.
Fattig...
.

...men rik!
.

 

 

Prekestolen

 




 

Menigheten i Smyrna

Åp. 2, 8 - 11

8. Og skriv til engelen for menigheten i Smyrna: Dette sier den første og den siste, Han som var død og er blitt levende: 9. Jeg vet om din trengsel og din fattigdom - men du er rik - og om spotten fra dem som sier de er jøder, men ikke er det, men er Satans synagoge. 10. Frykt ikke for det du skal lide! Se, djevelen skal kaste noen av dere i fengsel, for at dere skal bli satt på prøve, og dere skal ha trengsel i ti dager. Vær tro inntil døden, så vil jeg gi deg livets krone. 11. Den som har øre, han høre hva Ånden sier til menighetene: Den som seirer, skal slett ikke rammes av den annen død.

Det er bare to av de sju menighetene i Lille-Asia som ikke får alvorlige, rammende formaninger og domsord fra Herren, - og det er ikke de rike og de vellykkede, men de elendige, - ja, de elendigste av dem. En var utpreget fattig, og den andre hadde "kjennetegnet" liten styrke.
Det er den fattige av dem vi står overfor nå, - Smyrnamenigheten.
Dette er ikke noe du skal fare fort forbi, som om det var noe av mindre interesse eller viktighet, men det er tvert imot noe du skal merke deg nøye, det er et Herrens budskap til deg, - ikke minst viktig i vår tid.

Først kommer Herren til dem med en beskrivelse av seg selv; - Han vil med det gjøre dem oppmerksom på hvem det er som våker over dem, og tar seg av dem.
Vi glemmer så snart dette vi også; - hvem som er vår Herre! Vi ser på oss selv, som om det berodde på det. Så må Han komme til oss og på ett eller annet vis få løftet vårt blikk høyere opp.
Smyrnamenigheten, og ikke minst dens forstander trengte nok, nettopp p.g.a. dens åpenbare fattigdom, å bli minnet om Ham som er rik nok, - ja, som har selve livet i sin hånd og gir det til hvem Han vil, som Han minner dem om her innledningsvis: "Dette sier den første og den siste, Han som var død og er blitt levende!"
Tenk hvilket budskap bare dette er å få, for den som mer og mer blir klar over sin fattigdom, noe ikke minst spotten fra Satans synagoge, som vi hører om her, stadig minnet dem på: Tenk denne Herre er det som henvender seg til meg, - og hva er det Han sier?: "Jeg vet om!"
De blir minnet på, at de aldri har vært alene, aldri ett øyeblikk vært overlatt til seg selv i deres prøvelser, Han som har talt våre hodehår
(Mt. 10,30), og samlet våre tårer i sin flaske (Slm. 56,9), Han har vært der hele tiden!
Hva er det så Han vet om? "- din trengsel og din fattigdom - og om spotten fra dem som sier de er jøder, men ikke er det."

Men så sier Han noe her, Han åpenbarer for dem en virkelighet som de ikke uten videre kunne se, og som ved første blikk ser ut som et paradoks; - Han gjør dem oppmerksom på, at de er rike!
Hvordan kan dette være mulig? - Han stadfester jo at de er fattige, ja, Han kjenner til og vet om deres fattigdom, sier Han, - men så føyer Han til: "- men du er rik!"
Du som i din fattigdom, - det kan være mangel på økonomiske midler, det kan være mangel på menneskelige ressurser, det kan være en knugende opplevelse av åndens fattigdom, - har tatt din tilflukt til Jesus, kjenner du løsningen på denne gåte? - nemlig at du ved det har tatt din tilflukt til Ham som er rik nok for hver den som påkaller Ham
(Rom. 10,12), - som eier og råder over alt i tilværelsen, som har all makt i himmel og på jord? (Mt. 28,18).
De var uendelig rike i Smyrna, fordi de nettopp i sin fattigdom måtte ta sin tilflukt til Herren!

Hvor godt er det ikke, når Herren kommer til deg og presenterer seg selv, nettopp i forhold til dine behov?
Kanskje frykter du for sykdom og død? "Jeg er din lege, - jeg har overvunnet døden!"
Kanskje frykter du for frafall, at du ikke skal nå frem! "Jeg vil lære deg og vise deg den vei du skal vandre, jeg vil gi deg råd med mitt øye. Se, Han slumrer ikke og sover ikke, Israels vokter. Herren er din vokter, Herren er din skygge ved din høyre hånd!"
Kanskje frykter du p.g.a. din synd? "Brødre, vi har altså i Jesu blod frimodighet til å gå inn i helligdommen."
Og slik kunne vi fortsette. Slik møter Han også denne menigheten som er i trengsel.

Vi ser at de er i trengsel, spesielt p.g.a. sin åpenbare fattigdom og mangel på synlige ressurser. Det er et trist faktum at den svake er særlig utsatt i denne verden. Og dette brukte da djevelen til å øke deres smerte i sine bestrebelser på å utslette menigheten, og få den til å gi opp.
Og vi skal merke oss at han brukte noen bestemte mennesker til denne oppgaven, - noen som Jesus kaller Satans synagoge.
Det var ikke hva de kalte seg selv, - Han taler om spotten fra dem som sier de er jøder, - men ikke er det, føyer Han til.
I dette ligger at de kalte seg selv, og holdt seg selv, for å være Guds sanne menighet. Og så spottet de og gjorde narr av denne tilsynelatende elendige menigheten: Hva er dette for noe pusleri? - det skjer jo ikke noe blant dere! - dere er jo for det meste bare noen gamlinger, - kan dere ikke se hvor fåfengt det er, det som dere holder på med? - hadde Herren vært med dere, som dere hevder, så hadde vel ting vært annerledes osv.
Denne spotten er også kjent fra enkelte hold i våre dager. Men hvilket bedrag!
Det åpenbares først, når Han åpner sin munn og taler, Han som både er og taler sannhet. "Du er rik!"
Og hva sier Han så om de i egne øyne rike?: "Dere er ikke, hva dere holder dere for å være, Guds sanne menighet, men tvert imot Satans synagoge, - han er det som har bedratt dere, kastet blår i øynene på dere, så dere ikke ser og hører, men må gå hans ærend, - han er det som har gjort dere "rike!"
Guds Ånd spotter ikke den svake og elendige, men tvert imot "Han reiser den ringe av støvet. Han løfter den fattige opp av smusset for å sette ham hos fyrster og gi ham et ærefullt sete."
(1 Sam. 2,8), - men "du tvinger høye øyne ned." (Slm. 18,28).
I dette er det et budskap til deg, - nettopp deg, nettopp !

Men Han lover dem ikke umiddelbart bedre kår her på jord, men tvert imot, trengselen kommer til å bli hardere en tid, - ti dager er tidsbenevnelsen som brukes her, - men så kommer utfrielsen, som meget vel kan skje ved død: Livets krone!
Dette beskrives også som en tilstand, hvor man
"slett ikke skal rammes av den annen død!" - og hva er så den annen død" Det åpenbares oss senere i Åpenbaringsboken: "Og døden og dødsriket ble kastet i ildsjøen. Dette er den annen død: ildsjøen." (Åp. 20,14).
Er det så noen liten gave Han kommer og tilbyr deg i dag, idet Han forkynner deg sitt frelsesord? Han vil berge deg! - Han vil gi deg Livets krone!

Disse fra Smyrna, de var til tross for sin ytre mangel og fattigdom, sterke, sterke i Herren, - de var i stand til å komme igjennom trengslene med livet - livet i Gud, - i behold; - mens vi leser om Filadelfiamenigheten, som hadde liten styrke, at Han ville fri den ut fra den prøvelsens time som skal komme over hele verden. (Åp. 3,10).

Han kjenner nettopp deg, og dine særlige behov! - du er ikke bare en i mengden for Ham!