Lidelseshistorien el. I synderes hender Langfredag med særlig vekt på Matt kap. 26 vers 59-68
59 Men
yppersteprestene og hele rådet søkte falskt vitnesbyrd mot Jesus, slik
at de kunne få dømt Ham til døden. Men de fant ikke noe, enda mange falske
vitner kom frem. Men til sist kom to frem og sa: Denne mann har sagt:
Jeg kan bryte ned Guds tempel og bygge det opp igjen på tre dager! Da
stod ypperstepresten opp og sa til Ham: Svarer du ingenting? Hva er det
disse vitner imot deg? Men Jesus tidde! Og ypperstepresten sa til Ham:
Jeg tar deg i ed ved den levende Gud at du skal si oss om du er Messias,
Guds Sønn! Jesus sier til ham: Du har sagt det! Men jeg sier dere: Fra
nå av skal dere se Menneskesønnen sitte ved kraftens høyre hånd og komme
på himmelens skyer. Da sønderrev ypperstepresten sine klær og sa: Han
har spottet Gud! Hva skal vi nå med vitner? Se, nå har dere hørt gudsbespottelsen.
Hva mener dere? De svarte og sa: Han er skyldig til døden. Da spyttet
de Ham i ansiktet og slo Ham med knyttneven. Andre slo Ham med stokker
- og de sa: Spå oss, Messias: Hvem var det som slo deg? |
Spå oss, Messias: Hvem var det som slo deg? I dette ligger
en spott og en forakt for hvem Jesus selv sa at Han var, at det knapt
kan måles. Et hvitglødende hat!
Det naturlige menneske kan gjerne forholde seg til allslags bud og
religiøse regler - et tvers igjennom strengt levesett, for den saks
skyld. Men det sant guddommelige råder det ikke med. Det fører enten
til at en forferdes over det som åpenbares i ens eget hjerte og faller
ned for Herren, som Peter i Luk 5:8: «Gå fra meg, Herre, for jeg er
en syndig mann,» eller så reiser det seg motstand mot det som blir
åpenbart og ender i forherdelse og et blomstrende gudshat, slik som
vi ser det utfolde seg her i teksten!
Dette Gudsfiendskapet bor altså i menneskehjertet, som
en slange i sitt bol. Men så lenge lyset ikke får skinne inn i denne
hulen, ligger den og slumrer og sover, og mennesket kan endatil tro
at det er godt på bunnen - ja, det er
jo faktisk den gjengse tro dette – ja, det er riktignok
mye ondt som kan følge menneskene, men de er gode på bunnen! – så
gjelder det altså at vi lærer å legge til rette på en slik måte, at
dette gode kan vinne frem, og overvinne det som da måtte være dårlig. I denne beretningen om Jesus for det høye råd, ser vi, som nevnt, dette Gudshatet utfolde seg fritt. Alt hykleriet og løgnen som åpenbarer seg, og den brutale behandlingen av Ham, som disse falske yppersteprestene tillater er et himmelropende vitnesbyrd om dette. |
Om
det så hadde vært en falsk en de hadde for seg, skulle de jo
som Guds representanter, ikke tillatt hopen å behandle ham slik! Men
her kommer all forbitrelsen mot Herren til overflaten. «De hater meg
uten årsak,» som Jesus vitner profetisk i Sal 69:5.
Derfor lærer Skriften oss at vi ikke skal vente oss noe sant godt
fra det gamle menneske. Bare der hvor du opplever at det naturlige
menneske er «brutt» - har fått en «knekk» - der flyter gudsliv.
Her blir ofte sett etter talegaver, lederegenskaper, administrative
evner, et vinnende vesen osv., men hva er dette tjenlig til om det
ikke er undergitt Guds Ånd og dermed Guds tukt og veiledning?
Dette er ikke annerledes i dag, enn det var på Jesu tid. Men ennå
lyder Herrens ord til oss - Luk 16:15: «- for det som mennesker akter
høyt, er en styggedom - en vederstyggelighet,
som det het før - i Guds øyne. Hvordan kan du da tenke å skulle komme
inn for Gud med dette?
|