Det var et veldig
tegn det vi er vitne til her – en død vender tilbake til livet. En
veldig maktdemonstrasjon av at den Herre Peter tilhørte og forkynte,
Han er Herre over både liv og død. Døden skiller våre fra oss, for
en tid iallfall, men ikke fra Ham. Han sendte altså Tabitas liv tilbake
fra sitt rike, til hennes jordiske legeme, og viste ved det at det
er sant det vi synger i påskesalmen - «Deg være ære, Herre over dødens
makt.»
Hun var altså hos Ham, og ble sendt tilbake – for en
tid, kan vi si. Du har det samme tilfelle med Lasarus – han var i
evigheten i fire dager, og vendte tilbake til sitt jordiske legeme
på Jesu kallelse. I tillegg har du apostelen Paulus som mens han ennå
var i sitt jordiske legeme ble rykket inn i den tredje himmel – hva
nå det måtte bety. Han beskriver det som Paradis.
Men det du skal merke deg med alle disse tre er dette,
at Skriften sier ingenting om hva de opplevde på den andre siden.
Det er som om det skal være skjult for menneskene – bortsett fra det
Skriften selv åpenbarer i Åpenbaringsboken for eksempel. Det nærmeste
vi kommer er det Paulus skriver i 2 Kor 12:4: «Han ble rykket inn
i Paradis og hørte usigelige ord, som det ikke er tillatt for et menneske
å tale.»
«- som det ikke er tillatt for et menneske å tale.» Merk
deg det, med tanke på den litteratur vi møter en del av, om mennesker
som har vært på den andre siden og beskriver i detalj hva de så og
opplevde der.
Om Peter leser vi her: «Deretter ble han mange dager
i Joppe, hos en mann som hette Simon og var garver.» (v.43).
Det var jo der han fikk kallet til å komme til hedningen
Kornelius' hus og forkynne evangeliet for husstanden der.
Det som går forut for dette kallet – den duk som blir
heist ned for ham fra himmelen – viser at Peter ennå ikke hadde fattet
evangeliets omfang fullt ut. At det blant annet hadde opphevet skillet
mellom jøde og hedning, og stilt dem likt innfor Gud – nemlig i Kristus.
Utenfor Ham spiller det ingen rolle hvem og hva du er – du er fortapt!
Om denne Tabita var jøde eller hedning, det er mer enn jeg vet, men
hun var iallfall tatt imot av Herren, og dette tegn og under som skjedde
med henne førte til at mange kom til tro på Herren, kan vi lese her.
(v.42).
Vi skal stanse noe for dette – for det tror jeg er viktig,
ikke minst i vår tid. I den siste tid skal det nemlig komme mange
som gjør tegn og under for å føre de utvalgte vill, og selve Antikristen
skal stige frem godt hjulpet av dette. I 2 Tess 2:9, skriver apostelen
om det: «Den lovløse kommer etter Satans virksomhet med all løgnens
makt og tegn og under.»
Da dette underet skjedde med Tabita, var det et sant
Herrens vitne til stede, apostelen Peter, som kunne forkynne dem evangeliet
om Jesus Kristus. Og det er det avgjørende – hva som blir forkynt.
Det er ikke tegn og under som skal bevise at det som blir forkynt
er sant – men det er det som blir forkynt som skal vise om de eventuelle
tegn og under som skjer er av Gud.
Det snus så snart på hodet her. Satans ånd gjør også
tegn og under, og det gjør denne ånd i følge Mt. 24,24, for å føre
vill: «For falske messiaser og falske profeter skal stå frem og gjøre
store tegn og under, for å føre også de utvalgte vill, om det var
mulig.»
Du ser - endatil store tegn og under, og det i
en helt bestemt hensikt – nemlig å føre vill. Da skjønner vi umiddelbart
to ting: For det første at denne ånd er av djevelen, og det andre
– og det er det skrekkelige – at deres forkynnelse kommer i Jesu navn,
og inneholder mye tale om Ham, men altså ikke det sanne vitnesbyrd.
Vi møter jo også disse, som Jesus omtaler i Matt 7:21-23,
som tydeligvis ikke selv var klar over at de talte og handlet i en
annen ånd, enn Sannhetens ånd: «Ikke enhver som sier til meg: Herre,
Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske
Fars vilje. Mange skal si til meg på den dagen: Herre, Herre! har
vi ikke profetert i ditt navn, drevet ut onde ånder i ditt navn, og
gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn? Men da skal jeg åpent
si til dem: Jeg har aldri kjent dere. Vik bort fra meg, dere som gjorde
urett!»
E.K.
|
Vi kan også gå
langt tilbake i historien, der Moses står for Farao, og Faraos trollmenn
gjør de samme tegn og under som Moses gjør i Herrens navn. Også i
Nytestamentlig tid fantes det som i Israel kalles trollmenn, som kunne
gjøre tegn og under, kvinner med spådomsånd og lignende. Dette kan
med andre ord bedra oss.
Du skal legge merke til hva Jesus videre forkynner etter
å ha talt om disse i Matt 7, som gikk feil: «Derfor – hver den som
hører disse mine ord og gjør etter dem, han blir lik en forstandig
mann som bygde huset sitt på fjellgrunn.» (v.24).
«- hver den som hører disse mine ord og gjør etter
dem.» Ser du?
Ordet kom til denne byen som hette Lydda, den dagen.
Ordet! Ordet om Ham som har makt over døden! Og nå skal du
få høre noe virkelig gledelig, for ditt vedkommende, du som gjerne
vil nå det skjønne land men snubler gang på gang: Hvordan kan Han
ha denne makt over døden? Noen vil vel svare da: Fordi Han er Gud!
Fordi Han er livet! Ja visst, men det ville jo ikke ha hjulpet deg
noe. Det er jo din død som er ditt problem, ikke sant? Svaret
er så salig! Han overvant de krefter og den makt som har døden som
konsekvens – døden som frukt, nemlig syndens makt! Og dette
gjorde Han i ditt sted!
Jeg har hørt talt om denne brutte syndens makt, som om
det er noe som skjer i deg. Som om du blir mindre syndig, for å si
det slik. Men hør du – om det var tilfelle da døde du heller ikke
den jordiske død. Du dør den jordiske død fordi du også som kristen
er en synder i deg selv. Syndens makt er så visst ikke brutt på den
måten. Men hør – syndens makt til å fordømme er brutt. Det er ikke
synden som er herre slik at den er bestemmende for hvor du ender,
men Jesus.
Å få leve i dette salige budskap, det får den konsekvens
at synden ikke så snart får innpass hos deg, men å forkynne at du
stiger frem som et stadig bedre og helligere menneske – at du altså
skal kunne registrere dette hos deg selv – det er å føre mennesker
vill. Det er Jesus som er Herre over syndens makt, ikke du! Det er
Jesus som er Herre over syndens makt, ikke du! Det skal ofte mange
og store ydmykelser til før vi finner oss til rette med dette.
Det er mye helliggjørelsesforkynnelse som ikke er noe
annet enn frihet for kjødet. De mener det er det motsatte, for de
tar det så på alvor osv., men det er noe de åpenbart ikke er riktig
klar over, og det er at det ikke er de åpenbare synder som er kjødets
– det gamle menneskes – fremste mål, men egen rettferdighet. Egen
rettferdighet – dette som vi gjerne slår sammen til ett ord: Egenrettferdighet.
Egen ære, egen glans over sin person osv. Av den grunn, altså at de
ikke kjenner det gamle menneskes egentlige natur, ser de ikke dette,
og er ikke like påpasselige overfor dette – og dermed går de like
i fella, alt mens de selv tror at de beveger seg stadig lenger bort
fra den. Blir mer og mer fromme og gudfryktige i egne – og ofte i
andres øyne også, mens de i virkeligheten blir mer og mer egenrettferdige.
Vokser bort fra dette inderlige behovet for frelseren og forsoneren,
Jesus. Bort fra den sanne helliggjørelses grunn.
Det er to ting jeg gjerne ville peke på i denne sammenheng,
vi stilles overfor i teksten her: Denne demonstrasjon av hvem som
har den endelige makt i himmel og på jord – og viktigheten av et sant
Herrens vitne der hvor mennesker trekkes mot det åndelige. Det er
faktisk mange som trekkes mot det åndelige i vår tid – men der er
også djevelen snar til å stille opp en alternativ-messe. Og noe vi
kan hende ikke er like våkne for alltid – også midt i menigheten.
Men kom til Ham, du som hver dag opplever det som om
syndens makt slett ikke er brutt – kom til Ham i hvem den faktisk
er det!
Gud Faderen har gitt deg en gave – det er den du har
alt. I den! Og denne usigelige gave - som han kaller den apostelen
Paulus (2 Kor 9:15) - er Jesus Kristus, Guds Sønn og Guds Lam!
|