Herre,
styr du mine tanker!
8. For mine tanker er ikke deres tanker, og deres veier er ikke mine
veier, sier Herren. 9. For som himmelen er høyere enn jorden, slik er
mine veier høyere enn deres veier, og mine tanker høyere enn deres tanker.
Jes. 55, 8 - 9
Ja,
slik taler Herren i formanings form, og opplyser hver den som vil se,
om denne sannhet. Vi er alle avveket, og etter vår naturlige
sans, uten forstand på Herrens veier og tanker. Korsveien! Der
hvor alt menneskelig møter sin dom og sin død. Alt vårt som vil reise
seg og rose seg, det møter sin dom. Bare Herren står det om den dagen
da Gud skal holde dom. Jes. 2,11.
Dette
vil vårt stolte og hovmodige hjerte ikke bøye seg for, før Herren har
fått ta oss i sin skole. Da blir vitnemålet som salmistens: «Før jeg ble
ydmyket, fór jeg vill, men nå holder jeg ditt ord». Salme
119,67. For før jeg ble ydmyket, spurte jeg ikke Herren til råds, men
fulgte mine egne syner. Og resultatet ble følgelig skade for Guds folk,
og ikke gagn, som det var tenkt til. Å, våkn opp for alvoret her! Spør
meg, sier Herren.
Det
er i den ydmyke og bøyede sjel Guds nåde får flyte fritt inn,
og ut til andre. Den stolte
står Han imot. 1. Pet. 5,5.
I
sanne vekkelsestider skjer det alltid det, at det menneskelige, kjødelige
får sitt dødsstøt, og sønderknuste sjeler får flytte inn i, og opplives
ved Guds nådes evangelium. Det ser vi også i Skriften, når lovens ord
traff hjerte og samvittighet. «Hva har vi gjort?» Hva skal vi gjøre, brødre?»
osv. I slike tider var det Herren alene som var stor, og den som bygde
Guds rike, var Hans Ånd. Og så lenge de fikk leve i denne nåde og eie
visshet om barnekår hos Gud, så lå det dem på hjerte å bringe evangeliet
ut, for de så i det hele verden renset i Kristus. Og Gud sørget
for, blant annet ved å tillate forfølgelse, at de ikke fikk slått seg til ro
og etablert seg, med de ble drevet stadig videre. Det var
det ordet de var frelst ved, som sto i sentrum, og de hadde ikke noe annet
å ta vare på her i verden, enn det evangelium Herren hadde betrodd dem.
Det fikk de eie, det fikk de glede seg i, og det fikk de bringe ut. De
var fri! De tjente Herren!
Så
gikk årene, de skiftende tider hadde også innvirkning på de troende. Den
første vekkelsens glød døde hen, og følgelig ble verden, både den religiøse
og den åpenbare, mere forsonlig stemt. De troende kom inn i en «smul havn»
for kjødet. Og når ikke lenger Åndens liv og åpenbaring «bruste» og ga
mål og mening, måtte de finne noe selv. Når Herren ikke lenger bygde,
begynte de å bygge selv, i stedet for å vende seg til Ham i denne nød.
Og de begynte å etablere «kirkesamfunn». Som ikke nødvendigvis er det
samme som de helliges åndssamfunn. Nei, tvert i mot, noe
i stedet for de helliges åndssamfunn. En menneskeopprettet
erstatning. Et surrogat for det som var gått tapt. Nå var de ikke lenger
fri. Nå hadde de fått en ny «herre, nemlig «kirken». Som om man kunne
tjene to herrer! Derfor ble etter hvert tanken slik, at det å tjene «kirken»,
var et og det samme som å tjene Herren.
Den
uhyggelige utvikling innen denne «kirke», (Pavekirken,) viser jo klart
at så ikke var tilfelle. Det var mennesketanker, og frukten ble som alltid
da, ikke Guds vei.
Kristen
«organisasjon» er nødvendig (Gud er ordens og ikke uordens Gud) og tjenlig
så lenge den fungerer som tjener for Guds nådegaver, men
blir en motånd straks den begynner å bygge og tjene seg selv.
Her trenger vi virkelig å få del i Guds tanker, og
leve i dem. For her
er vanskelig å skjelne. Men Gud alene skal du tilbe! Det
er slik med mange av disse kirkesamfunn, at skal du bli innlemmet i dem,
så må du sverge denne «kirke» troskap. Den inntar etter hvert Guds rolle
overfor sine medlemmer og krever både kropp og sjel.
Vi
ser også, at i den første tid hadde de som sto utenfor, age for Guds menighet.
Det var åndskraft! De erkjente dens hellighet.
Ap.gj. 5,13. Og det var heller ingen (spesielt ikke i forfølgelsestidene)
ytre glans. Det var ikke «noe å være med i» for det kjødeligsinnede menneske.
Det var for dem som levde med Herren, og derfor ikke var opptatt med det
ytre, men «det får koste hva de vil, men jeg må hjem til himmelen». Og
Guds rike gikk fram.
Det
var annerledes den gang «kirken» var noe å være med i, hadde makt og innflytelse,
ja, nærmest all makt, og en reiste katedraler til monument
over seg selv. Men da ble den også, som Skriften vitner
om Babylon, et tilholdssted for onde ånder - et fengsel for hver uren
ånd. Ap. 18.2. Uren! urenset!
Ugjenfødt!
Til
frihet har Kristus frigjort oss! Bli ikke trell av mennesker, skriver Paulus
til Guds folk. La oss vokte
oss og be om Guds nåde til å ta vare på det Han har betrodd oss.
Be for den organisasjonen du er i, at den må få være tjenlig for Ham og
bli bevart som et åndssamfunn, hvor vi får tjene hverandre med den nådegave
hver har fått! Djevelen søker å splitte opp og ødelegge de helliges samfunn,
for han, om ikke vi, forstår den enorme betydning det har.
Men
det som det fremfor alt er om å gjøre for oss, er ikke å
få alle mulige ting rett. Bibeltroskap, lekmannssyn, rett
syn på virksomhet og tjeneste, osv. Alt dette kan du ha full orden på,
uten å eie liv i Gud. Kriteriet er ikke at man vil være tro
(ville ikke fariseerne og de skriftlærde nettopp være tro?), men at
en selv får leve i evangeliet. Først da blir alt dette andre,
som her er nevnt, og som er viktig nok, sant rett.
Her
er nok av elementer i historie og nåtid, som mer enn villig, vil bruke
uenighet i slike ting, til å trekke disipler etter seg. Ap.gj.
20,30. Omvende folk
til sitt syn! Men den som selv får leve rett med Gud, han vil alltid peke
bort fra seg selv, og sitt «parti», hen til det Guds lam, som bærer verdens
synd. Joh. 1,28.
«Kast
meg ikke bort fra ditt åsyn! Ta ikke din hellige ånd fra meg!»
E.K.
|