Han trådte pressekaret alene!
Av Lars Oftedal
Betrakt frelseren under Hans sjelekamp i Getsemane. Han omfatter sine
disipler med inderlig ømhet og sørger for deres bevarelse.
Men snart må Han likevel slite seg fra dem, skjønt det nettopp i angstens
stunder kommer vel med å ha noen fortrolig hos seg. Heller ikke de ville
ha utstått synet av det som gikk over Ham i denne time. Overveldet av
angst og bedrøvelse segner Han ned på jorden, ligger på kne, på sitt
ansikt og ber: «Abba, Far! Alt er mulig for deg. Ta denne kalk fra meg!
Men ikke som jeg vil, bare som du vil!» (Mrk. 14,36).
Dette gjentar seg tre ganger, idet dødsangsten for hver gang tiltar i
heftighet, inntil blodet sprenges ut av hver svettepore, blander seg med
svetten og faller som blodsdråper ned på jorden. For hver gang Han reiste
seg fra bønnen, som ble heftigere og heftigere, i samme grad som angstens
kalk tiltok i bitterhet, gikk Han tilbake til sine disipler, men fant dem
alltid sovende; - for deres øyne var tynget, og bedrøvelsen hadde
overveldet dem.
Endatil Peter, som nylig hadde forsikret å ville dø med Jesus og ment å
skulle holde seg, så han ikke tok anstøt, om enn alle de andre gjorde det
– endatil han lå under for søvnen og fristelsen, - og av særlig omhu for
den farlige selvtillit, som han lå i, vender også Jesus seg til ham med
dette bebreidende og vekkende spørsmål: «Simon, sover du? Var du» - som
nylig var så kjekk, så sikker, så modig - «ikke i stand til å våke én
time?» (Mrk. 14,37).
Og verken han eller de andre visste, hva de skulle svare Ham.
Her har vi det Jesaja spådde, da han sa: «Hvorfor er din kledning så rød,
lik klærne til han som tråkker vinpressen? - Pressekaret har jeg tråkket,
jeg alene, og av folkene var det ingen med meg» (Jes. 63,3).
Ikke engang Hans kjære disipler, ikke engang Peter var med Ham. Han fant
dem alltid sovende.
Til toppen
Vi roser oss i Kristus Jesus og setter ikke vår lit til
kjød
Av Jakob Traasdahl
Vår helliggjørelse
(Avslutning).
Vi vil nå se:
På hvilken måte en kristen vokser i nåden.
I Gal. 5, 15-26 ser vi, at det hos det omvendte menneske finnes to
kilder av meget forskjellig art. Den gamle kilde eller kjødet åpenbarer
seg i «utukt, urenhet, skamløshet, avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap,
trette, avindsyke, sinne, ærgjerrighet, splittelse, partier, misunnelse,
mord, drukkenskap, svirelag og annet slikt.»
Lærer nå den Hellige Skrift oss på et eneste sted, at denne gamle natur
kan bli renset og foredlet?
I det 22 vers leser vi om den kilde som det nye livs vannstrøm flyter fra:
«Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet,
trofasthet, saktmodighet, avholdenhet.»
Og vi leser videre at en kristens helliggjørelse består i det, at han
vandrer i Ånden og døder sine jordiske lemmer (Kol. 3,5), holder dem nede
i deres død under dommen, så han ikke fullkommer deres begjæringer.
Dette er Guds måte å gå til verks på. Han blir ikke stående ved bare å
kreve ytre hellig vandel og overlater oss heller ikke som avmektige,
hjelpeløse slaver under kjødet, men Han har satt oss i en tilstand, som vi
er opphøyde over kjødet i og kan regjere over det som herrer og husbonder.
Mange kristne har dårlig rede på dette, at vi ved den nye fødsel blir
delaktige i en ny natur; - derfor har de heller ikke noen klar oppfatning
av, at den troende huser to aldeles motsatte av hverandre og kraftig
kjempende mot hverandre naturer i sitt indre. Men uvitenhet i dette stykke
er årsak til mange sjelefordervende villfarelser både i lære og liv.
I 1 Joh. 3,9 leser vi, at hver den som er født av Gud, gjør ikke synd,
fordi Guds sæd blir i ham. Han kan ikke synde, fordi han er født av Gud.
Merk vel, at dette ikke er skrevet om noen få langt fremskredne kristne
som har oppnådd en høy grad av fullkommenhet, nei det er skrevet om
Herrens disipler, om «hver den som er født av Gud.»
Og skulle det ikke være besynderlig å tenke seg, at noe som er født av Gud
skulle kunne synde? Vanskeligheten ved å forstå dette sted forsvinner
helt, når vi tenker på, at en kristen har to naturer, den ene født av Gud
og fullkomment syndefri (Guds sæd blir i ham); - den andre født av Adam,
ufullkommen og syndig.
For hver gang en kristen begår en synd, så vitner ikke dette om, at han er
født av Gud, men at han er født av Adam. Det er ikke som Guds barn, men
som Adams barn han synder. Burde vi da ikke våke over oss selv og utbe oss
mye nåde til å leve som Guds barn og ikke som Adams barn?
Den daglige helliggjørelse består ikke i det, at kjødet blir bedre eller
svakere, men i det, at den nye natur vokser til og styrkes mer og mer ved
den iboende Guds Ånd, så den mer og mer blir dyktiggjort til å motstå og
kue det mektige kjød. Vi kan ikke utrydde det skadelige ugress kjødet med
dets lyster og begjæringer, men vi kan stadig la ljåen gå over denne
farlige eng.
Alle kristne ønsker nok hjertelig å bli ledet av Ånden, men de glemmer, at
den første betingelse for at dette kan skje er, at de mister all tillit
til kjødet.. Det gjelder for hvert skritt vi tar fremover, å være våkne og
se på Jesus, som alene er vår styrke. Kjødets ytre og grove foreteelser er
ikke på langt nær så farlige for en kristen som dets mer fine, skjulte
tanker og begjæringer. Det er forholdsvis lett å avholde seg fra de grove
syndeutbrudd, så som tyveri, løgn, banning, drukkenskap.
Mange uomvendte mennesker kan også fremstilles som mønster på ytre fromhet
og ærbarhet; - men det er for kjødets hemmeligste tilbøyeligheter, anlegg
og innflytelser vi bør være mest bange og stå på vår post.
Vår oppgave er å vandre i frelserens fotspor i lydighet og kjærlighet; -
for om vi lever etter kjødet, skal vi dø, men om vi døder legemets
gjerninger ved Ånden, skal vi leve. Vokt deg derfor, kjære venn, for å
falle hen i likegyldighet og åndelig død.
Akk, hvor ofte føyer og nærer vi ikke kjødet! «Ikle dere Herren Jesu
Kristus. Og ha ikke en slik omsorg for kjødet at det vekkes begjær!» (Rom.
13,14).
Hvor ofte gjødes ikke kjødet ved berømmelse og smiger! Kjødet synes godt
om å bli smigret, og skjer ikke dette, så smigrer det seg selv. Det
forstår seg ikke det minste på den kunst å anse seg selv for intet; - det
vil gjerne være med, når det gjelder virksomhet for Guds rike eller annen
kjærlighetsvirksomhet, og det vil alltid sitte i høysetet og føre store
ord. Har jeg vært et lite middel til å gjøre noe godt, da vil kjødet
gjerne vite om det.
Gud sier: «La ikke din venstre hånd vite hva den høyre gjør» (Mt. 6,3).
Det kjødelige sinn derimot har det på denne måte: «La ikke bare din
venstre hånd, men hele verden få vite det.» Jeg har gjort det og det; - så
og så store ting har jeg utrettet! Å det forskrekkelige Selv! -
dette forferdelige Jeg!
Og siden vil det naturligvis forsvare seg med blendende ord som disse:
«Det var bare til Guds ære og Hans navns forherligelse jeg ville tale om
dette, som jeg fikk utrette.»
Ja dette er kanskje det verste av alt sammen – man forbeholder sitt eget
jeg en liten ære under det foregivende, at man priser Herren for alt.
Nei, her gjelder det, at den onde natur verken hos oss selv eller andre
blir smigret. Vokt deg for å bli oppblåst av et kjødelig og forfengelig
sinn (Kol. 2,18). Gjør ikke noen medkristen den dårlige tjeneste å bringe
i hans nærhet noe som kjødet finner behag i. La ikke gnistene komme for
nær kruttet. «Nå, det gikk jo riktig bra for deg i dag,» sa engang en
tilhører til sin predikant. «Ja,» svarte denne, «dette talte Satan om for
meg, i det samme jeg gikk ned fra prekestolen.»
La oss vokte oss for slik å gå ærender for Satan.
Ingen er i dette stykke utsatt for så stor fare som de som samler sjeler
for Guds rike. Jeg kjente engang en person som hadde vært et stort redskap
i Guds hånd til andre sjelers velsignelse.. Når denne mann hadde talt,
gjaldt det alltid, hva andre mennesker hadde utrettet. Å tale om til og
med for en venn, hvilke feil han har, det er et tegn på troskap; - men alt
det gode du vet om ham, kan du tale om for andre.
Gud er ikke bange for å si oss våre feil og forsyndelser, men Han stiller
seg på vår side imot alle anklager.
En annen person av mitt bekjentskap kunne aldri formå seg til å tale om
noe annet, enn hva han selv hadde vært med om å gjøre, men han tålte aldri
å høre, hva andre hadde utrettet. Hvilken dårskap, hvilken vanære for Gud,
men hvilken tilfredsstillelse for kjødet! Er vi ikke hverandres lemmer?
Jeg hørte forleden, at det ble sagt om en kjær kristen: «Ja, han lever for
en stor del av andres berømmelse.» Lever du av den foraktede frelser, som
fornedret seg selv, eller lever du av andres berømmelse? Beiler du til
menneskegunst? Akk alt dette er i sannhet kun svinemask. «Sett derfor ikke
lit til kjødet.»
Ettersom vi har slike løfter – nemlig at Herren den Allmektige selv vil
være vår Far, «så la oss rense oss fra all urenhet på kjød og ånd» (2 Kor.
7,1).
Du kan ikke vokse til i nåden eller skride fremad i helliggjørelse, om du
således ser gjennom fingrene med kjødet. Forvissningen om Guds nåde må vi
ikke for et øyeblikk la bli fordunklet av vår synd og elendighet, men vi
må heller ikke glemme, at vi står under vår Fars rettferdige styrelse, og
at «den som sår i sitt kjød, skal høste fordervelse av kjødet.»
(Gal. 6,8).
De kristne må ofte gjennomgå svære lidelser, fordi de sår i sitt kjød og
pleier kjødet til å vekke onde begjæringer, og hvor avskrekkende lyder
ikke apostelens advarsel til de kristne: «Dersom dere lever etter kjødet,
da skal dere dø. Men dersom dere ved Ånden døder legemets gjerninger, skal
dere leve» (Rom. 8,13).
Her gjelder intet mindre enn død for liv.
Dersom vi stadig hadde vårt øye festet på Kristus og søkte å følge
etter Ham, gjøre hva Han gjorde og bli fylte av Ham, da skulle vi også mer
og mer komme til å leve et hellig liv og ved det bli bevart både fra
lettsinn og trellesinn.
Her trues vi av to ytterligheter: På den ene side søker den arglistige
sjelefiende å forlede oss til lettsinn og skjødesløshet, og på den annen
side søker han å bedra oss med et tilhyllet gjerningsvesen og ved
plagsomme botsøvelser og fromhetsregler å bringe oss i trelldom under
«verdens barnelærdommer» - slike som «Ta ikke! Smak ikke! Rør ikke!» - som
alt sammen har et vakkert skinn av hellighet og gudhengivenhet, fordi man
vanærer sitt legeme, men som dog bare går ut på det samme, nemlig å
tilfredsstille kjødet (Kol. 2,20 flg.); - for dette har sin lyst i alt det
som vender oss bort fra Kristus.
«Men skal da ikke Den Hellige Ånd bevare oss fra alt dette?» - har man
spurt meg. Jo visselig. Men måten Han bevarer oss fra kjødets herrevelde
på, er denne, at Han setter oss i stand til å nekte det all føde og næring
og all overbærenhet. Alt det som er født av Ånden, er sultekur for kjødet.
Dette stadfester også apostelen Peter, når han sier: «Mine kjære! Jeg
formaner dere som fremmede og utlendinger, at dere avstår fra de kjødelige
lyster, som strider mot sjelen» (1 Pet. 2,11).
Mange som kaller seg kristne, synes å ha meget lite med disse formaninger
å gjøre, da de mener at de ligger så høyt over all menneskelig evne – som
de også i sannhet gjør; - men vi lever jo Kristi eget liv, og som sådanne
må vi hate til og med den kjortel som er smittet av kjødet (Judas 23).
Akk, hvilken mangel er det ikke på årvåkenhet og bønn iblant de kristne,
og hvor lite lever vi vel ikke av Kristus! Om vi stadig beveget oss i Hans
nærhet, slik at Han alltid fikk fylle oss og bli vår eneste fornøyelse og
vårt hjertes evige fred – hvilken kraft skulle vi ikke ha av det til å
kunne beseire det onde kjød.
Akk, de kristne får i sannhet lære seg, hva kjødet er, gjennom stadige
erfaringer av dets uutgrunnelige elendighet.
Jeg har ofte blitt brakt på svært alvorlige tanker ved å erfare, hvordan
menneskene føres inn i et diktet, bedragerisk drømmeliv ved å lese fromme
menneskers levnetsbeskrivelser, i hvilke mye er fortalt om det gode de har
utrettet i sitt liv, men lite eller ingenting om deres synd og
skrøpelighet.
Man har vel skildret seieren, men glemt den strid som den har utviklet seg
gjennom.
Slike arbeid kan i mye sammenlignes med romanlitteraturen, som fyller
ungdommen med tomme fantasibilder og gjør den uskikket for hverdagslivet.
En stor del av disse levnetsbeskrivelser lider av den mangel, at de ikke
på tilbørlig måte holder frem hverdagslivets kamp og strid og viser,
hvordan den arge fiende både innen- og utenfra lurer på oss, og av den
grunn gjør de mer skade enn varig gagn.
Les derimot de levnetsbeskrivelser som Gud har gitt oss, så skal du snart
merke, at skyggesidene som gjør sitt til å fremheve et Guds barns sanne
trekk, ikke blir forsømte.
Mange av de menneskelige biografier skulle passe fortreffelig til lesning
for engler og serafer, men de passer dårlig for Guds kjempende helgener.
Vi frykter mest for kjødet, når det begynner å røre på seg på en mer
håndgripelig måte; - men det har ofte meget hemmelighetsfullt begynt å
arbeide og gjære i vårt indre, og vi oppdager det ikke før et Bibelsted
springer oss like i øynene og viser oss dets forføreriske verk. Vi er også
ofte utsatte for den store fare og fristelse å anse vårt kjød som gudelig
og fromt; - vi fristes undertiden til å tro, at en kristens kjød er bedre
enn et uomvendt menneskes; - men om vi gjør dette, bygger vi på den tørre
sand og høster ikke noe annet enn forvillelse i ånden. Se først og sist på
Jesus, se bort fra ditt onde, uforbederlige hjerte, lev et liv i Ånden, og
du skal snart få se Jesus som Han er og bli Ham lik da, når det er forbi
med det onde hjerte, denne fordervede natur, dette selvrådige kjød.
Mens vi venter, må vi daglig og stadig bekjenne våre synder og leve i
stadig omgang med Jesus, vårt liv, og vandre i lyset.
Til toppen
Sangvers
Av Lina Sandell
Vad Han har gjort för evigt gäller:
Han är min rättfärdighet;
Lagen mig ej mera fäller,
Se’n Han blev min helighet.
O, vad vil jag mer begära,
Se’n jag nu förstått Guds råd?
Må jag leva til Hans ära,
Må jag sjunga om Hans nåd!
Til toppen
Gud er trofast!
Av Einar Kristoffersen
Jeg skal ikke slippe deg og ikke forlate deg.
Hebr. 13, 5
Dette er et ord, et Herrens vitnesbyrd, en ofte trenger å høre i livet, -
i særlig grad om en har falt og forgått seg; - å da få høre Herrens ord:
«Jeg skal ikke slippe deg og ikke forlate deg!» - det er som balsam for
sjelen, og vekker en virkelig opp for hva nåde og sannhet er, - ja, hva
Veien i virkeligheten er!
Veien er ikke, at min beslutning om å følge Jesus og bli en god kristen,
er alvorlig nok ment. Det er heller ikke at jeg blir en stadig bedre
kristen etter hvert, - men at Han forlater meg mine synder! - at Han tross
min skrøpelighet ikke slipper meg og ikke forlater meg!
Er ikke dette en helt annen vei til frelse enn, hva du naturlig tenkte
deg? Kanskje er det en helt annen vei til frelse enn, den du går på i dag?
Da trenger du ikke til mer kraft og hjelp, som du kanskje ber Herren om, -
men du trenger til sann omvendelse, omvendelse til tro på den Herre Jesus
Kristus, til tro på evangeliet!
La Herrens budskap nå helt inn til deg i dag, legg til sides ditt eget og
hør: - det er for Hans skyld du skal få være en kristen! -
for det verks skyld, som Han fullførte i følge sitt eget sinn, - det sinn
som også kommer så sterkt til uttrykk i teksten vår, om du bare kan høre
det: «Jeg skal ikke slippe deg og ikke forlate deg!»
»For så har Gud elsket!» (Joh. 3,16).
Til toppen
Ved Lammet alene!
Av H. E. Hansen
3. Tal til hele Israels menighet og si: På den tiende dag i denne
måneden skal hver husfar ta seg ut et lam, ett lam for hvert hus. 4. Men
dersom en husstand er for liten til et lam, da skal han og hans nærmeste
nabo ta et lam sammen etter tallet på deres husfolk. Etter det hver eter,
skal dere regne folk på et lam. 5. Det skal være et lam uten lyte, av
hannkjønn, årsgammelt. Et lam eller et kje kan dere ta. 6. Dere skal ta
vare på det til den fjortende dag i denne måneden. Da skal hele Israels
samlede menighet slakte det mellom de to aftenstunder. 7. Så skal de ta av
blodet og stryke på begge dørstolpene og på den øverste dørbjelken på de
hus hvor de eter det.2 Mos. 12, 3-7
Enda en plage vil jeg føre over Farao og over Egypt,» hadde Herren sagt
til Moses, «så skal han (Farao) la dere dra herfra» (kap. 11,1). Og etter
å ha forkynt Farao, hva denne plage skulle bestå i, gikk han i «brennende
harme» (kap. 11,8) ut fra denne elendige mann, som så lenge hadde forhånet
den levende Gud og i grenseløst hovmod hadde dristet seg til å ta opp
kampen med Jehova.
Moses og Aron visste altså, at det store, det avgjørende vendepunkt nå sto
for døren. Og hvor har ikke hele deres sjel vært lutter øre, da Herren på
en så høytidelig måte begynte: «Tal til hele Israels menighet og si!»
(v.3).
Ved hvilke midler vil Jehova rive det lille, svake, undertrykte folk ut av
verdensrikets jernarmer? På hva måte vil Han frelse det fra den grusomme,
mektige Faraos hånd? Disse spørsmål hadde opptatt dem lenge, og jo mer de
så motstanden vokse, dess vanskeligere syntes svaret å bli.
Nå skulle gåten løses for dem; - de skulle få svaret fra Guds egen
munn. Vel hadde Herren allerede tidligere sagt, at den siste plage skulle
virke til, at Farao ikke bare ville gi Israels barn tillatelse til å fare,
men at han endatil skulle «drive dem ut med alt det de hadde» (kap. 11,1).
Men de kjente jo tilstrekkelig til Faraos vankelsinn og visste, at han
allerede gjentatte ganger hadde samtykket i folkets befrielse, men
deretter, når plagen opphørte, igjen angret det og tatt sin tillatelse
tilbake. Det var grunn til å frykte, også nå, for en gjentagelse av det,
og det lå nær å mene, at befrielsen aldri ville skje, med mindre Israels
barn med våpen i hånd tilkjempet seg denne selv, støttet i dette av Guds
undere.
Mon ikke Moses og Aron derfor venter, at de nå skulle motta formaninger
fra Gud til Israel om å iføre seg sin styrke, om å ta all sin kraft
sammen, at enhver skulle gripe til det våpen han kunne få fatt på, og at
alle, store og små, måtte stå som én mann og kjempe for sin frihet?
Men i så fall blir de høylig skuffet. «Tal til hele Israels menighet,»
heter det: «På den tiende dag i denne måneden skal hver husfar ta seg
ut et lam, ett lam for hvert hus» (v.3).
Hva for noe? Ikke til smeden for å gjøre våpen i stand, men til kvegfolden
for å hente hvert sitt lam skal Israel på en bestemt dag styre sine
skritt! Ikke til en stor folkeforsamling for å legge kloke planer og
oppflamme hverandre ved begeistrede taler skulle de kalles sammen; - men
enhver skal henvises til sin egen familie, til hjemmets stille arne!
Sannelig, en slik forordning syntes bare å svare lite til øyeblikkets
alvor. Når de så, hvordan Farao samlet sine krigere, de stående hærer med
de veldige krigshester og de mektige stridsvogner om seg; - når de tenkte
på, hvordan kongen i sine erfarne vismenns råd gjorde opp de mest
sinnrike, de mest gjennomtenkte planer, da måtte vel Israels forberedelser
til det store slag forekomme dem jammerlig fattige, ja liketil skadelige.
Et lam skulle de ta seg, dette det svakeste, det mest
fredsommelige, det mest hjelpeløse av alle dyr. Det skulle de ha å
stille opp imot Egypts hester og vogner.
O du guddommelige ironi overfor dine motstanderes bram, - o høye visdom!
Salig den som har fått Åndens øye til å kjenne deg, og «som ikke tar
anstøt av deg» (Mt. 11,6). Men vi lærer så sent, at «en konge ikke frelses
ved sin store makt, en helt ikke reddes ved sin store kraft» (Slm. 33,16);
- at Han som bor i himmelen, «ingen glede har av hestens styrke, og ikke
behag i mannens ben» (Slm. 147,10).
Så ofte som verdensmakten utfolder sine hjelpemidler imot Guds menighet,
og dennes jordiske ringhet går opp for oss, så frykter vi. Men vår seier
overfor verden har ikke det minste å gjøre med ytre jordisk makt eller
avmakt. For «intet hindrer Herren fra å frelse, enten det er ved mange
eller ved få» (1 Sam. 14,6). Guds folks «(strids)våpen er ikke kjødelige»
(2 Kor. 10,4). Guds barns styrke eller svakhet er alene avhengig av deres
indre hjerteforhold til Herren. «Ved min Gud springer jeg over murer,»
sier den hellige sanger (Slm. 18,30). Og Paulus spør med rette: «Er Gud
for oss, hvem er da imot oss?» (Rom. 8,31).
Når Guds folk har «har fått sin synd forlatt,» da skal «ingen innbygger
si: Jeg er syk!» (Jes. 33,24). For ved syndenes forlatelse settes
mennesket inn i samfunnet med den levende Gud og blir ett med Ham (Joh.
15).
Den indre utsondring, hjertenes atskillelse fra Egypts syndige vesen, var
derfor for Israel den aller sikreste vei til utfrielsen fra den ytre
trelldom. Og det er denne vei, Herren fører dem inn på ved den gitte
befaling. Ved denne tvinger Han dem til å rette de tanker som nå var så
urolige, innad og oppad.
Hadde han henvist dem til jordiske våpen, til menneskelige
foranstaltninger, ville de ha festet seg til dem og i større og mindre
grad dvelt med sin tillit til dem. Men uten noe annet for sine øyne enn
det svake, lam som var atskilt fra folden, så de seg i sin nød alene
henviste til deres Gud.
Men jo mer et menneske vet seg forlatt av alt jordisk og ser sin redning
utelukkende avhengig av Gud, dess mer trenger det store regnskap seg frem
for bevisstheten. Selv den som ellers er tilfreds med seg selv, kjenner i
en slik ytterlig nød samvittighetens anklage. «Du har ikke fortjent, at
Gud skal hjelpe deg,» heter det. «Dine synder kaller ikke på frelse, men
på dom over deg. Og fordi Gud så ofte kalte på deg, og du lukket ditt øre
for Ham, så vil Han nå heller ikke høre deg i din nød.»
Ved å stille det så å si på «bar bakke» og blotte det for alle egne
hjelpemidler og vise det hen til lammet som deres eneste hjelper mot
Egypts makt, hjalp derfor Guds visdom Israel først og fremst til bot.
Som aldri før har Israels barn i de siste dager før uttoget følt sin skyld
for Gud. Så ydmyke knefall, så brennende bønner, så oppriktig
syndsbekjennelse som de, som nå ble gjort rundt omkring i familiene, hadde
aldri før vært gjort. Og midt i syndserkjennelsen sto det ikke stilt uten
håp. Gud hadde gitt dem et frelsens middel i Lammet.
Hvilke underlige tanker har ikke Guds Ånd vakt i deres hjerter, da de gikk
der og betraktet dette fromme, uskyldige lam, som etter Guds befaling
skulle lide døden for dem! Den Gud som fordum «kjente den behagelige
duften,» fra Noahs offer (1 Mos. 8,21); - som med velbehag hadde sett til
deres fedres, Abrahams, Isaks og Jakobs offere, Han skule også se i nåde
ned til dette offerlam, som de med angerfulle hjerter ville bringe Ham, og
for dette lams skyld forlate dem deres synder og ikke handle med dem etter
deres fortjeneste. Men en slik bot og en slik flukt til Guds nåde er en
makt så stor, at intet verdensrike og ingen Farao er i stand til å stå seg
imot den. For «Herren – den levende Gud - er nær hos alle dem som kaller
på Ham. Herren vil oppfylle de gudfryktiges lengsel, Han hører deres rop
og frelser dem» (Slm. 145,18-19).
Selv de ugudelige aner, hvilken makt de kristne eier i sin egentlige
våpenrustning, som ikke er noe annet enn deres bønner og tårer for Gud.
De forferdes, når de ser dem trede frem med disse våpen. Den onde Maria av
England ytrer således om Cromwell, som hun førte krig med: «Jeg frykter
mer for én av denne manns bønner enn for tusener av hans soldater.»
Måtte da de kristne selv forstå å vurdere disse sine våpens
fortreffelighet! Vår kolde, forstandsmessige, vantro tid, som har så lite
skjønn på det indre, det åndelige, men forgaper seg i det ytre, det
materielle, legger svære fristelser for de kristne til å glemme, hva deres
egentlige styrke består i.
Mon vi i vårt arbeid for å skaffe kirken en mer betryggende stilling i
staten, for å løse den ut av det favntak som den verdslige makt omslutter
den med, skulle stå der, hvor vi nå står, hvis vi mer hadde kjempet med de
rette våpen: våre bønner og våre tårer for Gud?
Sannelig, møter og høylydte klager for menneskene bringer ikke Guds
menighet noen forløsning fra det som besværer den; - enda mindre
uforstandige og hårde dommer over dem som menes å være skyld i kirkens
fornedrelse. Først, når de kristne retter klagen mot seg selv og vender
dommen innad; - når de erkjenner den ytre fornedrelse som en avspeiling av
deres indre livs fattige, kummerlige tilstand og gjør bot for denne, først
da vil en forbedring i kirkens ytre kår inntre.
Til toppen
Luthersitat!
Å forkynne Guds ord er ikke noe annet enn å pådra seg hele helvetes og
Satans vrede, og dernest å utfordre alle verdens «hellige» og all verdens
makt.
Å utsette seg for så mange av Satans tenner er den aller farligste måte å
leve på.
Til toppen
For oss!
Av J. P. Berg
Korsets pinefulle straff er en langsom dødsmåte: Blodet rinner hen,
kraften svinner litt etter litt og en ulidelig tørst oppstår. Denne måtte
også Herren føle: «Jeg tørster!» - sier Han.
Også dette ord er godt å komme i hu, godt å gjemme og ta med. Det skal
minne oss om, at Han led tørstens kval og lot seg rekke den sure drikk,
for at Han kunne føre oss, om vi tørster etter Gud, Guds rike, Guds
rettferdighet, til de klare, med guddommelig nåde og barmhjertighet sakte
rinnende vann og vederkvege vår sjel, så vi i all lengsel og trengsel,
hunger og tørst kan si: «Herren er min hyrde – det mangler meg ingenting!»
Det skal minne om nattverdtimen, da Han samler oss fra verdens villsomme
veier, fra ørkenens tørre steder, fra livets synd og strid, og gir oss å
drikke av sitt fredsbeger, av forsoningens og velsignelsens kalk.
Herre Jesus, du har jo sagt, at den som tror på deg, aldri skal tørste, og
at den som tørster, derfor skal komme til deg og drikke – å, gjør det da
ved din Hellige Ånd, at vi kommer til deg i den sanne tro, som alene kan
vekkes opp i den sanne trang, og drikke av din salighets kilde, som veller
opp til det evige liv!
Til toppen
I kraft av blodet!
Av Einar Kristoffersen
3. Tal til hele Israels menighet og si: På den tiende dag i denne
måneden skal hver husfar ta seg ut et lam, ett lam for hvert hus. 4. Men
dersom en husstand er for liten til et lam, da skal han og hans nærmeste
nabo ta et lam sammen etter tallet på deres husfolk. Etter det hver eter,
skal dere regne folk på et lam. 5. Det skal være et lam uten lyte, av
hannkjønn, årsgammelt. Et lam eller et kje kan dere ta. 6. Dere skal ta
vare på det til den fjortende dag i denne måneden. Da skal hele Israels
samlede menighet slakte det mellom de to aftenstunder. 7. Så skal de ta av
blodet og stryke på begge dørstolpene og på den øverste dørbjelken på de
hus hvor de eter det. 8. De skal ete kjøttet samme natt, stekt over ilden
og med usyret brød og bitre urter skal de ete det.
11. På denne måten skal dere ete det: Med belte om livet, med sko på
føttene og med stav i hånden. Og dere skal ete det i hast, det er påske*
(forbigang) for Herren. 2 Mos. 12, 3 - 8 og 11
O Lammets blod, det dyrebare blod, Som gav meg liv, da jeg ved korset
sto.»
Du kjenner vel sangen? - et hjertelig vitnesbyrd om opplevelsen av
blodets kraft; - det gav meg liv!
Og når det vitnes slik, så skal du ikke tenke, at det likesom er en
opplevelse av boblende liv og overskudd der inne i ditt eget hjerte, -
nei, det er i tilfelle en følge av noe som går forut, - men det er at
hjertets øye får lys over Golgata, at hjertet hører det som forkynnes der;
- for det er nemlig en som taler og forkynner der, - det er Gud. Og Han
forkynner: «Se, ved dette har du liv! - ved dette skal du
leve!»
»Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart iblant oss, at Gud har sendt
sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve ved Ham» (1 Joh.
4,9).
»Som gav meg liv, da jeg ved korset sto!» Har du sett Golgata slik? Der
har jeg funnet livet! - der har Gud gitt meg liv, - ja, livet, det
evige liv. For der er det livgivende blod, der er det blod som gis for
verden, til liv for verden.
Du forstår at Gud regner ikke med noe annet. At evangeliet virker noe i
det menneske som får tro det, det er sant, - og vi har sterke tendenser
til å regne med dette, - men det er ikke ved det evangeliet får virke i
deg du blir frelst. Hør her: - Om evangeliet skal få virke noe i ditt liv,
så må du jo ha tatt imot det, ellers kan det jo ikke virke noe, - men
dersom du har tatt imot det så er du jo allerede frelst, - og du kan ikke
bli mer enn frelst!
Men noen - ja, vi alle faller til stadighet i den grøften - regner
med dette som følger etter, nådens virkninger, hva Gud får bruke en til,
fremgang i helliggjørelse osv., og så opparbeider man seg en, i egne øyne,
brukbar konto der å hvile på.
Du kan si, at for dem, var det som skjedde på Golgata bare en inngang til
muligheten for å frelse seg selv, ved hjelp av de rette midler, Guds kraft
og Guds nådegaver. Det er ikke nødvendigvis bevisst og gjennomtenkt slik,
men det fungerer slik i praksis, og det viser seg i det, at de er opptatt
av om deres kristenliv holder, mer enn de er opptatt av om Kristus holder!
Men det som skjedde på Golgata det er frelsen! - det er der, og kun
der, Guds overstrømmende velsignelse er, alltid!
Det spredte seg noen ut blant de første kristne menigheter, judaister ble
de kalt, det var jøder som hadde tatt ved troen, - de forkynte at i
tillegg til troen på evangeliet, så måtte de troende også pålegges å la
seg omskjære og holde Mose’ lov. Det var nå ikke nok det som Jesus hadde
gjort. Hans fullbrakt! - fra korsets tre gjaldt ikke lenger.
Slik kommer de også i dag, med et eller annet tillegg: - du må f.eks.
døpes på en spesiell måte, eller du må få del i en spesiell åndsdåp, eller
en viss fremgang i helliggjørelse o.l. Plutselig er det ikke nok, det som
skjedde på korset, ikke nok det som Jesus har gjort.
«Men da Kristus kom som yppersteprest for de goder som skulle komme, gikk
Han gjennom det telt som er større og mer fullkomment, som ikke er gjort
med hender - det vil si: som ikke er av denne skapning. Ikke med blod av
bukker og kalver, men med sitt eget blod gikk Han inn i helligdommen én
gang for alle, og fant en evig forløsning» (Hebr. 9,11-12).
Trenger du noe tillegg til dette? - tror du ikke dette er nok til frelse?
Judaistenes virksomhet ble tatt opp på apostelmøtet i Jerusalem, - det kan
du lese om i Ap.gj. 15, - og der ble det fullstendig avvist, det de lærte,
- og hør hva Paulus og Barnabas forkynte disse som var blitt forvirret ved
denne forkynnelsen: «Disse talte da igjen til dem, og formante dem
innstendig til å holde fast ved Guds nåde» (Ap.gj.
13,43).
Du har disse som begynner å bygge på noe som følger etter; - og så
har du dem som begynner å bygge på og trøster seg til det som er gått
forut; - at de bøyde seg, - at de tok et standpunkt for Jesus, - sin
bestemmelse o.l., pluss disse virkelig store da, som har en slik grundig
omvendelse å vise til, - men alt forut for hva Jesus har gjort for
dem! Den uforskyldte nåden, den har de ikke noe videre sans for, men sin
egen omvendelse, at de gikk så lenge i vantro! - det synes de er
stort.
Du ser, her legges forskjellige grunnvoller, men hva sier apostelen til
det? «- ingen kan legge en annen grunnvoll enn den som er lagt, det er
Jesus Kristus» (1 Kor. 3,11).
Ingen kan legge en annen grunnvoll! - det er altså umulig!
Og så står det noe fint her om den rette grunnvoll, som du må se å få tak
i, til hjertets trøst og liv: «- den er lagt!» - og det var det
ikke du som gjorde, - det er et Guds verk, - tenk, Han har lagt den
grunnvoll som er til din frelse, og den heter Jesus Kristus! Hans liv,
Hans sår og blod og død, det er den grunnvoll som er lagt!
Han er det Guds lam, det lyteløse lam, - som vi leser i teksten her om
forbildet: «Det skal være et lam uten lyte!» (v.5a).
Har du hørt, hva Jesus sa til jødene: «Hvem av dere kan overbevise meg om
synd?» (Joh. 8,46).
Det betydde ikke bare at Jesus ikke hadde begått noen synd, i handling,
men at Han ikke hadde synd, - Han var fremmed for synd, - Han visste ikke
hva synd var av egen erfaring! «Prøvet i alt, i likhet med oss, men
uten synd!» - leser vi (Hebr. 4,15).
Det lyteløse Guds Lam! Derfor kunne Han frelse oss, derfor kunne
Han kjøpe oss fri. I slektens sted Han gikk!
Hør nå, hvordan disse jødene skulle bli frelst - og det var tale om
frelse fra Guds dom: «Så skal de ta av blodet og stryke på begge
dørstolpene og på den øverste dørbjelken på de hus hvor de eter det»
(v.7). Og så sier Han lenger ute i samme kapittel: «Blodet på de hus hvor
dere er, skal være til et tegn for dere. Når jeg ser blodet, vil jeg gå
dere forbi. Intet dødelig slag skal ramme dere når jeg slår landet Egypt»
(v.13).
Når jeg ser blodet!
Og så sier altså Jesus til sine disipler: «Dette er mitt blod, den nye
pakts blod, som utgytes for mange til syndenes forlatelse» (Mt. 26,28).
Ser du at disse jødene ble berget ved den nye pakts blod, allerede
i den gamle pakt! Det er aldri noe menneske på jord, som er blitt
frelst ved noe annet, enn den nye pakts blod! De som ble frelst i den
gamle pakts tid, de ble frelst ved det de så frem imot, - det fullkomne
Guds offer!
Det heter bl.a. om Abraham, fra Jesu egne lepper: «Abraham, deres far,
frydet seg til å se min dag. Og han så den og gledet seg»
(Joh. 8,56). Slik ble Abraham frelst!
Ta også dette med deg, du som har tatt din tilflukt til Jesu blod
(gjerning): Tenk deg jødene der de satt bak lukkede dører, og visste hva
for noe forferdelig som skulle gå over landet, Guds dom, en dødsengel
som slo i hjel! - Det var nok mye frykt hos jødene også den natten, men de
satt nå under blodet, - og hadde de kunnet stå frem her i dag for å vitne,
så ville de ha forkynt deg: «Blodet holdt! - ingen av våre var døde om
morgenen!» Det er det samme blod som du har tatt din tilflukt til!
»O Lammets blod, det dyrebare blod, -» Har du funnet gleden over blodet? -
har du sett at det er liv for deg i det? - ja, at Han der har gitt
deg livet!
Når jeg ser blodet, går jeg dere forbi; - det gjelder også nå i denne
stund. Blodet er strøket ut over himmelens alter og det kan ikke strykes
ut igjen!
Hør til slutt, hva som vitnes om dette Kristi blod og offer: «Han som i
kraft av en evig Ånd bar seg selv fram for Gud som et lyteløst offer» (Hebr.
9,14).
Her trenges så visst ikke noe ekstra offer! - og slett ikke ditt puslete
verk, så besmittet av synd, - nei, det er nok det som Jesus gjorde, det i
døden og dommen gjeld!
O Lam, jeg ser deg full av sår!
Tålmodig du min straff utstår,
Hver dråpe blod forkynner meg:
Se her hvor høyt jeg elsker deg!
Til toppen
"Skyt hvis de tør!"
Jeg kan ikke tenke meg en mer slående illustrasjon på den fullkomne
beskyttelse som gis oss gjennom Kristi blod, enn følgende hendelse, som
fant sted for noen få år siden: I en av de spansktalende byer i
Syd-Amerika ble en britisk undersått grepet fordi han hadde deltatt i et
oppløp der på stedet. Han dømtes til skyting og ble stilt frem for en
avdeling soldater. Forgjeves protesterte de britiske og amerikanske
konsuler mot henrettelsen. Plutselig, nettopp da offiseren sto i begrep
med å kommandere «fyr!», styrtet den engelske konsul frem ved siden av den
dødsdømte mann, svøpte ham i det engelske flagg og ropte: «Skyt,
hvis De tør!» På samme måte svøpte den amerikanske konsul, som også
styrtet frem ham inn i «Stjernebanneret». Soldatene senket sine våpen, og
mannen ble overgitt til de engelske myndigheters beskyttelse.
Den synder, som tror på den Herre Jesus, er frelst, fordi han er dekket av
Kristi rettferdighets kledning, for «det er ingen fordømmelse for dem som
er i Kristus Jesus.» Han er frelst med Kristi dyre blod, og står som Guds
barn under den Aller Høyestes beskyttelse!
Fra «Håndbok for reisen fra døden til livet.»
Til toppen
|