Striden
Av A. Sildseth
”Det ble en strid i himmelen: Mikael og hans
engler tok til å stride mot dragen. Og dragen stred, og dens engler” (Åp.
12, 7).
Stille hjerte, stille sinn og tanke! – det er Guds røst som lyder til oss. Det
er en strid i himmelen mellom Mikael, Kristus, vårt hode og vår konge, med Hans
engler på den ene side og dragen, motstanderen djevelen med alle hans tjenende
ånder på den annen.
Blant alle Johannes’ store og vidunderlige syner er ikke noe mer gripende enn
dette. Han ser den store slagorden mellom Gud og Satan, mellom Kristus og
Antikrist. Johannes, den elskede blant menneskene, med sin store, dype ånd, -
den nytestamentlige seer, som lå opp til kjærlighetens fulle bryst, så som ingen
annen i Det Nye Testamente. Hans øyne var klare og skarpe. Hans syn var ikke
fordunklet av verdenskjærlighetens tåkemasser. Og hans hjerte hadde bare en
pasjon, og det var kjærlighet til ham, som han vitnet om: ”Vi har sett Ham og
våre hender rørte ved Ham,” – Ham, det Livets Ord (1 Joh. 1,1).
Og var Johannes alltid i særegen grad skikket til å se og fordype seg i Guds
rikes herlighet, så var han det ikke mindre etter sin forvisning til Patmos.
Han hadde sett den sier Hans Mester vant over djevelen, på nært hold. Han hadde
vært øyenvitne til Hans makt over de onde ånder, og hvordan Han overvant dem og
drev dem ut. Hva han nå så fra sitt fengsel, var bare en fortsettelse av denne
kamp i menigheten og hos den enkelte kristen.
Det er en symbolsk betegnelse av kampen mellom kvinnens og slangens ætt fra
menighetens grunnleggelse og nedover svunne og kommende tider, inntil dragen for
alltid blir kastet ut og uskadeliggjort.
Men som dette syn er et bilde på samfunnet, på menigheten, så er det også likeså
anvendelig for den enkelte kristen. Det vil da si for slike kristne som har tatt
stilling blant dragens motstander og ikke slår seg til ro på ytre kirkelige
former, uten salvelsens Ånd og nåde.
Dagens tekst stiller oss midt inn i en direkte kamp mellom Jesus, vår frelses
fyrste, og de som er plaget av djevelen og besatte av onde, hemmelighetsfulle
krefter, som hører mørkhetens rike til.
Måtte vi nå ved Guds nåde bøye våre ører til å høre og legge oss på hjerte den
alvorlige og advarende sannhet om kampen mellom lys og mørke, det gode og det
onde. Ethvert menneske står på en av disse sider, tilhører ett av disse lag,
lysets eller mørkets, uansett hvilke grader man kan være nådd til på den ene
eller annen side.
Vår tekst vil gi oss rik anledning til å betrakte åndenes kamp noe nærmere.
Les: Mrk. 1, 21 – 35
Herre Gud! – dette var ditt Ord; - gi oss nåde til å legge det rett på sinne! Gi
oss Åndens gave og gjør oss edru av djevelens snarer, så vi ikke må stride mot
deg og den av deg utsendte Jesus Kristus, men både snart og villig overgi oss i
din mektige hånd, så du, Herre, hvis skapning vi er, kunne få ta oss i din
tjeneste. Bevar oss Gud, ved din nådes Ånd, i vår frelser Jesus, fra vantro,
synd og fellesskap med dragen i noen del, han hvis oppgave det er å føre krig
mot all kvinnens ætt.
Herre, ta oss opp i din slagorden og salv oss til å være ditt eget eiendomsfolk,
nidkjært til det gode – til å stå imot og trede dragen og all hans yngel ned. Og
når så dragen er til ende, gi oss da plass i ditt hus, hvor dine hellige til
evig tid skal synge din pris, fordi du ved din egen enbårne overvant dragen!
Amen.
Jesus Hadde forlatt Nasaret sitt fødested, som Han på en måte var støtt ut fra,
dro deretter inn i Kapernaum, og straks om sabbaten gikk Han inn i synagogen og
lærte. Gripende må Hans preken ha vært, når det sees hen til dens vidunderlige
virkning.
Det heter at de var slått av undring over Hans lære. Vi tør på ingen måte tenke
oss Hans tale som en høyrøstet, effektfull ordstrøm, som overveldet tilhørernes
sanseliv. Det ligger nærmere å forestille seg Hans tale båret av en guddommelig
makt, som åpenbarte seg i hjertets dybder, som lot enhver få fornemmelsen av, at
Hans lære stammet fra andre kilder enn fariseernes og de skriftlærdes, - vel
ikke så mye hva formen angikk, som ved den himmelske karakter som gjennombevet
Hans tale og overalt røpet, at her var noe mer, enn et menneske kunne prestere –
her var Gud, og følgelig noe å forlate seg på og hengi seg til i liv og død.
Mannen med den urene ånd hadde gjerne for sedvane å være ofte i synagogen uten å
berøres videre av de lærdommer som her ble foredratt. Denne gnag derimot ble han
grepet av uro og frykt. Den onde ånd i ham skalv; - den fornam, hvem den talende
var; - den tålte ikke lyset. Ondskapen vil ha fred for seg selv, men volde andre
ufred. Synden utøves i mørket og har sitt tilhold i det skjulte. Der trives det
onde, der utøver Satan fortrinnsvis sitt spill; - men når han får anledning til
å forherde og stålsette sine redskaper, vraker han heller ikke å kunne opptre
som i dagens tekst.
Det merkes overalt i Det Nye Testamente, der hvor Jesus opptrer overfor de onde
ånder, at disse blir grepet av uro og frykt for å bli fordrevet. Det er
Kainsåndens stundesløs jag, som over alt karakteriserer den dømte helvedsfyrste
med hele hans drabantflokk.
De onde ånder ante mer enn de forsto, at Jesus var deres overmann og hadde til
oppgave i verden å kullkaste alle løgnens befestninger.
Dette kampforhold gjentar seg for øvrig over alt, hvor lys og mørke, sannhet og
løgn støter sammen. Selv da, når mennesket ikke lenger er i stand til å skjule
for seg selv sin dårlige forfatning, sin åndelige uformuenhet til å reise den
minste garanti mot sin egen fortapelse, søker det å glemme sin farlige tilstand
og slå inn på den gamle sikkerhetsvei, eller også på annen måte å gjøre
samvittighetens manende røst uskadelig.
Menneskehjertet er en ond og arrig ting, rikt på de dypeste motsetninger. På den
ene side kan det ikke unnvære Gud. Det tørster og lengter etter Ham som hjorten
etter vann, mens det på samme tid søker på enhver måte å unnfly Ham, dels som
Jonas av vrede og utålmodighet, dels som Adam av skam, dels som Judas i
fortvilelse, eller også av andre grunner, likesom Feliks, Agrippa og Demas m.fl.
Mennesket med den urene ånd i vår tekst, var visst nok besatt på en annen måte
av djevelen enn et alminnelig uomvendt menneske nå til dags. Men
ubotferdighetens besettelse er til visse langt farligere enn den legemlige.
Den døpte kristne står i et så eiendommelig forhold til Guds rike, at han har
langt lettere enn de som ikke er kristne, for å falle i de samme blindhetens
snarer som fariseerne og de skriftlærde.
Det er ikke sagt oss uten grunn, at vi skal vokte oss for fariseerens og
saddukeernes surdeig (Mt. 16,6 og 11).
I den besattes rop til Jesus, om at Han skulle gå bort, har vi en fornemmelse
av, at det mer er demonen, den onde ånd, som fører ordet, enn det er mennesket.
Det ulykkelige menneske er helt i den urene og tyranniske ånds makt.
Hadde den besatte kunnet tenke over sin store elendighet, kunne det vært
mulighet for, at han i stedet for å rope bort med Jesus, hadde rakt hendene ut
etter Ham og ropt av det dype om Hans hjelp. For så vidt ville besettelsen bare
vært delvis, men her var den aldeles total. Herredømmet var glidd den arme
stakkar aldeles ut av hendene. Demonen var helt enerådende.
Anvendelsen av denne grufulle tilstand er ikke vanskelig. Når synden i en eller
annen skikkelse har fått tøylene hos et menneske, går det på samme måte. Man
vrir og vender seg ofte som en orm, for likesom å kunne slippe fra, komme løs
fra det forferdelige åk; - men er ikke i stand til å komme bort fra
utglidningens slibrige sti.
Men også her kan Kristus, som den sterkeste, kaste seg imellom og utføre
legedommens store gjerning mot en som ikke ber, men bare raser imot Kristus.
Hemmeligheten her må ligge i forskjellen mellom en legemlig besettelse og en
besettelse som består i en mer bevisst motstand av nådens kall. Av alle
tilstander i menneskelivet er det den farligste, som fariseerne og de
skriftlærde inntok overfor Kristus.
De syntes å være visse på å sitte Gud i skjødet, være troende og ha visshet om
det evige liv. De kunne eller ville ikke innse, at både tanke, vilje og forstand
sto i forbund med synden, og at sjelsevnene ble mer eller mindre omtåket av
Satans åndepust.
I det ytre kan de onde ånder til en avveksling fare nokså mildt frem; - men i
den indre hjerteverden, der snor de sine bånd fint og behendig, til veven er så
tett og forviklet, at den hver dag som går, blir vanskeligere å slite sønder.
Den besatte i vår tekst var
så helt i den onde ånds makt, at han bare kunne utføre det som han ble drevet
til. Han ropte, heter det, med høy røst, da han fornam at Kristus var i
nærheten, at Han ikke måtte komme og ”ødelegge oss.”
Dette ”oss” angir et flertall. De onde makter er ikke alene. Det er forbindelse
og planmessig sammenheng også i mørkets rike. Det ondes røtter er vidt forgrenet
i verden og i menneskehjertet; - det eier de beste forutsetninger til å vokse og
utvikle seg i kampen mot det gode. Målet er å røve hjertefreden, døve
samvittigheten, forgylle og forsøte synden, slukke lyset, skjule sannheten, spre
løgnen, forkvakle gudsbevisstheten og gjøre evangeliet til dårskap. Den mest
geniale strek gjør likevel den onde ånd, når den får sine redskaper til å gå med
på, at det ikke eksisterer noe ondt – at nemlig de onde ånders tilværelse og
innflytelse på mennesket er en frukt av svake sjelers fantasi og
innbilningskraft.
I nåtiden er det dessverre store skarer som er falt i disse snarer, og det
kanskje i særdeleshet i de dannede stender. Dette er likevel også en
djevlebesettelse av farligste slag. Man setter sin ære i å legge voldsom hånd på
sin barndoms tro for om mulig å få bukt med den siste trevl av den. I denne
skrekkelige stilling søker man å holde seg skadesløs ved å drikke av
opplysningens og de nyere vitenskapers grumsede kilder. Den religiøse trang som
er felles for alt kjød, skal rykkes opp med rot, for at gudsbevisstheten, savnet
av gudsbildet, med tiden skal forsvinne.
Og i samme grad som dette lykkes, opphører også Åndens kall og dragelse.
Likheten mellom den besatte i vår tekst og et uomvendt menneske er på mange
måter iøynefallende; - ikke nettopp i det, at enhver som lever uten Gud, roper
bort med Ham, bort med Hans ord og gjerninger. En slik opptreden ville i våre
øyne kunne oppfattes mer som en legemlig besettelse; - men dypere sett, ønsker
man Ham ikke, selv om man ikke sier noe.
Han, den Herre Kristus, tåles jo nokså godt, også av verden, i kirken, i
bedehusene, i de ytre gudstjenestelige former; - når bare egenviljen,
syndelysten og da især hver enkelts skjødesynd får leve i fred. Men er nå dette,
å vegre seg for en hel omvendelse og overgivelse til Gud i Kristus, bare en
annen side av det, å be Jesus gå bort, så vil man først være i stand til å se
dagens tekst i det rette lys og sette seg inn i det evighetens alvor som går
igjennom den.
Gud gi, at vi måtte få nåde til å ta også dette ord til hjerte!
Vi må enten være inne i disippelrekken eller også høre til de besattes tall.
Åndelig besatt er enhver kristen, som ikke er kristen, som ikke har mottatt
Kristus, den levende Guds Sønn.
For det annet sees av teksten, at Jesus ikke ga etter for den urene ånds rop,
men kom nærmere, truet og drev ham ut. Hans makt over de onde ånder er her
åpenbar nok. Denne enkelte handling av Jesus var ingen tilfeldig
kraftanstrengelse; - det var bare en åpenbaring av Hans misjon i verden, Hans
store kall som Satans overvinner. Han kom til verden, like mye for å gjøre ende
på djevelens gjerninger som for å sone for våre synder. For øvrig bør dette sees
under ett. Hele Hans liv, Hans død iberegnet, var en kamp mot djevelen, Mikaels
kamp mot dragen, samtidig med at det var en sonende gjerning. Idet Han ga sitt
liv hen i døden, gjorde Han forlikelse mellom Gud og slekten; - men dermed
knuste Han også samtidig slangens hode. Den Herre Jesus er dog en fredsfyrste
midt i sin blodige kamp mot dragen. Han er på den ene side ”ikke kommet for å
bringe fred, men sverd” (Mt. 10,34), men på den annen side derimot er dette Hans
hovedoppgave, som vi ser av Johannes’ evangelium 14, 27 med mange flere steder.
Bare ved det at Han førte kampen seierrikt til ende, har Han kunnet bli en
fredens konge. Ved kamp inntil blodet har Han inntatt setet ved Faderens høyre.
Hans siste ord på korset: ”Det er fullbrakt!” – danner kampens avsluttende Amen.
Målet for Satans løsslupne rasing mot Ham var fullt. Slekten er gjenløst,
fredsriket grunnlagt, og Kristi menighets utvikling i verden er begynt. Men som
Han var i verden, skal også Hans disipler være. Kristi menighet kommer ikke et
skritt frem uten kamp. Med den enkelte kristen er det aldeles det samme. Det er
falsk lære, når det heter: ”Jesus stred for oss, derfor skal vi ikke stride”
osv. Disiplene er ikke over sin mester. Fordi Jesus stred, må alle Hans stride
”troens gode strid,” om de skal vinne kronen.
Hans folk strider ikke for å fortjene noe. Alt hva de har, lever av og håper å
få, er alt av nåde: men de strider mot det onde i seg og utenfor seg, strider
for å holde seg ren og ferdig, strider fordi striden er vilkåret for å bevare
klenodiet og nå det gode land, svinge seierspalmen og være med i de evige
lovsanger på Sions fjell, som skal lyde som mange vanns lyd.
Hvis Satan fikk Guds folk til å trekke seg ut av kampen for å tro på bekostning
av det nye liv og den daglige strid, ville han være meget tilfreds, fordi han
vet, at av det kan det dannes en sovepute, verre enn noen annen.
Følgen av utdrivelsen av den urene ånd i vår tekst var en alminnelig
forferdelse. Til dette bidro da også, at den besatte raste fryktelig, før han
ble helbredet. Det holder som regel hardt, før den onde forlater sine vel
innrettede boliger. Å omvende seg til Gud og slite alle bånd og bryte alle
lenker som er snodd om menneskehjertet, er ingen lek; - det er et hardt arbeid,
en brytning mellom livet og døden, en kamp som bare den forstår, som har vært i
den.
Verden som ligger i det onde, har ikke noe hovedbrudd eller noen bekymring for
det som hører Guds rike til; - den holder de kristnes kamp mot synden og det
onde bare for talemåter og åndelig føleri, og når den merker at en kristen på
sin vei har slått seg til blods – lidd nederlag i kampen på en eller annen måte,
så eier den ikke noe annet enn hån og forsmedelse. Den har så usigelig lett for
å skyte seg inn under de kristnes skrøpeligheter. Den toer sine hender i de
kristnes svakheter i stedet for å toe sine hjerter i Kristi blod, og dermed er
mang en foreløpig ferdig med hele sitt regnskap med Gud. Men dette vil være
likeså forfengelig, som det var for Pilatus, når han tvettet sine hender i vann
som et symbol på sin uskyldighet i Kristi korsfestelse.
Men tilbake til de kjempende kristne. Hovedbetingelsen både for å kjempe og
seire i kampen er, at vi kjenner Jesus som den som tok bort våre synder og er
blitt vor frelser. Det er Den Hellige Ånds gjerning dette, å lære oss å tro på
Kristus og komme til Kristus. Men når vi kommer til Kristus, må vi komme til Ham
som frie, selvbestemmende vesener, som vet hva vi vil, og hva vi ikke vil. Å
komme til Ham for å få nåde, er å komme til Ham for å bli bevæpnet som
krigsmann, som vil følge Ham gjennom ild og vann så vel som gjennom solfylte,
duftende landskap fylt med fuglesang og blomsterflor.
Når man har mottatt Kristus, har man samtidig gått inn i Hans rikes kår og
skikker. ”Det gamle er forbi, se, alt er
blitt nytt” (2 Kor. 5,17).
Man kan visselig, - som så ofte skjer dessverre, - motta Kristus, og så etter
hvert la syndens lov i lemmene, komme til live igjen, ad helt andre veier, uten
at dette dog viser seg på overflaten. Man kan bevare skinnet, og derved lar man
det stå til. Måtte alle som står på dette sted, vekkes i tide, om det enn måtte
skje ved de hardeste midler!
For det forferdede folk i dagens tekst var de lærdommer som de hørte av Kristus,
aldeles nye; - men for dem som trodde og lærte Ham nøyere å kjenne, ble Hans
lære nettopp det, som deres arme hjerter higet etter. Slik går det også i våre
dager. Har Guds ord den virkning på noen, at han forferdes for sin synd, så er
dette den gamle, gode, prøvede vei til tro og troens glede.
Videre i teksten fortelles det, at Han gikk inn med sine venner i deres hus,
hvor Han helbredet Simons hustrus mor. Og når kvelden inntrådte, førte de alle
sine syke, besatte og lidende til Ham, og under dette var hele byen samlet
fremfor døren. Og Han helbredet deres syke og drev djevlene ut. Og når så natten
kom og mengdens summing opphørte, når familiene trakk seg tilbake til sine hjem
og folket gikk til ro, vendte Han sine skritt mot fjellene og oppsøkte seg et
stille sted der – en fjellkløft eller en dyp dal, et høydedrag eller et skogholt
– ikke for å hvile etter sitt store dagsverk, men for å be, for å tale i lønndom
med sin Far i himlene.
Store Gud! – hvilket eksempel for vår utadvendte, materialistiske tid, hvor man
snart sagt ikke har tid til noe, dog aller minst til å be eller holde søndag.
Søndagen er for en stor del tapt for vårt folk; - og det er de kristne meget
skyld i.
Men la oss ikke komme for langt bort fra vårt emne.
Alle som hadde ondt, gikk til Ham: - de som led, oppsøkte Ham mens de friske og
sterke enten slett ikke hørte Ham eller også bare så til på avstand. Dessuten er
å merke seg, at Han tok inn til sine venner. Svært sjelden finner vi, at Han
valgte å bo hos sine motstandere. Hva kunne dette komme av? Mon Han ikke også
bar de vantro på sitt hjerte? Ganske visst! Men det er en av disse store,
selvsagte kjensgjerninger, som åpenbares her, nemlig den, at de felles indre
sympatier møtes og smelter sammen med hverandre. Ser man ikke overalt både i
naturens og Åndens verden, at det ensartede samler seg, og det uensartede
skiller seg. Resultatet av felles sympatier er kjærlighet, og kjærligheten er
den kraft som overvinner alt. Det er nettopp dette forhold Jesus hevder overalt.
For Ham som var kommet også for å samle det atspredte til en hjord, måtte det
være om å gjøre, å kunne få prege sitt bilde, sin Ånds hellige urokkelighet i
samklang med Guds levendegjørende ord, dypt inn i sine disiplers bevissthet, for
at de kunne ha noe å leve på, når hele verden skulle reise seg mot dem og
forfølge dem som jaget vilt fra sted til sted.
Akk, hvor nåtidens dypere kristne speider etter viserne på verdensutviklingens
ur, for av det å kunne slutte seg til, om ikke de kristne skal begynne å samle
seg snart, slik at det åndelige fellesskap mellom Guds folk atter måtte komme
til sin rett. For å vinne verden må man styrkes og opplives i brorskapets
helligdom. Kristi venner må ha et alter for seg selv, på hvilket det brenner en
særegen flamme, likesom igjen hver enkelt for seg selv alene må ha et alter,
hvis ild aldri må slukne. Vår tid begynner å oppfriske bønnens hellige ild –
bønnemøter og sammenkomster brødrene imellom (skrevet ca. 1889). Det kan tjene
til å fremelske en nådegave som er slappet av, nemlig den største av alle –
kjærligheten. Men det er kun da, man her kan vente velsignelse i noe rikere
monn, når det er en frukt av et slikt personlig gudsforhold som det, som vår
tekst slutter med.
Det er på sin måte overmåte godt, at brødre bor sammen, men det er enda bedre å
være med Gud. Det personlige gudsforhold er det, som det hele til sist kommer an
på. Broderforholdet må bygges på den enkeltes forhold til Gud. Broderskapet
dannes av de enkelte kristne, som er virkelige brødre.
Gud velsigne også dette vitnesbyrd og gi, at noen sjel måtte få godt av det, at
man under uroen og vrimmelen i verden måtte lære av Jesus å ofte trekke seg
tilbake til et ensomt, stille sted for å be! Amen.