Har vi funnet frelseren?
Av S. Nyhagen
Og se, det var en mann i Jerusalem som hette Simeon,
en rettferdig og gudfryktig mann. Han ventet på Israels trøst, og Den Hellige
Ånd var over ham. Det var åpenbaret for ham av Den
Hellige Ånd at han ikke skulle se døden før han hadde sett Herrens Messias. Han
kom til templet, drevet av Ånden. Da foreldrene kom inn med barnet Jesus for å
gjøre med ham som skikken var etter loven, tok Simeon ham i armene sine og
lovet Gud, og sa: Herre, nå kan du la din tjener fare herfra i fred, etter ditt
ord, for mine øyne har sett din frelse, som du har beredt for alle folks åsyn,
et lys til åpenbaring for hedningene, og en herlighet for ditt folk Israel. Luk 2:25-32
Venner, jeg tror vi alle må
være enige om, at det er vakkert, - tiltalende for vårt øye og vårt øre, hva
enten vi tenker oss å se den gamle Simeon stå der i templet frimodig, glad med
Jesusbarnet på sine armer, eller vi hører hans trosvarme, gudhengivne,
profetiske ord.
Men vakkert og oppløftende
for hjertet blir dette evangelium bare hos slike, som har et hjerte som enten
allerede er eller iallfall lengter etter å bli beslektet med Simeons
barnehjerte. Er det ved Guds nåde slik fatt med deg, venn, da vil visselig
minnet om den gamle Herrens tjener anslå kjente strenger i ditt bryst, og din
sjel i denne stund fornemme noe av den salige, velgjørende ”fred og glede som
overgår all forstand” (Fil. 4,7). For du fornemmer at
”Jesus Kristus er i går og i dag den
samme, ja til evig tid” (Hebr. 13,8), og du ser i Simeon en bror, som med
Jesus i favn og i hjerte i sannhet endte sitt år, sin nådetid såre vel (fra
prediken på Søndag etter jul).
Men kanskje det også blander
seg vemod i din glede. For ”begynt er ikke endt,” – du er ennå ikke som Simeon
ved målet, bare på veien, og du har dessuten mye utroskap å bebreide deg.
Ganske visst; men heller ikke Simeon sto alltid ved målet, - han måtte vente og
kjempe som enhver annen i utlendighetens land. Ørkenvandringen var visselig
ikke lettere den gang enn nå. Hvilestedene var få, og man fikk ofte steiner for
brød. Det gjaldt like fullt da som nå å ”være glade i håpet, tålmodige i
trengselen, vedholdende i bønnen” (Rom. 12,12).
Nettopp slik innrettet Simeon seg; for ”Den Hellige Ånd var over ham” og hjalp
ham så vel til å begynne som til å fortsette og
fullende, inntil han omsider fikk se inn i de uforlignelige barneøyne, som så
herlig strålte av lys og liv og frelse.
Og hva du og jeg skal gjøre
allerede i dag, det er å ransake oss selv, ”for Hans åsyn som allting vet,” om
også vi virkelig har funnet ”barnet Jesus” og i Ham frelseren. Det har vi, så sant vi uten å ta anstøt av Hans ringhet
tiltror Ham så sterke skuldrer og så stor kjærlighet, at Han frivillig ”bærer
verdens synd” (Joh. 1,29), altså også din og min utroskap.
Har vi slik funnet Ham, og
Han vunnet oss som sine, da er nådebroen bygd, som
fører ut og opp fra mørke til lys, fra elendighetens boliger til herlighets
tempel i himlen engang.
Så går vi i oppriktighet til
Ham hver dag med all vår skam og skade, for å bli tvettet og finne legedom,
syndenes forlatelse i Hans navn. Og med slik hellig tvetning og mektig
frelserhjelp er også du beredt til å ende
din dag og ditt år vel.
Hvor nær eller fjern vi er
målet, - det vet Herren alene. Derfor gjelder det med salmisten i sannhet å
kunne si: ”Jeg setter alltid Herren for meg,” – det gjelder å alltid være
beredt, å alltid være reiseferdig; for, - det minnes vi om i dag på årets siste
søndag:
”Tiden går,
Klokken slår, -
Evigheten forestår.”
Vår ”Jesus er ennå å få, Men Han vil favnetages.” |