I stillhet!
Av Magnus Fr. Roos
Gud, i stillhet priser de deg på Sion.
Slm. 65, 2
Med Guds lov(prisning) begynner en kristen rettelig det nye år. Har han enn tatt
mange byrder og sorger fra det gamle år over med seg i det nye, er han likevel
skyldig å love Gud for Hans egenskaper og gjerninger, og ved det øve seg i, det
som vil bli hans beskjeftigelse i himmelen, - der, hvor det på den mest
fullkomne måte skal oppfylles, det som står skrevet i Slm. 84,5: ”Salige er de
som bor i ditt hus, de skal stadig love deg.”
På kong Davids tid og lenge etter det utgjorde Guds lov(prisning) en stor del av
den offentlige gudstjeneste. David hadde nemlig, drevet av Den Hellige Ånd,
forfattet mange lovsanger, og med disse lovet man Gud i Sion, hvor Guds ark i
sin tid ”bodde mellom telttepper” (2 Sam. 7,2), og hvor templet senere sto.
Enhver israelitt kunne ta del i denne Guds lov(prisning) med sitt hjerte, når
han hørte Davids salmer synges, eller når han til andre tider tilba der og lovet
Gud alene.
Følte en slik israelitt sine misgjerningers trykk, som det klages over i Slm.
65,4 (- Når mine misgjerninger er blitt meg for tunge -), så mintes han ved de
forbilledlige ofre, som daglig ble ofret på Sions berg, om hint Messias’ offer,
som skulle ”innelukke frafallet, forsegle synder, dekke over misgjerning og føre
fram en evig rettferdighet” (Dan. 9,24), slik at troen på Messias kunne berolige
hans samvittighet og åpne hans hjerte og hans munn til Guds lov(prisning).
På Sions berg hersket det også, når det gikk rett til, en ærbødig stillhet,
nemlig en stillhet som man kunne høre Davids salmer under, når de ble sunget, og
bli beveget av de liflige toner fra instrumentene, som det også ble spilt på,
eller også, om dette ikke var tilfellet, uhindret kunne be og love Gud.
Denne stillhet manglet det på, da den Herre Jesus fant kjøpere, selgere og
vekslere i templet, derfor drev Ham dem ut, for å gjenopprette den nødvendige
stillhet.
Så lenge det jødiske styre sto vel ved makt, kunne det ikke mangle på stillhet
på Sions berg, for kongene hadde sin bolig nettopp på dette berg, og disse
beskyttet gudstjenesten med sin makt og overholdt dens orden.
For oss som lever i den nye pakts tid, er Sion overalt hvor evangeliet om Kristi
evig gyldige forsoningsdød og om Hans kongerike forkynnes og tros. Her ser man
ikke mer forbilledlige ofre, men man ser Kristus selv som det Guds lam, som bar
verdens synder og er blitt slaktet til forsoning for verden. Her er heller ikke
noen jordisk kongetrone, som man må søke beskyttelse ved, men her er den høyeste
majestets trone, som Kristus sitter på ved sin Fars høyre hånd, hersker over
alle ting og beskytter sin menighet, men også hvert enkelt lem av den. Hit hen
må hver den vende seg med sitt hjerte, som ved årets begynnelse, og også til
enhver annen tid, vil love Gud.
Ved troen på Kristus, som har gitt eller ofret seg selv for oss, blir synderen
dyktiggjort til å love Gud; men til det behøver han stillhet. I folkenes
bulder, som det tales om i Slm. 65,8, og i de ugudeliges uro som nevnes i Jes.
48,22, er det ikke rom for Guds lov(prisning).
Så lov da Herren, min sjel, og alt som i meg er love Hans hellige navn! Alt som
har ånde, love Herren! Halleluja!
Intet annet navn!
Av Magnus Fr. Roos
Og det er ikke frelse i noen annen. For det
finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli
frelst ved. Ap.gj. 4, 12
Den som vil bli salig eller frelses fra all legemlig og åndelig elendighet, må
ikke se seg om etter noe annet navn enn navnet Jesus. Er det frelse i Jesus
alene, så må man komme til Ham, ved troen bli funnet i Ham og være et lem på
Hans legeme, en grein på Ham som er vintreet, så fremt man vil få del i frelsen.
Og om det forsikrer Hans navn Jesus oss, det Han ble kalt med av engelen
Gabriel, før Han ble unnfanget i mors liv, og som virkelig ble gitt Ham senere
ved omskjærelsen.
Døperen Johannes fikk også sitt navn gjennom engelen Gabriel, og hans navn vil
si: Herren (Jehova) er nådig; likevel var ikke Johannes Herren selv, men skulle
bare vitne om Herrens nåde.
Men da Marias hellige Sønn fikk navnet Jesus, d.e. frelser, saliggjører, redder,
så var Han selv den som skulle bringe dette navn i oppfyllelse. Hans navn var og
er ennå summen av hele evangeliet, og dette evangelium handler om Ham selv som
den som vil gjøre menneskene salige og frelse dem fra alt ondt.
I Ham har vi forløsning ved Hans blod, nemlig syndenes forlatelse (Kol. 1,14).
Han er Guds Sønn som kan sette oss fri fra syndens herredømme (Joh. 8,36). Han
er vårt lys og liv, talsmann og konge og vårt håp for det kommende (1 Tim. 1,1).
Han er også vårt legemes frelse, for det vil Han på sin åpenbaringsdag oppvekke
og forklare.
Så vender jeg meg nå til navnet Jesus som min frelses horn, for å holde meg til
det i troen, for til det er Han gitt menneskene av den himmelske Far.
Hvis jeg ikke holdt meg til dette navn, ville jeg bli omtumlet av glede som av
frykt og pint av forfengelige begjæringer og sorger. Fortiden ville smerte meg,
og fremtiden volde meg angst. Men dette navn skjenker meg nåde og fred, trøst og
hjelp, ja håp om evig herlighet. Gjennom dette navn blir det klart for meg,
hvordan vår Herres Jesu Far også kan kalles og være vår Far, og Den Hellige Ånd
vår trøster og hjelper.
Mitt navn er tollerens navn, som da han ba i templet, kalte seg selv en synder.
Mitt navn er videre det samme som Paulus ga seg selv, da han i Rom. 7,24 skrev:
”Jeg elendige menneske!! Til dette mitt navn passer Jesu navn som legemiddelet
til sykdommen, som hjelpen til hjelpeløsheten, som lyset til mørket det skal
oppklare. Ja, Jesu navn skal omsider oppsluke og tilintetgjøre mitt syndernavn
helt, og likesom Han allerede i dette liv har gitt meg navn av Guds barn, så
skal Han en gang gi meg et nytt navn, som ingen kjenner uten den som får det.
Nå, den evige og enbårne Guds Sønn, som har åpenbart seg for menneskene som
Jesus, det vesentlige ord, som ble kjød og er full av nåde og sannhet,
mellommannen mellom Gud og menneskene, som er konge og prest på den aller
høyeste guddommelige trone, være pris og ære til evig tid! Amen.
Alene i håp til Gud
Av Magnus Fr. Roos
Og nå, hva venter jeg på, Herre? Mitt håp står
til deg. Slm. 39, 8
Disse ord står i forbindelse med beskrivelsen av en indre og ytre nød, som David
engang befant seg i. Han var syk og ba derfor: ”Ta din plage bort fra meg. Jeg
blir til intet når du slår med din hånd. Tukter du en mann med straff for
misgjerning, da fortærer du hans herlighet, som møll fortærer” (v.11-12).
Videre smertet det ham, ifølge vers 2-3, at han måtte ha den ugudelige for sine
øyne og under det forholdt seg taus og stille, - tie med sin glede og gjemme på
sin sorg. Endelig fryktet han også, ifølge vers 9, å bli til spott for dårer,
for sine synders skyld.
Om han enn alltid hadde makt nok til å skade andre, og i sin sykdom i det minste
kunne bruke munnen til å befale og skjelle, så anviste dog Guds Ånd ham ifølge
vers 2-3, å være stille, - og han føyde seg også etter det, ettersom han sier i
vers 10: ”Jeg tier og åpner ikke min munn, for det er du som har gjort det.”
Derimot oppløftet han sin røst til Gud og sa: ”Og nå, hva venter jeg på, Herre?
Mitt håp står til deg” (v.8).
Det er da skjønt å høre en konge eller en feltherre (for ett av to var David, da
han skrev denne salme) bekjenne, at han ikke hadde noe å trøste seg til, men
håpet på Herren.
Grunnen til denne bekjennelse var ikke nettopp mangel på jordiske hjelpemidler,
men følelsen av deres utilstrekkelighet og svakhet og også frykt for å gjøre en
urettmessig bruk av det, men dessuten også erkjennelsen av Gud som den mektigste
og mest trofaste trøster og hjelper i nøden.
Je, som i dag leser dette, kan og skal avlegge nettopp denne bekjennelse for
Gud: ”Og nå, hva venter jeg på, Herre? Mitt håp står til deg.”
Visstnok har jeg mennesker omkring meg, som viser meg troskap og kjærlighet. Jeg
har fått timelige gaver av Gud, som livet mitt holdes oppe og min pilegrimsgang
lettes ved, men jeg kan likevel ikke trøste meg til disse ting. Jeg kan vel
bruke dem med måtehold og med takksigelse, men jeg kan ikke trøste meg til dem,
for hvis jeg gjorde det, ville jeg være trøstesløs, dersom Gud (hvilket kan skje
hver dag) ved døden rev meg bort fra disse ting.
Men selv mens jeg ennå eier og bruker dem, skal de ikke være min trøst. Min sjel
er skapt for Gud. Han alene kan være min trøst og del, som Asaf sier i Slm. 73,
26, fordi Han alene er uendelig god og alene har udødelighet.
Jeg vender meg altså bort fra alle skapninger og sier til Herren: ”Mitt håp står
til deg!”
At jeg tør håpe på Herren, har jeg synder min forløser og talsmann Jesus Kristus
å takke for, og at jeg kan håpe på Ham, skylder jeg trøsteren, Den Hellige Ånd,
som viser meg hen til Guds sanne løfter og gjør meg i stand til å tro dem.
Jeg står ikke i den fulle nytelse av den guddommelige kjærlighet (for hvem gjør
vel det i dette timelige liv?), jeg skuer ennå ikke Guds ansikt her, men mitt
håp er likevel til Ham. Hva jeg allerede har fornemmet av Hans kjærlighet og
erfart av Hans troskap, er for meg et pant på, hva jeg i det kommende liv skal
få føle og erfare. Jeg håper på Ham og venter, at Han ikke i noe stykke vil
forlate og glemme meg, men utføre hele sitt kjærlighetsråd og oppfylle alle sine
løfter på meg.
Herrens ord er sant!
Av Magnus Fr. Roos
For Herrens ord
er sant, all Hans gjerning er trofast.
Slm. 33, 4
At menneskenes tanker er forfengelige, som Herren, Han som ser ned fra himmelen
på menneskenes barn, vet best (Slm. 94,11), det går tydeligst frem av de
religioner som de har tenkt ut selv.
Allerede i de eldste tider byttet de bort den uforgjengelige Guds herlighet med
et bilde, en avbildning av forgjengelige mennesker og av fugler og av firbente
dyr og av krypdyr (Rom. 1,23). De fant opp guder, som var syndere som de onde
mennesker og som lik disse hadde sin glede i skjendige gjerninger. Ja, om de enn
trodde, at det var ett eneste guddommelig vesen, som hadde skapt alt og styrte
alt, så kunne de likevel ikke si med visshet, hvor mild eller hvor streng denne
guddom var, hvor mye den krevde eller overså, hvor mye den tilga eller hevnet,
og hvilken skjebne den hadde bestemt for mennesket etter døden.
Sett også, at en eller annen i disse stykker hadde oppfattet noe av sannheten,
så ble likevel den frykt tilbake i hjertet: hva om det forholdt seg annerledes?
Hva om det guddommelige vesen tenker annerledes enn jeg? Hva om jeg finner alt
annerledes etter døden, enn jeg forestiller meg det nå? Jeg er et menneske og
kan ta feil. Andre mennesker tenker annerledes enn jeg; hvem er jeg, at jeg
skulle vite det bedre?
Denne uvisshet og frykt kan ikke noe hjelpe oss ut av uten et ord fra den evige
Gud.
Når det sannhets- og frelsessøkende menneske hørte for første gang, at det
fantes et Guds ord, skulle han da ikke ville reise over havet for å hente det,
eller sette alt sitt gods på spill for å komme i besittelse av det? Men nå er
det betrodd de kristne, og disse har det i den kjære Bibel. Lykkelige kristenhet
som har det! Ve dem som kalles kristne og forakter det! ”Herrens ord er sant,”
følgelig skal det tros. Det behøves ikke noe bevis, det er nok at det er Herrens
ord. Det er sannhet, når det forteller gamle historier, som når det forkynner
kommende ting, når det åpenbarer høye og dype hemmeligheter, og når det
behandler alminnelige ting; når det straffer mennesket, og når det trøster det,
når det handler om Guds vrede som om Guds nåde. Det er helt igjennom sannhet, og
den som tror på det, blir ikke til skamme. Mens altså de mennesker som setter
dette ord til sides, farer vill i åndelige saker, strides, tviler og omsider
fortviler, så er dette ord for dem som forstår og tror det,, en sanndru
læremester, en tro rådgiver, et lys på deres pilegrimsgang, en rettesnor for
deres liv og en urokkelig grunn som de kan bygge på.
Dette ord inneholder den plan, som Gud regjerer verden etter, for så vidt vi kan
fatte den, og det er den lovbok, som Han vil dømme den etter; det går slik til
hver dag og vil i evighet gå slik til, som dette ord sier. Det Gud lover i sitt
hellige ord, det holder Han visselig; for Han er Jehova, som er, og som var, og
som skal være, den evige og uforanderlige, som det ikke finnes noen
ubestandighet hos, som aldri skifter mening, som aldri angrer sine utsagn, og
som også alltid er seg alle sine ord bevisst.
Hans gjerning skjer i sannheten og stemmer over ens med Hans hellige ord. Han
gir det Han har lovt, og gjør det Han har forespeilet.