Profeten fortsetter her i kapitlet
å vitne om dommen som er på vei.
Kapitlet begynner i vers 1 med det alvorlige ve! «Ve blodstaden!»
Her er det tale om Ninive - hos profeten Esekiel finner vi det samme uttrykk
om Jerusalem - Esek 24:6-9: «Derfor sier Herren Herren:
Ve blodstaden! Den rustne gryten, som rusten ikke er gått av! Ta stykke
for stykke ut av den! Det blir ikke kastet lodd om det. 7 For det blod
den har utøst, er ennå i den. Den har helt det ut på nakne berget, den
har ikke øst det ut på jorden, så mulden kunne dekke over det. 8 For å
la min harme ha fritt løp, for å ta hevn, lot jeg dens blod komme på nakne
berget, så det ikke skulle bli tildekket. 9 Derfor sier Herren Herren:
Ve blodstaden! Også jeg vil gjøre bålet stort.»
Det er altså tale om en stad hvor blod - uskyldig blod -
blir utøst. Og mer: En stad hvor utøsingen av blod - det vil si, uretten
- ikke blir straffet, eller tatt på alvor, slik at det kan settes en stopper
for det.
Det er vitnesbyrd om en frafallen og forfallen kultur. Det
er det onde, det umoralske, det uetiske som vinner frem i folket og blir
hyllet, mens det som er fint, rett, rettferdig og hellig blir hånet og
latterliggjort.
Tenk bare på vårt eget samfunn og den utvikling som har vært
her; hvem tør å bruke uttrykk som et rent liv, tuktighet, kyskhet, bluferdighet
og lignende i det offentlige rom i dag! Du vil bli til latter!
Hør da Herrens ord: «Ve blodstaden!» Ve byen hvor Guds ord
er forkastet!
Dommen som kommer er fryktelig, men den inneholder ikke bare
de redsler som en angripende fiendehær representerer - den innebærer også
skam! Sannheten blir åpenbar for alle! «Se, jeg kommer over deg, sier
Herren, hærskarenes Gud. Jeg vil dra ditt skjørt opp over ditt ansikt
og blotte deg, jeg vil vise folkeslagene din nakenhet og rikene din skam.»
(v.5).
Staden har selvfølgelig - som alle mektige i denne verden
– rost seg selv. Deres kløkt, dyktighet og styrke er holdt frem
som årsaken til deres store velstand. Men nå blir det åpenbart for alle,
hva det i virkeligheten har sin grunn i, nemlig, voldsverk, undertrykkelse
og røveri av det som har tilhørt andre, og det som andre har arbeidet
for - intriger, løgn, svik, bedrag osv., - alt kommer nå for en dag! «Jeg
vil kaste avskyelig smuss på deg og vanære deg og gjøre deg til et skuespill.»
(v.6).
De ting du leser om her, de roper til deg om, at Gud aldri vil
la den skyldige gå fri! Det du har sådd kommer til å blomstre en dag -
og ifølge Guds ord må du leve med den dommen over deg også ut over livet
her på jord, i all evighet. Derfor kaller Gud mennesket til oppgjør, mens
det ennå heter i dag - mens det ennå er tid til omvendelse! For at du
skal unngå denne fryktelige konsekvens - og profetens budskap her vitner
om Guds doms virkelighet for deg - sendte Han sin egen Sønn i dommen.
Det vil si at Han tok den inn over seg selv. «Det var Gud som i
Kristus forlikte verden med seg selv, så Han ikke tilregner dem deres
overtredelser og la ned i oss ordet om forlikelsen, leser vi i 2 Kor 5:19.
Og i Rom 15:4: «Og alt som før er skrevet, det er skrevet til lærdom for
oss, for at vi skal ha håp ved det tålmod og den trøst som Skriftene gir.»
Til lærdom!
|
Det kommer en dom over vår verden. Det taler Skriften klart om. Når syndemålet
- som Gud alene kjenner - er fullt, og forkastelsen av Hans dyrekjøpte
frelse er alminnelig forkastet av folket. Det heter blant annet om Jesus
i 1 Tess 1:10: «- Jesus, Han som frir oss fra vreden som kommer.»
Som kommer! Ingen tvil om det, med andre ord!
Her er ikke lagt skjul på det! Går vi drømmende, så er det
vår egen feil. Ta din tilflukt til Jesus – i dag! For om du tror
du skal bli stående for Gud ved hva du er i deg selv, uten skam, da skyldes
det ene og alene at du er åndelig blind!
Du trenger en frelser! Først må du finne Ham selv - det vil
egentlig si: - Du må la deg finne av Ham. Du må la Den Hellige Ånd - sannhetens
Ånd - få overbevise deg om synd og nåde, slik det hele ser ut fra Guds
side. Og når det er skjedd kan du ved Guds nåde få være med på å berge
noen annen fra den dommen som kommer for hvert enkelt menneske, som vi
ser av Hebr 9:27: «- det er menneskenes lodd én gang å dø, og deretter
dom.»
Igjen, se på denne kjempebyen med sin store handel og mangfoldige virksomhet
- sin militære kløkt og styrke - å, hvor stolte de var av den! Men hør
hva Herren så - det kommer frem i Hans dom: «- hvem har ikke lidd under
din endeløse ondskap?» (v.19). Endeløse ondskap! Ikke mye å være
stolt av, kan vi trygt si.
Derfor kunne ikke noe av det de hadde bygd opp - og sikret
seg ved - berge dem på dommens dag. De kunne like gjerne ha stilt seg
som en flokk hjelpeløse sauer på åpen mark.
Vi ser så mye ondt som skjer. Heller ikke vi ser at det onde straffes
som det bør, eller holdes for å være hva det i virkeligheten er: - ondskap!
Og så blir det så ofte sukk og spørsmål til Gud: Hvorfor?
Det står i Åpenbaringsboken Åp 13:10: «Om noen fører i fangenskap,
han går i fangenskap. Om noen dreper med sverd, han skal drepes med sverd.
Her er de helliges tålmodighet og tro.»
Gud som er rettferdig skal også sørge for rettferdighet
til sist. Vi skal få legge det fra oss der. Vi står nemlig i en stor fare
her, for, som Guds ord vitner om den siste tid i Matt 24:12: «- fordi
lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste.»
Kanskje har nettopp du noe å lære her i dag! «Sett din vei
i Herrens hånd og stol på Ham! Han skal gjøre det,» leser vi i Sal 37:5.
«Det er nettopp den største fare i frafallstider som våre og især i de
siste tider, hvor urettferdigheten er stor, at «kjærligheten blir kald
hos de fleste.»
«Hva
nytter det at hjertet brenner av nidkjærhet mot villfarelsen, når man
på samme tid lukker sitt hjerte for den villfarne!» spurte han som kaltes
Pastor Storjohann i sin tid.
|