Se! Apostelen oppfordrer menigheten og vil
ha blikket deres rettet på noe helt bestemt – nemlig på Faderens store
kjærlighet.
Mange tenker på forskjellige
ting, når de hører om Guds kjærlighet – konkret hjelp du har fått,
bønnesvar, helbredelse, tegn og under de har sett osv. Vi kan riktignok
se Guds kjærlighet også i slike ting, men det er ikke disse ting som
er den virkelige og ufravikelige åpenbaring av Guds kjærlighet, og
det er ikke frelse i å kjenne Gud gjennom dette, og det er heller
ikke noe helt sant om vedkommendes gudsforhold som opplever det –
for Gud lar sin sol gå opp over både onde og gode, lar det regne over
både rettferdige og urettferdige, kan vi lese av Matt 5:45.
Av det naturlige menneske,
som i det hele tatt mener seg å tro på Gud, forståes Guds kjærlighet
som noe som strømmer ut over oss alle – Han er god og hjelper oss
i all nød, så du kan bare ta det med ro! – men hør du! -
dette er ikke evangeliet! Nei, det står i 1 Joh 4:9-10:
«Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart iblant oss, at Gud har sendt
sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve ved Ham. I dette
er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at Han har elsket
oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.»
Ved dette! – merk
deg det! Og det er dit apostelen vil ha menighetens blikk festet –
på Ham som for dem gikk i døden, fordi det er ikke frelse i noen annen,
eller noe annet. Og det er heller ikke helliggjørelse og bevarelse
som kristen i noen annen eller noe annet!
Ja evangeliet er godt til
frelse – det er det gjerne skjønn enighet om – men så var det helliggjørelse
og kristenliv da!
Har du slike tanker, da skal
du gi akt på det Johannes gjør her – han viser dem menigheten, de
troende – de allerede troende og frelste - til evangeliet!
Hva Gud i sin nåde har gitt oss i Ham! For en menighet og en
enkelt troende som mister evangeliet, den første kjærlighet av syne,
kommer lenger, som det gjerne heter da, og legger det mer og mindre
bak seg, er på den åndelige døds vei.
Efesusmenigheten, som vi
leser om i Åp 2:4, hadde forlatt sin første kjærlighet, og Jesus sier
til dem: «Kom derfor i hu hva du er falt fra. Omvend deg -»
Frafall, og de trengte til omvendelse! I dag ser du faktisk de frafalne
ofte gå for å være de mest åndelige! Viderekomne kristne! – som nevnt,
de som har sin trøst og store glede i nådegaver, tegn og under og
lignende. Men den levende kristne har sin glede i Guds usigelige
gave - som er Kristus!
Jeg vil spørre deg: Er det
ikke godt å være hos Jesus? «- gled dere ikke over dette at åndene
er dere lydige! Gled dere heller over at navnene deres er innskrevet
i himmelen!» sier Jesus til sine disipler i Luk 10:20. De var blitt
så begeistret over hva de kunne utrette i Hans navn. Se, hva
vi er blitt og kan! Riktignok i Jesu navn, men det er
nå vi som gjør det, da! Og så blir trykket så
snart liggende på vi.
Det står noen vers i Åp 20:14-15: «Og døden
og dødsriket ble kastet i ildsjøen. Dette er den annen død: ildsjøen.
Og hvis noen ikke ble funnet innskrevet i livets bok, ble han kastet
i ildsjøen.»
Altså all mulig grunn til
å glede seg over, og forsikre seg om, det ene nødvendige: Er mitt
navn skrevet der, I din bok Herre kjær? Her var nemlig ikke spørsmål
om dine nådegaver, tjeneste, eller noe av den sorten, men kun om én ting: Er ditt navn i Livets bok? Denne Livets bok,
skriver den gamle Johann Arndt, er ikke en bok det er skrevet i med
penn og blekk, men det er Guds hjerte!
Så skriver også Paulus til
menigheten i Korint, som var blitt så opptatt med nådegaver, tegn
og under – ja, apostelen skriver endatil at de gjerne tok imot en
annen Jesus, en annen ånd og et annet evangelium. Skal si de var blitt
åndelige! Til disse skriver han: «Jeg ville ikke vite noe iblant dere
uten Jesus Kristus og Ham korsfestet!»
E.K.
|
Stakkars mennesker
som blir så snart ferdig med dette underet. Men den som har fått syn
på det – Han som henger der på korset er Guds selv, i mitt sted! –
det menneske er frelst! – det menneske er blitt et Guds barn! – for,
som Johannes skriver i evangeliet, det er de som tror på Hans navn.
Og dette menneske vil erfare en spesiell ting: «Derfor kjenner verden
ikke oss, fordi den ikke kjenner Ham.» (v.1b). En blir en fremmed
i verden. Omgivelsene forstår ikke forskjellen på religiøsitet og
kristendom, forstår du. Religiøsitet – hva du kan yte
og få til, gjennom åndelige øvelser og virksomhet,
kristendom – hva Jesus har gjort.
De må lide på
grunn av den veien de er kommet inn på, og det er en lidelse som ikke
hele den synlige menighet har del i, men bare dem Herren ved sitt
evangelium har tatt bolig i. Og det skal vi se på utfra Herrens ord,
at ikke alle som sier Herre, Herre, går inn i Guds rike, men kun de
som har sett Faderens store kjærlighet til dem åpenbart i Sønnen,
og ved det er kommet til tro på Hans navn, som jo er et frelsernavn!
Johannes skriver i sitt 2
brev, vers 4: «Jeg har gledet meg meget fordi jeg har funnet noen
av dine barn som vandrer i sannhet, etter det bud vi har fra Faderen.»
Funnet noen! Dette
er skrevet til en urmenighet! Det sto ikke alltid så bra til
den gang heller. To flokker side om side, tilsynelatende på vei til
samme mål, men altså ikke på samme vei.
Også de på den brede vei opplever den trengsel og elendighet som hører
syndefallets jord til, men de opplever ikke trengsel på grunn av den
veien de er på. De kjenner ikke til Guds barns trengsel, i deres strid
med verden, djevelen og sitt eget kjød.
«Og
hver den som har dette håp til Ham, renser seg selv, likesom Han er
ren,» leser vi i vers 3 her i teksten vår. Men hvordan rense seg selv?
Hvordan gjør du det? For du gjør vel etter Guds ord her, du som bekjenner
Jesu navn, ikke sant? Det går tilbake til vers 1: «Se, hvor stor kjærlighet
Faderen har vist oss, at vi skal kalles Guds barn, og det er vi!»
I Sak 13:1, finner vi et løsenord for dette: «På den dag skal det
være en åpnet kilde for Davids hus og for Jerusalems innbyggere mot
synd og urenhet.»
Det finnes kun én
renselse fra synd, og det er Lammets blod. Som engelen sa til ypperstepresten Josva i Sak 3:4, der han
sto for Herrens engel i skitne klær: «Og engelen tok til orde og sa
til dem som stod foran ham: Ta de skitne klærne av ham! Og til ham
selv sa han: Se, jeg tar din misgjerning bort fra deg og kler deg
i høytidsklær.»
Derfor – se, hør og lev i
evangeliet!
Men det gamle naturlige menneske, tar ikke
imot evangeliet. Det vil ha grunn i seg selv for Guds gunst - Gud
skal elske og velsigne meg for min skyld! - med grunn i meg!.
Prøv deg selv på dette! Derfor reiser det seg imot evangeliet,
og krever å få leve, krever sin rett. Den rett det fikk av djevelen
i Paradis egentlig, da det selv ville være som Gud. Derfor også denne
for kjødet så ydmykende vei tilbake til Paradiset – alt – absolutt
alt! – i en annen person!
Men midt i nattens mørke
blinker som et fyrlys Jesu navn, og hver hjelp’løs
seiler vinker inn til frelsens trygge havn!
Så et trøstens ord fra Herren til sine barn:
«Mine kjære, nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva
vi skal bli! Vi vet at når Han åpenbares, da skal vi bli Ham like,
for vi skal se Ham som Han er.» (v.2).
Det er verd å holde ut for!
Må Gud gi oss nåde til det!
|