Menigheten i
Filadelfia
Åp. 3, 7 - 13
7. Og skriv til engelen for menigheten
i Filadelfia: Dette sier Den Hellige, Den Sannferdige, Han som har Davids
nøkkel, Han som lukker opp og ingen lukker igjen, og som lukker igjen og
ingen lukker opp: 8. Jeg vet om dine gjerninger: Se, jeg har satt foran
deg en åpnet dør, og ingen kan lukke den igjen. For du har liten styrke,
og har holdt fast på mitt ord og ikke fornektet mitt navn. 9. Se, jeg lar
noen av Satans synagoge komme, de som kaller seg selv jøder og ikke er
det, men lyver. Jeg vil gjøre det så at de skal komme og falle ned for
dine føtter, og de skal forstå at jeg har elsket deg. 10. Fordi du har
tatt vare på mitt ord om tålmodighet, vil jeg fri deg ut fra den
prøvelsens time som skal komme over hele verden, for å prøve dem som bor
på jorden. 11. Jeg kommer snart! Hold fast på det du har, for at ingen
skal ta din krone. 12. Den som seirer, ham vil jeg gjøre til en støtte i
min Guds tempel, og han skal aldri mer gå ut derfra. Og jeg vil skrive på
ham min Guds navn, og navnet på min Guds stad - det nye Jerusalem, som
kommer ned fra himmelen fra min Gud - og mitt eget navn, det nye. 13. Den
som har øre, han høre hva Ånden sier til menighetene!
Dette er den andre av de to menighetene
i Lille-Asia som kun får trøstens og oppmuntringens ord fra Herren.
Den første, Smyrnamenigheten, stred og led under sin timelige fattigdom,
uten å se at nettopp den var årsaken til den rikdom de eide i Gud!
- Filadelfiamenigheten er som nevnt den andre som opplever å få bekreftet
sin salighetsstand og Guds velbehag over seg, - og det er menigheten
med liten styrke.
Nettopp dette at de opplevde seg selv som lemmer på Kristi legeme
med liten styrke, forårsaket at de klynget og klamret seg til Guds
ord som de gjorde, - det som Herren her beskriver slik: "du har
holdt fast på mitt ord og ikke fornektet mitt navn!"
De var ikke så rike og sterke forstår du, at de hadde noe gi bort
her!
Når du er så fattig, og i tillegg så lite i stand til å arbeide p.g.a.
din svakhet, at du og dine står i fare for å sulte i hjel, da tar
du godt vare på det du har til livsopphold, vet du.
Hør hva som sies i denne forbindelse
i Skriften: "Elsk Herren din Gud, hør på Hans røst og hold fast
ved Ham! For dette er ditt liv!" (5
Mos. 30,20), - og:
"For dette er ikke noe tomt ord for dere, men det er deres
liv!" (5 Mos. 32,47).
Slik var Ordet for denne menigheten,
fordi Herren i sin nåde fikk holde dem i sannheten! Dette taler til
meg og deg om, at vi ikke så snart skal miste motet fordi det ser
smått ut med oss, - det er nemlig gjennom denne skrøpelighet, og skrøpelighetsfølelse,
Herren virker sitt, - og det er grunnet denne skrøpelighetsfølelse
at den som er av sannheten holder fast ved evangeliets ord om nåde,
den uforskyldte nåde. Derfor er det også det verste som kan
skje, når falske forkynnere legger byrder på disse! - som du ser her,
så gjør ikke Herren det! Tvert imot, Han taler til dem
om en åpnet dør som ingen kan lukke til, - og gir dem løfte om at
de skal fris ut før den verste trengsel kommer over jord!
Han taler ikke om en åpen dør, for det er denne døren inn til
samfunn med Gud, ikke uten videre; - men om en åpnet dør! Det er en
i utgangspunktet lukket dør, som nå er blitt åpnet. Det har skjedd noe
aktivt!
Dette er en åpnet dør inn til
samfunn med Faderen, for den som ikke har noen annen grunn å nærme
seg Ham på, - og Hebreerbrevets forfatter beskriver denne dør så klart
og fint: "Brødre, vi har altså i Jesu blod frimodighet
til å gå inn i helligdommen" (Hebr.
10,19), - og Jesus
selv sier det slik: "Jeg er døren!" (Joh.
10,9).
Men det kan også tale om noe annet dette; - en slik i det ytre ussel
menighet, følte nok på vanskeligheten med å nå ut med budskapet, - hvem
ville vel være med i noe slikt? - Mennesket ser som kjent på det ytre. Så
må vi minnes på, at heller ikke i dette beror det på vår innsats, men på
Herrens inngripen! "Uten meg kan dere intet gjøre!"
(Joh. 15,5).
- Og når Han sier intet! - ja, så mener Han jo nettopp det!
Paulus beskriver sitt møte med galaterne, - de som fikk evangeliet
åpenbart så herlig for seg, - slik: "Dere vet jo at det var på
grunn av skrøpelighet i mitt kjød jeg første gang kom til å forkynne
evangeliet for dere. Og enda mitt kjød kunne friste til det, foraktet
og avskydde dere meg ikke. Dere tok imot meg som en Guds engel, som
Kristus Jesus selv." (Gal.
4,13-14).
Han sto der for dem som en skrøpelig, skipbrudden Filadelfiamenighet,
- men Herren hadde åpnet en dør! - som han også beskriver situasjonen
i Efesus: "I Efesus blir jeg til pinse. For en dør er blitt
åpnet for meg, stor og virksom." (1
Kor. 16,8-9), og
i Troas: "Da jeg kom til Troas for å forkynne Kristi evangelium,
var det åpnet en dør for meg i Herren." (2
Kor. 2,12).
Det er godt å bli trøstet av Herren! Dette fikk Filadelfiamenigheten høre:
- det var en åpnet dør for dem inn til Faderen, og også en åpnet dør for
dem ut til dem som skulle bli frelst!
Trenger vi å høre det i dag? Eller er vi fornøyd i en situasjon, der vi
helst burde gråte?
Se hvem filadelfierne, og også
du, har med å gjøre: "Dette sier Den Hellige, Den Sannferdige!"
Det vil altså da si: Den som ikke tåler den minste flekk av synd, eller
snev av løgn, - den ubestikkelige! Det er best du er sann! - for det er
ingen andre som kan åpne for deg, ut av den fortapte stilling du som
menneske befinner deg i, - en evig sjel underveis til det evige helvete!
"Han som har Davids nøkkel, Han som lukker opp og ingen lukker igjen, og
som lukker igjen og ingen lukker opp!"
Men hvordan bruker Han så denne Davids nøkkel overfor den som kjenner på
sin egen svakhet og svikt? Jo, Han bruker den til vår fordel! Han åpner
for oss!
Men også nå gjelder det, at Han sender den rike tomhendt bort, - som vi
leser om denne Satans synagoge her, - den som også omtales i brevet til
Smyrna.
Det er ganske betegnende at den er virksom nettopp overfor disse to
menigheter som sto i et sant forhold til Herren!
De løy på seg hedersnavnet Guds menighet, - men de skulle komme til å
sanne at disse som de i sin innbilte rikdom og åndelighet, - forført av
Satan som de var, - spottet og så ned på, hadde Guds fulle velbehag over
seg: "Jeg vil gjøre det så at de skal komme og falle ned for dine føtter,
og de skal forstå at jeg har elsket deg!"
"Jeg vil gjøre det så," sier Han. Vi skal slippe å kjempe vår egen
kamp overfor disse; - Han skal sørge for sine også i dette! - og Han skal
gjøre det så grundig og uomtvistelig, at de skal falle ned for det! - og
så "skal de forstå at jeg har elsket deg," sier Han.
Ja, det er det største for en kristen dette, å vite seg elsket av
Herren! La ikke noe få forstyrre dette for deg! Synden og verden lokker,
og også fristelsen til egen åndelighet! Fristelsen til å finne snarveier,
så du skal slippe å være fattig og svak! - og kan djevelen få fremstilt
det som en vei av Gud, så er ulykken skjedd!
Nei, se, se, se og se! - hvem av menighetene som har Guds fulle velbehag!
"Du har tatt vare på mitt
ord om tålmodighet (utholdenhet)," sier Han. Dette å holde
ut, og bie på Herren. Å holde fast ved dette: "Løftene kan ikke
svikte, Nei, de står evig fast!"
Det er også her vi møter den alvorlige formaningen som du nok ofte har
hørt sitert: "Hold fast på det du har, for at ingen skal ta din krone."
Det kan altså skje, - noen kan ta din krone! Men altså, - ikke så lenge du
holder fast på det du har! - nemlig frelsesordet! - Guds nådes ord! Den
åpnede dør som Filadelfiamenigheten gjøres oppmerksom på her.
Og så kommer da løftene til den
som holder fast på det han har: "Den som seirer, ham vil jeg gjøre til en
støtte i min Guds tempel, og han skal aldri mer gå ut derfra. Og jeg vil
skrive på ham min Guds navn, og navnet på min Guds stad - det nye
Jerusalem, som kommer ned fra himmelen fra min Gud - og mitt eget navn,
det nye!"
Dette er forunderlige ting, - men det som kort kan sies om det er, at du
for evig og alltid skal befinne deg i Guds nærhet, i Hans tempel, - med
Guds navn, den hellige stads navn og Jesu navn, skrevet på deg, som segl
på at du hører dem til!
Det må være den høyeste salighet! - og løftet er gitt til den som
i seg selv har liten styrke! Er det du?
Du må tenke deg nøye om, du
som leser dette nå, - at du ikke skal søke saligheten i noe her på
jord, for Han taler også her om "den prøvelsens time som skal
komme over hele verden, for å prøve dem som bor på jorden!" -
og det skulle forundre meg mye om ikke denne alt er i gang!
|