«Over alt herlig er det et dekke,» står det i Jes 4:5, og i 2 Kor 4:18:
«Vi har ikke det synlige for øye, men det usynlige.» Det er to ord som umiddelbart
slår en, når en leser denne teksten. Igjen møter vi dette, at «Herrens ord
kom ved profeten Haggai.» (v.1 og 10). Det var Herrens ord som
kom, og profeten var kun et rør for dette. Det var altså ikke et budskap
som oppsto i profeten selv, men et som var gitt av Herren. Herrens
ord må komme til dem (oss) og forklare hva de (vi) ser - dets sanne innhold
med andre ord. Vi står her overfor et folk som i lang tid har vært tuktet av Herren for sitt frafalls skyld. De har gått sine egne veier, og har måttet høste konsekvensene av det - Herren har holdt sin velsignelse tilbake fra dem. Og ikke minst deres reaksjon på dette viser med all ønskelig klarhet, nettopp deres frafall: «Men dere vendte dere ikke til meg, sier Herren» i vers 17. Nei, i alle ting søkte de å løse vanskelighetene selv. Det er dette som åpenbarer vårt sanne forhold til Gud - om vårt vitnesbyrd kun er ord, eller om det er virkelighet. Å si, stol på Herren, er en ting - noe ganske annet er det å gjøre det når stormen raser som verst. Her har vi vel alle noe å bekjenne? En ting du må merke deg nøye her, det er hva som snur denne situasjonen for folket - nemlig at grunnen for Herrens tempel legges. Og da ikke fordi folket begynner å bygge på templet - altså på grunn av denne gjerning i seg selv - men for selve templets skyld! Vi kan si: Fordi templet blir tatt imot! Fordi folket begynner å sette sin lit til Herrens tempel! For hva er i virkeligheten Herrens tempel? Hva er det bilde på? Det åpenbarer Jesus ikke minst, der Han taler i Joh 2:19-21: «Jesus svarte og sa til dem: Bryt dette tempel ned, så skal jeg gjenreise det på tre dager. Jødene sa da til Ham: I førtiseks år har det vært bygd på dette templet, og du vil reise det opp på tre dager? Men Han talte om sitt legemes tempel.» «Men Han talte om sitt legemes tempel.» «Dere er barn av profetene og av den pakt som Gud gjorde med våre fedre, da Han sa til Abraham: Og i din ætt (Kristus) (Gal 3:16) skal alle jordens slekter velsignes.» (Apg 3:25). «Da Skriften forutså at det er ved tro Gud rettferdiggjør hedningene, forkynte den på forhånd dette evangelium for Abraham: I deg (din ætt) skal alle folk velsignes.» (Gal 3:8). Velsignelsen er i, og er gitt oss i Jesus Kristus! – som vi jo leser i det vel kjente Joh 3:16: «For så har Gud elsket verden at Han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på Ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.» Men som Jesus sier i møte med jødenes konservative flokk: «Dere gransker Skriftene, fordi dere mener at dere har evig liv i dem - og disse er det som vitner om meg. Men dere vil ikke komme til meg for å få liv.» (Joh 5:39-40). Og i møte med jødenes liberale: «Dere farer vill, fordi dere ikke kjenner Skriftene og heller ikke Guds kraft.» (Matt 22:29; Mark 12:24). Så sto det altså like ille til med de konservative som med de liberale, for ingen av dem kjente Skriftene - det vil si deres egentlige innhold, som er Jesus selv! Men denne herlighet er skjult for våre øyne inntil Herren åpenbarer oss det ved sin Ånd. Men merk deg da - det er åpenbart i, og åpenbares i Skriftene! «Er det ennå noen igjen av dere som har sett dette hus i dets første herlighet? Og hva synes dere om det nå? Er det ikke som ingen ting i deres øyne?» spør profeten her i vers 3. Vi er av naturen akkurat som disse jødene vi leser om i teksten - vi er opptatt av det ytre, det som ser stort ut. Og når det synes stort og herlig, og når vi er mange osv., da er vi frimodige og vel til mote. Altså grunnet på hva øyet ser, og ut ifra hva vi er i stand til å bedømme, og ikke på grunn av hjertets tro!
Ja, jo, men det er nå snart å bli mismodig, sier vi da. Som om det unnskylder
det. Vi blir mismodige nettopp fordi vi holder oss til det som er stort
i våre øyne, i stedet for å holde oss til Guds ord. «Vær frimodig, alt folk i landet, sier Herren, og arbeid! For jeg er med dere, sier Herren, hærskarenes Gud. Det paktens ord jeg gav dere da dere drog ut av Egypt, skal stå fast. Min Ånd skal bo iblant dere. Frykt ikke!» (v.4-5). Det var dette bygningen vitnet om! Bygningen i seg selv var jo, som nevnt, uten betydning utover dette. Den åndelige betydning av det vi leser i teksten vår, er også forholdet mellom den gamle og den nye pakt. Den gamle pakts herlighet var synlig - det var Guds åpenbaring på Sinai, det var det herlige templet i Jerusalem med tempeltjenesten osv. |
Du og jeg blir altså ikke frelst bare ved å holde oss til noe som har
lite verd i verdens øyne, men er dårskap for den!
Hvordan ser det nye tempel ut? Det vet vel du som er kjent i Skriftene?
Det er Jesu fattige, nakne og forslåtte legeme, der det henger på forbryterens
- den forbannedes - plass. På forbryterens - den forbannedes - plass,
sier vi. Men Han var jo i seg selv verken en forbryter eller en forbannet
- Han var tvert imot hellig. Altså må Han ha tatt en annens plass!
Hvem er så forbryteren - den forbannede - som skulle ha hengt der? Det
vet du vel også?
Vil du Hans navn få visst? Skriver Luther i den fine sangen sin! |