Jeg
er Herren din Gud!
Av A. F. Huhn
Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av landet Egypt, av trellehuset. Du skal ikke ha andre guder foruten meg. 2 Mos. 20,2-3.
Skulle vi behøve å spørre,
hvem det er som her sier: Jeg er Herren din Gud? Skulle vi, vi som jo dog
hører til de kristne, altså til Guds utvalgte slekt, til Hans eiendom og arv,
skulle vi ikke kjenne Ham, som taler slik til oss i dag: Hvem har skapt
deg og alle skapninger? – hvem har gitt deg øyne, ører, fornuft og alle
sanser? – hvem oppholder og forsørger deg daglig? – fra hvem
kommer hvert åndedrag og hvert pulsslag av ditt hjerte? – og hvem har
reddet din sjel fra fordervelse? – hvem har forlatt deg dine synder og
kronet deg med nåde og barmhjertighet? – hvem opplyser, trøster og
forbedrer deg? Jeg, jeg Herren din Gud! – Ikke sant, slik lyder svaret
inne i oss på alle disse spørsmål?
Ja, kristne, dette sitt Jeg har Herren med uutslukkelig flammeskrift
inngravert i menneskets bryst, - dette sitt Jeg har Han med uutslettelige
trekk preget i alle sine verk. På ethvert menneskeansikt har Han skrevet det. ”
Dette gjorde Han for at de skulle søke Gud, om
de kanskje kunne føle Ham og finne Ham - enda Han ikke er langt borte fra en
eneste av oss. For i Ham er det vi lever og rører oss og er til” (Ap.gj.
17,27-28).
Se dette Jeg, som Gud Herren i den gamle pakt har inngravert på
steintavler, i den nye pakt i hjertets tavler av kjød, - dette Jeg, det
er menneskets eneste, høyeste gode, det er hans eneste ro og glede, alene i det
finner han rett seg selv og sin sjel, det er hans salighet.
Lever dette Jeg hver dag og hver time i hans hjerte, går dette Jeg
ham over alle ting, går all hans gjøren og laden ut på det, adlyder og tjener og
lever han det alene: da står det vel til med det menneske, da lever han et sant
liv, det liv som Herren, hans Gud skapte ham til.
- Men det er sjelefiendens list og makt, at han har revet dette Jeg, at
han har revete Herren, dets Gud, bort fra menneskets hjerte, - det er det
forferdeligste, det er syndens vesen, at den støter Gud, Herren, fra tronen, at
den streber å tilintetgjøre Hans tilværelse, Hans navn, Hans herredømme, Hans
befaling, Hans tilbedelse, fiendskap mot det guddommelige Jeg er all
synd; og det frafalne, syndige menneske streber ikke etter noe annet enn å sette
sitt eget Jeg på tronen.
- Å være selvklok, å regjere seg selv, selv å ville være Gud, det er og gjør
hver den som gjør synd.
Også vi, mine venner, er med i dette usalige fiendskap mot Herren vår Gud, så
lenge synden ennå hersker over oss, så lenge vårt eget Jeg er målet for vår
gjøren og laden. Ja, så lenge vi ikke avgjørende har sagt til oss selv: ”Bort
fra meg, Satan! For det står skrevet: Herren din Gud skal du tilbe, og Ham alene
skal du tjene (Mt. 4,10); - så lenge ikke den lydige, saktmodige og ydmyke
Kristus lever i oss, - så lenge er vi likeså ille, ja enda verre stilt enn
hedningene, som tilber vederstyggelige avguder, eller som Israel, det trossige,
halsstarrige folk, om hvem Herren selv måtte si: ”En okse kjenner sin eier, og
et esel sin herres krybbe. Men Israel kjenner ingen ting, mitt folk har ikke
forstått noe” (Jes. 1,3).
Se derfor er det behov for, at det i våre dager, da forgudelse av ens eget Jeg
treder frem så frekt og skamløst i verden, da fiendskapet mot Gud og Hans
salvede viser seg så utilhyllet, da så mange bare lever etter sitt kjøds lyster,
bare trakter etter at, om mulig alt, måtte rette seg etter dem, da man holder
Guds ord og befalinger for en innskrenkning i sin frihet, - derfor er det behov
for, at det Herrens ord, nettopp nå blir forkynt lydeligere enn noensinne:
Jeg, jeg er Herren din Gud!
- Akk, mine venner, la oss høre på denne vår Guds røst. Preg dere den dypt i
deres sjeler, gjenta hver dag, hver time dette bud for dere selv og deres barn,
hvis dere vil ha fred, hvis dere vil leve og bli frelst.
Hva kommer all uro og frykt, som dere plager dere med, av? – hva kommer den
sorgenes byrde som dere sukker under, av? – hva kommer den engstelsen for
fremtiden, denne trossige og kjødelige sikkerhet i lykkens dager, denne
trøstesløse forsakthet i ulykken, denne ustadige vakling hit og dit uten noe
hold, uten fred, uten å vite, hva man skal gripe etter, eller hva man egentlig
skal kjempe for, denne hedenske samling og skraping sammen for morgendagen, og
hva de videre heter, disse kvalfulle tilstander, som det syndige menneske hver
dag og hver time forsmekter under, - ofte uten engang selv å vite og føle det, -
hva kommer vel dette av, uten av det, at mennesket ikke har Herren sin Gud, i
hjertet, ikke eier Ham, som det alene er ro, fred og salighet i?
Deres eget Jeg, deres egen
forvendte vilje hersker i dere, - derfor må dere være ulykkelige. Dere ser ikke
Herren deres Gud, men bare deres eget Jeg i deres liv, bare deres eget Jeg har
dere for øye i alt, det som møter dere; dere har ikke noe annet, dere vil ikke
noe annet enn denne usle, selvbedragerske, trossige og forsakte skapning, - dere
vil dere selv, derfor har dere ikke noe, som er som det skal være, ikke noe
tilfredsstillende, ikke noe sant og blivende, ikke noe, som dere i gjerning og
sannhet kan holde dere til, glede og vederkvege dere ved.
Besvar nå engang dere selv på dette spørsmål, mine kjære: Har dere noe, som dere
med full visshet kan si om: det vil aldri svikte meg, det vil evig forbli hos
meg, det vil alltid hjelpe meg, det vil alltid trøste og glede meg, vil alltid
gi meg ro og fred?
Gjør det, som dere kaller deres tro, dere virkelig lykkelige? Er dere lykkelige
i deres innerste hjerte? – Å, se riktig til! Er dere det? Dere kan bare være det
i Herren deres Gud.
Er dere det ikke, da er årsaken alene det, at dere ikke har Gud, at bare deres
eget Jeg hersker i dere. Skylden for deres usalighet ligger ikke i noen ting
utenfor dere. I dere selv er kilden til all usalighet. Overtredelsen av og
forakt for det bud som lyder: Jeg er Herren din Gud! – det er all
elendighets kilde, det er usaligheten.
Så la oss da, mine venner, riktig ofte tenke på, hva som ligger i dette Jeg
i det første bud, og hvordan vår salighet avhenger av dette Jeg.
- La oss ofte se til, hvilket Jeg som lever i oss, hvilket Jeg vi søker, hvilket
Jeg vi tjener og lever for.
Det heter: ”Du skal ikke ha andre guder foruten meg,” ved siden av det
guddommelige Jeg.
Opphøyelse og forgudelse av ens eget Jeg, det er den vederstyggeligste
avgudstjeneste; for man setter ikke en avgud ved siden av Gud, man setter seg
selv, den syndige, elendige skapning, i Guds sted.
Å, mine kjære, fly en slik avgudsdyrkelses vederstyggelighet!
Jeg er Herren din Gud!
Av A. F. Huhn
Gud sier videre i det første bud – etter å ha sagt: Jeg er Herren din
gud; - Jeg er Herren din Gud.
- Vår Gud er ingen død Gud, vår Gud er en levende Gud.
Det Han var fra evighet av, den nådige, barmhjertige, vennlige, kjærligheten
selv, men også den allmektige, som kan gjøre, hva Han vil; - den hellige, som
hater synden, den rettferdige som straffer overtredelse med forferdelig dom, -
en fortærende ild for alle ubotferdige syndere: - det, det er Herren vår Gud,
ennå i dag.
Ingen blomst er visnet, uten at dødens Herre har knekket den, - intet
menneskeøye er brustet i dag eller i går, uten at Han har villet og gjort det.
Ingen spurv faller fra taket, - intet hår fra vårt hode, - uten at Han byder dem
falle. Ja, så sant dere føler liv og ånd røre seg i dere, så sant dere fornemmer
deres hjerters pulsslag, så visst er Gud, den levende Gud, til stede. Han er
ikke langt fra noen av oss; Han er midt iblant oss.
Og nå, min kristen, tror du også, at Han nå ser inn i ditt hjerte, at Han vet,
hvorfor du er kommet hit, at Han vet, om du av hjertet søker Ham og Ham alene?
Tror du det, at likeså levende som Hans kjærlighet er, med hvilken Han har
skånet og tålt deg inntil den dag i dag, likeså levende er Hans vrede over hver
sjel, som holder ved i sin synd og ugudelighet?
Tror du, at likesom Hans altseende øye har sett hver tanke i ditt hjerte, har
ledsaget hvert skritt i ditt liv, slik vil det også i dag fra det fjerne følge
deg til ditt hjem, og vil i dag og i morgen ufravendt være rettet på dine tanker
og gjerninger?
Vil du nå også vandre for Hans øyne? Vil du nå la fare denne hedenske, ugudelige
sorg og uro og forsakthet? Vil bevisstheten om Hans nærværelse ledsage deg ved
hvert skritt, ved alt det du gjør? Vil du ved alt det du taler og gjør, si til
deg selv: Gud, den levende Gud, ser meg og kan høre meg, - i dette øyeblikk kan
Han tilintetgjøre meg.
Vil dy frykte Herren din Gud, den levende Gud, over alle ting? Svar nå engang
dere selv på disse spørsmål, mine venner.
Se tilbake, hvordan var det siste gang, da dere gikk herfra? Er det ikke slik,
at mange, så snart de treder ut av Guds hus, glemmer Herrens sin Gud?
Her føler man kanskje ennå noe til, at Han er og lever; men hvor snart
har man ikke rystet bevisstheten om det av seg, hvor snart har man ikke frigjort
seg fra tanken på Ham!
Ja, man er glad for, at man, så snart man bare er kommet utenfor, ikke behøver å
tenke på Ham mer.
Så går man da den ene dag etter den annen i sine egne tanker og sysler, som om
det slett ikke var noen Gud.
Det som nå hender, det som nå møter en i verden og i hjemmet, det har alt sammen
sine særegne årsaker; man har ingen tanke om, at det sendes av den levende Gud.
Man har visstnok en forestilling om den levende Gud i hodet; men verken lever
den sanne Gud i ens hjerte, ei heller finner man Ham i sitt arbeid, i sitt kall
eller i sitt hjem. Der er ikke Gud, der står Han for en som død.
Å, kristne, nå engang riktig nøye på deres forhold, på deres hjem og på deres
daglige gjøren og laden. Lever Han der, Han som sier: Jeg er Herren deres Gud?
I sannhet, det sto annerledes til med samvittighetsfullheten og troskapen, med
gudsfrykten og fromheten, med barneoppdragelsen og husandakten, hvis troen på
den levende Gud bodde i hjertene og husene.
Død, død er troen på Gud ennå i de fleste sjeler! I stedet for å frykte den
levende Gud elsker man en død Gud, en Gud som ikke straffer noe, som ser gjennom
fingrene med alt, som lar alt gå, som det går.
- Se, det er sjelefiendens list og makt, at, når han ikke med sitt Jeg
fullstendig kan fortrenge det guddommelige Jeg fra mennesket, så river han dog i
det minste troen på den levende Gud ut av menneskets bryst og setter en død Gud
i stedet, ettersom mennesket nå engang må ha en Gud.
Det er det forferdelige ved synden, det er riktig syndens vesen, at den slår
enhver tanke på den levende Gud bort fra sinnet, at den ikke kan og vil tro på
en slik Gud. Med hule ord og talemåter bedrar den mennesket og bringer vel
endatil dit hen, at han med sine lepper og med et par tanker ærer Gud, på samme
tid som den holder hans hjerte borte fra Ham. Mine kjære, fly en slik
avgudsdyrkelse, - for den finnes også i vår tid dessverre bare altfor ofte.
Si meg, dere som kommer til Guds hus for å tilbe Gud, Herren, - tar dere også
den levende Gud, som taler til dere i sitt ord her, med dere hjem til deres hus
og til deres arbeid? Lever og taler dere med Ham? Ser dere Hans finger, Hans
gjerning og virksomhet i alt, det som møter dere? Fornemmer dere hver dag og
hver time Hans stemme, Hans vilje, Hans befalinger? Har dere daglig noe å love,
takke og prise Ham for, eller iallfall noe å klage for Ham, noe å be Ham om?
- Akk, jeg ber dere, tenk ikke så lett over det første bud! Tro ikke, at dette
bare hører til skolen; tenk ikke, at dere allerede er kommet ut vover det! Jeg
sier dere, vi har hele vårt liv igjennom nok med bare å lære dette ene: Jeg er
Herren din Gud! – dette ene: at vår Gud ikke er noen død Gud, men en levende
Gud.
Hør, hva vår katekismes far, Luther, sier: ”I måneder har jeg allerede med min
hustru og mine barn sittet over det første bud og kan likevel aldri rett fatte,
aldri rett utgrunne, hvilket under av guddommelig sannhet og visdom som finnes i
det. Ja, når jeg riktig tenker på det, kan jeg bare av dette ene bud se, hvilken
ugudelig og avskyelig synder jeg er, - og om Gud ikke i sin Sønn hadde forlatt
meg mine synder mot dette ene bud, så var jeg snart fortapt og måtte fare til
helvete.”
Slik tenkte Luther om det første bud. Og hva tenker så dere? - Dog la oss videre se, om ikke også vi nødes til å tenke slik.
Jeg er
Herren din Gud!
Av A. F. Huhn
Jeg er Herren, slik heter det videre i det
første bud – etter å ha nevnt: Jeg er Herren, og: Jeg er Herren!
-.
Det er altså vår Gud: Himlens og jordens eneste Herre, kongenes konge, alle
herrers herre, alle skapningers skaper og hersker. Ham alene skal alt adlyde;
Ham skal alt tjene; for Ham skal alt bøye seg; Ham skal alt tilbe, alt i
himmelen og på jord. Slik vil Han, slik befaler Han i det første bud. Og Hans
vilje og befaling er alle skapningers salighet.
Bare i Hans rike, bare under Hans herredømme finner du, menneske, din lykke, din
ro, din fred og den sanne frihet. Hvordan? Og likevel sier du om dine jordiske
goder og gaver: - de er mine! – om dine krefter og evner: - de er mine;
om dine barn: - de er mine, meg må det alt tjene og lyde, jeg
har å befale og råde over det. Om dette eller hint som du utretter, sier du: -
det er mitt verk, min fortjeneste, du taler om din
innflytelse og din makt; du tenker i ditt hjerte: - akk, denne sorg
ligger på meg, av meg alene avhenger alt dette, på mine
skuldrer er det lagt; - for det og det eller for den og den frykter du mye, som
om den og den eller det og det var din eneste herre.
På en ussel skapning ser du, for den bøyer du deg, av dens innflytelse håper
eller frykter du alt, som om det avhang av den. Du beiler til menneskegunst, du
frykter for å mishage verden, du priser dens dårskaper, du gjør deg avhengig av
dens forvendte meninger, av dens fordommer, eller du treller og tjener ditt
hjertes lyst, synden adlyder du som en slave, - og kommer Guds Sønn og vil gjøre
deg fri fra det, så sier du vel endatil: - jeg er min egen herre, ingen har å
befale over meg, - slik vil jeg nå engang tro, slik vil jeg leve, jeg vil ikke
vite noe av evangeliet, vil ikke vite noe av Den Hellige Ånd
Kristne, kjenner dere denne tale? Det er det ugudelige, uomvendte menneskes
tale, - vår tidsånds tale, den som roser seg av så stor opplysning og så store
fremskritt i gudserkjennelse. Ynkelige opplysning, som ikke engang kan begripe
begynnelsesgrunnen av kunnskapen om Gud!
- Likevel, det er mer enn mangel på evne til å begripe, det er også
mangel på vilje. – Se også her sjelefiendens list og makt, syndens
gruelige bedrag. Følelsen av å være skapt av Gud, følelsen av den ubetingede
avhengighet av Gud, lydigheten, underkastelsen og selvfornedrelsen overfor Ham,
alt dette river synden ut av menneskets bryst. I sitt frafall og i sin synd
opprører mennesket seg mot Guds majestet, røver Hans ære fra Ham og gjør seg
selv til herre, til herre over seg selv, til herre over alt det som kommer i
dets nærhet. Gruelige forvillelse! Ikke noe, ikke noe i den vide verden tilhører
deg, arme, elendige synder, ikke engang den håndfull jord, som en gang skal
dekke deg. Ikke noe åndedrag, ikke noe pulsslag er ditt eget, og likevel tumler
du videre, beruset av innbilning om et herredømme, beruset av herskerlyst!
En vanvittig, som holdt seg for å være en konge og hengte på seg en papirkrone
og alskens flitterstas, ham ville vi belage, ja gråte over, ikke sant, mine
venner? Nå, gråt ikke bare over ham, men gråt over dere selv, så lenge det ennå
finnes noe av dette verdens vanvidd hos dere. Ja mine kjære, fly slik
avgudsdyrkelse!
Gud har på en forferdelig måte straffet den allerede her i verden, og det også i
våre tider. ”Jeg er Herren, det er mitt navn. Jeg gir ikke noen annen min ære
eller de utskårne bilder min pris” (Jes. 42,8).
Så sier vår Gud, - og hva Han sier, det vet Han å sette igjennom. Vil du ikke
med glede og frivillig anerkjenne Ham som din eneste Herre, - så må du det
engang med gråt og tenners gnissel!
Dog, det vil ikke Herren etter sitt innerste hjerte; Han vil ikke ha noen
angstfull tvungen tjeneste, Han vil tilbes av et eiendomsfolk, av barn vil Han
tilbes, glad og fritt. Han vil, at vi skal anerkjenne Hans herredømme som et
saliggjørende herredømme, at vi i avhengigheten av Ham bare skal ha fred og
glede, skal ha mer, enn vi kan be om og forstå.
Se, derfor sier Han i sitt bud ikke bare: Jeg er Herren, men også: Jeg er
Herren, din Gud.
Jeg er
Herren din Gud!
Av A. F. Huhn
Har du allerede tenkt over, sjel, hva som ligger
i dette ord: Himmelens og jordens Herre,, den evige og allmektige, Han er min
Gud, Han er vår Gud.
Gud, det er så mye som det høyeste gode. Hva ikke noe øye har sett, og ikke noe
øre hørt, og hva som ikke oppkom i noe menneskes hjerte, det er Gud, det har
Gud. Og dette vil Han gi deg, Han vil gi deg seg selv til eiendom; for Han sier:
Jeg er Herren din Gud.
Visselig ligger det også et fryktelig alvor i dette ord: Meg, meg tilhører du
levende og død, i mine hender må du falle, du kan ikke fly noe steds hen fra
mitt ansikt, for jeg er Herre, din, din Gud.
- Men har ikke Herren i dette ord også utåndet hele sitt elskende og forbarmende
Faderhjerte? Jeg er din Gud, betyr det ikke også så mye som: Se, jeg vil ikke
behandle deg som en stakkars trell, som hans herre knapt verdiger et blikk? Jeg
vil ta meg av deg. Jeg vil dra omsorg for deg, jeg vil bære deg som en mor bærer
sitt barn på sine armer; og ”glemmer vel en kvinne sitt diende barn, så hun ikke
forbarmer seg over sitt livs sønn? Om også de glemmer, så glemmer ikke jeg deg,
- for jeg er din Gud. Til meg kan du komme hver time; med meg kan du tale til
enhver tid; hva som trykker deg, hva som plager deg, alt kan du si meg, om alt
kan du spørre meg, om alt kan du be. Alt det jeg har, er ditt. I hvert et
øyeblikk kan du motta nåde, liv og salighet av meg.
Kristne, hvis en verdslig konge talte slik, hvor mange ville det ikke da hver
dag finnes, som kom og mottok tilbudet? Og likevel, hva kan en verdslig konge
gi, hva er vel hans? Men nå sier himmelens og jordens Herre, som alt tilhører:
Jeg er din Gud, - hvor mange er det da som kommer og tar imot? – hvor
mange er det som griper etter det høyeste gode? Akk, det er syndens forbannelse,
at man ikke lengter etter det høyeste gode, det er sjelefiendens list og makt,
at han bringer mennesket til å anse sjelens høyeste gode som det ringeste, - og
det verste av alt, til å anse verdens skinngoder som det høyeste.
Forsøk bare engang å trøste en fattig med Gud, - han vil ikke høre på det, - et
pengestykke er mer verd for ham. Kast nå engang et blikk inn i de fleste rikes
hjerter og se, om de heller vil gi avkall på sitt jordiske gods og sin verdslige
lyst enn på det høyeste gode. Øyenslysten og kjødslysten og den stolte
livsførsels gullkalv, den er deres gud.
Ja, det er det syndige menneskes tanke og streben, at det heller henger sitt
hjerte ved alt annet enn ved Gud, - at det heller kaller alt annet ”mitt” enn
det høyeste gode. Det er det syndige menneskes gjerning, at det slår det
fryktelige alvor i det ord: Jeg er din Gud, - bort av sitt sinn og ikke bekymrer
seg om Ham, ikke spør etter Ham. Det er det fordervede menneskehjertes usalige
tilstand, at det lar Gud være Gud og ikke taler med Ham, ikke ber Ham om noe,
ikke mottar noe av Ham.
Og om man også ønsket å komme og motta, så kan man igjen ikke tro, at Gud er ens
Gud. Hva skulle himmelens og jordens Herre vel bekymre seg om meg? Han har nå
engang ordnet alt etter visse lover; etter det må det gå. Han vil da ikke gjøre
noen unntagelse med meg; Han vil da ikke gjøre noe under på meg. Derfor har Han
jo gitt mennesket forstand og fornuft. All bønn er svermeri. Slik tenker og
taler det fordervede menneskehjerte.
Eller, når vannet til sist når en like til halsen, da heter det: Ja, hvis jeg
var mer verdig, hvis jeg var bedre, da kunne Gud visstnok være min Gud, og jeg
kunne be til Ham, - men som jeg nå er, kan jeg jo slett ikke tro det.
Se, dette er menneskehjertets sedvanlige og daglige tanke og tale. Og det kan
ikke være annerledes; for så sier Herren selv: deres synd og deres vanart er
det, som skiller dere fra meg. Ja synden det er skilleveggen som skiller oss fra
Herren, vår Gud.
For det uforsonte hjerte er det salige bud: Jeg er Herren din Gud! - bare en
skrekk; en lede er det for ham eller også bare et dødt ord, en tom lyd. Det
syndige menneske kan og tør ikke av seg selv si: Min Gud! - og juble ved det.
Han kan ikke tro det, ikke rette sin gjerning etter det; og innbiller han seg
det allikevel, så bedrar han seg selv; en død avgud kaller han sin Gud, og ikke
Ham som er det høyeste gode.
Se det er grunnen til, at du heller henger ditt hjerte ved alt annet;
det er grunnen til, at du i dag kanskje allerede om en time har glemt den
levende Gud; det er grunnen til, at du verken i kveld eller i morgen
tidlig vil tale med Herren, søke Ham, spørre Ham og motta av Ham; det er
grunnen til, at ikke fornemmer noe av saligheten i Ham, det er grunnen
til, at du ikke kan si av hele ditt hjerte: Min Herre og min Gud! For du er en
synder, du er atskilt fra Ham, det høyeste gode.
Del 5
Av A. F. Huhn
For det uforsonte
hjerte er det salige bud: Jeg er Herren din Gud! - bare en skrekk; en lede er
det for ham eller også bare et dødt ord, en tom lyd. Det syndige menneske kan og
tør ikke av seg selv si: Min Gud! - og juble ved det. Han kan ikke tro det, ikke
rette sin gjerning etter det; og innbiller han seg det allikevel, så bedrar han
seg selv; en død avgud kaller han sin Gud, og ikke Ham som er det høyeste gode.
Se det er grunnen til, at du heller henger ditt hjerte ved alt annet;
det er grunnen til, at du i dag kanskje allerede om en time har glemt den
levende Gud; det er grunnen til, at du verken i kveld eller i morgen
tidlig vil tale med Herren, søke Ham, spørre Ham og motta av Ham; det er
grunnen til, at ikke fornemmer noe av saligheten i Ham, det er grunnen
til, at du ikke kan si av hele ditt hjerte: Min Herre og min Gud! For du er en
synder, du er atskilt fra Ham, det høyeste gode.
Slik står det til med oss alle av naturen; i dette forhold står vi alle, slik
som vi er av oss selv, til Gud, Herren. Og vi var evig fortapte, hvis Herren
bare hadde befalt: ”Jeg er Herren din Gud!” – og hadde latt oss bli stående med
det.
Nei, allerede til Israel sier Herren, og det ikke for intet: ” Jeg er Herren din
Gud, som førte deg ut av landet Egypt, av trellehuset.”
Forstår dere det? Merker dere noe av evangeliets søte kjerne straks ved det
første ord i loven? På befrielsen fra trelldommen i Egypt, på det skulle Israel
kjenne Herren, sin Gud, alle dager inntil den dag, da Menneskesønnen ville
frelse alle menneskers sjeler fra en annen trelldom, fra syndens, dødens og
djevelens makt. Og hvem var denne Menneskesønn? – hvem var vår frelser,
gjenløser og redningsmann? Det var den samme, som her sier: Jeg er Herren din.
Du skal ikke ha andre guder foruten meg.
det var Ham, den sanne treenige Gud selv. Derfor, hvor det første bud forkynnes
for de gjenløste sjeler innenfor kristenheten, der skal de ikke tenke på noen
annen Gud enn den Gud, som i Kristus har tatt vårt kjød på seg og har gjenløst
oss fra synden, døden og djevelens makt, verken med gull eller sølv, men med
sitt hellige, dyrebare blod, så vi må få leve i Hans rike og tjene Ham.
Dette er den evangeliske, den kristne, den lutherske Gudserkjennelse, som vi
skiller oss fra jødene og muslimene ved; det er Guds tilbedelse i ånd og
sannhet; det heter: Dere skal ikke ha andre (fremmede) guder foruten meg.
Føler du dette, erkjenner du dette, min kristen? Erkjenner du virkelig og i
sannhet dette, da må du jublende si: Ja, du er min Herre og min Gud!
Se, du hadde f.eks. en venn, som elsket deg av hele sitt hjerte, som bar deg
hver dag i sin sjel, som alltid ba for deg; men du visste ikke, at han virkelig
hadde deg så kjær; du søkte ham vel slett ikke engang, tvert imot, du lot deg
holde tilbake fra denne gode venn, av slette venner; du miskjente og misforsto
ham, ja til sist ble ditt hjerte helt likegyldig, kaldt og fiendtlig mot ham; da
kommer du plutselig i livsfare; ingen kan og vil hjelpe deg. Da styrter den
miskjente venn etter deg, frelser deg og mister selv livet. Si meg, vil du gå
hen og glemme denne venn? Vil du fortie for verden, hva Han har gjort mot deg?
Vil du slå enhver tanke på Ham bort fra ditt sinn? Nei, det kan du ikke, hvis du
ennå har et hjerte, hvis du ennå har en gnist av menneskelig følelse.
Han, Han har vært den sanne venn, bare Han har elsket meg! Ikke sant, slik vil
du si? Nåvel, skal jeg for dere kristne behøve å uttyde denne lignelse? Ve den,
som ikke kjenner den levende Gud som en slik venn og frelser for sin sjel! Ve
den, som ikke hver dag i sitt hjertes kammer og offentlig i menigheten lover og
priser Ham som sin frelser! Han har ingen Gud, han tjener den døde avgud.
Ja, mine venner, maler dere enn ut alle Guds egenskaper og fullkommenheter nok
så åndrikt, taler dere enn nok så mye om Guds storhet i naturen og i menneskenes
skjebne, danner dere enn dere aldri så mange skjønne bilder av Hans visdom og
kjærlighet, av Hans forsyn og Faderomsorg, - det er alt sammen hule talemåter og
tomme lyder; all denne kunnskap om Gud nytter ikke noe, hvis dere ikke kjenner
og tilber Ham, den levende Gud, i den korsfestede Jesus Kristus.
Sannelig sier jeg dere, dere vil ikke lære å frykte Gud over alle ting, ikke
lære å elske og forlate dere på Ham, dere vil ikke forstå det første bud, før
dere har lært å kjenne den sanne Gud og det sanne menneske på korset. Bare denne
Gud vil deres sjel ikke glemme, bare for Ham vil dere bøye dere med glede som
for deres Herre; alene til Ham vil dere med salig henrykkelse og under
takknemlighetens og gledens tårer daglig si: Min Herre og min Gud! -
Forstår dere nå, mine kjære, hvilken betydning det første bud har for den
kristne? – forstår dere nå. Hva det vil si, når Gud sier til kristenheten:
Jeg er Herren din Gud. Du skal ikke ha andre guder enn meg?
- Å, at nå den barmhjertige Herre og Gud måtte vekke denne forståelse og denne
kunnskap i dere alle! Amen.
Annen
preken over det første bud
Vi skal frykte og elske Gud
over alle ting!
Av A. F. Huhn
Herrens ord i det første bud har vi
forrige gang betraktet her, forsamlede kristne! (Første preken over det første
bud, vil sannsynligvis komme i bladet senere) – likevel kan vi dermed ennå ikke
avslutte vår betraktning over det første bud.
Budet er så stort, så viktig, så omfattende, at vi i det minste må ta de
hovedstykker som ennå ligger i det og er anført i vår katekisme, under nærmere
overveielse. Og så la oss da i dag, med Guds bistand, ta for oss det første
hovedpunkt i det første bud. Dette handler som dere alle vet, om det å frykte
Gud.
La meg dog ennå en gang lese budet opp for dere sammen med Luthers forklaring av
det.
”Jeg er Herren din Gud, som
førte deg ut av landet Egypt, av trellehuset. Du skal ikke ha andre guder
foruten meg.” 2 Mos.
20,2-3.
Luthers forklaring:
Vi skal frykte og elske Gud over alle
ting og forlate oss på Ham alene.
”Vi skal frykte og elske Gud over alle ting,"
det er det første hovedstykke i det første bud, som vi i denne stund skal
betrakte nærmere.
Vi skal frykte Gud over alle ting. Har vi noensinne gjort klart for oss, hva
dette egentlig vil si? Se, jeg vil si dere det med få ord. Å frykte Gud over
alle ting, det vil ikke bare si å frykte Gud mer enn alle ting; men det vil si
(merk dere det vel): ikke frykte noe, hvor fryktelig det enn må være, ikke noe,
slett ikke frykte noe, men bare frykte Gud alene. Med denne forklaring har vi
nok.
Bare behold den rett og tenk hver dag riktig alvorlig over den, da vil dere
snart komme på det rene med, hvordan det står til med overholdelsen av det
første bud, hvordan det står til med deres gudsfrykt.
Likevel, for at enhver nå også må kunne beholde, forstå og erkjenne den og prøve
seg selv, så la oss se til, hvorfor vi ikke skal frykte noe uten Gud, hvorfor vi
skal frykte Gud over alle ting.
1.
Etter hva man så alminnelig tenker om
Gud og gudsfrykt i vår tid, klinger det vel meget påfallende og fremmed, når jeg
sier: Gud er virkelig det frykteligste av alle vesener, det finnes ingenting som
må fryktes mer.
Det uomvendte menneskehjerte som ikke kjenner den sanne, levende Gud, det tenker
og forestiller seg sin Gud nettopp slik, som det er passende og bekvemt for det
selv. Det alvorlige. Det strenge, det fryktelige ved Gud, er ubekvemt for en; så
gjør man seg da i sin sanselige bløtaktighet sin egen Gud og beroliger sin
samvittighet med tanken på en bløthjertet Guds faderlighet. Eller man
forveksler, likesom hedningene, tingene og skapningene med deres opphavsmann og
skaper.
Med slike selvgjorte begreper om Gud må det visstnok forekomme en meget
forunderlig, når det heter: Gud selv er et vesen som må fryktes fremfor alle
ting. Men det omvendte menneske, som ikke gjør seg en Gud etter egen innbilning
og bekvemmelighet, men bare trakter etter erkjennelsen av den sanne Gud,
bare henter sine forestillinger og begreper om Guds vesen fra Guds ord, han vil
visstnok straks forstå og dele vår mening. For slik heter det jo i Guds ord: ”La
all jorden frykte for Herren, og alle dem som bor i verden, beve for Ham! For
Han talte, og det skjedde. Han bød, og det stod der” (Slm. 33,8-9). Og så sier
frelseren: ” Men til dere, mine venner, sier jeg: Frykt ikke for dem som slår
legemet i hjel (altså for de farligste på jorden) og deretter ikke kan gjøre
mer. Jeg skal vise dere hvem dere skal frykte: Frykt for Ham som har makt til å
slå i hjel og til deretter å kaste i helvete. Ja, sier jeg dere: Ham skal
dere frykte” (Luk. 12,4-5). ”For vår Gud er en fortærende ild.
Det er forferdelig å falle i den
levende Guds hender! Hebr. 12,29; 10,31).
Lignende ting står det om den levende Gud over alt i den Hellige Skrift. Skulle
jeg da ennå behøve å bevise for dere, nødvendigheten av å frykte Gud? Nei, det
guddommelige ords sannhet behøver ikke å bevises; dere har beviset inneni dere.
Gi bare akt på deres egne tanker, som innbyrdes anklager eller forsvarer
hverandre; - jeg vil bare søke å hjelpe dere til en nærmere forståelse av dette
guddommelige ord.
- Det finnes fryktelige ting, ting som menneskene gruer for allerede ved den
blotte tanke på dem. Tenk dere f.eks. å bli levende fortært av ilden, å bli
levende oppslukt av vann eller jord, - tenk dere å bli revet bort av pesten,
splintret av lynet eller å oppgi sin ånd under morderhånd eller å bli lagt ut på
sykeleiet av en lammende sykdom, å miste den ene av sine sanser etter den annen
og likevel ikke kunne dø, eller hva annet fryktelig som ennå kan finnes.
Nå vel, hvem kan også bebreide mennesket, denne skapning av støv og aske det, om
det gruer for slike ting? Du flykter f.eks. for flammene. Hvorfor? Jo, fordi de
truer med å fortære meg, sier du. Men skulle du da ikke enda mer frykte for
Herren, din Gud? – er ikke også Han en fortærende ild? Eller si meg: hvor har da
ilden sin brennende og fortærende kraft fra? Kan den også brenne og
fortære? Og hvor har da alt dom vi kaller fryktelig sin fryktelighet fra? Har
det den ikke fra Ham, - den levende, allmektige Gud? Han vinker, Han vil det, og
her splintrer og ødelegger lynet alt, hist må de trekke kraftløst forbi og tør
enn ikke skade den minste orm. Han vil det, og her river morderengelen de
kraftigste og sunneste bort, de som var sikre i sin sunnhet, og hist tør den
ikke berøre det skrøpeligste kar. Gud vil det, og ild og vann og hav må adlyde,
døden må adlyde og gi sitt bytte tilbake, helvete må adlyde og slippe sitt rov.
Forstår vi ikke nå, at alle ting, hvor fryktelige de enn synes i seg selv, ikke
er fryktelige gjennom seg selv, men at de har hele sin fryktelighet alene fra
Ham, den levende Gud? Forstår vi ikke nå, at frykteligheten ved alle fryktelige
ting er sammentrengt i Gud, helt og holdent i Gud alene? Merker vi ikke nå, hva
Skriften mener, når den sier: det er forferdelig å falle i den levende Guds
hender? Ja, bare i Ham, Herren, vår Gud, og ikke i noen som helst ting, ikke i
noen som helst skapning, men ene og alene i Ham, den levende, allmektige Gud må
vi søke alt, det som vi virkelig har å frykte for; la Ham. Ham alene, være
gjenstanden for deres skrekk!
Se, dette krever det første bud nærmest, det befaler oss, at vi skal frykte Gud
over alle ting. Den som ikke frykter Ham slik, han kjenner og har ennå aldeles
ikke den sanne Gud.
Og nå spør jeg dere selv, mine venner, hvordan det står til med deres gudsfrykt,
sammenholdt med, hva vi nå har hørt. Når dere ser eller hører et eller annet
fryktelig, eller når det møter dere selv, farer da også straks tanken på Ham som
kan ødelegge legeme og sjel i helvete, gjennom deres sjel? – deres første
følelse, deres første sukk, deres første ord ved det, er det et sukk og et ord
til Ham, den levende og allmektige Gud? Bøyer dere dere på stedet for Hans
allmakt og majestet, og erkjenner dere Hans fryktinngytende rettferdighet som
kan straffe og slå ned og drepe hvert øyeblikk? Eller er det ikke slik, at man i
sin frykt for dette eller hint som man ser, hører og erfarer, slett ikke kan
komme til besinnelse? Hele ens sinn og sans stirrer hen på det som foregår, som
om det var den Gud som skulle fryktes; eller man søker gjennom dette
eller hint å mildne det fryktelige, som om man ved det kunne tilstoppe redselens
kilde, eller man søker å hjelpe seg med det og det, som om man ved det kunne
unngå Ham, fra hvem alt dog kommer, lykke og ulykke, rikdom og fattigdom, liv og
død.
Kort, man tenker snarere på alt annet, man grunner ut alle mulige årsaker, man
søker på alle måter å forklare seg den naturlige sammenheng, men å ydmyke seg
for Ham, erkjenne Hans allmakt og reddes for Ham, det kan og det vil man ikke.
Tvert imot, mange anser seg for et vidunder av klokskap og visdom, når de ved
slike fryktelige tildragelser ikke trenger til den levende Gud. De er straks
klare med sin visdom, de vet straks å utlede alt av naturlige årsaker. Men tross
all deres visdom skjelver og bever likevel deres hjerte, når engang noe
fryktelig møter dem selv.
Se, det er følgen, når mennesket ikke frykter Gud over alle ting, nemlig at det
må frykte alt annet, enten det vil eller ei, - dette at dets hjerte sønderslites
av frykt for skapningene.
- Hva vil dere nå helst: alle dager frykte noe annet og plages av denne frykt
hele livet igjennom og til sist tross all frykt og sorg likevel falle i hendene
på den forferdeligste? – eller vil dere alle dager bare frykte denne ene og i
denne frykt ha fred og glede og til sist bli befridd fra all nød?
Vil dere det siste, vel, så riv dere løs fra de falske avguder: oppgi den frekke
vantro og verdens hedenske blindhet, oppgi den sanselige bløtaktighet, som
skaper seg sin Gud etter sin egen bekvemmelighet og dermed beroliger sin onde
samvittighet; treng inn i den sanne erkjennelse av vår Gud, den allmektige, som
er en fortærende ild og kan ødelegge sjel og legeme i helvete.
Lær å tro og kjenne, hva som virkelig er i Gud, da vil dere også lære å frykte
Ham over alle ting og i denne frykt bli glade og fri all annen frykt.
Derfor mine venner, sier jeg:
2.
Frykt Gud over alle ting, og du
behøver ikke å frykte noen ting, ikke noe som helst, slet ikke noe.
Frykt Gud over alle ting, og du behøver ikke å frykte noen ting, ikke noe som
helst, slett ikke noe.
Denne sannhet vil dere innse av det som er sagt ovenfor. Har du nemlig
forstått, min kristen, hvordan alt fryktelig, det være seg fra menneskehånd
eller noe som helst, har sin fryktelighet fra den levende Gud alene, og har du
Ham, den levende Gud for deg, hva kan da skade deg, hvem kan da være imot
deg, for hvem skulle du da grue, om også ditt legeme ble drept?
Se engang hen til din frelser, da Han sto for Pilatus, og denne ropte truende:
”Vet du ikke at jeg har makt til å gi deg fri og makt til å korsfeste deg?” Hva
svarte Jesus da? ”Du hadde ingen makt over meg om det ikke var gitt deg
ovenfra.”
Men er nå noe som helst menneske eller noen som helst ting gitt makt over deg
fra oven, fra den Gud som du har for deg, hvorfor vil du da frykte? Må
ikke alle ting, selv død og djevel, tjene til ditt beste?
Å salig er den som frykter Gud over alle ting! Han kan stå med sin frelser like
overfor sine bødler og bever ikke; han kan med Stefanus se et steinregn kommer
over seg og ser likevel under det, himmelen åpen; han kan med en Paulus gå
gjennom godt rykte og ondt rykte, forfølgelse og bespottelse og likevel glede
seg under det i Herren; han behøver ikke å frykte verken hunger eller nakenhet,
verken fare eller sverd eller noen som helst ting; han frykter den levende Gud,
og derfor er han glad og fri.
Men hver den som ikke frykter Herren, han har tusener ting å frykte. I dag
plages han av tanken på sin fattigdom og mangel, i morgen frykter han for
sykdom, så frykter han igjen for, at han kan miste sine velyndere, og så snart
det, snart det; - hans liv er en jammerlig og pinlig ting, han sleper på det som
på en byrde.
Hvor sørgelig hører vi ikke derfor også nå til dags dem sukke og gråte, som
frykter for verden. Kommer en slem etterretning, så forferdes de; inntreffer det
ugunstig vær, så plager de seg med det; kommer natten, så skaper de seg
spøkelser for å engste seg med det; taper de penger, så skriker de etter sin
Gud, og Han ruller dog fra dem; dør deres forsørgere fra dem, da ter de seg, som
om Gud i himmelen ikke mer hadde noen øyne og ikke ører og ikke noe faderhjerte.
Men midt under dette vedblir de likevel å leve for dagen og spør i det høyeste
for så vidt etter Gud, som de beklager seg over Hans urettferdighet, ganske som
om de forut hadde gitt Ham noe, som Han igjen måtte gjengjelde dem. Men etter
Hans bud ser de seg ikke om; ettersom de ikke frykter Gud, så akter de ikke på
Hans bud og har heller ikke noe av den velsignelse som disse lover.
Å, mine kjære, vend deres hjerter fra denne verdens ugudelighet, som bare
bringer mennesket frykt og kval. Tenk over dette: bare den som frykter Gud
over alle ting, trenger ikke å frykte for noen ting.
-
Jeg ber dere, mine venner, gjennomgå dog engang slik etter de ti bud
deres gjøren og laden og si dere selv ganske oppriktig, hva som hver gang
egentlig ligger til grunn for deres gjøren og laden. Vi vil forskrekkes, når vi
ser, hvor mye hykleri, hvor mye løgnaktighet, hvor mye egennytte og
egenkjærlighet av enhver art som driver oss til vår gjøren og laden, og hvor
lite derimot sann, oppriktig gudsfrykt er drivfjæren til våre tanker og
handlinger. Og dere vet jo, at alt det som ikke springer frem av den, hva det så
enn er, det er synd; for Gud ser til hjertet og bare til hjertet.
Men skulle allikevel noen med ynglingen i evangeliet si: alt dette har jeg holdt
fra min ungdom av; skulle noen ville støtte seg på sin egen gudsfrykt, at han
alltid har båret den i sitt hjerte – ham stiller jeg det spørsmål: forskrekkes
du også straks for hver uren tanke, for hver syndig forestilling, for hver ond
lyst som rører seg i ditt hjerte, også uten at noen kjenner og aner og vet om
det? Ikke sant? Mye har det vært hos deg, mye har du tenkt, mye har du båret
omkring med deg, som du enn ikke for alt i verden kunne si noe menneske? Ja, du
forskrekkes kanskje allerede ved tanken på, at denne eller hin kunne vite dette
eller hint om deg; om de hver dag hadde kunnet se inn i ditt hjerte, hva måtte
de da ikke tenke om deg?
Se, dette forskrekkes du for, dette er du engstelig for; men for den hellige,
allvitende Gud, som alle dine tanker ligger nakne og åpenbare for, for Ham som
ser til hjertet og bare til hjertet, for Ham har du jo tenkt alt dette som du
for ingen pris kunne si noe menneske, og båret det inne i deg uten å
forskrekkes, uten å frykte.
Si så, vil du ennå innbille deg, at du hele ditt liv igjennom har holdt budene
og fryktet Gud over alle ting? Sannelig, hver den blant oss som er av sannheten,
han vil ved slik selvprøvelse nødes til å si med skrekk: jeg er en overtreder av
alle Guds bud, en elendig synder er jeg, som hver dag, hver time har glemt og
tapt Gud og frykten for Ham av sikte. I sannhet, jeg har grunn til å frykte hele
Guds vrede.
Men akk! – hvor lenge har vi kanskje ikke allerede sagt dette til oss selv! –
hvor lenge har vi kanskje ikke allerede erkjent vår mangel på gudsfrykt? – og
hvor lenge har vi ikke allerede visst, at Gud er en streng, en nidkjær Gud, som
ikke kan la synden og gudsforglemmelsen ustraffet? – hvor lenge har vi kanskje
ikke allerede slept oss omkring med vår ufred, med vår angst og verdslige sorg,
med vår frykt for tusener ting, med vårt sønderrevne hjerte, med
samvittighetskvalene over våre overtredelser, vel vitende om, at det alt sammen
kommer av det, at vi ikke frykter Gud Herren over alle ting!
Og likevel blir det alltid ved det gamle, likevel lar vi hver dag gå sin gang,
likevel kan vi hver dag bare klage og sukke over, at vi ikke har våket, over at
vi ikke bestandig har hatt Gud for øye, over at frykten for Ham ikke har
behersket oss ved all vår tanke, tale og handling.
3.
Kristne,
hvorfra skal vi da hente, det som mangler oss? Hvor skal det jordisksinnede og i
sin synd og blindhet så sikre menneskehjerte lære gudsfrykt, - hvor skal vi lære
det, vi med vår vilje som uavlatelig strider mot Gud? Hvem skal lære oss, vi som
er engstelige for tusener andre ting, men som med hensyn til vår egen syndige
fordervelse og vårt hjertets bunnløse elendighet vandrer trygge og sikre, som om
det slett ikke er maktpåliggende, - hvem skal lære oss å frykte Gud over alle
ting?
Det finnes bare ett middel som kan rive synderen ut av sin ugudelighet,
ett middel har Gud forordnet for de kristne, som vi skal hente det vi har
behov av fra. Den som ikke lærer å frykte Gud av det, han lærer det ikke av
noen ting, han står ikke til å hjelpe.
Gud har i sin Sønn hengitt seg selv for oss. Han har gjort Ham som ikke visste
av noen synd, til synd for oss. Hva er hele Guds Sønns liv annet enn en soning
for vår syndeskyld? Hva er Kristi lidelse og død annet enn bæring av den evige
straff for vår synd?
Ja, på sin kjære Sønn har Gud Herren vist hele verden, at Han er en sterk, en
nidkjær Gud, en hevner over alt ondt, en som ikke lår noen synd ustraffet. På
sin kjære Sønn har Gud for all evighet åpenbart med flammeskrift, at Han er
syndens fiende, at Han er en forferdelig Gud, at Han er en fortærende ild. For
på sin kjære Sønn har Han med ufravikelig rettferdighet straffet menneskenes
synder. Det var prisen for vår gjenløsning, så mye kostet det å redde endatil
én
eneste menneskesjel fra fordervelsen!
En slik løsepenge måtte bli betalt for deg og meg og oss alle; det måtte,
sier jeg; for Gud er en hellig og rettferdig Gud, og ”før skal himmel og jord
forgå, før en eneste tøddel av loven skal falle bort” (Luk. 16,17). Før skal
himmel og jord forgå enn
én
eneste synd bli latt ustraffert og udømt.
Gud har straffet synden, Han har fordømt den på sin kjære Sønn. Forstår dere nå,
hvilket alvor det er i Ham som vi kaller vår Gud og Herre? – forstår dere nå, at
Gud ikke lar seg spotte? – forstår dere nå, hva frykten for Gud har å bety?
Sannelig, hver den som ved blikket hen på den korsfestede Kristus, den som er
korsfestet for vår synds skyld, - hver den som ikke der forskrekkes for sin
synd, hver den som ikke der bever for Guds vrede, hver den som der ikke lærer å
frykte Gud over alle ting, han lærer det ingensteds, han er fortapt, likesom
Israel i sin ubotferdighet og forstokkethet er fortapt inntil den dag i dag!
Akk, kristne, hvordan kan vi, hvis det ennå er så mye som en gnist av sannhet og
botferdighet hos oss, hvordan kan vi betrakte denne korsfestede kjærlighet og
ikke synke ned for Ham, den tre ganger hellige, den forferdelige, men også på
samme tid den uutsigelig barmhjertige Gud, hvis kjærlighet og forbarmelse ikke
har noe mål eller noen ende? Av kjærlighet og inderlig barmhjertighet har Han jo
i sin Sønn hengitt seg selv for oss. Av kjærlighet og forbarmelse over oss arme,
fortapte skjer det jo alt dette, som vi ser og hører i Getsemane og på Golgata,
og på det blodige kors. Det finnes ikke noe annet middel til å frelse oss, det
finnes ingen annen løsepenge. Han, Han selv, den hellige og rettferdige, tar vår
skyld og straff på seg. Han later som Menneskesønn sitt liv for brødrene.
Å hvilket rikdoms dyp både av Guds rettferdighet og barmhjertighet! Hvor
ubegripelige Hans dommer er og hvor usporlige Hans veier! Hvem har kjent Herrens
sinn, og hvem har vært Hans rådgiver?
Akk, vi kan bare si dette ene: Hans sinn og råd, åpenbart på korset, er vår
salighet!
Og så la oss da, mine kjære, hver dag, hver time synke ned for Jesu kors og der
lære dette ene, som vi har behov av: å frykte Gud over alle ting. Der, der
alene, under korset, opphører den, denne hykkelske fromhet, denne øyentjeneste,
denne tjeneste med leppene. Der, alene der, under korset, der opphører den,
denne trelldomsfrykt for Gud, som lik et uutholdelig åk tynger på hjertet. Alene
under korset lærer vi den barnlige, kristne gudsfrykt, som er glad og fri, som
gjør salig allerede her, som ene og alene frykter for å bedrøve sin Guds
kjærlighet, å miste sin Herres nåde. Der alene lærer vi å våke og be og vandre
for Gud ansikt.
Å så la oss da, mine kjære, komme daglig til Kristi kors slik som vi er. Der vil
vår livskilde alltid flyte; der vil våre øyne bli stadig mer opplatte overfor
oss selv og overfor vår Herres og Guds vesen; men der vil vi i gjerning og
sannhet lære: å ikke frykte noe, slett ikke noe, men bare å frykte Gud alene
over alle ting. Dertil gi da Herren selv dere alle sin velsignelse. Amen