Ja, her i det tredje
vers hos Titus ser vi hvordan mennesket er etter naturen: «For også vi
var en gang uforstandige, ulydige, villfarende. Vi var treller under mange
slags lyster og begjær. Vi levde i ondskap og misunnelse. Vi var forhatt
og hatet hverandre.» Dette er jo ikke noe ukjent iblant oss mennesker.
Og når et menneske begynner å
få åpnet øynene for at det virkelig er slik – og enda verre når det oppdager
at det ikke er til å få noen forandring på heller – så får du den fortvilte
bønnen i ditt hjerte – hvordan skal jeg bli frelst? Som Paulus utbryter
i Rom 7:24: «Jeg elendige menneske! Hvem skal fri meg fra dette dødens
legeme!»
Det er to som gjerne vil svare
på den bønnen, og det er Gud, vår frelser, og det er Satan.
Her kommer mange med den bønnen
også i dag – og så får de gjerne til svar: Dersom du bekjenner dine synder
– legger av deg den og den synd – innvier deg mer – gir deg mer helhjertet
over – er villig til det og det – døper deg på en spesiell måte – dersom
du gjør opp med Gud og mennesker osv.
Men hva sier Jesus? «Hvis da
dere som er onde, vet å gi deres barn gode gaver, hvor
meget mer skal da den himmelske Far gi Den Hellige Ånd til dem som ber
Ham.» (v.13).
«Hvem
av dere som er far, vil gi sin sønn en stein når han ber om et brød? Eller
når han ber om en fisk, gi ham en orm i stedet for fisken? Eller når han
ber om et egg, gi ham en skorpion?» (v.11-12).
Skulle Han gi deg lov, når du
ber om evangelium, krav når du ber om nåde? Nei! «- hvor meget mer skal
da den himmelske Far gi Den Hellige Ånd til dem som ber Ham.»
Det er blitt et folkelig ordtak
av det vi leser her i teksten, nemlig å gi stener for brød. Og det er
nettopp hva det er tale om i de tilfellene. Å du, hvor mange som har fått
stener og tror de har fått brød, men de har aldri smakt det brød som er
kommet ned fra himmelen for å gi verden liv. Men du må først
bli noe, du må først gjøre noe, sies det. Men saken er den, at
da er det ikke lenger nåde, men lønn.
Det heter i en sang – og det
så helt i samsvar med Skriftens vitnesbyrd: Mot syndere strekker
den seg – da er det tale om Guds nåde! Mot syndere! Den som hat
maktet å omvende seg fra synd, er jo ikke lenger synder. Men jeg er ikke
kommet for rettferdige, det vil si, de som er uten synd, men for syndere,
sier Jesus.
Mot syndere strekker den seg.
Tenk om du måtte springe omkring og gjøre opp for det gale du måtte ha
gjort før du kunne bli frelst!
Når det er sagt – det bør være
rimelig klart at den som har opplevd frelse i Jesus Kristus, har fått
et smeltet hjerte, om en kan kalle det for det – en ønsker all synd ugjort,
og en ønsker ikke å synde mot noen mer. Kunne en få gjort noe godt igjen,
så ville en gjerne det, men tenk på alt som ikke kan gjøres opp, tenk
på en som måtte ha en lang kriminell karriere bak seg, det har skjedd
dødsfall, du kan ikke nå dem lenger, om du aldri så mye ønsker det og
lignende. Jeg er redd det er mange som sitter fast i slike ting – djevelen
har et grep på dem ved slikt noe, så de aldri riktig får senke seg ned
i den hvile Jesus har vunnet dem.
Jeg er for uverdig slik som jeg
er. All synd som jeg ikke får lagt av meg osv., så en får aldri puste
fritt ut i den nåde en i virkeligheten gjenstand for, men blir gående
med en diffus følelse at man står i gjeld – det er likesom noe ubetalt
der.
Det kan være i forhold til andre
mennesker for eksempel – et menneske du har imot, eller har vanskeligheter
med å tilgi urett kanskje. Du ville gjerne det, men du makter det bare
ikke. Det kan være konflikter med andre som du bare ikke får løst.
Hva skal du gjøre? Skal du vente
med å komme til Herren – for ikke å tale om legge
deg til ro hos Ham – til du får ordnet opp i det og lagt det av deg? Nei,
hør igjen: Mot syndere strekker den seg - denne nåde!
Du skal få lov til å komme til
Herren med det som det er. Som den synd det er. For det er det
– uansett! Guds krav står fast! Vend det andre kinnet til! Du på din side
skal elske selv de som måtte hate deg intenst – dine fiender. Velsign
selv om de forbanner.
Men dette makter jeg ikke, sier
du. Nei, men det er syndere Han er kommet for. Men vil du være rettferdig
– ja vel, så får du ordne det selv.
Det står i Apg 19 om en vekkelse
i Efesus, at Guds ord fikk makt, og de kom med sine trolldomsbøker, disse
som hadde drevet med utillatelige kunster, som det står om dem – og de
brant dem opp.
Brant de dem opp før eller etter
at de var frelst? Var det noe de måtte gjøre for å bli frelst? Nei, men
som frelste, så de i lys av det kjennskap de nå hadde til Herren: Dette
kan vi ikke fortsette med! Eller kan hende rettere: Dette vil vi ikke
holde på med lenger!
Bålet i Efesus var altså en frukt
av evangeliet, og ikke en gjerning for å bli godtatt av Gud og frelst!
E.K.
|
«Men da Guds, vår frelsers godhet og kjærlighet til menneskene
ble åpenbart, frelste Han oss, ikke på grunn av rettferdige gjerninger
som vi hadde gjort, men etter sin miskunn, ved badet til gjenfødelse og
fornyelse ved Den Hellige Ånd,» leste vi i teksten vår.
«For
mens vi ennå var skrøpelige, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige,»
kan vi lese i Rom 5:6. Og i Rom 5:8: «Men Gud viser sin kjærlighet til
oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere.»
Det har å gjøre med selve åpenbaringen
av Guds kjærlighet i verden å gjøre dette – så den som rokker ved dette,
rokker ved noe uhyre viktig.
Gud var nådig mot disse efeserne
lenge før de brant sine bøker – ja, før verdens grunnvoll ble lagt og
midt i deres synd og villfarelse åpenbarte Han det for dem. Det
var det som hadde smeltet deres harde synderhjerter til å utføre den handlingen.
Guds ord kaller det å ha fått et nytt hjerte!
Slik var det også for meg der
jeg gikk borte fra Gud i min synd – talte endatil imot Ham – men da så
Han meg, og hadde en fullt ferdig frelse å forkynne meg.
Mot syndere strekker den seg – Har dette evangelium
fått smelte ditt hjerte? Er du villig ti å brenne opp noe som helst for
Hans skyld? Unge og eldre med – driver du med utillatelige kunster? Hva
fyller du deg med? Hva er du opptatt med? Prestisje i denne verden – karriere
– eller hva med vår tids største avgud – levestandarden? Eller
kanskje det er andre ting – hva søker du din lykke i ganske enkelt? Det
som hører denne verden til?
Fart og moro, rockmusikk,
klær, sminke, smykker som bare har den hensikt å fremheve din egen person.
Vet det ikke er populært å tale om slikt i vår tid, men du må vite hvor
du bor!
Er du villig til å brenne det
opp for Hans skyld? Har Guds ord fått makt? Har det fått smelte ditt harde
hjerte, som tilfellet var med disse efeserne vi leser om.
Har du tatt imot sannheten? Er du blitt enig
med Gud, og søker Hans råd? I dag møter du bare Gud gjennom Hans ord,
og ditt forhold til det, er ditt forhold til Ham. I det budskapet du hører,
har du med Gud å gjøre. Han vil lose deg inn i friheten. Løse deg fra
de kreftene som drar deg ned, og flytte deg fra å være under Guds vrede
til å være under Guds nåde.
Det menneske som er av sannheten
– Guds barn – er blitt enig med Gud på to vesentlige punkter - nemlig
i Lov og Evangelium.
I dag er det så mange som likesom
er enig med Gud i evangeliet, men ikke i loven. De er ikke
av sannheten, om de roser seg av evangeliet aldri så mye.
Det eneste menneske som er enig
med Gud i evangeliet, er det menneske som også er enig med Gud
i loven. Det er sant som du sier Gud. Din dom er rettferdig. Jeg
er en synder, fordervet, uren, en fiende av deg av hjerte, ikke noen kjærlighet
til Gud i meg, ingen gudsfrykt. Og ikke kan jeg gjøre noe til forandring
heller, for dette er mitt vesen. Jeg er fortapt, og det er også hva jeg
fortjener.
Mot syndere strekker den seg
-
Å ja, vi vil betale for frelsen
med våre gjerninger, og så legger vi synd til synd. Evangeliet er for
syndere, de som ikke har noe å betale med. Alt jeg har å komme med, det
er min synd!
«Men da Guds, vår frelsers
godhet og kjærlighet til menneskene ble åpenbart, frelste Han oss,
ikke på grunn av rettferdige gjerninger som vi hadde gjort, men etter
sin miskunn, ved badet til gjenfødelse og fornyelse ved Den
Hellige Ånd, for at vi, rettferdiggjort ved Hans nåde, skulle bli arvinger
til det evige liv, som vi håper på.» (v4-5;7).
Guds, vår frelsers godhet og
kjærlighet -. Hvem er denne Gud vår frelser? Jo det står i det 6 vers
hos Titus i teksten vår: «- som Han rikelig har utøst over oss ved Jesus
Kristus, vår frelser.»
Det er Gud som har steget ned
og tatt våre synder på seg. Så troens øye ser bare de synder som ligger
i Jesu grav. Og viktigst av alt – det er Gud som har plassert dem der.
«Hvis da dere som er onde, vet å gi deres barn
gode gaver, hvor meget mer skal da den himmelske Far gi Den Hellige Ånd
til dem som ber Ham.» (Luk 11:13).
La det få være et spørsmål du
svarer på hver dag på ny!
|