Inntoget i Jerusalem Matt 21:1 - 11 1. Da de nærmet
seg Jerusalem og kom til Betfage ved Oljeberget, sendte Jesus to disipler
av sted og sa til dem: 2. Gå inn i landsbyen like foran dere. Der skal
dere straks finne en eselhoppe som står bundet, og en fole sammen med
den. Løs dem og lei dem hit til meg. 3. Hvis noen sier noe til dere, skal
dere svare: Herren har bruk for dem! Da skal han straks sende dem. 4.
Men dette skjedde for at det skulle bli oppfylt som var sagt ved profeten:
5. Si til Sions datter: Se, din konge kommer til deg, saktmodig, ridende
på et esel - på trelldyrets fole. 6. Disiplene gikk da av sted og
gjorde som Jesus hadde pålagt dem. 7. De hentet eslet og folen, og la
kappene sine på dem, og Han satte seg på dem. 8. Mange i den store folkemengden
bredte kappene sine ut på veien, andre hogg grener av trærne og strødde
på veien. 9. Folkemengden som gikk foran og de som fulgte etter, ropte
og sa: Hosianna, Davids sønn! Velsignet være Han som kommer i Herrens
navn! Hosianna i det høyeste! 10 Og da Han drog inn i Jerusalem, kom hele
byen i bevegelse, og de spurte: Hvem er dette? 11 Og folket svarte: Dette
er profeten Jesus fra Nasaret i Galilea. |
V. 8 - 9. Ja, det er ikke vanskelig å se dette for seg. Folkemengden kommer i «bevegelse.» Den enes begeistring river den annen med, og snart er stemningen så stor og suggererende at en i tilfelle må kjempe for ikke å bli revet med. Folkemengden her ropte ut det sanne vitnesbyrd om Jesus i sin store begeistring. Hvem kunne tenke seg - midt oppe i dette hav av Jesusbegeistring - at Jesus her hadde begynt på den virkelige nedtelling til sin mishandling, lidelse og død, og at det for en stor del skulle være de samme tunger som her priste Ham, som også skulle kreve Hans liv, og det endatil på et kors! Den mest grusomme avrettingsmetode romerne i sin hedenske ondskap kunne tenke ut. Når Jesus blir stilt
frem for dem på Gabbata, gjennompisket, blodig, tornekronet, ydmyket og
hånet med en narrekappe slengt rundt seg, vekker ikke synet så mye som
en gnist av medlidenhet hos disse. Tvert imot, de roper da bare enda høyere:
Korsfest! Korsfest! I kapittel 20 (v.17-19) hos Matteus forutsier Jesus for tredje gang sin lidelse og død. Hva måtte ikke Han
som er trofast, som er sann, som er god osv., føle
i møte med denne menneskets falskhet og synd? Dette var en vesentlig
del av Jesu lidelse. Han kom ridende på
trelldyrets fole, og åpenbarte seg derved for dem som ser, som
tjener. Hør! Din konge kommer til deg, saktmodig,
ridende... på trelldyrets fole. Hørte du? Din konge kommer til
deg som tjener! Om ikke mennesket
hadde medynk med Ham i Hans nød, så har Han det med oss. Og er altså
villig til å gå inn i denne nødvendige lidelse. Messias måtte
lide! (Luk 24:44). En lidelse som bare fremtrer som mer og mer svær
for en kristen, etter som han vokser i nåde og kjennskap. Og altså
ikke slik som en ofte får det fremstilt - som noe man legger bak
seg idet man vokser som kristen. Det blir likesom bare et (i den
troendes egne øyne) fattig takk tilbake. Men dette er ikke
fattigdom i Guds øyne. Det setter himmelen i bevegelse, og virker
glede blant Guds engler. (Luk 15:7 og 10). |
Mye «begeistring» blir ikke engang registrert i himmelen,
men et slikt (fattig) takk, som springer frem av sannhets erkjennelse,
gjør det. Det er nemlig Åndens egen gjerning, en frukt av Jesu lidelse
og død. Derfor rir Jesus forbi - ikke dette folket, men deres begeistring
- og inn til lidelse, kors og den sanne krone. Ikke den krone som denne
begeistring gav Ham, men den Han fikk av sin himmelske Far for fullført
gjerning, og den kroning som skjer ved frelste synderes (fattige) takk!
Dette er ingen andre i stand til å forstå, enn dem det gjelder. Mange er i (de religiøse) følelsenes vold - disse er i Åndens. Det var noe av et oppdrag de fikk disse to disipler Jesus sendte foran seg inn i landsbyen. (v.1-3). Det krevde ikke rent lite tro og tillit til Jesus dette. Tenk gå inn der og løse andres dyr, og ta dem med seg! Prøv å tenke deg inn i situasjonen selv. Men Jesus, som kjenner sine egnes svakhet, sendte noe trosstyrkende med dem på veien: «Der skal dere straks finne osv.» Han forutsa hva de skulle støte på, og da de gjorde nettopp det - fant det som Han hadde sagt - og således fikk bekreftet Hans ord, gav det dem frimodighet til å løse dem, og ta dem med. Mange forestiller seg tro som noe vi skal få i stand. Og så forsøker man likesom å «blåse opp» en veldig tro, som da altså skal virke ett og annet. Men det er Ordet som skal virke tro! Og den tro som ikke har sitt utspring direkte av Ordet, er bare egen innbilning. Det er en profeti,
som er særlig detaljert uttrykt i Sak. 9, som oppfylles her. I den
forbindelse - altså med Jesu komme - står det et underlig ord i Jesaja
62, 11: «Se, Hans lønn er med Ham!» Hva lønn skal da vi syndere
få av Ham, vi som bare har trettet Ham med våre synder og voldt Ham
møye med våre misgjerninger? (Jes 43:24b). Jo hør: «Jeg, jeg er den
som utsletter dine misgjerninger for min skyld, og dine synder kommer
jeg ikke i hu.» (Jes 43:24). Dette er altså lønnen. Og enda
er dette bare det halve! |
Han vandrer i seierens rike, E.K. |