Nåde og sannhet
Av Karl Schreiner
For av Hans fylde har vi alle fått, og det nåde over
nåde. For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.
Ingen har noensinne sett Gud. Den enbårne Sønn, som er i Faderens favn, Han har
forklaret Ham. Joh. 1, 16-18
Av de mange innholdsrike og
tankedype avsnitt i Det Nye Testamente er det knapt noe, som i rikdom og dybde
kan stilles ved siden av fortalen til Johannes evangelium (Joh. 1, 1-18).
Ja, det finnes neppe i hele
den Hellige Skrift noe stykke, som er så tanketungt som dette og samtidig bærer
et så himmelsk preg.
Vi kan fordype oss i dette
avsnitt, lese det gang på gang; men vi føler for hver gang bedre og bedre, at
om vi enn aldri så mye søker å lodde dybden, så finner vi aldri bunn. Vår forståelse
og erkjennelse av Guds ord blir jo alltid her på jorden ”stykkevis” (1 Kor. 13,12); men er det noen
gang, vi får en overveldende sterk følelse av denne vår stykkevise erkjennelse,
så er det, når vi leser fortalen til Johannes evangelium.
Vi står overfor kjernen i
”gudsfryktens hemmelighet” (1 Tim. 3,16), det største
av alle undere: Gud åpenbart i kjød.
Med gripende makt faller ord for ord, tunge og tankevektige; det hviler noe
hellig majestetisk over dem, som fyller oss med ærefrykt og tilbedelse.
Det er dette avsnitts tre
siste vers, som utgjør den nye tekst på nyttårsdagen.
Det er ingen lett tekst å
tale over; det føler jeg vel; men om det enn blir aldri så stykkevis, la oss
allikevel søke å fordype oss i disse vers så godt vi kan, og la oss så nettopp
i følelsen av denne vår stykkevise forståelse glede oss til den tid, da det
fullkomne skal trede i stedet for det stykkevise, da den ufullkomne søken og
spørring skal avløses av den fullkomne beskuelse.
Etter at Johannes i det
foregående har talt om Kristi foruttilværelse hos Gud og Hans delaktighet i
verdens skapelse og forhold til menneskeslekten, Hans herlighets åpenbaring i
kjød og døperen Johannes’ vitnesbyrd om Ham, føyer han til døperens vitnesbyrd,
i denne vår tekst i dag, sitt og alle troendes enstemmige vitnesbyrd om den
erfaring, de har gjort om Kristi herlighet.
Johannes bryter jo ut, idet
han lar sin erindring dvele ved den tid, da han daglig befant seg i Jesu
nærhet: ”Vi så Hans herlighet, en herlighet som den en enbåren Sønn har fra sin
Far, full av nåde og sannhet.”
Det er den erfaring, han har
gjort om Jesu herlighet. Han er full av nåde
og sannhet.
I vår tekst i dag kommer de
samme ord igjen som uttaler i en sum, hva Jesus brakte med seg til jorden. Hele
innholdet av Jesu liv og forkynnelse kunne vanskelig være uttrykt kortere og
fyldigere enn med disse ord: Nåde og
sannhet.
Det er nettopp disse to ting,
vi så såre trenger, og det er ingen annen enn Jesus som kan gi oss dem.
Nåde og sannhet.
Hvilke rike, himmelske ord! Og la oss også legge merke til, i hvor høy grad vi
trenger begge disse ting, nåde og sannhet, og umulig kan hjelpe oss med den ene
av dem.
Søker vi bare nåden uten
sannheten hos Jesus, da får vi ikke for alvor del i Ham, likeså lite, som om vi
søker sannheten hos Ham uten nåden.
Den som bare søker sannheten
hos Ham uten samtidig å søke og tilegne seg Hans nåde,
han vil snart, hvis det er sant alvor hos ham, drive inn i fortvilelse, idet
han i Jesus bare ser det strenge opphøyde forbilde, som står der med sannhetens
ubønnhørlige, uendelige krav, som han snart vil føle, at han ikke engang
tilnærmelsesvis makter å tilfredsstille.
Den som bare søker nåden hos
Jesus, men ikke samtidig vil høre sannhetens ord, han kommer til å ta nåden
forfengelig og gjøre Jesus til en tjener for synden, dvs., en som ser gjennom
fingrene med synden og tilgir synder i fleng uten noen betingelse for synderen.
Det har så ofte vist seg, at
den som hos Jesus bare har søkt det sedelige ideal, som hevder sannhetens
strenge krav, snart er gått trett av det hele og har gitt opp sin streben og
all sin kamp, fordi han sent eller tidlig fant, at det var ”over evne.”
Han har mistet endatil den
lille del, han eide av Jesus.
En annen sak er det
naturligvis, at det finnes dem, som nettopp ved å ta Jesus som en sannhetens
predikant og det store forbilde, ved det har fått lære sin egen synd å kjenne,
slik at denne deres syndserkjennelse har drevet dem til å søke Hans nåde. Slik
kan det gå; men det viser seg vel som regel, at det ikke er den vei det bærer.
På den annen side vil den,
som hos Jesus bare søker nåden og lukker sine øyne for Hans sannhetens krav,
komme til å synde imot nåde, ta nåden på rov, mens hjertet lever og tar næring
av synden.
Også dette vil sent eller
tidlig føre til et avgjort brudd med Jesus; for et slikt forhold kan i lengden
ikke bestå.
Det er ingen tvil om, at
faren for dette siste uten sammenligning er den største.
Det er så usigelig lett for
et menneske å feste seg utelukkende ved de ord av den Hellige Skrift, som taler
så innbydende om den uforskyldte nåde, men samtidig overse de ord, som uttaler
fordømmelsesdommen over synden og krever helliggjørelse av hver den som vil se
Gud.
Det er så lett å glemme, at
Jesus er kommet for å bli oss ikke bare til rettferdiggjørelse, men også til
helliggjørelse (1 Kor. 1,30).
Det er så lett å glemme, at
Jesus ikke bare er vår forsoner, som har båret våre synder og vår syndeskyld og
ved det opprettet samfunnet mellom oss og Gud, men også er vårt hellige
forbilde, som har gitt oss et eksempel, for at vi skal følge i Hans fotspor.
Det er nettopp disse to sider
hos Jesus, forsoneren og forbildet, som er uttrykt i disse ord: Nåde og sannhet.
- Gud hjelpe oss til å motta begge deler av Jesus, å åpne våre hjerter både for Hans nåde og sannhet!
Nåde og sannhet
Av Karl Schreiner
Det skulle ikke være tanken
på ansvar og dom, som skulle drive oss til å motta nåden og sannheten. Det
skulle ikke være frykt for fortapelsens mulighet, som skulle bevege oss til å
gripe Jesus som vår frelser, som den som har nåden og sannheten i eie. Det
skulle ikke trenges annet enn dette, at vi fikk et glimt av Jesu herlighet, og
det skulle stå klart for oss: Ham må jeg eie for enhver pris. Det får koste hva
det vil, ikke noe offer er for stort, når jeg bare kan få Jesus som min og få
”lukke Ham inn i mitt hjerte og sinn med all Hans nåde og gave.”
Se her har vi alle en oppgave
for det nye år, som vi i dag går inn i: Vi vil åpne våre hjerter vidt opp for
Jesu nådesannhet.
Vi er syndere, og derfor
trenger vi og kan aldri få for mye av nåde, og fordi vi er syndere, vet vi ikke
av oss selv, hva sannhet er. Derfor trenger vi også både nåde og sannhet.
Gud være
lovet, det er ingen av oss, som behøver å gå fortapt for sine synders skyld.
Jesus har sonet for dem. Hans nåde er rik og stor nok til å dekke alle våre
synder.
Det er heller ikke noen av
oss, som lik Pilatus skal behøve å spørre: ”Hva er sannhet?” Jesus har åpenbart
oss sannheten fra Gud. Han er selv sannheten!
Ingen behøver å bygge et
alter ”for den ukjente Gud.” Jesus har åpenbart for oss, hvordan Gud er. Han
har ved sitt liv og sin død vitnet for oss, at Gud er kjærlighet. Den som har
sett Jesus, har sett Gud; for Sønnen er ”avglansen av Hans herlighet og
avbildet av Hans vesen. (Hebr. 1, 3).
Vel er det slik, at også vår
samvittighet vitner for oss om Gud; men det bilde som den gir oss av Gud, er
ikke det hele og fullstendige. Vår samvittighet taler bare til oss om Guds
rettferdighet og strenge dom. Jesus har brakt oss hele bildet av Gud; Han har lært oss, at Gud er en nådig Gud, at
Han er ”syndsforlatelsens Gud.”
Vi vet altså så vel, hvor vi
skal vende oss hen for finne både nåde og sannhet. Hva mer kan vi kreve? Hva
mer trenger vi?
Hvor vi er rike – vi, som
eier en slik frelser, som vil meddele oss av sin rikdoms fylde og ikke nekte
oss noe som vår sjel trenger.
Gud gi,
at vi også eide den Herre Jesus som vårt hjertes mest dyrebare skatt! Det burde
jo være slik. Han har fortjent vår kjærlighet og tilbedelse.
Jeg tenker, at vi alle må
innrømme, at det har vært dårlig med dette i det gamle år; men vi vil ikke slå
oss til ro med det og bare klage. Det er så altfor lett. Nei, la oss da på
denne nyttårsdag fatte det alvorlige forsett, at vi i det kommende år ganske
annerledes vil søke å tilegne oss frelseren med alle Hans velsignede gaver.
La oss riktig søke å trenge
dypt inn i Hans kjærlighets samfunn og alltid motta av Ham med takk og lov både
nådens trøst og sannhetens tukt.
Vi trenger å få av Jesus både
nåde og sannhet. Begge deler hører til Han herlighet.
Gud hjelpe oss til å motta
det for Jesu skyld! Amen.