Lov og evangelium
Av Carl F. W. Walther f. 1811
Hele den
hellige skrift, så vel Det Gamle som Det Nye Testamente, inneholder to
hovedlærdommer, nemlig læren om loven og læren om evangeliet. Begge disse må
derfor også bestandig stå sammen. Hvor den ene mangler, der mangler også den
andre - hvor den ene går under, der går også den andre under - hvor den ene ikke
blir rett erkjent, der blir heller ikke den andre rett erkjent - hvor den ene
ikke er ren, men blir forfalsket, der er heller ikke den andre ren, men
forfalsket - og likesom evangeliet ikke når sitt mål uten loven, slik når heller
ikke loven sitt mål uten evangeliet.
Men mens disse to lærdommer er så uatskillelig forbundne som berg og dal, som
lys og skygge, så er de på samme tid likeså strengt atskilte fra hinannen,
forskjellige som natt og dag, som jord og himmel, som død og liv, som vrede og
nåde, som fordømmelse og salighet. På erkjennelsen av denne forskjell hviler alt
som en sann kristen tror og håper. Den som ennå ikke har erkjent denne
forskjell, kan derfor ennå ikke være en kristen. Hans tro, hans håp og hele hans
ferd hviler da ennå på en usikker, vaklende og bevende grunn. Men en usikker
tro, et usikkert håp og en usikker gjerning er slett ingen kristentro, intet
kristenhåp og ingen kristengjerning.
Men ennå mindre kan en forkynner være en rett lærer uten rettelig å skjelne
mellom lov og evangelium. Apostelen Paulus fordrer derfor uttrykkelig av enhver
lærer, at han også "rettelig utdeler sannhetens ord." Det som mangler i
alle sekter i kristenheten, stikker derfor også alltid først og fremst i det, at
de ikke kjenner den rette forskjell mellom lov og evangelium. Av denne kilde
flyter alle deres villfarelser.
Noen, som katolikkene, gjør nemlig en lov av evangeliet, andre, som
rasjonalister, fornufts - og dydspredikantene, gjør omvendt et evangelium av
loven - mens alle svermere og alle vrangtroende mildest talt stadig
sammenblander begge lærdommer på den farligste måte. Vi kan derfor ikke takke
Gud nok for, at forskjellen mellom loven og evangeliet atter er blitt brakt
klart og tydelig for dagen ved Luthers reformasjonsverk. Og da lov og evangelium
i vår kirke rettelig atskilles fra hinannen, så kan også enhver lett komme til
en klar erkjennelse av den rette vei til salighet og bli sikker på det. Den
rette innsikt i forskjellen mellom loven og evangeliet, som er oss gitt, er
derfor en så stor skatt, at alt gull og sølv i hele verden må aktes for intet
imot det.
Fariseeren og tolleren
Av Carl F. W. Walther f. 1811
Luk. 18. 9 -14
Det er visstnok sant at Gud er kjærligheten, godheten, tålmodigheten,
langmodigheten og barmhjertigheten selv, men Han er også helligheten og
rettferdigheten selv.
Alle disse egenskaper er selve Guds vesen og Han har dem derfor alle i like høy
grad. Mennesker kan nok gjøre noe av kjærlighet og ved det gjøre brudd på
rettferdigheten, men hos Gud er det umulig. Gud er ikke en Gud, som gir en lov
og så slår seg til ro, om den enn ikke blir fullkomment holdt. Nei, hva Han
byder og hva Han truer med, det må skje - før må himmel og jord gå til grunne.
Alle de mennesker som tror at Gud er lik en menneskelig, svak far, som ikke
alltid gjør alvor av sine fordringer og trusler, spotter bare Guds ukrenkelige
majestet ved det, - og den Gud de bærer i sine tanker, er intet annet enn en
innbilt, selvgjort Gud, - intet annet enn en tom avgud. Alle de mennesker som
ikke har en fullkommen rettferdighet etter Guds lov, og likevel forlater seg på
Guds kjærlighet, de har derfor et ganske forfengelig håp og vil like så visst gå
evig fortapt, som Gud er en hellig og rettferdig Gud.
- Men hvorledes, mine kjære, er det da mulig, at et menneske noensinne kan oppnå
en rettferdighet som virkelig gjelder for Gud? Er ikke alle mennesker allerede
fra fødselen av fulle av syndige tanker og begjæringer? Og hvilket voksent
menneske kan vel, - når Guds bud holdes opp for ham, - uten løgn si: "Alt dette
har jeg holdt fra min ungdom av," eller: "Jeg er ren i mitt hjerte og uten
synd!" Må ikke mye heller ethvert menneske, - selv det fremste, - bekjenne: "Vi
er alle syndere og står uten den ære vi skulle ha for Gud!" Jo, ganske visst!
Hvorledes? Må da altså alle mennesker gå fortapt, fordi Gud må forbli
rettferdig? - Nei, nei, min kjære, det gis, - og lovet være Guds evige
barmhjertighet for det, - en vei på hvilken ethvert menneske, - selv den største
synder - kan bli rettferdig for Gud og dermed salig, uten at Gud derfor må
opphøre å være en rettferdig Gud. Det er en hemmelighet som ikke på noen måte
hadde kunnet komme opp i noe menneskes hjerte, dersom ikke Gud selv hadde
åpenbart oss mennesker det i sitt evangelium.