En nasareer
Av Peter Meyer
Varslet av Gud
i en drøm, drog han til Galilea. Da han kom dit, bosatte han seg i en by som
heter Nasaret, for at det skulle bli oppfylt som var talt ved profetene, at Han
skulle kalles en nasareer.
Mt. 2, 22 – 23
Guds Sønn vokste opp i Nasaret under sin himmelske og jordiske fars beskyttelse
og ble der sterkt, Han ble fylt av visdom, og Guds velbehag var over Ham (Luk.
2,40).
At Han vokste opp i denne by og ikke i Jerusalem, heller ikke i Betlehem, men i
Nasaret, dette skjedde under Guds særskilte styrelse, nemlig for at ett av de
profetiske navn som var tillagt Messias, ved det skulle få sin bokstavelige
anvendelse. For evangelisten sier: ”Da han kom dit, bosatte han seg i en by som
heter Nasaret, for at det skulle bli oppfylt som var talt ved profetene, at Han
skulle kalles en nasareer.”
Profetene betegner ofte Messias som nasareer, som betyr spire eller
skudd. Slik sier Jesaja i kap. 11,1: ”Men en kvist skal skyte fram av Isais
stubb, og et skudd fra hans røtter skal bære frukt.”
Sakarias taler om det samme, skjønt han bruker et annet uttrykk, når han i kap.
3,8 sier: ”Se, jeg lar min tjener Spire komme,” og noe lignende sier Jeremia i
kap. 23,5: ”Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil la det stå fram for David
en rettferdig spire.”
Hvorfor kaller nå profetene ofte Messias for en spire eller et skudd? Ved å
kalle Ham med dette navn, har de visstnok nærmest villet betegne Hans dype
fornedrelse under Hans jordeliv, Hans ringhet og uanselighet for mennesker.
Dette går tydelig frem av det viktige sted hos Jesaja kap. 53,2: ”Han skjøt opp
som en kvist for Hans åsyn, som et rotskudd av tørr jord. Han hadde ingen
skikkelse og ingen herlighet. Vi så Ham, men Han hadde ikke et utseende så vi
kunne ha vår lyst i Ham.”
”På en merkverdig måte, ledet Gud det slik,” sier en fortolker,” at Jesus senere
ble kalt nasareeren med henblikk på hine profetsteder; for sannsynligvis
hadde Nasaret selv fått sitt navn ”svakt skudd” p.g.a. sin litenhet og armod.
Hos jødene var stedet dypt foraktet (Natanael sa: Kan det komme noe godt fra
Nasaret?).
Så måtte da, sier Matteus, ved en merkverdig styrelse Messias få navnet ”svakt
skudd” av sitt foraktede bosted, for at profetstedene også skulle bli
bokstavelig oppfylte.
Navnet ”nasareer” peker altså på Kristi ringhet, som profetene allerede hadde
forkynt om. På et ringe, foraktet sted ble Han oppfastret, og Hans hjemsted
spredte ingen ytre glans over Ham. Ved hele sin fremtreden på jorden ville
Herren vise,
”at verdens storhet, stas og stand
For Ham ei gjelder minste grann.”
Hans livs begynnelse, fortsettelse og ende bærer det samme preg. Han unndrar seg
med flid fra den beundrende mengde, som ennå i det lengste ville tro, at Han
skulle kaste av dekket og trede frem i jordisk glans, og på toppunktet av
anerkjennelse rir Han frem til Jerusalem på et esel, et foraktet dyr.
Hvorfor vil nå Herren være så ringe og ikke foreta noe skritt som Han kunne
vekke oppsikt ved?
For å besvare dette spørsmål må vi merke oss Hans hensikt med å komme til
verden. Han kom ikke for å søke sitt eget; Han hadde ikke og kunne ikke ha
verdslige formål, nemlig jordisk anseelse og makt. Han kjente verdens ånd og
vesen som er forfengelighet, ærgjerrighet, maktbegjær og nytelse. Derfor anla
Han sitt liv slik, at alle skulle se motsetningen til verden på Ham, og lære å
forstå, at alene ydmykhet, lydighet og selvfornektelse er det som er til behag
for Gud, mens alt det som verden er full av, er en vederstyggelighet for Ham.
Verden søker nemlig sitt eget under den ytre anseelse og nytelse og bøyer seg
ikke under Gud i erkjennelsen av å intet være, men ”Kristi mat er å gjøre Hans
vilje, som utsendte Ham” (Joh. 4,34).
Derfor må Han være likesom en død overfor verden, og verdens fyrste søker
forgjeves å bringe Ham bort fra de spor som Faderen har bestemt for Ham, ved å
oppfordre Ham til å søke verdens ære og makt.
Vi behøver bare å minnes den store fristelse som Guds Sønn ble utsatt for i
ørkenen, da satan viste Ham alle verdens riker og deres herligheter og tilbød
Ham dette under betingelse av, at Han ville tilbe ham.
Her viser Kristi sanne storhet, Hans renhet og lydighet seg i det herligste lys
under Hans ytre livs ringhet.
Men det ”svake skudds” ringhet har alltid vært gjenstand for anstøt. Stikk
motsatt av det som er menneskenes liv i denne verden, måtte det være en brodd i
deres hjerter. Hans egne brødre tilskyndet Ham til å gjøre seg berømt (Joh.
7,4), Hans tilbaketrukkethet tiltalte dem ikke. Så lenge de ikke trodde på Ham,
så lenge de ikke hadde fått øye på Hans oppgave og sanne storhet, Hans indre
åndelige herlighet, måtte dette være slik. Det måtte gå som den gamle Simeon
forut forkynte, som ved Jesu fremstilling i templet så gripende talte om,
hvordan Han skulle bli ”et tegn som blir motsagt,” ja hvordan endatil Hans egen
”mors sjel skulle gjennombores av et sverd” (Luk. 2,34,flg.), ved hvilket det
visstnok også må tenkes på, det merkelige offer av sine yndlingsønsker for sin
sønn hun måtte foreta, likesom jo også disiplene bare nødig ga slipp på sine
kjødelige Messiastanker.
Endatil de, tok jo anstøt av Ham, slik at Peter en gang tok Ham til sides og
irettesatte Ham, fordi Han ville underkaste seg lidelse og død, og de alle
sammen forlot Ham og flyktet, da fiendenes urettferdige hender hadde grepet Ham.
Så mye er altså Kristi ringhet ethvert menneske imot, og det er bare i Guds Ånds
skole, vi lærer å se dens nødvendighet og den sanne storhet som ligger skjult
under det ringe dekke.
Nasareer som Han
Av Peter Meyer
Varslet av Gud i en drøm, drog han til
Galilea. Da han kom dit, bosatte han seg i en by som heter Nasaret, for at det
skulle bli oppfylt som var talt ved profetene, at Han skulle kalles en nasareer. Mt. 2, 22 – 23
Også for vårt liv har Kristi ringhet stor
betydning. Måtte Han gå denne vei for å frelse oss, og måtte Han gi avkall på
all verdens herlighet, lyst og glede for å fullføre Faderens vilje, så er det
heller ingen annen vei for oss, om vi skal være Hans rette disipler. Vi skal
nemlig være forent med Ham ved likheten med Hans død (Rom. 6) og dele samfunnet
med Hans lidelser (Fil. 3,10).
Kalte til Hans samfunn, må vi ta til takke med å dele Hans kår og ikke mene, at
vi kan unngå lidelser for Hans skyld, miskjennelse, forakt, ja forfølgelse.
Innpodet i det ”svake skudd” (betydningen av Nasaret) blir også vi ringe og
ubetydelige i verdens øyne.
Hør hva hans store tjener Paulus sier om seg selv! Han taler om sitt liv som et
liv under ære og vanære, under ondt rykte og godt rykte, han er fattig og gjør
dog mange rike, har ikke noe og eier likevel alt (2 Kor. 6,8-10).
Kristi ringhet lærer oss å kunne unnvære mange av denne verdens goder og være
tilfredse i de ringeste kår. De kristnes selvfornektende liv skal nå være en
levende preken om, at det beste i verden ikke er sunnhet, timelig lykke og
velvære, enn si overdådighet og vellyst, men dette å være Kristus lik, hva enten
nå vår lodd i verden er tung eller gledelig. Har vi ikke Hans sinn, så er vi
ikke Hans (Rom. 8,9).
Hans ringhet lærer oss å ha øyet festet på det ene nødvendige uten hensyn til
verdens gunst eller ugunst, bifall eller motsigelse, den lærer oss navnlig nå
ved årsskiftet, at det beste år vi kunne få, er det som bringer oss rike
åndelige gaver, om enn de ytre kår er nokså ublide.
Hva synes du om et slikt liv? Vil du la deg føre i Kristi fotspor og dele Hans
ringe kår? Vil du uten å spørre kjød og blod lide med Ham? Vil du stå på Hans
side og holde fast ved gudsfrykt og tro midt iblant en skare av dem, som har
sitt livs røtter i verden, og tåle forhånelser, fordi du går den trange vei med
Kristus?
Visstnok er det surt for kjød og blod, men så styrkes hjertet ved nåden, og
kampen øver og styrker viljen og gjør oss mer skikket til å ferdes på
himmelveien.
Vår trengsel er en gave
Av Jesu milde hånd,
Et tegn, som de skal have,
Som drives av Guds Ånd.
Vår trengsel er en ære,
Som Gud oss dertil gav
Vår Jesu lik å være,
Det roser vi oss av.
I Kristi kår
Av Peter Meyer
Varslet av Gud i en drøm, drog han til
Galilea. Da han kom dit, bosatte han seg i en by som heter Nasaret, for at det
skulle bli oppfylt som var talt ved profetene, at Han skulle kalles en nasareer.
Mt. 2, 22 – 23
Navnet nasareer peker likevel ikke bare på ringhet og lidelse, det innebærer
også i seg et løfte om herlighet. Dette rotskudd, Kristus, var vel lite og
foraktelig, som det skjøt opp av den tørre jord fra den Davidsstamme som nå var
sunket ned i ringhet. Men skuddet var bestemt til å vokse og bli et tre, som
himmelens fugler kunne bygge rede i. ”Et skudd fra hans røtter skal bære frukt”
(Jes. 11,1).
Selv skal det bli stort og frodig og fruktene mange og velsmakende. Og det er
skjedd; for Jesus er blitt kronet med majestet og heder, og menighetens greiner,
gjort fattige ved Hans Ånd, skyter nå frem fra Ham som den levende spire i
livskraftig forbindelse med Ham. Lider vi med Ham, så skal vi også dele Hans
høyhet og herlighet.
Men så lenge vi befinner oss her nede i fremmed jordbunn, skal håpet om
overflytningen til det himmelske paradis alltid holde oss oppe. Jesu spede
kvister i denne verden skal nok tross motstand, forfølgelse, ja mord vokse sin
vekst; også deres fiender dør en etter en, men selv overlever de dem. Mange
stormer må gå over dem, men knekker dem ikke. Dødsrikets porter skal ikke få
makt over Herrens menighet. Verken dens ytre eller indre fiender har kunnet
hindre Herrens verk i den.
Stor er Kristi kraft i sine lidende lemmer, men ofte synes det nå for dem å gå
annerledes enn de ønsker. Da gjelder det å ikke la seg villede. Hvor ofte gjør
man seg ikke et forkjært begrep om kristendommen. Som om man ved den skulle
stige i ytre ære og anseelse, og hvor ofte vegrer man seg ikke for å tåle noen
ulempe fra verdens side, som jo er noe uunngåelig.
En kristen bør ikke ha noen bihensikter, men strebe etter å være tilfreds med
den lodd som er tilfalt ham. Å, hvor mage kamper skal det ikke til her, før
hjertet blir stille og tilfreds med Guds vilje!
Hvor mektig streber ikke kjød og blod i oss mot å bøye seg ned og ta imot
Herrens egne ringe kår! Men, kjære sjel, vil du dette, da kan du, hva så enn det
ytre liv fører med seg, glede deg, fordi du har håp om å vokse som en kvist på
Herrens vintre, inntil Han høster deg inn som en moden frukt.
Herre Jesus Kristus, du som ikke forsmådde de ringe kår og villig levde et liv i
armod, forakt, forfølgelse og møye! Å, la oss ved din Ånds kraft bli bøyd ned
til din ringhet og lære den villige etterfølgelse av dine fotspor, slik at alt
høyt hos oss blir tilintetgjort og ditt bilde tydeligere preget hos oss!
Og la det herlige håp om å dele din opphøyelse holde oss oppe, mens vi lider
etter din vilje, inntil vi når målet og arver livets krone! Amen!