Ikke sin egen herre, men Herrens barn!
Av Gustav Jensen
”De
skal ikke lenger lære hver sin neste og hver sin bror og si: Kjenn Herren!
For de skal alle kjenne meg, både små og store, sier Herren” (Jer. 31,34).
Det vil si: De skal ikke være avhengige av mennesker
mer, i sitt Gudsforhold, men de skal selv som frie barn være for sin himmelske
Fars ansikt og ledes og læres av hans egen Ånd, som har skrevet hans lov i
deres hjerter. Naturligvis ikke på den måte,
at det i den nye pakt, iallfall så lenge den er på jorden, ikke skal være
prester og lærere mer. For både ser vi,
at det straks i den nye pakts begynnelse var apostler og profeter, hyrder og lærere. Og ennå i våre dager ser vi, at de nå, nemlig
barna, læres opp av mennesker i evangeliets lærdommer, og de store samler seg
i menigheter, som foreståes av prester og lærere, som forkynner Ordet og
forvalter sakramentene. Men saken er
den, at disse prester og lærere i den nye pakt ikke er satt til at trede mellom
Gud og hans folk som mellommenn, som holder folket i avhengighet av seg. Men de
er satt til å være tjenere for å vise dem bort fra seg selv til Gud og befordre
deres frihet og personlige forhold til Faderen som, barn ved den ene mellommann
Jesus Kristus, som barn som selv har Faderens lov skrevet i sitt hjerte.
Dere vet, at i den gamle pakt med Israel var det en levittisk prestestand, som
sto mellom Herren og hans folk i umyndighetens tider, og dessverre er det også i den nye pakt, i
den kristne kirke, levninger nok tilbake av den gamle ånd. For både er det i den romersk-katolske kirkeavdeling
en lignende prestestand med krav på mellommannsstilling og herredømme over samvittighetene. Og i den evangeliske kirke som vi tilhører, er visstnok erkjennelsen riktig,
men praktisk finner vi også der både til den ene og den annen tid det sinn hos
prester og lærere, som søker herredømme, og hos folket en dertil svarende prestedyrkelse
og avhengighet av mennesker. Alt slikt
er mot den nye pakts Ånd, som er frihet fra mennesker og personlig forhold til
Gud ved Hans Ånd, som selv vil lære enhver. Men når så, atter andre misbruker denne den nye pakts frihet til å rive
seg løs fra all kirkens og menighetens orden og samfunn og gjøre seg selv til lærere
og mener, at de ikke behøver de andre, da er det likeså mye mot den nye pakts
Ånd. For denne frihet er en frihet i
Gud, som barn for den felles Faders øyne. Og derfor er den også en frihet i kjærlighet, som de alle er forbundet
med hverandre og søker hverandres beste i, og en frihet i ydmykhet, hvori den
ene akter den annen høyere enn seg selv og gjerne er all kirkens og menighetens
orden underdanig for Herrens skyld, som er sin menighets hode og
saliggjører. Å du hellige frihet, du den
nye pakts frihet i Gud, hvor få er de som kjenner deg! Gi oss å kjenne deg etter Ånden i kjærlighet
og ydmykhet!
Gled dere! – alltid!
Av Gustav
Jensen
Kristne venner, det er slett ikke en glede som uten
videre kommer av seg selv. Nei tvert
imot. Når vi er oppvakte av verdens forunderlige søvn og har fått øye for hvor
alvorlig allting er, hvor alvorlig det er med synden, med døden, med Satans makt,
med det nærværende og det kommende, med å leve og med å dø, da ligger det nær
nok å stadig se på det og bli ved det og ikke komme til gleden, enda mindre til
en glede i Herren alltid. Derfor kalles også de kristne alvorlige mennesker,
og det er i sannhet nok i denne verden og i oss selv, som kan gjøre et menneske
alvorlig. Men derfor er det heller ikke
lett for gleden i Herren å få sin rette plass midt i hjertet, og hos mang en kristen
kommer det aldri riktig dit hen i denne verden.
Og derfor gjør apostelen det også til en formaning for de kristne, han
stiller det frem for dem som en oppgave og et mål som de skal strebe etter og
søke å nå fremad mot: Gled dere i Herren alltid!
Hvorfor mener dere vel, at apostelen nettopp
formante de kristne i Filippi slik, idet han skrev sitt brev til dem, fullt av kjærlighet?
Mon ikke fordi de, hva de enn hadde - og vi kan se av brevet, at de hadde mye -
dog ikke hadde mye glede i Herren? De så vel stivt på det som manglet dem og hva
de måtte lide, det som var vanskelig i kristenlivet så de ikke fant noen utgang,
og så var det liten plass for gleden i Herren. Men apostelen kunne ikke finne seg
i at denne hans kjære menighet skulle unnvære kristenlivets lykke og glede. Derfor formaner han dem til glede, han
stiller det frem for dem både som deres rett og deres oppgave å glede seg i
Herren. Han sier både før i brevet: For øvrig, brødre, gled dere i Herren! og nå
sier han: Gled dere i Herren alltid! Og da han ved hvor mye det trenges, tilføyer
han: atter sier jeg: Gled dere! Jeg har endatil en mistanke om at han med det
samme formaner seg selv.
Og må han ikke den dag i dag tale likedan til
mang en redelig og besværet kristensjel, ja til hele menigheten? Må han ikke gjøre
det, ikke bare fordi han unner dem gleden, livets blomst, men fordi det er en mangel
ved troen, ved sjelens grunnforhold til Herren, når man ikke har noen glede i
ham? Han er jo den store glede, hvorfor gleder du deg da ikke over ham? Han er
den store glede, gled deg over ham! Han er menighetens Herre, som utfyller alle
dens mangler, baner vei for den gjennom det Røde hav, fører den fremad mot målet
så ikke noe kan hindre den, og gjør den underveis til en kraft og en velsignelse. Han lar deg smake sin kjærlighet og godhet,
som du vet fra før og nå, han dekker bord for deg mot alle dine fiender, han
vil aldri slippe deg og aldri forlate deg, men hjelpe deg med alt det som er
vanskelig for deg både i ditt indre og i det ytre, med deg selv og dine kjære,
inntil du blir helt glad. Så takk ham og
ær ham ved å glede deg i ham, som elsker deg og som du elsker - er det ikke et
dypt og merkelig ord vårt språk har for å elske: å være glad i en? Gled deg i
Herren, og se hva som er din rett og din oppgave i denne alvorlige verden og i
din sjels alvor: Gled dere i Herren alltid, atter sier jeg: Gled dere!
Gled dere! – alltid!
Av Gustav
Jensen
La ingen tenke, at gleden egentlig er noe
overflødig, noe som følger på, men som ikke har stor betydning for hjertets
indre liv eller for det liv som føres blant menneskene. Det er ikke slik. Gleden er en hemmelig kraftkilde i ditt hjerte,
uten den er du svak, og den har mye å bety for ditt liv blant menneskene. Jeg
husker hva en ektefelle, som hadde en kristen hustru, sa: Hun var lenge
alvorlig, sa han, alvorlig og engstet i alle ting, men jeg merket at hun ikke hadde
noen glede i sin tro, og hun kunne ikke få meg til å forlate mitt standpunkt.
Men siden, da jeg så hvordan hennes ansikt lyste av indre lykke og hele hennes
vesen og ferd var preget av gleden over den frelser jeg ikke kjente, kunne jeg
ikke stå imot mer.
Og ganske i samme retning peker det ord apostelen
skriver i dag, straks etter at han har formanet til glede i Herren: La deres saktmodighet
bli vitterlig for alle mennesker! Dere forstår sammenhengen. Den som er uten glede,
mismodig og tung i sinn - er lett å såre og krenke, gjør små ting til store og
ruger sykt og bittert over dem, om de enn nødig vil, så det blir mørkt og gledeløst
omkring dem til liten anbefaling for evangeliet. Men den som har gleden i sitt hjerte,
noe av den store glede over en frelser i denne verden, blir saktmodig og mild,
i stand til å tåle og bære noe og bære andres byrder
med dem for den hemmelige kildes skyld som han bærer i sitt hjerte. Og så mye mer som han også vet og tenker på,
at Herren er nær, og det lider mot hans åpenbaring, hvis saktmodighet vi alle
trenger og hvis komme bringer den fullkomne glede.
Gled dere! – alltid!
Av Gustav
Jensen
Apostelen nevner noe i denne sammenheng, idet han kaller de kristne til glede
i Herren. Han nevner bekymringene. Han nevner ikke egentlig syndene eller de
store sorger - de kristne vet bedre hvor de skal gå hen med dem. Men han nevner bekymringene, de talløse og
pinende, som synes mer ubetydelige og mer uskyldige, men likevel i all stillhet
suger kraften av så mangt et kristenliv, som de små ormer bringer mangt et tre
til å visne. Bekymringer som disse: Hva skal jeg ete og drikke? Hvordan skal det vel gå oss, meg og mine, i morgen,
om et år, i alderdommen? Hvordan skal
jeg komme ut av den vanskelighet, oppnå det ønske, fries fra den nød i det
timelige eller i det åndelige? Hvilken motgift
har du mot bekymringene? Hvordan vil du
få makt med alle de små ormer, som dag og natt gnager på ditt livs tre? Det er
den samme dype sammenheng. Apostelen viser deg hen til gleden i Herren, den er
den prøvede motgift mot bekymringene.
Du vet det også i ditt hjerte og har vel selv erfart, at når du kunne gå
fra alle dine bekymringer til din Frelser og følge den utrakte finger, som peker
og minner: Se, se, hvilken kjærlighet Faderen har vist oss, at vi skal kalles
Guds barn! da måtte den onde hær vike for denne store - sanne, evige glede, som
skyggene viker for solen. Du kunne - og
gjør det også nå og bestandig! - ta til deg apostelens formaning: Vær ikke
bekymret for noe, men la i alle ting deres begjæringer komme frem for Gud i
påkallelse og bønn med takksigelse.
Og de kjente Ham ikke!
Av Gustav
Jensen
Hvordan tok menneskene imot Ham? Om det sier
Johannes: Lyset skinner i mørket, og mørket tok ikke imot det. Mørket tok ikke
imot det. Hedenskapet veltet seg med sitt mørke ut over Ordets spredte stråler
i verden for å begrave dem i natten.
Dere ser i ethvert hedensk folk, hvor langt det er lyktes og hvor dypt
mennesker, skapte i Guds bilde, kan synke. Utspilles ikke syndens og dødens
fryktelige sørgespill overalt på jorden fra begynnelsen av, og gjentar ikke det
samme seg bestandig? Se inn i hvert enkelt menneskehjerte! Lider ikke samvittigheten
ondt, er det ikke opptegnet en overflod av det som er syndet og feilet og
forsømt der inne? Og om noen ser hva som er rent og kjærlig, er ikke da viljen
syk og ynkelig til å gjøre det?
Tenk på det folk, som Ordets lys skinte klarest i og ble til en hel hellig
linje av lys! Det var et hardt og stivt folk; det vek bestandig av til siden i
avgudisk og selvtilfreds vesen, det handlede ille med de profetiske ånder som
bar Ordets lys frem blant dem. Og da så Ordet selv kom til dem og skinte hos
dem med sitt rene og ydmyke og himmelske lys i Jesus Kristus, vår Herre, da
ville de ikke tåle Ham, men støtte Ham ut utenfor sin stad og korsfestet Ham.
Er det noe større vitnesbyrd om et grufullt mørke i verden enn Jesu Kristi
korsfestelse? Det var mennesker som gjorde det. Og enhver vet noe om grunnen
til det, for den var ikke bare virksom den gang, men også nå: Hver den som gjør
ondt, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at han ikke skal bli overbevist
om sine gjerninger. Det er mørke. Lyset skinner i mørket, og mørket tok ikke
imot det. Han var i verden, og verden er blitt til ved Ham, og verden kjente
Ham ikke. Han kom til sitt eget, og Hans egne tok ikke imot Ham.
Likevel ville Han komme til denne verden, Han
som er Ordet fra begynnelsen, livet og lyset i evighet. Han ville komme, fordi
denne verden dog i dypeste forstand var Hans egen, blitt til ved Ham, fordi
disse mennesker i dypeste forstand var Hans egne, skapte ved Ham i Guds bilde.
Han ville komme til alt det som sukket og led ondt under mørkets makt og som
ikke kunne leve uten ved å få del i Ordets liv og lys. Han ville komme til alt
det som dog til sist ikke kunne glemme sin hjemstavn.
Han kom i kjærlighet etter en evig dragelse og en evig rådslutning for å forene
seg fast med menneskene og legge ned i deres natur, den som Han påtok seg,
Ordets liv og lys, slik at Han kunne gi dem sitt eget som deres eget.
Ordet ble kjød, Guds evige Ord ble menneske, og hvor helt Han ble det, det kan
dere se på det lille barn som ligger i krybben.
Og siden bodde Han blant oss full av nåde og sannhet. Full av nåde; for i
nådens skikkelse måtte det evige Ords liv komme tilbake til dem som hadde
syndet og forbrutt sin hellige arv. Og full av sannhet, det er det evige Ords
lys, gudserkjennelsen og renheten og helligheten.
Slik åpenbarte Han blant oss en herlighet som den enbårnes fra Faderen, i det
liv Han levde for oss, i den død Han døde for oss til våre synders forsoning,
og i den oppstandelse fra de døde, som Han førte vår sak frem til seier med, og
ble den førstefødte av mange brødre.
Hovedsaken!
Av Gustav Jensen
Hans navn er uutslettelig blant menneskene,
fordi Han inntar en enestående plass i det som nå kalles menneskeslektens
»utvikling,« dens kultur, dens utdannelse til menneskeverdighet og menneskeære
i den nåværende verden.
Det er sant; det er bare underlig, at Han selv taler så lite om det og synes å
tenke så lite på det. Selv er Han opptatt av noe ganske annet, noe større, som
går ut over den nåværende verden. Han er visselig blitt den edleste kraft i den
nåværende verden, men Han er blitt det ved det, at Hans hovedsak er en annen, å
føre menneskene ut av den nåværende verden inn i himlenes rike, eller å føre
himlenes rike inn i den nåværende verden.
Menneskenes utvikling, deres kultur osv. bekymrer Ham i en forstand åpenbart
overordentlig lite; Han sammenfatter det alt og sier: Hva gagner det et
menneske, om han vant hele verden, men tok skade på sin sjel?
Å hvor de tar feil, de som vil gjøre kristendommen til ren humanitet! - hvor de
suger kraften av den, hvor de gjør den udyktig til å innvirke på den nåværende
verden! Hvor de forvansker Jesu skikkelse og gjør Hans navn ukjennelig for
menneskene! Vokt dere for dem; for de taler behagelige ord, og de har tiden med
seg!
Hans navn er Jesus, det betyr en frelser.
Alt annet Han er blitt blant menneskene, er Han blitt ved det, at Han er
Jesus, frelseren.
Selv vil Han ikke være annet enn Jesus, menneskenes frelser. Han
ser bare på hovedsaken, det ene nødvendige, alt annet følger av seg selv med, i
sin tid, i den nåværende eller den kommende verden.
Hovedsaken for ethvert menneske, det ene nødvendige, er å bli frelst, frelst,
frelst. Jeg vitner for dere alle på den første dag av dette år, som ingen vet om
han skal leve til ende, for mange går hurtig bort, at hovedsaken for dere alle
er å bli frelst, det ene nødvendige for enhver av dere er å bli frelst. Og jeg
vitner ikke alene. Det er en samvittighet som vitner i ethvert menneske, det er
synder, tidligere og nærværende, som ringer for ethvert menneskes ører, det er
en syndig, fortapt tilstand nedenunder som ingen av dem kan forandre, det er en
død som er syndens lønn, full av smerter og frykt - det er alt sammen én røst i
et menneske: Hovedsaken for deg, det ene nødvendige, er å bli frelst. Det er en
bevissthet om Gud i et menneske, et ansvar for Gud, en trang til Gud, en hunger
og tørst etter Gud, som ikke mettes ved svineføde i denne verden, heller ikke
ved den edleste menneskeføde i denne verden, men bare ved Gud som skapte oss
til seg.
Bare ved Gud, men hvordan skal jeg som er slik, komme til Gud? Det er alt sammen
én røst i et menneske: Hovedsaken for deg, det ene nødvendige, er å bli frelst.
Han er kommet for å bringe denne samvittighet til å tale og rope i menneskene,
så den ikke kan overdøves av noen annen røst i verden, for å bringe denne hunger
og tørst til å brenne i menneskene, så de ikke kan mettes ved noe annet i
verden. Han er vår levende samvittighet, Han er syndige menneskers hellige
medviter om Gud.
Derfor har Hans navn så stor makt over menneskene, og de kan for godt eller ondt
ikke bli fri for det i den nåværende eller den kommende verden, som det står
skrevet, at i Jesu navn skal alle kne bøye seg, både de i himlen og på jorden og
under jorden.
Har Han da nådd det Han vil, med deg? Er din samvittighet begynt å tale og rope
i deg, så den ikke kan overdøves av noe annet i verden? Er du begynt å hungre og
tørste etter Gud, så du ikke kan mettes ved noe annet i verden? Har du forstått
deg selv i den nåværende verden? Er det blitt hovedsaken for deg, det som er
hovedsaken, er det blitt det ene nødvendige for deg, det som er det ene
nødvendige, å bli frelst?
Da vet du i en salig evighets mening, hvorfor Hans navn har slik makt over deg,
hvorfor det skinner for deg som solen og griper deg så dypt i hjertet, når jeg
nevner det for de stille og alene: Jesus.
Det er din frelsers navn. Det er et menneskenavn, for Han ble din bror
for å frelse deg; men det er Guds enbårne Sønns menneskenavn, for du vet for
visst at bare Gud kunne frelse deg.
Det er Ham som sa til den verkbrudne: - dine synder er deg forlatt! - til
synderinnen: - din tro har frelst deg! - til alle hungrende og tørstende: - dere
skal mettes! - til arbeidende og besværede: - dere skal ha hvile hos meg.
Det er Ham som gjorde renselse for dine synder ved sitt kors’ sonende blod, som
nå ber for deg og er din talsmann hos Faderen, Jesus Kristus den rettferdige.
Det er Ham som døpte deg med sin hellige dåp, som tok deg opp i sin frelsende
pakt, gjorde deg til et lem av sin menighet, gjorde deg til en av de botferdige,
en av de troende, en av de hellige, en av dem som skal bli salige. Det er alt
ett: Han er din Frelser!
Ett av to!
Av Gustav Jensen
Les:
Luk. 2, 33 – 40
Nylig hørte vi hvordan det lød fra engelens munn juledag: ”Frykt ikke! For se,
jeg forkynner dere en stor glede - en glede for alt folket.”
Og nå synes det igjen å lyde ganske annerledes: ”Denne er satt til fall og
oppreisning for mange i Israel, og til et tegn som blir motsagt… for at mange
hjerters tanker skal bli åpenbaret.”
Hist heter det: alt folket, her: mange også til fall, hist: en stor glede, her:
et tegn som blir motsagt, hist: Frykt ikke, men her, kommer ikke nettopp frykten
over deg?
Men begge ord er like sanne, om de enn lyder forskjellig. ”En stor glede for alt
folket,” det er Guds gode og fullkomne vilje, det er budskapet, Han sender til
jorderiks ender, Han som vil at alle mennesker skal bli frelst og komme til
sannhets erkjennelse.
”Mange til fall og til oppreisning og til et tegn som blir motsagt,” det er hva
vi gjør budskapet til, for også vi har en vilje, og vi vil ikke alle sammen som
Gud vil. Nei, når Guds gledesbudskap om Jesus føres frem for ”alt folket,” så
deler folket seg i to partier, mange på den ene side, som tror Guds
gledesbudskap og gjemmer det i sitt hjerte, men også mange på den annen side,
som ikke vil tro det og oppreises ved det.
Så blir det to store partier på jorden – å du vet det vel, du hører jo selv til
ett av dem -; alt det som ellers kalles partier, er ikke noe mot disse to; andre
partier er menneskelige, jordiske, omskiftende, og hvert av dem kan gjerne ha
like mye rett; men her er det en deling som rekker like inn i evigheten, fordi
disse to partier henger av, hvordan ethvert menneske for sin innerste,
personligste del tykkes om Jesus, Guds og menneskenes Sønn.
Hvem kan tale og høre om disse ting uten å føle dypt, at her er menneskelivets
alvor, uten å spørre seg selv, om han er på den rette siden, uten å be for Guds
gledesbudskap, at det må ha lykke med seg blant alt folket?
Akk, det kan tales så kaldt om det og høres så kaldt på det. Men vel den, som
hører om den store glede for alt folket og om de to partier, som blir av det, og
beveges av hellig iver for sin egen og sine brødres sjelefrelse: For vi kan, Gud
være lovet, hjelpe hverandre med det.
Men den egentlige avgjørelse skjer i
ethvert menneskes eget hjerte. Andre kan hjelpe meg med sitt ord, sin bønn, sitt
eksempel, sin kjærlighet. Og det er den største hjelp et menneske kan gi et
annet. La oss se til, at vi kan hjelpe hverandre! Men til sist blir saken
likevel min egen; til sist kommer det kun an på meg; om den Herre Jesus skal bli
meg til fall eller oppreisning, til hvilket av de to store partier jeg skal
høre. For andre kan ikke tro for meg, andre kan ikke oppreises for meg; jeg må
selv tro og selv bli oppreist.
Derfor kommer også gledesbudskapet om Jesus
til ethvert menneskes hjerte. Og fordi det kommer fra Gud og kommer til et
menneskehjerte, som er skapt for Gud, derfor har det en underlig kraft og
virkning med seg, som ikke kan lignes med noe annet i verden. Mange hjerters
tanker blir åpenbart ved det.
Hva som bor i ethvert menneskes innerste, det kommer for lyset ved det. Dette
gledesbudskap setter menneskesjelen i den dypeste bevegelse; ingen kan, når han
har hørt det, bli den samme som han var før. Vi har alle noen erfaring om det.
Hvilke er da disse hjertenes tanker, som gledesbudskapet om Jesus åpenbarer?
Hør noen av de onde av dem, som stiger dypt opp fra det syndige hjertes grunn og
gjør, at Jesus blir det til fall. Det er tanker som disse, en hemmelig tanketale
i sjelen, som kanskje ikke får ord: ”Hvis jeg skulle tro dette evangelium, måte
jeg jo bli et ganske annet menneske enn jeg er, og det kan, det vil jeg ikke.”
”Hvor strider ikke dette ord om Jesus, Guds Sønn, født av en kvinne, mot min
fornuft; om det enn rører mektig ved mitt hjerte, så vil jeg ikke følge det.”
Eller: ”Hvor er det da ikke påtrengende, hvor gjør det meg ikke urolig, dette
evangelium om Jesus, - la meg være.” Eller: ”Jeg vil gi dette evangelium min
tanke, min bekjennelse, min munn og slik sikre meg imot det, så det ikke skal nå
mitt hjerte.” Eller: ”Jeg vet, at dette evangelium vil ha mitt hjerte og omdanne
det, og det skal skje siden, siden.”
Akk, har du ikke merket, at slike tanker har beveget seg i ditt hjerte, når
gledesbudskapet om Jesus, som ble født på jord for å gjøre syndere til hellige,
trådte tett inn til deg?
De fleste har stridd med dem, de fleste også av dem som siden fant sin
oppreisning i Jesus. Men hvor disse tanker får makten i hjertet, disse onde og
feige og uredelige tanker, der blir Jesus til fall, der støter man seg på
gledesbudskapet, og idet man vender seg bort fra sannheten og kjærligheten fra
Gud, som har lyst inn i sjelen, overgir man seg til et tettere mørke enn før.
Derfor, se til deres hjertes tanker!
Fall og/eller oppreisning!
Av Gustav Jensen
Les:
Luk. 2, 33 – 40
Kjære venner, legg merke til to underlige ting ved dette ord: Denne er satt til
fall og oppreisning for mange.
For det første står det: Han er satt til det, satt også til fall. Gud vil, at
Hans Sønn Jesus skal gjøre denne store skilsmisse blant menneskene; Han vil ha
sin treskeplass renset, vil at agnene – de som når gledesbudskapet treder til
dem for å gjøre dem fra syndere til hellige, gir seg hjertets onde tanker i
vold, skal skilles fra hveten. Hvordan kan det være annerledes?
Det er til oppvekkelse og hellig betenkning. Ta denne tanke inn blant deres
hjertes tanker. Og akt deretter på ordenen: til fall og oppreisning. Det er dog
ikke den egentlige orden; Han er jo først og fremst satt til oppreisning, etter
Guds gode og fullkomne vilje til oppreisning for alle, om det var mulig;
Han er bare satt til fall for dem som forkaster Ham til oppreisning.
Hvor kommer da hin orden fra? Mon ikke fordi Simeon, da han med profetisk blikk
så inn i fremtiden, ble sterkt grepet i sin sjel ved dette unaturlige og
gruelige, at Han som er Guds gledesbudskap til menneskene, som selv er sannheten
og kjærligheten, som gjør syndere til hellige og de ulykkelige evig glade, at
Han skal bli mange til fall ved deres hjerters onde tanker?
Og la oss dog forstå Simeons orden, la oss grue for at sannheten og kjærligheten
skulle bli oss til fall, la oss dømme disse hjertets onde tanker, som rører seg
hos oss, la gledesbudskapet dømme dem og overvinne dem, så andre tanker kan
åpenbares i oss ved evangeliet, til oppreisning.
For i sannhet åpenbarer gledesbudskapet andre hjertets tanker, ja mye mer, det
fremkaller dem, det føder dem selv der inne.
Hør noen av disse tanker, som englene gleder seg ved og Herren lytter etter; ja
Herren lytter etter dem for å oppreise det menneske og gjøre ham god og glad og
stille ham på den rette side i den hellige krig.
”Hvor stor er da ikke Guds kjærlighet, at Han sender meg arme menneske et slikt
gledesbudskap!” ”Hvor uren og uverdig jeg er, hvor smertelig og tydelig blir
ikke min sjels mørke, når dette rene lys skinner inn til meg!” ”Likevel dras jeg
til Ham; det er som om Han var den jeg alltid hadde søkt og savnet.” ”Tør jeg
komme til Ham, vil Han og kan Han ta imot meg, som er slik?” ”Bare ved Ham kan
jeg bli et annet menneske; hos hvem skal jeg ellers finne tilgivelse, finne
kraft til å avstå fra synden og vandre i et hellig liv for Guds ansikt? Å Herre,
hjelp meg, rens meg, oppreis meg!”
Slike tanker, slike nye, sanndrue, ydmyke tanker er det, gledesbudskapet kaller
til live i hjertet, når det begynner å få rom der inne.
Du som merker, hvordan de blir til hos deg, når du hører ordet om Guds
kjærlighet i julens evangelium, hvordan de beveger seg hos deg og tar kraften
fra dine gamle onde tanker, hengi deg til dem og la dem føre deg til Ham som de
kommer fra, din Jesus, din Gud og din bror, som oppreiser deg her og evig.
Og hvis du ennå nøler og frykter, tenk på at Han er satt til oppreisning. Gud
har fast bestemt Ham til det, det er Hans egentlige embete å være til
oppreisning. Og Han er satt til oppreisning for deg, - har Han ikke døpt
deg? Han er satt til oppreisning for alle, som gledesbudskapet får virke slike
omvendelsens og troens tanker i; ja idet du tenker slik, har Han deg allerede
ved hånden for å reise deg opp, din høylovede frelser, og sier til deg: Frykt
ikke! Nei, frykt ikke, men samle din sjel etter Åndens drift, som du merker i
deg, til et valg, en hellig beslutning, at du vil ha Ham til din frelser og
holde deg til Ham i liv og død, fordi Han er sannheten og kjærligheten og tilgir
deg og helliggjør deg.
Ta imot Ham!
Av Gustav Jensen
Les:
Luk. 2, 33 – 40
Satt til fall og oppreisning!
Slik blir det to store partier på jorden, ettersom gledesbudskapet om Jesus går
sin gang fra krybben i Betlehem til Herrens herlighetstrone på den ytterste dag
og åpenbarer alle menneskers innerste tanker. Overalt hvor det kommer frem, gjør
det skilsmisse mellom menneskene, mellom dem som vil elske sannheten og
kjærligheten i Jesus og forandres ved den, og mellom dem, som ikke vil elske
sannheten og kjærligheten og ikke vil forandres ved den, for de sier i sitt
hjerte: Det gamle er bedre.
Disse to partier har alltid vært, også i tider da alle bekjente seg til Jesus og
ingen motsa Ham med sin munn. Han har likevel aldri vært fri for motsigelser av
hjertenes tanker.
Nå blir dette kjennelig også i det ytre, vi hører mye om og ser også selv noe
til det, at den Herre Kristus åpenbart blir et motsigelsens tegn.
Men du som velger deg Jesus til oppreisning, bli ikke forvirret ved det og frykt
ikke for det, for nettopp dette er skrevet om Ham og det må så være; Han ville
ellers ikke være den ekte Jesus, være Guds sannhet og kjærlighet i den onde
verden. Ta du Ham bare så mye fastere i din favn og vær mer bekymret, enn du har
vært før, for din egen og dine brødres sjelsfrelse.
Og hvis du merker, at du fra Ham som du tar i favn, også går ut et sverd, som
sårer deg og gjør deg smerte, så tenk på, hva det er dette sverd vil deg. Det
vil døde ditt gamle menneske, din synd og dine synder, så du selv mer og mer kan
bli et oppreist menneske og tilhøre den sanne hellige menneskehet som evig skal
være. Og er det ikke også det du vil?
Derfor må du ikke bare klage og vånde deg, når du merker noe til sverdet som går
gjennom sjelen, men heller velsigne Ham, fordi Han slik også i deg gjør
skilsmisse mellom ondt og godt og på enhver måte vil gjøre deg ren og god og
glad.
Å, hvor du dog er lykkelig, som har en slik frelser, full av liv og fred og
hellighet, en fullkommen oppreisning for deg!
Du må velsigne Ham som Simeon, prise Ham som Anna! Du må utvelge deg Ham helt og
aldeles, du må vite vel, hvilken side du hører hjemme på, du må nå, da året går
til ende, takke Ham av hjertet, at du kan glemme år i Hans navn og begynne et
nytt i Hans navn til oppreisning.
Hans fred være med deg. Amen.
Lovens oppfyller!
Av Gustav Jensen
Les:
Gal. 4, 1 – 7
Her hører vi nå atter av Den Hellige Ånd gjennom Paulus, at Guds Sønn er født av
en kvinne.
Hvem annen taler han om enn det barn, som fødtes i Betlehem, den mann som døde
på korset? Det som fødes av en kvinne, er jo menneske. Kristus er virkelig et
sant menneske, og likevel har Ånden her sagt: ”Gud utsendte sin Sønn, født av en
kvinne.”
Kan dette forstås annerledes enn at Kristus er Gud og menneske i én person? Nei,
Guds Sønn er Marias sønn, Ordet ble kjød, Faderens enbårne er blitt menneske. –
Han ble født under loven, og Han har senere frivillig bekjent seg å ligge under
loven; derfor ble Han omskåret, og derfor ble Han døpt. Han var loven underdanig
og oppfylte den i alt, dens innerste krav og dens enkelte bud. Men selv om Han
oppfylte den, så lot Han likevel straffen for dens overtredelse kommer over seg
i fullt mål; Han gikk inn under lovens forbannelse og tålte villig den dom:
fordi du har overtrådt og fortjent døden, skal du dø forbannelsens død.
Sønnen blir trell, den hellige blir synderen, for at vi skal bli sønner og stå
rettferdige for Gud. Hans enbårne Sønns liv og blod ofres under lovens dom på
forbannelsens tre, for at vi forbannede syndere skal bli fri og få barnekår hos
Gud.
Dette er skjedd, og nå sier Guds Sønn: Tro på meg, så er det ditt alt sammen.
Jeg behøvde ikke å holde loven for min egen skyld, jeg er rettferdig fra
evighet; jeg hadde ikke selv noen synd å lide straff for, jeg har aldri
overtrådt; men det er gjort og lidd for deg, du skal tro det; det er gjort, du
skal ikke gjøre det, men tro det.
Tidens fylde er for lengst kommet, alt som da skulle skje, er skjedd; du er
forløst fra trelldommen; tror du, så er du et fritt og salig Guds barn. Så la
ikke djevelen dåre deg lenger med sin løgn, at du skal fyllestgjøre loven for å
kunne bli Guds barn. Det er ikke annet enn å fornekte Kristi fullkomne gjerning.
Sannelig, loven er fyllestgjort, og du er Guds barn, bare du tror dette
evangelium. Du er nå min, sier vår Herre Jesus; ”du er min, og jeg er din, og
hvor jeg er, tar jeg deg inn, den fiende skal ei oss skille.”
Gud hjelpe oss å forstå dette! Se da, om ikke også Guds Sønns Ånd i ditt hjerte
roper: Abba, Far! Og vitner med din ånd, at du er Guds barn!
Å, du dyrebare Herre Jesus, gi oss troens enfoldighet, gi oss nådens frihet, gi
oss den sønnlige utkårelses herlighet og salighet. Amen.
Mot forførelsen!
Av Gustav Jensen
Paulus, ved Guds vilje Jesu Kristi apostel -
til de hellige i Efesus, som tror på Kristus Jesus. Nåde være med dere og fred
fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!
Ef 1, 1 - 2
Det er til de hellige i Efesus, de troende i Kristus Jesus, apostelen skriver.
Han kaller dem straks med høye og ærefulle navn, som er vel skikket til å gjøre
deres kristenstand herlig for dem. Hellige kaller han dem, som før var
vredens barn med et ulydig og besmittet sinn, hellige ved den nåde som Gud
uforskyldt rettferdiggjør den ugudelige med, og hellige ved den nåde som Gud
skjenker sine rettferdiggjorte Åndens førstegrøde og et nytt hellig sinn med.
Og troende i Kristus Jesus kaller apostelen dem og fører dem ved det hen til
deres frelses dyrebare og urokkelige grunn; i Kristus Jesus har de alt, det de
har, Han er deres hellighets kilde, fra hvem alt det nye kommer til dem og aldri
skal berøves dem; og ved troen har de det alt sammen; - da de ikke hadde
gjerninger å fremvise uten fordømmelige, da ble deres frelse stilt på troens
grunn, for at den skulle være av nåde, herligere enn alt det som er herlig,
fastere enn alt det som er fast.
Således kaller apostelen dem straks fra begynnelsen med høye og ærefulle navn
som betegner deres kristenstands storhet og lykke, og anslår dermed den tone som
går gjennom hele hans brev. For det er hans mening å stryke menighetene i og
omkring Efesus mot forførere og falske lærere, som allerede var virksomme nær
ved dem og som med meget visdom og mange dypsindige fabler forkynte en selvgjort
Kristus og en selvgjort frelsesvei av gjerninger og førte mange med seg i
fordervelse.
Og hvordan skulle han kunne væpne dem mot den falske visdom og den falske
frelsesvei enn ved å føre dem dypt inn i Guds den sanne visdom og lukke opp for
dem med all flid nådens og sannhetens hemmeligheter i Hans frelsesråd og
frelsesvei? For den som har skuet in i Guds kjærlighets underfulle visdom og
hvis hjerte og øye forut er opptatt av det og fylt med levendegjørende krefter,
vil ikke lukke opp for forførelsen; for han har allerede i forveien det, som er
usigelig mye bedre.
Det er godt å advare mot de villfarende og falske ånder og fremstille dem i
deres dårskap og ugudelighet, - det er noe vern i det; - men det er bedre, at de
svake hjerter fylles med nådens og sannhetens, kunnskapens og visdommens skatter
i Kristus ved evangeliet, så det ikke er noen tom plass der inne, hvor
forførelsen kan feste bo.
Pris Herren!
Av Gustav Jensen
Paulus, ved Guds vilje Jesu Kristi apostel - til de hellige i Efesus, som tror
på Kristus Jesus. Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus
Kristus! Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som har velsignet oss
med all åndelig velsignelse i himmelen i Kristus. Ef 1, 1 - 3
Også vi er i de nåværende tider stadig omgitt av denne verdens visdom, som med
alle slags lærdom og fabler og dypsindighet trenger oss nærmere inn på livet for
å berøve oss Guds Kristus og den frelsesvei, vi er begynt å vandre på i Ham. Og
vi føler vel, hvor vi trenger til styrkelse for å kunne fullende løpet og bevare
troen inntil enden.
La da apostelen styrke også oss, la oss høre ham kalle også oss med de høye og
ærefulle navn: Dere hellige, dere troende i Kristus Jesus, nåde og fred være med
dere! La oss følge ham som en trofast veileder inn i Guds visdoms og kjærlighets
dybder og mette vårt hjerte og vårt øye med nåden og sannheten, så vi kan
kjenne, hva som er gitt oss av Gud og befestes i troen og bli stående på den
onde dag!
Da nå apostelen samler Guds miskunnhets summer, som er så mange og store, i sitt
sinn, og tenker på den kristenstands rikdom og lykke, som han og hans menigheter
er kalt til, så blir han aldeles overveldet og idet han skal skrive ned det som
fyller ham, trenger den ene tanke den annen, det er som om han kjemper med
språket for å skaffe seg uttrykk for alt det som må sies, det er som om han
aldri kan stanse, hans tale kommer til å ligne – og spesielt i det første
kapittel – en flod med sterke og veldige strømmer, som uavlatelig skynder seg
fremad for å nå det store hav.
Det blir nødvendigvis en lovprisning, han begynner med; hvem skulle kunne
begynne annerledes, når alle Guds undere samler seg for hans sjels øye? Han
oppløfter seg til himelenes rike, han ser der i det himmelske, som er alle evige
goders hjem, i en sum den velsignelses fylde, som bor for oss i Kristus og er
blitt oss til del ved Kristi Ånd, og han bryter ut i en velsignelse til takk for
velsignelsen: ”Lovet (velsignet) være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, Han som
har velsignet oss med all åndelig velsignelse i himmelen i Kristus.”
Begynn også du slik, min sjel, når du vil bli sterk i Herren og kjenne,
hvor rik på
herlighet Hans arv er blant de hellige, - begynn du med å lovprise og velsigne
Ham, fra hvem all god og all fullkommen gave stiger ned til deg og dine brødre,
det er den rette begynnelse; for idet du gjør det og glemmer deg selv og ditt
over Hans kjærlighet og ære, som fyller himmelen og jorden, blir det plass hos
deg som i et åpent kar for den himmelske velsignelse og de himmelske krefter, og
dine øyne klares til å skue inn i de hemmeligheter, som ikke åpner seg for dem
som vil og for dem som løper (Rom. 9,16), men for dem som fra sitt støv tilber
den høyeste Gud og lar æren være Hans, som æren tilkommer i all evighet.
Forutbestemte! - Utvalgte!
Av Gustav Jensen
Les:
Ef 1, 2 – 10
Hva er da
all denne åndelige velsignelse i det himmelske, som vi lover vår Gud for?
Først og fremst forutbestemmelsens og utvelgelsens velsignelse. I sin kjærlighet
– se her alle velsignelsers kilde! – har Han forutbestemt oss til å arve
barnekår hos seg ved Kristus, slik var det Hans behagelige vilje, som ikke ledes
av noe annet enn sin frie kjærlighet, og derfor har Han også fra evighet av
utvalgt oss i Kristus til den hellige og ustraffelige stand som vi nå er kommet
inn i, og som vi evig og fullkomment skal bli i.
Forutbestemmelse og utvelgelse, en evig beslutning av Gud til vår frelse og en
evig handling av Gud til vår frelse! Og hvilken herlighet ligger det ikke i
denne velsignelse, og hvilken styrkelse blir oss ikke til del i den? Er det ikke
en herlighet ved vår kristenstand, at den helt grunner i Guds frie evige
kjærlighet og nåde? For forut for alle våre gjerninger, både de onde og gode,
helt uten hensyn til alt som hos oss kalles ros eller fordømmelse, idet Han bare
rådførte seg med sin egen kjærlighet d.e. med sin Sønn, som Han ga oss, har Han
ved en evig beslutning ført oss som tror, inn i denne hellige og salige stand og
skjenket oss all den nåde som vi står i.
En fri nåde forut for alt og alle, en evig kjærlighet hvilende over oss i
Kristus og som hva mennesket angår, kun vil tros, kun vil has, det
er forutbestemmelsens og utvelgelsens herlighet som lyser over hele vår
kristenstand.
Hva er herligere enn denne Guds evige frie kjærlighet? Se den råder alene og
ublandet over deg! Hvor stor er ikke den stands herlighet og lykke, som denne
kjærlighet, uten å se hen til noe annet enn seg selv, har skapt ut av sin egen
fullkommenhets dyp? Og hvor trygg du er i denne din kristenstand, hvor visst og
fast du skal bli i den og nå ditt livs mål, sjelens frelse! For den er ikke
blitt til i tiden for å forgå med tiden, men forut dannet i Guds kjærlighet før
all tid for å bli evig som Ham, og du er ikke ført inn i den i tiden for atter å
falle ut av den i tiden, men før verdens grunnvoll ble lagt er du forutbestemt
og utvalgt for den etter Guds urokkelige rådslutning over dem som tror, for at
du, om verdens grunnvoll atter beveges, likevel ikke skal beveges, men bli
hellig og ustraffelig for Guds ansikt i barnekår.
Så styrk deg også ved det til ditt livs strid, for det er godt at ditt hjerte
styrkes ved nåden!
Og hvis du sier i ditt hjerte: ”Hva styrkelse kan jeg ha av det; for hvordan kan
jeg vite, om jeg er blant de forutbestemte og utvalgte?” – så husk dog, at
apostelen skriver til de troende i Kristus Jesus og at denne herlighet og denne
styrkelse er for dem. Men du viser ved ditt hjertes tanke, at du er vaklende i
troen på Kristus Jesus. Du røper ditt hjertes skade, men så se den også selv og
søk bot for den! ”Hvordan?” sier du. Ved den nåværende Guds kjærlighet, som på
denne din dag utøses over deg i Jesus Kristus, vår Herre, - ved den nåværende
Guds nåde, som nå i Kristus rettferdiggjør deg, synderen, levendegjør deg, den
døde, helliggjør deg, begynneren.
Fordi du er dårlig til å bruke den nåværende nåde, fordi du gir den nåværende
Guds kjærlighet fattig inngang i din sjel, derfor sier du: ”Hvordan kan jeg
vite, om jeg er blant de forutbestemte og utvalgte?” For hvordan skulle du kunne
få vite det uten ved det, at den Guds kjærlighet som nå er din sjels fred og
liv, vitner i deg med Guds ord, at den ikke er fra i dag eller i går, men evig
har den kjent deg og evig har den antatt seg deg, som skrevet står: ”Med evig
kjærlighet har jeg elsket deg. Derfor har jeg latt min miskunn mot deg vare ved”
(Jer. 31,3).
Og derfor er visselig denne artikkel om forutbestemmelsen og utvelgelsen så lite
fruktbar for oss og tjener oss mer til lærestridigheter og til syk grubling, enn
til velsignelse og styrkelse i vår kristenstand, fordi vi er så lite troende i,
ja i Kristus Jesus.
Å, Herre forøk oss troen! Gi oss å leve i Ham som kjøpte oss! Og la dine troende
også nå love deg, fordi du fra evighet har tenkt fredstanker over dem; la dem
styrkes, hver i sin strid og alle mot forførerne som er gått ut i verden, ved
vitnesbyrdet om, at de i fri kjærlighet er kjente, elsket og utvalgte av deg,
før verdens grunnvoll ble lagt, og ingen skal rive dem ut av din hånd!
Hans viljes hemmelighet!
Av Gustav Jensen
Les:
Ef 1, 2 – 10
I sannhet, denne forutbestemmelsens og utvelgelsens velsignelse er Guds herlige
nåde til pris! Og likevel er den bare begynnelsen av all den åndelige
velsignelse i det himmelske, som er blitt oss til del i Kristus. For det som fra
evighet av var Guds frie nådes beslutning over oss, det har Han også i den samme
fri nåde virkeliggjort i tiden.
Han, hos hvem det ikke er forandring eller skygge av omskiftelse, har ikke
angret de fredstanker som Han fra evighet av har tenkt over oss, da vårt fall og
våre synder trådte inn i virkelighetens verden og krenket Hans hellighet og
rettferdighet dypt. Meget mer trådte også da, Guds herlige nåde til pris, Hans
evige rådslagning inn i virkelighetens verden; for Han sendte sin enbårne Sønn
til oss i vårt kjød, Han ga oss sin Kristus og lot Ham bringe det store sonoffer
for våre synder, Han benådet oss i den elskede, i hvem ve ved Hans blod har
forløsning, syndenes forlatelse.
Her er alle velsignelsers midte, som alt forangående sikter hen imot, som alt
etterfølgende går ut fra.
Ved Hans blod, som et ustraffelig og lyteløst offerlams blod, har vi forløsning,
ikke forløsning fra det og det, men simpelthen forløsning, fridde fra alle våre
fienders hånd til å tjene Herren i hellighet og rettferdighet alle vårt livs
dager. For ved Hans blod har vi syndenes forlatelse. Og hvor synden er
forlatt, der er den onde samvittighet opphevet, der er en god samvittighet og
fred med Gud og barnekåret, som vi er forutbestemte til. Hvor synden er forlatt,
der er dødens brodd tatt bort, der begynner livet sitt salige styre og slipper
det ikke før det har fremstilt oss fullkomne for Guds ansikt og i herlighet
åpenbart på oss utvelgelsens nåde. Som Luther sier: ”Hvor syndenes forlatelse
er, der er også liv og salighet.”
Hvor stor er da ikke vår kristenstands lykke og rikdom! Visselig, vi kan tale om
nåde, vi kan si: Han har benådet oss i den elskede! For den elskedes skyld, som
har forbundet seg fast med oss, har Han skjenket oss en så stor nåde, og fordi
Han elsker oss med den kjærlighet som Han elsker den elskede med, derfor er
nåden blitt så stor.
Hva kan all verdens lærdom, fabler og dypsindighet byde oss sammenlignet med
denne nåde? Det beste verden har, er gylne drømmer, som man våkner av uten
mettelse, og så det verste, åndsfortærelsen og den onde møye, forførelsen og
anstøtet, den besmittede samvittighet og frykt for de ting som skal komme!
Nei, om vi enn bare etter begynnelsen kjenner den nåde og forløsning som er i
Kristus Jesus,, om vi enn under det må sukke hos oss selv: Jeg er dessverre
langt borte ennå! – det sømmer seg likevel å ofre Gud takksigelse og si, Hans
herlige nåde til pris: ”En arvedel er tilfalt meg på liflige steder. For én dag
i dine forgårder er bedre enn ellers tusen. Jeg vil heller stå ved dørterskelen
i min Guds hus enn bo i ugudelighets telt” (Slm. 16,6; 84,11).
Det er den nåde som er blitt forkynt for oss ved
evangeliet. For fra først av er all denne nåde bare til i Kristus som en dyp
hemmelighet, det ikke er oss gitt å lukke opp. Hvem vil trenge inn i Guds
kjærlighets rådslutning fra evighet og vite noe om forutbestemmelsens og
utvelgelsens nåde til sin styrkelse, uten at det blir åpenbart ham av Gud?
Og betrakt den forløsning, våre synders forlatelse, som vi har ved Kristi blod?
– Hva ser du? Et menneske som en orm, ikke som en mann, opphengt på
forbannelsens tre. Er det ikke en hemmelighet? Ville du fatte den, hvis den ikke
ble åpenbart for deg ved det evangelium som lyder i dine ører?
Se her en ny åndelig velsignelse i det himmelske i Kristus! Gud har kunngjort
oss sin viljes hemmelighet. Fra syndefallets dag av har Han begynt å
kunngjøre den, og fra den første hellige pinsefest har kunngjørelsen lydd klart
utover verden. Fra Jerusalem er den nådd til Efesus, og fra Efesus til Rom, hvor
Paulus skrev dette brev i lenker, og fra Rom ut til alle folkene, og den har
også funnet deg på ditt lille sted i verden langt ned i slektene, og også nå
kunngjøres Guds viljes hemmelighet for deg. Og for at du bedre skal sette pris
på denne kunngjørelse og åpne øre og hjerte for den og gi Guds nådes rikdom ære,
så hør, på hvilken ny og overvettes måte, apostelen nå kunngjør den ene og samme
Guds viljes hemmelighet! Hva Gud fra evighet har villet, og hva Han i tidens
fylde har satt i verk, det er en nådehusholdning, - men en husholdning
kalles Guds frelse, fordi den er altomfattende og inneslutter i seg mangfoldige
foranstaltninger av Hans kjærlighet – en nådehusholdning, som Han igjen vil
samle alt til ett i Kristus ved, både det i himlene og på jorden.
Vi fatter ikke alt det som ligger i disse overordentlige ord, vi er mer som barn
ved havets strand, som øser litt av dets dyp. Men ordene sier, at Gud i Kristus
vil lege all den tvedrakt som er kommet inn i verden ved synden, og i Ham atter
samle all sin skapning til seg i salig harmoni. For det er tvedrakt alle vegne
på jorden, en dyp indre splid i slektens liv som i den enkeltes liv, i åndens
liv som i naturens liv, og smertens og fryktens og dødens sukk lyder alle vegne,
og hvordan kan det være annerledes i en slekt, som ved synden har løst seg ut av
sammenhengen med alle tings fullkomne midtpunkt og salighet, den levende Gud?
Men all skapningen, den i himlene og den på jorden, er en Guds tanke, en enhet,
ett legeme; når ett lem lider skade, når det på jorden forkrenkes og forderves,
da merkes det som et savn inntil Guds skapnings ytterste grenser, da er heller
ikke det i himlene fullkommet; for det mangler en tone i den store samklang, det
er ennå skilsmisse innen Guds ene verden. Men i Kristus blir all denne tvedrakt
og skilsmisse tilintetgjort, i Ham samles igjen alt til ett, i Ham fullkommes på
den herligste måte Guds skapertanke fra begynnelsen. For idet Han blir menneske
og forener menneskeslekten uoppløselig med seg, idet Han soner for dens synder
og utgyter sitt eget hellige, rene, gudbehagelige liv i dens legeme, føres
menneskeslekten tilbake til Gud fra den selvforskyldte skilsmisse med all dens
elendighet, tilbake til alle tings fullkomne midtpunkt og salighet, som
tilintetgjør all tvedrakt og splid.
Men slik leges også den skilsmisse og stilles det savn som merkes av all Guds
skapning, også den i himlene; det syke lem på skapningens store legeme er
helbredet, den forlorne sønn er kommet hjem; da gleder all verden seg med
ublandet glede, da er harmonien fullkommen i templet, som Gud bor i; for også
det som ennå vil være ondt og ikke ha del i Kristus, er helt utskilt fra Guds
verden. Ja, fordi menneskeslekten kommer tilbake til Gud og sine brødre med
større herlighet enn den hadde, da den gikk ut fra Guds hånd, fordi den kommer
tilbake med all Guds nådes fylde, som englene begjærer å skue inn i, med Kristus
som sitt hode, uoppløselig forbundet med Ham i kjøds og blods samfunn, ved Ham
gjort delaktig i den guddommelige natur, derfor har den en ny fullkommenhet og
nye livets og salighetens krefter å skjenke den skapningens enhet, som den igjen
treder inn i, for også den herlighet som blir ett lem til del, kommer hele
legemet til gode; og slik er i sannhet alt, både det i himlene og det på jorden,
samlet til ett i Kristus og priser Gud ved Ham med en ny, usigelig og
forherliget glede, for en nådes rikdom og et Gudskjærlighetens samfunn, som
overgår all forstand.