i vers 133, ber til Herren i sin nød: «Gjør mine
fottrinn faste ved ditt ord, og la ingen urett herske over meg!»
Ja, hvor mange ganger har ikke den arme synder bedt slik
til Herren, i sin uro over egen vaklevorenhet? Gjør mine fottrinn
faste! Å ja! Men hvordan? Jo, det sier jo salmisten her: «- ved ditt
Ord!» Ikke ved noen inngytt kraft, så du likesom i deg selv blir
en mer og mer super kristen! Nei, ved Ordet! - som er Jesus selv!
- som er evangeliet! Som Han sier det i Joh 15:5: «Jeg er vintreet,
dere er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt.
For uten meg kan dere intet gjøre.»
Den som blir i meg! Og da er det de som tenker
seg dette som hauger av synlige frukter som både de selv og alle andre
kan se – men det er ikke minst å vokse i nåde og kjennskap til Ham
som Peter peker på i sitt 2 brev (2 Pet 3:18), og det vil føre til
at andre mennesker ved deg vil oppleve Jesu nærvær, som Paulus skriver
det til sin unge medarbeider Timoteus i 1 Tim 4:16: «Gi akt på deg
selv og på læren! Bli ved med dette. For når du det gjør, skal
du frelse både deg selv og dem som hører deg.»
Gi ikke opp fordi du erfarer å være en synder – men alt
dette lovstrevet vi ser iblant oss i dag – å, at de måtte gi opp!
At de måtte se hvilken himmelropende synd dette er mot Ham som har
kjøpt dem til Gud med sitt blod – Han som gir – og det kun – av nåde!
Hør alvoret i v.12 her i teksten på denne bakgrunn: «Han
har sin kasteskovl i hånden og skal rense sin treskeplass. Hveten
vil Han samle i låven, men agnene skal Han brenne opp med ild som
ikke kan slokkes.»
Hveten – det som er av Gud! Agnene – det som er av mennesket!
Hveten kastes ikke på ilden, men agnene brenner
opp!
|