En passende tekst
og en passende overskrift – Gud er vår faste borg! - da den er satt
opp som en av tekstene i kirkeåret på den såkalte Reformasjonsdagen.
Må tenke da på Luthers kanskje
mest kjente salme: Vår Gud Han er så fast en borg!
Nå dreide jo reformasjonen
seg om at evangeliet nærmest ble gjenfunnet – oppdaget på ny. Du kan
se det for deg som et klenodie som var lagt på kistebunnen, og så
ble det kastet en masse filler og juggel oppå det, så det var aldeles
skjult langt der nede, inntil det kom en mann så desperat etter frelse
for sin sjel, at han dykket ned mellom alt dette, og fant det der
på bunnen, hvor det var blitt skjult. For det var bevisst skjult –
den falske kirken hadde sin makt, så lenge det sanne evangelium var
skjult for folk. Men midt i alle disse tåkeslør de hadde spunnet,
åpenbarte Gud det for Luther, og lyset rant over Europa – og også
Norge, som han skriver det i fedrelandssalmen Elias Blix: «Du sende
ditt Ord til Noregs fjell, Og ljos over landet strøymde.»
I dag, når Luthers navn nevnes,
vekkes det helst fiendtlighet også blant dem som kaller seg troende,
og de har både det ene og det annet å utsette på ham. Ja vel, men
det blir jo et vitnesbyrd om Guds godhet det da, at det var ham Han
utvalgte til denne gjerning, ikke sant?
Men slik er det egentlig
å være en Herrens tjener. Jesus sier det slik i Matt 10:25 og Joh
15:20: «Det er nok for disippelen at han blir som sin mester, og for
tjeneren å bli som sin herre. Har de kalt husherren Be'elsebul, hvor
meget mer da hans husfolk!
Kom i hu det ord som jeg sa til dere: En tjener
er ikke større enn sin herre. Har de forfulgt meg, så vil de også
forfølge dere. Har de holdt mitt ord, så skal de også holde deres.»
Slik var det for Luther og
de andre reformatorene, og slik har det vært for enhver også siden
som står fast på Guds ord. Du blir ikke omsvermet og populær da.
Men selv om selve reformasjonen
dreide seg om en rett lære og en rett forkynnelse av lov og evangelium,
så ser vi at den Luthersalmen vi forbinder med reformasjonen handler
mer om reformasjonens virkning hos dem som ikke tok imot den og de
følger det fikk for reformatorene. Derfor uttrykker den tillit til
Gud, Hans makt til å bevare dem for fienden. Og som vi hører ifra
en av hans andre salmer, som er inspirert av Salme 24: «Var Gud ei
med oss denne tid, det må Guds folk bekjenne, var Gud ei med oss denne tid, da var det blitt
vår ende. Vi er en fattig flokk og få til spott for dem som stormer
på og vil oss alle
felle.»
Det stemmer så godt med innholdet
i den salmen vi har stanset for nå – en kristens kår i verden.
Du vet, i Norge har vi hatt det så godt som kristne – kristendommen,
om ikke nødvendigvis Kristus selv, har blitt akseptert. Forfølgelse
og særlige vanskeligheter har bare vært sporadiske i tilfeller hvor
det har brutt ut sanne vekkelser, hvor evangeliet igjen har opplyst
himmelen for enkelte. Da møter Satan opp, vet du! Men ellers har det
vært rolige tider i hundrevis av år, og søvnen har vel vært mer fremtredende
blant de troende enn virkelig liv. En må nok si det. Det er som Brorson
skriver i sin salme: «Av døpte vrimler stad og land, men hvor er troens
brann?»
Og her er ingen forskjell
på barnedøpte og voksendøpte i så måte! Og derfor – på grunn av denne
fred med verden parret med en stor velstand - er så mange av oss nåtidskristne
mer verdslige enn vi liker å tenke på. Fokuset er på det som er i
denne verden, de ting som kan kjøpes og brukes, en strand i Syden
eller hva det ellers måtte være – det er bare ikke Jesus iallfall!
E.K.
|
En farlig tilstand for oss det – mon vi når frem, ikke sant?
Verden ligger fortsatt i det onde for Gud, vet du! Og når Johannes
skriver dette som Den Hellige Ånd har opplyst ham om, så skriver han:
«- hele verden ligger i det onde.» (1 Joh 5:19). Hele!
- intet unntatt!
Vi er så dennesidige folk!
Men det er der fremme i evigheten vi har det som er vårt hjemland,
vårt fedreland! - så sant vi har Jesus her og nå da! Som skrevet står
i 1 Joh 5:12: «Den som har Sønnen, har livet. Den som ikke har Guds
Sønn, har ikke livet.»
Det står der fremdeles! Skulle
ikke det anspore meg til å spørre alvorlig: Har jeg virkelig Sønnen?
- og ikke bare gå slik mer eller mindre bevisstløst videre uten klarhet
i denne så viktige sak!
Guds ord spør ikke
om du er med i virksomheten, leser, ber og gir osv., men har du Sønnen?
Guds menighet består ikke av medlemmer, men av lemmer! Er du
et lem på Hans legeme?
Men du som vet hva trengsler
i denne verden er – hør hva som lyder i denne salmen som har fått
sin plass i Guds ord, og derfor altså er Guds ord: «Gud er
vår tilflukt og vår styrke, en hjelp i trengsler, funnet overmåte
stor.» (v.2).
Funnet – det vil med andre
ord, si – erfart overmåte stor! Altså en som virkelig kan hjelpe i
trengsler! Han er den som har lovt deg at Han ikke vil slippe deg
og ikke forlate deg! Altså er Han der midt i dine trengsler og bekymringer
og vanskeligheter, av hva slags de enn måtte være! Det har du løfte
om av Ham som bærer navnet Trofast!
Det er Ham denne salmisten
har for øye, likesom reformatorene i sin tid, så han utbryter så frimodig:
«Derfor frykter vi ikke om jorden vakler, om fjell skakes i havets
hjerte, om dets bølger bryter og bruser, og om fjell skjelver ved
dets overmot.» (v.3-4).
Dette utbryter han fordi
han har fokus på noe helt bestemt, og det er ikke denne verdens gleder,
denne verdens fred, denne verdens sikkerhetsnett av noe slag, men
hør hva han ser!: «En strøm - dens bekker gleder Guds stad, Den Høyestes
hellige bolig. Gud er midt i den, den skal ikke rokkes. Gud hjelper
den når morgenen bryter frem.» (v.5-6).
Der – i denne Guds stad hører
jeg hjemme, og ikke her, hvor jeg opplever disse trengsler!
Du som er her nå – du vil
vel ikke la denne Guds gave, borgerrett i himmelen, gå fra deg, for
noe her på jord? - eller vil du det? Tenk deg om før du svarer!
Men hvordan kan jeg vite
om jeg er et lem på Hans legeme? Har du sett den frelse som
var beredt nettopp for deg fra evighet av, og ble fullføt
ved Jesu Kristi verk? Har du fått nok i det? Er det dette som
er blitt din tilflukt fra synd og dom? Se i Ordet! - det er nemlig
din frelse det taler om!
«Folkeslag bruste, riker
ble rokket. Han lot sin røst lyde, og jorden smeltet. Herren, hærskarenes
Gud er med oss. Jakobs Gud er vår faste borg.» (v.7-8).
«Herren er mitt lys og min
frelse, hvem skulle jeg frykte? Herren er mitt livs vern, hvem skulle
jeg engstes for?» skriver David i Sal 27:1.
Og hør hvordan han avslutter salmen her: «Jakobs Gud er vår
faste borg.»
Ja, hvem skal du da frykte
og engstes for, når ikke engang døden kan tilintetgjøre deg, men i
tilfelle bare være ferjemann til livets skjønne land?
Ta det med deg! Jesus løs
meg fra denne verdens mange bånd, og la meg nå det skjønne land, hvor
trengsler er ei mer!
|