Jesus forkynner loven her. Eller utlegger loven, for oss.
Det vil si, at Han åpenbarer hva loven egentlig sier, og krever.
Noe av det underlige jeg møter på min vei, det er mennesker som
bekjenner seg som kristne, men ikke har noe problem med synd. Jeg kan
ikke se at jeg er noen synder, kan du faktisk høre sagt.
Jeg spør: Hvordan er det mulig å lese det som vi nettopp leste og
ikke bli stående som en synder for Gud? Dersom du ikke hadde vært en
synder, da hadde du ikke hatt noe problem med noe av dette. Jesus var
uten synd, og Han levde nettopp dette. Men du? Hør dette!:
«Sett dere ikke imot den som gjør ondt mot dere. Om noen slår deg på
høyre kinn, så vend også det andre til.» (v.39). Vend også det andre
til! Videre: «Vil noen føre sak mot deg for å ta din kjortel, så la
ham også få kappen!» (v.40). Vil noen ta bilen din, la han også få
garasjen. Vi kan vel smile litt av det, men det er faktisk det som
blir sagt her. Videre: «Og om noen tvinger deg til å følge ham én mil,
da gå to med ham!» (v.41). Altså gi mer enn det som kreves av
deg! Og så dette: «Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere,
gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere.»
(v.44).
Elsk deres fiender, leser vi her. Altså ikke bare bestem
deg for å være overbærende, for ved det å oppfylle et Herrens bud, men
elsk! Å elske, det er jo en hjertesak det. Du kan ikke elske
uten å ha hjertet med i det. Forstanden kan bestemme seg for både det
ene og det annet, men bare hjertet kan elske.
Når jeg da innser dette, blir det bare én bønn tilbake: Gud, vær
meg arme synder nådig!
Jeg vet ikke om du kommer bedre ut av dette?
Vi kan også stanse kort for annen utleggelse av loven
– først av Jesus, Han vi jo hevder å tro på, fra Matt 5:27-28:
«Dere har hørt det er sagt: Du skal ikke drive hor! Men jeg sier dere:
Hver den som ser på en kvinne for å begjære henne, har allerede drevet
hor med henne i sitt hjerte.» Altså, bare tanken, bare begjæret, eller
lysten, er å regne som gjort handling for Den Hellige Gud. Hadde du
og jeg vært uten synd, ville vi aldri hatt den minste lyst til det
onde – aldri noen sinne. Jesus hadde ikke det! «Hvem av dere kan overbevise
meg om synd?» sier Han. (Joh 8:46).
Apostelen Johannes skriver i 1 Joh 3:15: «Hver den som
hater sin bror, er en morder, og dere vet at ingen morder har evig
liv værende i seg.» Nei, har ikke evig liv i seg! Han sier tidligere
i sitt brev om dette: «Den som sier at han er i lyset, og som hater
sin bror, han er ennå i mørket.» (1 Joh 2:9). Og: «Men den som hater
sin bror, han er i mørket og vandrer i mørket. Han vet ikke hvor han
går, for mørket har blindet hans øyne.» (1 Joh 2:11).
Vi kan gå noe videre på dette, og si: Å hate, det er
å ha imot noen. Da rykker det kan hende noe nærmere oss. Jesus sier
det slik i Matt 5:22: «Men jeg sier dere: Den som sier til sin bror:
Raka! skal være skyldig for Rådet. Og den som sier: Du dåre! skal
være skyldig til helvetes ild.»
Raka vil si noe av det samme som din tosk eller din dust. Kanskje
du ikke sier det til noen, men tenker du det noen gang om noen?
Skyldig til helvetes ild, sier Jesus her. Har dette noen gang gått
virkelig opp for oss? Nei, vel aldri i sin fulle bredde!
Konklusjonen kommer Jesus med i det 48'ende vers i teksten vår her:
- og da må du høre nøye hva Han sier: «Vær da fullkomne, likesom deres
himmelske Far er fullkommen.»
E.K.
|
Hørte du det? Vær som Gud! Ikke noe mindre, er det som kreves! Igjen:
Jeg må be: Gud vær meg arme synder nådig! Det er mitt eneste – eneste –
håp, at Gud har funnet en vei, på hvilken Han kan være nådig mot
syndere! For Guds hellighet krever at synden straffes. Gud kan ikke gå
imot seg selv.
Hva skriver han ikke, Brorson i salmen sin: «Å, jeg er en synder
stor! Det er all
min navneære, bedre kan det ikke være når jeg hører lovens ord.»
Ja, men det er lovens ord, sier mange – det behøver vi ikke bry oss
om, det er nåden som gjelder. Lovens ord er vel også Guds ord? Og dermed
ikke noe vi omgås med likegyldighet. Gud er ikke en slik som tar på seg
en maske, og sier: Bø! - for så å ta av seg masken igjen, og si: Hei,
jeg bare spøkte! Nei, dette er en virkelighet vi står overfor!
Det som er ille, er at mange som bærer kristennavnet
får forstyrret, eller direkte ødelagt sitt Jesusbilde av slikt noe.
Sier virkelig Jesus slikt? Jesus er jo en slik snill søndagsskolelærer,
må vite. Helt ufarlig!
Har du lest hva som står om dommens dag, da menneskene
skal be fjellene og klippene om å falle over dem – da sier de noe
som forekommer underlig: «Fall over oss og skjul oss for Hans åsyn
som sitter på tronen, og for Lammets vrede.» (Åp 6:16). Lammets vrede!
Den skal altså være så forferdelig å møte, at de velger å la fjell
og klipper falle over seg i stedet!
Du og jeg har vel ikke et falskt Jesusbilde?
Hva var så den veien Gud fant, slik at Han tross vår synd og ondskap
kunne være nådig mot oss, og forlate oss syndene og rense oss fra all
urettferdighet? Jo, den veien heter Jesus! Og merk deg! - det
velsignede budskap fra de reformatoriske lutheranere: Jesus alene!
Han er den som er blitt oss til frelse!
Noe av de mest skremmende er jo den likegyldighet jeg oftest har
overfor dette veldige alvoret – å ta feil her er jo helvetes ild, sier
Jesus. Og så går jeg som om ingen fare truer verken meg eller andre.
Men dette er jo med på å vise ytterligere hvilket veldige
behov av nåde vi har. Om ikke Gud ser i nåde til meg til enhver tid,
så er jeg tapt. Og garantisten for at Gud gjør nettopp det, er Jesus,
og Jesus alene! Som Han sier Asaf i Sal 73:25: «Hvem har jeg ellers
i himmelen? Når jeg bare har deg, begjærer jeg ikke noe på jorden.»
Ja, hvem ellers har du i himmelen? Er det noen andre, eller noe annet
som taler din sak der? Dine gjerninger, for eksempel?
Hør Brorson igjen til slutt, og da også resten av verset: «,
jeg er en synder stor!
Det er all min navneære,
bedre kan det ikke være når jeg hører lovens ord. Men da du er
JESUS blevet, og fordi min skyld du tok, derfor står mitt navn
innskrevet deilig nå
i Livets bok.»
Men da du er JESUS blevet, skriver han. Her ser Brorson Guds vei til
frelse! Navnet Jesus betyr: «Gud frelser» Altså – den ved hvem Gud
frelser oss fra våre synder! Og igjen: Hvem kan si seg fri fra synd
etter et sant møte med lovens ord? Kan du?
«Så søk da alene hos Kristus din ro, for der er du trygg i all fare!»
som han skriver i sangen sin Rosenius. Alene hos Kristus din ro!
|