Jonas i mørket 1. Men Herren lot en stor fisk komme og sluke
Jonas. Og Jonas var tre dager og tre netter i fiskens buk. 2 Jonas bad
til Herren sin Gud fra fiskens buk. 3 Han sa: Jeg kalte på Herren i
min nød, og han svarte meg. Fra dødsrikets dyp ropte jeg, du hørte min
røst. 4 Du kastet meg i dypet, midt i havet. Strømmen omgav meg, alle
dine brenninger og bølger slo over meg. 5 Jeg sa: Jeg er støtt bort
fra dine øyne. Men jeg vil igjen se opp til ditt hellige tempel. 6 Vannene
omsluttet meg like til sjelen. Dypet omgav meg, tang innhyllet mitt
hode. 7 Til fjellenes grunn sank jeg ned, jordens bommer lukket seg
etter meg for evig. Men, Herre min Gud, du førte mitt liv opp av graven.
8 Da min sjel vansmektet i meg, kom jeg Herren i hu, og min bønn nådde
opp til deg, til ditt hellige tempel. 9 De som dyrker tomme avguder,
de forlater sin miskunnhet*. (* sin miskunnelige Gud) 10 Men jeg vil
ofre til deg med takksigelsens røst. Det jeg har lovt, vil jeg holde.
Frelsen hører Herren til. 11 Da talte Herren til fisken, og den spydde
Jonas opp på det tørre land. |
De hedenske sjøfolkene sto igjen med inntrykket av en vredens og hevnens
Gud, som krevde sin falne profets liv. Derfor bar de også frem offer og
gav løfter under stor frykt. (Se kap.1v.16).
For hva var det nå Herren ville med den storm Han sendte etter Jonas?
Ville Han hevn for ulydighet og dermed profetens undergang? Nei, Han ville
berge både profeten og folket i Ninive - de mer enn tolv ganger ti tusen
mennesker som ikke visste forskjell på høyre og venstre - og dertil en
mengde dyr, som vi hører i kap. 4v.11.
Men hedningene så altså bare vrede!
Vi møter ofte denne tanke om «vekkelse» presentert i dag; at det er å
gjøre «kristendommen» populær og attraktiv for det naturlige menneske.
Men hva er det da du får presentert? Jo, mennesketanker og et sosialt
og «vennlig» evangelium som i første rekke handler om hvordan vi
skal være, og hvor mennesket (og i dag endatil dyr!), og ikke Gud,
blir æret og kommer i sentrum.
Men kristendom er jo Kristus, Han som ifølge 1 Tess 1:10, frir oss fra den
kommende vredesdom.
Den situasjon Jonas her befant seg i, sier oss noe sant om vekkelse. «Men
Herren lot en stor fisk –.» Han ble oppslukt av et mørke,
hvor han fikk se sant på sin egen litenhet og hjelpeløshet. Men fisken
handlet på Herrens befaling.
Idet han befant seg i dette dypeste mørke var likevel alt under full kontroll.
Herren visste hvor han var, og så og hørte ham. Han var i virkeligheten
ikke i noen fare, men i langt tryggere hender enn sjøfolkene som seilte
videre på det blikkstille hav.
Slik ser det nå ofte ut i denne verden, som om det går hedningen vel,
mens den troende går under. Men hvor ender ferden? Det er det du
må gi akt på, og Guds løfter som følger deg under ferden.
Det var altså i virkeligheten ikke noen fare med Jonas, men det står klart
fast - det var bare én utvei, og det var om Guds nåde var
tilstrekkelig! Alt hvilte på det nå, og nå var han også selv
fullt ut klar over det.
Kristendommen i dag blir ofte fremstilt som et «tilbud» blant andre alternativ.
Men her var ikke tale om noe alternativ. Alternativet var døden,
og deretter dom. Som Hebr 9:27 forkynner: «Og likesom det er menneskenes
lodd én gang å dø, og deretter dom,» Det kan vel neppe kalles noe alternativ!?
Men du som leser dette - hva tror du alternativet er for din del, om dette
budskap om Guds nåde for Jesu Kristi blods skyld får gå ditt hjerte forbi
uten å bli lukket inn?
Dette er vekkelse, å se seg selv i Jonas' situasjon. Vi er også slukt
av et mørke - syndens mørke - og det er bare én utvei, nemlig
Guds nåde.
Men i utgangspunktet trives vi alle i Leviatans (Satans) mage, og søker
vår lykke der, fordi vi i vår åndelige blindhet ikke forstår vår egen
situasjon selv om verden vel viser sitt sanne ansikt klarere i dag enn
noensinne før.
Det står i 1 Mos 3:23, om mennesket at det ble drevet ut av Edens
hage. |
Vi får ofte fremstilt bildet av Jesus stående utenfor og banke.
Ja, det er rett det, Han står i utgangspunktet utenfor vår hjertedør,
men det er i virkelig vi som befinner oss utenfor. Han
vil ha oss inn! – inn til seg!
Men Herren har plantet en ny Edens hage hvor disse kreftene igjen er i
virksomhet, nemlig Golgata! Porten inn til Livets tre, hvor
det ikke står kjeruber med flammende sverd!
Men «er da ei Hans åpne sår Himmeldører vide?» spørres det i sangen. Jo,
nettopp de!
Det var også dette Jonas fikk løfte sitt blikk til, og klynge sitt håp
til, midt i det at han erkjente seg bortstøtt - med rette - fra Herrens
øyne, for sin synds skyld.
Ja, Herren er virkelig en Gud som skjuler seg. Alle de herlige sannheter
som er skjult her, men likevel åpenbart i en beretning om en fisk som
sluker et menneske, tre dager og tre netter, og så spyr det opp igjen.
Altså noe som fra naturens side er en umulighet, og som derfor også har
skapt så kraftig anstøt hos dem som bare ser det ytre på grunn av sin
vantro. Det kan jo ikke være sant, når vi ikke forstår det, må vite! Og
der stopper det for det naturlige menneske, som med den største selvfølgelighet
forkaster Guds ord til fordel for sin egen forstand og fornuft.
Men for oss som tror er Hans ord en lykte for vår fot, og et lys
på vår sti (Sal 119:105). Den som ser med utildekket ansikt som apostelen
taler om i 2 Kor 3:18, han ser mer enn en Jonas - han ser Herren
i jordens hjerte for våre synders skyld.
Og da kan du spørre: Var det en tilfeldighet at Jonas flyktet fra Herren
og havnet i fiskens buk? Var det en tilfeldighet at Paulus, som fra mors
liv av var tatt ut til å være hedningenes apostel, som vi kan lese i Gal
1:15, først skulle få være en fariseer og bitter forfølger
av menigheten, Guds folk? osv.
Det er vel bare ett rett svar på et slikt spørsmål: - prøv ikke å
forstå Herren, men hør Hans ord til tro (Rom
1:17), og du skal ikke bli skuffet!
På dette guddommelig sanne vitnesbyrd: «Frelsen hører Herren til,» skal
også du oppleve å «bli spydd opp på tørt land.» Eller som Skriften ellers
uttrykker det - vende seg fra Satans makt og til Gud, fra mørket til Hans
underfulle lys, fra døden til livet.
Dette som mennesket aldri kan prestere ved egen makt, kraft eller kløkt,
det gjør Gud ved erkjennelse og åpenbaring. Så vendte altså Jonas, på Herrens ord, tilbake
til de levendes land! Og nå var det virkelig sant for ham: Frelsen hører
virkelig Herren til! – og Ham alene! |