Herren fortsetter her sin åpenbaring av sin velsignelse over alle dem
som vender seg til Ham på Hans kall. Men også sin fryktelige dom over
dem som fortsatt står Ham imot og ikke gir Ham den ære som tilkommer Ham
som Gud og alle tings skaper.
Vi leser her mange betegnelser som peker hen imot jødefolket, slik at
en lett kunne få det inntrykk at dette dreier seg om jødene på den ene
side og hedningene på den annen. Uttrykk som Judas barn og Jerusalems
barn, Sions berg og lignende. Men det er altså ikke tilfelle som vi ser
av begynnelsen på dette kapitlet: Han vil utgyte sin Ånd over alt
kjød! (v.1).
Disse hedningefolk som her går sin dom i møte, er de som har bevart et
fiendesinn imot Herren og Hans folk, enten det er Israel (jødene) eller
de levende kristne.
Velsignelsen, den er tiltenkt alle mennesker, som vi ser: - alt kjød!
Den går ut på søken også etter de aller laveste i samfunnet - treller
og trellkvinner. Nå er det jo ikke treller og trellkvinner i denne forstand
iblant oss i dag - iallfall ikke i den såkalte siviliserte del av verden
- men det var det på pinsefestens dag, da Den Hellige Ånd som en oppfyllelse
av denne profeti hos profeten Joel, ble utgytt i Jerusalem. På den dagen
ble det lagt til omkring tre tusen sjeler, ser vi av Apg 2:41). Du kan ofte høre dette utlagt som noe som først skal skje i de aller siste dager - at Ånden da skal utgytes på en særskilt måte, og det skal følge tegn og under med osv. Dette anvendes da gjerne på pinsebevegelsen og andre på den siden av kristenheten. Men så er det bare det da, at Peter har en annen forklaring på det: «Men dette» - altså dette dere nå i dag er vitne til – «er det som er sagt ved profeten Joel.» (Apg 2:16). |
Det er bare det å si til dette atter en gang: Hold deg til Guds ord!
Det er som nevnt ikke treller og trellkvinner av denne sorten iblant oss
lenger, men det er nok av dem som står lavest på samfunnsstigen. Du skal
ikke ha beveget deg særlig lenge i en hvilken som helst by før du ser
dem.
Vi hører også her - som andre steder i Guds ord - om de store og skremmende
hendelser som går forut for Hans dag, som også kalles den store og forferdelige.
(v.4). Mektige tegn i naturen - endatil i himmellegemene - og i folkelivet.
Ting som fører til angst. Men midt i dette skinner plutselig slike kraftige
solstråler tvers gjennom dette mørke og tette skydekket: «Og det skal
skje: Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.» (v.5a).
Det skal også skje noe forløsende for Israel - og nå er vi kommet til
de aller siste dager på jord, idet hedningenes dom står for døren - de
skal fris ut av dette som ordet her kaller et fangenskap. (v.6). Det kan
bare bety at de skal komme til tro på evangeliet, på sin Messias, Jesus!
Og til slutt: Hedningene reiser seg for å endelig løse konflikten Israel!
Selve Israels eksistens er en konflikt for hedningen! Og så vet de ikke
at det er Herren som fører dem dit ned til dom. Det skal møte dem det
de aldri hadde tenkt. Herren skal brøle fra Sion! (v.21a).
Etter denne endelige dommen over de opprørske hedningefolkene, skal Herren
føre sitt folk, av både hedninger og jøder, inn til den evige hvile, som
de har ventet på og sunget om på en fiendsk jord, til alle tider. |