Brudgommen og bruden
Av A. L. Hansen
Les:
Joh. 3, 22 – 36
Når du ser morgenrøden lyse så vakkert over fjellet, da vet du at solen er i
oppgang. Og ikke før titter dens stråler over fjellet, så begynner morgenrøden å
blekne.
Vi kan si om døperen Johannes, at han var Det Nye Testamentets morgenrøde; men
da solen; Jesus Kristus, steg frem, ble hans lys fordunklet.
Men hvor forskjellig var ikke Johannes fra de fleste andre mennesker. Når det
står en frem som overgår og fordunkler oss. Er det ikke alltid så lett å glede
seg i det som han utretter. Annerledes med Johannes. Hvor inderlig gleder han
seg ikke over brudgommens røst, og hvor gjerne treder han ikke tilbake, idet han
bekjenner: ”Han skal vokse, jeg skal avta” (Joh. 3,30).
Vår tekst taler om brudgommen, den Herre Jesus, og Hans venn, Johannes. Som en
mann forlater sine foreldre for å bli hos sin hustru, slik forlot Jesus sin
himmelske Far og steg ned til vår jord for å feste seg en brud. Han forlot
himmelens herlighet og steg så dypt ned, at vi enn ikke kan ane det, for å vinne
seg en menighet, som var renset i Hans dyrebare blod.
Den brud som Jesus har festet seg, er den kristne menighet på jorden. ”Den som
har bruden, han er brudgommen.” Brudgommen er bare én, Jesus Kristus, og én er
bruden, som Han har, nemlig Hans menighet.
For å kunne ha den til brud ble Han – det evige Ord – kjød, og for at den kan ha
Ham til brudgom, har Han gitt seg selv hen for den og helliget den for seg, idet
Han renset den ved vannbadet i Ordet (Ef.. 5,26; sml. Jes. 4,4); men dette har
Han gjort ved sin venns tjeneste, som beiler for Ham og fører bruden til Ham, og
når den er vunnet, fører henne til Ham, - slik hadde den himmelske brudgom en
venn i Johannes, som ved Ord og dåp beilet til bruden for Ham og førte henne
smykket til Ham ”opp fra ørkenen (Høys. 3,6).
Ingen utro tanke oppsto ved det i vennens hjerte, som om han gjerne ville være
brudgom, ikke bare brudgommens venn, som om han selv gjerne ville ha bruden,
ikke bare føre henne; nei, hans lengsel var å høre ”brudgommens røst,” og da han
hørte den, da den himmelske Salomo nærmet seg i skyndsom kjærlighetslengsel,
gledet han seg storlig; han begjærte ikke noe mer, hans glede var fullkommen –
den glede som like fra mors liv av hadde vært hans livs salige bevegelse, fra
det øyebikk av, da hin hilsen lød, som forkynte for den hellige Elisabet Guds
forening med menneskeheten i den velsignede jomfrus liv.
Det er et yndig navn som her gis Ordets tjenere, at de nemlig kalles brudgommens
venner. For likesom en brudgom betjener seg av fortrolige venner for å beile til
bruden, slik betjener Kristus seg av sine tjenere, som skulle søke hos de arme
syndere om deres åndelige trolovelse med Ham og ved å avdekke deres synder og
male ut for dem Hans forsoning, vinne dem for Ham. Hvilken stor og herlig
gjerning er da ikke det å vitne om frelsen i Kristus! Hvor skulle ikke dette
oppmuntre oss til flittig å vitne om brudgommens kjærlighet til oss fortapte og
fordømte syndere, så mange må tro på Ham og ved det bli forlikte med Gud ved
Sønnen og bli arvinger til det evige liv; for ”den som tror på Sønnen, har evig
liv. Men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir
over ham” (Joh. 3,36).
Eier du dette liv, dyrebare leser? Tenk om du ikke skulle gjøre det! Jesus er
verdens liv, og det hjerte som Han har fått lov til å dra inn i, det lever for
Ham, - men utenfor Ham er bare død.
Du kan leve et friskt legemlig liv og likevel være åndelig død; men tror du på
Jesus, har du i din synds nød og dype elendighet kastet deg ned for Jesu kors og
ved Guds nåde ved Den Hellige Ånd kastet ditt trosøye opp på den naglestungne
frelser, da lever du, da er du ”oppstått fra de døde” og er begynt å leve et
evig liv, et liv som vel ennå er i sin spire, men som Herren ved sin nåde vil
utvikle, inntil du engang etter den fullførte strid skal få leve himmelens evige
og rike fulle liv.
Himmelske brudgom, vår Herre Jesus Kristus, du som ikledde deg vårt syndige
kjøds skikkelse og gikk i døden for å kjøpe oss som en brud, å dra oss alle ved
din Hellige Ånd inn til deg, så vi må tro på deg, tjene deg, vitne om deg og din
nåde, så vi engang av nåde må få nyte himmelens liv hos deg. Til det hjelpe Gud
oss alle for Jesu Kristi skyld! Amen.
Er du blitt sann?
Av A. L. Hansen
Les:
Joh. 5, 31 – 36
Om profeten Elias leser vi i Sir. 48,1: ”Så stod profeten Elias fram;
han var som en ild, hans ord flammet som en
fakkel.”
En slik ”ild” og en slik ”fakkel” var også døperen Johannes; han var ”et
brennende og skinnende lys,” som skulle berede vei for Jesus Kristus. Hans
botsrøst skar inn i mange hjerter; men den største hop ville likevel bare ”fryde
seg i hans lys.” De ville ikke la seg belære om sine synders storhet og i sin
synds nød søke hen til det Guds lam som Johannes vitnet så herlig om.
Også i vår tid er det nok av dem, som fryder seg en tid i den ære å være ”en
berømt predikants tilbedere;” – men som lever ubekymret om sine synder og Guds
nåde i Kristus.
Måtte Johannesrøsten, som vitner om synd, bli hørt av oss, så også trangen til
Guds frie uforskyldte nåde i Jesus Kristus kunne bli mottatt!
Kjære leser! – hvordan er ditt forhold til denne sannhet? Er du blitt en arm,
trett, utfattig synder, som behøver Guds nåde? Er du det, så er du lykkelig og
eier Guds fred, som kan bevare ditt hjerte som et Guds tempel, som Gud kan bo i
med velbehag.
Himmelske Far! Gi oss din Hellige Ånd, som kan lære oss å kjenne våre synder og
hjelpe oss å tro i liv og død på din Sønn, Jesus Kristus! Amen.
Lær meg Gud, min synd å kjenne,
Og min skyld meg åpenbar,
Så min arme sjel kan vende
Seg til deg, som hjelpen har!
La min lengsel daglig stige,
Herre Jesus, til ditt rike,
La min anger, sukk og savn
Drage meg inn i din favn!
Vil du omvendelse?
Av A. L. Hansen
Les:
Joh. 5, 36 – 40
Vel var Johannes’ vitnesbyrd om Jesus et stort og sant vitnesbyrd; for ”han var
sendt av Gud;” – men enda større og herligere vitner de gjerninger som Han
gjorde om, at Han var utsendt av Gud og var Guds Sønn.
Det jødiske folk mente at de hadde liv i Skriften; - men de ville ikke komme til
Ham som Skriften vitner om, så de kunne få det evige liv ved Ham.
Hvorfor ville de ikke komme til Ham? Fordi de ikke ville omvende seg, erkjenne
sin død og elendige tilstand og få livet ved Hans nåde. Og hva annet er det vel,
som også nå for tiden hindrer menneskene i å komme til Jesus uten det, at de
ikke vil omvende seg og tro på Ham? De vil ikke komme til Ham som arme syndere,
som hjelpeløse og elendige, og det er bare for slike, Jesus er kommet til
verden.
Å dyre sjel! – kjenner du, at du er en fortapt synder, skynd deg da hen til
Jesus, så Han ikke også engang skal uttale domsordet over deg, fordi heller ikke
du ville komme til Ham og la deg frelse!
Gi oss, o Hellige Ånd, nåde og kraft til å søke frelse i Jesu blod, mens nåde
døren ennå er åpen for oss! Amen!
Forvandling!
Av A. L. Hansen
Les:
Joh. 1, 19 – 23
”En røst i ørkenen” var Johannes. Han var den ydmyke mann, som bare ”lånte
Herren sin tunge,” som Gregor av Nazias så skjønt uttrykker en forkynners kall.
Det var ved Jordans ørken han sto frem for ved det å betegne, at slik – en ørken
– står det uomvendte menneske for Herren etter Hans dom.
En ørken er et øde, ufruktbart og sørgelig utseende sted. Et menneske som ikke
har funnet sin Gud, er også et øde, ufruktbart og sørgelig utseende vesen. Det
eneste som kan forvandle en ørken til et fruktbart land, er å lede en kilde med
friskt vann inn i den.
Også du som må bekjenne, at ditt hjerte er en øde ørk, som det bare gror tistler
i, også ditt hjerte kan bli et fruktbart åkerland, når bare Johannesrøsten får
lære deg grundig din nød å kjenne, og du i syndens nød lar Siloas stille
rinnende vann, som er Jesu blod, rinne inn i din sjel med himmelsk legedom.
Salig og lykkelig er den sjel, som er tvettet i Lammets blod!
Evige Gud! – gi oss din Hellige Ånd, så Han må lede Jesu blods kraft og legedom
inn i våre sjeler, så vi må være en fruktbar åker for ditt såkorn! Amen.
Kjenner
du Ham?
Av A. L. Hansen
Les:
Joh. 1, 24 – 29
Hvor måtte det ikke være herlig å høre fra alle dem som ventet på ”Israels
trøst,” at Han nå sto midt iblant dem.
Det var likevel bare få iblant dem som bekymret seg om dette adventsrop. De var
mette og kolde og derfor gjorde Ordet om Ham, som var kommet for å redde de
elendige og hjelpeløse, ikke noe stort og dypt inntrykk på dem. Johannes sier
derfor også til dem, at de ikke kjenner Ham.
Også nå står Jesus midt iblant oss. Han er oss nær gjennom sitt guddommelige ord
og i sine hellige sakramenter, og Guds Ånd er rede til å peke på Ham og føre oss
alle hen til Ham, om vi i sannhet trenger til Ham og Hans nåde.
Hvilken forferdelig tanke er ikke dette, at Gud selv er midt iblant oss – et
kristent folk – og så skal det likevel være så mange som ikke kjenner Ham og
hvorfor? Fordi de vil tjene synden og leve uten Gud i verden.
Lykkelig er du, leser, om du kjenner Guds Sønn; for da skal Han engang kjennes
ved deg igjen, når Han kommer med alle sine hellige for å beundres av alle dem
som tror på Ham.
Hjelp oss du, vår kjære Far i himlene, så vi ved din Ånd må lære Ham å kjenne,
som står midt iblant oss, din Sønn, og tro på Ham! Amen.
Vandre i lyset!
Av A. L. Hansen
Les:
1 Joh. 1, 4 – 8
Gud er idel lys, er gjennomtrengt av det, så i Ham er ikke noe mørke, og er som
sådan evig den samme.
I dette sitt rene lys, vil Gud at menneskene skal bo. Det er Guds vilje at
mennesket mer og mer skal gjennomtrenges av Hans lys og avspeile Guds lysvesen i
hele sitt liv. Er vi derfor gjennom en sann omvendelse og tro på Jesus kommet i
forening med Gud og blitt Hans barn, kan vi ikke lenger vandre i mørket. Et Guds
barn må ha åpen sak med sin Gud; det må ikke gjemme noe for Ham, men legge sitt
hjerte åpent for Gud. Det kan ikke vitterlig leve i synden og glede seg i den.
Men dette er ikke det samme som å feile og forse seg eller ligge under i kampen
av overilelse eller svakhet og deretter bekjenne sin synd, angre den og igjen
søke forlatelse i Kristi rensende blods kilde.
Et Guds barn hater derfor synden, og synden er dets daglige smerte og største
sorg og plage i verden.
Hellige Herre Gud! Hellige oss i din sannhet ved din Ånd, så ditt lys og liv må
gjennomtrenge vårt liv, så vi mer og mer må vandre i ditt lys! Amen.
Gled deg!
Av A. L. Hansen
Les:
1 Pet. 1, 10 – 12
Hvor jublet ikke englene over Betlehems marker over Jesu velsignelsesrike fødsel
(Luk. 2,14). Hvor har ikke Herrens profeter spådd om denne store stund, og hvor
har ikke de mange som stundet og ventet på ”Israels trøst,” sett hen til denne
dag i troen blitt frelst ved det!
Og vi, den nye pakts barn, som har frelserens fødsel bak oss, burde ikke også vi
av hele vår sjel glede oss over at dagen er kommet, ”den dag som Herren gjorde.”
Ja, la oss med den gamle Simeon glede oss i Gud, vår frelser. La oss alle gå hen
til dette barn, som er oss gitt av Gud til frelse og forsoning for alle våre
synder. Hvor er det ikke salig og herlig, at dette Jesusbarn er min og din
frelser, dyrebare leser! Tenk for deg og meg gikk dette barn etter et liv i møye
og trengsel gjennom dødens smerte for å sone mine og dine synder!
Å, så la oss da ta dette barn og trykke det inn til vår sjel, så vi ved troen på
det kan få fred og glede i Gud, så vi engang også i himmelens herlighet kunne
lovsynge Jesus, som frelste oss fra jorden til Gud med sitt blod!
Hellige Ånd! – forklar Jesu store fødsel for våre sjeler; hjelp oss å komme til
Ham i troen og gledes i Hans kjærlighet! Amen.