Jesus blir døpt el. Jesu dåp Matt 3:13 - 17
13. Da drog Jesus fra Galilea til Jordan og kom til Johannes for å bli døpt av
ham. 14. Men Johannes nektet Ham det, og sa: Jeg trenger å bli døpt av deg, og
du kommer til meg! 15. Men Jesus svarte ham og sa: La det nå skje! For slik er
det riktig av oss å fullføre all rettferdighet. Da lot han det skje. 16. Da Jesus
var blitt døpt, steg Han straks opp av vannet. Og se, himmelen åpnet seg, og han
så Guds Ånd stige ned som en due og komme over Ham. 17. Og se, det lød en røst
fra himmelen: Dette er min Sønn, den elskede! i Ham har jeg velbehag. |
«Da drog Jesus fra Galilea...»
Det kom til meg da jeg leste dette, for det er en underlig hendelse vi
er vitne til her. Tenk, Gud lar seg døpe! Og når vi ut ifra Skriften vet
hva dåpen er - det er død og liv, begravelse og oppstandelse.
Det gamle begraves/druknes og det nye fødes og oppstår. Det er den samme forkynnelse
som du finner ellers i Skriften.
Men det er ikke frelse i noe uten Ham som har gått foran og
banet vei. Det er frelse i dåpen fordi Kristus er i dåpen.
Fordi den altså er evangelieforkynnelse – eller evangelieformidling.
Døpt til Kristus, sier Skriften. (Rom
6:3).
Det er jo ingen tilfeldighet at Johannes valgte nettopp Jordan.
Det var ikke bare fordi det var mye vann der. (Joh 3:23). Det står
om Israelsfolket at de gikk tørrskodd gjennom Jordan ved Guds forunderlige
inngripen, inn i det lovede land. Og at nådestolen som de bar med
seg stod midt i Jordan til alt folket hadde kommet over.
Ved syndefallet - som vi alle har del i - ble himmelen stengt for oss.
Det er en gruelig virkelighet det - at vi er utestengt ved hva vi er i
oss selv. Men Guds løfte var at mennesket en gang skulle få vende tilbake. Og
her ser vi veien åpenbart. «Og se, himmelen åpnet seg» over
Ham -.
Han er den som døper med – det vil si, formidler - Den Hellige Ånd og ild,
som Johannes siden vitner om Ham. Det er ingen tilgang til Den Hellige Ånd for
mennesket uten gjennom, eller ved Jesus Kristus. «Ingen kommer til Faderen
uten ved meg,» sier Han også.
Vi kan ikke forstå eller forklare fullt ut, treenigheten, men
her, nettopp her hvor Jesus går inn i den gjerning å skulle forløse
slekten, åpenbares alle tre på samme tid, og vedkjenner seg hverandre.
Og de åpenbarer seg slik at mennesker kan registrere dem med sine
naturlige sanser. Jesus, Sønnen, kan både sees og høres og
endatil tas på. Det vitner da også apostelen Johannes: «Vi følte på
Ham: Livets ord.» (1
Joh 1:1). Faderen
kan høres og Den Hellige Ånd sees.
Tenk også på hvem som har innstiftet dåpen. Det er ikke kirken, men Jesus. Gjennom det Han gjør her forkynner Jesus oss, hvor helt og fullt Han har trådt i vårt sted, og tatt på seg vår skyld og synd. Du og jeg kunne ikke bli kvitt det, men Han kunne ta det på seg. Som Han sier her: «For slik er det riktig av oss å fullføre all rettferdighet.» (v.15). |
Han tar på seg min synd, og
jeg får Hans rettferdighet. Og så får vi altså dette vitnesbyrdet fra himmelen
- Faderens vitnesbyrd - at Han har velbehag i Ham. Også i den gjerning
Han gjør for oss. Gud er tilfreds! Ikke med deg, men med Jesus! «Hva Jesus
meg har givet, gjør meg for Gud så kjær.»
Men Johannes levde i erkjennelse av dette - sin egen synd. Det ser vi av
det han sier her: «Jeg trenger å bli døpt av deg.» Det er det som kalles
botferdighet, og som man nesten ikke hører om i dag, selv om det er selve
forutsetningen for at Guds nådebudskap skal finne rom i oss. Og resultatet blir
såkalte kristne, som ikke vet hva det vil si å gå gjennom omvendelsens trange
port. Bot hører du ikke mye om i dag.
Hva fikk Johannes se i denne dåpen? Det hører vi noen dager senere, der
han peker på Jesus som går forbi, og vitner: «Se der Guds lam, som bærer
verdens synd.» Har du sett det? Ser du det i denne Jesu dåp? Guds Lam!
Han ikke bare delte våre kår, men Han tok dem på seg, og
bort, for at vi skulle få andre.
Hvorfor hater mennesket Jesus da? Han som får det vitnesbyrd at Han har
gjort alle ting vel! Jo, det er fordi Han hater synden, som mennesket på sin side
elsker. Og dermed er de dømt. Deres kjærlighet til synden er ved det (Jesu
hat) dømt.
En ufattelig veldig oppgave Jesus tar på seg her. Som representant for
alle mennesker - også deg - tar Han på seg å oppfylle loven. Så når loven kommer
og anklager den troende for noen synd, kan den troende svare: «Ja men
Jesus falt ikke, og det er Han som er min rettferdighet for Gud.»
Min rettferdighet i denne verden kan jeg så visst anklages for. Den er temmelig
skrøpelig og bør forbedres, men den jeg har for Gud er fullkommen som Gud selv.
Så måtte Jesus dø på grunn av tilregnet synd, men døden måtte slippe Ham
på grunn av rettferdighet etter loven. |
E.K. |