Hans våkende øye over oss!
Av L. D. Zwilgmeyer f. 1866
Les:
Mt. 2, 13 – 28
”Rundt omkring Jerusalem er det fjell, og Herren hegner om sitt folk fra nå av
og til evig tid,” slik sang det gammeltestamentlige Guds folk ved sine
festreiser opp til Jerusalem (Sal 125, 2).
Og de hadde grunn til det; det hat alltid stadfestet seg og skal stadfeste seg,
at det er slik. Vel ikke på den måte som vi kjødeligsinnede mennesker ville
tenke ut av oss selv, med mange slags synbare sikkerhetsforanstaltninger på
forhånd; men slik, at det øye som aldri slumrer, som kjenner grant alle våre
veier, det vet å gi råd over alle dem som overlater seg til Ham. Hans hånd
dekker dem; Han advarer dem i tide; Han har alltid et Egypt, et Pella for sitt
folk, inntil all ulykken er gått over.
Tror du dette? Spurte Jesus Marta (Joh. 11).
Jo alvorligere tidene har vært, jo mer gjennomtrengte hat alltid våre trosfedre
vært av dette, at Herren, deres Herre, ga råd over dem med sitt øye, at de var
under Hans umiddelbare forsorg alltid og alle vegne. Be ble båret av denne tro,
inntil de nådde igjennom. Og de hadde her god Skriftgrunn å stå på. Som en rød
tråd går Guds medfølgende øye gjennom den Hellige Skrift, Hans aldri forkortede
arm griper alltid inn i rette tid.
- Tror vi dette? Vi, denne tids barn, innånder uvilkårlig det drag som vår tid
nå har hatt lenge: Alle våre jordiske omstendigheter har og må ha sin naturlige
årsak og bestemmes hovedsakelig av det.
Vi tror nok, - så mange som gjerne vil tro Gud, - at Herrens øye er over oss i
sin alminnelighet, og vi nødes til å tro, at det er over oss ved vendepunktene i
vårt liv; men hvor ofte vakler vi ikke i vår tillit i det enkelte tilfelle, når
det virkelig gjelder helt nakent å tro, at Herren er den, Han selv sier i sitt
Ord!
Derfor gir Herren oss teksten i dag. For å vise, at Han er den, Han er, for å
lære oss å bli aktpågivende og årvåkne for Hans vink, for å vise oss, at
disiplene ikke har å være over Mesteren.
Han måtte, - til Hans time kom, - søke sin sikkerhet i den tilbaketrukne
ringhet. Disiplene får samme vilkår.
Nettopp nå i vår tid har Herren vanskelig for å gi oss og vedlikeholde i oss
denne barnlige, overlatte tillit. Og grunnene er her mange og ligger til dels i
dagen: Menneskeforgudelsens og verdenskjærlighetens drag, ”tornene,” som Jesus
selv kalte dem (Mt. 13,22; Mrk. 4,18-19; Luk. 8,14;), er sterke; og disse er de
ekte tillitsdrepere. Om vi enn ikke får vente på advarsler i syner og drømmer
som i grunnleggelsens tider, så har vi det som er sikrere for oss: det
profetiske ord mer stadfestet, og vi gjør vel i å akte på det, som på et lys som
skinner på et mørkt sted.
Men i tillegg til dette kommer: Ikke alle sider av Ordet kommer til sin fulle
rett i en tid. Særlig forut for straffedommer og inngripende begivenheter kommer
Herrens advarsel gjennom Ordet og menneskelivet mer merkbare og tydelige frem
for trosøyet.
Overlatte til oss selv vil de mange trosdrepende makter snart slukke ut
gudsbarnets liv, der hvor det er født, og trenge tilbake dets fødsel, der hvor
det kunne fødes; men selv er Herren med alle dager inntil verdens ende, den
sterkere.
Herrens styrelse
Av L. D. Zwilgmeyer f. 1866
Les:
Mt. 2, 13 – 28
”Fra Egypt kalte jeg min sønn,” slik lyder det profetiske ord hos Hoseas.
Engang kalte Herren Israel, sin sønn, ut av Egypt, vel også en forbilledlig
tanke for tilbakekallelsen av den enbårne Sønn, da de som søkte ter barnets liv
var døde.
Det skulle ligge i Herrens egen hånd, ikke i Herodes’ luner, når Han skulle bli
slaktofferet; av seg selv satte Han livet til.
Josef må ha hatt en årvåken ånd, mottagelig som han var for Herrens engels
minnelse. Herren advarte i tide, kanskje før Herodes’ onde sinn var blitt klar
over barnemordstanken i dens helhet, og Josef fulgte advarselen. Måtte også vi
vekkes opp til Åndens årvåkenhet og lære å følge advarslene i Ordet og dets lys
over vårt eget hjerte og hele menneskelivet!
”Flykt til Egypt,” slik lyder enkel og kort Herrens befaling. Det går et Herrens
”flykt,” flykt fra den kommende vrede gjennom hele det guddommelige ord ( så
visst som det også lyder et ”kom,” igjennom det hele); flykt – ikke for
mennesker, ikke for ytre farer, hvor vi kjenner oss satt i dem, men for alt det
vi erkjenner å være Gud imot. Lefle aldri her, så vil nok Herren også gi klarhet
over, hvor det er tid til å stå, og hvor det er tid til å trekke seg tilbake i
det enkelte tilfelle.
Det er en ytre verdensflukt som Herren tydelig nok har dømt i sin menighets
historie. Verden fulgte med bak klostermurene og ga seg til sist grove nok
utslag. Verden har fulgt med, Adamsnaturen har fulgt med så mange forsøk på å
dra ut og fraskille seg. Jo tydeligere verdenskreftene reiser seg imot selve
gudsbarnets liv, jo tydeligere vil Herren også beskytte og vise vei til enhver
tid.
Tilsynelatende styrer menneskene så ofte Guds rikes dypeste anliggender, men i
virkeligheten står Herren bakenfor og vender alt til det gode.
Den Gud som hjalp Peter ut av fengslet (Ap.gj. 12), advarte og frelste en Paulus
så mangfoldige ganger, f.eks., fra jødenes anslag i Damaskus (Ap.gj. 23), fra
undergang på havet (Ap.gj.27), fra løvens munn (keiser Nero), til Herrens time
kom (2 Tim. 4,17), han som beskyttet sitt eget hellige barns, Jesu, liv, til
timen var kommet, Han lever ennå. Han advarer sine middelbart på mangfoldige
måter i deres personlige liv; Han advarer sitt folk ved å skjerpe deres syn på
tidenes tegn. Og når disse vil bli trangere, åpner Han alltid tilfluktssteder
men de har alltid ringhetsmerket ved seg.
Våre tanker er, at vi tåler begge deler: Ytre fremgang og samtidig seier på alle
hold over vår salighets fiender; - Herren selv vet det bedre.
Under ringhetens kjennetegn
Av L. D. Zwilgmeyer f. 1866
Les:
Mt. 2, 13 – 28
”Bli der til jeg sier fra til deg!”
Skal da lyset under skjeppen, kan, og skal byen på fjellet skjules? Ganske visst
ikke. Men ligger det ikke et utbasuneringsvesen i vår tid på alle områder, som
kan bli fristende nok også for oss kristne? Makt, innflytelse går som den røde
tråd gjennom alle vår tids bevegelser.
- Men er det da ikke nettopp Herren som skal regjere over folkene, og hører det
ikke med til kristentroens surdeigsoppgave å gjøre Guds ords syn, Guds tanker
gjeldende så langt som mulig i alle menneskelivets forhold? Ganske visst. Og
likevel er det en sikkerhet i ringheten for gudsbarnets liv i Hans menighet nå
som før, - ringheten i egne tanker og ringhetsmerket i den verden som Kristi
disipler har å føre sitt liv i her nede.
Begge deler medfører selvfornektelse, som vår Herre Jesus selv anfører som
kjennemerket alltid og alle vegne på sine disipler. Rosene vokser i dale.
Kristendommens surdeigsoppgave har den under ringhetsmerket. Den tilsynelatende
tilbaketrengte Kristkirke, har alltid vært den mest virkningsfulle i
virkeligheten.
Vi torde ha godt av å minnes dette i vår tid. Når jeg er skrøpelig (svak), sier
apostelen Paulus, ikke da, når jeg ligger under for synd, men da, når jeg har
små tanker om min egen dyktighet og heller ikke tar meg så særlig strålende ut
utadtil, da er jeg sterk. Nettopp der møter selvfornektelsen oss, oppøvelsen i
den ydmyke lydighet! Kristenlivet øver sin innflytelse i samme grad som det er
sant; men mistes ringhetens merke, da går det uunngåelig ut over gudsbarnets
livskraft.
Vi trenger å lære dette mer enn noensinne.
Jesu fårs vilkår
Av L. D. Zwilgmeyer f. 1866
Les:
Joh. 10, 1 – 10
Oppe på de avsides beiter på høye vidstrakte fjellvidder leves i sommermånedene
– i enkelte trakter av vårt land – et eiendommelig liv, hyrdenes med fårene.
Hundrede på hundrede av får under et par menns oppsikt og røkt på hvert sted.
Det er dem som først der oppe fikk øyet opp for Guds ords skildringer fra
hyrdelivet, hvordan de passer også nå, hvor gripende sant det er med fårenes
hjelpeløshet, hvor mye aktpågivenhet som må til for ikke å miste noen av disse
hjelpeløse, og hvor mye kjærlig utrettelighet som må til for å finne det
bortkomne får i fjellskorter eller på hengende avsatser.
Det er et ydmykende og likevel så trøstefullt bilde dette med fårene. Her møter
anstøtet med det samme. Hva er mer imot vår tids tankegang enn å sammenlignes
med - får? Ja, ydmykende er det bilde for en tid som kun vil sette klokskapen i
høysetet, men trøstefullt for det hjelpeløse sinn som behøver all hyrdens omsorg
for å ikke komme av stien.
Vår Herre og frelser forsto å finne bilder fra deres forestillingskrets som Han
i sitt kjøds dager sto midt iblant. Det er hyrden som umistelig for fårene, som
deres beskytter og bevarer, ja endatil som døren til stien, som føres frem for
oss, og dermed er vår betraktning gitt: Jesu fårs vilkår.
Det første bilde som rulles opp er den åpne fåresti med vegger uten tak, og en
dør, ganske som en kan se den i dag, i sydligere land. Her er bare én som fårene
kjenner som hyrde, bare én som er adgangsberettiget til døren; - men det er også
andre som vet at de ikke får komme den vei, og som likevel vil inn i hjorden for
å dra til seg, - de stiger da over ”et annet sted.”
Uten å presse bildene: Det er de to store åndsmakter som arbeider på
menneskehjertene og vil regjere i fårestien, hyrdens og røverens røst. Det går
også frem av bildet, at det er flere enn hyrden som vil inn i fårestien, inn for
å vinne fårene for seg.
Selv om vi lever i en tid, da kristennavnet hånes av så mange, mer eller mindre
dulgt, så er det dog merkelig, hvordan alle interesser i livet i grunnen samler
seg på dette punkt til sist, hvordan her kjempes de dypeste kamper: Kristi
menighet på jorden med døren som hyrden kommer inn igjennom og skaffer liv og
overflod i Ord og sakrament, er fårestien med murer uten tak, midt i verden,
utsatt for alle dens angrep – likevel grunnfestende en makt (Slm. 8).
Mange er kommet før og mange etter hyrden som røvere for å ødelegge stien og
berøve den dens himmelske karakter midt i verden, og ofte har det lyktes bare
altfor godt å finne brutte steder i muren, egnet til ”å stige over.”
Fariseerne, Jesu tilhørerkrets ved denne anledning i vår tekst, forsøkte det, og
mange er etterfølgerne, alle stiger de over annetsteds, fra lovtrellen som
forherliger sitt strev, fra den fint egenrettferdige som forherliger sine
kamper, sin omvendelses dybde og inderlighet, til den lovløshet som priser nåden
og likevel aldri for alvor har latt nåden begynne ”å opptukte seg til å forsake
ugudelighet og de verdslige lyster, til å leve sedelig og rettferdig og
gudfryktig i den verden som nå er” (Tit.2).
Men ennå går likevel fårenes hyrde ut og inn, og ”fårene hører Hans røst.” Den
trenger gjennom verdenslarmen, gjennom de forførende røster, den vekker av
søvnaktighetens dvale, når døsighetens ånd faller over fårene; - for Han kommer,
i går og i dag den samme, gjennom Ord og sakrament for å kalle ”sine egne
får ved navn; - og for å føre dem ut.”
- Han kaller sine egne ved navn; - likesom Han har tegnet dem i begge sine
hender, gjør Han dem også klar over sitt kall og sin utvelgelse,
og jo klarere du hører Hans røst gjennom Ordet og din egen livsgang, jo mer du
vet, at også ditt syndbelastede navn er nevnt av Ham, som ga deg merketegnet i
dåpen, jo mer er tiden kommet til, at Han fører deg ut. Ja ut, ut i denne
farlige, vanskelige verden (Joh. 17,15) – med alle sine siktelser, ut på dette
hav med de utallige undervannsbåer, hvor så mangfoldige seilere som mente seg
selv å ha rett kurs for evigheten likevel ble vrak, ut må alle Jesu får, hvor
hjelpeløse de enn er og føler seg.
Det er tid til å ligge trygt i folden, og det er tid til å måtte ut. Hvor
lengter ikke Gudsbarnet etter å komme hjem til faderhuset der oppe, for alltid,
når det himmelske sinn er blitt skapt der inne. Noen får snart flytte, og har du
fått litt av Åndens opplatte øye, da har du sett hvor bokstavelig løftet i Jes.
40,11 oppfylles: ”I sin arm skal han samle lammene, og ved sin barm skal han
bære dem.”
- Men de fleste må først ut, dels for å være medarbeidere i det små, arbeidere i
vingården, men heller ikke mindre for sin egen oppdragelses skyld, for
utsmeltningens skyld (jfr. Mal. 3,3) av alt det egenkjærlige som vil være med i
vår tilegnelse av nåden.
Ikke alt lærtes hjemme i stuen hos mor. Ikke alt i Guds rike på jorden læres
bare i den lykkelige barneforvissning, som er fridd for anstøt, for den isnende
kulde og spott, ikke alt i vennelaget, hvor hjertene smelter sammen og timene
flyr, idet ”den gode olje på hodet, flyter ned på skjegget, Arons skjegg - ned
på sømmen av hans kjortel” (Slm. 133,2; - det læres også noe der nede i
tåredalen når den gjøres til en kildevang, og tidlig regn dekker den med
velsignelse” (Slm. 84,7).
- Og det lære også noe der ute. Men fårene er trege og ofte redde, ofte
ømskinnet her; - derfor må hyrden ”drive dem ut,” ut på de større
gressganger og utsatte for de større farer. Men her skjer det store: ”Han går
foran dem,” mer i spissen for dem nå, enn da de lå inne i stien. ”Og fårene
følger Ham fordi de kjenner Hans røst.” Du hører røsten tydelig gjennom
verdenslarmen, klar og rolig, kjærlig og trofast gjennom alle livsførelsene:
”Følg meg!” – du hører den over ditt eget hjertes vekslende kor, og du
vet, at de som følger Ham ikke blir til skamme.
- Men legg likevel merke til, at det er dem Han henter ut av fårestien, som Han
slik går foran. Hvor stort midt i all vår usselhet! Ild- og skystøtten
gikk jo foran Herrens fødes får i ørkenen, den førte dem visst nok ikke ad den
behagelige veien, men like mot havet, men den lot dem likevel ikke i stikken,
den dannet skillet med sitt lys mot Israel og sitt mørke mot egypterne, og den
ble i sannheten ikke grunnen til, at de lå der igjen som døde kropper i ørkenen,
et folk som aktet seg til hvilens land og likevel ikke kom inn p.g.a. vantro.
Ennå går Han foran sitt folk, som Han selv fører ut – for nettopp ad disse
veier, - gjennom disse farefulle og tørre steder å føre det hjem til hvilen (Slm.
125,1). Og jo mer det blir om å gjøre for deg å følge Ham, jo mer klar blir du
over Hans røst og Hans veier: at det er hyrdens røst til deg.
Hvor ofte måtte du ikke først smertelig sanse deg, når Han kalte deg ved navn i
ulydighetens og sløvhetens stund. Da var det navnet, Hans navn, og ditt navn som
Hans fødes får, som barn, som reiste deg opp igjen.
”Men en fremmed vil de ikke følge.”
Nettopp et uttrykk for den fine Åndens sans (Rom. 8,6 og 27) som alltid har vært
et anstøt for verden, men som likevel er en kjensgjerning, sansen for Jesu røst
direkte gjennom Hans Ord og indirekte gjennom livsførelsene og gjennom samfunnet
med dem som tror på Ham.
Gud gi oss denne fine sans, denne fårenes skyhet i å følge noen fremmed røst,
denne sans som ikke er en frukt av Åndsgavenes storhet, men av lydigheten, den
hele overgivelse i hyrdens hånd.
Fariseerne, Jesu tilhørere den gang ”steg over et annet sted;” – de mente seg
fortrinnsvis berettiget til fårestien og var dog røvere; - hyrdens røst var til
anstøt for dem; - derfor forsto de heller ikke, hva Han talte til dem, forsto
ikke sitt eget åndelige røveri likeså lite som deres arvtagere gjennom alle
tider og slekter, likeså lite som alle egenrettferdige.
Derfor måtte Herren tale tydeligere: ”Jeg er døren inn til fårene!” Ingen kommer
til Faderen uten gjennom Ham, Han er selv inngangsporten.
Hvor langt borte ligger ikke denne tanke for det stolte, egenrettferdige sinn,
ikke dette at det må nåde til, men at Han er troens opphavsmann så vel som dens
fullender (Hebr. 12,2), og at Han er den egentlige frelse; - ingen forherligelse
av min gripen av det evige liv, men kun av Ham.
Ennå er Han alene døren, og Han har ikke brutt sitt løfte: ”Om noen går inn
gjennom meg, skal han bli frelst,” inn gjennom Ham til Faderhjertet, ut gjennom
Ham på gressgangene, ut gjennom Ham til den verden som ligger i det onde – til
virke, inntil den dag da gudsbarnet ikke lenger behøver å gå ut verken for å
finne føde eller for å arbeide i vingården eller for selv å lutres lik gullet 7
ganger i ilden, fordi du alltid er inne hos Ham, vår store fårenes overhyrde,
hvor ingen røver lenger stiger over gjerdet; - for det er blitt til et dypt
befestet svelg mellom det sinn som da er gått helt opp i Gud, og det sinn som
har festnet seg fullkomment i sin motstand mot Ham.
Så er da denne herlige utgang kun for dem som også har kjent fårenes inngang,
deres inngangsport gjennom fårenes dør, for dem som i tide lar seg ydmyke nok
til kun gjennom Ham å gå ut og inn hos den himmelske Far her nede og sanke føde;
- ”det skal rikelig bli gitt dere inngang i vår Herre og frelser Jesu Kristi
evige rike” (2 Pet. 1,11), hvor alle bilder og lignelser er overflødiggjorte; -
for vi skal se Ham som Han er! (1 Joh. 3,2).