Inngang i himlenes rike Matt 5:20 - 26
20.
For jeg sier dere: Hvis ikke deres rettferdighet overgår de
skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himlenes
rike. 21. Dere har hørt det er sagt til de gamle: Du skal ikke
slå i hjel, men den som slår i hjel skal være skyldig
for domstolen. 22. Men jeg sier dere: Den som uten grunn harmes på
sin bror, skal være skyldig for domstolen. Og den som sier til
sin bror: Raka! skal være skyldig for rådet. Og den som
sier: Du dåre! skal være skyldig til helvetes ild. 23.
Om du da bærer frem ditt offer til alteret, og der kommer i
hu at din bror har grunn til å klage på deg, 24. da la
ditt offer ligge der foran alteret, og gå først bort
og forlik deg med din bror. Kom så og bær frem ditt offer.
25. Skynd deg å være føyelig overfor din motstander
mens du ennå er med ham på veien! Ellers vil motstanderen
overgi deg til dommeren, og dommeren overgi deg til vakten, og du
bli kastet i fengsel. 26. Sannelig sier jeg deg: Du slipper ikke ut
derfra før du har betalt til siste øre! |
«For
jeg sier dere: Hvis ikke deres rettferdighet overgår de skriftlærdes
og fariseernes, kommer dere aldri inn i himlenes rike.» (v.20). Det er delte meninger blant kjente og høyt respekterte bibelfortolkere om hvilken rettferdighet Jesus taler om her. Noen mener det er den såkalte livets rettferdighet, den som vokser frem som en følge/frukt av samfunnet med Jesus - andre mener det er Kristi egen rettferdighet, den som gjelder for Gud i vårt sted. Det
er mest nærliggende å tro at det er Kristi rettferdighet
det er tale om, i og med at det er en rettferdighet vi skal komme
inn i himlenes rike ved. Men det kunne jo også være livets
rettferdighet - da ikke ved dens fullkommenhet i
seg selv,
men ved at den
viser
at vi har del i Kristus. For uten samfunnet med Ham, ingen livets
rettferdighet, men nettopp de skriftlærdes og fariseernes rettferdighet. «Problemet»
for oss i denne forbindelse, er jo at uansett hvilken av
disse rettferdigheter det er tale om, kan vi ikke se dem i oss selv,
dersom vi lever i Guds sanne lys. Paulus
plasserer det godt for oss i Fil 3:9, når han sier: «-
og bli funnet i Ham (Kristus), ikke med min rettferdighet, den som
er av loven, men med den jeg får ved troen på Kristus,
rettferdigheten av Gud på grunn av troen.» Som også
Jesus sier: «Søk først Guds rike og Hans
rettferdighet.» (Matt 6:33). Videre
i teksten vår utdyper Jesus for oss, hva loven egentlig sier.
Den krever i virkeligheten et ubetinget åndelig
sinnelag - ja, den krever Jesu Kristi eget sinnelag, mens vi i utgangspunktet
har et kjødelig. (Rom
7:14). |
Mennesket
skal gjøre regnskap for hvert
unyttig ord på
dommens dag, sier Jesus i Matt 12:36. Og når vi da vet at synd
ikke blir tilgitt uten at blod blir utgytt (Hebr 9:22), hvem
tenker da på å bli rettferdig etter loven! Fariseerne
fant den løsning på dette, at Gud tok imot «den
gode vilje» som utført handling. Altså viljen til
å bli god, ønsket
om å være god og gjøre Guds vilje osv. Og så taler Jesus her så alvorlige ord, om urett mot brødre. Vi skal ikke legge oss enhver anklage på hjerte, for visst blir en kristen anklaget både av djevelen, verden og loven, men Gud er den som rettferdiggjør. (Rom 8:33). Heller ikke er det mulig å leve slik, at ikke også brødre skulle ha ett og annet å utsette på en, men det er ikke dette det er tale om her. - Her er tale om urett som er begått - påført lidelse - noe som tynger den som har vært utsatt for det slik at han må klage sin nød for Gud, eller iallfall har grunn til det. (v.23b). Hvilket
alvor det innebærer for den som har gjort det, sier Jesus oss
i det 26 vers her: «Sannelig sier jeg deg: Du slipper ikke ut
derfra før du har betalt til siste øre!» |
Fortell Ham alt! Du eier jo en Fader som gjerne hjelpe vil i smått og stort, Han som for Jesu skyld din synd forlater, Vil ingen hjelpeløse vise bort. E.K. |