«De stod
... og så bedrøvet opp,» leser vi, da Jesus henvendte seg til
dem.
De var bedrøvede der de gikk disse to, Emmausvandrerne, som de gjerne
kalles. Men det holdt dem ikke fra å samtale og drøfte det som var skjedd.
Og den/det som var sentrum for hele deres oppmerksomhet var Jesus
og det som hadde skjedd med Ham.
«Men vi hadde håpet at Han var osv.» (v.21).
Slik virker nemlig Jesus på den som har fått sitt hjerte rettet på Ham
- Han vokser for en inntil Han fyller hele «synsranden.» Han blir sentrum,
midte, håp, mål og hele mening i tilværelsen, slik at å miste Jesus blir
som å miste selve livet. Hvilket det jo også faktisk er!
Hele meningen med tilværelsen blir borte. Grunnen til- og målet for-
livet er dermed fraværende.
Det uomvendte og av Guds Ånd
uopplyste mennesket lever, ånder og trives stort sett i denne ruin, men
for den som, om så bare har begynt å få sanne inntrykk av Jesus - ja, for
ham er det nettopp ruin det som er tilbake etter at Jesus har
forlatt en.
Jesus sier jo også at Han er: «Veien, sannheten og livet»
(Joh 14:6), og også dette - Hans plass hos den troende - viser at
Hans ord er mer enn bare ord, de forkynner og formidler sannheten.
Den som finner Ham, erkjenner å ha funnet nettopp livet! I
Salomos Ordspråk 8,35, heter det: «For den som finner meg, finner livet
og får nåde hos Herren.»
På denne bakgrunn er det ikke
vanskelig å forstå Emmausvandrernes bedrøvelse.
Og du som lever med Herren, du kjenner til dette av egen erfaring.
Prøv å forestille deg en situasjon hvor det gikk opp for deg, at alt du
hadde trodd om Jesus og opplevd med Ham bare var bedrag! Ville du
blitt bedrøvet? Hvor skulle du vende deg hen da? Ville det ikke være
nettopp ruin?
Det kan være åndelig sunt å stanse for dette nå og da: Hva om Jesus
ikke var! Kan hende setter du da mer pris på at Han stanset for din dør,
og er blitt hos deg.
Den før nevnte situasjon
befant disse disiplene seg i. Håpet var knust for dem ved det som hadde
skjedd i Jerusalem. Jerusalem, byen jødenes håp var knyttet til, nettopp
der var deres håp blitt knust - (trodde de).
Men de kunne likevel ikke slippe det. Håpet knyttet til Jesus er nemlig
et håp av Gud, gitt i menneskets hjerte.
«Nå er det alt tredje dagen ...» (v.21b).
Det viser at det hadde vært en gnist av håp, til tross for det de hadde
sett med sine egne øyne. Men nå var alt håp i ferd med å renne ut. Det var
alt tredje dagen og ingenting hadde skjedd. At himmelen var full av glede,
jubel og lovsang og helvete fullt av fortvilelse - og at lyset var begynt
å skinne i disippelflokken i Jerusalem (v.34), mens de gikk der bedrøvet,
det visste de ennå ikke.
Men Han som var årsaken til det hele, Han så dem der
de gikk, og nå nærmet Han seg med sitt gledesbud: «Jeg lever, og dere
skal leve!» (Joh 14:19).
Det er forskjell
på tvil og anfektelse, hvor en til tross for de «fjell» som reiser
seg for en, er opptatt med Jesus og gjerne ville tro om en bare «kunne,»
og den ondsinnete vantro, hvor en ikke vil tro, men nettopp
søker etter disse «fjell» som kan reise seg imot troen og evangeliet.
Det kommer en dag for hvert eneste menneske da lyset
ikke lenger lar seg avvise - om ikke før, så i evigheten. (Fil 2:10).
Men den tilstand som disse disiplene befant seg
i, den tiltrekker seg Jesus. En kan trygt si om dem, at de var
bare bønn! Som David vitner om seg selv i Sal 109: «- men jeg
er bare bønn!»
|
Det tales jo så mye i dag om at vi må be - må
be! Vi må gå inn i bønnekamper for det ene og det
andre - og ja, «et rettferdig menneskes bønn har stor kraft og
virkning,» skriver Jakob i sitt brev (Jak 5,16), men hva sier en kristen?:
«- jeg er jo bare bønn! - sukker og prater med Herren om alle
ting!»
Og så ser vi også resultatet av møtet med Jesus: Midt i
kveldens- og etter hvert nattens mørke - hvor det ikke var ganske ufarlig
å bevege seg på landeveiene i Israel - bega de seg av sted til Jerusalem.
Mens Han talte til dem på veien, brant hjertene i dem (v.32)
- og nå slo det ut i lys lue!
Det er målet for Guds ords forkynnelse: Jesu åpenbaring
for hjertet.
Hva var denne
brann de opplevde? Det var den rykende, knapt osende veke Jesaja taler
om i Jes 42:3, som igjen blusset opp ved Hans ord, som er ordet
om Ham.
Slik blåser Han ennå i dag liv i mennesker der hvor det
er i ferd med å slukkes ut, og der hvor død og mørke allerede råder.
Men Han gjør det alltid ved sitt ord!
«Og Han begynte fra Moses og fra alle profetene og utla
for dem i alle Skriftene det som er skrevet om Ham.» (v.27).
Det var det som satte hjertene deres i brann. Ikke merkelige
åndelige opplevelser skilt fra Ordet om Ham, men nettopp ved det som
bringer kunnskap og erfaring av Ham selv.
Herren går mang
en gang frem på underlig vis, og her i denne beretningen ser vi blant
annet to ting: Først ble deres øyne holdt igjen. (v.16). Det var altså
en bevisst og villet handling fra Jesu side dette. De skulle på det
daværende tidspunkt ikke kjenne Ham igjen. Han hadde noe å lære dem
- og Han ville føre dem til kjennskap gjennom Ordets vitnesbyrd
om Ham - Ordet som også ville være der når Han ikke lenger var synlig
til stede for dem - og ikke bare ved en plutselig åpenbaring for deres
legemlige øyne.
Det andre er at
Han lot som om Han ville gå videre. (v.28).
Og da ser vi at troen som er født av Ordet, og også henger
ved og «fanger» Jesus, ikke er en passiv ting, men høyst aktiv.
Den kunne ikke slippe denne mannen - som de ennå ikke
visste hvem var - fordi han var kilden til kunnskap om Jesus.
Så de nødde Ham til å bli hos dem. (v.29). Og det gav lønn.
(v.30).
Her ser vi igjen
dette underlige hos Jesus - Hans nåde. - Først gir Han deg så mye
at du er nødt til å be om mer - og da lar Han «ditt beger flyte over,»
som salmisten vitner i Sal 23,5.
Han er A og Å, begynneren og fullenderen. Men du må høre
evangeliet om Ham! - Det som Han forkynner - og også her
åpner deres øyne ved. Det er kun i det du ser din sanne frelser i
Jesus.
Legg merke til når deres øyne ble åpnet så de
kjente Ham igjen. Det var «da Han tok brødet, velsignet det og brøt
det og gav dem.» (v.30).
Det er i ordet om brødet (Jesus) som ble brutt for oss
(det brutte brød), at vi kjenner Ham! Da blir Han «synlig» for oss,
som den Gud har sendt til jord.
Alt annet kan djevelen etterligne, så vidt vi vet, men
ikke denne kjærlighetsgjerning, da han kun er full av hat - og slett
ikke denne soning da han selv er full av synd.
En synder kan ikke sone for andres synd. Som vi
leser i Sal 49:8-9: «En mann kan ikke utløse en bror, han kan ikke
gi Gud løsepenger for ham - for utløsning av deres sjel er for dyr,
og han må avstå fra det til evig tid -.»
Nei, det måtte rent og rettferdig og hellig blod
til - og det var det bare én som var i besittelse av!
|