I sannheten
Av H. Müller
Lær meg, Herre, din vei! Jeg vil vandre i din
sannhet. Slm. 86, 11
Verdens barn spør også etter veier. Én spør etter veien til rikdom, hva han skal
gjøre for å samle seg mye gods. Et unødig spørsmål! Rikdom hadde han nok av,
hvis han hadde gudsfrykt med nøysomhet. For de som frykter Herren, mangler ikke
noe som helst. Det å være tilfreds med det en har, er en stor vinning. En annen
spør etter veien til ære, hva han skal gjøre for å oppnå makt og berømmelse i
verden. Makt hadde han nok av, hvis han forsto å beherske seg selv og bekjempe
sin lidenskap. For den som er herre over sitt sinn, er mektigere enn den som
inntar en by. En tredje spør etter veien til velvære, hva han skal gjøre for å
kunne leve hver dag i herlighet og glede. Dersom han arbeidet for å bevare en
god samvittighet, ville han ikke savne dette. En god samvittighet er et daglig
velvære. Kristne søker bare etter veien til himmelen. Der finnes den rette
rikdom, som ingen tyv kan stjele eller møll fortære. Der er den rette ære, som
varer til evig tid. Der er det rette velvære, gledes fylde for Guds ansikt og
lykksalighet ved Hans høyre hånd evinnelig.
Vi er skapt av Gud, ikke for dette forgjengelige, men for det evige liv. Søker
du dette, - Jesus er veien, sannheten og livet. Be Ham om at du må få kjenne Ham
rett og følge Hans fotspor i troen. I Ham er du da på rett vei, og da vandrer du
i sannheten.
Alene ved Ham!
Av H. Müller
Det er ikke frelse i noen annen. For det
finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli
frelst ved. Ap.gj. 4, 12
Den som søker frelsen utenfor Kristus, er lik en som vil plukke vindruer
av torner eller fiken av tistler. Penger og gods metter ikke sjelen - store
kunnskaper stiller ikke hjertets tørst - egenrettferdighetens gjerninger kan
ikke gi samvittigheten fred - et liv - hvor fromt og godt det enn kan være i
menneskenes øyne - gir likevel ikke noe sikkert håp. Jesus er det eneste tre som
bærer livets frukter, den eneste klippe som vi kan bygge trygt på, den eneste
trøst vi kan forlate oss på, den eneste frelser fra nød og elendighet. Årsaken
er at vi alle sammen er syndere, og det er bare én Gud og én mellommann mellom
Gud og menneskene, nemlig mennesket Jesus Kristus, som ga seg selv til en
gjenløsningsbetaling for alle.
Ikke enhver!
Av H. Müller
Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre!
skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje.
Mt. 7, 21
Du kaller deg en kristen. Hvorfor gjør du det? - Fordi jeg tror på Jesus Kristus
og er døpt i Hans navn. - Svaret er riktig, og godt er det om det forholder seg
slik med deg. Tro og dåp gjør et menneske til en kristen. Til dåpen må det også
komme en sann og hjertelig tro. Som klærne ikke gjør mennesket, så kan dåpen
alene heller ikke gjøre en kristen. Mange tusen går fortapt, selv om de er døpt.
Hvorfor? Fordi de ikke har trodd. Og mange tusen sier: Jeg tror, men de går likevel fortapt. Hvorfor? Fordi de ikke tror av hjertet. Tror du av hjertet, da heter det: Kristus er min Herre og min Gud og jeg er Hans verk, skapt av Ham til gode gjerninger. Kristus er min lærer, og jeg er Hans elev. Hans ord er mitt lys, Hans liv mitt forbilde. Kristus er min yppersteprest og min frelser, jeg er ved Ham fri fra synd og skyld. Kristus er min konge, jeg er Hans undersått. Det er Hans sak å byde, min sak å lyde. Forholder det seg slik med deg, da er du en kristen både i navnet og gagnet. Men ille er det hvis du går for å være en levende, men likevel er død. Å kalles en kristen uten å være det, det styrter i helvete. Men å kalles en kristen og være en kristen, det fører til himmelen.
Guds
bilde
Av H. Müller
Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds
bilde skapte Han det.
1. Mos. 1, 27
Verdens store bok har likså mange blader som det er skapninger. Men på hvert
blad har Guds finger skrevet kjærlighet, bare kjærlighet. Gud er kjærlighet.
Dette viser Han i særlig grad på mennesket.
Da Gud skapte jorden ved sitt ord, la Han samtidig i den, den skjulte, naturlige
spirekraft til alle vekster, og da Han sa: Jorden gi gress, urter og trær, kom
alle slags planter frem av jorden.
Likedan var det da Gud skapte mennesket i sitt bilde. I denne skapning la Han da
ned evnen til alle dyder, og denne evne kom snart herlig til syne i forstanden,
viljen og hjertet, i tanker, ord og gjerninger, så mennesket blomstret med
guddommelige dyder, liksom jorden var full av alle slags blomster og himmelen av
skjønne stjerner.
Guds bilde strålte i mennesket som i et klart speil. Menneskets ånd hadde klart lys og full visdom til å erkjenne Gud, seg selv og alle ting. Sjelen var full av kjærlighet til Gud. Derfor hadde den ingen annen vilje enn Guds vilje, og med viljen til det gode eide den også kraften til å utføre dette. I denne likhet med Gud var menneskene salige, uten sorg og smerte, fri for døden, og herrer over alle ting på jorden. Alt var til nytte for dem, mens ingenting kunne skade dem.
Dette er blitt annerledes på grunn av synden. Men Gud være lovet! Menneskesønnen er kommet for å søke og frelse det fortapte. Ved Ham skal Guds bilde fornyes i oss, og vår salighet gjenopprettes.
Syndens
lønn
Av H. Müller
Derfor, likesom synden kom inn i verden ved
ett menneske, og døden på grunn av synden, og døden slik trengte gjennom til
alle mennesker, fordi de syndet alle -
Rom 5, 12
I begynnelsen var mennesket som et Guds paradis. Det blomstret med alle dyder,
liksom en hage som Gud selv hadde velsignet og plantet med egen hånd. Men ved
synden er mennesket blitt en forbannet åker, som ikke bærer annet enn ugras,
torner og tistler. Det har Ingen kjærlighet til det gode, men bare lyst til det
som er ondt. Dets vilje og begjær er ondt fra ungdommen av.
Dette lærer Skriften, og hvis du ikke vil tro den, så kast blikket på deg selv.
Hva finner du der? Synden i ditt hjerte og døden i dine lemmer, - døden, som er
syndens lønn.
At døden er den mørke gjennomgang fra det jordiske til det himmelske liv, kommer
alene av synden. Uten den ville overgangen vært herlig, ingen død og
forråtnelse, men derimot forklarelse.
Alt dette skriver seg fra Adams fall. Som stammen er, slik blir også greinene.
Adam ble en synder, følgelig er alle vi som nedstammer fra ham, syndere. Det som
er født av kjødet, er kjød.
Derfor viser den onde natur seg snart i gjørlige synder. Neppe har barnet begynt
å si fram enkelte lyder, før det begynner å synde. Det viser seg egensindig,
vred og misunnelig, og ettersom det vokser, kommer flere og flere synder til
syne.
Se på livet i verden! Der ser du synd på synd. Synden har forgiftet hjertet, og
dermed livet. En uren kilde kan ikke gi rent vann. Synden kleber ved all
menneskenes tale og handling.
Men synden er imot Guds natur, og derfor setter den et skille mellom menneskene
og Gud, og dermed også mellom menneskene og saligheten.
I Gud er salighet, utenfor Gud er usalighet, død og fordømmelse. Hva blir det
da til overs for menneskene? Ingenting uten Guds forbarmelse.
Ved
kjærlighet
Av H. Müller
Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart iblant
oss, at Gud har sendt sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve ved Ham.
1 Joh. 4, 9
Frykt for Gud var syndens første frukt. Adam og Eva flyktet for Gud og skjulte
seg mellom trærne i hagen. Gleden i Gud var borte, og frykt for dommeren var
kommet i stedet.
Denne frykt har også vi fått i arv sammen med synden. Den ligger på bunnen av
enhver sjel, og bryter frem så snart et menneske ved loven kommer til
erkjennelse av sine synder.
Men frykt bringer pine og driver kjærligheten ut. Kjærlighet forener, mens frykt
derimot atskiller. Der hvor det ikke er noen kjærlighet til Gud, der er det
heller ingen glede i Gud, ikke noe gudelig sinn; der det ikke er noen glede i
Gud, er det heller ingen salighet.
Skulle vi bli hjulpet, måtte vi bil befridd fra frykten for straffen, for ellers
kan kjærligheten ikke komme inn. Men hvordan skal det skje? Gud er jo en
fortærende ild, og Hans rettferdighet fortærer synden, som ilden fortærer strå.
Men Gud er også kjærlighet, og Han har forbarmet seg over oss og sendt oss sin
Sønn, Jesus Kristus, som har gitt seg selv til en gjenløsningsbetaling for alle.
Straffen lå på Ham, for at vi skulle ha fred. Da nå synden er sonet ved Jesu
blod, kan vi overgi oss til Gud med tillit. Da kan vi glede oss i Ham og igjen
leve opp i kjærlighet til Ham.
Tror du at du er forløst ved Jesus Kristus? Tror du, så elsker du Gud. Den ene
ild antenner den andre; Guds kjærlighet antenner den troendes kjærlighet. Og
denne kjærligheten til Gud fortrenger mer og mer lysten til å synde. I stedet
gir den lyst til bønn og alt annet godt, og slik fornyer den Guds bilde i
mennesket.