Nåden og sannheten el. Vi har alle fått! Joh 1:16 - 17 16. For av Hans fylde har vi alle fått, og det nåde over nåde. 17. For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus. Vi tar også med neste vers:
18. Ingen har noensinne sett Gud. Den enbårne Sønn, som er i Faderens
favn, Han har forklart Ham. |
Først av alt skal
vi stille spørsmålet: Hvem er disse «alle,» som har fått av
Hans fylde - og det nåde over nåde? (v.16). Er det bare de kristne?
Helt klart, nei! For denne nåde er jo gitt oss i og ved Jesus,
og hva sier Guds ord om det: «For så har Gud elsket verden
at Han gav sin Sønn, den enbårne ...» (Joh 3:16). Det er nettopp dette budskap Guds menighet har fått å gå til verden med. Det budskap de selv ble frelst ved - nåden i Jesus Kristus! Så underlig da at det så sjelden lyder rent. Så sjelden man hører det, uten at det er oppblandet med en hel masse lovprek og tilleggstanker. Det står ikke noe tilbake for mennesket å utføre, det har allerede fått av Hans fylde, og det nåde over nåde, i sin uomvendte tilstand. Måtte de også høre og tro det av hjertet, så vil de også eie det fullt ut, i en omvendt tilstand. Eie det, fortsatt uten å ha gjort noe for det. Hvordan kan man gjøre noe for en gave som allerede er gitt? Hva du siden gjør, er i tilfelle gjort i takknemlighet, og ikke for å oppnå noe. Legg merke til
hva Johannes forkynner her i vers 17. Det er nyttig å slå opp på ordet
- lov - i en bibelordbok, og så lese hva Paulus på så mange
steder taler om det. At for eksempel troen ikke har noe med
loven å gjøre (Gal 3:12), overhode intet! Troen er født av,
næres ved og er derfor rettet mot evangeliet, nådebudskapet om Jesus
Kristus, og det alene. - Loven taler om våre gjerninger og
hva vi skylder å gjøre. Er ikke det to forskjellige ting? Når jeg da står i Ham ved troen, så har jeg jo også den oppfylte lov. Den lov som Moses bare kunne opplyse meg om, men ikke gi meg kraft til å oppfylle, den har jeg nå oppfylt i Ham.
Tenk
om verden nå kunne få se det! Det er drivkraften i all sann vitnetjeneste!
Det er budskapet selv som trenger seg frem! Det er budskapet selv
som vitner! Det er «kristne»
som verken tør å tro, eller å forkynne dette, og som endatil forfølger
den som tør, fordi de tror dette er noe farlig - noe som fratar menneskene
deres «ansvar.» Det er bare det at den som virkelig har tatt
dette sitt ansvar innfor Gud på alvor, og ikke som disse hyklerne,
bare i tanke og munn og til selvros, de har måttet utbryte med Paulus:
«Det viste seg at budet, som skulle være til liv, ble til død for
meg.» (Rom 7:10). |
Men ærlige sjeler uroes så ofte i sin enfoldige tro på Jesus, ved alt dette som Guds ord taler om gjerninger, og ser ikke at alt dette er oppfylt i Kristus, og at alle Herrens formaninger til de troende er rettet til dem nettopp fordi de er troende, og ikke for at de ved det skal bli det. Hva
er så loven god for? Først av alt å lære deg, deg selv sant å kjenne, så du må
ta din tilflukt til nåden i Jesus Kristus, både hva din frelse- og alt samfunn
med Gud angår. Loven skal gi deg en åpenbaring - der du under Herrens lys går inn for
den - så du ikke skal gjøre deg større tanker om deg selv, og ditt eget enn du
bør, og frelse deg fra hykleriet. Den som får
leve i dette, blir liksom aldri mett av å dreie omkring det. Det blir hjertets
mat og glede - Jesus Kristus selv! Ja
hvem er Han da, denne som henger der i sitt blod? Han som gikk omkring og gjorde
vel? Han som gråt med de gråtende? Han som helbredet de syke, drev ut den onde
og altså kjempet inntil døden på et kors, for oss? «Ingen har noensinne sett Gud,» sier apostelen her. Nei, åpenbarte Han seg i sin majestet så ville alt skapt forgå. Israel var i nærheten av dette (2 Mos 19-20), og folket bad «Tal du (Moses) til oss, så vil vi høre. Men la ikke Gud tale til oss, for at vi ikke skal dø!» (2 Mos. 20:19). «Ingen kan se Gud og leve!» (2 Mos 33:20). Likevel
er det nettopp hva folk i sin åndelige blindhet, ber om. «Hvorfor viser Han seg
ikke for oss, så vi kan tro på Ham!» Dette gjenstridige folk er det altså Han fremdeles rekker sine hender ut i mot: «Av Hans fylde har vi alle fått, og det nåde over nåde.» (v.16). |
E.K. |