Skynd deg!
Av A. Grimelund
Les:
Luk. 2, 15 – 20
Ja, det var visselig forunderlige ting, disse hyrder hørte og så, og det finnes
vel mennesker som blåser av slikt; men disse mennesker, hyrdene, må ha hatt et
ganske annerledes åpent sinn for himmelens tagn og tale, så de villig lånte øre
til Guds evangelium. Sannelig, her er noe å lære også for oss. Vil vi gå med
hyrdene og finne det de fant, så må vi også gå med det samme åpne sinn.
Det er ”en frelser” de har hørt om, det er en frelser de søker i Betlehem. Har
også du, kjære venn! – en slik trang? Finner du ingen trang hos deg selv til en
frelser, ja da har du visst ikke det sinn, at du kan gå med hyrdene og ha den
glede av det som de hadde; og da vet jeg ikke noe annet råd for deg, om du da
gjerne vil bli kjent med den sanne, evigvarende juleglede, enn at du må falle på
kne og be Herren selv gi deg det rette sinn til å høre Guds evangelium, slik at
det kan lysne for deg som for hyrdene, og du må høre som dem.
Uten Guds Ånd kommer du vel aldri dit hen; men Han venter også allerede på deg,
ja har ventet på deg like fra dåpens stund for å være hos deg og bli for deg
Ordets Ånd og Guds evangeliums talsmann.
Du må komme til å se og kjenne din trang som synder til en frelser, ellers blir
det visst aldri til alvor med å åpne ditt hjerte for dette evangelium: ”I dag er
det født dere en frelser!”
Men da blir også nettopp
dette evangelium riktig søtt for ditt hjerte.
Men har du fått et slikt inntrykk av budskapet om Kristus og i særdeleshet av
julens evangelium, så følg nå også, og det uten å nøle, dets drag på ditt
hjerte. Kom i hu, at det er Guds frelserkjærlighet, som taler gjennom det
og så å si roper: ”Se her er jeg, arme synder, se her er jeg!” (Jes. 65,1).
Og hva er det som gjør dette rop så søtt, uten erkjennelsen av, hvor helt det jo
svarer til, det som samvittigheten sier enhver, at han trenger til, når den får
lov til å tale fritt?
Men skal evangeliets banking på samvittigheten ikke tape seg igjen og bli uten
virkning, så må det høres på og adlydes med sin dragelse, mens det varmer
hjertet som best, mens det toner i hjertet; ”Min sol, min lyst, min glede, min
Jesus, sjelevenn, hvor lenges jeg å trede og komme til deg hen!”
For også om dette gjelder det, som profeten ved en annen anledning oppfordrer
til: ”Søk Herren mens Han er å finne, kall på Ham den stund Han er nær!” (Jes
55, 6).
Gi akt på hyrdene; om dem heter det, at de ”skyndte” seg
for å se det som var talt til dem. Skyndte seg
gjorde de; de ga seg ikke tid til koldsindige betraktninger og betenkninger.
Slike betenkeligheter svekker altfor lett viljen til å komme, og det er dette
som djevelen gang på gang søker å utslette Ordets virkning med, slik at han kan
ta såkornet bort, når han merker at den kanskje kunne spire.
Kjære, gi da ikke ditt hjerte tid til å bli kaldt, men gjør som hyrdene: ”Skynd
deg!”
Hvor hen da? Dit hen, hvor du ”finner Maria og Josef og barnet liggende i
krybben.” Dette gjorde jo hyrdene, og så har du i dem godt følge.
Men hvor finner du da den hellige familie nå? Det gjør du, den kan du hver dag,
også på denne annen juledag, finne i det som ”Herren har talt,” og det er i det
samme evangelium som har talt til ditt hjerte om Guds Sønns åpenbaring i kjød
til din frelse; for det er det store og herlige ved dette evangelium, at det
ikke er et foranderlig menneskeord, men den evige Gud, som taler og åpenbarer
seg i det, - det er Hans ord som aldri omskiftes, som er i går og i dag den
samme, ja til evig tid, og som selv ”la ned i oss ordet om forlikelsen” (2 Kor
5, 19).
Også i dag har du jo hørt det i Hans hus, vel ikke sunget av himmelske
hærskarer, men likevel sunget av en forsamling av Kristi folk på jorden, blant
hvilket Han har opprettet sitt forlikelsens embete med Ord og sakrament. Og hvor
klart har Han ikke åpenbart seg i dette sitt Ord, hvor kjennelig fylte Han ikke
huset med ”slepet av sin kåpe” (Jes. 6,1), mens Ordet ble forkynt, og sangen
jublet ut Hans navn, hvor mektig og likevel mildt lød ikke Hans stemme!
Hør og ta
vare på!
Av A. Grimelund
Les:
Luk. 2, 15 – 20
Ennå er det julehøytid (2 juledag), ennå lyder evangeliet: ”I dag er det født
dere en frelser” med høytidens varme dragende og talende til hjertene. Men,
kjære kristen! – har du nå fulgt dets dragelse, har du søkt og funnet din
frelser i evangeliet, så bli nå også ved å søke Ham; du trenger vel til å komme
Ham nærmere og nærmere; ”mens Han finnes,” og møtestedet med Ham er alltid det
samme, Han finnes alltid i evangeliet.
Det er en frelserkjærlighet som forkynnes i det, som visselig må forundre, ja
som overgår all vår tanke; hvem kan måle ut den!
Men la det nå heller ikke bli bare ved forundring over det, for all ting ikke;
ellers vil det gå deg som det gikk dem, som hyrdene talte til om dette. ”Og alle
som hørte det, undret seg over det som ble sagt dem av hyrdene” – heter det i
dagens beretning. Men om det ble noe mer enn forundring, hører vi ikke noe om.
Og hva hjalp vel dette dem? Det kan vel være, at det blir en lyttende
tilhørerskare, som fornøyer seg en stund over det forunderlige de hører, - så
mye kan vel også forundringen utrette. Men noen varig varmende glede kan nå
likevel ikke den høyeste forundring vekke.
Hvor mange
kommer det da ikke i Guds hus, som føler en forbigående glede over det som de
hører, kan også synge høyt med til Herrens pris, og – deretter gå bort for å
oppsøke ganske annen slags julegleder!
Det er ikke på den måte, vi skulle følge de kjære hyrder! Det er en annen
person, du heller bør ta til mønster; det er Maria. Om Maria heter det: ”Men
Maria tok vare på alle disse ord og grunnet på dem i sitt hjerte.”
Slik skal det være! Har du hørt det salige evangelium med åpent øre, og har du
merket en bevegelse av det i ditt hjerte, så gi akt på det, ta deg de ord særlig
til minne, ta dem omhyggelig inn i ditt hjertekammer og ”ta vare på” og ”grunn”
på dem der; det er Jesus som taler til deg i de ord, lar seg se og kjenne av
deg, - det er Jesus som tar bolig i ditt hjerte ved dem.
”Plant derfor mange Guds ord inn i deres hjerter og hukommelses hage! – råder en
from kirkelærer (Scriver) – ”la gudfryktig ettertanke, andektige sukk og tårer
være det som dere vanner dem med, og for at de desto bedre skal komme frem og
vokse, så luk opp av deres hjerte alle slags verdslige, kjødelige tanker, som
ellers vil kvele de guddommelige ords edle spire og himmelplante; da vil disse
vokse slik, at dere engang kan bære en uvisnelig krans av det."
Gjenfødelsens grunn og
frukt!
Av A. Grimelund
Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, som
etter sin store miskunn har gjenfødt oss til et levende håp ved Jesu Kristi
oppstandelse fra de døde, til en arv som er uforgjengelig og uflekket og
uvisnelig, og som er gjemt for dere i himlene - dere som ved Guds makt blir
holdt oppe ved tro, til den frelse som er ferdig til å bli åpenbart i den siste
tid. 1 Pet. 1, 3 – 5
Ja, Gud være evig lovet for sin store barmhjertighet i Kristus Jesus! Ingen
behøver mer å gå fortapt i den åndelige og evige døds grufulle mørke, ingen skal
på dommens dag kunne stå frem og anklage sin Skaper for å være prisgitt av Ham
til forskutte barns redningsløse fortapelse, ingen skal behøve å forbanne den
dag, da han ble født til å være menneske. For det er nå muliggjort gjenfødelse
for den som må fødes på ny for å se og komme inn i Guds rike: Faderen i himmelen
har dratt omsorg for, at med oppstandelsens påskemorgenrøde over vår Herres Jesu
Kristi grav, kan også et nytt livs morgen opprinne over alle dem som tar imot
Ham. ”Men alle dem som tok imot Ham, dem gav Han rett til å bli Guds barn, de
som tror på Hans navn. De er ikke født av blod, heller ikke av kjøds vilje,
heller ikke av manns vilje, men av Gud” (Joh. 1,12-13).
Det er ingen selvforbedring, ingen frukt av manneviljen, som betegnes med ordet
”gjenfødelse,” men det er en Guds barmhjertighetsgjerning, et nådens under, som
skjer med mennesket. Selve ordet ”gjenfødelse” skal si oss dette. Likeså lite
som noe menneske kan legemlig føde seg selv til verden, likeså lite kan noen
gjenføde seg selv åndelig; - det kan bare Han som selv er livets kilde. Bare den
levende Gud har makten til å oppvekke den åndelig døde til det nye liv i
Kristus, slik at det oppstår et nytt menneske, som er skapt etter Gud i
sannhetens rettferdighet og hellighet (Ef. 4,24).
Men spør du: Blir da nå alle mennesker gjenfødte, siden Kristus er oppstanden
fra de døde? Nei, visst nok ikke. Det heter jo ikke alle, men så mange som tar
imot Ham, dem har Han gitt rett til å bli Guds barn, de er født av Gud.
Det nye liv er et troens liv, som ikke blir andre til del enn dem som tror på
Guds Sønns Jesunavn, slik at de bærer Ham som sin frelser i hjertets tro, og
bare den Ånd som virker troen på Kristus i hjertet, nemlig Den Hellige Ånd, er
livsånden ved hvem gjenfødelsens nye liv fyller sjelens evner, slik at sjelen
får det lys i forstanden, at den har øye for Guds rike, den kraft i viljen, at
den får en annen glede, en annen lyst og lengsel enn før, den fred i
samvittigheten som verden aldri kan gi, men som er syndsforlatelsens fred med
Gud Uten Ånd, intet liv!
Visselig utfører ikke Den Hellige Ånd dette nådens underverk uten nådens midler:
Guds åpenbare Ord og hellige sakramenter. Først og fremst er jo visselig Ordet
det Åndens middel som Han forklarer Kristus og vekker troen på Kristus til live
i hjertet med; - for hvordan kan de tro på en som de ikke har hørt om? Og det er
Ordet, lagt til dåpen, som gjør dåpen til et nådens og livets vann og
gjenfødelsens bad, som det heter i den lille katekisme: og det er Ordet, lagt
til nattverden, som gjør den til en hellig nattverd med næring av Kristi legeme
og blod for det åndelige liv. Den Hellige Ånd er Ordets Ånd, ved hvem Jesu
Kristi evangelium finner inngang, og den som ikke har Kristi Ånd, hører ikke Ham
til (Rom. 8,6).
Men der hvor Han får inngang med Ordet, der virker det en gjennomgripende
sinnsforandring, så det ikke lenger er sinn for å synde imot Gud, men barnlig
lydighet og frykt for å gjøre Ham imot. ”I mitt hjerte har jeg gjemt ditt ord
for at jeg ikke skal synde mot deg,” synger salmisten i den 119de salme, vers
11.
Guds ord er sæden, som det nye liv spirer frem av, den Herre Jesus har selv kalt
det så (Mt. 13,3ff; Luk. 8,4ff); - og det er et såkorn som aldri blir for
gammelt til å spire og bære frukt, når det faller i den gode, av Guds Ånd, vel
bearbeidede og tilberedte jord.
Dette forsto apostelen Peter så godt; - derfor minner han også nettopp om det i
det samme kapittel, som vår tekst er tatt av: ”Dere er gjenfødt,” – sier han –
”ikke av forgjengelig, men av uforgjengelig sæd, ved Guds ord, som lever og
blir” (v.23).
Tidligere kunne det aldri sies, at Ordet er Åndens livssæd. Men at Ordet er
dette, og at denne sæd ennå og alltid er levende, det kommer av det, at det er
Hans ord, som ikke ble liggende i graven, men som oppsto for oss og lever for
oss alltid, ja som selv er Ordet, som treder oss levende i møte i Ordet,
slik at vi ser Ham i det og i Ham Faderen forklart (Joh. 14,9).
Ordets makt over hjertene er så stor, fordi det hviler på Kristi oppstandelses
grunn: ”ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde,” – heter det i vår tekst.
La det da aldri være fortiet, at gjenfødelsen alene er Guds verk, og la det
aldri være glemt, at det Åndens liv, som gjenfødelsen fyller sjelen med, er en
frukt av Guds ord, i hvilket Den Hellige Ånd forklarer Kristus.
Men er
dette sant så blir det samme ord også et godt grunnlag for håpet med sine
løfter, likesom et bed som skjønne blomster skyter opp i og åpner seg med
evighetsduft og glans.
Dette sier også vår tekst med klare ord: ”Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi
Far, som etter sin store miskunn har gjenfødt oss til et levende håp.” Og
kan det vel være tvilsomt, at den ”som er født av Gud,” den som er et Guds barn,
også har noe å håpe av Herren sin Gud, ja, at i selve den nye fødsel, er det
gjemt brev og segl på en rik arv? Er det ikke slik, at den som er barn, han er
også arving, nemlig Guds arving og Kristi medarving til det evige liv?
Det går allikevel ikke så sjelden slik, at Guds gjenfødte barn ikke kan fatte
noe riktig levende og fast håp om arven hos Gud; - de kan være ordentlig bange
for å gi fullt rom hos seg for det store kristne håp av frykt for, at det enten
skal bedra dem, eller at de skal bedra seg selv og henfalle til åndelig
sikkerhet og trygghet. De gjør ved sin fryktaktighet Guds ord tvilsomt og
mistenkt med dets tale om å være ”gjenfødt til et levende håp,” som om Gud var
et menneske, så Han kunne lyve, eller et menneskebarn, så Han skulle angre noe
(4 Mos. 23,19).
Men er da ikke dette svært ufortjent, er ikke dette synd? Ja, sier du, men
gjenfødelsen er jo dog en åndelig forandring inne i meg; - tør jeg da bygge på
en slik for meg selv skjult forandring? Hvordan kan jeg være viss på, at jeg
ikke dermed bygger mit håp på en løs grunn, jeg syndige og fattige menneske, som
alltid må si med Paulus: ”Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke. Men det onde som
jeg ikke vil, det gjør jeg” (Rom. 7,19). Bygger jeg ikke da på den løse sand?
Hvordan kan dette forholde seg?
Ja, slik spurte også Nikodemus en natt (Joh. 3). Men hør nå: du skal visselig
ikke bygge et gjenfødt Guds barns håp på din sinnsforandring, og hva du har
opplevd og følt. Men Herren har jo også sørget for en fastere grunn for ditt
barnekår og ditt håp, nemlig dåpens sakrament, Han har ikke biet, inntil du ble
så forandret, at du søkte Ham, men Han har selv først trådt deg i møte, med
gjenfødelsens bad i den hellige dåp og har selv opprettet sin nådepakt med deg,
ført deg inn i sin menighet, som Han har betrodd de hellige nådemidler, og der
satt deg i Den Hellige Ånds pleie, som virker gjennom midlene. Du er ved det
utkåret og inntegnet blant Hans folk, har slik sett fått brev og segl på ditt
barnekår og kan nå peke på det, når noen vil gjøre deg viss på, at du ikke har
noen fast grunn for ditt håp. Det er ikke på noe hos deg, håpet hviler på; - men
det er på Herren, - det er ikke du som var den første til å oppsøke Ham, men det
var Herren som oppsøkte deg først, - Han din frelser, som har kjøpt deg med sitt
blod, og det var ikke en skygge, en frelser i graven, men det var den døde og
oppstandne Jesus Kristus, den alltid levende frelser og talsmann som vel kan
være en garanti for sitt sakrament, slik at det skal stå fast og ikke tape sin
kraft.
Det er derfor apostelen Peter i dette samme brev også inntrengende holder dåpens
betydning frem og knytter den til Herrens oppstandelse, idet han sier: ”- det
som også nå frelser oss i sitt motbilde, dåpen. Den er ikke en avleggelse
av kjødets urenhet, men en god samvittighets pakt med Gud, ved Jesu Kristi
oppstandelse” (1 Pet. 3,21).
Nå er det visst nok med dåpens sakrament som med hele Guds nådes rikdom; - jo
større, jo mer dyrebar, jo mer uforskyldt denne er, desto mer kan den vel også
tas forfengelig og i lettsindighet enten slett ikke aktes på eller misbrukes til
en sovepute for et ubotferdig sinn som ikke bekymrer seg om gjenfødelse.
Men er det deg alvorlig om å gjøre, at du må være Hans barn og høre Ham til, som
”antok deg til sitt barn i den hellige dåp,” og er du bekymret over det, at du
ikke følger og lyder Ham med den troskap, som du lovte Ham i dåpen; - er dette
ditt hjertes tale: ”Jeg slipper Jesus ei, hos Jesus vil jeg blive;” da vær viss
på, at Han heller ikke glemmer sitt Ord og ikke svikter sin pakt, Han som har
kjøpt deg så dyrt til sin eiendom. ”For Gud angrer ikke sine nådegaver og sitt
kall” (Rom. 11,29); - ”Holder vi ut, skal vi også herske sammen med Ham.
Fornekter vi, skal også Han fornekte oss. Er vi troløse, så forblir Han trofast.
For Han kan ikke fornekte seg selv” (2 Tim. 2,12-13). ”For fjellene kan vel
vike, og haugene rokkes, men min miskunnhet skal ikke vike fra deg, og min
fredspakt skal ikke rokkes, sier Herren, Han som forbarmer seg over deg” (Jes.
54,10).
Det levende håp!
Av A. Grimelund
Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, som
etter sin store miskunn har gjenfødt oss til et levende håp ved Jesu Kristi
oppstandelse fra de døde, til en arv som er uforgjengelig og uflekket og
uvisnelig, og som er gjemt for dere i himlene - dere som ved Guds makt blir
holdt oppe ved tro, til den frelse som er ferdig til å bli åpenbart i den siste
tid. 1 Pet. 1, 3 – 5
Hva er det nå for ”et levende håp,” Gud, vår Herres Jesu Kristi Far, har
gjenfødt oss til i dåpen ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde? Det er, sier
apostelen, ”til en arv som er uforgjengelig og uflekket og uvisnelig, og som er
gjemt for dere i himlene.”
Guds barn har fått håp om en arv, da Gud gjorde dem til sine barn og sin Sønns
medarvinger; - de er i gjenfødelsens bad, blitt ”arvinger til det evige liv, som
vi håper på.”
Ingen far på jorden kan gi sine barn en slik arv, som Faderen i himmelen. Den
største arvelodd noen kan få etter sine jordiske foreldre er likevel ikke
sikrere, enn at møll og rust kan fortære den, tyver bryte inn og stjele den; -
og den som vil forsøke å slå sin sjel til ro med den slags rikdom, han er
visselig en dåre, døden kommer og river ham ubønnhørlig bort fra det alt sammen,
og hvem skal så det gods som han har samlet, tilhøre?
Men arven som den himmelske Far har ”gjemt i himlene” for sine barn i Kristus
Jesus, den er ”uforgjengelig,” den kan ingen makt røve fra arvingen eller gjøre
ham stridig, enn ikke døden; - den er tvert imot så vel ”forvart,” at den
nettopp da, - når forgjengelighetens støvdekke faller i døden, - tilfaller Guds
barn med full, ufordunklet og evig frydefull glans ved livets klare flod i Guds
paradis.
Har noen her på
jorden fått smilende enger i arv, de visner dog snart i vinterkulden, og de
skjønneste kranser tjener dog til sist bare til å dekke likkisten og synke med
den i graven. Men Guds nåde er en ”uvisnelig” krans, som først er fullt
utsprunget i evighetens vår, og da stråler som seierens krone om Guds barns hode
i Guds rikes evige sommer. Ikke noe jordisk smykke unngår besmittelsen av tidens
smuss og kan ikke bevares ren uten ved flittig renselse. Men Gud har oppbevart
et ”uflekket” smykke for sine barn, en kledning som er tvettet og gjort ren i
Lammets blod, og som deilig, uten plett eller rynke, omslynger den evig jublende
skare av forløste sjeler for Guds trone.
Slik er det store kristne håp, som allerede her på jorden legger sangen i Guds
gjenfødte barns munn. ”En arvedel er tilfalt meg på liflige steder. Ja, jeg har
en herlig arv!” (Slm. 16,6).
I sannhet, apostelen kan vel tale om ”en arv som er uforgjengelig og uflekket og
uvisnelig, og som er gjemt i himlene.” Intet under at Johannes fylt av dette håp
utbryter: ”Se, hvor stor kjærlighet Faderen har vist oss, at vi skal kalles Guds
barn, og det er vi. Derfor kjenner verden ikke oss, fordi den ikke kjenner Ham.
Mine kjære, nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli! Vi
vet at når Han åpenbares, da skal vi bli Ham like, for vi skal se Ham som Han
er” (1 Joh. 3,1-2).
Men la oss da også føye til med den samme apostel: ”Hver
den som har dette håp til Ham, renser seg selv, likesom Han er ren” (1 Joh.
3,3).
”Arven,” heter det i vår takst, blir ”ved Guds makt holdt oppe ved tro, til den
frelse som er ferdig til å bli åpenbart i den siste tid.”
Det er vel så, at håpet må bevares, noe som det ikke kan, dersom du overgir deg
til et liv i synd og glemmer den daglige renselse; - håpet blir bare bevart, så
lenge troen bevares ved daglig bønn, og den unngår heller ikke anfektelse. For
veien er trang til det evige liv, det er en selvfornektelsens vei, tornefull for
kjød og blod; - den kaller også til kamp mot fyrstedømmer og makter, mot
ondskapens åndehær i himmelrommet. ”Til kronen går man ei uti sin gode mak.”
Mang en snubling og mangt et fall blir det da å beklage og angre; - daglig
omvendelse, daglig renselse er nødvendig. Apostelen Peter måtte jo selv gjøre
denne bitre erfaring, da ”han gikk ut etter sitt fall og gråt bittert.”
Men er enn veien trang, så er det likevel rom nok for alle Guds gjenfødte barn,
og de har også mang en salig glede både enkeltvis og sammen med hverandre på
veien; - ja, veien er selv en levende vei (Hebr. 10,20), som styrker med fornyet
vandrekraft dem som går på den, og oppløfter hjertet og fyller sinnet med
”frimodighet ved Jesu blod til å gå inn i helligdommen” for nådestolen og daglig
”finne nåde til hjelp i rette tid.” Det er også nettopp det samme apostelen
mener, når han føyer til, at ikke bare arven bevares for Guds barn, men de selv
bevares, og det ”ved Guds makt ved tro, til den frelse som er ferdig til å bli
åpenbart i den siste tid.”
Det var ved Guds makt alene de kom til troen på Guds Sønns navn og ble gjenfødt
til det levende håp, og det er ved den samme Guds makt de blir bevarte i troen
og håpet inntil enden: Bevarelsen på veien mot målet er likeså vel Guds makts
pris, som gjenfødelsen var det. Både begynnelsen på salighetsveien og enden på
vandringen er Guds mektige nådes verk; - Han er den som både begynner og
fullender. Det du må gjøre, er å søke Ham med alvor om renselse. Det nye liv er
Guds, arven er Hans, Hans er riket og makten og æren for alt i evighet. Men så
mye vissere er da utfallet og så mye sikrere seieren.
”Gud være lov og pris,
Ja, Han alene,
Som lot oss Paradis
Så dyrt fortjene.
Vår Jesu kamp og strid
Til æresminne
Vi vil vår korte tid,
Stå fast og – vinne.”
Ønsker du da, kjære sjel, å vinne den uforgjengelige og uflekkede og uvisnelige
arv, som er gjemt for Guds barn i himlene, så vent ikke å fortjene den og søk
den ikke på en hovmodig og innbilt selvforbedrings vei; - for den er falsk og
gir deg bare et falskt håp; - men søk den i troen på den Herre Jesus, det er
dette som gir rett til å bli et Guds barn; - søk den på gjenfødelsens vei, som
er banet ved Guds makt. Bare dette kan redde deg.
Du er en synder, smittet av synd i tanker, ord og gjerninger, fortapt og fordømt
av Guds hellige lov til den evige død, la deg ikke innbille, at du kan
fremstille deg selv med noen som helst rett eller ros i Guds tempel og ad den
vei gå rettferdiggjort for Gud ned til ditt hus. Nei, synk heller på kne og be:
”Vær meg nådig, Gud, i din miskunnhet! Utslett mine overtredelser etter din
store barmhjertighet! For mine overtredelser kjenner jeg, og min synd står
alltid for meg. Se, du har lyst til sannhet i det innerste av hjertet! Så lær
meg da visdom i hjertets dyp. Gud, skap i meg et rent hjerte, og forny en stadig
ånd inne i meg! Kast meg ikke bort fra ditt åsyn! Ta ikke din Hellige Ånd fra
meg! Gi meg igjen din frelses fryd, og hold meg oppe med en villig ånd!” (Slm.
51).
Tred daglig frem for nådestolen med slik bønn og søk daglig dine synders
utslettelse i Jesu blod og kraft av Hans oppstandelse til vandring i det nye
livet.
Det er Han som må skjenke deg Guds barns levende håp og gjøre deg etter håpet
til medarving til det evige liv. Og Han som kom deg så kjærlig i møte med sin
nådepakt i den hellige dåp, å tro Ham, Han svikter ikke. Det skal stå, som står!
Hans pakt er fast! – forlater du ikke Ham, så forlater ikke Han deg.
Lovet være Herren og priset vå salighets klippe! Så ber vi da; - hør og bønnhør
i nåde:
Som du vil have oss, Guds Sønn,
Så må du selv oss gjøre!
Gi at vi ikke står imot,
Og spiller så din møye.
Selv du bøye
Vårt hjerte rett i bot,
Og siden søtt opphøye.