«For så har Gud elsket,» leser vi - så har Gud elsket verden!
(Joh 3:16). - Den blinde og gudfiendske
verden. Og da ikke bare slik, at Han hadde en viss medynk med de forkomne
og lignende - noe vi et stykke på vei kan forstå - men så at Han gav
sin Sønn den enbårne! Og da ikke bare for den ene stakkars sønn som
hadde forvillet seg bort til det fremmede land, men for alle mennesker.
Det dukker vel da frem for en personer både fra eldre
og nyere historie, som du har vondt for å tro, at dette gjelder for
- og så begynner du altså å begrense og male ut Guds kjærlighet med
utflytende streker. Det blir liksom ikke noe klart bilde! Den
gis begrensninger!
Det er ikke noe uklart ved Gud - heller ikke når det gjelder kjærligheten
- det er hos oss uklarheten ligger. Gud har åpenbart seg for oss gjennom
sitt ord. Hvis det er sant, hva sier så Ordet om forholdet: Gud -
kjærligheten? «Gud er kjærlighet,» sier teksten her. (v.8). Vi
leste det jo nettopp, men tror vi det?
Det er altså Skriftens vitnesbyrd om Gud til deg, menneske
- Han er kjærlighet! - Og Han har altså ikke nøyd
seg med å forkynne deg denne sannhet - noe som i seg selv burde være
nok for oss - men «i dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket
Gud, men at Han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre
synder.» (v.10).
Hans ord til deg, er en konkret handling i historien:
Se her, hva jeg gjør ved min Sønn, fordi jeg elsker deg. Han går igjennom
ilden for deg - hvorfor tror du da stadig, at også du må igjennom
den? Nei, det Jesus har sonet, det kan et menneske umulig bli trukket
til regnskap for. - Og jeg sier: umulig - for da ville det
være urettferdighet i Gud. Og hva var det så Han sonet? - All verdens synd! Slik kommer altså evangeliet til
oss, direkte fra Guds hjerte, for å rydde bort enhver hindring for
at du skal kunne tro deg frelst. Du skal ikke få tro deg frelst
på din tro, vet du - men på Guds ord, Guds vitnesbyrd!
Når Han forsikrer deg om, at Jesus har sonet
all verdens synd, hva skulle så være til hinder for at også
du skal kunne tro, at det også gjelder deg? Ingenting - for den som
vender seg til Gud i sin nød!
Men jeg skal nevne et par ting: Egenrettferdigheten som ikke vil ha en slik frelse, fordi
en mener å ha ett og annet som også bør regnes med - og det sinn,
det hjerte, som holder fast ved åpenbar
synd - som holder
fast ved det som Guds ord feller dommen over, og ikke vil slippe det.
Det er en farlig stilling å komme i! - Der forherdes
et menneske ganske fort! Og det er jo ingen som roser og priser evangeliet
mer enn slike - men det er ikke den forundrede gleden over Guds kjærlighet,
som er åpenbart ved Jesus Kristus, men det er et forsøk på å bruke
evangeliet til trøst for sitt falske sinn.
Og så har du dem som gjerne gleder og fryder seg, når forkynnelsen
tukter disse her - det kalde og egenrettferdige sinn, som likesom
har alt sitt eget på det tørre. Det sinn er like så fjernt fra Guds
nådesinn!
Skulle du være her, som i det minste aner deg i samfunn med en av
disse to grupper - hva er det du holder fast på? - Hva er det som
er så mye verd for deg, at du setter din evige frelse og himmelen
på spill?
Da jeg flyttet inn i det hus hvor jeg nå bor, var det en helt uopparbeidet
tomt - det var en eneste stor jordhaug det hele, full av røtter og
store stein. Jeg ryddet og planerte og kjørte vekk mengder av store
stein i trillebår - og omsider var jeg kommet så langt, at jeg syntes
jeg kunne gå i gang med å så plen - og snart så sto det der en irrgrønn,
fin plen. - Men når det hadde lidd litt ut på sommeren, og solen hadde
skint på den en stund, da begynte det å åpenbare seg flekker her og
der, hvor gresset visnet og døde. Tok jeg da spettet og satte det
ned i bakken, så hørtes det et velkjent «klang!» - Stein som ikke
var blitt fjernet.
Du kan komme bort i mennesker, hvor alt tilsynelatende
er i orden, men så åpenbares etter en stund, ett og annet som gjør
deg urolig. Hvordan er det? - Er det noe i ditt liv, som gjør at det
ikke vil gro? - Er det noe du ikke bringer frem for Herren, slik som
det er? Den som gjør dette, får nemlig en forunderlig overraskelse
- likesom kvinnene som gikk til graven og engstet seg for den store
steinen som var satt for inngangen, finner du at steinen allerede er fjernet - av Ham!
Slik går det med alt du bringer for lyset!
Hvordan er det da mulig at det ikke vil gro, når Herren
har sonet all synd? - Hvordan er det da mulig, at du
ikke har fred? Og du som har fred - er det på dette grunnlag?
Tenk, Gud har åpenbart dette ufattelige, at «Gud er kjærlighet. Ved
dette ble Guds kjærlighet åpenbart iblant oss, at Gud har sendt sin
enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve ved Ham. I dette er kjærligheten,
ikke at vi har elsket Gud, men at Han har elsket oss og sendt sin
Sønn til soning for våre synder.» (v.8b-10). - Og så går likevel mennesker fredløse omkring!
|
«Gud er kjærlighet,» leser vi. Vi kan ha kjærlighet - og da som et gjensvar på
den kjærlighet vi selv har møtt, som vi ser i teksten her - men det
står ikke at Gud har kjærlighet, men at Han er!
Det kan ikke sies om oss! Han er altså kjærlighetens
opphav - og denne sin kjærlighet til oss, den har Han fremfor alt
åpenbart oss i dette, at Han gav Jesus i vårt sted.
Er det ikke underlig å registrere, at når vi skal velge oss vår Gud,
så velger vi Ham som foretrekker fariseerne og de skriftlærde! Visst
gjør vi jo det! - Det er jo slik vi tror vi må være, for at Gud vil
ha med oss å gjøre. Hvem tror på Ham som tiltrakk seg tollere og syndere?
Du skjønner det, at også disse tollerne og synderne trodde
det, i utgangspunktet, at de måtte bli som fariseerne og de skriftlærde,
for å kunne ha med Gud å gjøre. Men så sto altså Han der og talte
så annerledes om saken.
Men det er altså en ting vi skal merke oss - Jesus dømte
aldri fariseernes ytre liv! - Det var deres indre Han dømte - mangelen på samsvar mellom
dem.
Denne gjenkjærlighet til Gud som vi leser om her, viser
seg jo ikke minst i, at vi ønsker å leve etter Guds vilje i denne
verden, også i det ytre. Tenk bare på den såkalte kristne ungdomskulturen,
først og fremst i den vestlige verden, hvor man gjerne går på diskotek,
fyll og fest på lørdag kveld, hvor man hengir seg i en aldeles tilbedelse
av disse rytmene, disse åndsmakter - og gjerne også det som de fører
til av løssluppenhet for eksempel på det seksuelle området - eller
ser på actionfilmer hvor mennesker avlives an masse på de mest utspekulerte
og grusomme måter - og dagen etter går man til gudstjeneste eller
annet kristent møte. Dette er ikke kristendom,
det er frafall!
Nøyaktig likesom verden forakter man det som er rent og hellig.
Det er altså ikke tale om en mangel på gudsfrykt dette,
men en hel og full gudløshet, hvor man altså ikke har den minste følelse
av, at noe er galt.
«I dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at Han har
elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.» (v.10).
Men det står også: «Den som ikke elsker, kjenner ikke Gud, for Gud
er kjærlighet.» (v.8). Og kjærligheten viser seg altså, som vi ser,
i dette, at vi handler, i gjerning!
Gud ble ikke sittende i sin himmel og synes synd på oss
- nei, allerede på fallets dag, gav Han mennesket det som skulle til
for å gjenopprette hjerteforholdet og samfunnet - nemlig ordet om
Kristus, ordet om korset - ordet om Ham som skulle få sin hæl knust
i kampen mot slangen - kampen for oss! Gud drøyde ikke!
Og nå er denne kjærlighet og frelse åpenbart for oss
alle, skriver Johannes her. Han sparte ikke sin egen Sønn, men gav
Ham for oss alle!
Hør det! - Du som nåes av dette nå - du må være så svart
i hjertet som selve helvete - du må ha stelt i stand hva det måtte
være i ditt liv - det gjør ingen forskjell! - det gjør virkelig ingen
forskjell! - Kristus er død! - Og denne død er en soning for all
verdens synd.
Tenk på de alvorlige ting som vi har vært inne på i denne
predikenen! - Si til Ham nå: «Herre, ta deg av meg du! - Som du ser det best!» For du vil aldri få det til! - Du vil bare ende
i egenrettferdighet og hykleri, eller gi aldeles opp. - Det kan ikke
gå annerledes!
Hør hva Daniel sier ved et tilfelle: «Hvordan skulle en slik som jeg,
min herres tjener, kunne tale med en slik som min herre er? Hos meg
finnes det fra nå av ingen kraft, og det er ikke ånde tilbake i meg.»
(Dan 10:17).
Hva vil du si om ett menneske som det ikke er ånde tilbake
i? Det er selvsagt dødt! Da begynner Herren å handle! Og så hører
vi altså dette kvalmende: Vi! - «Vi!» - fra snart hver eneste talerstol
i Norges land!
«Hvordan skulle en slik som jeg, min herres tjener, kunne
tale med en slik som min herre er? Hos meg finnes det fra nå av ingen
kraft, og det er ikke ånde tilbake i meg.» (Dan
10:17). - Det var profetens ord.
Men så står det videre hos Daniel - Herren begynner å
virke - og se hvordan det går til: «Han som lignet et menneske, rørte
ved meg igjen, og styrket meg. – Og Han sa: Frykt ikke, du høyt elskede
mann! Fred være med deg! Vær frimodig og sterk! Og som
Han talte med meg, fikk jeg styrke, og jeg sa: Tal, herre! For
du har styrket meg.» (Dan 10:18).
Det samme opplever du her og nå, dersom du bare vil høre
Hans ord til deg: «Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart iblant oss,
at Gud har sendt sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve
ved Ham. I dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at
Han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.»
(v.9-10).
|