§125
Løftet om Åndens sendelse – Åndens utgytelse pinsedag
Allerede
GT's profeter forutsa at i forbindelse med Messias' gjerning til
forløsning skulle det skje en særegen utgytelse av Guds Ånd
over alt kjød. Og de forutsa selve hensikten med denne Åndsutgytelse:
å skape et villig og hengivent folk for Gud – et folk som var
Guds sanne barn og ydmyke tjenere.
{Hos
Joel heter det derfor: «deretter skal det skje at jeg vil
utgyte min Ånd over alt kjød, og eders sønner og døtre skal
tale profetiske ord; eders oldinger skal ha drømmer og eders
unge menn skal se syner, ja, endog over trellene og
trellkvinnene vil jeg i de dager utgyte min Ånd.» [Joel 3, 1]
– Det ble forutsagt at Ånden skulle utgytes uten persons
anseelse: over kvinner som over menn, over unge som over gamle,
over treller som over fri (tjenere så vel som herrer).}
I
dette nye Herrens folk er da verken kvinnen noe fremfor mannen
eller mannen noe fremfor kvinnen. Her spørres ikke etter rase
og avstamning, om en er jøde eller greker; her spørres ikke
etter stand og stilling, om han er høy eller lav, rik eller
fattig, arbeider eller arbeidsgiver, trell eller fri; for «alle
er dere én i Kristus Jesus.» [1. Kor. 11, 11; Gal. 3, 28]
I
dette folk skulle det være et nytt, villig hjerte, og en ny,
kunnskapens Ånd.
{«Jeg
vil utgyte min Ånd over Israels hus». «Min Ånd vil jeg gi
inneni eder, og jeg vil gjøre at dere følger mine bud og
holder mine lover.» [Esek. 39, 29; 36, 27]}
{«Jeg
vil øse vann over det tørste, og strømmer over det tørre;
jeg vil utgyte min Ånd over din sæd og min velsignelse over
dine spirer. En skal si: Jeg hører Herren til, en annen skal
kalle seg med Jakobs navn, en tredje skal skrive med sin hånd
jeg hører Herren til, og Israel skal han bruke som
hedersnavn» [Jes. 44, 3–5]}
{«Over
Davids hus og Jerusalems innbyggere vil jeg utgyte nådens og bønnens
Ånd, og de skal se opp til meg som de har gjennomstunget».
[Sak. 12, 10]}
Ved
denne Åndsutgytelse oppheves enhver forskjell for Gud mellom jøder
og hedninger, og det blir isteden et nytt åndelig (ikke rase-
og blodskille) skille som går gjennom verden: kristne og
ikke-kristne, gjenfødte og ugjenfødte, Guds folk og verden,
Guds kirke og verdens riker.
{Alle
jordens ender skal komme det i hu og vende om til Herren, og
alle folkenes slekter skal tilbe for ditt åsyn. – I Sion skal
de forkynne Herrens navn og Hans pris i Jerusalem, når de
samler seg, folkeslagene og rikene, for å tjene Herren. –
Alle hedningenes kyster skal tilbe Ham, hvert folk på sitt
sted. [Sal. 22, 28; 102, 22 ff Sef. 2, 11]}
{I
dette nye folk spørres ikke om det kjødelige Israels folk. Her
er et nytt Israel: ikke alle som er av Israel ætt (etter
kjødet) er derfor Israel (etter Ånden); heller ikke er alle,
fordi de er av Abrahams ætt (etter kjødet) derfor hans barn
(etter Ånden). For Abrahams sanne barn er bare de som har
Abrahams tro, og det sanne Israel etter Ånden er bare det folk
som er gjenfødt ved løftene og troen. [Rom. 9, 6; 4, 16; Gal.
4, 22–31]}
NT.
gjør en bestemt forskjell mellom at Guds Ånd var nærværende
og virksom i Den Gamle Pakts tid og i Den Nye Pakts tid. Denne
forskjell mellom GT's og NT's var ikke at man i GT. ikke hadde
Ånden, i NT. har Han: både GT's og NT's troende hadde
Ånden. Heller ikke var det så at i GT. hadde man bare Ånden
leilighetsvis, men i NT. varig. Både i GT's og NT's tid har Ånden
kunnet bli varig over noen og også vike fra noen. [jvf.
Sal. 51, 13; 2. Pet. 1, 21; 4. Mos. 11, 29 jvnf. 1. Sam. 16, 13]
Nei,
forskjellen mellom Åndens væren og virken i GT's og NT's tider
kan vi bare forstå i analogi med Kristi væren og virken
i GT's og NT's tider.
{I
GT. var Kristus selv nærværende i det som skjedde. Men Hans nærvær
fant utelukkende sted gjennom forutsigelser, løfter og
profetier om Hans gjerning, og gjennom den for billedlige
gudstjenestes «nådemidler,» og Hans åpenbare nærvær fant ikke
sted utenfor Israel. Først ved Kristi åpenbaring i kjød
ble frelsens universalitet åpenbart, og fra da av forkynnes
Herren (JHVH) for alle folkeslag under himlen. På liknende måte
er det med Den Hellige Ånd.}
I
GT's tid var Åndens væren og virken åpenbar bare i
Israels folk, som dette folks Helliggjører virkeliggjører
av dets delaktighet i Guds frelsesplaner gjennom det profetiske
ord og den gudstjeneste Gud selv hadde innstiftet. Men da
Kristus ble åpenbart i kjød som all verdens Frelser, da måtte
også Ånden åpenbares på ny måte som alle folks Helliggjører.
Og dette er den egentlige betydning av pinsedags underet i
Jerusalem.
Pinsedag
i Jerusalem ble det ikke utgytt en Ånd som ikke hadde vært
og virket i verden før. Apostlene og Jesu ventende disipler
mottok ikke Ånden denne dag til frelsens barnekår. De hadde
barnekårets Ånd allerede før pinsedag. For Jesus hadde selv
åndet på dem, og sagt: «Motta Den Hellige Ånd.» [Joh. 20,
22] Heller ikke nå ble Ånden utgytt over dem til varig
besittelse. Heller ikke ble Han utgytt for å gi dem særlige åpenbaringer
på denne dag. [Matt. 16, 17] For apostlene var allerede innvidd
i Guds åpenbaring. Nei, hele Pinseunderet var en åpenbar
– guddommelig bekreftelse til Jesu misjonsbefaling: fra nå
av tilhører frelsen alle folk i Jesu navn. Derfor betydde
Pinsedag at Gud nå både grunnla og åpenbarte en kirke av
alle folk.
Vi
må understreke dette: På Pinsedag ble altså ikke Guds kirke
som kirke grunnlagt, for den eksisterte like siden Adams dager i
alle troens vitner gjennom tidene. [Hebr. 11] Men Pinsedag ble
den universale kirke grunnlagt og åpenbart, på den
universale forsonings grunn.
{At
dette er den rette forståelse av Pinseunderet går klart fram
av Skriftens enkle ord.}
{Ved
sin himmelfart hadde Jesus ikke bare gitt Misjonsbefalingen om
å gå ut til alle folk, men Han hadde samtidig bedt
apostlene vente i Jerusalem til Ånden var utgytt og de
var blitt iført kraft fra det høye. [Matt. 28, 18 ff Apg. 1,
4–8; Luk. 24, 44–49] Før Pinse var Skriftens
hemmeligheter blitt åpenbart for dem. Før Pinse
hadde de fått se inn i Kristi nådes hemmelighet. Før
Pinse var deres livskall klarlagt for dem. Før Pinse
hadde de fått Herrens oppdrag. Så kom Pinse som bekreftelse og
krafttilførsel, som en Åndens fylde over dem med ild og glød,
med varme og frimodighet til gjerningen.}
Den
avgjørende og åpenbare bekreftelse på at den universale
kirke ble grunnlagt på Pinsedag, var fremfor alt tungetaleunderet.
Det
må her understrekes at dette tungetaleunder var et språkunder
som gjorde det mulig at plutselig ble Evangeliet forkynt i en
tale som kunne oppfattes på andre språk enn det jødiske (aramaiske),
og denne tungetale på Pinsedag hadde ikke den fjerneste likhet
med den ekstatiske tungetale som vi senere i Aposteltiden
hører om fra menigheten i Korint.
{Mange
Bibeltolkere (bl. dem Odland) mener det ikke er vesensforskjell
på tungetale. Men det er vel ikke godt å komme bort fra at den
umiddelbare forståelse vi får av måten Skriften omtaler dette
på gjør det nødvendig for oss å skjelne mellom tungetale som
språkunder og som ekstatiske lyder.}
{Tungetalen
på Pinsedag var et språkunder. Det går tydelig nok fram av
teksten: «De hørte dem tale _enhver på sitt eget mål_; og de
ble forferdet og undret seg, og sa: Men er ikke alle disse som
_taler_ galileere? Hvordan går det da til at _vi alle hører vårt
eget mål_, som vi er født i, vi partere og medere og elamitter,
og vi som bor i Mesopotamia og Judea og Kappadokia, Pontus og
Asia, Frygia og Pamfylia, Egypten og landskapene i Libya og ved
Kyrene, og vi tilreisende fra Rom, både jøder og tilhengere av
jødenes tro, kretere og arabere: _vi hører dem tale om Guds
store gjerninger på våre tungemål_?» [Apg. 2, 6–11] Her
spores ikke antydning til ekstase, ikke antydning til at det som
ble sagt, var uforståelig, og måtte forklares: enhver hørte
Evangeliet forkynt på sitt eget morsmål og på sin egen
dialekt.}
{Når
det på Pinsedag selv, av visse tilhørere, ble spottet og sagt:
de er fulle av søt vin, da er det meget naturlig at denne spott
er fremkalt av selve totalinntrykket av en stor
forsamling hvor det samtidig ble forkynt på forskjellige tungemål
og språk. [Apg. 2, 13]}
{Tungetalen
i korintermenigheten var ikke et slikt språkunder; men
henrykket, ekstatisk tale som ble ført fram i en åndelig
tilstand under en større eller mindre grad av bevissthetsopplevelse,
eller som et frydefullt motstykke til den Åndens tale i
oss som skjer i usigelige sukk. [Rom. 8, 26] Som et motstykke
til dette finnes også en indre Åndens tale i de troendes
hjerter i en usigelig fryd og takk og lovsang og tilbedelse.
Og det er denne siste art «usigelig tale» vi møter i Korint:
«Dersom du lover Gud med din ånd, hvorledes skal da
noen blant de ukyndige kunne si amen til din takkebønn? Han
vet jo ikke hva du sier. For du holder vel en smukk takkebønn,
men den andre får ingen oppbyggelse av det». [1. Kor. 14,
16–17] At det i Korintermenigheten blandet seg meget urent og
kjødelig ekstase inn i denne åndelig-ordløse takkebønn og
lovprisning fremgår klart av apostelens brev. Paulus søkte
derfor, om ikke å utelukke, så i hvert fall å fortrenge denne
slags tungetale fra menighetssamlingen (den offentlige
gudstjeneste): «I en menighetssamling vil jeg heller tale fem
ord med min forstand for derved å lære andre, enn ti tusen ord
med tunge». [1. Kor. 14, 19] En overdreven åndelig vurdering
av «tungetalen» som kjennetegn på åndsfylde, røper derfor
en tankegang som ikke er apostolisk: enhver ros eller berømmelse
av tungetale er i seg selv kjødelig, når det er denne art
tungetale det dreier seg om.}
Derfor
kan vi se, når vi skal prøve å sammenfatte forskjellen mellom
Åndens væren og virken i GT. og NT.:
For
det første var det en forskjell i omfanget av Åndens
virken: før Kristi tid var dette virke bare viet Israels folk på
åpenbar måte – fra Kristi tid er det viet alle folk.
For
det annet var det en forskjell i midlene for Åndens
virken: før Kristi tid benyttet Ånden seg av rent foreløpige
(forbilledlige) nådemidler – fra Kristi tid av egentlige nådemidler.
For
det tredje var det en forskjell i arten av Gudsforholdet som Ånden
skaper: før Kristi tid skaptes de troendes Gudsforhold ved løfter
om den kommende Messias – fra Kristi tid av skaper troen
Gudsforhold ved forkynnelsen av den fullbrakte frelse.
På
den måten får vi fra en ny side se sannheten i disse Skriftens
ord at «frelsen kommer fra jødene», [Joh. 4, 22] men idet den
trenger ut til alle folk, bringer den «den time» da alle som
ber i ånd og sannhet og påkaller Herrens navn, skal bli frelst
– om de er jøder eller ei. [Rom. 10, 13]
Til
toppen
§126
Åndens gjerning og virkemidler
Siden
Pinsedag bygger Kristus sin menighet her på jorden og oppholder
den: Åndens gjerning er å formidle dette.
Denne
sin gjerning gjør Ånden alltid gjennom midler, aldri uten.
Og disse midler er det vi kaller nådemidler, nettopp fordi i
dem formidles Guds nåde til menneskeslekten.
Nådemidlenes
vesen, deres egenart, retter seg etter selve frelsesåpenbaringens
vesen og egenart. Fordi frelsesåpenbaringen er historisk, er
også nådemidlene historiske, dvs. de er kjennelige blant
mennesker på tid og sted som «utvortes» midler som er
tilgjengelige ved våre menneskelige sanser: syn, hørsel, berøring
og smak. Det egentlige nådemiddel er Ordet. Det er naturlig at
det er så. For ved Ordet er det Gud skaper og oppholder alle
ting. Og foruten Ordet er ingen ting blitt til av alt det som er
blitt til. [Joh. 1, 3] Må da ikke i enn høyere grad Guds sanne
og åndelige rike skapes og holdes oppe ved Ordet? Hvilket annet
middel skulle vel kunne skape og oppholde dette rike?
Det
er allikevel en forskjell mellom det Ord som skaper alt og det
som skaper Guds rike. Ordet som skaper alt er det
evigguddommelige Ord, Sønnen i Faderens skjød, i Hans evige
guddom; men det Ord som skaper Guds rike på jord er det
Gudmenneskelige Ord som Guds Ånd lar tale og forkynne ved
mennesker til mennesker, i menneskelige språk, og i Sønnens
kjøds dager som menneske.
{Jesus
talte om sitt eget Gudmenneskelige Ord og sa: «De ord som jeg
har talt til eder, er ånd og er liv». Om det apostoliske ord hører
vi: «Mens Peter ennå talte disse ord, falt Den Hellige Ånd på
alle dem som hørte ordet». Og Paulus spør galaterne: «var
det ved lovgjerninger eller ved troens forkynnelse dere fikk Ånden?»
I Romerbrevet: «Troen kommer av forkynnelsen (hørelsen)».
[Joh. 6, 63; Hebr. 2, 3; Apg. 10, 44; Gal. 3, 2; Rom. 10, 17]}
Det
er Ånden selv som er bærer av nådemiddelordet: gjennom det
forklares og meddeles Kristus til troen, og gjennom det gis Ånden
oss i det indre menneske til et nytt liv i gjenfødelse og
helliggjørelse.
Det
som Ånden virker i og med dette nådemiddelord, er på den måten
klart ifølge Skriften: Han herliggjør Jesus Kristus og Han
overbeviser om synd og nåde. [Joh. 16, 8–11.]
I
streng forstand gis det bare ett nådemiddel: Guds Ord. Men
dette Ord møter oss i forskjellige former som / skrevet og lest
ord, / talt og hørt ord, / sakramental handling i og med Jesu
befaling og ord.
Likesom
Den Treenige Gud selv i Jesus Kristus er Guds menighets hovedhjørnestein
og grunnvoll i evig forstand, således er det profetiske og
apostoliske Ord menighetens grunnvoll i historisk forstand. [Ef.
2, 20; 1. Kor. 3, 11; 1. Pet. 2, 6–7]
Når
vi da i det følgende skal prøve å se nærmere på Åndens
gjerning i verden, er det naturlig først å se på de midler
som Ånden bruker; for uten disse midler kan ingen kirke skapes
eller være til. I mange fremstillinger av den kristne troslære
er det vanlig først å fremstille hva kirken er, og så hva
nådemidlene er. Grunnen til dette er at nådemidlene er
betrodd til kirken og dens forvaltning, derfor finner en det
naturlig først å betrakte forvalteren, dernest det middel som
forvaltes. Men vi må ikke glemme at kirken (menigheten), skapes
og er til ene og alene i kraft av Ordet. Derfor gir det uttrykk
for en mer skriftmessig måte å betrakte forholdet på at vi først
ser på de midler som menigheten (kirken) skapes ved og deretter
på menigheten (kirken) selv. På den måten får vi
fremstillingen ordnet etter det som er blitt kalt det «realgenetiske
prinsipp».
Til
toppen
|