Guds kall!
Av J. C. Heuch
Fordi ethvert menneske føres
slik, som Guds evige kjærlighet vet, at han må føres, hvis alt skal være gjort,
som kunne gjøres for å få ham til å motta nådens kall, er det umulig å regne
opp alle de måter, som Guds kall kommer sjelene nær på. Det ville være det
samme som å fortelle alle sjelers historie – for Guds kallelse er den røde
tråd, som slynger seg gjennom hvert menneskes liv og forener all dets glede og
all dets sorg, all dets vinning og alt dets tap til en eneste stor åpenbaring
av Guds frelsesviljes alvor og visdom.
Kallet er alltid dette ene og samme: ”Omvend dere og tro evangeliet – kom for
alt er ferdig.” Men kallelsens måte er så forskjellig og mangfoldig, som de
sjeler Gud kaller på, er forskjellige og mangfoldige.
Jeg kjenner den, som var døv
for Herrens røst, da den runget inn i hans øre gjennom ulykke og død, - men da
hans lille datter en dag, da hun hørte ham banne og overhøvle tjenestepiken,
forundret så på ham og spurte: ”Liker Jesus, at du skjenner så svært?” – da
verget hans seg forgjeves mot Herrens kall, slik som det rammet ham i barnets
troskyldige spørsmål. Hjemme og under forretningene, ved alt han sa eller
gjorde, hørte han samvittigheten gjenlyde av den kjære, engstelige og
forundrede barnestemmes ord: ”Liker Jesus dette?” – inntil han til sist fant
hos seg selv så usigelig mye, som var Jesus imot, at han nøddes til å gjøre,
hva frelseren ba han om: troende komme og ta imot den frelse, som var ferdig
for ham.
- Og jeg kjenner den, som mange våkenetters ensomhet kalte forgjeves til
omvendelsens alvor, mens han midt i forretningslivets travelhet med hodet fullt
av beregninger og hjertet opptatt av vinnelyst fikk føle kallet så sterkt, at
det grep hans hjerte. Det var en svært hverdagslig begivenhet, som bevirket
dette – han ilte fra sitt kontor for å komme tidsnok til posthuset, da han,
nettopp i det han dreide om et hjørne, ble stanset i sitt løp av en likvogn. I
det øyeblikk han nøddes til å stå stille, mens følget dro forbi, slo det ham,
som om han aldri hadde visst det før, at han selv kunne være den neste, som
skulle bringes til graven – og han, som hittil aldri hadde vært plaget av
tanken på død og dom, hvor mange begravelser han enn hadde deltatt i, følte nå
i det samme så sterkt forferdelsen ved å måtte dø uten å ha Guds nåde i sitt
hjerte, at han ikke mer fikk fred, før han fulgte nådens kall.
Og jeg kjenner den, som i
fortvilelse over sin synd og sitt forspilte liv var gått ut for å styrte seg i
havets dyp og ble reddet for tid og for evighet ved det, at en venn, som han
forgjeves søkte å unngå, trakk ham med seg inn i en kirke, hvor nettopp Guds
nåderike kall ble forkynt. Den fortapte kjente det som om han hørte Guds egen
røst, da presten sa: ”Hold nå opp med å ville gjøre deg selv beredt til Guds frelse
– det er likeså umulig som å løfte deg til himmelen etter ditt eget hodehår.
Mistvil heller ikke om, at Gud re rede til å frelse deg, om du enn selv
fordømmer deg og alle mennesker støter deg bort – nei kom og la Gud frelse deg,
idet du tror Hans evangelium. Du skal ikke være som det fattige barn, som ikke
tør sette seg til den rike manns bord, enda han kjærlig innbyr det. Når du så
et slikt barn vegre seg for å gå inn i salen, selv om det skalv av kilde og
hungeren sto malt i ansiktet dets, ville du ikke da si til det, at det ikke
skulle skamme seg over sine filler og ikke frykte p.g.a. sin fattigdom, fordi
det virkelig var sant, at den rike herre hadde beredt sin varme stue og det
rikelige måltid også for dette barn, hvis nød han ynkedes over. Og hvis barnet
allikevel ikke forsto deg, men skamfull og engstelig svarte, at det ikke hadde
noe å betale med, ville du da ikke si nettopp det samme til det, som Herrens
ord sier til fattige syndere, at det her skal få ”uten penger og uten betaling,
vin og melk,” fordi herren nok kjente meget vel til, at det ikke eide en
skilling, men han var så god, at han fant betaling nok i å gjøre det vel.
Du må jo da kunne forstå, at nettopp slik, som du ville tale til dette barn, har
himmelens Herre befalt sine tjenere å tale til deg, når Han befaler oss å innby
også de elendigste og si til dem: ”Kom! For nå er alt ferdig!” Sørg du bare for
å ta nåden til hjerte, likeså visst som det stakkars barn ville ta til seg av
rettene, når det først var blitt overbevist om, at det hadde lov til å sette seg
ved den rike manns bord. Du kan gjøre det trygt, for du har Guds innbydelse å
holde deg til."
Kom! …uten betaling!
Av J. C. Heuch
Hvilken innbilning er mer
påtagelig enn denne, at mennesket kan skape Gud i sin tankes bilde, - synderen
bestemme, hva den hellige kan og må gjøre til hans frelse?
Men om enn mer skjult og ofte
ganske ubevisst, så er det nå stadig nettopp denne innbilning, som gir hjertet
ro i dets rikdom, av hva slags den
nå måtte være. Stadig trekker synderen den slutning, at nåe han finner sine
unnskyldninger tilfredsstillende, så må de også tilfredsstille Gud. Eller, at
når han finner fred i å leve uten Kristi nåde, da må denne også etter Guds dom
være overflødig for ham.
Kommer det bare dit hen med et menneske, at han slett ikke spør etter sin egen
mening, men etter Guds i Hans ord uttalte dom, da skal han nok la være, enten
med eller uten unnskyldinger, å avslå Guds nådes kall. For da ser han, at den
rikdom, som fylte hans hjerte, og som han satte sin lit til, verken hindrer Gud
i å nå ham eller dekker hans syndegjeld eller yter noen trøst i evigheten. Da
blir han fattig, som den rike mann, som erfarer, at han har hatt sine
verdipapirer i en konkursrammet bank, slik at de nå ikke har mer verd enn andre
papirlapper. Og her er det ganske likegyldig, hva sjelens rikdom har bestått i.
Har du bøyd deg under Guds dom, så vil du vite, at det er likeså formastelig å
ville kjøpe salighet ved din rettferdighet som ved ditt gull, og du vil forstå,
at den beste unnskyldning er likeså frekk som den åpenbare forakt, fordi det
ikke kan gis noen unnskyldning for den synd å nekte å la seg frelse av nåde.
Derfor føler de seg alle like fattige, de som har latt Guds ord berøve seg
deres innbilte rikdom. Når kallet går ut til dem: ”Kom! for alt er ferdig!” –
svarer de alle med en røst: ”Ja Herre! vi kommer, vi har ikke mer makt til å
stå ditt kall imot – vi skjønner ikke, at du kan frelse oss, elendige som vi
er, - men vi tror deg bedre enn våre egne hjerter. Når du sier det, er det nok for
oss – så gjør med oss etter ditt evangeliums ord – støt oss ikke ut, når vi
kommer, men la oss erfare din nådes rikdom for Jesu skyld."
Dette de fattiges svar på Guds nådes kall, er det eneste, som sømmer seg for
syndere. Gud lære oss det alle. Amen.
Guds ords overbevisnings kraft!
Av J. C. Heuch
Ingen er mer avhengig enn den
som i troens lydighet lar seg binde av Guds ord, og likevel er ingen mer
selvstendig enn ham, fordi han formår å stå alene med Gud, om han så har hele
verden imot seg.
Dersom et menneske bare har
sin egen overbevisning å støtte seg til, skal det alltid overmåte mye til, for
at han ikke skal bøye seg under det sterke trykk som omgivelsene øver. Det vi
stadig hører og stadig ser innenfor den familie, den vennekrets, den stand, den
by, det folk og den tid vi tilhører, virker ofte, i likhet med smittesvanger
luft som vi innånder uten å merke det, sløvende og oppløsende på vår
overbevisning, slik at vi, før vi selv blir det vár,
taler og handler ganske annerledes, enn vi ville ha gjort, om vi hadde formådd
å hevde vår selvstendighet.
Når du for eksempel kan høre en for øvrig hederlig mann uten blussel vedgå å
bruke små knep i sin næringsvei, og når du skjønner at han i sin næring følger
en ganske annen lov enn den som for øvrig bestemmer hans handlinger, kan du
være temmelig sikker på, at dette skjer, ikke fordi han er overbevist om at
slikt er rett, men fordi han blant dem som driver samme slags forretning er
blitt så vant til å se den slags urett utøves uten blussel og som en uunngåelig
nødvendighet, så han ved det helt har mistet følelsen av at det er urett.
Eller når du på et ball ser en for øvrig ærbar dame kledd slik, at hun selv
ville være den første til å rødme over det, om hun ble truffet slik noe annet
sted enn nettopp på ballet, kna du da tvile på, at denne mangel på skam bare er
oppstått ved det, at hun er vant til å se sine venninner likedan kledd og vant
til å høre av sine omgivelser dette betraktet som noe som skal være slik?
Men hvis det til alle tider
er vanskelig å bevare sin overbevisning fri fra omgivelsenes trykk, som ofte
virker så mye sterkere, fordi det ikke merkes, er det særlig vanskelig i vår
tid. For nå forkynnes det jo alle vegne, at det de mange vil, dermed også blir
berettiget. Den som vil hevde sin selvstendighet overfor de mektige strømninger
i tiden, kommer derfor ikke bare til å føle seg ensom og uten forståelse,
tilsidesatt og forurettet, men han vil lett bli dømt som den som gjør urett,
bare fordi hans overbevisning er forskjellig fra de flestes.
Nå er det visstnok sant, at det finnes et stivsinn som finner sin glede i å
svømme mot strømmen, og som bare får en sterkere selvfølelse, jo mer det
motsies; det finnes alltid og derfor også nå mennesker, som alle grunner og
alle beviser er spilte på, fordi de, når de engang har satt seg noe i hodet,
aldri vil erkjenne å ha tatt feil. Men bortsett fra
slike stivnakker, må det erkjennes, hva også den daglige erfaring bekrefter, at
en tid hvor de manges mening hevdes som rett, bare fordi den er de manges, mer enn
noen annen er skikket til å ta samvittighetene til fange under menneskenes
trelldom, fordi det kreves både innsikt og mot til å bli fast ved sin
overbevisning, når man ved det likesom rammes av en bannstråle og føler seg
utelukket fra de kretser som man tilhører.
Eller er det ikke sant, at enhver kjenner det som om en tung dom rammer ham,
når det sies at han har den alminnelige mening imot seg? Hører vi det ikke
hvert øyeblikk, at både høye og lave oppfordres til å gjøre det som strider mot
deres overbevisning, bare fordi den alminnelige mening, opinionen som den
kalles, krever det, og at de så virkelig følger oppfordringen? Er det ikke
ganske vanlig, at menn av alle partier og retninger går på akkord med sin
overbevisning, for så lenge som mulig å kunne gå i flokk og følge med de mange
innenfor partiet og unngå det de føler som en skam, å ha meninger som ikke
deles av de øvrige, men er deres alene? Sannelig i en tid, da en saks
rettferdighet synes å avgjøres etter antallet av dem som hevder den, vil ingen
svak sjel holde ut å stå alene med sin overbevisning.
Men selv den svakeste og mest
bøyelige vil formå å stå alene med Gud, hvis han har
lært i troen å være Hans ord lydig. Frykten for Guds dom frir fra all frykt for
menneskenes dom. Visstnok kan den troende føle sitt kjød og blod krympe seg
under den miskjennelse han kan bli utsatt for, når han i lydighet mot Guds ord
må tale og handle tvert imot de gjengse meninger i tiden; visstnok kjenner han
blant sine fristelser også fristelsen til å tale mennesker til behag eller
iallfall å fortie sannheten, der hvor den har mange imot seg; men så sant den
troende lever i Gud, vil han stadig ha Guds dom for øye og derfor formå å seire
over fristelsen, idet han blir stående ved Ordet: ”Gud er den som dømmer meg, hvorfor
skal jeg frykte for mennesker som skal dø?"
Likevel ville man lite forstå troslydighetens vesen, hvis man mente, at den
troendes uavhengighet av menneskenes dom alene var begrunnet i hans frykt for
Guds dom, slik at han adlød Hans ord, likesom en trell lyder sin herres
befalinger, om han enn kanskje kunne være overbevist om, at det var langt
riktigere å følge sin egen eller de andres mening. Dem Gud som den kristne tror
på, er jo hans frelser og ikke hans dommer, og det ord som Gud har talt, inngir
ham langt mer tillit enn frykt. Det står ikke lenger utenfor ham som en truende
og fordrende lov, men er blitt den kilde som hans indre liv henter sin styrke
fra. Derfor har han ubetinget tillit til det. Nettopp dette er hans livs dypeste
erfaring og inderligste overbevisning, at Guds ord har ubetinget rett både
overfor hans egne og alle menneskers meninger. Idet han er Ordet lydig gjør han
således bare det som han ifølge sin egen overbevisning skal gjøre; når han er
helt avhengig av Ordet, er han nettopp fullkomment selvstendig, fordi han da
handler i overensstemmelse med sin sikreste og frieste overbevisning, at det
eneste for et menneske forsvarlige er å adlyde Guds ord.
Troens kraft!
Av J. C. Heuch
En troende kan ta Jesu ord:
”Alt er mulig for den som tror,” – som om det hette: ”Alt er mulig for dem, som
har dristighet nok til iherdig å forlange av Gud, at Han skal la deres vilje
skje.”
Denne troende vil altså ikke se, at et løfte som er gitt ”dem som tror,”
nettopp av den grunn forutsetter det ydmyke, gudhengivne sinn, som aldri kan trosse seg frem til å få noe av Gud.
Men fordi han lukker sine øyne for denne sannhet og innbiller seg å ha Guds ord
for seg, når han streber å tro, at Gud må la alt det skje som han med
egenviljens kraftige begjær forlanger, vil han også erfare at hans indre liv
tar skade, idet han mer og mer kommer inn i en undersyk
opphisselse som lik en snikende feber berøver ham kraften til helliggjørelsens
edruelige arbeid. En slik erfaring burde bringe ham til å stanse for å prøve, om
han virkelig også har rett i sin forståelse av Herrens ord.
Kast all deres sorg på Gud!
Av J. C. Heuch
Jeg har inderlig medynk med folket. For de har alt
vært hos meg i tre dager, og de har ikke noe å spise. Sender jeg dem hjem
fastende, kunne de bli ganske utmattet på veien. Noen av dem er jo kommet
langveis fra. Hans disipler svarte Ham: Hvor skulle noen få tak i nok brød til
å mette alle disse her i ørkenen?
Mrk. 8,2-4
I tre dager hadde den store
skare vært hos Jesus i ørkenen uten å bekymre seg om, det som jo ellers så
snart vekker bekymringen, at ”de ikke hadde noe å spise” og ingen utsikt til å
få mat.
Sannelig, det ord må ha vært mektig, og den sak det gjaldt viktig, som kunne få
fire tusen til å glemme sorgen for det daglige brød; visstnok kjenner vi ikke
Jesu tale til folket i ørkenen, men at den her som alltid har handlet om ”Guds
rike og Hans rettferdighet,” kan vi jo likevel vite.
Men så kan vi også vite, at det som har grepet folket så sterkt, at det ikke
sanset legemets trang, har vært attråen etter sjelefrelse og sjelefred ved Hans
hjelp, som talte til dem, ”som aldri noe menneske hadde talt.”
Jesu ord vakte dem til sorg som grep dem dypere og føltes sterkere enn selv
legemets hunger, sorgen for å få sjelens frelsetrang stilt; - men at Jesus
kunne hjelpe i den sorg, har de følt likeså visst, som at Hans ord alene hadde
fremkalt denne bekymring, som hittil hadde vært fremmed for dem.
Så hadde de senket sitt sinn helt ned i Hans ord, og opptatt av det hadde de
glemt, at de holdt på å ”forsmekte” (eldre overs.) i ørkenen; - først da Han
selv minnet dem på det, ble de var det, men da så de også, at Han allerede
beredte hjelpen for dem. Og nå da det var det blitt lite for dem å få næring
for legemet, i sammenligning med den næring Han hadde gitt sjelene, falt det
lett for dem å kaste sorgen, som den mindre nød voldte, på Ham som viste seg
mektig til å avhjelpe sjelenes langt større nød. De hadde fått forstand på, hva
som er livets rette og egentlige nød, og visshet om, at frelseren kunne
avhjelpe den, og vilje til å la seg hjelpe av Ham. Derfor kunne de også kaste
den timelige sorg på Ham, visse på, at de midler Han ville bruke for å hjelpe
dem, var tilstrekkelige, selv om det var ganske mot deres tanker.
Vil du altså lære å kaste all
din sorg på Gud, må du først la Ham gjennom sitt ords virkning på ditt hjerte
føre deg inn i en sorg, større enn noen du før har kjent, sorgen for din sjels
frelse.
Det er jo alltid slik, at en stor sorg formår å kaste glemsel over mange små;
den likesom oppsluker alle de andre.
Om f.eks. en husmor en morgen
står opp med bekymring over, at husholdningspengene ikke vil strekke til, og at
tjenestejenta er forsømmelig og barna vanskelige å oppdra, vil alle disse
sorger, som ellers kunne gnage iherdig nok, slett ikke føles eller kommes i hu,
dersom den sorg rammer henne, at hun i dagens løp ser sin mann falle om, rammet
av et slag; - om noen, mens hun sitter ved hans leie, hvor han ligger
bevisstløs og ånder tungt, ville si til henne: ”Ja du er riktig å beklage, som
har fått denne bekymring for din manns liv ved siden av de daglige sorger, du
pleier å klage over,” – ville hun jo føle det som en spott og måtte svare: ”Kan
du virkelig innbille deg, at jeg nå bekymrer meg for noe annet, enn min manns
liv? Kan jeg bare få ham frisk igjen, så er det det
samme med alt det øvrige.”
Men nå er bekymringen for
sjelens frelse så mye større enn alle andre bekymringer, som evigheten er
viktigere enn dette liv og den vakte samvittighets krav på fred og frelse
sterkere enn noe som helst krav på lykke og velvære i denne verden. Derfor
oppsluker syndesorgen alle verdslige sorger; de blir for den vakte samvittighet
som ingenting i sammenligning med det, at den ikke har fred med Gud og føler
Hans dom.
Enda langt sannere enn hin
hustru ville føle seg fullkommen hjulpet, hvis hennes mann ble helbredet, om
enn alle hennes øvrige sorger ble uforandret, vet den som er vakt til bekymring
over sin synd, at han ville være fullkommen hjulpet, hvis hans samvittighet
kunne hvile i vissheten om Guds nåde og erfaringen om Hans frelses kraft.
Men nettopp denne hjelp
erfarer enhver som søker den i sin synds nød. Det virkelig nådehungrige hjerte
blir alltid mettet, når det troende tilegner seg frelsen i Kristus, slik som
den rekkes og tilbys oss i nådens midler, Ord og sakrament.
Nettopp i denne sin største nød erfarer sjelen, at Herrens midler hjelper
fullkomment, skjønt de synes ganske utilstrekkelige. Den sjel som skjelver i
samvittighetsangst synes å måtte høre et tilgivelsens ord fra himlen, hvis den
skal få fred, og likevel erfarer den, at evangeliets ord i den gamle Bibelbok
eller på en medsynders lepper formår å gi den full hvile i vissheten om syndenes forlatelse; den som under
samvittighetens dom har lært sin kjærlighetsløshet og selvsyke å kjenne, synes at
det ikke i hele verden finnes en kraft stor nok til å forandre hans hjerte, og
likevel erfarer han, at disse i seg selv så kraftløse ting: Vann, brød og vin,
forente med Guds ord, i de hellige sakramenter formår å bringe kraft fra Gud
inn i hjertet, slik at det gjenfødes og dyktiggjøres til livet i Guds
kjærlighet.
Herren vet hjelp for den største nød, og Hans hjelp er ganske annerledes, enn
vi kunne tenke, - det er den dypeste, den grunnleggende erfaring hos enhver som
er blitt troende, da han lærte sin synds nød å kjenne.
Derfor lærer enhver som dette
er skjedd med, å kaste sine sorger på Gud, mens alle andre ikke formår det.