Her står vi overfor et folk som har fått alt av Gud, til og med Kristus
har de fått - det vil si, en hel og full frelse, som en Guds gave
- og så er de blinde for det. De ser det ikke, og når noen - Paulus
eller andre - forsøker å åpne øynene deres, forfølger de dem og står
dem etter livet.
Det er det tragiske og farlige ved religiøsiteten, man
får en skatt - ikke i himmelen (Matt 19:21), men i seg selv, og dess
mer denne religiøsiteten får bemektige seg deg, dess flere religiøse
læresetninger som får hjertets tilslutning, dess verre blir det. For
alt dette er jo noe som må brytes ned og bli til intet, før du kan
tro og ta imot frelsen av nåde alene. Du blir nemlig rik i deg
selv, og hva forhold skal du da få til Ham som er kommet for det
som ingenting er - ja, for det som var fortapt!
Den som har fått grunnet noe eget, han er ikke fortapt
i sine egne øyne. Og det behøver ikke å være tale om nidkjære fariseere,
men snart hvem som helst. Tal til dem om Jesus, om nødvendigheten
av omvendelse og frelse, om Jesu dyrebare blod, utøst til våre synders
forlatelse som eneste mulighet for redning og lignende, så
er det ikke lenge før de kneiser med nakken, og det kommer frem i
dagen, det som bor skjult i hjertet - selv om munnen
bekjenner seg som synder under gudstjenesten. Og hva er det som tales
i hjertet?: «Jeg er da ikke verre enn de fleste! - ja, jeg vet til
og med om folk som går på bedehuset og er ivrige i virksomheten der,
som ikke er det grann bedre enn meg.» Ser du grunnen de bygger på?
- Nå ligger det plutselig i dagen, og det var ordet om korset
som fikk det frem. Dette har de altså tenkt å møte Den
Hellige med en dag!
Tenk deg et skipbrudd - en har kommet seg opp i en livbåt, og dermed
anser han seg som berget, iallfall at han har en god sjanse. En annen
ligger i åpent vann, uten noe å gripe fatt i – han vet at
han er fortapt! Men det er han i livbåten også, og det ville han ha
visst, om han hadde kunnet se noen timer frem i tiden, og for det
første, sett at avstanden til det han trenger til livets opphold,
er altfor stor til at han kan nå det, og for det annet, om han hadde
kunnet sett orkanen som er på vei, den som vil knuse livbåten til
pinneved. Men han tror den (livbåten) kan redde ham, fordi den bærer
slik som situasjonen er akkurat nå.
Gud er på vei med sin dom, sier Ordet - og det finnes
ikke den ting i denne verden som ikke vil bli knust. Det finnes ikke
redning i noe her!
Vi blir jo ofte gjennom hendelser i livet også minnet om det, at grunnen
under oss - under vårt liv - ikke er så fast som vi i gode dager kan
komme til å tro. Det må bare skje visse ting for å åpenbare det for
oss.
Men fortapt! - det er jo den ytterste nød! Men
nå forkynner altså Guds ord, at det er det vi alle er, høy og lav,
liten og stor. Det må bare bli åpenbart for oss.
For noen er det blitt det, og de har fått gripe redningen
- eller de er blitt satt inn i den «livbåten,» som bærer gjennom enhver
orkan, som seiler uforstyrret like igjennom Guds vredesdom (1 Tess
1:10) - skjult med Kristus i Gud (Kol 3:3) - andre går fremdeles i
dette åndelige mørke.
«Jeg sier sannhet i Kristus, jeg lyver ikke – min samvittighet
vitner med meg i Den Hellige Ånd, at jeg har en stor sorg og en stadig
nød i mitt hjerte» (v.1-2).
Han så, at hans folk befant seg i det samme mørke som
han selv hadde befunnet seg i. Og det som fremfor noe annet, hindret
dem i å se, det var dette, at de søkte å grunne sin egen
rettferdighet. Og du vet, dess ivrigere du går inn for en ting
og er konsentrert på det, dess mindre enser du av det som er omkring
deg. Du vet, noen kan være så fordypet i noe at du må rope til vedkommende
flere ganger, før de registrerer at du er der. Og dess mer du har
ofret og arbeidet, og dess mer fornøyd du selv er med resultatet,
dess mer sint og krenket vil du bli, om noen trår det ned og sier,
at det ingenting er verd.
Paulus trår ikke brutalt på dem, idet han sier: «For
det vitnesbyrd gir jeg dem at de har nidkjærhet for Gud» (v.2a) -
men det er et kraftig slag han setter inn allikevel: «-men uten den
rette forstand» (v.2b).
Det er ikke hyggelig å høre det, om noe du har arbeidet
flittig med i årevis - at du ikke har den rette forstand på det. Men
ærlig talt, har du det? Hvordan har du tenkt å komme deg fra din
fortapte tilstand her, til himmelen blant de frelste og hellige?
Synes du at du passer inn der, hvor ikke noe urent har sluppet gjennom?
Begynner du å bygge en stige? Det er høyt opp!
Å ja, vi bygger oss stiger av alle slag, den ene slik og den andre
slik - helt fra de som ivrer med alt hva de er og har, og deltar i
all slags kristen virksomhet, ber og gir osv., til disse før nevnte,
som ikke anser seg verre enn andre folk, og disse som nok skal bli
tatt imot, for Gud er jo kjærlig og nådig osv. - det skal nok bli
en råd med det.
|
Men så er det noen som har måttet rope med Peter, der han sank ute
i sjøen, og med disiplene i stormen på Genesaretsjøen: «Herre frels!
jeg/vi går under!» (Matt 8:25 og 14:30).
Det uttrykker en dyp erkjennelse det: Jeg går
under! Da ser du at det ikke er noe i deg eller ved deg, som kan berge
deg i den situasjonen du er. Du er med andre ord, fortapt!
Og den som er fortapt, må nødvendigvis bli berget, da
han ikke har noe å sette inn selv.
Det er her Ordet blir til frelse - Ordet
som kan saliggjøre.
I dette tilfelle lyder det til oss slik: «For Kristus
er lovens endemål, til rettferdighet for hver den som tror» (v.4).
Det vil si, at den veien som fører helt frem - den som du
har sunket igjennom på, og går under - den har en annen gått for
deg, helt frem: Jesus!
Her kaller Paulus denne grunnen - frelsesgrunnen – for
Guds rettferdighet (v.3). Det er altså ikke noe mindre Gud
gir de fortapte: Sin egen rettferdighet! Og det burde jo være klart
nok, at Guds rettferdighet kan du ikke gjøre deg fortjent til, for
da ville du jo ikke ha bruk for den, da ville du jo selv hatt den!
- Det var nettopp hva jødene strebet etter. Nei, Guds rettferdighet,
det er altså den kappe Gud kler og skjuler synderen i. Som også nevnt
tidligere: «Skjult med Kristus i Gud!» - Hvilket igjen forteller oss,
at denne rettferdighets kappe, nettopp er Kristus selv.
Han er lovens endemål!
Det er de som selv ikke har noen grunn å stå på, som
ikke har noen egne klær å kle seg i - åndelig talt - som lar seg «skjule.»
Men så kommer vi til det som er så vanskelig for oss som kristne,
dette at det aldri blir noen annen vei! - vi må alltid
stå ikledd denne rettferdighet. Som Han sier til
menigheten i Sardes, at «du har noen få navn, som ikke har sølt
til klærne sine.» (Åp 3:4).
Vi står altså i fare for å ville bygge videre på en annen
grunnvoll, enn den som er lagt, nemlig Jesus Kristus.
I stedet for å bygge på den, begynner vi nå å bygge på vårt eget,
for vi er jo kristne, må vite!
Det er ikke åpent og likefrem vi gjør dette, men det
sniker seg noe inn, som viser seg i dette, at vi så
smått begynner å regne med forskjellige ting. Nærmest
helt ubemerket begynner vi så smått å føre det opp på en egen
konto.
Det er bare den hake ved det, at det ikke er «valuta»
som duger innfor Gud: «For det vitnesbyrd gir jeg dem at de har nidkjærhet
for Gud, men uten den rette forstand. Da de ikke kjente Guds rettferdighet,
men søkte å grunnlegge sin egen rettferdighet, gav de seg ikke inn
under Guds rettferdighet» (v.2-3).
Fallet er stort, ser du. Du er nå uten den rette forstand,
slik du er av naturen, noe som viser seg i, at du søker å grunnlegge
din egen rettferdighet. Og frukten av dette er, at du ikke gir deg
inn under Guds rettferdighet. Så du ser, at det som umiddelbart synes
godt - nemlig å ville være rettferdig i seg selv - det viser seg å
ha sin grunn i det/den onde. Det er selve fallet som
åpenbarer seg i dette!
Får du fortsette på denne veien, blir det verre og verre
dess mer det lykkes.
Du kan stå noe på avstand og betrakte en irrgrønn plen
om våren - alt ser vel ut og noe ugress ser du ikke - så kommer du
igjen en måneds tid senere, og plenen er overstrødd med gule løvetannsblomster
- som ganske snart vil sette frø, og spre seg i store mengder, om
ikke noe blir gjort umiddelbart. De var der første gangen du betraktet
plenen også, men du sto på avstand. Hadde du gått nær, ville
du ha sett dem, før de slo ut i blomst. Og det er her folket
ofte ikke vil tro Ordet, når det kommer til dem og taler om faren
og skaden, før det er slått ut i blomst, og dermed er
blitt synlig for alle, som har øyne å se med. Dette er profetens store
bøyge!
Vi er ikke kalt til å leve på avstand, vi er kalt til
å leve nær til, i fortrolig samfunn med Herren. Da blir vi også i
stand til å se de fine trådene djevelen spinner til å fange oss med.
Vi hører de falske toner, som vil føre oss bort fra den ene og eneste
frelsesvei, i tide: Guds rettferdighet gitt oss av nåde for og i Jesus
Kristus alene, i vår fortapte stilling!
Ved denne rettferdighet står du for Gud
her i tiden, og ved denne rettferdighet vil du bestå
for Ham i evigheten.
Se, alt hadde Israel fått, men de forsto ikke, at dette
bare kunne skyldes én ting: Nåde! Altså, de var uten den rette
forstand! (v.2b).
|