Veien for Jesus
Av Chr. Knudsen
Les: Luk. 3,
1 – 6
Det var slik i Israel, som
ventet Messias som en frelser for syndere. Derfor gikk døperen Johannes’
virksomhet ut på å gjøre folk til syndere! Og blant de store skarer som hørte
ham, var det en flokk som gikk i seg selv, bekjente sin synd og mottok hans dåp
til tegn på syndenes forlatelse. Hos dem var veien banet, så evangeliet kunne
få inngang i hjertene deres. De ble Herrens første disipler, begynnelsen til
menigheten i verden.
Ennå må veien beredes; for
den er ikke uten videre åpen.
Frelseren vil så inderlig
gjerne motta enhver av oss. Om det er det ingen tvil. Og for at det ikke skal
kunne være noen tvil, så gjør Han seg umak med å forsikre oss om det. Ingen som
trenger Ham, må frykte for, at han ikke skal kunne få del i Ham. Derfor sier
Han selv: ”Om noen tørster han komme til meg å drikke!"
Derfor forsikrer Han om, at
Han ikke vil knuse det knekkede rør eller slukke den rykende veke. Derfor
innbyr Han: ”Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi
dere hvile!"
Gud skje lov! Mange som synes
seg selv så usle, er blitt trøstet med ord som disse. Jeg kommer til å tenke på
en tæringssyk mann jeg kom inn til en søndag etter endt gudstjeneste. Jeg
kjente ham ikke nærmere, men hadde grunn til å tro, at han var en kristen mann.
Han satt på en stol, og hadde vanskelig for å holde seg oppe. Han var i det
stadium av brysttæring, da viljesterke syke, som med grunn frykter for et langt
sykeleie, ennå kjemper for å holde seg oppe, skjønt det mest naturlige for dem
var å ta sengen fatt. ”De ser, jeg har vanskelig for å holde meg oppe,” ytret
han med brutt stemme, mens han med begge hender tok tak i stolens kanter. ”Det
er nettopp på samme måte med min fryktaktige sjel; den skjelver og engstes. Men
jeg griper igjen og igjen fatt i dette Herrens løfte: Den som kommer til meg
vil jeg ingenlunde støte ut. Og jeg vil komme. De kan ikke tenke dem, hvor
nyttig det ord er for meg."
Han ville komme, ja; det var
tingen. Men det naturlige sinn i oss vil slett ikke komme til frelseren. Det
nytter ikke å anmode det uomvendte menneske om å komme til frelseren. Han gjør
det ikke. For han vil ikke!
Det var nettopp derfor at
døperen Johannes holdt sin botspreken for folkeskarene. Han ville bøye deres
vilje. Og det var ingen lett sak. De fleste velger å forbli som de er, og
beholde sin ubøyde vilje. Derfor måtte frelseren nær ved avslutningen av sin
gjerning klage nettopp over Israels ubrutte vilje. Hør Hans klagerop over
Jerusalem: ” Hvor ofte jeg ville samle
dine barn, som en høne samler kyllingene sine under vingene. Men dere ville ikke."
Og vi vet, at døperen hadde
møye nok med å få endatil sine disipler til å gå over til frelseren. Og dog var
de botferdige og lengtet etter frelsen.
Det ligger en inntrengende
bønn til disiplene om nå endelig å gå til Jesus i Johannes’ ord: ”Se der Guds
lam, som bærer verdens synd!"
Han står på veien med et par
av dem og samtaler, formodentlig nettopp om Ham som var kommet. Og så ser de
frelseren nærme seg. Han som nettopp i øyeblikket, - likesom Han ofte gjør, -
som svaret på deres spørsmål. Og så viser døperen dem hen til Ham med sine ord.
Det skal noe til dette, riktig av aller innerste hjerte
å ville være en kristen.
Slik for ramme alvor, ikke
bare med angerens tårer, ikke bare med øyeblikkets stemninger, men med en bøyd,
lydig og bevisst vilje å høre Kristus til i liv og død.
Det nytter ikke å henvende
det dorske, likegyldige mennesket, som er ned sunket i synden til Jesus. Det er
som å sette den mette til et dekket bord. Han vemmes ved maten, fordi han ikke
behøver den. Det er som å tilby den friske og sunne å følge ham til legen. Han
vil av deg, om du gjør det, og forsikre deg om sin
gode helse.
Det må være trang til frelse
der, hvor det skal nytte å byde frelse frem. Denne kan
fra først av være svak og neppe seg selv bevisst, men den må være der.
I den samaritanske kvinnes
hjerte var et en slik begynnende, ubevisst frelsetrang, en hemmelig uro,
allerede da hun kom til Jakobsbrønnen og møtte
frelseren der. Han begynte å tale med henne om livets vann, fordi det i hennes
hemmelige samvittighetsnag over den synd hun levde i, allerede var en spirende,
men ubevisst trang til nådens vann. Men Han bringer denne hennes trang til
bevissthet, - Han legger den frem i dagen for henne ved å tale med henne om
hennes synd.
Døperen talte med folk om
deres synd. Det var nettopp på den måten, han beredte veien for den kommende
frelser. Og han talte om synd og om dom, så tilhørerne skalv ved hans veldige
botspreken. ”Omvend dere,” ropte han ut over folkemassene, som samlet seg om
ham i Judeas ørken; ”bær da frukt som er omvendelsen verdig! Begynn ikke å si til dere selv: Vi har Abraham til
far! …Øksen ligger allerede ved roten av trærne. Hvert
tre som ikke bærer god frukt, blir hogd ned og kastet på ilden."
Og så åpenbarte han for de
forskjellige stender og retninger, for tollere og soldater, for fariseere og
saddukeere, ja, for Herodes Antipas selv,, både deres liv og vandel, deres hjerte og tanker. Han
tvang dem til å se, det de m inst av alt i verden hadde lyst til å se; deres
synd og ugudelighet.
På den måten beredte han
veien for Messias. Og det er ingen tvil om, at de første som flokket seg
omkring Jesus, ikke bare hadde hørt Johannes’ botspreken, men var beveget , rystet og engstelige ved den og slik hadde lært
sin synd å kjenne.
Annerledes går de ikke til den dag i dag.
Jesus tar imot syndere og eter med dem.
Det er visst og sant, og en
deiligere sannhet kan vel ikke tenkes eller sies.
Men tross dette, at Han
gledes ved å ta imot alle syndere, så kommer det likevel ikke andre til Ham enn
de som i botens smerte føler og gråter over sin synd, og hvis sjel har fått
vemmelse ved syndens mask og verdens grumsete brønner. Andre kommer ikke! De
har unnskyldninger, en broket vrimmel av unnskyldninger.
Men hine kommer! Kristus er
deres eneste håp og tilflukt. De vet seg ikke noe annet til frelse enn Ham
korsfestet. I deres hjerter bor den bekjennelse: ”Herre, til hvem skal vi gå
uten til deg? Du har jo det evige livs ord!"
Gid du var blant dem! Det er det som gjør et menneske lykkelig, at man hører
til de fattige i ånden som eier himlenes rike, - de sørgende som husvales, - de
hungrende og tørstende som mettes og vederkveges. Gid du gjorde!
Det kommer an på, om veien er
beredt hos deg. For også i ditt hjerte er det mye som stenger for din fred. Og
det er dess mer av det jo mindre du selv merker det, og jo mer tilfreds du
finner å kunne være med deg selv.
Gid du ikke var så
skråsikker! Du kan ikke ta imot Kristus, så lenge du er så trygg. Jeg vet at Guds
Ånd har tuktet deg i mang en stille stund. Stå Ham ikke imot! Når du da følte
deg urolig, når synder, gamle og nye, stilte seg frem for din sjel; - når du
følte, at ditt hjerte trakk seg sammen til et dypt sukk, da var det Guds Ånd
som tuktet deg for berede vei for Kristus til deg. Eller når et Guds ord ble
sittende igjen som enn brodd i deg, stikkende og smertende, uten at du kunne
frigjøre deg fra det, da var det Guds Ånd som gjennom Heen lov ville berede
Kristus vei til deg.
Eller når du under trykk og trengsel, på smertens leie, ved dine barns båre
kunne føle deg så forlatt, at verden for deg, ikke syntes i stand til å gjøre
deg glad mer – vet du, hva det var? Guds Ånd var det, som benyttet det gunstige
øyeblikk til å minne deg om, at syndens sold er sur.
All Hans streben går ut på å gjøre oss til virkelige, trengende syndere. Ned vil
Han bøye oss, i nød vil Han føre oss, om synd vil Han ha oss overbeviste, om
synd, synd og om rettferdighet og dom. Så blir det vei for Kristus til våre
hjerter.
Kongen
Av Chr. Knudsen
Si til Sions datter: Se, din konge kommer til
deg, saktmodig, ridende på et esel - på trelldyrets fole.
Mt. 21, 5
La oss nå se, hvem Han er denne konge som kommer, og hvorfor Han
kommer, - så vil vi bedre forstå, at det er rett og godt for oss å svare Ham og
si: Kom, du saktmodige konge, kom!
Hvem Han er? Gud og mann – Herren være lovet! – vel kjent både i himmelen og på
jorden; - for de er begge Hans henders gjerning.
I himmelen bereder Han sine et sted, og det er Ham, som all dom er overgitt til
av Hans himmelske Far. Derfor heter det om Ham: ”Han som har Davids nøkkel, Han
som lukker opp og ingen lukker igjen, og som lukker igjen og ingen lukker opp”
(Åp. 3,7).
Han råder for himmelen. Venn! – du kommer aldri dit inn uten ved Ham, bare ved
Ham.
Og om jorden sier Gud Fader til Ham: ”Begjær av meg, så vil jeg gi deg
hedningene til arv og jordens ender til eie” (Slm. 2,8).
Ja, jorden eier Han, og livet på den kjenner Han vel til; for Han har båret all
dets synd og smakt all dets nød. Hører du venn! – all dets nød. Eller ble
Han kanskje ikke innvidd i nød, Han som trådte persekaret alene, som svettet den
blodige sved, som følte seg så forlatt både av Gud og mennesker, at Han i
ubeskrivelig angst ropte mot himmelen: Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt
meg? Og det å føle seg helt forlatt det er den frykteligste av all nød.
Hør da det alle som lider nød: Har noen lidd nød, så har Han lidd nød.
Men derfor er det også noe ganske eiendommelig ved denne konge. De jordiske
regenter kjenner som regel lite til de enkelte av sine undersåtter og minst til
de fattige, dem som verken har navn eller rikdom. Men denne konge kjenner oss
tvers igjennom, oss og våre vilkår, endatil de mest skjulte. Derfor heter det
også om Ham: ”For vi har ikke en yppersteprest som ikke kan ha medlidenhet med
oss i vår skrøpelighet, men en som er prøvet i alt i likhet med oss, men uten
synd” (Hebr. 4,15).
Ja, Han har medlidenhet, virkelig medlidenhet med oss. Det har Han da skatens
bevist. Om ikke et menneske i verden føler medlidenhet med deg i din nød, så
gjør Han det, venn. Han ynkes over deg. Slik er vår konge.
Vekst nedover!
Av Chr. Knudsen
Les:
Joh. 3, 22 – 36
Slike mennesker som døperen Johannes i teksten i dag, de kan glede seg ved
julen. Da han hørte om, at folk flokket seg om frelseren, var det ikke spor av
misunnelse i hans hjerte. Det faller jo ellers så såre tungt, og ikke minst for
oss predikanter, når vi skal til å måtte erkjenne, at vår tid er omme, og at
våre tilhørere forlater oss, fordi de heller vil høre andre.
Johannes hadde jo vært en overmåte søkt predikant. Folk fra by og land, fra
hovedstaden og fra småstedene strømmet i massevis ut i Judea ørken for å høre
ham. Hans veldige botspreken grep og fengslet. Det gikk med ham, som det i det
mindre har gått med mange andre predikanter, som Gud hadde gjennomtrengt store
naturgaver hos: Folk ble dradd hen til dem, selv om de på ingen måte hadde lyst
til å gå den vei som deres preken anviste, ja i ubotferdig sinn endatil mang en
gang forarget seg over dem. De formelig måtte høre dem. De kunne være
likefrem forbitret på dem. Og enda kom de for å høre deres neste preken.
Slik var det med den veldige botspredikant i Judeas ørken, han om hvem det står,
at han var fylt av Den Hellige Ånd alt fra mors liv av.
Han var ennå bare nettopp tretti år gammel. Hans oppsiktsvekkende virksomhet
hadde ennå bare vært en ganske kort tid.
Når man står slik, ung og sterk, midt i en travel gjerning for Guds rike,
tilsynelatende ennå bare ved den vellykkede begynnelse til sitt dagsverk, da
skal det i sannhet selvfornektelse til uten knurr, villig og glad å trede av på
Herrens bud.
Det kunne Johannes, fordi han ikke, slik som mange av oss ville gjort, mistet en
del av besinnelsen ved å se seg aktet som stor, men kom stadig i hu, at han bare
var Herrens røst, som skulle rope Hans komme ut i ørkenen.
Da derfor frelseren selv trådte frem, og folk forlot Johannes for å samles hos
Ham, da fant Johannes, at dette var nettopp som det skulle være, og gledet seg
over det.
det største av alt i verden er å få være liten, slik riktig, riktig liten. Og få
vedbli å være like liten, om man bæres på folkebeundringens bølger, slik som
Johannes gjorde, det er usigelig stort. Sannelig, den ting lærer vi ikke av kjød
og blod, men ene og alene av Guds Ånd.
Men av den grunn kunne Johannes også glede seg så inderlig ved Jesus. Brudgommen
kaller han Ham. Han vet at bruden er Hans. Men så vet han også, at han er
brudgommens venn, og hans hjertes tilfredshet er det å få stå og høre Ham og
glede seg mye over brudgommens røst.
Vi har aldri glede i Herren, uten at vi er små. Og jo mindre vi kan få være,
desto større vår glede.
Hjemme i himmelen hos Gud er alle de salige små, så inderlig små, ja ikke noe i
sine egne tanker. Jesus er alt i alle. Himelenes rike passer ikke for andre enn
de små. Derfor sier også frelseren: Uten at dere blir som barn, kommer dere ikke
inn i Guds rike.
Derfor er den kristnes utviklingsgang i denne verden for så vidt alltid en vekst
nedad, som han etter hvert ved Guds nåde får avkle seg sine tanker om å være noe
og kunne noe som av seg selv.
Loven i enhver kristens fremskritt er nettopp den samme, som Johannes uttaler
som gjeldende for seg i disse ord: Han skal vokse, jeg skal avta.
Men det å bli liten, riktig liten, akk hvor tungt det faller for oss hovmodige
mennesker, som dog intet er! Det skal i sannhet ikke mye opphøyelse til for den
gamle Adam, før motet vokser ganske utrolig.
Og omvendt: Det
skal så lite, såre lite til av krenkelse og ydmykelse, før det stolte hjerte
føler seg såret og overlater seg til mismot eller til bitterhet.
Kunne vi bare vokse oss riktig sterke i den overbevisning, at vi ingenting er og
derfor heller intet fortjener, men at vi likevel som benådede syndere på Kristi
blods regning har barnekår og ære hos Gud! Uten penger og uten betaling, for
intet, bare for intet! Det er veien som fører gjennom Guds rike her til
himmelens herlighet hisset.
Og annen vei enn den kan vi slett ikke gå; for det er den eneste som fører til
målet. Men den vei er skikket til daglig mer å ydmyke oss, likesom den stadig
gjør krav på, at vårt stolte hjerte ydmykes og atter ydmykes.
All denne daglige motgang i små hverdagsting, alle disse gjentatte, sviende
småstikk av krenkelse, av tilsidesettelse, av brustne forhåpninger – vet du,
hvem som lar dem komme over deg? Det er Ham som har talt alle dine hodehår.
Vet du hvorfor de kommer? For at du ikke skal være stor, men bli liten,
ganske liten og komme inn gjennom den trange port og frem henover den smale vei.
Det er tingen.
Glem det ikke, når slike opplevelser som stikker det stolte hjerte på dets
såreste steder, kanskje allerede i dag, faller i din lodd.
All denne daglige erfaring om, at synden har dypere røtter i ditt hjerte, enn du
trodde – ikke sant, du kjenner så godt til den erfaring, venn, du som trenger
til din frelser fremfor alt, - den bøyer det stolte hjerte ned. Den er tung å
gjøre, den erfaring, når man jo så gjerne ville være frigjort fra synden; men
den virker godt.
All denne hyppige følelse av, at jeg er sløv i mitt sinn – du kjenner den nok,
venn – i stedet for at mitt hjerte alltid burde brenne av hat til synden og av
kjærlighet til min frelser; ja at min anger og min smerte og min tro og min
bønn, at alt det som jeg daglig skulle gi et svar, som det seg burde, på Guds
ubegripelige kjærlighet til meg med, er så såre utilfredsstillende, det er
bittert å erfare.
Men får det gjort meg mer trengende og min frelser mer uunnværlig, så tjener det
likevel til den ydmykelse som gjør Ham stor for meg, Han om hvem det heter, at
Han tar imot syndere.
Bli stille!
Av Chr. Knudsen
Les:
Joh. 3, 22 – 36
Vil du nå virkelig ha en slik glede i julen da, venn? Akk, gid du ville! Eller
har du hatt noen tilfredsstillelse av, at du søkte den glede i julen, som kjødet
setter pris på? Var den ikke tom? Kjente du ikke dommens stikkende brodd i den?
Bli rede! Hvem vet? – kanskje det er vår siste advent og vår siste jul, venn!
Mange går bort imellom jul og jul, og mange går i disse siste år meget hastig
bort iblant oss.
Bli endelig
rede! Se, hvordan folk treffer forberedelser til julen; se, hvilken løping og
renning det er på gatene; hvilket kav det er hjemme i våre hus; alle er i
bevegelse; alle har sine tanker og sin tid opptatt som aldri ellers; det kan
formelig være uhyggelig i ukevis der hjemme bare, fordi alle lange tider i
forveien tenker på julen og bare på julen. Alt må gjøres nettopp til jul.
Det er som man skulle tro, at de alle visste, at det var den siste jul, de
skulle få.
Nei, hva sier jeg? Det er likevel slett ikke slik, som om de tenker seg endatil
muligheten av, at de går den siste jul i møte. Ellers ble det ganske sikkert mer
stillhet over julearbeidet, mer fred over juleforberedelsene. Det ville lyse
frem også gjennom det timelige arbeid før jul, at det var mer om å gjøre for
folk å bli rede. Det ville sette sitt preg på travelheten ved dagens lys og ved
lampens skinn, når sinnene mer alminnelig var opptatt av dette å gjøre seg rede
til å med hjertets tro lukke opp for julens fred og glede.
Akk, gid det måte komme! Gid det måtte bli slik!
La oss være stille i våre hjerter, ganske stille. Det er i stillheten, at Herren
kommer. La oss gjøre det stille for Herren i våre hjem, stille som det var i hin
natt blant hyrdene på Betlehems jorder.
Det er, når Guds Ånd kan få dempet verdenslarmen i vårt sinn, at Herren kan få
lagt sin fred og glede inn der i stedet.
La oss være stille nå, ganske stille. For Herren er nær. Hig da ikke slik, arme
hjerte, etter verdens forgjengelige ting, strekk deg ikke så begjærlig etter
dens hule glede, dens bristende lykke.
Han vil ta inn til deg og være julegjest hos deg. Bre det er rede. Ja, mon du er
rede? Amen.
Herre, la din Ånd gjøre oss rede. Ta bort all lyst som bringer smerte, all sorg
som er unødig og bare volder ulykke. Gi oss en salig jul i vårt hjerte, i vårt
hjem og i din menighets forsamling! Amen.
Ett nytt bud - broderkjærlighet
Av Chr. Knudsen
Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal
elske hverandre! Som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre. 35 Av
dette skal alle kjenne at dere er mine disipler, om dere har kjærlighet til
hverandre. Joh. 13, 34 – 35
Et nytt bud kaller Herren det om gjensidig kjærlighet blant Hans disipler. At
man skulle elske sin neste, det visste jo også israelittene god beskjed om. Og
at man skulle elske ham oppriktig, alvorlig og høyt, det kunne de forstå av det,
at Gud forlangte at de skulle elske sin neste som seg selv. Men i den
forstand var budet om gjensidig broderkjærlighet nytt, at det rette
broderforhold først var blitt til ved Kristus.
Israelittene kunne i en viss forstand føle seg som ett, fordi de eide den samme
Guds lov og delte forventningene med hverandre om den Kristus som skulle komme.
Men først Kristi menighet har rett forutsetningen for å føle seg som ett;
- for alle dens lemmer har ett hode, Kristus; - det tilhører ett
legeme, har én dåp og ett dekket bord.
Blant Guds barn av den nye pakt gjelder det, at det ikke er jøde eller greker,
det er ikke trell eller fri, det er ikke mann eller kvinne, men de
er alle ett i Kristus Jesus.
Derfor er budet om gjensidig kjærlighet et nytt bud blant Jesu disipler, fordi
først de har hjertets forståelse av det fullt ut.
En slik kjærlighet som den Jesus vil ha innen sin menighet var det ikke verden
før. Og ikke var det plass for den heller.
La oss tale om denne kjærlighet, som er
1. Lik den kjærlighet, som Kristus har elsket oss med, og
2. Skal være Kristi menighets særkjenne.
Lik den kjærlighet, som Kristus har elsket oss med.
Kristus elsker oss tross vår synd og med vår usselhet. Gud være lovet for,
at Hans kjærlighet er av den art! Det er nettopp en slik kjærlighet vi trenger
til.
En annen kjærlighet, som mer lignet den som vokser i det naturlige hjertes
jordbunn, kunne ikke yte oss noen hjelp. Vi kan jo skatens elske også med vårt
naturlige hjerte, ja føle en sterk kjærlighet. Men dette har da sin grunn i, at
den vi elsker, har slike egenskaper, eller står i et slikt forhold til oss, at
han av den grunn fortjener vår kjærlighet. Vi elsker ham, fordi han tiltaler oss
eller står oss nær. Med andre ord: vi elsker oss selv i ham. Forandrer han seg,
slik at det vi fant elskverdig hos ham blir borte, så dør også kjærligheten hen.
Er han ikke lenger slik som vi vil ha ham, så blir det etter hvert også forbi
med kjærligheten.
Det er ganske annerledes med Kristi kjærlighet til sine. Se, hvilket velsignet
bilde evangeliene tegner av denne kjærlighet i fortellingene om frelserens
forhold til sine første disipler!
Det var i sannhet en skrøpelig skare, og det krevde frelserens hjertelag for å
vedbli å elske dem.
Manglet det på mat til de mange gjester ute i ørkenen, så spurte de med tanke på
det lille forråd som var for hånden: Hva er vel det til så mange? Når
samaritanene lukket sine husdører til for deres Mester og dem selv, så ønsket de
å se det hevnet ved at ild falt ned fra himmelen. Da kana’aneerkvinnen vedble
med sitt nødrop, sa de, ukjærlig nok: Skill deg av med henne. De kunne tviste på
forfengelige verdensmenneskers vis om, hvem som var den største blant dem. Da
Maria fra Betania i en kjærlighet som ikke gjorde noen beregninger, salvet sin
frelsers føtter med den kostbare salve, var det ikke bare Judas, som klaget over
den ufornuftige luksus og ga sin kalde tranghjertethet en barmhjertighetens
ferniss ved å tale om de fattige, - som om Han, frelseren, ikke brydde
seg om de fattige! Hans egen Peter fornektet Ham, alle sov de under Hans angst
og kamp i Getsemane. Og da Han var oppstanden, hadde de vanskelig for å tro det;
- ja Tomas ville enn ikke tro, før han fikk se.
I sannhet en skrøpelig disippelflokk! Og likevel var Hans kjærlighet til dem
like sterk og stor.
Ved påskemåltidet hadde Han sagt til dem: ”Jeg har lengtet inderlig etter å
ete dette påskemåltid sammen med dere” (Luk. 22,15).
Og da Han var oppstanden, sendte Han dem straks bud og særskilt bud til den av
dem som hadde bedrøvet Ham mest, Peter.
Slik var Han.
Slik var Hans kjærlighet, og slik er den, den dag i dag.
Når evangelisten Johannes i sin boks trettende kapittel skal til med å tegne de
siste trekk av Kristi lidelsesbilde, så innleder han det med disse ord: Som
Han hadde elsket sine egne som var i verden, slik elsket Han dem til det
siste” (Joh. 13,1).
Det er godt for oss, at vi har nettopp en slik Herre og frelser.. Ved Hans
hjerte er det rom for Hans stakkars syndige disipler, når de kommer der,
sukkende, syke, fristet og tilintetgjorte og ikke har annet å si enn dette: ”Herre,
hvem skal vi gå til? Du har det evige livs ord” (Joh. 6,68).
Så la oss også elske hverandre i Kristi menighet, som Han har elsket oss.
Men det faller oss ikke så lett. Ganske visst er det slik, at den himmelske Fars
barn alltid har kjærlighet til hverandre. Men de har ikke alle nok kjærlighet
til alltid å kunne fordra hverandre. Vi fristes til å elske vårt eget også hos
andre Guds barn. Hvor vi finner nettopp våre egne erfaringer, vårt eget åndelige
anlegg, våre egne følelser og vår egen erkjennelse, der har broderkjærligheten
et naturlig tilknytningspunkt. Der har den lettere for å oppstå, for å
vedlikeholdes og for å skyte vekst.
Der hvor det er forskjell i åndelig anlegg og åndelig utvikling, der er det
allerede verre for hjertene å smelte sammen. Men verst er det, når de åndelige
erfaringer ikke synes i stort og smått å stemme helt overens.
Å, hvor ofte en forskjellig forståelse av dette eller hint i Guds ord har gjort
skilsmisse mellom hjertene, skåret av broderbåndet og slukket ut kjærligheten.
Det var i sannhet ikke slik med vår Herres og frelsers kjærlighet, og det er
ikke slik med den nå heller. Han lukket ikke sitt hjerte for de villfarende og
vantro disipler, og Han gjør det ikke den dag i dag.
Og det aller verste ved dette, at vårt hjerte lukker seg så lett til, når
meningene går fra hverandre, er den ting at det vanligst er vår egenkjærlighet
som er den dypeste årsak. Var det enda bare en ren og uforfalsket nidkjærhet for
sannheten! Men det faller så vanskelig å elske andre med deres avvikende
meninger av den grunn, at våre egne meninger står så høyt hos oss, fordi de
er våre.
Å, hvor all striden og spliden dog bærer vitnesbyrd imot oss! Herre Gud, gi oss
mer av din Ånd, fredens og saktmodighetens Ånd, så den skade ”Josef” har lidd,
kan leges.
La oss elske hverandre uten tanke på vederlag og lønn. Den kristne kjærlighet må
være uten beregning. Dersom vi elsker dem som elsker oss, da er jo dette ikke
noe annet enn, hva også hedningene gjør.
Kristus elsker oss, fordi Hans hjerte er slik, at Han ikke kan annet. Hans vesen
er å elske. Han er kjærlighet. Slik skal det også være med dem som vil
høre Ham til.
Det er en del mennesker, også blant kristne, som ved et røft og støtende ytre,
ved en kantet karakter og et tillukket vesen lite anbefaler seg til andres
kjærlighet og lite innbyr til å bli elsket. Og likevel trenger også disse til
kjærlighet, ja kanskje vel så mye som andre, som har lettere for å vinne den.
Kristus elsker alle. La oss ikke gjøre forskjell. La oss i ethvert tilfelle øve
oss i dette med alvor, å elske alle Guds barn, uten hensyn til deres egen
elskverdighet.
Vi kan i sannhet ikke se elskverdige ut i Guds øyne. Og likevel elsker Han oss
med en ubegripelig kjærlighet. La oss elske, som Han elsker. La oss være
barmhjertige, som vår himmelske Far er barmhjertig.
Vår kjærlighet må være en virksom kjærlighet. Virksomhet er i den grad nødvendig
for kjærligheten, at er den ikke en virksom kjærlighet, så blir den en hendøende
kjærlighet.
En vandingsmann hadde gått seg trett i Alpenes snøregioner. Hans gang var blitt
matt, og hans blod holdt på å stivne under kuldens innflytelse. En farlig søvn,
den visse døds forvarsel, er i ferd med å bemektige seg ham. Da ser han liggende
ved veien en annen vandringsmann, en lidelsesfelle, tilsynelatende allerede
livløs og stivfrossen. Han kommer likesom til seg selv igjen. Medfølelsen med
den andre vekker ham av hans død. Han gir seg til gni den andres stive lemmer
med snø. Og se, den tilsynelatende døde slår øynene opp. Dermed var også
redningsmannens egen søvnighet forsvunnet.
Kjærligheten er ikke en blott og bar indre fornemmelse som skjuler seg i
hjertets kammer. Den dør, når den forsøkes lukket inne. Den må utfolde seg og
være i virksomhet.
Slik var det med vår Herres og frelsers kjærlighet. Den var alltid i arbeid og
uttømte seg inntil døden på korset. Og slik er det med vår Herres og frelsers
kjærlighet ennå i dag. Den søker det fortapte, den leder de får som er funnet på
de gode gressganger, den ber for alle. Den er aldri ledig.
Denne kjærlighet
skal være Kristi menighets kjennemerke. ”Av dette skal alle kjenne at dere er
mine disipler, om dere har kjærlighet til hverandre” (Joh. 13,35).
Så sterk og så iøynefallende skal kjærligheten i Guds menighet være, at alle
må se og alle må anerkjenne den. Det skal være slik, at hva så verden enn
sier om Guds barn forresten, så skal den tvinges til å erkjenne at de har en
inderlig og oppriktig kjærlighet til hverandre.
Mon det er slik?
Det har vært så. Det var iallfall slik i Kristi menighets første tider,
da den satt i trengsel og nød og forfølgelse. Hedningene, som hatet den, måtte
likevel peke på dens lemmer og si: ”Se disse kristne, hvor de elsker hverandre.”
Men mon det er slik? Mon Guds barn nettopp nå i en ond tid, ja i en frafallets
tid, står som en tett og samlet flokk, som fremstiller bildet av en Herrens hær,
som legger an på å være rustet fremfor alle ting med den inderlige kjærlighet?
Mon de gjør?
Ingen skal nekte, at det er kjærlighet, mye kjærlighet i Kristi menighet. Der er
deltagelse og forbarmelse og medlidenhet og inderlig brodersinn. Gud være lovet!
Men hvor lite imot, hva det skulle være!
Og navnlig er det ikke så, at alle kan kjenne Jesu disipler på den
innbyrdes kjærlighet. Verden ser lettest striden og uoverensstemmelsen blant
Guds barn, og den blir den enten til glede eller til anstøt.
Å, hvilken vitnesbyrdets makt Kristi menighet ville eie, om den sto der enig og
sammensluttet, med den innbyrdes kjærlighets vell sprudlende til alle kanter. Å,
om det var slik!
- Mon det ikke skal bli slik? Trengselens tider og navnlig de siste trengslers
tid vil gjøre kjærligheten større innen Kristi menighet. Det er det ingen tvil
om. Hjertene vil bli varmere mot hverandre, den felles nød vil styrke
brodersamfunnet, og den pågående kamp mot den felles fiende vil bringe alle
uoverensstemmelser til å forstumme.
Det blir en velsignet tid, skjønt en trengslenes tid. Og herlig skal da Kristi
menighet utfolde sin indre, skjulte kraft.
La oss ikke stå Herren imot, slik at vi forhaler Hans komme. Vi vil lukke
portene videre opp for Ham i Hans menighet, så Hans herlighet kan lyse mer der
inne. Gi oss nåde til det, kjære Herre Jesus Kristus!
Og har du selv ennå ikke smakt den Kristi kjærlighet som kan gi kraft og lyst
til å elske Herren og elske brødrene og elske alle,, så il med å få smake den.
Du er ulykkelig ennå og har alltid vært det, om du er fremmed for den kjærlighet
som elsker syndere, tar imot dem og eter med dem. Amen.
Herre Gud, du er kjærlighet og har gitt din Sønn, den enbårne, hen for oss, mens
vi ennå var syndere. Lær oss ved din Ånd å lukke våre hjerter riktig opp for din
kjærlighet; - åpne dem mer og mer, Herre, så vi kan bli skikket til en
oppriktig, inderlig og virksom kjærlighet til brødrene! Amen.