Adgang
i Jesu navn!
Av W. F. Besser
For Faderen selv elsker dere, fordi dere har
elsket meg og trodd at jeg er utgått fra Gud.
Faderen kan ikke hate dem som elsker Hans
Sønn. Hvordan skulle Han kunne annet enn å elske dem som blir ett med Ham i
kjærlighet til den elskede!
Ingen skal hindre oss i å gå like til vår Far i himmelen eller skille oss fra
den fullkomne gledes kilde i Guds kjærlighet.
"Men ett er føyd til," sier Luther, "det må du også ta med og
føye begge deler sammen, ikke sønderrive og forkvakle teksten, ta ett bort og
la ett annet stå igjen. For slik sier Han: "Faderen selv elsker dere, -
fordi dere tror på meg." For Han vil ikke sette seg slik utenfor, at de
skulle be utenfor og uten Ham. Men når vi har den rette mellommann i hjertet og
tror, at Han er kommet fra Gud og har utført Faderens befaling, - å ta bort vår
synd og død, da kan vi også selv be. For vi behøver ikke enda en Kristus som
skal be for oss, men denne ene Kristus er nok, som ved sin bønn har ervervet
oss og brakt oss frem." Så langt Luther.
- Likevel er det en art av Kristi forbønn, som de troende, som engang har fått
barnerett hos Gud, daglig trenger til: det er den forbønn som den store
yppersteprest straks etter i det 17de kapittel ofret til Faderen for sine
apostlers og hele sin menighets bevarelse og fullendelse, og som
Han til uuttømmelig trøst for sine fortsetter i himmelen - ja, ikke bare
fortsetter, men først nå lar strømme riktig kraftig ut, som det heter hos Rambach: "Men nå blir din bønn understøttet av
allmakten, da den forherligede menneskehet sitter i fullkommenhetens bolig; nå
kan du majestetisk tilintetgjøre Satans anklager, nå taler ditt blod kraftig
vår sak."
Hver gang vi ved å synde glir ut av Faderens kjærlighetsarmer, så griper Kristi
forbønn etter oss for igjen å løfte oss opp på Faderens skjød, og alle
velsignelser som ved Hans offer er ervervet én gang for alle, bli rakt til og
gitt oss ved Hans uavbrutte forbønn.
Disiplenes kjærlighet til Jesus var den gang visstnok enda svært ufullkommen,
likevel - oppriktig var den. Med sine svake troshender holdt de seg til Ham, så
tung og sørgelig Hans tale enn var for dem, - og fordi de holdt fast ved Ham,
elsket de Ham. Så rekker Han sine "elskede" sin styrkende Jesushånd
igjen og løfter dem vennlig opp til seg, idet Han sammenfatter hele sitt
vitnesbyrd, - som er foreholdt troen - om sin person og gjerning i de ord:
Jeg er utgått fra Faderen og er kommet til
verden. Jeg forlater verden igjen og går til Faderen.
Med disse ord overskuer Herren, idet Han står
ved dørterskelen til sin lidelses- og forherligelsestime, hele sin frelsesvei
fra himmelen ned til jorden og fra jorden igjen opp til himmelen.
Han gikk ut fra Gud som fra Faderen, som Han var hos i begynnelsen som det
evige Ord, som Guds enbårne Sønn, og - drevet av kjærlighetens makt - kom Han
til verden som Ordet, som ble kjød, som guddommelig Menneskesønn, verdens liv
og lys; igjen forlater Han verden - drevet av den samme kjærlighetsmakt - ved
lidelse og død og går til Faderen, som sin forløste menighets opphøyde hode,
forherliget med den herlighet som Han hadde fra evighet hos Faderen, som Han
utgikk fra.
Som den nedfarne og oppfarne bekjenner menigheten Ham og sammenfatter i denne
bekjennelse hele sin trøstefulle tro.
"Tredobbelt," sier J. Gerhard, "er den vei som Kristus har
vandret til menneskebarnenes frelse: Kjærlighetens vei, da Han, beveget
av uendelig kjærlighet, steg ned fra himmelen til jorden og ble menneske; lydighetens
vei, da Han for vår skyld ble sin Far lydig inntil døden på korset; herlighetens
vei, da Han, etter å ha fullendt sitt kalls bane, vendte tilbake til Faderen
idet Han fór opp til himmelen.
Allerede!
Av W. F. Besser
Den som tror på Ham, blir ikke dømt. Den som
ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns
navn.
Den som tror på Ham, den, som tror, at Guds enbårne Sønn er gitt hen for ham i
dødens og fordømmelsens dom, han "blir ikke dømt" - for det som hos
ham er skyldig til dommen, nemlig synden, det er allerede dømt og dødet på Hans
kors, som gikk i borgen for oss. Men den som ikke tror, - den, som forsmår den
Kristus som er gitt hen for ham, enten fordi han ikke vil være en fattig
synder, eller fordi han vil bli ved å være en frekk synder, han er allerede
dømt - for Guds vrede og lovens gamle forbannelse blir over ham. Han har
felt dommen over seg selv til den evige død ved det, at han har utelukket seg
selv fra det evigsalige liv, som alene leves i troen på Guds enbårne Sønns
navn.
"Ved den ytterste dom," sier Schemnitz,
"vil det ikke behøves noen lang inkvisisjon, - men dommerspråket vil
enkelt og likefremt lyde: Fordi du ikke har trodd, derfor er du allerede
dømt."
Hva som på den ytterste dag venter de vantro, det bor allerede på jorden i
deres sjels øde og mørke, bare at følelsen av den pine, å ikke ha den levende
Gud til trøst, vil bli skjerpet og være ublandet, når det ingen avgud og ingen
verdens fortryllelse, som sjelen, om så bare for noen minutter, kan
tilfredsstille sin kvelende tørst ved, ikke mer er å finne.
- Omvendt: Det som vil gjøre de troende salige i all evighet, det er allerede i
tiden deres liv og deres salighet, bare at gleden i Guds kjærlighet i Kristus
vil gå over til ublandet fryd, når ikke mer noe annet navn enn Guds enbårne
Sønns saliggjørende navn helt og aldeles vil oppfylle de saliges sjeler. - Den
som tror, blir frelst - den, som ikke tror blir fordømt - å, hvordan er det
mulig at noen ikke tror, ja at bare få tror? Forhen forundret Nikodemus seg
over, at mennesket kunne bli født på ny - forstår vi ham ellers rett, så har
han nå forundret seg over, hvordan noensinne et menneske ikke kan bli
gjenfødt, og hans sjel har spurt: Herre, hvordan kan det gå til, at det finnes
slike, som ikke tror og derfor allerede er dømte?
Den
kommende åpenbaring
Av W. F. Besser
Og de sa til hverandre: Brant ikke vårt
hjerte i oss da Han talte til oss på veien og åpnet Skriftene for oss! Luk. 24, 32
Hos disse disipler var altså Herrens lengsel
oppfylt: deres hjerter brant, antent av den ild som Han hadde talt om. "Og
hvor jeg skulle ønske at den alt var tent!" (Luk 12, 49).
Men den fakkel som Den Hellige Ånd antente deres hjerter med Kristi kjærlighets
ild ved, var Guds ord. Da Ordet ble åpenbart for dem, da de fant Israels
frelser i det og kastet de første trosblikk inn i Hans lidelses og Hans
oppstandelses hemmelighet, - da de merket, at deres elskede Herre allerede var
i herligheten, - da overveldet hellig glede dem, deres hjerter glødet i
brennende andakt og flammet opp i fyrig kjærlighet. De erfarte det som bruden
sier i Høysangen: "Min sjel var ute av seg selv over Hans ord" (Høys. 5,6).
"Ved denne Hellige Ånds ild, som antentes i hjertet, ved det guddommelige
ord," sier Gerhard, "blir våre hjerter løftet opp til Herren, lyser
av Guds erkjennelse, brenner av Guds kjærlighet og stråler, renset fra de
kjødelige lyster. Likesom ofrene i Det Gamle Testamente ble fortært ved ild
ifra himmelen, til en søt duft for Herren, slik springer denne åndelige ild ut
av den bønnens inderlighet som er et behagelig offer og røkelse for Herren;
likesom Elias fór på ildvogn opp til himmelen, så
antenner denne ild en inderlig kjærlighet til Gud i oss og river oss med sin
flamme likesom henimot himmelen, slik at vi trakter etter Kristus, som er der
oppe, og lengter etter å være hos Ham - for heller ikke disiplene taper Kristus
på samme måte av sinn som av øynene, men strekker seg ut med desto mer
brennende hjerter, desto mer lengselsfullt etter Ham og taler desto mer ivrig
om Ham, jo mer plutselig Han var forsvunnet for deres blikk."
Salige er de som med den bekjennelse:
"Brant ikke vårt hjerte i oss da Han talte til oss på veien og åpnet
Skriftene for oss!" tør hilse den Herrens dag, da Han skal sees av alle de
oppstandnes opplatte øyne. Nå vandrer vi med Ham på veien, og Han taler med oss
gjennom Skriftens ord; der gjelder ennå den pakt for oss: "Salige er de
som ikke ser, og likevel tror" (Joh. 20,29); - men når vårt hjerte bare
for hver dag blir mer brennende av kjærlighet og lengsel til Ham, så er det
også for oss beskåret en stund, da all blindhet med det dødelige kjøds forheng
dras bort fra øyet, slik at det, helbredet for evig for all dunkelhet, skuer
den Herre Jesus ansikt til ansikt.
"Evig uforglemmelige timer opplevde disiplene," sier Løhe, "timer, hvis minne Den Hellige Ånd også har
aktet det verd å oppbevare for bestandig for menigheten, i det skrevne
ord.. Skriften sammenheng med Guds rike måtte da stå klar for deres ånd,
og i denne rene, lyse strøm av den guddommelige nådesordning
har de vel befunnet seg likesom i himmelen. Vi har bare en stille lengselsfull etterskuen inn i disse for lengst forsvundne
tider. En lovprisning av Kristi herlighet, som den gang var forunt disiplene,
blir ikke oss til del. Men det vil komme en tid, da vi skal finne erstatning og
bli skadesløse for all mangel, for hvert savn, og inneha tilfredsstillelse av
vår lengselsfulle attrå; om enn denne tid synes å nærme seg langsomt, vil vi
likevel, når den åpenbares, erkjenne hvorfor den drøyde; vi skal si: Din
dveling er en iling. Da skal vi også erkjenne Ham som Han er, og vi skal bli
som Han er, - også vårt legeme skal være likt Hans forklarede legeme. - Nå
fatter vi det ikke, og hvor mye lys det enn går opp for oss av slike
betraktninger, - det blir dog allikevel meget dunkelt for oss; vår erkjennelse
er likesom en lys sky, som, om den enn er full av lys, likevel skygger. Likevel
vet vi nok for å fryde oss i Jesu oppstandelse og i vår egen kommende
oppstandelse, og for å rette all vår lengsel, all vår streben dit hen, at vi
ikke forsømmer de rettferdiges oppstandelse, men meget mer kan erkjenne hele
vårt liv for en "imøtekomming" til oppstandelsen. Vinner vi frem til
den, da vil vi ikke bare skue alt i lyset, det som her må forbli dunkelt for
oss om de forklarede legemers tilstand, men vi vil i lyset erfare det, erfare
det på oss selv, - vil være, leve og vandre som vår Herre og med Ham. Da vil
det vel ikke mer gis noen gang til Emmaus, men saligere gang ut og inn av Hans
høyt berømte stads porter."
Den
urene ånds tilbakevenden!
Av W. F. Besser
Når den urene ånd er faret ut av et menneske,
går den gjennom tørre trakter og søker hvile. Når den ikke finner det, sier
den: Jeg vil vende tilbake til mitt hus som jeg fór
ut av. Og når den kommer dit, finner den det feid og pyntet. Da går den bort og
tar med seg sju andre ånder, verre enn den selv. De går inn og bor der. Og for
det mennesket blir det siste verre enn det første.
Av hvert menneske må den urene ånd fare ut, om det skal bli hjulpet.
Ikke er dette å forstå, som om enhver skulle være legemlig besatt av djevelen,
men ethvert naturlig menneske, kjød født av kjød, er i djevelens makt, som Guds
finger, som rører ved oss i den hellige dåp, redder oss fra.
- Hva og hvor de tørre trakter, som den urene ånd går gjennom, er, vet vi ikke
med sikkerhet. det er tilstrekkelig å vite, i hvilken krok av vårt hjerte han
har sneket seg inn; på hvilke andre steder han driver omkring for å
tilfredsstille sin lyst til å ødelegge, bekymrer oss ikke. Likevel, la oss tenke
på, at i en betydning er et tørt sted for djevelen, ethvert sted som er blitt
et blomstrende og med livets vann overgitt sted for Gud.
Når det altså er kommet en stor og alminnelig vekkelse over en menighet, så
finnes det mange tørre steder for den urene ånd som er fart ut; han går
omkring, men kan ikke komme inn noe sted og finne hvile, for overalt står Jesus
i veien for ham. Da skuer han harmfull tilbake på sine tidligere boliger, på de
omvendte synderes sjeler, som han frekt kaller sitt hus, hvor han kjenner alle
rom nøye, alle ut- og innganger. "Aller helst" sier biskop Leo,
"forvandler djevelen seg til en lysets engel og besnærer de sjeler som har
unnsluppet ham, i de synder som de før var bundet i, igjen. Han kjenner sine
folk og vet å avlure enhver hans svake side." Og se, i et hus finner han
døren åpen for seg! For han finner det "ledig."
Den reddede synders øyne hviler med velbehag på den store forandring som har
skjedd med ham; han tenker, at det har ingen fare mer, og hører opp med å våke;
han finner seg selv så herlig smykket og helt forandret, at han helt overser de
forrige fristelser; kort sagt, han er blitt trygg og sikker, lei av den daglige
omvendelse. Et slikt smykke passer den urene ånd fortreffelig. Gjennom disse æresporter drar han inn i sitt gamle hus.
Tidligere bodde han der inne og romsterte som han selv ville; nå bærer han seg
finere ad; av det kristelige smykke, de edle tanker og den riktige erkjennelse,
den ømme følelse og de rene seder hos det menneske som Den Hellige Ånd har besøkt,
betjener han seg nå av til det rede, som han ganske hemmelig legger sine egg i.
For ikke alene, men med sjufold forsterkning vender den onde ånd tilbake.
Nettopp sju tar han vel med seg, for at de i satanisk forening med
hverandre skal forderve dette menneske; tallet sju er forbundets tall.
Disse sju ånder er verre enn ham selv. Verre, så vel fordi de går finere til
verks, forkledde som lysets engler, som fordi de holder sterkere ved, idet de
forgifter sjelen i dens innerste krefter og forskanser seg der inne.
Til disse ånder hører den svermerånd, som lærer å
forakte Guds klare ord og å vende seg til særegne innskytelsers fabler; videre
en dyp søvns ånd, som ved den falske trøst, at alt dette vet dere jo allerede,
forherder sjelen mot ethvert Guds grep og nåderike dragelser; og endelig
antikristens ånd som hever seg over alt, det som heter Gud eller gudstjeneste,
ikke bare frekt spottende mot det, men også idet den utgir seg selv for å være
Gud, og virker med all slags løgnaktige krefter til forførelse.
Det er et gruelig slektskap med djevlene som tilbakefallet
bringer den frafalnes sjel i. De himmelske skytsånder flykter bort, og et
selskap fra helvete spiller ball med den fortapte.
- Slike dobbelt dødes frafall pleier ikke å åpenbares plutselig. Senere, etter
at de sju har ruget ut deres helvetesegg, blir det verre med det menneske enn
før. Ord og gjerninger, sprunget ut av vanvittig hovmod, dyrisk kjødslyst og
morderisk hat bryter frem og betegner de urene ånders bolig.
Men slik som det går den enkelte sjel, når den ånd som har fart ut vender
tilbake, slik går det også hele folkeslag. Se bare på de folkeslag, hvor
Herrens lysestake engang sto, men er blitt støtt bort for deres ubotferdighets
skyld! (Og tenk bare i nyere tid, på nazityskland og kommunistregimene i de
tidligere kristne land i Europa! Red anm.). Hvilken årvåkenhet og frykt må det da ikke
alltid finnes hos de kristne, så de ikke med noen ting på ny skal åpne hjertets
herberge for djevelen!
Det
er ennå rom!
Av F. W. Besser
Da tjeneren kom tilbake, fortalte han sin
herre dette. Da ble husbonden harm og sa til tjeneren: Gå i hast ut i byens
gater og streder, og før hit inn de fattige og vanføre og blinde og lamme.
Nettopp derfor, - fordi Hans kjærlighet er så
alvorlig og stor - er også Hans vrede så alvorlig og så stor over dem som
forakter Hans kjærlighet. Men nattverdbordet forblir likevel beredt - Han lar
det ikke rydde av, hastigere innbyr Han andre gjester - "for Han har
beredt allting slik," sier Luther, "at Han må ha folk, som eter,
drikker og er glade, om Han så skulle skaffe seg dem av steiner."
Men Han befaler å innby fattige, krøplinger, lamme, blinde, nemlig
"tollere og syndere," som vil komme til Jesus, fordi de føler sin
fattigdom, lamhet og blindhet og ikke lar seg hindre i å komme av åkere, okser og hustruer.
Til disse gjester skal tjeneren ikke bare si: "Kom!" men han skal
også føre dem inn. Jo større synderes trang og villighet er, desto mer
inntrengende og alvorlig er den guddommelige kjærlighets imøtekommenhet og
arbeide for deres frelse.
Og tjeneren sa: Herre, det er gjort som du
bød, og det er ennå rom.
De arme krøplinger, lamme og blinde hadde
latt seg føre inn - det var de åndelig arme - disiplene sammen med den lille
hop av Israels folk som hadde sluttet seg til frelseren. Men det var ennå rom
ved nattverdbordet.
Jo flere gjester tjeneren fører hjem, desto mer åpner Guds rike nådes rom seg,
- og Han unner alle vansmektende en plass ved sitt rike vederkvegelses bord.
Å, min sjel, ta plass ved nattverdbordet, hvor det også er dekket på for deg:
"Så kom da, den som mødig er,
Og hver som engstes komme her -
Hos Ham er fred, hos Ham er ro
For dem som angrer synd og tror."
Over dette Bibelord: "Og tjeneren sa:
Herre, det er gjort som du bød, og det er ennå rom," holdtes liktalen over August H. Francke.
Salige er de tjenere hvis livsløp ligger i disse ord.
Guds
søkende kjærlighet
Av W. F. Besser
Eller om en kvinne har ti sølvpenger og
mister én av dem, tenner hun ikke da et lys og feier huset og leter nøye til
hun finner den?
Meningen av denne og den foregående lignelse
(om den bortkomne sauen) er en og den samme; begge skal skildre Guds kjærlighet
til syndere i Kristus Jesus for oss.
Likevel vil frelseren ved lignelsen om sølvpengen enda mer inntrengende si,
hvor mye de fortapte syndere dog ligger Ham på hjertet. For det er klart, at en
mann som har hundre sauer, lettere kan tåle tapet av det ene, han har mistet,
enn en fattig kvinne tapet av den ene sølvpengen av de ti hun har.
Derfor skildrer også Herren så omstendelig den umake hun gjør seg ved å lete
etter den.
I Guds hjerte bor det altså en barmhjertighetsdrift mot syndere, som
ligner en fattig kvinnes lengsel, når hun under stor møye leter etter en
sølvpenge som er uunnværlig for henne.
Å, gid vi kunne lære, hva det er for en kjærlighet som dag og natt trakter
etter oss, og hvor dyrebar vår sjel er aktet hos Gud.
Villfarende sauer, sølvpenger som ligger mistet i støvet,,
fortapte i synd og elendighet, det er vår tilstand, - og i denne tilstand er vi
gjenstand for den guddommelige søkende kjærlighet.
Akk, hvor kjær har dog ikke Herren menneskenes barn!
- Noen fortolkere mener, at likesom den Herre Jesus Guds Sønn, stilles frem for
øynene våre under bildet av hyrden og siden Gud Fader under bildet av en far,
som har to sønner, slik skal vi her i kvinnen ha et bilde av Gud Den Hellige
Ånd, som jo med all flid både begynner og fullender omvendelsens verk i
synderens hjerte, og ikke lar seg avskrekke ved det mørke og urene hjertes
gjenstridige natur, akkurat som hos kvinnen, som ikke ved alt det støv, hun
måtte innånde ved å feie huset, lar seg avholde fra å lete.
Og det er sant, at også Den Hellige Ånds ømme og sterke, utrettelige og
oppofrende kjærlighet skinner oss klart i møte av denne lignelse.
Hans
ord står fast!
Av W. F. Besser
Sannelig sier jeg dere: Denne slekt skal
slett ikke forgå før det er skjedd alt sammen. Himmel og jord skal forgå, men
mine ord skal slett ikke forgå.
Hermed stadfester Herren sin tale og gir oss et
særegent pant og tegn på at Hans uforgjengelige ord er sant og visst. Dette
tegn er jødenes slekt. Denne slekt, denne onde slekt, som forkastet sin
konge, skal ikke då ut.
Det er ikke en ubetydelig omstendighet, at den jødiske slekt like inntil denne
dag finnes i verden, så uutslettelig, så ublandet med andre slekter, så
kjennelig, så fullkomment i skikkelse av et tegn.
"Se på jødene," sier Naeman,
"et folk av idel profeter iblant alle jordens folkeslag og slekter.
Går det en jøde forbi meg, nokså fattig, laset og smussig, nokså nedsunket i
list og løgn - jeg har likevel stor respekt for ham, og må hilse den mann og
bøye meg - for her er Guds finger, ja, den trofastes og sanndrues røst, og hvor
guddommelig, hvor forferdelig, hvor mektig og hvor stor er den ikke! Allerede
en Bileam har måttet bevitne det. Den stakkars jøde
sier også til meg: "Gud er ikke et menneske så han skulle lyve, heller
ikke et menneskebarn så han skulle angre. Skulle han si noe og ikke gjøre det?
Skulle han tale og ikke sette det i verk?" (4 Mos. 23,19).
Da Fredrik den Store engang spurte Gellert, hva han
syntes om Kristus, svarte denne: "Hva synes deres majestet om Jerusalems
ødeleggelse?"
En annen, som fikk det samme spørsmål, sa seg å anføre et slående bevis på
sannheten av Bibelens ord, i et eneste ord: "Jødene."
Herren, som bærer alle ting ved sin krafts
ord, bærer ved Ordet, som Han har talt i vår tekst, den slekt, som Han selv
nedstammer fra etter kjødet, like inntil enden, og ingen menneskelig
rådslutning, ingen menneskelig makt vil imot Hans vilje kunne gjøre noe annet
av jødeslekten, enn det er. Israels hjelp og redning ligger ved verdens ende.
Da skal det bli lys, og Gud vil hjelpe det. Inntil den tid vil enhver jøde, som
vi ser, være et tegn og et vitnesbyrd, for oss, om at Jesu ord har og beholder
makten, at de er sannferdige, at alt vil komme, som Han har sagt.
Slik besegler den jødiske slekt, som ikke går til grunne, Herrens tilsagn:
"Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal slett ikke forgå." Når
himmel og jord skal gå til grunne med stort bulder, elementene komme i brann og
oppløses, og jorden og alt det som er på den skal brennes opp (2 Pet.3,7,10 -
Åp.20,11 - 21,1), da skal Herrens ord leve og lyse i den nye himmel, og på den
nye jord med en skrift, hvis bokstaver er virkelighet
Fordi Herren ikke forgår, derfor forgår heller ikke Hans ord - for i Hans ord
har vi Ham, Hans liv og Hans Ånd. Vi lever i Hans rike, når vi lever av Hans
ord, og vi har mottatt et urokkelig rike, fordi vi tror på dette rikes
uforgjengelige ord.
Herrens ord blir til evig tid (1 Pet.1,25). "Hans ord," sier Luther,
"gjelder mer for Ham enn himmel og jord, som Han gjennom sitt ord holder
oppe."
Å, du dyrebare ord! La oss daglig be, at vi måtte bli lik engelen
(forstanderen) for menigheten i Filadelfia, til hvem
frelseren lot skrive: "For du har liten styrke, og har holdt fast på mitt
ord og ikke fornektet mitt navn... Fordi du har tatt vare på mitt ord
om tålmodighet (det er ordet om korset), vil jeg fri deg ut fra den
prøvelsens time som skal komme over hele verden, for å prøve dem som bor på
jorden. Jeg kommer snart! Hold fast på det du har, for at ingen skal ta din
krone" (Åp. 3,8-11).
Herligheten
i Hans bortgang
Av W. F. Besser
Dere hørte at jeg sa til dere: Jeg går bort,
og jeg kommer til dere igjen. Dersom dere elsket meg, ville dere glede dere
over at jeg går til Faderen, for min Far er større enn jeg.
Sammenhengen mellom disse ord og den
foregående tale angir Gerhard slik: "Etter at Herren hittil har erklært,
at Hans bortgang, hvis forkynnelse forferdet disiplene, ville være gagnlig for
dem, sier Han nå videre, at Hans bortgang vil være ærefull for Ham. Etter at
Han har sagt dem, at Hans bortgang ikke er noe tap for dem, tilføyer Han nå, at
den er en vinning for Ham. I det foregående trøstet Han disiplene, at de ikke
måtte forferdes for deres egen skyld; nå trøster Han dem med, at de ikke må
forferdes for Hans skyld."
Odet: "Jeg går bort," hadde
disiplene visstnok hørt, og deres hjerte var blitt fylt av bedrøvelse over det,
slik at trøsten: "Jeg kommer til dere igjen," vanskelig fant inngang
hos dem. Vel hadde de Herren kjær; men de var ennå ikke fullkomne og ennå ikke
lutret i kjærligheten. Hadde de elsket Ham åndelig, ikke bare som den mann som
etter deres mening skulle forløse Israel, men som den Guds enbårne Sønn som
måtte gå inn til sin herlighet gjennom lidelse, da ville de ha gledet seg over,
at Han sa: "Jeg går til Faderen;" gledesordet:
"til Faderen" ville ha gjennomstrålt og rikelig forsøtet
sørgeordet: "jeg går bort," for dem. For hvordan kunne det annet enn
å være gledelig for Jesus - og fordi det er det for Ham, så også for dem som
har Ham kjær - at Han går til Faderen? Fra tjenerskikkelse til majestet, fra
ringhet til høyhet, fra skjensel til ære, fra lidelse til herlighet, hvordan
skulle ikke dette være en glederik gang?
I denne sammenheng vil det ord være å forstå,
som kaster et klart gledeslys over Sønnens bortgang: "For min Far er
større enn jeg."
De lettferdige misbruker dette ord til deres egen forvillelse; men allerede den
store lærer Basilius gir å tenke over, hvilken
verdighet som må tilhøre den, i hvis munn forsikringen: "Min Far er større
enn jeg," har mening og betydning, - en forsikring som ikke er nødvendig
for noe menneskebarn.
Luther treffer ordets mening rett: "Jeg går dit hen, sier Han, hvor jeg
vil være større enn jeg nå er, nemlig til Faderen. For det rike som jeg skal
innta ved Faderens høyre, er over alle ting, og det er bedre, at jeg fra
ringheten og svakheten (som Han vandret på jorden i, da Han måtte lide og dø)
treder inn i makten og herredømmet, som min Far er i og regjerer i den
allmektige majestet. Slik er det riktig talt, om Hans nærværende embete, som
Han førte på jorden: "min Far er større enn jeg," ettersom jeg nå er
en tjener; men når jeg igjen kommer dit hen til min Far, da skal jeg være
større, nemlig så stor som min Far er, - jeg skal herske i like makt og
majestet som Han."
- Han som er Gud med Faderen, Ham lik i makt
og ære, som vår tekst så kraftig bevitner, Han har i sin fornedrelsesstand gitt
avkall på den guddommelige storhet og herlighet og har i sitt kjøds dager ofret
bønn og gråt, ropende fra det dype med sterkt skrik til Gud i det høye; men
etter at Han er blitt fullendt i lidelsens lydighet, idet Han full av
sønnekjærlighet gjorde slik som Faderen hadde befalt Ham, er Han blitt opphøyd
til den storhet, som Han som det evige Ord i begynnelsen var hos Gud og var Gud
i.
Etter denne sin herliggjørelse lengtet Jesus inderlig, og den rette kjærlighet
til Ham måtte ha gjort disiplene til deltagere i Hans glede over Hans
herliggjørelse, likesom jo den rette kjærlighet til våre som dør salige og går
inn i paradiset, forvandler bedrøvelsen over vårt tap til glede over deres
vinning.
Det gis ingen glede, som kan være av så himmelsk smak, som kjærlighetsgleden
over, at Jesus er blitt kronet med seier og ære. Kjenner du denne glede?
Prøv deg bare, - om du av hele ditt hjerte ber den bønn: "Helliget vorde
ditt navn," om det gleder deg, når den bønnhøres!
Elsket vi Gud over alle ting, da skulle Hans navns herliggjørelse ved Hans
rikes komme og seier glede oss over alle ting, ikke først og fremst for vår egen
salighets skyld, men først og fremst for Guds æres skyld, som triumferer over
alle denne verdens fyrstes anslag.
Likevel, om også først og fremst for Jesu
skyld, av ren kjærlighet, så dog dernest også for deres egen skyld skule
disiplene ha gledet seg over, at Han gikk til sin Far, som er større. For det
var også gagnlig for dem, at Menneskesønnens fornedrelse, som Han en liten
stund var mindre enn Faderen ved, gikk over til en opphøyelse, ifølge hvilken
det er gitt Ham all makt i himmelen og på jorden, for at Han, "som riket
tilkommer som Gud, og som fører septeret som menneske," - ved talsmannens
sendelse i sine troendes hjerter kan gjøre dem salige og bevare dem i sitt nådes- og fredsrike, inntil de åpenbares med Ham i
herlighet.
"Derfor skulle vi trolig glede oss," sier Luther, "og ikke
forferdes over Hans bortgang, fordi Han ved det blir en stor, mektig Kristus og
også vil gjøre sine stakkars små kristne store."
Herrens
velsignelse gjør rik
Av W. F. Besser
De gjorde så, og de fanget så mye fisk at
garnene holdt på å sprenges. De vinket da til lagsbrødrene
i den andre båten at de skulle komme og ta i med dem. De kom, og de fylte begge
båtene slik at de holdt på å synke.
"Sølvet er mitt, og gullet er mitt! sier Herren, hærskarenes Gud" (Hag. 2,8). Ham hører også alle fisker til, og Han lar dem
gå i garnet til hvem Han vil. Ja, Herrens velsignelse gjør rik. Arbeide må vi,
- men velsigne må Gud - hvor Gud ikke legger noe ned, der finner en heller ikke
noe, om så hele verden arbeidet seg til døde for det.
"Det ikke er sikkert at de som er lette på foten, vinner løpet, eller at
heltene seirer i krigen, eller at de vise kan få seg brød, eller at de
forstandige kan vinne rikdom" (Pred.
9,11). Peter innså nok, at hans anstrengelse ikke hadde utrettet dette, - men
Herrens ord og velsignelse hadde gjort det. Hadde han gjort den rike fangst om
natten, så ville han ha tilskrevet seg selv det og tenkt, at han ikke trengte
noen til det.
Lagsbrødrene i den andre båten så nå, at Peter ikke
forgjeves hadde adlydt Herren, og de kunne ta del i den gitte velsignelse:
begge båtene fyltes helt, slik at de var nær ved å synke. En arbeider, en annen
kommer inn i hans arbeides velsignelse.
Hva ville vel du ha gjort nå, i Peters sted? Hva slags tanker faller deg først
inn, når Gud noensinne lar en gjerning lykkes for deg, utover hva du kunne be
om eller forstå?
Hør
Herrens ord! – nå!
Av W. F. Besser
Da sa han: Så ber jeg deg, far, at du må
sende ham til min fars hus – for jeg har fem brødre – for at han kan vitne for
dem, så ikke også de skal komme til dette pinens sted.
Den rike manns sjel har altså den klareste erindring om sitt liv på jorden og
om sine brødres liv; han føler at hans tilstand er høsten av hans jordiske
utsæd. "Skulle noen," sier Løhe, "ha
lyst til å fortolke den nøyaktige og pinende erindring om dette liv som vi
finner hos den rike mann, som straff, men derimot nære tvil om også de fromme
beholder minnene om det timelige liv, så kan vi overbevise ham og gi et fullt
tilfredsstillende bevis for de saliges erindring om dette liv. Er da ikke også
Abrahams sjel, som den rike mann taler med, og som taler med den rike mann
igjen, en menneskesjel som har gått fra dette livet til hint, ja en fyrste for
alle salige sjeler som kommer etter, og som alle andre sjeler samler seg hos?
Og denne patriarksjel har ikke bare erindring om sitt eget jordeliv, den har
overhodet den klareste innsikt i menneskenes jordiske tilstander. Den har
kunnskap om mennesker som har levd på jorden lenge etter den, kunnskap om Moses
og profetene; ja, den synes å ha fullkommen underretning ikke bare om deres liv
og gjerninger, som var slike fyrster i Guds rike, som Moses og profetene, den
kjenner Lasarus' jordeliv, den kjenner den fordømte rike manns jordeliv, den
kjenner livet til den rike manns brødre, som ennå er på jorden; den har altså
fortløpende kunnskap om det som skjer her. Hvilken sammenheng viser ikke vår
tekst, at det finner sted mellom dette og hint liv, hvilken deltagelse blant
Guds hellige i hin verden for deres skjebne som ennå kjemper her! Sannelig, med
blikket henvendt på denne tekst, er det slett ikke noe vågestykke å strekke den
glede som finner sted hos Gud og Hans engler over en synder som omvender seg,
ut, også til de fullendte rettferdiges ånder, som ifølge Hebr. 12 bor med de
hellige engler i en og samme stad, det himmelske Jerusalem. De, ettersom de
selv var syndere, volder en synders omvendelse dem en enda større glede enn
selve englene. Og når en meddelelse kan finne sted fra pinens sted til fredens
sted, hvorfor skulle ikke da Faderhusets innbyggere stå i samfunn med hverandre
og slik fremfor alt kunne kjenne og gjenkjenne hverandre? Hvor langt sikrere
grunn for vår tro på et samfunn og et salig samliv imellom de forløste sjeler
har vi ikke i denne teksten."
Skjedde brorens bønn i helvete av kjærlighet til de fem brødre på jorden?
Da var jo den rike mann ennå ikke fullkomment lik djevelen; for han ønsker at
alle mennesker skal komme til hans pines sted. Har han kanskje fryktet for sine
forførte brødres bebreidelser i helvete? Kanskje også det; men hovedsakelig var
han fylt av bebreidelse og bitterhet imot Gud, av hvis kjærlighet han ennå ikke
hadde noen erkjennelse. Abraham forstår meget vel den rike manns mening og sier
til ham:
De har Moses og profetene. La dem høre
dem!
Mannen, som selv var i pine, ville altså
velte all skyld bort fra seg og over på Gud, - på Gud, som han hatet (i alle
sine ord nevner han ikke engang Guds navn). Han var ikke blitt tilstrekkelig
oppfordret til å gjøre omvendelse; han hadde ikke kunnet ane, at det i
evigheten gas en kval lik den han led. Men i dette løy han for seg selv. Han hadde,
likesom hans brødre, hatt Guds ord; Moses og profetene, som lever i deres
skrifter, hadde vitnet for ham, om det han nå følte i sin nærhet og så i det
fjerne; men han hadde bare ikke hørt på dem, han hadde foraktet dem. Og han
foraktet sannhetens ord like til denne stund, for:
Han sa: Nei, far Abraham! Men kommer det
noen til dem fra de døde, da vil de omvende seg.
Nei! Altså ennå det samme forherdede og
gjenstridige hjerte, som ikke vil gi Gud rett, men vil mestre Ham og velte
skylden over på Ham! Ennå den samme uvitenhet om frelsens vei! Vel bringer han
nå ordet omvendelse, som i livet hadde vært ham høyst imot, over sine
lepper, men forstår ved omvendelse ikke noe annet enn et nødtvungent middel mot
helvetes pine. Og nå skal Gud ha forsømt ham; med Ordets forkynnelse skal ikke
noe kunne utrettes! Dersom Lasarus hadde vært oppstanden fra de døde og var
kommet i mitt hus, vil han si, da ville jeg ha trodd på himmel og helvete og
omvendt meg! Men han lyver, og i hans samvittighet heter det: "Du har ikke
villet."
Men han sa til ham: Hører de ikke Moses og
profetene, da vil de heller ikke la seg overbevise om noen står opp fra de
døde.
"Skal ikke et folk søke til sin Gud? Til
ordet og til vitnesbyrdet! – Dersom de ikke taler i samsvar med dette ord, så
er det ingen morgenrøde for dem" (Jes.
8,19-20). Slik er det skjedd; jødene som forakter Moses og profetene, som
de har, men ikke hører, de farer vill i mørket. En annen Lasarus er oppstått
fra de døde; (Joh. 11,14) da rådslo fariseerne om, hvordan de skulle komme
Jesus til livs. Herren selv er oppstått fra de døde; men de
vantro forble vantro imot Jonas' tegn, og prestene og
saddukeerne ble fortørnet over at apostlene forkynte Jesu oppstandelse fra de
døde.
Ordet er oss gitt, et i enhver henseende tilstrekkelig ord; det kan opplyse
våre hjerter og i omvendelsens og troens orden gjøre oss salige. Så klart og
overbevisende som Guds åpenbaring av sitt ord er for alle hjerter, som er
villige til å tro, ville ikke noe budskap som ble brakt av en av de døde være.
Og vi har ikke bare Moses og profetene, vi har Guds elskede og høylovede
Sønn, som har satt seg ved Majestetens høyre hånd i det høye og har gitt sin
menighet lærere som sendes ut med den apostoliske fullmakt: "Den som hører
dere, hører meg." Forakter vi dette, den guddommelige prekens ord,
så vil ikke Guds kjærlighet tvinge oss. Men ve dem som i pinen må føle og se,
hva de vegret seg mot å høre og å tro til salighet.
Til en slutning enda et ord. Det er svært
vanlig, at det på denne søndag, da Lasarus blir sendt til oss gjennom ordet, at
fattige folk går ut av kirken med den trøst: Gud skje lov, vi vil ikke ende i
helvete, for vi lever ikke alle våre dager i herlighet og glede! Men -
"Gud kjenner hjertene deres!" Den rike mann i dødsriket har mange
"brødre" i sin "fars hus" på jorden. Denne verdens gud har
forblindet manges sinn, og bare de hører ikke til hans hus, som i likhet med
Lasarus henger ved den levende Gud og sier: "Du, o Gud, er vårt hjertes
trøst og vår del evinnelig." Augustin sier: "Den rike mann var fattig
i sin rikdom, Lasarus var rik i sin fattigdom; hin (den rike mann) har ikke
hans rikdom, men hans fattigdom gjort usalig; denne (Lasarus) har ikke hans
fattigdom, men hans rikdom gjort salig."
Bare når Kristus bor i ditt hjerte, kan du bo i det rette, utvalgte lasarett på
jorden. Eller, ville englene erkjenne slike for Lasarus' brødre, som vel er
fattige og syke, men ikke åndelig fattige og syke, men tvert imot i deres egne
tanker er rike og ganske mette og ikke trengende til noen lege? Visselig nei!
Helvetes flammer ville fortære deres "fortjeneste." Og du
kristenmenneske som gjorde bot og i troen har grepet livet, du flyr fariseernes
rikdom! Det er det farligste "purpur" et menneske kan iføre seg, når
han tar sin egen rettferdighet utenpå Jesu Kristi fortjenestes kledning og
praler med en fullferdig hellighets "kostelige linklede."
La oss bli i de arme synderes lasarett, inntil vi for evig helbredet fra alle
sår, blir hentet hjem til Paradiset.
Stå opp av søvne, o min sjel!
Oppvåkn og tenk på enden vel!
Lukk Herrens ord i hjertet inn,
Besvær med synden ei ditt sinn!
Her bliver du ei, men bortgår,
Og visst du høster, som du sår.
Amen.
Kristi
herlighets åpenbaring
Av W. F. Besser
Dette sitt første tegn gjorde Jesus i Kana
i Galilea og åpenbarte sin herlighet. Og Hans disipler trodde på Ham.
Hans herlighet avspeiler seg så vidunderlig
skjønt i dette mirakel som gjøres i bryllupet, som forvandler renselsens bad
til gledens vin.
Herren har senere mettet hungrige, helbredet syke og oppvakt døde - alt dette herlige åpenbaringer av Hans
herlighet! - men i dette første tegn ligger det noe, som de andre undere, selv
om samtlige av dem - like til helbredelsen av Malkus'
øre - har et vennlig, velsignende ansikt, likevel ikke i samme grad åpenbare, -
og som jo ikke skulle mangle hos den, om hvem det heter, at "en slik
yppersteprest måtte vi ha," skulle vi ha noen.
Han kunne jo ha sagt: "Når de ikke har noen vin, så la dem drikke
vann!" Men vår Jesus handler ikke slik. Han forvandler vann til vin; Han
er en husvenn, full av den ømmeste omhu, - Han hjelper brudgommen ut av en
forlegenhet, som gjelder hans ære, - Han vil spare ham for den skam, at han skulle
måtte si til sine gjester: "Det gjør meg ondt, jeg har ikke mer vin."
Har Han ikke nå gitt oss mot til å ta den fjerde bønn (gi oss i dag vårt
daglige brød) i hele den utstrekning som tillegges den i den lange forklaring i
vår katekisme?
Dette, den vennligstes vennligste under, styrker det oss ikke i frimodighet til
å gjøre, det apostelen sier, nemlig: "i alle ting
la våre bønneemner komme fram for Gud i påkallelse og bønn med takk?"
Er ikke den rike gave av bryllupsgjesten, som selv er den rette brudgom, et
tegn for oss på den fylde, som vi med brudesinn
skulle motta nåde over nåde av?
Hvilken tro husvenn har ikke ektefolk nå i denne bryllupsgjest fra Kana! Skulle
Han skjenke vi i Kana, endatil seks kar, og i deres hus være karrig med å gi
brød? Aldri i verden! Til Kanas trøste- og gledesvin står adgangen åpen for
ethvert ektepar.
Lokker ikke frelserens eksempel oss til å hjelpe fattige ektefolk? Går den oss
ikke til hjerte, den mangel, som avlokket Ham, som er ektestandens venn og
verge, Hans første undergjerning?
Likesom overhodet i kristenlivet, slik især i ektestanden åpenbarer Herrens
herlighet seg endelig også i det, at Hans gang er det motsatte av verdens gang:
denne (verden) gir først det beste som den har, berusende gledesvin, og senere
hen mask; - men den Herre Jesus gir til enhver tid gode gaver og det beste til
sist.
"Menneskene gir vel først det beste," sier Luther, "deretter det
sletteste; men Gud gir først kors og lidelse, deretter ære og salighet. Han
virker først en ond samvittighet og gir dårlig vin, ja idel vann, men deretter
trøster Han med sine løfter i evangeliet, som evig varer ved."
Skikker Gud ektefolk i de første år av deres ektestand all slags nød og kummer
i huset, så skal de holde for visst, at Han har en åpenbaring av sin herlighet
i sinne. Når de bare holder seg i ro for Ham, gjør det Han sier, "søker
først Guds rike," holder sine hjerte- og huskar i beredskap for Ham, så
vil nok Hans time komme, da Han med gledens søte vin skal vederkvege og fryde
både sjel og legeme.
Om den tid, da vi skal drikke vintreets frukt med Ham i Hans Fars rike, heter
det ennå den dag i dag: "Min time er ennå ikke kommet." Men den skal
komme til sist!
"Og Hans disipler trodde på Ham,"
slik slutter disippelen Johannes denne bryllupshistorie. De hadde nå sett noe
av det "større," som Herren hadde lovt deres disippeløyne, og deres
tro ble større. Guds engler, de himmelske gartnere, pleide fra nå av deres tros
spede vekst, inntil den ble oppfylt med påske- og himmelfartsblomster og med
pinsefrukter.
Det er ikke et fremmed uttrykk for noen troende, at Johannes betegner dette, at
disiplene ble styrket i troen, med de ord: "De trodde på Ham." Når
Herren engang på ny lar oss smake og se, hvor herlig Han er, er det da ikke
slik også for oss, som vi tidligere aldri riktig hadde trodd, som om vi først i
dag riktig begynte å tro? Ja, kristne står i troen, når de daglig kommer til
troen. Dette kaller Paulus: "glemmer det som ligger bak og strekker meg ut
etter det som er foran, og jager mot målet, til den seierspris som Gud har kalt
oss til der ovenfra i Kristus Jesus."
Leiekar?
Av
W. F. Besser
Les: Joh.10
Hvem er altså den leiekar, som Herren setter
opp i motsetning til seg selv som den gode hyrde? Det må være en, som ikke
formår å motstå den fremtrengende ulv og beskytte fårene. Leiekaren flykter,
fordi han er leiekar, sier Herren: Han kan ikke annet, fordi han nå engang er
leiekar og ikke hyrde. Å flykte er her ingen hyrdesynd, men en leiekaregenskap.
Iblant tyvene og morderne, som står i ulvens, den arrige tyvs og morders
tjeneste, skal vi ikke søke leiekaren. Nå var visstnok de fleste, men likevel
ikke alle fariseere slike tyver og mordere - en Gamaliel f.eks. hadde ikke i
sinne å stjele, røve og myrde, men virkelig etter beste evne, som Moses' ekte
disippel, å fø fårene. Men det var umulig for loven å rive synderne ut av
dødens svelg. Når ulven kommer, d.e., når djevelen, som har dødens velde, gjør
sin rett til synderen gjeldende, da kan lovens gjerninger ikke hjelpe eller
beskytte, da må selv Guds mest trofaste leiekar Moses flykte, ja selv om han
ville sette sitt liv til for fårene, ville løsepengen bli ham for stor, og han
ville omkomme med dem.
Luther rammer det rette, når han sier: "Leiekaren
vet bare å forkynne de ti bud, og at man skal gjøre gode gjerninger. Men slik
forkynnelse kan likevel ikke trøste eller oppholde lenger, enn inntil djevelen
kommer, som ikke spør etter våre gjerninger, vår fyllestgjørelse og vårt liv,
men hvor han ikke finner Kristus, der har han vunnet spill, farer frem,
sønderriver og fortærer sjeler etter behag, uhindret.
Ja, slike lærere og mestere kan ikke
engang hjelpe seg selv, men blir sammen med fårene forskremte og forjagede, så
de ikke forstår å holde stand, men blir til sist selv et bytte for fienden, om
de ikke lærer noen annen utvei."
Derfor har også Moses selv lært og undervist
andre om en annen hjelp, for han har skrevet om Kristus, og Gamaliels store
disippel (Paulus) har til gagns erfart, hva leiekaren formår og ikke formår, og
er løpt i den gode hyrdes armer for å bli et får av Hans gressgangs hjord og en
hyrde for Hans får. Herren vil la alle redelige leiekarer finne Paulus' vei.
Men "disse er få," sier Luther, "likeså få nå, som den
gang blant jødene." Men Han hjelper alle, som ved Hans nåde er hyrder
og ikke leiekarer, så de må finnes tro, når det nå gjelder å møte ulven!
Ingenting er mer bedrøvelig, enn når hyrder bærer seg ad som ikke hyrder og, i
stedet for med den gode hyrdes makt og myndighet å dra frem mot ulvens angrep,
synker tilbake i leiekarens avmakt.
Navnet
Jesus!
Av W. F. Besser
...fikk Han navnet Jesus, som Han var kalt av engelen før Han
ble unnfanget i mors liv.
På den åttende dag av sitt jordeliv trådte
Han altså høytidelig inn i det embete, som Han 33 år igjennom med bønner og
ydmyke begjæringer, med sterkt rop og tårer har forvaltet, for at Han
"fullendt" i lydigheten, fullkommen ble det som Han ved omskjærelsen
hadde påtatt seg - å i evighet være " opphav til evig frelse for alle
dem som er lydige mot ham."
"Døden på korset, den blodige,
smerterike, er den store utgang på den lydighet som det hellige barn begynner
med omskjærelsens bloddråper og smerter," sier Løhe.
St. Augustin bruker en vakker lignelse og
sier: "Den Herre Jesus går frem på kjøpmanns vis. Han var kommet til
verden for å løskjøpe oss fra den evige fordømmelse - ikke med gull eller sølv,
men med sitt eget dyrebare blod. I dag gir Han allerede straks de første
blodsdråper på handelen for våre sjeler - på korset betaler Han siden den fulle
pris."
Dette Hans embete, Hans forløsningsverk, alt
hva Han har gjort og lidd for oss, er innbefattet i det navn, som ved
omskjærelsen ble tillagt Ham, - i navnet Jesus, - som det ble nevnt av engelen,
før Han ble unnfanget i mors liv, for at det som står skrevet skulle oppfylles:
"Herren har kalt meg fra mors liv av." Jes.49,1.
Vår frelser heter Jesus, det er hjelper,
redder, saliggjører, og Jesus er hva Han heter. Hans navn betegner Hans
vesen. Han har brakt alt det i stand og virkelig gjort det som Hans navn gir
løfte om: Han har frelst sitt folk fra deres
synder. Om dette navn forkynner Peter: "...det
er ikke frelse i noen annen. For det finnes ikke noe annet navn under himmelen,
gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved."
Nå har vår Gud et navn som uten frykt kan
påkalles av oss syndere, nå gjelder det rett salig hva Skriften sier: "Herrens
navn er et fast tårn - til det løper den rettferdige - rettferdig ved Ham,
som for sitt navns skyld gjør de urettferdige rettferdige - og blir berget
(skjermet)."
Hva en synder har i dette navnet, Jesus, det
kan man ane, når man minnes de ord som Herren en gang sa til Paulus, da han
ennå var den fnysende Saulus: "Jeg er Jesus, Ham du forfølger!"
Da smeltet det hårde hjerte. Jeg er Jesus! Denne kjærlighet seiret. Med navnet
Jesus vil vi engang hilse Herren, for i dette navn er Han blitt opphøyet. Da
vil vi for Hans åsyn, i salig beskuelse erfare, "at dette navn som
under Hans fornedrelse har vært et vitnesbyrd om Hans skjulte herlighet, etter
Hans seier er blitt den søteste lovsang for Hans person og Hans gjerning, den ringeste, men samtidig den største takkesalme av den
menneskehet som Han har frelst fra deres synder."
- Enda en historie om det dyrebare Jesu navn.
Da en gang en, som i en mørk tid hadde vitnet om Jesus (Gellert),
lå på sitt dødsleie, ba han sine venner, at, om han ellers ikke kunne ta til
seg noe, om man bare ville nevne frelserens navn for ham. Dette skulle nok gi
ham kraft og vederkvegelse. Denne mann har forstått hva som ligger i navnet
Jesus.
Omvendelse
fra hykleriet!
Av W. F. Besser
Hvordan kan du si til din bror: Bror, la
meg trekke ut flisen i øyet ditt! – du som ikke ser bjelken i ditt eget øye?
Hykler! Dra først bjelken ut av ditt eget øye! Så kan du se å dra ut flisen i
din brors øye.
"Egenkjærlighet og selviskhet,"
sier Heubner, "gjør uforsonlig."
Egenkjærligheten er som et forstørrelsesglass: ser man igjennom det fra den ene
side, forstørrer det alt, nemlig hos andre; men ser man igjennom det fra den
andre siden, forminsker det, nemlig hos oss selv." I Scethe
i Egypt talte de troende som var forsamlet en gang meget med hverandre om
andres feil. Lenge tidde den gamle fader Pior, men
endelig gikk han ut og fylte en sekk med sand, la den på ryggen sin, men bar
litt sand i en liten kurv foran seg. Slik trådte han inn til brødrene igjen,
som spurte ham hva dette skulle bety. "Sekken på min rygg," svarte
han, "er mine egne synder. Jeg har lagt dem på min rygg, fordi jeg helst
ikke ser dem; men derimot bærer jeg mine brødres feil foran meg, for det volder
meg glede å se dem."
Å, Herren forvandle våre vidt speidende øyne og vende deres synskraft innad!
Det er bedrøvelig, at vi har bjelker i øyet, som, som Luther sier, "som er
så store at man kan gjøre svinetroer av dem," og allikevel gå på jakt etter
flisen i våre brødres øyne på hyklerens vis, som om vår iver gjaldt synden, den
vi dog lett tåler hos oss selv. Å, om vi nå så mindre på det som mishager oss
hos andre, enn på det som hos oss mishager den store Gud!
Så vi rett, da ville vi erkjenne, at den tilbøyelighet til å dømme, og det å
dømme uten smerte, nettopp er den verste bjelke i vårt eget øye. Først når det ved
nåden er lykkes oss å dra hovmodets og skadefrohetens bjelke ut av vårt øye
og i enfoldig, usminket kjærlighet å se vår bror i øyet, først da er vi i stand
til å dra flisen ut av dette broderøye, å hjelpe ham tilrette med en saktmodig
ånd. Med forsiktig øm hånd og ikke med voldsom hånd må vi gripe inn i hans øye.
"Se først til, hvordan du kan dra bjelken ut: så går lyset opp for deg, dine
øyne blir opplatte; deretter må du se til å forbedre og lege din brors
syn."