Den kanaaneiske kvinnen el. Den store tro Matt 15:21 - 28
21. Så brøt Jesus opp derfra og drog bort (trakk seg tilbake til), bygdene ved
Tyrus og Sidon. 22. Og se, en kana'aneisk kvinne fra disse traktene kom og ropte
til Ham og sa: Herre, du Davids sønn, miskunn deg over meg! Min datter plages
ille av en ond ånd. 23. Men Han svarte henne ikke et ord. Hans disipler kom da
og ba Ham og sa: Vis henne bort, for hun går og roper etter oss! 24. Men Han svarte
og sa: Jeg er ikke utsendt til andre enn til de fortapte får av Israels hus! 25.
Da kom hun og falt ned for Ham og sa: Herre, hjelp meg! 26. Han svarte og sa:
Det er ikke pent å ta brødet fra barna og kaste det til de små hundene! 27. Men
hun sa: Det er sant, Herre! Men de små hundene eter jo smulene som faller fra bordet
hos deres herrer. 28. Da sa Jesus til henne: Kvinne, din tro er stor! Det skal
skje deg som du vil. Og hennes datter ble helbredet fra samme stund. |
Det står annetsteds, at denne åndsmakt som Jesus her konfronteres med i en fryktelig form - besettelse av en ung jente - at den (djevelen) har forført hele verden. – Fra begynnelsen av, det enkelte menneske gjennom forførelsen av våre første foreldre - og i dag hos den enkelte han fortsatt får inngang hos. I Ef 2 åpenbares det endog, at denne «høvding over luftens makter» - som han også kalles - også er høvding - det vil si, hersker - over hvert eneste menneske som ikke lever i en sann tro på den Herre Jesus. Dette viser seg
jo vanligvis ikke i groteske utslag, slik som hos et besatt menneske,
men i vantro, sier Ordet. I dette, at man nærer motvilje -
ikke imot en hvilken som helst «Jesus» som forkynnes, men imot Ham
som Skriften vitner om; Gudslammet, som bærer verdens synd,
og som forsoner en hellig Gud med sitt blod. Han som kjøpte oss til
Gud med sitt blod. (Åp 5:9).
Til og med de troende advares imot å gi denne åndsmakt rom.
(Ef 4:27).
Den fører vantro med seg, og med den all annen elendighet.
«Jesus trakk seg tilbake til ...»
står det i KJ oversettelsen av dette verset. Han hadde like før vært
konfrontert med denne samme åndsmakt i en noe annen form, nemlig den
religiøse.
Hvorfor det i noen tilfeller kommer til slike ekstreme tilstander som for
eksempel
med henne, hvor en må tale om demonbesettelse, det er vel ikke godt å si, men
jeg tror nok at mennesket ofte er skyld i dette selv. En åpner seg spesielt på
en eller annen måte, og/eller av en eller annen grunn, for disse kreftene.
Men det som klart åpenbares, da Gud kommer i kjød, det er den religiøse
åndsmakt. En åndsmakt som samler alle sine krefter, og all sin kløkt i en massiv
forfølgelse og angrep på Jesus, Guds Sønn og synderes frelser. Det åpenbarer
hva det er for noe. Og også her er det nok ofte tale om en besettelse. Religion
kan være farlig, men ikke «ordet om Jesus.»
Når du hører denne teksten utlagt, fokuseres det gjerne på denne kvinnens
store tro. Jesus gir den jo også dette vitnesbyrd. (v.28).
Men hva er det egentlig tale om? |
Vi ser for det første her, at det er en ganske annen ånd i denne kvinnen,
enn det vi finner i de religiøse.
Det Jesus fremfor alt vil med denne hendelsen, er ikke at du og jeg skal
se et menneskes fantastisk store tro. Nei, Han vil at vi skal se troen.
Det var gjenstanden for, og årsaken til hennes tro som ble redningen.
Hun så hvem, og hvordan Jesus var, og dermed hang hun fast.
Kjente du en mann, og var overbevist om at han var tvers igjennom bløthjertet
- gikk du da til ham og ba om hjelp, og han viste seg hard og avvisende, så ville
du bare sett på dette som en «maske» han tok på seg. - Bak der er
jo det myke hjertet, og appellerer jeg til det, så må han hjelpe
meg.
Jeg sier ikke at dette er lett - det er en kunst - men det er en kunst
som vokser frem - ikke av religiøse øvelser - men av Guds lys over Jesu person.
Hvor mange har ikke forsøkt å lære å be, å lære å tro rett, å lære å tenke
rett osv.? Det er da vel ikke så farlig? Salige er de, som trette og utslitte
av alt dette har fått kaste seg i Jesu favn - Han som ikke er kommet for
å kalle rettferdige til omvendelse, men syndere! |
E.K. |