Kap. 20: JESU KRISTI FORLØSERGJERNING
|
A: F0RLØSNINGSVERKET
I SIN ALMINNELIGHET.
§
104. Navnet
Jesus - tittelen Kristus
Guds
Sønn i kjød, Gudmennesket, bærer det historiske personnavn
Jesus (fra Nasaret), og har tittelen Kristus, altså
Jesus Kristus (Kristus Jesus).
"Jesus"
er den greske form av det senjødiske "Jeschua" som
igjen er en forkortelse av det gammelhebraiske "Jehoschua"
("Joschua") - på norsk "Josva."
Det betyr "den som har sin hjelp i JHVH" eller
"den som JHVH bruker til å hjelpe" eller rett og slett:
"Herren hjelperi." "Kristus" er den latinske
form av det greske "Christos," som er en oversettelse
av det hebraiske "Messiach" (Messias), og betyr Den
Salvede. Dette
er altså en tittel. Da
det imidlertid gis bare en eneste Messias, har denne tittel
i kirkens historie naturligvis fått hevd som personnavn.
|
Mt.1,21;
Jvnf. Act.4,12;
Mt.l,23;
Luk.2,11;
1,32ff;
l.Sam
.10,1; 16,12-13;
Ex.28,41;
Lev .8,12;
Salm.2,37; 68;72;93;
96-99;110;
132;138; o .a.
Jes.42,1ff;
61,10;
Jvnf. Luk.4,18ff
|
I
N.T. regnes det med betydningen av disse ord.
"Han skal kalles Jesus; for Han skal frelse
sitt folk fra deres synder." Navnet
Jesus er saklig sett det samme som navnet "Immanuel"
(Gud er med oss). - Allerede ved Jesu fødsel ble det sagt
at Han var den av jødene ventede "Messias"
- "Kristus, Herren i Davids stad" som skulle
arve sin far Davids
trone." Tittelen "Den Salvede" peker hen på en
særlig tjeneste
ved en særlig innvielse.
I
GT. var det ved tiltredelse til kongeembete og yppersteprestembete
at personen ble salvet med olje.
Det er derfor naturlig nok at alt i GT.'s profetier om
Messias fremstilles Han dels som konge, dels som yppersteprest
(kongelig prest, prestelig konge) - Profetene i GT. ble ikke
i alminnelighet salvet med olje, men de var allikevel regnet som
salvet, fordi de ved Guds utvelgende kall fikk Ånden.
Og det å få Ånden regnes i GT. som en salvelse.
GT.'s profetier sier da også at Messias skulle ha denne
salvelse.
Når
da Jesus kalles Kristus, så legger både GT. og NT. det
i dette navn at Jesus er den av
Gud salvede til å være Profeten, Kongen, ypperstepresten.
|
Mt.3,13-17;
Mrk.l,9fg;
Luk.3,21ff;
|
§
105. Jesu
dåp og salvelse med Guds Ånd.
Inntil
sitt 30. år, levde Jesus i stillhet i Nasaret i Galilea.
Da kom Han til Johannes "for å bli døpt av ham."
Og her mottok Han salvelsen med Guds Ånd.
Det er tre trekk i dåpsberetningen som framhever dens helt
enestående betydning og dens egenart overfor enhver annen dåpshandling
i GT.'s eller NT.'s tid:
|
Mt.3,15;
Johs.19,28.30;
Johs.l,29-35;
Salm.2,7;
110,4;
Jes.42,1-7;
|
Jesu
egne ord betegner denne dåp som "en
fullbyrdelse av all rettferdighet" - dvs. som en begynnelse
på oppfyllelsen av Guds frelsesråd.
Det viser oss at Jesu dåp er inngangen en særlig Evangelietjeneste.
Jesu Ord i dåpen: "La oss fullbyrde all rettferdighet"
og Jesu ord på korset: "Det er fullbrakt" danner rammen
om Hans offentlige liv.
Jesu dåp var en innvielse til stedfortredergjerningen.
(Derfor ser vi at døperen i Johs. l. presiserer at han ikke på
forhånd visste at Jesus var Guds Lam som bærer verdens synd;
men fikk denne vissheten idet han var vitne til
Jesu dåp).
Faderens
ord ved Jesu dåp: "Dette er min
Sønn, den elskede," utpeker Jesus direkte som den messianske
prestekonge som det vitnes om i Salm.2,7 og 110,4.
Åndens komme over
Jesus i en dues skikkelse vitner at denne Jesus skal bli en
fredspakt og være salvet til å gi det profetiske, forløsende
lys.
På
den måten betyr Jesu dåp en offentlig inngang og innvielse til
denne tredobbelte tjeneste: som Profeten, som Stedfortrederen
(Ypperstepresten) og som Kongen.
I helheten og summen av disse tre tjenester er Jesus
Guds freds- og nådepakt med hele verden. Den i hvem det hele
Evangelium og alle Guds løfter samles og oppfylles.
I og med disse tre tjenester er Han verdens lys
og livets brød, veien og sannheten og
livet, døren
og den gode hyrde, oppstandelsen og livet.
I
de tre følgende avsnitt skal vi prøve å fremstille denne tredobbelte
forløsergjerning.
|
Deut.18,15-19;
Jes.42,1f.
Mt.23,10.
Jvnf. Act.3,22-23;
7,37;
Jvnf. Deut.18,19;
Joh. 6,63-68.
|
§ 106.
Jesu profetembete.
Allerede
GT. forutså som nevnt, at Messias skulle bli profeten,
profeten fremfor alle profeter.
Som profet framtrådte også Jesus, og Han krevde å bli betraktet
som sådan: "En er eders lærer, Kristus."
Og som profet betraktet Hans første disipler
Ham.
I
dette profetembete lå innesluttet Jesu alt omfattende læremyndighet.
Her ble det eneste ord
som gir den forløsende erkjennelse med evig liv talt.
Jesus talte det ord som alene fortjener navnet sannheten.
Han talte det for ethvert menneske absolutt bindende
ord som ingen i sannhetens navn har rett til å unndra seg.
|
Mt.5,21-22;
27-28;31-32;
38-39;43-44;
Jvnf. 1 Kor.7,10;
Ef. 2,20;
1 Pet.2,6.
Hebr.2,1;
Joh.3,11-12.32.
Joh.3,12;
|
Sml.
Hans myndige "I har hørt det er sagt - men jeg sier eder"
i Bergprekenen. Hans
stadige uttrykksmåte "sannelig, sannelig sier jeg eder."
I Bergprekenen opptrer Jesus i virkeligheten som den talende
autoritet i Skriften.
Denne
Hans myndighet anerkjente alle apostlene som ubetinget forpliktende
og bindende for seg. "Et
ord av Herren" gikk
de aldri forbi. De
bøyde seg ubetinget under det.
Denne
læremyndighet hadde de også, for øye når de kalte Jesus
for menighetens hovedhjørnesten.
Jesu
læremyndighet ligger både i selve personens enestående
karakter, og i Hans tales innhold.
I sin person er Han Gudmennesket - derfor
er Hans tale likefram Guds
Ord, idet Gud her taler til oss som menneske, og ikke som
gjennom de andre profeter ved et menneske.
Hans tales innhold er vitnesbyrdet om det himmelske - dog
ikke å forstå på den måten som om Han ikke taler om
det jordiske. I
sin tale "har Han sagt de jordiske ting også."
Hans ords autoritet og myndighet gjelder derfor
på ingen måte bare i såkalte "religiøse" saker som angår
det hinsidige. Nei,
Hans autoritet står bak hvert ord Han har sagt, uansett
om det gjelder "himmelske" eller "jordiske"
ting (religiøse, etiske, historiske, litterære osv.).
|
Johs. 15,1-7;
8,31;
2 .Kor.10,5:
|
§
107. Jesu
myndighet og verden.
Det
er umulig å være en kristen uten at det betyr nøyaktig det samme
som å "bli i Jesu Ord."
Vi kan ikke være i Kristus
uten vi dermed mener å være i Kristi Ord.
De to ting er identiske.
En kristen er derfor et menneske som "omstyrter tankekonstruksjoner
og enhver høyde som reiser seg mot kunnskapen om Gud,
og tar enhver tanke til fange under lydigheten mot Kristus."
En slik bundethet til Jesus Kristus er i den vantros øyne
den rene dårskap, og er selv for mange som bekjenner Jesu navn
et tungt anstøt.
Det
er ikke noe å undre seg over at kristelig-religiøse kretser i
verden har forsøkt å unndra seg og avvikle den Jesu myndighet
på mange forskjellige måter. Disse måter unndra seg på kan vi
kjenne gjennom den måten man tenker om Kristi person.
All ebjonitisk fornektelse av Hans guddom fører
med seg at Han blir et tidsbegrenset menneske som er forpliktende
for oss i den grad vi selv erkjenner det.
Ariansk og kenotisk reduksjon
av Hans guddom anerkjenner Jesus som autoritet i
"religiøse" ting, men avviser Hans autoritet
i jordiske ting som historie, Bibelsyn o.l..
Særlig yndet er det å putte alt under etiketten "fundamentalisme."
Doketisk fornektelse av Kristi menneskelighets betydning
(panteisme, mystikk) avviser at Jesus har noen autoritet med den
bokstavelige mening av sitt ord overhodet (spiritualisme, allegorisering). Det
er således like fram til aller nyeste tid nøye sammenheng mellom
den autoritet man tillegger Jesus i Hans tale og det som
man lærer om Hans person.
Allikevel
må vi si at den romersk-katolske kirke står noe i en særstilling
her: den har nemlig
i sin alminnelighet en riktig (om enn utilstrekkelig) lære
om Kristi person som gudmenneske, men tilintetgjør allikevel fullstendig
Kristi autoritet ved sin ukristelige lære om tradisjonens
og Pavens autoritet, som ikke bare sidestilles, mon likefrem overordnes
Kristi og apostlenes autoritet.
|
Luk.2,34;
|
Det
er et kompleks av interesser og motiver, tilsynelatende og egentlige
sannhetskrav som kommer i innbyrdes strid straks Jesu autoritet
kommer på tale.
Han er i sannhet
blitt et "motsigelsens tegn" i åndshistoriens
verden. Å innrette sin livs - og verdensanskuelse, sitt historie
- og Skriftsyn, sin moralske og metafysiske erkjennelse, sin tro
og gudsbekjennelse ubetinget etter Gudmenneskets profetiske forkynnelse,
endog selve tanken på det fyller kjød og blod med anstøt og harme,
forargelse og uvilje. Hvilke
konsekvenser ville ikke det få for vår "modernitet"
og "vitenskapelighet"? Og
hvor ble det av vår "sanndrue omgang med kjensgjerninger
i den historiske verden"? - dersom Jesus Kristus skulle være
absolutt autoritet i historiesynet?
Hvem
føler ikke det anstøtelige i det, og frykter for en indre umulighet
av det?
Det
er vel verd å merke seg at det er ikke den religiøse og moralske
side som volder de største vansker her.
Det er spørsmålet om historiesynet.
Det er ikke tvil om for det første at Jesus har uttalt
seg om det historiske spørsmål, og for det annet at Jesu oppfatning
står i tildels radikal motsetning og strid med den moderne bibelkritiks
historiesyn. Hvem
sier sannheten?
At
Jesus ikke har uttalt seg om naturvitenskapelige spørsmål i den
moderne betydning av dette ord (naturvitenskap som
eksperimentiel (vitenskap), er klart nok for alle som kjenner
Skriften. Skriften
uttaler seg overhodet ikke om om noe av det som angår teknisk
beherskelse av og innsikt i naturfunksjoner.
For så vidt kan ganske enkelt ikke Jesus og Skriften
komme i noe konfliktforhold til den eksperimentielle naturvitenskap.
Konflikten mellom kristendom og naturvitenskap inntreffer
i det øyeblikk naturvitenskapen fra å befatte seg med den eksperimentielt-tekniske
undersøkelse av naturfunksjoner begynner å forkynne sine
hypoteser som verdensanskuelse og livsideologi, og blande opp
sine resultater med subjektive vurderinger.
Men da er det ikke lenger konflikt mellom "åpenbaring
og naturvitenskap", men mellom "tro og tro," mellom
"åpenbaring og selvlaget religion."
Den
som engang er blitt omvendt og overbevist om Ordets sannhet og
Kristi sanndruhet, når det gjelder ens eget liv, kan i det lange
løp ikke unndra
seg at Jesu Kristi myndighetskrav over åndslivet utvides til å
gjelde uavkortet i de ting hvordan Han har uttalt seg ifølge NT.
Er Han Gudmennesket så kan en ikke i det lange løp nekte
å ta følgene av denne vår troserkjennelse.
Om dermed Guds menighet i verdens øyne blir å betrakte
som en samling "dårer" og "tåper", det får
stå sin prøve.
|
l.Kor.4,10;
l.Kor.
14,32;
l.Kor.
7,22;
|
Det
er nå engang apostolisk å være villig til å være "en dåre
for Kristi skyld."
For som det er et kjennetegn på profetisk ånd at "profeters
ånder er profeter lydige," så er det i alle fall et kjennetegn
på kristen ånd å gi seg inn under lydigheten mot Kristi Ord,
uansett om en dermed vinner ære eller mister ære i verden.
En kristen er ikke sin egen Gud, slik som den falske
vitenskapelighet gjør krav på
være i forhold til seg selv.
En kristen ser det i øyet at han er Kristi Jesu fange
og trell, og just deri har han - det er det hellige paradoks på dette punkt - sin frihet.
Jo sterkere et menneskes ånd er bundet til Kristi person
og Ord, desto mer er det sant at det mennesket er fritt.
Den som da tillike vet hvem han er bundet til ved å være
bundet til Kristus, nemlig at han er bundet i sin ånd til gudmennesket
han beviser sir frihet i Herren ved ikke å la seg villede av ære
- prestisje - spørsmål,
men ved å holde seg til Hans Ord.
|
Acta.15,9
Johs.15,3;
1.
Pet .1, 22-25;
1.Kor.
1,25.
|
All
Jesu tale har i seg en rensende kraft.
Ikke bare renser det hjertet ved troen som gir oss del
i syndenes forlatelse. Det
renser også hjertets motivverden til en oppriktig vilje
uten svik, og det renser hjertets grunnanskuelser om alt
det som Ordet selv nevner.
Etter hvert som denne rensende kraft gjør sin virkning
i vårt liv, tar vår erkjennelse forn av en kristelig livsanskuelse
og en hellig livsholdning.
§
108.
Jesus og Skriften.
Ifølge
foregående § er det Jesus Kristus - og bare Han
- som er en kristens høyeste og i én forstand eneste autoritet.
Bare den som anerkjenner Jesus som sin autoritet anerkjenner Gud
som sin autoritet. Enhver
annen autoritet er en avgud, senker ned i avgudsdyrkelse - uansett
hvilke navn slike avguder bærer.
Jesus Kristus er Herren - for Han skal hvert kne
bøye seg. Guds menighet bøyer seg i en frivillig ånd.
Om man kaller de autoriteter man setter ved siden av eller over
Jesus for "paven," "tradisjonen," "kirken,"
"embete," "'samvittigheten" - eller "staten,"
"partiet," "føreren," "folket,"
"demokratiet," - eller "vitenskapen," "ideen,"
"metoden," "fornuften,"
eller noe annet navn av liknende art, så er det alt sammen bare
avguder fra det øyeblikk et menneske i sin holdning og
vurdering lar slikt overhodet komme opp ved siden
enn si over Kristus og Hans Ord.
Her
støter vi imidlertid på det eiendommelige forhold at det absolutt
bindende Kristi Ord kjenner vi bare gjennom Skriften. Vi
kjenner ikke et eneste ord av Jesus, uten det er meddelt oss gjennom
Skriften. Alle andre "Herreord"
er i beste fall mistenkelige, som regel falske.
Det
gis derfor ingen annen slags måte å holde seg til Kristi myndighet
på eller bli i Hans Ord, enn å holde seg til å bli i Skriften.
(Bibelen). Her går vi i en ring vi aldri kan eller skal
komme ut av: Kristus
kjenner vi bare gjennom Skriften (dvs. gjennom den forkynnelse
som springer frem av, normeres av, kontrolleres ved og stadfestes
av Skriften), Skriften skjønner vi bare i lys av Kristus.
Denne ring er uttrykk for den historiske enhet
av Sønnen og Ånden, den indre enhet mellom profeten (Jesus)
og Profetens Ånd
(Den Hellige Ånd). Derfor er Kristus Skriftens innhold og gjenstand, Ånden
er Skriftens forklarer og erkjennelsesmeddeler.
Kristi
menighet tror derfor på Kristus ved Skriften i kraft av Ånden.
Menigheten
tror ikke på Kristus på grunn av Skriften - men formidlet ved
Skriften. Den tror
på Skriftens Ord i kraft av Åndens vitnesbyrd og på grunn av at
den tror på Kristus. Jesus Kristus er Skriftens Herre som Han
er alle tings Herre: Han er den som ga oss Skriften,
Han er Skriftens indre grunn, mening
og sammenheng. Han er også den som ved sin Ånd gir oss
lys og erkjennelse av og i og ved Skriften.
Etter
dette grunnforhold mellom Jesus og Skriften, må hele den kristelige
troslære innrette seg.
C: JESUS
KRISTUS -
STEDFORTREDEREN.
§
109. Om den rette tolkning
av Jesu lidelseshistorie.
I
det foregående har vi sett utførlig på hvordan Jesu liv på jorden
var et liv i tjeneste. Det
førte med seg at Jesu liv ble et liv i fornedrelse.
Og denne fornedrelse er dypest i Jesu selvhengivelse i
døden for oss. Hele
Jesu liv på jorden er en lidelseshistorie; men "lidelseshistorien"
i egentlig forstand er det
som handler om avslutningen av Jesu gjerning på jorden, den som
kulminerer i Hans død som en forbryter.
Denne
historiske kjensgjerning: Jesu lidelse og død er den mest ufattelige
av alle historiske kjensgjerninger; fordi den strider mot den
naturlige menneskelige erkjennelse og livsforståelse.
Derfor er Jesu lidelseshistorie blitt et "problem"
for menneskene. Og Bibelen selv legger ikke skjul på at den historiske kjensgjerning
er og blir umulig å forstå for oss Derfor brukes slike uttrykk
om den som f.eks. "Guds dårskap og Guds svakhet."
|
|
Og
det er noe særmerkt ved Jesu lidelse og død: spørsmålet simpelthen
tvinger seg inn på oss: hvordan skal vi forstå dette? Mer og mindre
har vi mennesker alltid trang til å forstå det som skjer, og det
som er skjedd. Men
ingen historisk kjensgjerning bringer spørsmålet slik inn på oss
som Jesu lidelse og død. Ingen kan høre om denne historiske kjensgjerning
uten at spørsmålet om hvordan den skal forståes, tvinger seg inn
på ham.
Derfor
er det ikke å undres på at Kristi kors har fått mange tolkninger.
Det er blitt tolket av kristne og ikke-kristne, av jøder,
av kunstnere, av filosofer. Som sagt, det er mulig å få historisk
underretning om Kristi kors uten med det samme å bli påtvunget
spørsmålet om hvordan dette kors skal forståes rett.
(Den historiske underretning påtvinger historisk tolkning).
Her
må vi skjelne mellom historien om de forskjellige tolkninger
av Kristi kors, og typologien for disse tolkninger.
Historien om tolkningen av Kristi kors er identisk med' historisk
fremstilling av hvordan man i de forskjellige og skiftende tider
på forskjellige og skiftende måter har oppfattet Kristi kors.
Men å gi en slik fremstilling, ligger helt utenfor rammen
av troslæren. Derimot er det nødvendig å peke på hovedtypene av
disse tolkninger av Kristi kors.
Det eiendommelige er at så godt som alle de typiske
tolkninger av Kristi kors som vi
møter ned gjennom historien, dem møter vi allerede hos
de mennesker som var omkring Jesus i Hans siste dager. En trenger
ikke å gripe til omfattende kirkehistorisk materiale for å fremstille disse hovedoppfatninger av Jesu kors. Spørsmålet
er altså: HVORFOR
DØDE KRISTUS? HVA
VAR MENINGEN MED HANS LIDELSE?
Hvilke
typiske svar finner vi på disse spørsmål?
For
det første: Jesus var en forbryter.
Ifølge denne forståelse er Jesu kors den rettferdige straff
for Hans forbrytelse.
|
Mt.26,65;
Mrk. 14,61-64;
Johs.10,33;
|
Dette
er den ortodokse rabbinske tolkning av Kristi kors blant jødene:
Jesus var en gudsbespotter og måtte som sådan
lide døden etter Loven. Andre "forbrytelser" enn "gudsbespottelse"
har man allikevel ikke fått på Ham.
For
det annet: Jesus var en opprører: ifølge denne forståelse
av Ham blir Hans kors den historiske avslutning på et demagogisk
oppviglerliv.
|
Luk.23,5;
Johs 11,48ff. |
Dette
er også en jødisk tolkning av Kristi kors - særlig av mer
sadduseisk natur. Jesus
ble ansett av dem - så vel som av fariseerne - for å være en opprører
mot fedrenes tradisjoner; derfor en nasjonal og politisk fare
for det bestående folkesamfunn. - Fra tid til annen er Jesus faktisk
blitt hyllet av revolusjonære retninger som den "første revolusjonære."
I vår tid kan vi møte slike tanker på marxistisk hold.
For
det tredje: Jesus var en martyr. Ifølge
denne forståelse er Jesu kors egentlig det samme som at Han led
for sin egen tros og overbevisnings skyld.
|
Jvnf.bl.a.
Mt.27,23;
Luk.23,22;
|
Dette
er den vanlige hedenske forståelse og tolkning av Kristi kors.
Vi møter den først hos Pilatus: "Hva ondt har Han
da egentlig gjort?"
"Jeg finner intet hos denne mann som fortjener døden."
- Har Jesus intet ondt gjort, så må Han være en martyr for sin
religiøse og nasjonale overbevisning, og drept enten ved en misforståelse
eller en formørket blindhet i samtiden - slik at Hans død i hvert
fall måtte være utenkelig under høyere kulturell eller religiøs
utvikling.
Denne
hedenske tolkning av Kristi, kors møter vi i vår tid bl.a. i den
humanistiske religiøsitet og den filosofiske idealisme.
For
det fjerde: Jesus var en avsindig svekling.
Ifølge denne forståelse av Kristi kors er det intet annet
enn en ynkverdighet hos et menneske som oppgir seg selv i selvpinsel.
|
Luk.23,36.37. |
Denne
oppfatning av Korset representeres av soldatene som spotter
Ham på grunn av Hans vilje til å frelse.
De ser det som noe latterlig tull.
- Dette er den brutale oppfatning av Kristi kors som kjennetegner
den kyniske materialisme, og den animalistiske menneskebetraktning
som anser makten i fysisk henseende for det mest attråverdige
for et menneske. - I vår tid representert ved Nietzsche (nazismen
bygger på Nietzsches ideologi). - For øvrig møter vi denne oppfatning
også på marxistisk hold. Likesom vi møter den i det romerske diktatur,
møter vi den også i diktaturstatene overhodet.
For
det femte: Jesus var det religiøse
ideal. Etter denne forståelse
er Jesu kors uttrykk for den rette og sanne måte å være på overfor
Gud under lidelse og trengsel.
|
Jvnf,
l.Pet.2,21; |
Dette
er en tolkning av Jesu kors innenfor rammen av Loven: Jesus
fremstilles som mønster, eksempel, forbilde og ideal til etterfølgelse. Det
er en enkelt side av den kristelige forståelse av Kristi
kors, men på ingen måte det sentrale: det Lov-siden ikke Evangelie-siden. -
Intet er farligere enn å ta litt av sannheten og utgi for hele
sannheten, og det er nettopp det som gjøres her. Vi
må bare føye til: det er ikke engang den vesentligste siden som
utgis for å være hele sannheten.
For
det sjette: Jesus var "en ny Sokrates." Ifølge denne forståelse er Kristi kors et middel
til å erkjenne Guds vilje og vesen, og på den måten et middel
til å opprette et utsonet eller forsonet forhold mellom Gud og
oss.
Dette
er den tolkning av Kristi kors som siden Abelards tid danner grunntanken
i den "subjektivistiske forsoningslære."
Den er blitt karakterisert - og kan best karakteriseres
- ved å analogisere Sokrates og Kristus Jesus: Likesom
Sokrates bare ved å spørre sine medmennesker ble
anledning til og formidler av at det ble utløst en innsikt og erkjennelse i den han spurte; således
utløser Kristi døds bilde hos oss en erkjennelse og innsikt
som gjør at vi kommer i det rette forhold til Gud.
Det
falske forhold til Gud fra menneskets side består da i
at det ikke erkjenner (subjektivt) sannheten, og menneskets forening
med Gud består i at det utløses en riktig religiøs erkjennelse
(subjektiv) av Guds godhet og kjærlighet.
Denne utløsning av erkjennelsen er det bare Kristi kors
som kan gi.
Denne
tolkning er i hovedsaken felleseie for de forskjellige avskygninger
av den såkalte "liberale" teologi, dvs. de idealistiske
retninger innen teologien (Schleiermacher, Hofman, Ritschl, Barth,
o.fl.). Visstnok
søker de mange talsmenn for denne forståelse å fremstille den
som bibelsk. Men det er helt forgjeves.
Forsoningen blir gjort avhengig av et menneskes subjektive
erkjennelse på en måte som er fullstendig fremmed for Bibelen,
samtidig som den objektive kjensgjerning i Jesu lidelse og død
fullstendig blir latt uten betydning objektivt sett. Det er tydelig nok at det bibelske forsoningsbudskap er platonisert
slik at det er forvrengt, og på den måten blir et stykke religiøs
idealisme.
(Idealisme
betyr at mennesket blir det som det etter sitt vesen skal være
ved å følge en bestemt erkjennelse og gjennomføre den konsekvent).
For
det sjuende: Jesus var Stedfortreder.
Ifølge denne forståelse er Kristi kors en kjensgjerning
som har frelsende betydning på den måten at Jesus ved sin død
er en Stedfortreder til på Guds vegne å fullføre verdens
forsoning med Gud, og en Stedfortreder til på menneskeslektens
vegne å fullføre soning for synd. Denne
objektive forsoning ved en Stedfortreder som lever, lider
og dør på bestemt tid og sted, er Skriftens tolkning av
Kristi kors, og vel og merke Skriftens Evangelietolkning. Ordet
om Kristi lidelse og død blir det egentlige Evangelium, Evangeliet
i Evangeliet. - Fordi
denne tolkning av Kristi kors er Bibelens tolkning, er den også
Guds egen tolkning, og derfor er den den eneste riktige
tolkning.
§
110. Den
guddommelige tolkning av Kristi kors.
Hele
NT tolker og forklarer Jesu lidelseshistorie i Hans kjøds dager
- det som i Apostolikum
heter: "Pint under Pontius Pilatus" -; men det
er en eiendommelighet ved denne NT.tolkning og forklaring som
det er meget farlig å overse: den skal betraktes og tolkes i lys
av den gammeltestamentlige offertjeneste: i den åpenbares betydningen
av Kristi død overfor Gud i evighetens lys.
Det
som det først og fremst gjelder om for oss, er derfor å få en
oversikt over Skriftens lære på dette punkt.
Derfor skal vi prøve å stille opp forsoningens forbilder
og Kristi oppfyllelse i to side ordnede
tekstspalter.
|
Forsoningens
forbilder.
Offerstedet i den gamle
pakt:
Tabernaklet. Templet.
Den
forbilledlige forsonertjeneste skulle utelukkende skje på
et eneste, bestemt
sted - fra Mose' tid
i Tabernaklet, fra Salomos tid i Templet i Jerusalem. 5.Mos.10,12-14.
Tabernaklet
(Templet) var innrettet ved en tredeling: Forgården
omkring selve huset, Det hellige som det forreste rom
(telt) i huset, og Det
Aller Helligste
som det innerste rom. - Denne tredeling viser omfanget av forsoningstjenesten:
Den gjaldt hele folket (Forgården), alt og alle som var innvidd
til Gud (Det Hellige), og ble brakt inn for Guds Åsyn (Det Aller
Helligste).
Innredningen
av Templet gjør anskuelig for oss den orden hvormed Gud forvalter
sin forsoningsnåde.
I
Forgården sto Offeralteret der offerdyret ble
slaktet. 2.Mos.40,6.29; 3.Mos.16,7fg. I Det Hellige sto
den syvarmede lysestake og skuebrødsbordet med brødene. Hebr.9,2 2.Mos. 26,6. 33-35; 3.Mos.24,5ff.
-
Her gjorde de alminnelige prester den daglige tjeneste, Hebr.9,6.-
For å komme fra Forgården inn i Det Aller Helligste måtte
man alltid først passere Det Hellige.
I
Det Aller
Helligste sto
Gullalteret
og Paktens Ark. Hebr.9, 3-5; 2.Mos,26-34.- I dette rom var det
utelukkende Ypperstepresten som kunne gå inn, og han måtte gå
bare en gang om året, på den store Forsoningsfest. 3.Mos. 16,2,24;
Hebr.9,7-8.
Når
han gikk inn, kom han ikke uten blod, og blodet sprengte han
på Paktens Arks lokk, den såkalte Nådestol, til vitnesbyrd
om at en stedfortreder hadde latt sitt liv for folket.
Den
Gamle Pakts offer:
En gang om året.
Det
forbilledlige offer skulle finne sted en gang om året.
3.Mos.16,34; Hebr.9.7.
At det måtte gjentas, berodde på dets ufullkommenhet.
Hebr.9,7. For så vidt Kristus selv var nærværende i dette offer,
skjedde det en forlikelse med Gud i kraft av Kristus. Hebr,
9,13. Men for så vidt det hele var en forbilledlig tjeneste,
kom det ved GT's offer "hvert år en påminnelse om synder."
Hebr. 10,3.
Den
Gamle Pakts Yppersteprest (Stedfortreder).
Tjenesten
som Yppersteprest var ikke en selvbestaltet tjeneste, men han
som skulle utføre den ble kalt, utvalgt og innsatt av Gud selv.
Hebr.5,1-4; 2.Mos.28,1ff
Noe
vesentlig ved Ypperstepresten var at han var et virkelig menneske
som kunne med sannhet representere og opptre istedenfor (på
vegne av) mennesker.
Ypperstepresten
skulle være hellig og ren. Derfor
kunne han fullføre sin forsonergjerning bare når det først var
skjedd en soning for hans egne synder. 3.Mos.l6,6;
2.Mos.29,10ff. Hebr, 7,27.
Den
yppersteprestlige tjeneste besto i å tre frem overfor
Gud som stedfortreder på vegne av folket - slik at Gud ved å
møte og handle med den ene, dermed møtte og handlet med alle.
Det
stedfortredende ved tjenesten ble understreket sterkt
såvel ved den yppersteprestelige embetsdrakt som gudstjenestehandling.
a.
Den
yppersteprestelige
embetsdrakt viser
tre trekk som direkte peker ham ut som stedfortreder:
1)
På luen over pannen
en gullplate med inskripsjonen "Helliget
Herren." Dermed
var han pekt ut som den som skulle bære den synd som henger
ved de hellige ting. 2.Mos. 28,36 -38.
2)
På skuldrene to edelstener, på hver av dem inngravert
"seks av Israels barns navn."
Med det skulle han "bære deres navn på begge
sine skuldre for å minne om Israels barn" når han trådte
fram for Herren. 2 Mos. 28,9-12.
3)
På brystet tolv edelstener, på hver inngravert
et av Israels stammenavn.
Med det skulle han "bære navnene på Israels barn
på sitt hjerte, for alltid å minne om dem for Herrens åsyn."
2.Mos.28,15-29. Embetsdrakten understreket altså at idet den
ene trådte fram for Gud, så var dermed hver eneste israelitt
representert.
b.
Den yppersteprestelige gudstjenestehandling
besto i
som forbeder å bekjenne folkets synd og som offerbringer
å bære fram sonofferet for folkets synd. Jvnf. 3.Mos,16,
21.15-19,
Til
sonoffer
for folkets synd
bar ypperstepresten fram blodet av okser, kalver, bukker
og lam. For disse dyr var av Gud innsatt til å bære dommen over
synd 3.Mos.l6,3; Hebr.9,12.
Den gamle pakts offerdyr
(lidende stedfortreder).
Guds
Hellighet har aldri kunnet avstå fra at synden må ha sin rettferdige
straff. Men Gud
har i sin Kjærlighet selv funnet botemidlet, idet Han har innsatt
offerdyret til å bære syndens straff. Offerdyret skulle være
lyteløst, feilfritt. Et offerdyr med lyte var
en vederstyggelighet, 3.Mos.1,3;3,1 o.fl.st. 22,20.
5.Mos.15,21;
17,l; Mal.1.8.13.14.
-
Det var lyteløsheten som ga offeret sonekraft,
ikke mengden av offerdyr, men kvaliteten av det. Mal.l,8.
Den
Gamle Pakts soning.
Soningen
for synd skjedde i og med ofringen av en stedfortreder, og besto
i to kjensgjerninger:
1)
Synden ble ved yppersteprestens bekjennelse overført
på og tilregnet offerdyret. 3.Mos. 16,21
2)
Offerdyret bar
synden, dvs. bar syndens følger ved å bli underkastet den dom
og straff som går over synden, dvs. døden. 3.Mos.16,15-16.
Selve
soningen besto altså i at syndens straff ble utstått
og det ble på den måten skaffet tilveie en dekning imot
syndens skyld. Det hebraiske ord "sone" betyr derfor
det samme som "dekke" (gi vederlag, skjule, godtgjøre).
Offerdyrets
blod vitner at soningen er fullbrakt.
|
Kristi
forsoningsverk.
Offerstedet i den nye pakt:
Golgata.
Kristi
fullkomne forsonertjeneste er utført på et eneste, bestemt
sted, i Jerusalem (Mt.16,21),nærmere bestemt Golgata. Hebr.13,12.
Kristi
forsoningsverk har også et omfang som ordner seg i tre ledd:
Hans
forsoning gjelder hele verden (svarende til Templets Forgård),
Johs.3,16; den gjelder hele Guds menighet (svarende til Det
Hellige) l.Johs.2,2; og den er brakt inn for Guds åsyn i himlen
(svarende til Det Aller Helligste), Hebr. 4,14.
Guds
forvaltning (eukonomi) med forsoningens nåde i Kristus ordner
seg på helt tilsvarende måte til det som vi ser i GT. I den
Forgård som kaltes verden!
sto Golgata Kors der Jesus ble ofret for verdens synd.
Hebr.13,12; l.Pet.2,24. I "Det Hellige" som i den
nye pakt kalles "Guds
menighet," l.Pet.2,5, skjer en daglig gudstjeneste ved
alle kristne. For alle kristne er "prester," Åp.1,6;
1 Pet.2,9. - For
å komme fra verden
inn i "himlens" Aller Helligste må man alltid først
passere "menighetens
Hellige."
I "Det Aller Helligste"
som i den nye pakt kalles "himlen," gikk Kristus inn,
én gang for evig og alltid til vår forløsning, og åpenbartes
for Guds åsyn for vår skyld med sitt eget blod som Han hadde
ofret. Hebr. 9,11-12. 14. 24-25. Ved dette sitt offer har Kristus
sønderrevet forhenget foran Nådens trone, slik at vi nå alle
har frimodig adgang i Kristi blod. Hebr,9.8; 10,19-20; Jvnf.
Hebr.4,14-16.
Den Nye Pakts fullkomne offer:
En gang for alltid.
Kristi
fullkomne offer er brakt "en gang for alle,
da Han ofret seg selv."
Hebr.7,27. Kristi offer gjentas derfor aldri - verken på blodig
eller på ublodig måte. Hebr. 10,24-28. Det er selve hovedsaken
ved Kristi offer at det er skjedd én gang for alle. Hebr.10,
10.14.
Den
Nye Pakts evige Yppersteprest.
(Stedfortreder).
Kristus
Jesus har ikke egenmektig tiltatt seg å være vår Yppersteprest,
men Han er utvalgt, kalt og innsatt av Gud selv, Hebr.5,5-6.
"Derfor
måtte Sønnen i alle ting bli sine brødre lik, for at Han kunne
bli en miskunnelig og trofast yppersteprest for Gud til å gjøre
soning for folkets synder." Hebr.2,17-18; Jvnf. 4,15.
Den
fullkomne Yppersteprest måtte være "hellig, uskyldig, ren,
skilt fra syndere" uten noe behov for å gjøre soning for
egne synder. En sådan Yppersteprest har vi fått i Guds
Sønn. Hebr.7,26-28.
Kristi yppersteprestelige tjeneste besto i
å tre frem for Gud på vegne av alle mennesker, som den
ene "Mellommann" eller "Midler." 1.Tim.2,5;
Gal.3,20; Jer. 30,21-22.
Det stedfortredende ved Jesu tjeneste er understreket
på det kraftigste overalt i NT.
På den måten bruker Jesus uttrykkelig de ord at Han tjener
oss ved å gi (dvs. ofre) seg
selv som løsepenge istedenfor mange. Mt.20,28; jvnf.
Hebr. 10,12. Tre trekk i Jesu bilde framhever dette:
1)
"Faderen har helliget Sønnen," Johs.10,36, dvs. utvalgte
og innviet ham til den særlige stedfortredertjeneste.
Jvnf.Johs.17,19; "Jeg helliger meg for dem (istedenfor
dem, for deres skyld).
2)
Jesus ba for og minnet om såvel sine disipler som om andre -
at Gud måtte frelse og bevare dem i sin nåde. Jvnf
Johs.17,ll.20. 23-24;
Luk.22,
3)
Jesus gjorde seg selv til en stedfortreder for hele
verden ved å be for sine og Guds fiender.
Jes. 53,12; Luk.23,34.
Jesu
egen livsvandel og forbønns ordlyd understreker at i denne ene
er alle representert: en for alle. 2.Kor.5,15. Rom.5,12-1
Kristi yppersteprestelige tjeneste besto likeså i, som forbeder
for folket (verden) å bringe seg selv som sonoffer for verdens
synd. l.Johs.2,l-2; Mt.20,28,28; 26,28.
Til sonoffer for verdens synd bar Kristus frem sitt eget
blod. Hebr.9,12. Hans blod er som blodet av et ulastelig og
lyteløst lam. 1.Pet.l,19; jvnf. Johs.l,29,36.
Den Nye Pakts offer
(den stedfortredende lidelse.
Idet
Kristus Jesus kalles "Guds Lam," pekes det på at Han
inntar den plass i Guds sonende og forsonende kjærlighet som
offerdyret inntok på forbilledlig måte i Den Gamle Pakts husholdning.
Kristus
Jesus var det ulastelige og lyteløse Guds Lam. Hans lyteløshet
var Hans personlige syndfrihet. Jvnf.2.Kor.5,21; l.Pet.l,19;2,22
23; fls.53,7 - Det var Kristi syndfrihet
som Guds Sønns syndfrihet i kjødet, som ga Hans offer sonekraft.
Rom.5,6-11; 8,3.
Kristi
fullkomne soning.
Kristi
soning for verdens synd består på samme måten i to kjensgjerninger:
1)
Ved Kristi yppersteprestelige bekjennelse ble verdens
synd overført på og tilregnet Ham.2.Kor.£ Mrk.15, 28; Luk.22,37;
Jes.53,12.
2)
Kristus bar synden, dvs. alle syndens følger ved å lide den
dom og straff som går over synden, og lide den istedenfor dem
som med rette skulle ha lidt den. l Pet 2,24; Jes.53,4ff.
Kristi
soning for synd besto derfor i at Han virkelig utsto
syndens straff og på den måten har betalt all verdens syndeskyld
og dekker oss mot Guds vrede. Jes.53
4ff; Kol.2,14. På
den måten har Han gitt "løsepenger," (Mt.20,28) eller
"godtgjørelse" istedenfor oss.
Kristi blod vitner at soningen er fullbrakt.
|
|
Dette
er altså Skriftens tolkning!
Og på grunnlag av den skal vi i det følgende prøve å se
på Jesu lidelse og korsdød for å prøve å fremstille Bibelens lære
om forsoningen.
§
111. Forsoning
ved en Stedfortreder.
Forsoningen
mellom Gud og mennesker er fullbyrdet ved en Stedfortreder,
dvs. en mellommann som er Guds Stedfortreder overfor mennesket
- fordi Han selv er Gud, og menneskers Stedfortreder
overfor Gud - fordi Han selv er menneske.
Det er den dype mening med at. Han er Gudmenneske.
Bare på den måten kan Han i sannhet være Guds redskap overfor
mennesker og menneskene redskap overfor Gud. I Kristi person samles
altså alt til ett, både det himmelske og det jordiske, det guddommelige
og det menneskelige. Og
i dette ligger forsoningens hemmelighet.
Kristi
stedfortreden er både en handlende (som Yppersteprest)
og en lidende (som Guds Lam) stedfortreden.
Og denne stedfortreden er i seg selv sonende.
|
Mt.5,17.
Luk.10,22;
Gal.3,12.
Rom.5,18-19.
l.Pet.2,24.
Johs.12,27,19.30;
Luk.22,37;
Jes.53,12;
2.Kor.5,21.
Jvnf.
Mt.3,13-17;
Jes.53,12;
(Luk.22,37)
2.Kor.5,21;
(Gal.3,12;)
Jes.53,5.6.
Rom.6,23;
1.Mos.2,17;
Mt.27,46
(Salm.22,2)
Jvnf. Jes.53,8ff.
Gal.3,13;
Rom.8, 3.
3.Mos.16,20-22;
1 Joh.2,1f.
2.Kor.5,15;
Mt.20,28;
Kol.2,14;
l.Tim.2,6;
Kol.2,14.
Smnl.2.Kor.5,18-20;
|
§
112.
Forsoning ved soning.
Soningen
som Kristus Jesus har fullbrakt, kan sees fra litt forskjellige
sider.
For
det første er Hans handlende lydighet og syndfrihet ledd
i Hans sonergjerning. For
med den har Han frivillig og på en fullkommen måte
oppfylt hele Guds lov.
Ved denne lovoppfyllelse for Gud har Han vunnet seg Lovens
egen livsrett og rettferdighet
for Gud, "for den som gjør
alt det som Loven byr, skal leve ved det," sier Loven.
Ved denne oppfyllelsen av Loven overfor Gud gjennom et
helt menneskeliv har altså Jesus gitt Gud fullkommen rett i Hans
hellighets krav og stadfestet at Gud er en rettferdig Gud, når
Han krever hellighet av mennesker.
At denne Lovoppfyllelse er stedfortredende, det innebærer
da at Gud nå har fått rett av hele menneskeslekten ved dette menneske
Jesus. I Jesus som Stedfortreder har hele slekten bøyd seg
for Guds krav, gitt Gud rett i at Han krever det
gode av oss og oppfylt dette Guds krav i og med den enes
rettferdige gjerning og lydighet.
For
det annet er Hans lidende lydighet og syndfrihet ledd
i Hans sonergjerning.
Kristi lidelse har sin dypeste grunn i det at
Han byr seg selv og stiller seg selv fram som et
lam for å bære verdens synd, og den
at Gud tilregner sin Sønn all verdens
synd.
Forbilledlig
uttrykt beror Jesu lidelse på at Han som yppersteprest
legger sin hånd på sitt eget hode, og bekjenner all verdens
synd over seg selv, idet all synd etter Guds vilje nå
overføres på Ham.
Den
umiddelbare betydning av dette er at Jesus er villig til
å la det skje og at Gud faktisk tilregner Sønnen verdens
synd, i den forstand at Kristus blir av Faderen betraktet som
og uten avkortning behandlet som synder.
Skriftens
uttrykk er: "Han ble regnet (tellet) blant overtredere."
"Han ble gjort til synd for
oss," - "Kristus er blitt en forbannelse for oss."
Ved
å bli tilregnet alle menneskers synd på denne måten, stiller
Jesus seg frivillig i det sonende forhold til Gud på vegne
av en fortapt verden.
For
det tredje er Hans lidende
kjærlighet og lydighet sonende på den måten at alle konsekvenser
av at Han er tilregnet synden virkeliggjøres på Ham.
Dom og straff kommer til en virkelig utførelse.
Skriftens
vitnesbyrd om dette: "Han er såret for våre overtredelser,
knust for våre misgjerninger; straffen lå på Ham, for at vi skulle
ha fred, og ved Hans sår har vi fått lekedom". "Herren
lot våres alles (alle menneskers) misgjerninger ramme Ham."
Ved
å bære alle syndens følger på denne maten, fullfører Jesus soningsverket.
For soning i dette ords enkle og likeframme mening er at
en utstår den rettferdige straff og lider den fortjente
gjengjeld.
En
hovedsak ved Kristi soningsverk er nettopp at Han virkelig inntar
en sonende stilling og virkelig utstår soningens lidelse. Om dette
må vi si et par ord for å klargjøre det.
I
og med at Jesus frivillig stiller seg i synderes kår og under
synderes ansvar, for å tilregnes all synd i vårt sted, så stiller
Han seg inn under Guds
hellighets dom og vrede
over synd. Han er
villig til å bære hele tyngden av denne hellighets brann mot
all synd. Denne
hellighets forhold til synden åpenbares i de følger
den gir synden: døden: "den lønn som synden gir, er
døden."
Dette
betyr at når Kristus stiller seg inn under Guds hellighets dom,
da byr Han seg frivillig fram til å smake døden for alle
- og det døden i alle dens former. I den grad har Kristus lidt.
a. den
legemlige død med dens atskillelse av sjel og legeme.
b.
den åndelige
død bort fra Gud med hele dens Gudfremmedhet og Gudforlatthet
- inntil det å rope denne Gudfremmedhet ut: "Min Gud, min
Gud, hvorfor har du forlatt meg"?
c.
den evige død bort
fra Gud idet Han likefram er blitt
forbannet bort fra Gud i synderes sted, og har fått
synden fordømt på seg.
Det
veldige ord at Kristus "ble gjort til synd" - som om
det ikke lenger var annet enn synd hele dette Gudmennesket - er
det klareste vitnesbyrd om at Kristus ikke er død bare en synders
død, men er død den fortapte synders død.
Det gamle uttrykk "nedfor til helvede" er for
så vidt helt riktig i bibelsk henseende:
Jesus har virkelig gått inn i og inn under selve synderens
fortapelse.
Dette
er angitt i selve forsonings-forbildet:
det til Asasel (den onde ånd) viede dyr, skulle overlates
til seg selv i ørkenen,
dvs. overlates til en fullstendig undergang istedenfor
synderen.
Hva
ligger da det sonende i i denne Jesu lidelse inntil døden
på korset, ja inntil det å dø den fortaptes død?
Det
sonende ligger framfor alt i det at Jesus har lidt og utstått
det som enhver synder skulle ha lidt
og ha utstått. Døden og fortapelsen er synderens rettferdige
logg og fortjeneste (lønn).
På den måten har Jesus avsonet den dom og straff som rettelig
kommer over synderen.
Men
Jesu soningslidelse er dermed ikke bare en enkelt synders straff. Hans lidelse har soningsverd for alle syndere, for hele
verdens synd - i enhver fortid, enhver nåtid og enhver framtid.
"En er død for alle." - Nå har naturlig nok Jesu
lidelse og soning denne gyldighet for alle, ikke fordi Han ren
kvantitativt har utstått den lidelsesmengde som alle syndere
til sammen skulle ha utstått (uendelig lidelse), men fordi Hans
lidelse og død har en særegen art (kvalitet) ved å være
Guds lidelse og død, Gudmenneskets soning.
I
og med at Jesu lidelse er Guds egen lidelse og død, er det egentlig
det veldige som skjer at Gud selv lider døden i synderes sted
under Guds hellige dom. Dette blir da universalt gyldig for alle slekter og tider nettopp
fordi det er Gud som i sin Kjærlighet lider og Gud
som i sin hellighet får rett, Gud som soner synden og Gud
som mottar sonofferet. Og
allikevel er ikke mennesket utenfor dette: Gudmennesket
lider og soner for alle mennesker, og det kan være for alle fordi
det er Gud selv som utøser sitt blod likesom det kan være for
alle mennesker fordi det er et menneske blant mennesker
som lider istedenfor mennesker. Fordi det
sonende ligger i at Gudmennesket later sitt liv, lider døden,
derfor er denne lidelse med rette å kalle en "løsepenge",
en "gjeldsbrevs-utslettelse," en "gjenløsningsbetaling
for alle." Kristi soning er en godtgjørelse av den
syndeskyld som hele verden er nedsenket i for Gud:
gjeldsbrevet står skrevet i Loven og Budene, hvert Bud vitner
om en uendelig skyld og gjeld,
straff-verdighet og forkastelses-verdighet.
Og vår gjeld står der ifølge Guds egen uforanderlige hellighet.
Kristi
lidelse og soningsdød er dermed for verden blitt den "betaling"
og "løsepenge" som godtgjør
vår gjeld og dekker
vår skyld.
Skriftens
måte å uttrykke seg på om Kristi soning er billedlig, fordi
den bruker bilder fra det økonomiske samkvem imellom mennesker:
gjeld - dekning, skyld - betaling, fordring (krav) - godtgjørelse,
gjeldsbrev - innløsning, osv. Det er ikke den minste grunn til
å ta anstøt av disse bilder og beklage seg over soningslærens
"juridiske" form. Samlivet mellom Gud og menneske er
åndspersonlig og etisk: om vi betrakter synden som overtredelse
som skal straffes, pliktbrudd som må sones, ærekrenkelse som må
gjenopprette e.l., det kan være ganske like sant og riktig alt.
Det er en fullstendig misforståelse å anta at et etisk
forhold kan bestå eller gjenopprettes uten soning av en eller
annen art. Enhver
bortforklaring av Jesu soning innebærer ganske enkelt en
fornektelse av hele den Guds
hellighet som Skriften åpenbarer for oss.
Å
sone er å dekke. Kristi
soning skjuler og dekker den hele verden mot Guds hellighet og
vrede. Kristi lidelse,
kors og blod innebærer dekning mot Guds dom, vern mot Guds gjengjeldende
straff, skjul imot Guds vrede, gjemmested mot Guds hellighet,
fristed mot hevn klippebolig mot fortapelsen. Kristi soning
er Guds kjærlighets skjul og dekke over den hele verden imot Guds
Hellighets ild.
På
denne bakgrunn kan vi da nøyere fremstille hva forsoningen
er. For soning og
forsoning er to helt forskjellige ting: soningen er forsoningens
forutsetning, soningen er grunnen, og forsoningen er
følgen.
§
113. Forsoningen
med Gud i Kristus.
Først
et par ord om hva forsoningen ikke er. - Selv om forsoningen
er en følge av Kristi soningslidelse, er den på ingen måte en
omstemning
eller en art "sinnsforandring."
Forsoningen i Kristus innebærer ingen omstemning verken
hos Gud eller hos menneskene.
Intet
sted i hele Den Hellige Skrift kan vi finne noe uttrykk som overhodet
antyder at Gud ved Kristi kors er blitt omstemt. Gud kan ikke
omstemme, for Han er uforanderlig. Gud trenger ikke omstemmes,
for Han er evig kjærlighet; - Hva skulle Gud vel omstemmes fra?
Fra sin hellighet kan Han ikke omstemmes, uten overhodet å opphøre
å være Gud. Fra sin vrede kan Han ikke omstemmes da vrede overhode
ikke er en affekt eller "stemning" i Gud; men er det
samme som Hans uomgjengelige grunnholdning til synden.
Heller
ikke finner vi noe steds i Skriften noe uttrykk som viser at menneskene
(verden) ved Kristi kors er blitt omstemt. Visstnok kan
mennesket omstemmes, og trenger det. Men denne omstemning
eller sinnsforandring (omvendelse) er ikke skjedd med alle på
en gang ved Kristi død. Den skjer enkeltvis idet vi hører og tror
den forsoning som allerede har funnet sted i Kristus. Den forsoning som er fullbrakt i Kristus, er altså noe annet
enn å bli omstemt fra Gudfiendskap til Gud-fremmedhet til Gud-fortrolighet.
Forsoningen
er - positivt uttrykt følgen
av at Kristus har sonet Guds hellige dom og vrede over
slektens synd. Kristi
soning er altså kommet mellom Gud og verden - og er her
et dobbelt "dekke": den dekker verden mot vreden og
hellighetens nidkjærhet, og den dekker Guds Hellighet
for verden - eller for å
si det på en annen måte, den skjuler verden mot dommen,
og den skjuler Guds hellighet for verden.
Forsoningen
faller derfor helt ut sammen med at Guds hellighet som
Loven vitner om, blir skjult for verden - og Guds kjærlighet,
som Evangeliet vitner om, blir åpenbar over verden. Kristi
soningslidelse godtgjør Guds hellighet så fullkomment, at den
nå er blitt fullkommen "taus" overfor verden og ikke
er noen fare for verden.
I
forsoningen ligger derfor innesluttet en fullstendig annen
måte å omgås på og forholde seg på fra Guds side overfor verden.
Hvis ikke Kristi soning hadde funnet sted, ville all Guds kjærlighet
ikke ha kunnet gagne oss; fordi Guds hellighet også måtte skje
fyldest - om Han ellers er Gud. Men i og med at Kristus har sonet
verdens synd, og gjort fyldest for hele Guds hellighet, så får
Guds frie kjærlighet sitt frie løp, dvs. Gud kan tre i
forhold til, innby til seg og omgås en Gudfiendtlig og syndig
verden. Uten soningen måtte det bli sagt til verden: Bort
fra meg, dere troløse og fordømte!
I kraft av soningen kan Den Treenige Gud si til verden:
Kom til meg, dere syndere, slik som dere er; Jeg vil være nådig
mot dere. - Og dette bringer forsoningens art og vesen til uttrykk.
|
Joh.3,16;
1 Joh.4,10; 2,2;
Jvnf. Ef.1,5;
Jer.31,3;
1 Sam.2,6;
Mt.10,28;
Luk.12,5;
|
Det
er ikke så å forstå at De først med Kristi soning begynner
å elske oss. Han
elsker oss fra evighet, ja, nettopp fordi Han elsker oss
er det at Han har "sendt sin Sønn 'til soning for våre synderi."
Gud elsker oss uten grunn fra evighet.
Det
er Guds egen, evige hellighet som hindrer og forbyr Ham
å ha samfunn med syndere.
Men da Han selv går inn under sitt eget hellige vesens
Lov og art idet Gud selv blir menneske for å sone hellighetens
Lov, så har Guds egen kjærlighet ryddet til side det eneste hinder
som eksisterer for at Gud kan ha samfunn med syndere.
Og dette
er Forsoningen.
Forsoningens
hemmelighet kan da også uttrykkes på denne måten: Gud frelser
verden fra Gud.
Visstnok
sier Skriften at vi frelses fra synd, fra døden,
fra djevelens makt.
Men det som gjør synden til vår undergang og døden til
vår evige fortapelse og djevelen til vår elendighets forbannelse
- det er Gud. For Gud er det som alene har makt til å gjøre
levende og til å døde, til å kaste både sjel og legeme i helvede.
Støter Han oss ned i helvede, og etter sin hellighet
må Han det, så er det ingen som kan frelse. For hvem redder av
Hans hånd?
|
Jvnf.
2.Mos. 33,20.
Dom. 6,22; 13,22;
Jes.6,5.
|
Det
er noe fryktelig i Gud - noe som vi ikke kan forstå, og det er
Hans evige hellighet. Det er den ild i Gud som fortærer
alt og alle som reiser seg mot Ham eller faller fra Ham.
Det er det forferdelige som døder og dreper og tilintetgjør,
og som ingen kan unnfly. Dette forferdelige i Guds eget vesen - som gjør at vi ikke
kan se Ham og allikevel leve - det er uutholdelig for oss mennesker.
Fra det er det vi trenger å frelses.
Og dette er soningens verk: å skjule og dekke denne forferdelighet
i Gud - likesom det er forsoningens verk: at idet soningen dekker
helligheten, er bare
kjærligheten tilbake som det som når fram til oss fra Gud.
I den forstand er det Guds kjærlighet som i Kristi lidelse
soner Guds hellighet, og derved åpner kjærligheten seg selv en
fri adgang til en fortapt menneskeslekt.
Den
fremstilling som vi har gitt her virker tilspisset på grunn av
sin knappe form; men den er allikevel Skriftens lære om forsoningen.
For Skriften viser oss klart: For det første
at initiativet til Kristi soningsverk går ut fra Guds kjærlighet.
(Jvnf. Johs.3,16; l Johs.4, 10; Rom.5,8; 2.Kor..5,18; Kol.l,19-20).
For
det annet at Kristi soningsverk er fullbrakt ved Kristi kjærlighet.
(Jvnf.Gal.2,20;
Mt.20,28; Lfes.5,2; Åpb.l,5).
For
det tredje at Kristi soningsverk er en fyldestgjørelse for den
syndeskyld som vi står i til den hellige Gud etter Hans egen Lov
(Kol.2,14; Rom.3,21).
Og
for det fjerde at det er umulig derfor å unnfly Gud
hellighets dom og straff, hvis vi ikke tar imot den frelse
som Gud i sin kjærlighet byr fra Guds hellighet ved Kristi soning.
(Hebr.2,2-3).
For
det femte at forsoningen består altså
ikke i det
at Gud har forsonet seg med verden (ingen steder
i Skriften sies at "Gud har forsonet seg med
verden," e.l.) - men
i det at
Gud har forsonet verden med seg
i en Stedfortreder ved å fremstille alle i en, og
ved i Kristi soningsdød å betrakte hele verden som død.
"En er død for alle, derfor er de alle døde."
2.Kor.5,15.
|
Efes.2,1.
Kol.2 ,13.
2.Kor. 5,15;
Rom.5,6-10;
Kol. 1,23;
Ef.3,9. 4; 3,5;
Hebr. 12,29.
Hebr. 10,27.
|
Forsoningens
hemmelighet kan derfor også uttrykkes på denne måten: likesom
hele verden er død i overtredelse og synd på grunn
av Guds hellighets
vesen, på samme måte
fremstiller Guds
kjærlighet hele verden
som død i en Stedfortreder - I og med at Han således vil
forbarme seg over fortapte syndere og levendegjøre de døde
ved sitt Ord og sin Ånd.
§
114. Forsoningen
og Guds vrede.
Da
soningen er en godtgjørelse av Guds evige hellighet, et dekke
og skjul mot Guds vrede, ligger det nær å trekke den slutning
at i og med forsoningen er Guds vrede opphørt. Guds
menighet synger jo også: "Gud er nå ikke lenger vred."
Denne uttrykksmåte kan misforståes som om det var ment
en omstemning fra vrede til nåde.
Derfor må vi understreke at ved Kristi soning er Guds vrede
og Hellighet tildekket, skjult, gjort ukjent, ja, gjort uerkjennelig.
Fra rent menneskelig-subjektivt synspunkt ~er derfor soningen
ensbetydende med at vreden er opphørt. Men fra et guddommelig-objektivt
synspunkt er soningen (og forsoningen) ensbetydende med at vreden
er dekket og skjult ved at Kristus selv er kommet mellom
vreden og verden.
Det
er altså bare i Kristi forsoning vreden er skjult, og derfor
trer den atter i kraft
og åpenbares på ny der hvor denne soning opphører å være
virksom. - Dermed blir det et spørsmål: hvor begynner
og hvor opphører virkningen av Kristi soning, eller med andre
ord hva er forsoningens omfang?
Nå
er visstnok Kristi soning fullbyrdet historisk først for ca. to
tusen år siden. Men dens gyldighet begynner ikke først
fra Kristi dødsøyeblikk: etter den altseende Guds evige forsyn,
er det regnet med gyldigheten av dette soningsverk alt fra
Adams tid. Den trådte for så vidt i kraft ikke ved Kristi
død, men ved Adams syndefall. Denne foregripende virkning
i Guds forhold til verden og historien har Kristi soning nettopp
ved det at det er en Gudmenneskelig soning, dvs. en soning
som gjelder så vel evig som i tiden står
fast i evigheten med Sønnens Guddom, og i tiden på historisk
måte med Sønnens menneskelighet.
Den
egentlige forskjell mellom GT. og NT. når det gjelder soningen
og verdens forsoning med Gud ved Kristus, ligger da i det at før
Kristi komme i kjød var forsoningsbudskapet nærværende
i verdens og slektens historie gjennom løfter, forutsigelser
og forbilledlige ofringer, mens det etter Kristi komme
i kjød har vært nærværende gjennom tilsagn, oppfyllelse,
Ord og sakramenter. Gud har med andre ord siden skapelsen
og syndefallet forholdt seg til verden som en verden som
har vært forsonet med Gud i Kristus. Ja, Han har endog latt dette
forsonende forhold bli forkynt i verden siden Adams tid.
Når
Paulus sier at Evangeliet om forlikelsen "er blitt forkynt
for enhver skapning under himmelen," og dermed altså forutsetter
at det også er forkynt før Kristi kjøds dager, da har
Han dette for øye innbegrepet av alle former, og måter
som Evangeliet overhode er blitt forkynt på (altså også løfter,
forutsigelser, forbilder osv.). - På den annen side gjør Paulus
uttrykkelig forskjell mellom åpenbaringsformen før og
etter Kristi tid, når han sier at Evangeliet er en hemmelighet
som "har vært skjult fra evige tider i Gud," og at denne
hemmelighet i "de forrige tidsaldere ikke er blitt kunngjort
således som det nå er åpenbart for Hans hellige apostler."
Han forutsetter altså at Evangeliet også før har vært kunngjort,
om enn ikke således (i måte, i form osv.), som nå.
Forlikelsen
i Kristus har vært forkynt forbilledlig for Adam Smnl. l.Mos.3,15.21),
ved Abels offer (l.Mos.4,4).
Det er tilstrekkelig for oss her å peke på at forsoningshåp
og forsoningserkjennelse har eksistert i slektens historie: om
det religiøse forfall og loviskhet deretter har forvrengt innholdet
av dette forsoningshåp, så rokker ikke det ved kjensgjerningen.
Av
dette forhold, og ut fra det alene, kan vi forklare den kjensgjerning
i Skriftens beskrivelse av Guds måte å være på over for verden,
at Gud fra grunnen av forholder seg kjærlig, barmhjertig,
langmodig, overbærende, tålmodig
og miskunnelig
mot verden. Dette er en følge
av Kristi soning
som Gud har foregrepet alt fra syndfallets tid. For så sant soningen
er en sperring og dekning mellom Guds hellighet og verden, like
sant er den også en åpning og avsløring av Guds kjærlighet, slik
at den kan strømme ut over verden.
Derfor er Guds forhold til verden i Kristus fra grunnen
av fri og uforskyldt kjærlighet.
Og ut fra dette har da Gud handlet med verden siden syndefallets
dag.
Med
dette har vi da Skriftens klare og enkle svar på spørsmålet: "Når
begynner Kristi soning å virke i forholdet mellom Gud og verden?"
Men så møter det oss et nytt spørsmål: "Hvor er så grensen
for denne virkning? Hvor
trer vreden i kraft på ny - for så vidt som den må tre i kraft?"
Guds
vrede åpenbares og trer i kraft igjen over alt i historiens løp
hvor budskapet om soningen og forsoningen blir foraktet og avvist.
Kristi soning dekker og skjuler all synd, og tillater
den hellige Gud å omgås verden i kjærlighet på tross av all synd.
Det er bare en synd Kristi soning ikke dekker: den synd mot Gud
å forakte denne soning og sette seg utenfor den. Guds evige
hellighet er en fortærende ild, men "blodet slukker vredens
ild." Korset er vern mot dommen. Derimot utenfor Kristi
soning er det "bare en forferdelig gru for dom og en nidkjærhetens
brann som skal fortære de gjenstridige."
Å gå utenom soningen er å gå inn under vreden.
|
Rom, 1,21ff.
Mt.12,3lff!
Hebr, 10,26
jvnf.6,4;
l.Johs, 5,16;
Hebr, 10, 29;
Hebr,6,6.
|
Av
dette ser vi at Guds vrede aldri blir åpenbart på primær
og uformidlet måte i verden -
dvs. aldri uten direkte grunn i menneskers syndige vantro.
Vreden åpenbares alltid sekulært dvs. etter at først kjærligheten
har vært åpenbart og etter at først Guds kjærlighets innbydelse
og tilbud er blitt avvist, og altså alltid som en følge av menneskers
vantro.
Vi
har tidligere talt om hvordan Guds vrede åpenbares og gjentar
ikke det her. Vi
skal bare understreke i denne forbindelse at det frafall, den
vantro som etter hvert nedkaller Guds vrede igjen over hele eller
deler av menneskeslekten, uten unntak er et frafall fra en kunnskap
og erkjennelse om Gud som er riktig etter sitt indre vesen. Når
etter hvert slikt kunnskapsfrafall fører fra vantro til overtro,
fra likegyldighet overfor Gud til dyrkelse av avguder, da
drar det med indre nødvendighet vredens åpenbarelse på ny med
seg.
Den
utilgivelige synd kalles i Bibelen for "bespottelse mot Den
Hellige Ånd" og "synde med vilje etter å ha lært sannheten
å kjenne." Den kalles også "synd til døden."
En nøyere definisjon av hva bespottelse mot Ånden er, gir
Skriften visstnok ikke.
Men de steder vi har henvist til viser med all ønskelig
tydelighet at syndsforlatelse ved Kristi soning er utelukket
når et menneske, et folk
1)
ved forkynnelse og
sakramenter har fått den rette kunnskap om Guds nåde, og allikevel
med vilje vender seg fra den. Dette er ensbetydende med å trå
Guds Sønn under føtter og ringeakte det paktens blod som Han ble
helliget ved."
2)
ved personlig erfaring, Åndens overbevisning og personlig
sannhetserkjennelse har
"smakt Guds gode Ord" og allikevel bevisst og
med vilje vender seg bort fra det,
Dette er ensbetydende med "på ny å korsfeste Guds
Sønn for seg og gjøre Ham til spott."
Altså:
hvert menneske og hvert folk som har mottatt undervisning om Kristi
person og verk og vender seg fra det til selvlagde "livsanskuelser"
eller selvvalgte 'ideologier" og religionsformer, blir gjenstand
for vredens nye åpenbarelse.
Å
angi positive kjennetegn på at noe menneske "synder med vilje"
kan være meget vanskelig.
Men rent negativt kan vi si: å synde med vilje og bevissthet
mot Kristi soning og Den Hellige Ånds overbevisning i erkjennelsen
kjennes på at man mangler
forståelse for omvendelsens nødvendighet og anser Guds åpenbaring
i Kristus som et historisk menneskeverk på linje med religionsdannelse.
Guds
vrede åpenbares fra himlen, tross Kristi soning og verdens forsoning
i Ham. Og blir på
den måten et ledd i den Guds verdenshusholdning som er omtalt
tidligere: vredens åpenbarelse fullføres i en Lovens husholdning
over alle nådens motstandere og foraktere.
§
115. Forsoningen
og syndenes forlatelse (rettferdiggjørelsen).
Skriften
skjelner meget nøye mellom at syndere er blitt forsonet
og at de er blitt rettferdiggjort for Gud.
Bare når vi har erkjent denne forskjell klart, har vi funnet
nøkkelen til å forstå Guds nåde rett.
|
2.Kor.5,18.19;
Kol .1,20. 22;
Rom.5,10;
Rom.3,26;
Rom.1,17;
3,22;5,1; 10,6;
Gal.3,8;
Fil.3,9
Kol.2,13;
|
Vi
legger først merke til Skriftens måte å uttrykke seg på:
Om forsoningen
heter det at Gud forlikte
oss med seg selv ved Kristus," forlikte verden med seg selv
i Kristus, "vi ble forlikt med Gud ved Hans Sønns død,"
"Gud forlikte alle ting med seg ved Hans korses blod,"
"Gud har forlikt dere i Hans jordiske legeme ved døden"
(uttrykkene "forsone" og "forlike' er tilsvarende).
Om
rettferdiggjørelsen heter det: "Gjør den rettferdig
(frikjenner, tilgir) som har troen på Jesus."
Derfor kalles også syndenes forlatelse likefrem for "rettferdigheten
av tro."
Av
denne uttrykksmåte ser vi klart:
Forsoningen
er noe som er skjedd med hele verden under ett i Kristi død på
korset i og med at alle mennesker og alle slekter til alle tider
ble sammenfattet i Ham.
Rettferdiggjørelsen
derimot er noe som utelukkende skjer med hvert menneske enkeltvis
i og med at det ved troen mottar Guds nåde (formidlet ved Ordet
og Sakramentene).
I
kraft av forsoningen er det ikke gitt noen syndsforlatelse til
verden som helhet. Vi
må med Skriften tale om en "verdens-forsoning," men
det er utelukket å tale om noen "verdensrettferdiggjørelse."
Verdensrettferdiggjørelse
ville være det samme som at verden hadde fått syndenes forlatelse
ved Kristi død, slik at de som gikk fortapt ved sin vantro, de
gikk fortapt med forlatte synder.
En slik tankegang tilintetgjør fullstendig det personlige
barnekårs grunnlag som syndenes forlatelse i virkeligheten er,
og utelukker frelsesvisshet i kraft av syndsforlatelse, og muliggjør
at det menneske Gud kaller "levendegjort"
ved tilgivelse av "overtredelse" allikevel skulle gå
fortapt på tross av syndenes forlatelse - kort sagt: en verdensrettferdiggjørelse
vil gjøre ende på alt som heter personlig kristendom og personlig
barnekår.
|
Joh. 3,16-17.
1 Kor.3,11ff.
Rom.5,8.
|
Hva
er det da forsoningen gir og skjenker vérden, når den
ikke gir syndenes forlatelse?
For
det første gir den verden den herligste åpenbaring av Guds
kjærlighet som dekker og skjuler den mot vreden og
fortapelsens nødvendighet.
For
det annet er forsoningen det faste grunnlag for at Gud
ubrutt kan handle med sin skapning i kjærlighet, uansatt
denne skapnings personlig-etiske kvalitet.
For
det tredje gjør forsoningen det mulig for Gud at Han
uten å krenke sin egen hellighet kan søke omgang
og samfunn med syndere, og innby og dra dem til seg
akkurat slik som verden nå engang er.
For
det fjerde opphever forsoningen at fortapelsen er nødvendig
(syndighetens lovmessighet: av synd følger død); og åpner den
personlige frelsesmulighet (barnekår av nåde: den som tror
på Sønnens fullbrakte verk, har livet).
Dermed
er forsoningen selve forutsetningen og det uforgjengelige
grunnlag for personlig frelse, forutsetningen for at Gud kan rettferdiggjøre
den enkelte.
Vi
kan formulere denne forskjell mellom forsoning og rettferdiggjørelse
på følgende måte:
Forsoningen faller sammen med Guds Sønns menneskevorden,
lidelse og død; for med det blir alt vårt tilegnet og tilregnet
Kristus. Rettferdiggjørelsen
faller sammen med at en synder blir antatt som Guds barn ved benådning;
for med det blir alt som Kristus er og har tilregnet og tilegnet
synderen. I budskapet:
"alt vårt er Hans" sammenfattes forsoningen; i budskapet:
"alt Hans er vårt" sammenfattes rettferdiggjørelsen,
gjenfødelsen og helliggjørelsen.
Kort sagt: barnekåret.
|
Hebr.
9,21.22;
Jvnf. 2.Mos. 29,21;
3.Mos. 8, 15.19.23-24;
16,14-16.1
18-19.;
|
§
116. Forsoningens
altomfattende betydning (universalitet).
Det
fortjener særlig oppmerksomhet at Skriften sier "alle
ting er blitt
forlikt med Gud ved Hans korses blod."
Dette
trekk i Kristi forsoningsverk svarer til at det i de GT. ofringer
skjedde en forlikelse (forsoning) ikke bare for mennesker,
men overhode for alt det mennesker brukte i sitt jordeliv
og i sin gudstjeneste: Templet,
alteret, alle redskaper i templet ble oversprengt med blod;
"nesten alt blir etter Loven renset med blod."
Ved denne blodbesprengning skjedde en helligelse,
dvs. innvielse til tjeneste og bruk for Gud.
I
lys av disse forbilder gjelder det da om Kristi forsoningsverk:
Ved Kristi soningsblod er det i Guds øyne, for Guds åsyn skjedd
en oversprengning til helligelse av uten videre alt det skapte,
for at uten videre alt det skapte ved Kristus skal være innviet
og gjort brukelig til å tjene Gud.
|
Rom.8,28;
|
Av
den grunn kan overhode intet skapt skille oss fra Guds
kjærlighet i Kristus. På den annen side kan alt det skapte tjene Gud i vår
salighetssak. Derfor
sier Ordet: "Alle ting samvirker til gode for dem
som elsker Gud."
Gud
kan bruke, og bruker, alt det til sine barns og til sitt Rikes
gagn og vekst. Kraften
i Kristi soning vigsler alt til
å bli midler for Guds nåde og Guds Evangeliehusholdning.
|
Efes. 5,20.
Rom. 8,1.
|
Dette
gir oss det rette lys over lidelsenes plass i Guds verdenshusholdning.
I
kraft av Kristi soning bruker Gud alle lidelser til det gode
for oss (Evangeliehusholdningen).
Motgang
som medgang, sorg som glede, trengsel som ro, sykdom som sunnhet,
hunger som overflod, krig som fred, fattigdom som rikdom, død
som liv, det onde som det gode - alt, uten videre alt,
kan og må tjene Guds barn til gode i kraft av Kristi blods innvielse.
Derfor formaner også apostelen til at de kristne "sier
Gud og Faderen takk for alle ting i vår Herre Jesu Kristi
navn."
På
den annen side må vi huske på om det som er tidligere fremstilt
at alle ting som er viet ved Kristi soningsblod, allikevel på
ny ved Guds dom og vrede over vantro blir midler til å
forbitre og forherde mennesker, når vi vender oss bort fra den
korsfestede Herre.
§
117. Forsoningen
i Kristus som Fredspakt.
Ut
fra det gammeltestamentlige forbilde om Nådepakter og Lovpakter
(se §§ 55-57, kap.12) er Jesu Kristi person og verk i seg selv
Guds Nådepakt med hele verden, et Guds "Fredsforbund"
med den verden som Han har skapt.
Forsoningen
i Kristus bærer alle Nådepaktens kjennetegn:
Det er en ensidig
pakt.
I den binder
Gud og forplikter Han alene seg selv
ved frie, uavtvungne løfter og ubetingede tilsagn
om uendelig velsignelse.
Til denne pakt innbyr, kaller, drar og lokker Han ved paktens
egne "tegn," dvs. ved forkynnelsen av Evangeliet og
forvaltningen av sakramentene (Dåp og Nattverd).
Og Han lover og forplikter seg selv til gjennom disse tegn
å virke det nådeliv Han gir
i Kristus.
Han knytter derfor ingen betingelser til sin Nådepakt om
hvordan syndere må være personligetisk for å leve i samfunn med
Ham. Han begrenser
enhver betingelse til en oppfordring om at vi skal bruke tegnene
på Hans Fredspakt med oss, dvs. Ordet, Dåpen og Nattverden.
Dette
Fredsforbund som Gud på denne måten har inngått med menneskeslekten
i Kristus, kan derfor ikke omstøtes ved noen synd eller skrøpelighet.
Før må himmel og jord forgå, før Gud i Kristus skulle støte
fra seg en synder som hører og tror på Evangeliet om at Kristus
dekker og skjuler ham mot enhver dom.
|
1.Kor.1,18;
2.Pet.
2,1.
1.Kor.1,18;
Rom.l ,16;
l.Kor.1,24;
Jes.55,11.
Gal.2,16;
Rom.10.17;
Efes.l,13;
Gal.3,2;
Jvnf.Act.10,43;
Hebr.13,9;
1. Tess.1,6;
Efes.6,15;
1.Pet.l,23.3
Rom.5,l-2;
1.Kor.2,2.
Gal.
l, 8-10.
|
§118.
Forsoningsbudskapet som dårskap og som kraft.
Gud
har selv sagt til oss at dette budskap om Kristi soningsverk er
"et anstøt for jøder," dvs. Evangeliet er et anstøt
for det naturlige moralske menneske slik det er i sin loviske
innstilling om å frelse seg selv.
Og Evangeliet er "en dårskap for grekere,"
dvs. for det naturlige menneskes rasjonalistiske innstilling om
bare å gå med på det som kan innordnes under dets fornuftsresonnementer. "Ordet om korset er vel en dårskap for
dem som går fortapt," for dem som forakter og nekter "den
Herre som kjøpte dem" - Men det selvsamme "Ord
om korset" er "en Guds kraft for oss som blir frelst."
Dette "Ord om korset" er nemlig ett og det samme
som "Evangeliet."
Og i Evangeliet formidles og virker Guds kraft etter
Guds visdom.
Det
er en forunderlig sannhet som vi aldri nok kan understreke, og
aldri kan bli trette av å gi akt på:
Ordet,
forkynnelsen,
altså tale med menneskelige ord om forsoningen er kraft,
dvs. er direkte virksomt og skapende.
Hvordan
er det mulig? Fordi
det er Guds Ord. Noen annen forklaring gis ikke.
Hva
det virker, fremgår
klart av Skriften, så vel som av erfaringen: det skaper
tro
og overbeviser om nåden.
Det meddeler Guds Ånd til personlig eie. det styrker hjertet.
Det gir glede i Guds Ånd. Det gir ferdighet
til kamp. Det gjenføder, og virker et levende håp.
Det gir fred med Gud, nådestand og stadig fortsatt adgang til
nåden.
Derfor
sier apostelen at han "ikke ville vite noe annet iblant
eder uten Jesus Kristus og Ham korefestet," likesom han endog
forbanner enhver, til og med engler fra himlen, som måtte ville
forandre noe og trekke noe ifra i dette Guds fredsforbund med
syndere i Kristus.
Til
slutt skal vi bare bemerke - det blir utførligere fremstilt senere
- at mennesker bare blir rettferdiggjort og antatt til Guds barn
idet de hører om og tror forsoningen. Vi får syndsforlatelse
hos Gud ved å tro på det som er syndsforlatelsens grunn og
forutsetning. På
samme måte blir mennesker delaktige i vissheten om personlig frelse
og barnekår ene og alene ved troens erkjennelse av forsoningens
universalitet: idet vi tror oss inkludert i dette verk,
er vi alt skjenket dens frukt: nådestand.
Å erkjenne
det, er frelsesvisshet.
|
Åpb.17,14.
Fil.2,6-11.
Johs.18,
36-37;
Mt.
28,18.
Salm.8,7;
Efes.l,22;
l.Kor.15,27;
Hebr.3,8.
Johs.5,27; 5,22;
Jvnf. Act.17,31;
10,42
Mt.
25,31ff.
Åpb.19,13f
|
§
119. Jesu
Kongeembete.
Skriften
understreker meget sterkt at det er "Lammet", dvs. Stedfortrederen,
som er den evige Konge.
"Lammet
skal seire, fordi det er Herrers Herre og Kongers Konge."
Det er den fornedrede Jesus Kristus, Han som i sitt kjøds dager uttømte seg for enhver Herre- og Kongeskikkelse,
som er blitt opphøyd over alt som er høyt, og har satt seg ved
Majestetens høyre hånd.
Også
i sin fornedrelsestid, under jordelivet, var Jesus Konge.
Men han lignet i denne tid en konge som reiser "inkognito,"
dvs. en som vel er Konge og har all kongelig makt
og herlighet, men avlegger sin verdighets bruk, og er som
alle andre mennesker. Dette
"inkognito" opphører i og med Hans oppstandelse og opphøyelse.
Skriften vitner sterkt om dette Jesu Kongeembete.
Når
den kaller Kristus Jesus "Konge" og "Herre,"
da menes med det at Kristus har i sin hånd overfor den hele verden
den styrende og dømmende makt, og Han er den høyeste
anfører i strid.
Om
den styrende makt har Jesus vitnet selv: "Meg er gitt all
makt i himmel og på jord."
Faderen har lagt alt under Hans føtter, og ikke unntatt
noe.
Om
Hans dømmende makt: "Faderen har gitt Sønnen makt
til å holde dom." "Han har gitt Sønnen hele dommen".
Jesu
Kongemakt åpenbares altså i verden og i historien derved at Han
styrer tidens og slektenes gang, og Han skal ved sin gjenkomet
og verdensløpets ende åpenbares som Dommer over alle levende
og døde.
Jesu
Kongemakt åpenbares også ved at Han er "Anføreren" i
strid: Hans kledebon er dyppet i blod, og Han kalles Guds Ord;
på sin lend og sitt kledebon har Han skrevet navnet "KONGERS
KONGE, HERRERS HERRE".
Med denne beskrivelse av Kristus siktes det til at Han
fører sin stridende menighet i kampen mot dens fiende (åndelige,
"ideologiske," politiske og kulturelle fiender av Kristus,
respektive de kristne, kristendommen, kirken, misjonen).
Til
et Kongeembete hører også et Rike, dvs. et område hvor
makten utøves. Dette
Kristi Rike er aldeles ett og det samme som Guds Rike.
Da nå Skriften taler om "Guds Rike" i tre henseender,
så er også Kristi Kongemakt i tre henseender eller områder?
1)
Guds universale Rike og Kristi universale Kongestilling,
2)
Guds Nåderike og Kristi
Nådemakt,
3)
Guds Herlighetsrike og Kristi Herlighetsmakt.
§
120. Guds
universale Rike og Kristi Kongsmakt.
Guds
universale Rike har sine grenser der hvor Guds makt har
sine grenser, dvs. at dette Rike omfatter overhodet alt det skapte.
Under Guds styre og makt, under Kristi Kongeembete ligger
alle folk og tunger og ætter, ja, under Ham ligger endog Hans
fiender. Det gis
intet "naturrike" av det skapte, intet "politisk"
rike i historien, intet "forskningens og sannhetens rike"
i kulturhistorien, intet "kunstens og det skjønnes rike,"
uten at det alt sammen må innordne seg i Hans universale
Rike. Ja, det gis intet "de onde ånders rike" engang, uten
også det til slutt ligger som skammel for Hans føtter.
De
nærmere detaljer i denne Kristi universale Kongsstilling i Guds
universale Rike, har vi allerede gitt i vår fremstilling av Guds
forhold til historien. (§§ 48-80, kap.10 - 16).
Alt som er sagt i dette avsnitt kan ses under synspunkt
av den Kristi universale Kongsstilling som vi peker på her.
§
121. Guds
Nåderike og Kristi Nådemakt.
I
og med at Jesus ble verdens forsoner og stedfortreder, ble Han
også hovedhjørnesten i et tempelbygg og grunnvoll for en riksdannelse,
nemlig for det rike som i nærmere forstand er det særmerkte og
egentlige "Guds Rike:" menigheten av troende, kirken
av de gjenfødte, Guds folk av benådede syndere, Åndens nye Israel.
Og det er i forhold til dette "Himlenes Rike"
at Jesu makt som Nådekonge åpenbares.
|
Mt.28,18-20;
2.Kor.5,20;
Johs.15,
26;
|
Hans
Kongeverdighet i denne henseende åpenbares særlig ved
at Han etter å ha fullført verdens forsoning:
1)
gir sine disipler, og gjennom dem alle troende, misjonsbefalingen,
dvs. den kongelige befaling om å være sendebud i Kristi
sted, og som sendebud erobre verden ved
det åndelige våpen Ordet.
2) sender og
utgyter fra Faderen Den
Hellige Ånd for
ved Ånden å iføre
sine tjenere kraft og visdom, dugelighet
og nidkjærhet, arbeidsutrustning
og stridsvilje - til å erobre verden for Kristus.
Jesu
kongelige nådemakt utøves således på grunnlag av Hans forsonings
fredspakt med verden utelukkende gjennom Den Hellige
Ånd, Ordet og troende vitner i Guds menighet her på jorden.
Da det nå er det vanlige i fremstillingen av troslæren
å behandle nådemidlene
(Ordet), kirke og trosliv under læren om Den Hellige Ånd, vil
vi også følge denne skikk her. (Denne skikk skriver seg fra ordningen
i den apostoliske trosbekjennelse). Vi
ønsker bare her å understreke sterkt at hele fremstillingen i
det følgende hovedavsnitt kan og bør sees under det hovedsynspunkt
at det er en fremstilling av Kristi kongsgjerning i Nådens Rike.
For det som etter Faderens virke er kall, dragelse
og antakelse til Guds barn, det er etter Åndens virke helliggjørelse,
og etter Kristi kongsgjerning en riksopprettelse og en
riksoppholdelse. I
det følgende skal vi fremstille det under synspunkt av Åndens
gjerning.
§
122
Guds herlighetsrike og Kristi herlighetsmakt.
Når
historiens løp er til ende skal Den Treenige Gud opprette sitt
herlighetsrike på den nye himmel og den nye jord. Denne riksopprettelse
ser Guds troende menighet fram til.
Den
er det levende håp, som vi vet vil bli innfridd og oppfylt ved
Kristi komme.
Om
dette herlighetsrike, og Kristi Kongestilling i det, skal
vi tale utførlig i siste hovedavsnitt. For den alminnelige fremstilling
av Kristi herlighetsstilling henviser vi altså dit.
|
|