Nr. 1 August 2002
Han
naglet skyldbrevet til korset Vil du riktig se alle
synderes stedfortreder, så vend ditt ansikt til den sårede mann på
Golgata, hvor Han står hudflengt og tornekronet med et blodig ansikt. Chr. Møller Rettferdiggjørende
rettferdighet ved Kristi gjerning For at lovens rettferdighet skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden. (Rom 8:4) Lovens gjerninger og lovens rettferdighet,
er de samme betingelser. Av Skaperen er vi uttrykkelig blitt fortalt, at
intet kjød kan bli rettferdiggjort ved hva som blir utført av oss - følgelig
heller ikke av dette som vi leser i romerbrevet her. * Gud
er mektig til å la nåde rikelig tilflyte dere. 2 Kor. 9,8. Forunderlige ord, alltid skal nåden
rikelig tilflyte oss. Så ser vi da her, hvilke dårer vi er, når vi så
ofte i vårt hjerte tenker: Nå må vel Gud være trett av meg, nå må
Han vel visst for mine synders skyld slutte med å skjenke meg sin nåde!
- Slik er det ikke, Guds tanker og hjertelag er annerledes og større enn
våre tanker. Han vil ikke gi oss sin nåde bare for en tid, noen måneder
eller noen år, men alltid, så lenge vi ferdes her nede og trenger den.
Han vil heller ikke gi oss sin nåde bare de tider, når vi føler oss
fromme, alvorlige og synes vi kan hengi oss til Ham i bønn. Tro og kjærlighet,
men også og aller mest da, når vi føler oss ugudelige, uverdige, hårde
og elendige og det for våre øyne synes å være nesten forbi med oss. I sorg og glede, i medgang og motgang, i trengselens og prøvelsens tider, når vi går gjennom vannene, gjennom flodene, gjennom nøden, gjennom luen, ja også gjennom dødens skyggedal, vil Han la sin nåde rikelig tilflyte oss, så rikelig at vi alltid i alle ting skal ha, alt hva vi behøver. I alle ting - atter må vi rope ut: O herlige ord! Nåde i alt og til alle ting. Andreas Lavik Av nåde alt jeg får,Hos Gud fra først til sist, Av nåde leges mine sår Av legen Jesus Krist. Og
når Han har funnet den
(Luk. 15, 5). Av
Lorenz Christoffer Rezius 1745 - 1818. Den
kjærlighetsfulle frelser går som en hyrde etter de tapte får, hvor de
enn er. Han søker de avvekne og troløse mennesker på deres syndige og
fordervelige stier. Han lar dem ikke ha fred i deres synd, men stiller seg
på deres vei, - går dem i møte og treffer dem i ørkenen hvor de har løpt
bort. Han taler i deres ennå ubekymrede samvittigheter. Hans røst lyder
i deres hjerter som ennå er følelsesløse mot Hans kjærlighet, og til
det bruker Han sitt hellige ord, som har en guddommelig kraft til å
trenge inn i menneskenes hjerter. Når
du nå, min venn, leser i en kristelig bok og der treffer et sted som gjør
inntrykk på deg, - et sted hvor du stanser og blir oppmerksom, og som du
ser er passende for deg og din tilstand, slik at du derved kommer til å
tenke: Akk, her er jeg avmalt, nettopp slik er det med meg, just slik er
jeg - da er det dette som skjer, sier jeg, - du kan være aldeles viss på
at det er din venn, hyrden, som banker på ditt hjerte og leter etter deg.
Og ville du nå virkelig åpne ditt hjerte for Ham, så skulle du få høre
hva Han videre hadde å si deg. Eller du leser en dag om en benådet sjels
salige tilstand, og du fornemmer ved det inneni deg det ønske: "Akk,
om det var slik også med meg!" En
lærer kan ikke ved egen kraft vekke opp eller bevege et hårdt og sovende
hjerte, men det er Jesus som taler til deg gjennom hans munn. Når man
altså under Ordets hørelse eller lesning får et sterkt inntrykk på
sitt hjerte, - hva nå enten det føles vederkvegende eller forskrekkende,
- enten man fornemmer det som en vennlig lokken og dragen på hjertet,
eller som et tuktende og smertende slag, som man blir urolig og bekymret
ved -, da kan man visst og sikkert tro, at det ikke er annet enn Jesu
hyrderøst, som ved Ordet roper i hjertet og samvittigheten og der forårsaker
disse følelser og rørelser. Han
elsker deg, og vil derfor på denne måte bringe deg til erkjennelse av
din elendighet for siden å kunne hjelpe og frelse deg. Denne venn vil
ikke og kan ikke med likegyldighet se deg gå i en slik usalighet borte
fra din Skaper - derfor søker Han ved denne røst å dra deg til seg. Se,
alt slikt, kjære sjel, er din venns røst, som banker på ditt hjerte.
Din hyrde, som roper i din samvittighet. Og hva mener Han vel med det?
Akk, Han vil jo bringe deg til å tenke på din salighet. Han vil berede
seg vei og skaffe seg rom i ditt hjerte. Han vil ved det si deg: Tenk
etter, kjære sjel, hva du dog har kostet meg. Hvorfor vil du da dø slik?
Tenk etter hva som blir deg til fred. Vend deg til meg, slik at jeg må få
alle mine fredstanker utført over deg. Gi meg ditt hjerte! Se, hvorledes
jeg strevde for deg, - hvorledes jeg arbeidet meg til døde for å gjøre
deg salig. Jeg elsker deg. Kom dog til meg, så skal du få smake og se
hvor vennlig jeg er. Så skal du erfare hvor godt man har det hos meg. Slik
taler Jesus, den gode hyrde. Å, at vi dog ville gi akt på denne vår
venns røst og lukke opp for Ham. Så
søker Krist, vår Herre kjær, Den åndelige
tiggerstav Hvorledes Gud pånøder oss den åndelige tiggerstav Ingen tar den av egen
drift, nei, ingen. Den som skal bære den, han må Gud påtvinge den.
Hvorledes gjør Gud det? Som Han vil. Han er ingen ensidig Gud - Han
strammer ikke alt over en lest - allikevel betjener Han seg for det meste
av Moses ved denne gjerning - ham sender Han hen til et slikt menneske og
bringer det i samkvem og forretningsforhold med ham. Moses tilbyr i Guds
navn saligheten. Mennesket spør: "Hva koster denne vare?"
Handelsherren sier: "En fullkommen oppfyllelse av mine bud." Det
forekommer ikke kjøperen å være for mye, og han vil betale. Den Hellige
Ånd blander seg i saken og legger ut for ham Moses' fordringer etter
deres sanne betydning. Mennesket undersøker sin moralske kasse, og
resultatet er? En forferdelse til marg og bein. Hans dydskapital er langt
fra tilstrekkelig til den lovede pris - men varen må han ha - han vil nå
engang til himmelen, ikke til helvete. Kreditoren driver på. "Ha dog
ennå litt tålmodighet!" ber synderen, "jeg skal betale inntil
siste slant." Og nå går det løs påarbeide, løp og anstrengelse.
Budene må holdes, - men akk, jo alvorligere streben, desto tydeligere
innser han: "Det kommer intet ut av det - jeg går tilbake i stedet
for fremad - jeg faller daglig dypere og blir kun fattigere i stedet for
rikere og forøker gjelden i stedet for å forminske den!" Skyldneren
spør sukkende: "Gir du da intet avslag i din fordring?" «Kristus alt i alle» «Men Kristus er alt og i alle.» Kol.
3, 11. «Kristus er alt.» - - - Kristus er alt, også fordi han har gjort alt. Hele Guds lov har han oppfylt, all vår synd har han sonet, hver en synder har han forlikt med Gud i sitt blod. Derfor er han blitt alt. - - - Kristus er alt. Hva
er så vi? - Det står skrevet at «vår ros er utelukket».
Vi har tapt «all ære for Gud» (Rom. 3). Og
Herren sa: «Uten meg kan dere intet gjøre.» - - - Det er slemt å være et intet, du har rett i det. Men det er ikke mindre slemt å prøve å bli noe! Det er sårt å måtte ligge som en orm i
støvet, men det er enda mer sårt å kravle opp i selvopphøyelsens stige
- for så å falle ned og slå sig til blods gang på gang. - - - Du
som er lik null, sett deg ved korset og tro evangeliet: Kristus er alt! - - - «Synderplassen» er plassen ved korset.
Den som intet har - uten Jesus, har alt i Jesus. Tenk om vi kunne
huske det! Intet sted er det slik gråt og slik jubel
som ved korset. Der er syndere intet, der er Jesus alt. Der er det bare
Jesus, - Jesus alene. - - - La oss da øve oss i å tro at Jesus er
alt, og fortsette å erkjenne at vi er intet! - - - Kristus er alt og Kristus er «i alle».
Han bor ved troen i dem som erkjenner at de er intet og han alt. Vi må ha selve midtpunktet i
troen og erkjennelsen. Vi må ha «Kristus Jesus selv» (Ef.
2, 20). Da har vi alt. - - - Det er underlig, men det er sant: - - - All æra til Jesus, Tro hva de kom for og hva de speidet etter? Jeg som tilfeldig kom reisende forbi, undret meg og spurte. Men plutselig bruste et hyllningsrop fra
mengden, og der - oppe på promenadedekket på en av båtene som lå ved
kaia, sto han, mandig og berømt - polarhelten! Sannheten
skal frigjøre dere! v.31 Jesus sa da til de jøder som var kommet til tro på ham: Dersom dere blir i mitt ord, da er dere i sannhet mine disipler. v.32.Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal frigjøre dere. v.36 Får da Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri. Jeg ville så gjerne være sann! Har du det slik? Du vet hva Guds Ord sier om at sannheten skal gjøre fri. Du vet også at løgn er synd. Derfor vil du ikke lyve, du vil være et ærlig og sant menneske. Som kristen kan du ikke leve i ”fusk og fanteri”. Det er helt uforenlig med å leve i samfunn med Gud! Men inne i ditt hjerte (hvis du skal være helt ærlig), der hvor ingen andre ser, er dette ikke så lett. Det er som om du ikke forstår deg selv, for stadig kommer løgnen opp i ditt indre. Så mang en ”liten” hvit løgn. Så mange ganger en bortforklaring, for å lure seg unna ubehageligheter. En vil så gjerne ”pynte litt” på sannheten, til egen fordel. Du prøver å trøste deg med at det jo ikke er bevisst. Du gjør det som regel uten å ville det, og da kan du vel ikke ha noen ”stor skyld” i det… Slik blander vi inn våre (løgn)tanker i budskapet om Guds nåde; at Gud ser til ”alvoret” i synden. Hvis det ikke er så ”grovt”, og i alle fall ikke bevisst, så trenger vi ikke bekymre oss om det. Dette er en av ”slangens listige snarer” og kan lede et menneske like i den evige død! Mange lever på denne livsløgn i sitt forhold til Gud. Også David holdt slik på å lure seg selv. Han var begynt å gi etter i hjertet for sine tanker om ”alvoret” i sitt liv. (Å, hvor farlig løgnen i mitt hjerte er.) Men Gud stanset ham opp, og talte til hans sjel; David, du er ikke sann! Du lever på en løgn! Gud fikk i sin nåde åpne hans ”hjertes øyne”, og en bønn blir formet i ham: ”Se, du har lyst til sannhet i det innerste av hjertet! Så lær meg da visdom i hjertets dyp.” (Salme 51,8) Det nytter ikke å unnskylde seg for Ham som kjenner mitt hjerte, og vet om ALT. (Og unnskyld deg nå ikke med at Davids synder i alle fall var ”verre enn mine”.) Det som ingen andre ser, som du kan skjule for alle, det er ikke skjult for Herren. Om dette begynner å bli levende for deg, så er det Åndens gjerning i ditt liv, Sannhetens Ånd. Hva ”ser” du da? Da kan du ikke si (hvis du skal være sann) at du er virkelig SANN! I dypet av alt i ditt liv er det løgn og fusk. Selv i ditt ønske overfor Gud om å være sann og ærlig, må du innrømme at du er ikke slik. Du må gi Gud rett i ordet i Jer.17,9-10 ”Svikefullt er hjertet, mer enn noe annet, det kan ikke leges. Hvem kjenner det? Jeg, Herren, ransaker hjerter og prøver nyrer.” Og hva skal jeg gjøre da, når det ikke er noe håp om bedring? ”Det kan ikke leges.” Finnes det da noen redning for meg? Du skal få be med David; ”Vær meg nådig, Gud, i din miskunnhet! Utslett mine overtredelser etter din store barmhjertighet!” (Sal 51,3) David visste at skulle det bli noen redning for ham, måtte den komme (helt utenfra) i fra Herren, i fra Himmelen!Lovet være GUD, den er kommet! - i Sønnen, - i Jesus Kristus, - i Den Elskede! Din og min redning er i Ham som er Sannheten. Jesus (sannheten) kom for å frigjøre oss. Sønnen, (sannheten) er selve FRIHETEN! Måtte Sannhetens Ånd få gjøre det levende for ditt hjerte. Den Herre Jesus Kristus kom ikke for å lære deg å være sann, men for selv å være det i ditt sted. I Ham var det ingen løgn og uærlighet. Til Ham kunne Faderen rope ut; ”dette er min sønn, den elskede, i hvem jeg har velbehag.” Og lovet være Herren, han var det i mitt sted! Og da han også tok min plass i dommen over min løgn, min uærlighet, mitt svikefulle hjerte, så gjorde dette meg FRI. Jeg ble fri i fra meg selv, fri i fra ALT i meg. Virkelig fri, Jesu navn være lovet! Dette er også vår eneste frihet. Ved troen på ”Han som elsker oss og løste oss fra våre synder med sitt blod” (Åp.1,5) I Ham ble dine overtredelser UTSLETTET! (som David vitner om) I Ham er Gud deg nådig. Den Herre Jesus Kristus ER Guds miskunnhet! Han ER din frihet! Sannheten gjør deg virkelig fri, kun ved å lytte til, og ta i mot dette hans ord i tro. Er der så ingen krav til meg? Nei, INGEN! Men nå er jeg ”blitt sann”, som jeg ikke kunne på noen annen måte. Sannhetens Ånd hag lagt ”Sannhetens ord, evangeliet om deres frelse ”(Ef.1,13) inn i mitt hjerte. Han har gitt meg ”kjærlighet til Sannheten.” (2.Tess.2,10) Den som av Gud er skjenket en slik nåde, på ham oppfylles også det ord som Johannes skriver i Joh. 3,21: ”Men den som gjør sannheten, kommer til lyset, for at hans gjerninger kan bli åpenbart, for de er gjort i Gud.” Tom EftevandVær frimodig! Av Horatius Bonar 1808 - 1889 (Skotsk
prest og salmedikter) Nådetronen er kun oppreist for de fortapte Alle som ikke trenger til nåde, er
utestengte fra denne trone. Nådens trone er den rette plass for
syndere, men ikke for andre. Derav kommer det også at så mange går
utilfredstilte fra denne trone. De sier de erkjenner den å være en nådetrone,
- men de kommer dog ikke blottet for alt eget. De forsøker
hemmelig å opprette en egen rettferdighet, selv om de sier seg å ikke ha
noen. De nøyer seg ikke med å være nådens mottagere og skyldnere - de
vil komme med noen egen fortjeneste, og derfor søker de også å gjøre
alt mulig til egen fortjeneste. De gjør sitt alvor, sin omvendelse, sin
anger, eller endatil selve den omstendighet at de kommer, til en fortjeneste,
og de håper å bli mottatt på grunn av noe av dette. Frigjort og lykkelig Man ser ikke dypet av hjertets fordervelse
før strålene fra nådens sol bryter inn i sjelen. Da først oppdager man
vantroens og selviskhetens dypeste røtter. Da ser man hvor utrolig tilbøyelige
vi er til å forarge oss på "korsets og forkynnelsens dårskap"!!
Selv om en VET at det bare er den alene som kan gi virkelig frelse for de
fortapte. Gud være lov og takk for at det er åpnet en kilde i Davids hus mot synd og urenhet, og fordi man ikke trenger noe annet adgangstegn enn å være en trengende, hjelpeløs synder. Jakob TraasdahlFor
syndere! De
holdt seg nær til Ham, står det her. Det beskriver noe aktivt fra
deres side, en indre trang som drev dem, de ville altså gjerne være
nær Jesus. Og les nå ikke bare så snart igjennom det, men stans nå opp
for hva slags mennesker Skriften her taler om: tollere og syndere!
De holdt seg altså nær til Jesus, Guds Sønn! Og det var ikke nødvendigvis
fordi det føltes godt å være nær Ham, men for å høre
Ham, står det. Det var altså noe i det Han forkynte som forårsaket
dette; det var Hans budskap. Hva
var det de hørte? Jo, det var det som kommer frem videre i teksten.
Mennesker kan ha studert teologi i mange år uten å høre dette,
som de hørte. Det var nemlig om dem Han talte, og da ikke som
gjenstand for Guds vrede og mishag, men for Guds nåde og kjærlighet.
Dette var for dem noe aldeles nytt. De kjente bare til fariseernes og de
skriftlærdes gudsbilde, han som hatet slike som dem og i sin vrede skulle
dømme, om det da ikke skjedde en omvendelse til moralsk forbedring. Noe
de vel ikke fant grunnlag for i seg selv. Og
så kommer denne og setter seg ned ved deres bord, og eter sammen
med dem! Er dette Gud? Og, er dette Guds holdning til oss? Dette
var uforståelig både for dem og for fariseerne og de skriftlærde. Men hør
du hva fariseerne og de skriftlærde vitner om Ham her; for selv om de
knurret over det, så vitner de likevel sant her: "Denne mann tar
imot syndere og eter sammen med dem" (v.2). De
møtte Ham som ikke kunne slå seg til ro, så lenge den ene var
kommet bort. Han måtte ut og lete: "...så steg du i vår jammer ned
Så dypt som ingen vet." Dette var en kjærlighet som var helt fraværende
både i fariseernes forkynnelse og ikke minst i deres hjerter. Dette var
rett og slett ikke deres Gud, men som Jesus sier i Joh. 8,44: "Dere
har djevelen til far." De forkynte derfor Gud med djevelens
trekk, og de som ga seg over til denne gud/lære, fikk også ham til far,
dvs. ble løgnens barn, som Skriften uttrykker det. Og den
uhyggelige frukten av denne lære åpenbarer Jesus idet Han sier til dem:
"Men fordi jeg sier sannheten, tror dere meg ikke"
(Joh.8,45). De
var m.a.o. helt ute av stand til å høre sannheten, at "jeg er ikke
kommet for å kalle rettferdige til omvendelse, men syndere,"
og at denne omvendelse besto i å vendes til Gud ved nåden i den
Han utsendte. De
knurret mot dette; det var ikke "rettferdig" at disse elendige
skulle få det for intet, det de hadde arbeidet, slitt og ofret for å
oppnå, og likevel måtte bære på en utilfredshet og nagende uro i
hjertedypet. Denne godt skjulte bitterhet mot Gud, som finnes i enhver
lovtrells hjerte, veller frem i dagen i den hjemmeværende sønns svar til
sin far: "Meg har du aldri gitt et kje så jeg kunne glede meg med
vennene mine" (Luk.15,29). Ja, en kan tale om blindhet, om å ikke
kjenne sin far: "Barn, du er alltid hos meg, og alt mitt er
ditt!" (v.31). Bare slakt og et, om du vil! Dette
gudsbilde hadde lovisk lære ført jødene inn i: "Dette folks førere
er forførere, og de av folket som lar seg føre, er fortapt"
(Jes.9,16). Dette var altså de virkelig fortapte i Israel, ikke de som
sto der dømt etter loven, men de som alle holdt for de frelste, fordi
deres frelsesvei og frelsesforkynnelse utelukket evangeliets nåde.
Ikke så at de ikke også forkynte nåde, men det var ikke den
nåde som Jesus talte om, og derfor heller ikke egentlig nåde, men en
etterligning etter menneskers tanke og fornuft. Guds nåde er for
fortapte, og for om mulig å få bedre tak i hva det vil si, føyer vi
til; og kun for dem. Så får du prøve deg i dag, om den har noen
relevans til deg. Det
disse synderne hørte om hos Jesus, var ikke en Gud som vel kunne komme
til å anta dem, dersom, hvis osv., men en som lengtet inderlig
etter dem, som Han også sier i Luk.22,15: "Jeg har lengtet
inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg
lider," som en far lengter etter sitt bortkomne barn. En som forlot
sin herlighet for å lete i ødemarken. Hva det kostet Jesus vet vi jo noe
om i dag! En som lette med "lys og lykte" etter dem, ja leter nøye
(v.8), og som gleder seg storlig når Han har funnet én. Og
som Jesus sier det så fint her: "...det blir glede blant Guds
engler!" (v.10). Kan du se det for deg? Eller hører du inn under de
nittini som ikke har bruk for omvendelse? (v.7b). Nei, da kan du nok
ikke forestille deg denne glede i himmelen. Men sånn er det jo også for
den som er av sannheten, om enn av andre grunner. En kan ikke forestille
seg at en skal forårsake noen glede i himmelen når en ser på seg selv,
men heller at himmelen må gråte. Men nå skal du ikke se på deg selv,
men heller høre som disse tollerne og synderne i teksten hørte. De hørte
også med forundring på dette evangelium, men Hans ord virket tro hos
dem, Han innga dem tillit, og det står da virkelig (og det er Hans
fiender, som neppe ønsket å si noe godt om Ham, som må vitne det):
"Han tar imot syndere!" Det så de, gjør du det? Og
"Jesus Kristus er i går og i dag den samme, ja til evig tid"
(Hebr.13,8). Hør
nå endelig det, du som strever så tungt med ditt kristenliv, idet du prøver
å "få det til" å fungere; som er så trett av all "bønneundervisning,
alle "metoder," all "disippeltrening!" som skal hjelpe
deg på fote, du er gjenstand for lovisk lære (vranglære), lovisk
ånd, og Gud har ikke behag i noe av det du strever med, men forkynner
deg evangeliet om sin Sønn, Han som har fullbrakt alt for
deg. Hør
hva Jesus sier om vandringen fra den dag av Han har funnet det
bortkomne: "Og når han har funnet den, legger han den på sine
skuldrer og gleder seg" (v.5). "...og jeg vil gi dere hvile!"
(Mt.11,28). Du
kommer neppe til å bli uvirksom om dette evangelium begynner å dages der
inne, men drivkraften blir en annen, og vedvarer bare så lenge du får ha
blikket rettet på dette; for Jesu skyld alene, alt! Det
er ikke nok at du blir "bibeltro," konservativ, roseniansk eller
hva det nå måtte være du har fått stilt for øye, det er ett spørsmål
du må få svar på, så du hører det: "er Hans nåde nok for
meg?" Gud svarer deg på Golgata! Helt
tildekket i dine sår E.K. Jesus
svikter ei! Jeg vil ingenlunde slippe deg og ingenlunde forlate deg. Hebr. 13, 5. Et dyrebart løfte fra Gud! Et løfte vi
har bruk for hver eneste dag. Livet er ikke lett, og vanskelighetene tårner
sig gjerne opp for oss. Ser vi hen til vår egen evne, kan vi ikke
overvinne dem. Våre fiender er mange; vi kan ikke overvinne dem av egen
kraft. «Vi vare snart nedhugne,» sier Luther. Men Herren vil være med
os. Han vil ingenlunde slippe oss og ingenlunde forlate oss. Og han har
all makt i sin hånd. Han kan greie alle vanskeligheter for oss. Han kan
overvinne alle våre fiender. - Men vil han også gjøre det? Er det ikke
for meget å vente, at jeg usle støv skal forårsake en inngripen i
livets forhold av den store og mektige Gud? Jo, visselig var det for meget
å vente, dersom der ikke var noe hos Gud, som drev ham til å hjelpe deg,
uansett din verdighet dertil. Og det er Guds kjærlighet. Han elsker deg
jo - ja, kan ikke annet; for han er din far. Han elsker deg med en fars kjærlighet.
Og den vet vi jo just strekker seg ut og favner det barn som er minst
verdig dertil. For kjærligheten søker; kjærligheten vil intet heller
enn å gi og hjelpe. Kjærligheten vil jo nettopp øse ut av al sin fylde. (Pastor
Birger Hall).
|