KAP. 19:
SKRIFTENS LÆRE OM JESU KRISTI PERSON.
|
Etter
det vi nettopp har nevnt, er det naturlig å dele dette kapitel
i tre deler: Gud
er blitt menneske - et menneske er Gud - Jesus Kristus som Gud-mennesket.
A:
GUD ER BLITT MENNESKE.
(Om inkarnasjonen)
§
87. Forventningen
om at Gud skal bli menneske.
Vi
har tidligere pekt på at Adam og Eva forsto Guds løfter på den
måten at Gud selv ville bli menneske til deres forløsning.
Fra da av er det bevart en forventning i hele menneskeslekten
om en Guds inkarnasjon.
Selv
de hedenske religioner vitner om denne forventning, om enn i fullstendig
forvrengt og misforstått form. I den buddhistiske, hinduistiske
og europeisk-filosofiske mystikk tales det om Guds inkarnasjon
idet Gud og mennesker blir identiske i den mystiske erkjennelse
(panteisme, alle er gudmennesker). I den greske gudeverden ble
gudene tenkt å føde de såkalte heroer som utførte fremragende
ting på jorden.
Ut
fra disse forvrengte inkarnasjonstanker i hedenskapet, har den moderne
religionsforskning angrepet og avvist Evangeliet om Kristi
inkarnasjon ved å utgi den for et stykke religionshistorisk overtro,
som kristendommen har felles med hedenskapet.
Det faktiske forhold er imidlertid at Kristi inkarnasjon
var ventet og forutsagt som en enkel historisk begivenhet gjennom
mange hundre år, likesom
kristendommen ikke har noe med mystikk og panteisme
å gjøre. |
Gen.9,26;
Jes.
53,1.
Jes.
7,14.
Jes.
9,6.
Mik.
5,1.
Salm. 72, 6ff.
Salm.45,3. 8.
|
Gud
har kalt seg selv "Sems Gud," og i Sems
folk (Israel) har Han både forutsagt og virkeliggjort sin
inkarnasjon. At vantroen
avviser denne sanne Gud, har Han selv forutsett dog
uten å la seg hindre av det.
"Hvem trodde vel det budskap
vi hørte?
Som direkte, klare profetier om
en kommende inkarnasjon, kan vi her nevne: Jesaja: "En jomfru
skal bli fruktsommelig, og føde en sønn og gir ham
navnet Gud er med oss." "Et barn er oss født, en sønn
osv., og han kalles ... veldig Gud (hvilket i Hebr.
språkbruk betyr "Han er veldig Gud"). Mika:
"Av deg, Betlehem, skal det utgå for meg en som skal
være hersker over Israel, og hans utgang er fra fordum, fra evighets
dager". Salomo: "Han skal komme ned som regn ... i hans
dager skal den rettferdige blomstre ... alle konger skal
falle ned for ham".
Koras barn: "Du er den fagreste blant menneskene
... derfor har, O Gud, din Gud salvet deg fremfor dine medbrødre".
Til disse umiskjennelige profetier
om en Guds inkarnasjon kunne føyes enda en lang rekke av Messias-profetier
som samtidig sier både menneskelighet og evighet om Messias, og
på den måten utsier Hans Gudmenneskelighet, - dog uten direkte
å tale om inkarnasjon.
|
Luk.1,28;
2,4.
Mt.1,16;
Luk.2,1.
Jes.9,6.
Luk.1,35.
Luk. 1, 34-38.
Luk.1,37.
1 Mos.2,23.
Luk.2,1ff.
Mt.2,1ff.
|
§
88. Unnfanget
av Den Hellige Ånd - født av en jomfru.
Det
var en bestemt, navngitt, historisk kvinne i Davids slekt - Maria
i byen Nasaret - som ble utvalgt av Gud til å føde Gud selv til
verden. Hun var trolovet
med Josef, som også var av Davids ætt.
Guds Sønns unnfangelse og fødsel fant sted den
tid Augustus var keiser i Rom.
Unnfangelsen
skjedde ved et fysisk eller biologisk under ("Han
kalles under"): "Den Hellige Ånd skal komme over deg,
og Den Høyestes kraft skal overskygge deg", sa engelen til
Maria. Guds nåde
- og utvelgelsesbudskap til Maria, skaper hennes tro,
og i troen det villige sinn.
Da Guds Ord skaper hva det nevner, skjer unnfangelsen gjennom
Marias ører, og fra den troende villighets øyeblikk er det skjedd:
Guds Ånd, som ved troen bor i hennes hjerte, griper inn i hennes
legeme; så bærer hun alt Guds Sønn under sitt hjerte.
"For Gud ingen ting umulig".
Med
rette er det blitt anført at dette under motsvarer underet vi
finner i skapelsesberetningen: Da kvinnen
var skapt, sa Adam: Dette er kjød av mitt kjød, ben av mine ben.
På samme måte kunne Maria se på Guds Sønn og si: Dette
er kjød av mitt kjød, ben av mine ben.
Fra
unnfangelsens øyeblikk gjennomgår Guds Sønn i Marias liv en helt
alminnelig og naturlig fosterutvikling, inntil den naturlige fødetid
kommer, og hun føder sitt barn i Betlehem - hvor Maria og Josef
dro hen, fra Nasaret, av hensyn til den keiserlige forordning
og manntallsinnskrivning, for at også Guds Ord ved Guds styrelse
skulle bli oppfylt: at Jesus Messias skulle fødes i Betlehem.
|
Joh. 1,14;
Hebr. 2,14;
1 Joh. 4,2.
2 Joh. v.7;
1 Tim.3,16;
Kol.2,9;
Jvnf. 1,19;
Joh. 1,14.
|
§
89. Hva
er inkarnasjonen?
Det
som skjedde ved Maria, uten manns innvirkning, var at Gud selv
ble menneske. Skriften
bruker en ganske bestemt uttrykksmåte om det som viser oss inkarnasjonens
vesen. "Ordet (dvs. den evige Sønns guddommelige
Jeg, Person) ble kjød," "Han fikk del i kjød og blod,"
og "kom i kjød," "Han ble åpenbart i kjød." Paulus
bruker også det uttrykk at "guddommelig fylde bor legemlig"
i Jesu person.
I
den gamle kirkes tid valgte man, på bakgrunn av denne Skriftens
måte å uttrykke det på, det uttrykk for å betegne inkarnasjonen,
at Guds Sønn antok (påtok seg, iførte seg) kjød og blod.
Og på den måten uttrykte man seg for ikke å fremkalle det
inntrykk at inkarnasjonen var en forvandling av Guds Sønn,
hvorved Han fra å være Guds Sønn ble forvandlet til å bli menneske,
og på den måten opphørte å være Gud. Dette er en helt bibelsk
erkjennelse og bibelsk intensjon som den gamle kirkes menn uttrykte
på denne måten (f.eks. Ignatius, Justin, Ireneus).
Men Johannes har allikevel brukt uttrykket, "Ordet
ble kjød," for på den måten å vise hvor dyp og sann
denne "kjødsantakelse" var fra Sønnens side.
Uten å forvandles til menneske, ble
Han menneske. Ikke
gjennom en lang prosess i slektens historiske utvikling, ikke
gjennom noen prosess i Marias morsliv - men i et øyeblikks gjennombrytende
møte mellom evigheten og tiden i Marias liv.
Før dette øyeblikk var Han ikke noe menneske; i
dette øyeblikk ble
Han menneske; fra
dette øyeblikk er Han menneske for tid og evighet.
|
Joh. 2,21.
Joh. 12,27;
Luk.23,46;
Luk.7,46;
Joh.19,33;
Mt.19,13;
|
Sønnen
ble et menneske som alle andre - det som vi her ofte har kalt "historisk
menneske." I fysiologisk
henseende atskiller Han seg ikke det minste fra andre mennesker,
derfor taler også Skriften så liketil og historisk-naturlig om Ham,
om Hans legeme (Johs.2,21),
om Hans sjel
(Johs.12,27), om Hans
Ånd
(Luk.23,46), om Hans
føtter
(Luk.7,46), om Hans
ben (Johs.19,33), om
Hans hender
(Mt.19,13); den taler om Hans
sjelelige affekter: angst
og
bedrøvelse (Mt.26,37), om en sympatiens
sorg og tårer
(Johs.11,36); den taler
om Hans vilje
(Luk.22,42), Hans arbeid, hunger,
svette osv..
På
alle måter fremstiller altså Skriften Ham for oss som et
virkelig
menneske - med samme virkelighet og undergitt samme kår som du og
jeg: intet eventyrlig eller overdrevent, intet mytisk eller sagnaktig
- forstørret møter vi i Skriftens bilde av Jesus.
Ethvert
forsøk på å fremstille Skriftens Jesusbilde som mytisk, legendarisk,
eventyrlig o.l., strander på N.T.'s egen uforliknelige nøkternhet.
Ikke apostlene, men de som bortforklarer Jesu historisitet,
skriver fantasteri (Georg Brandes, Isaac Drews for å nevne et par
eks.).
Om
Guds Sønn ble menneske,
uten å forvandles
til menneske i hvilket vi med
kirkefaderen Ignatius med rette kaller en "skrikende hemmelighet"
- så blir dette ikke mere inngående forklart i Skriften.
Men det virkelige i det kommer til sitt klareste uttrykk
på den måten at Skriften nå også utvunget og naturlig tillegger
Gud selv menneskelige egenskaper: Gud er menneske.
|
Gal.4,4.
Luk. 1,43.
|
§
90
Gud er menneske.
Den
kjensgjerning at Guds evige, uskapte Sønn tok kjød og blod av Maria,
den forkynnes nå i verden med disse ord: "Guds Sønn
er født av en kvinne."
I
og med at Guds Sønn er født av en kvinne, er det Gud selv som er
det (Jvnf. den del av troslæren som handler om Gud).
Gud, som er uten mor, har fått en mor: "Min Herres mor",
kalte Elisabet Maria. Siden
den tid heter Maria i den kristne kirke "Guds mor" eller
"Guds-fødersken."
Det
å være frelser for en som er i fare eller nød, fører alltid med
seg at en må gå inn under den faren og inn under den nøden som de
er i som skal frelses: en frelser tar på seg deres kår som er i
nød, på en slik måte at han frir dem ut som er i nøden.
Det er dette Gud selv har gjort i og med at Han er blitt
menneske.
|
Hebr.5,8;
Hebr. 5,7;
Jvnf. Act.20,28:
1 Joh. 1,7;
Rom. 5,10;
Rom. 9,5;
Jvnf. Hebr. 4,15;
|
Derfor
er det ikke bare noen få menneskelige egenskaper som Skriften nå
tillegger Gud som menneske; nei, alle.
Sønnen - som selv er den evige visdom - "lærte lydighet av det
Han led", og "frembar bønner med sterkt skrik og tårer".
Legg nøye merke til uttrykksmåten her!
Det heter ikke
at mennesket Jesus lærte, ikke
at Guds Sønn var i Ham;
men likefram at Sønnen
(den evige bærer av alle ting,
avglansen av Guds herlighet. Jvnf. Hebr. 1,3)
lærte
lydighet - at altså Gud selv har lært, har lidd, har
skreket i nød, har utgytt sine tårer.
Ja, det står likefrem at Gud har utgytt sitt blod.
Ja, apostelen sier at ingen ringere enn "Herlighetens
Herre" er blitt korsfestet. Ikke bare et menneske, nei, Gud
ble korsfestet. Derfor
går Skriften så langt som til å uttrykke det høyeste og for oss
det mest ufattelige av alle ting ved å se at Gud også døde:
Vi ble forlikt med Gud ved Hans Sønns død - denne Sønn om
hvem det uttrykkelig heter at Han er "Gud over alle ting."
Alt
det som et menneske er mellom fødsel og død, det er nå også Gud.
Alt vårt er Hans. - Bare med denne usigelige forskjell; i
alt er og blir Han uten synd. (Jvnf. nedenstående kompressavsnitt).
Hvordan
det kan foregå og overhodet er mulig at alt menneskelig er blitt
egenskaper for Gud, det kan vi aldri gjennomskue, eller gjennomtenke.
For Jesus er historisk enestående og analogiløs.
Og som bekjent kan ikke vi mennesker tenke uten ved hjelp
av analogier. For oss
er det nok i troen å grunne på og hvile i at Gud er blitt et menneske,
og har alle våre egenskaper.
|
Hebr.
4,15;
1 Pet. 2,22;
Joh. 8,46;
Rom. 8,3;
2 Kor. 5,21;
Hebr. 7,26; 2,17;
Jvnf. 5,3;
Mt. 13,55;
|
Bare
i den ovennevnte henseende atskiller Hans menneskelighet seg fra
vår: Han var uten synd. "Prøvd i alt i likhet med oss,
dog uten synd". Likeså
uavkortet som Han likner oss - inntil det å ha antatt "syndig
kjøds liknelse," likeså uavkortet er Han forskjellig fra oss
idet Han "ikke visste av synd." - Denne syndfrihet i Hans
menneskelighet er opprinnelig i den forstand at Gud har renset Marias
morsliv således at Jesus fra henne har arvet den fulle menneskelighet
- kun ikke arvesynden, dvs. kun ikke den fordervede viljeretning
og lyst. - Derimot forteller ikke Skriften en stavelse om de eventyr
som den katolske kirke har diktet opp, nemlig at jomfru Maria ble
unnfanget uten synd. Hun
var en kvinne som andre kvinner, syndig, født i misgjerning.
Hennes særstilling ligger utelukkende i Guds utvelgelse.
Syndfri
måtte Jesus være for å kunne bli en rett forsoner og forløser fra
synd. En synder kan
ikke engang forløse seg selv, enn si andre.
§
91. Hadde
Jesus kjødelige søsken?
Det
har vært uenighet i kirkens historie om hvorvidt de andre barn i
familien i Nasaret (Jakob, Josef, Simon, Judas og to eller tre søstre)
har vært Jesu kjødelige søsken, født av Maria.
De tendenser som det har vært i eldre tid og i Romerkirken
til på den ene side å forherlige Maria, på den annen side å forherlige
jomfruidealet (jvnf. sølibatet), har ført til at man har funnet
opp en lære om "Marias evige jomfrudom", som blant annet
skulle utelukke at hun hadde født andre barn enn Jesus.
Kristelig
sett er det i sannhet noe stort å vite at Jesus har hatt kjødelige
søsken. Vår tro har ikke den ringeste
interesse av en slik
Mariadyrkelse (som er avguderi), og man må da bruke
den rene kunstfortolkning for å finne ut i det Nye Testamente at
søskenflokken i Nasaret ikke var Marias
barn.
|
Jvnf.
Mt.13, 55-58;
12,46ff;
Mrk. 3,31.21.
Joh. 6,42; 7,3ff. |
Det
eneste naturlige er at Jesus vokste opp som bror blant naturlige
søsken.
§
92. Kristi
persons enhet.
Dette
er et meget viktig spørsmål.
Det er nemlig ikke uvanlig å møte den forestilling at Sønnen
og personen Jesus slik vi møter Ham i historien, er to personer
- eller at det guddommelige og det menneskelige i Jesus så å si
er to områder som på en eller annen måte måtte bringes sammen på
samme måte som en "limer sammen to bretter."
Slik blir det også lett hvis vi tenker oss den guddommelige
og menneskelige natur i Jesus i analogi med det gamle og det nye
menneske i en kristen. Uvilkårlig fører det oss bort fra Bibelens
fremstilling av Kristus, og før vi vet av det, så tenker vi på "en
annen Jesus". Her
må vi være våkne. Vi
føler det nå en gang vanskelig med dette at vi må si to ting om
Jesus (guddommelig og menneskelig) samtidig som Han allikevel er
bare en eneste person.
Inkarnasjonen
skjedde ikke på den måten at det først var et lite
embryo (fosterbegynnelse) i Maria som så den evige Sønn forente
seg med. Hadde det vært slik, da måtte dette embryo vært unnfanget
ved mann - og det hadde vært to personer i Marias liv: et lite,
begynnende menneske-jeg og dertil et evig guddoms-jeg. - Nei, det
var intet embryo i Maria,
bare et "frø" som ved befruktning kunne bli et
individ. Inkarnasjonen
besto derfor i at den evige Sønn (Guddoms-jeget) antok dette
lille upersonlige "frø", og ved denne antakelse
konstituerte et personlig, individuelt embryo i Marias liv: et Gud-menneskelig
fosterindivid, således var det ikke to personer (subjekter, individer).
i Marias liv, men en Gud-menneskelig person.
|
Jvnf.
Johs.14,9;
1
.Johs .1, 1-3.
Joh.1,14;
|
Det
er en hovedsak for selve åpenbaringen av Gud at Jesus er en eneste
person. For bare hvis Han er en person, er det å se Ham
det samme som å se Faderen. Bare hvis Jesus er et eneste
"jeg" som i samme grad er guddommelig og menneskelig,
er det sannhet og virkelighet at Gud selv
er blitt skuet, sett, hørt, tatt på med hender.
Men om det hadde vært
to "jeg" i
Jesus, ett Guddommelig og ett menneskelig, så hadde det øyeblikkelig
blitt umulig det å se et menneske, at det skulle være
det samme
som å se Gud. Hvor mye en enn så, hørte, tok på Jesus, er det
ikke Gud,
men bare et menneske
som en så, hørte, tok på, og det
guddommelige "jeg" var da
skjult - ikke åpenbart
i dette menneske. Det
menneskelige "jeg" kunne da muligens bli et
middel (transparent) til å erkjenne Gud; men det kunne umulig være
identisk med Gud, slik at når en så Ham, så en Gud.
Skriften
garanterer denne Jesu person-enhet på en vidunderlig enkel måte.
Underlig
nok heter det ingen steds
i Skriften at "Ordet (Gud) ble menneske," visselig fordi
et slikt uttrykk straks vil fremkalle enten tanken på to
(guddommelig og menneskelig) "jeg" eller på et Guddoms-jeg
som forvandles
til menneske-jeg.
Og det er jo nettopp de to ting som er utelukket i inkarnasjonen.
Men
det heter stadig på upersonlig
måte: "Ordet ble kjød", "Fikk del i kjød
og blod", "Kristus etter kjødet" o.l. Det heter
aldri i N.T. at Gud "åpenbarte
i Kristus" - en populær uttrykksmåte i vår tid som direkte
peker mot to "jeg," men det heter at "Gud ble åpenbart
i kjød." Hvorfor denne upersonlige måten å uttrykke det på?
Jo, den skal fortelle oss at det ikke var et individuelt-personlig
foster i Maria som ble antatt til bolig for Guds Sønn i kjød,
hvorved Jesus hadde vært to "jeg." Men det som Jesus antok
av Maria var upersonlig i den betydning at det var ved den
livgivende og individ-konstituerende inngripen (analogi til befruktning)
at Guds Sønn konstituertes til en menneskelig person.
Da imidlertid det individ- og person-konstituerende
som grep inn i "frøet" av Maria, var Guds Sønns evige
"jeg", så er dermed sagt at Sønnens Guddoms-jeg i Marias
liv konstituerte Gud-menneskelige person.
Det
er sannheter som er av høyeste verd og den mest fundamentale betydning
som knytter seg til denne omstendighet ved inkarnasjonen.
Den gamle kirkes fedre forsto de interesser som troen har
å vareta her, og utformet læren om "an-hypostasi - og en-hypostasi".
Grunntanken i denne lære er nettopp det samme som vi har framstilt
i denne §.
Hovedinteressen
for troen i denne sammenheng er og blir å sikre sin visshet på at
det å se, høre og tro Jesus ikke er noe middel, men
fullkomment identisk med å se, høre og tro Gud. Bare
på den måten er Jesu åpenbaring av Gud ved å være den åpenbarte
Gud: "Vi så Hans herlighet, full av nåde og sannhet".
|
|
B:
ET. MENNESKE
ER GUD. (Om Kristi fornedrelse og herliggjørelse)
§
93. Menneskesønnens
sanne menneskelighet.
Et
av de navn som Jesus hyppigst brukte om seg selv var "Menneskesønnen."
Ved dette navn angir Han seg selv som det egentlige, sanne menneske,
mennesket framfor mennesker. Dette navn hadde - og har
i dag - den eiendommelighet at det både skjuler og åpenbarer Jesus.
Det skjuler Ham for vantroen, og åpenbarer Ham for troen.
Idet
Jesus kaller seg så, tillegger Han seg selv naturlige, menneskelige
egenskaper.
|
Mt.8,2o;
Luk.9,58.
Mt.11,19;
Luk.7,34;
Mt. 17,22;26,24;
16,21;17,12;
Mrk.10,33;
Luk.18,31-33;
Johs.3,13;8,28;
Luk.18,31;
Mt. 20, 28; 26,2;
|
Menneskesønnen
er fattig. - Han eter og drikker, og kalles derfor
storeter og vindrikker. - Menneskesønnen skal forrådes og
overgis i menneskers vold og dø. Han skal lide og drepes,
men oppstå på den tredje dag. - Men fremfor alt skal Menneskesønnen
- tjene - og tjene Gud ved
å åpenbare Ham og oppfylle hele Hans ord, og tjene mennesker
ved å gi sitt liv til løsepenger istedenfor dem.
Disse
menneskelige egenskaper, som alle sammen gjør Ham til en virkelig
historisk personlighet, er vel ikke i og for seg så påfallende:
et menneske har nå engang menneskelige egenskaper, men når
Jesus så går videre, og sier at Han - denne menneskelige
Menneskesønn - også har guddommelige egenskaper, da står
vi overfor noe enestående i historien. Da står vi overfor et menneske
som sier at Han til forskjell fra alle mennesker er Gud.
|
Jes.9,6;
Mt.2,11;
Mt.18,11;
Luk.9,56;19,10;
Mt.9,6
Mrk.12,8;
Mrk.2,28;
Luk.6,5;
Johs.3,13;
Johs.6,27;
6,53-54;
Mt.18,20;
|
§
94
Menneskesønnens sanne guddommelighet.
Allerede
hos Jesaja het det at et menneskebarn
skal kalles veldig Gud.
Og om de tre vismennene fra østen, som kom til Betlehem,
heter det hos Matteus uten det ringeste omsvøp eller anstøt: "De
tilbad barnet." Og det var ingen avgudsdyrkelse, nettopp
fordi dette barn var Gud.
På
den måten sier også Jesus ganske likefram, at Menneskesønnen er
kommet for å søke og frelse det som var fortapt.
Kan fortaptes frelser i umiddelbar betydning være andre enn
Gud? - Menneskesønnen har makt til å forlate synd.
Er det andre enn Gud som har denne makt i egentlig forstand?
Menneskesønnen er Herre (JHVH) over sabbaten. Kan en annen i sannhet
være Herre over Guds skaperordning uten at han selv er Gud?
- Til Nikodemus sa Jesus at Menneskesønnen er i himmelen,
mens Han er på jorden. Kan et menneske være både i verden
(immanensen) og i himmelen
(transcendensen) i sannhet om Han ikke er Gud? - Menneskesønnen
gir en mat som varer til evig
liv. Den
som eter Menneskesønnens kjød og drikker Hans blod har evig
liv. Har
disse ord overhodet noen mening uten at dette menneske er Gud?
- Hvor Menneskesønnens navn nevnes, der er Han selv. Er det overhodet
andre enn Gud som har den egenskap å være hvor Hans navn
nevnes? Det menneske som sier at han er hvor han nevnes,
han sier vel da at han er Gud?
Fra
Jesu egen munn hører vi at Han, et menneske, er allmektig
Herre Over synd, syndere og skaperordninger og allesteds nærværende
i sitt navn. Gir da Skriften oss mer inngående underretning om forståelsen
av dette?
§
95. Er
denne guddommelighet uegentlig ment?
Det
har alltid vakt undring ned gjennom kirkens historie at Jesu menneskelighet
på denne måten tillegges guddommelige egenskaper,
Kan det være egentlig ment?
Her
kan være nødvendig å peke på et par forsøk som er gjort på å forklare
denne "vanskelighet."
Zwingll: Fra
ham har vi den såkalte alloiose-lære.
For Zwingli var det alltid egentlig ment når det heter
at "Gud er menneske" (altså at Gud tillegges menneskelige
egenskaper: Gud fødes, Gud lider. Gud dør) fordi han hevdet, som
er blitt lære blant de reformerte, den oppfatning at "det uendelige
kan omfatte det endelige" (infinitum oapax finiti). Men på
den annen side lærte Zwingli at det var uegentlig ment når
det heter at "menneske er Gud" (altså at et
menneske er allmektig, allesteds nærværende, osv.) - ut fra
den grunnsetning at "det endelige ikke kan omfatte det uendelige"
(finitum non capax infiniti).
Når han skulle forklare hvordan det henger sammen at Skriften
vitterlig sier guddommelige egenskaper om et menneske, om noe menneskelig,
hevdet derfor Zwingli at det i slike ord forelå en talebruk hvor
vi måtte foreta en veksel (alloiisis) med subjektet
i setningen: hvor det menneskelige nevnes som subjekt
for og bærer av guddommelige egenskaper, menes det egentlig
et guddommelig subjekt.
Denne lære ble radikalt avvist av de lutherske; men vi kan
spore virkningen av den blant de reformerte, selv om de ikke godtok
den i Zwinglis form. På
dette punkt er det stor forskjell på den lutherske og reformerte
kirke.
Ritschl;
for å nevne et
annet eksempel, (som grunnla den fra atten og begynnelsen av nittenhundretallet
såkalte vurderingsteologi) tok sitt utgangspunkt i Jesu historiske
menneskelighet, og stilte spørsmålet slik:
hva er meningen med å kalle dette menneske Gud?
Heller ikke Ritschl ville forstå dette på egentlig måte,
slik at Jesus i sin person vesentlig og egentlig er Gud (altså allmektig,
allvitende): men ville forstå det som en "verdidom"
om Jesus, hvor det altså blir gitt uttrykk for den subjektive måte
vi ser på Ham: vi føler overfor Jesus som vi føler overfor Gud,
Jesus er som den beste, helligste, sanneste osv. guddommelig for
oss. Etter denne teori er Jesu "guddommelighet" bare for
den som tror og ærer Jesus, altså uegentlig (hyperbolsk) guddommelig
- mens Han i seg selv
er menneskelig.
Det
er selvsagt umulig å godta slike teorier, hvis vi skal holde oss
til Skriften. Vurderingsteorien,
grunnlaget for den såkalte liberale "teologi", innebærer
dessuten en direkte nektelse også av inkarnasjonen, og dermed
en alminnelig nektelse av Guds vesentlige og egentlige åpenbaring
i historien.
Det
påfallende ved de ord i Skriften som likefrem tillegger Kristi
menneskelighet guddomsegenskaper, er at mesteparten av dem møter oss
fra Jesu egen munn.
Gang på gang kommer Han tilbake til dette i sine taler, tross
det anstøt det vakte og måtte vekke blant jødene og disiplene.
Det kan umulig være noen uvesentlig sannhet som Han på den
måten vil ha brakt oss. Og
den sannhet Han vil ha brakt oss, er sannheten om Hans menneskelighets
guddommeliggjørelse (herliggjørelse).
Da vi også her står overfor det enestående og analogiløse
i verden, har vi intet annet å gjøre enn å holde oss til Guds Ords
enkle og likefremme tale, for å nå fram til en riktig forståelse.
§
96. Jesu
menneskelighets guddommeliggjørelse.
Vi
understreket ovenfor (§ 89) at inkarnasjonen (Guds tilegnelse
av menneskelig natur) skjedde i et øyeblikk. Skriften viser
oss på den annen side at Jesu menneskelighets guddommeliggjørelse
(menneskelighetens tilegnelse av guddommelig natur) skjedde trinnvis.
De
ord hvori særlig Jesus se1v omtaler denne trinnvise guddommeliggjørelse,
er fremfor alt de ord hvori Han sier at Han får eller
har fått herlighet,
er blitt gitt
og skjenket, tildelt og meddelt den fulle guddomsherlighet.
På
den måten sier Han f.eks.
|
Mt.11,27;
Johs.5,27;
Act.17,31; 10,42;
Rom.14,9
Johs.
5,26.
Johs.10,18.
|
"Alle
ting er meg overgitt av min Far".
"Faderen
har gitt Ham (Sønnen) makt til å holde dem, fordi
Han er en Menneskesønn . Dvs.
ikke som den evige Sønn i Treenigheten er Han gitt makten, for som
sådan har Han den;
men på grunn av sin menneskelighet og til sin menneskelighet
blir Han gitt Guddomsmakt.
Den samme tanken, at for sin menneskelighets skyld og til
sin menneskelighet meddeles Jesus Guddomsherlighet, gir både Paulus
og Peter uttrykk for, Act.17,31;10,42.
Ja, Paulus sier at det endog var den guddommelige hensikt
med Jesu død og oppstandelse å guddommeliggjøre
Ham: "Derfor døde Kristus og ble levende igjen (det
er etter sin menneskelige natur) for at Han skulle være
Herre over både levende og døde".
"Som
Faderen har liv i seg selv, således har
Han gitt Sønnen å ha liv i seg selv",
dvs. den vesentlige guddomsegenskap, det å ha liv i seg selv, er
blitt gitt Jesus som egenskap, til Hans menneskelighet som
det er en egenskap til Hans guddom. Derfor sier Han: "Ingen tar mitt liv fra meg, men jeg
setter det til av meg selv.
Jeg har makt (guddomsmakt) til å sette det til og
jeg har makt (guddomsmakt) til å ta det igjen".
Den
herlighet som den evige, enbårne Sønn har
fra evighet fra sin Far, -
en herlighet som ikke er noe annet enn fylden av Hans sanne
guddom - denne herlighet
blir Han av Faderen trinnvis skjenket og meddelt til sin
menneskelighet. Denne trinnvise herliggjørelse gir Jesus selv uttrykk
for.
|
Johs.2,11.
Johs.17, 5
Johs.17,
22.24.
Johs.8,
54; 13,31-32;
Jvnf.
Johs.12,28;
Jvnf.Mt.17,1
(Mrk.9,Iuk.9)
2.Pet.1 ,16-17:
Mt.28,18
|
Således hører vi på den ene siden at Han
har herligheten,
og "åpenbarer" sin herlighet" for sine disipler,
på den annen side at Han ber om å få herligheten:
"Fader, herliggjør du meg hos deg selv med den herlighet jeg
hadde hos deg før verden var til". Han ber ikke om å få en herlighet som Han har mistet,
men en herlighet Han har hatt
fra evighet. At
det ikke er en tapt eller avlagt herlighet gir Han uttrykk for idet
Han straks etter sier at Han har
en herlighet som Faderen har
gitt Ham. Altså
Han har den, og ber tillike om å få den meddelt.
Han har den fordi Han er den evige Sønn, han ber
om å få den fordi Han er menneske.
Det
eiendommelige med Jesus under Hans jordeliv er altså at Han både
har og samtidig trinnvis får
guddomsherlighet. Og nettopp dette
Jesu bønneforhold til Faderen om guddomsherlighet er det som
viser oss hemmeligheten i denne trinnvise guddommeliggjørelse av
Hans menneskelighet.
Jesus
uttrykker det selv slik: "Jeg herliggjør ikke meg selv, det
er min Far som herliggjør meg". - Før sin lidelse sier Han:
"Nå er Menneskesønnen herliggjort, og Gud
er herliggjort
i Ham. Er Gud herliggjort
i Ham, så skal også Gud herliggjøre Ham
i seg, og Han
skal snart herliggjøre
Ham. Det er underlige ord, men deres mening er ikke til å ta feil
av: det guddommelige
er blitt kledd i det
menneskelige
- så skal det menneskelige bli kledd i det
guddommelige; det guddommelige
er blitt menneskeliggjort så skal det menneskelige bli guddommeliggjort.
Dette er to forskjellige ting.
Peter
var sammen med Jesus på "Forklarelsens berg."
Herom skriver han senere selv at han var øyenvitne til og
så at Jesus "fikk ære og herlighet". På definitiv
måte ble imidlertid denne herlighet gitt
til Jesu menneskelighet først i og med Hans oppstandelse og himmelfart.
Da het det på endegyldig måte, ved herliggjørelsens siste
trinn: "Meg er gitt all makt i himmel og på jord".
Denne
trinnvise guddommeliggjørelse av Jesu menneskelighet, skal vi nå
i det følgende prøve å se litt nøyere på.
Men
før vi går videre har det stor betydning å merke oss en eiendommelighet
med Johannesevangeliet. Der
brukes ordet "herliggjøres" og "guddommeliggjøres"
i en og samme betydning. "Guds herlighet" betyr jo ikke
noe annet enn Guds sanne vesens fylde, og det å "herliggjøre"
betyr ikke annet enn å fremstille, fremvise som guddommelig.
Når det heter at "Jesus åpenbarte sin herlighet"
eller "Gud herliggjøres", da menes intet annet enn at
ved Jesu person og gjerning fremstilles det guddommelige i sin guddommelighet.
Og når det heter at "Gud skal herliggjøre Jesus",
så kan det ikke bety noe annet enn å fremstille og fremvise
dette menneske som guddommelig.
|
Fil.2,7
|
§
97. Kristi
fornedrelse og selvuttømmelse.
Hva menes med uttrykket kenosen?
Språklig
skriver uttrykket seg fra Fil.2,7. "Han uttømte seg
selv" (ekenosen heavton) som er grunntekstens uttrykk. Dette
er blitt et teknisk uttrykk for Guds Sønns "livsgang"
fra evigheten hos Faderen inn i historiens verden som menneske gjennom
lidelsen og døden til Majestetens høyre hånd,
Og det fremstiller Sønnen fos oss i tre grunnleggende forholdsmåter
overfor Faderen:
|
Joh.
1,1; 17,5;
Johs.10,
29;
14,28; 6,38;
Luk.22,42;
Johs.7,16:
8,28;7,28; 13,14;
Mt. 20,28;
Fil.2,9.
Hebr.l,13;
8,1;10,12-13;
Jvnf. Mt. 19,28;
26,6-4;
|
1. Han
var i evigheten før Han "ble kjød", og var Faderens
fulle like, av samme vesen som
Faderen, i fullkommen sideordning i Treenigheten
av Fader, Sønn og Ånd. Om
denne sideordning har vi talt utførlig tidligere (§ 9 kap.2),
og derfor blir ikke det gjentatt her.
2.
Han var under sitt
jordeliv Faderens sendebud og en tjener i fullkommen underordning.
Dette
underordningsforhold fremhever Jesus stadig ved å si
at Han "er blitt sendt" til verden, likesom Han betoner
at Faderen, som er "større enn alle" "også er større
enn jeg," og uttrykkelig underordner sin vi1je under
Faderens. - Denne underordning gjaldt på allsidig måte: Hans lære
er Faderens, Hans tale er lydighetsgjerning mot Faderen,
Han søker ikke sin ære, men Faderens.
Han er ikke kommet av seg selv (egenmektig), men sendt av
Faderen osv Derfor
kalte Han seg også "tjener".
3. I
og med sin oppstandelse og himmelfart ble Han opphøyet til den fulle
herlighet, i fullkommen sideordning.
Ved
oppstandelsen er Han godtgjort å være Guds Sønn i kraft, velde.
- Og om den oppstandne og herliggjorte Jesus Kristus heter det at
Hans navn er over alle navn, det betyr det er sideordnet med Faderens.
Videre heter det at Han sitter ved Majestetens høyre hånd,
at Han endog blir betjent av Faderen.
Jesu
"livsgang" fra evigheten gjennom tiden til evigheten går
altså gjennom disse tre forhold til Faderen og Ånden: sideordning
- underordning - atter sideordning.
Så
blir det store spørsmål vi må søke svar på i Guds Ord:
når
inntrådte denne underordning,
og hvori besto den fornedrelse som fulgte med den
og hva menes med selvuttømmelse (kenosen)?
1. Tidspunktet
for underordningens inntreden angir Guds Ord for oss klart:
|
Gal.4,4;
Hebr.10,5.7;
|
Gud
sendte sin Sønn . . . født under Loven. Idet Han trer
inn i verden sier Han: "Se, jeg kommer for å gjøre din
vilje, O Gud".
Jeg
er dertil født, og dertil kommet til verden at jeg
skal vitne for sannheten (det vil her si det samme som å tjene).
Skriften
daterer altså Hans underordning fra det øyeblikk Han kan sies å
være i verden i kjød, dvs. først i det øyeblikk Han virkelig
har antatt kjød. Vi skjønner av det at det er ikke Sønnen
uten kjød, men Sønnen i kjød som er underordnet Faderen.
Å
være klar på nettopp dette punkt er avgjørende for å kunne bedømme
all den falske "kenoselære" som vi møter i vår tid.
Uten å ha klarhet her, vil man ikke engang ha sans for eller
mulighet for å forstå betydningen av disse spørsmål.
2.
Hvori besto fornedrelsen
og selvuttømmelsen for herlighet?
Hele
Kristi liv, fra krybbe til grav, var et liv i fornedrelse og lidelse,
i tjeneste og underordning - et kjærlighetens liv i fullkommen selvhengivelse
under Guds vilje og menneskenes forløsning.
|
Johs.l,14-18;
Jes.53,2-3;
Kol.1,19; 2,9;
Jes.53,2;
Fil.2,6-8:
|
Dette
liv spenner og favner så vidt at det både åpenbarer Guds
sanne vesen og fulle herlighet og når ned til den fornedrelsens
avgrunnsdype elendighet som gjør at Skriften sier at
Han ikke hadde noen skikkelse, men var foraktet og forlatt både
av Gud og mennesker. Hans person inneholder og fremstiller Guds fyldes fulle
herlighet, og atter åpenbares Han som den som ingen
herlighet har.
Det er ikke lett å få fatt i, enn si fremstille,
den indre sammenheng i dette bilde av Jesus, enda det er et bilde
som er så velkjent og kjært for alle som tror på Ham.
Den
indre sammenheng har Ordet gitt oss gjennom Paulus i og
med det kjente ord: "Da Kristus Jesus var i Guds skikkelse,
aktet Han det ikke for et rov å være Gud lik, men Han uttømte
seg selv og tok en tjeners skikkelse på seg, idet Han
kom i menneskers liknelse, og da Han i sin ferd var funnet
som et menneske, fornedret
Han seg selv, så Han ble lydig inntil
dø den, ja korsets død".
Dette
ord er det blitt skikk å oversette på denne måten: aktet
det ikke for et rov å være Gud lik, men av seg selv
ga Han avkall
på det ..." Ved denne oversettelsen får man ut den mening at Kristus ga
avkall på å være Gud lik, men noe slikt står det ikke.
Det greske uttrykk lyder: "heavton ekenosen," og
det må da riktig oversettes: "aktet det ikke for
et rov å være Gud lik, men Han uttømte seg selv idet Han tok
en tjeners skikkelse". Og dermed er meningen klar. Han
ga ingenlunde avkall på å være Gud i dette ords fulle mening
(guddommelig i egenskaper); men han avla og uttømte seg for å opptre
og åpenbares i verden i guddommelig herlighetsskikkelse for
i stedet å opptre og åpenbare i menneskelig tjenerskikkelse. Apostelen
taler ikke om Hans guddomsvesens-egenskaper, men om Hans åpenbaringsform,
dvs. om den åpenbaringsskikkelse hvori Guds vesen er åpenbart som
tjener for kjærligheten.
Kristi
selvuttømning (kenose) besto altså i at Han avla herlighetsskikkelsen
og iførte seg tjenerskikkelsen.
Hva det innebærer, skjønner vi ved å gi akt på hva Guds herlighetsskikkelse
er. Til Guds herlighetsskikkelse hører at Han er og opptrer
(åpenbares) som den evige Lovgiver, den evige dommer,
og den evige maktutøver som setter sine egne dommer og sin
egen vilje i verk. Det
er først og fremst uttrykk for åpenbaringen av Guds Hellighet, og
av at Han ikke kan forlikes med synd.
Når det da sies at Sønnen, Jesus Kristus, under sitt jordeliv
har uttømt seg for den guddommelige herlighetsskikkelse, så betyr
det ikke noe annet enn at Han i sitt kjøds dager har uttømt seg
fra å være hva Han fra evighet er, nemlig Lovgiver, dommer
og maktutøver og den som åpenbarer sin Hellighet.
(I Hellighetens fulle konsekvens overfor synden, før Sønnen var
hellig under sitt jordeliv).
|
Gal.4,4;
Mt.5,17.
Johs.3,17; 5,45;
8,15.11;
Luk.9,56;
Johs.19,10-11;;
Luk.22,53;
Kol.2,15;
Mt.20,19; 26,53;
26,59-66;
|
Og
det er nettopp slik Jesus taler om seg selv. Han er Lovgiver
og Lovoppfyller. Under
sitt jordeliv var Jesus ikke guddommelig Lovgiver, men Gud-menneskelig
Lovoppfyller, og nettopp dermed tjener. Hele Hans liv på jorden er
en tjeneste i å oppfylle Guds Ords profetier), Guds Lov og
Guds vilje.
Dommer - Frelser.
Under sitt jordeliv var ikke Jesus guddommelig dommer, men
Gud-menneskelig Frelser, og nettopp dermed tjener. Hele Hans liv
på jorden var en tjeneste for å søke, frelse og forløse de fortapte.
Maktutøver
- den som lider.
Under sitt jordeliv var Han ikke guddommelig maktutøver, men den
Gud-menneskelige lidende.
Han brukte ikke sin makt over noen, men ble i lidelse
undergitt både djevelens og menneskenes og Guds vredes makt.
Slik er hele Hans liv i verden et liv i tjenende lidelse.
Men ved å se på dette får
vi også det fulle lys over egenarten i Jesu åpenbaring av Guds vesen:
Da den guddommelige herlighetsskikkelse Jesus uttømte seg
for, faller helt sammen med
innbegrepet og fylden av den guddommelige hellighet etter Loven,
så er Jesu person og verk den fullkomne åpenbaring og avsløring
av den guddommelige kjærlighets
fylde, og tillike det fullkomne dekke og skjul av den guddommelige
hellighet.
|
Johs.l,17;
Rom.3,21;
Rom.5,8;
|
Og
det er nettopp det som Skriften sier om Ham.
"Loven (hellighetens krav, trussel og doms makt)
ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus."
- "Nå er Guds rettferdighet som Loven og profetene vitner
om, åpenbart uten Lov."
"Gud viser sin kjærlighet
derved at Kristus døde for oss mens vi ennå
var syndere."
Nettopp
fordi det guddommelige vesen i Jesu person dels er skjult
(nemlig helligheten), dels er åpenbart (nemlig kjærligheten),
nettopp derfor møter vi denne dobbelte tale om Jesu herlighet:
dels at Han har den,
dels at Han skal få den.
Den guddomsherlighet Han har og åpenbarer
i sitt kjøds dager, det er den guddommelige kjærlighets herlighet
(vesensfylde); men den guddommelige herlighet Han trinnvis skal
få meddelt også sin menneskelighet, det er den guddommelige Hellighets
herlighet (vesensfylde).
Våre forsøk på å beskrive dette
er meget hjelpeløse. Og vi makter ikke å legge det til rette intellektuelt.
Men vi skjønner at vi er i overensstemmelse med Skriften
når vi sier at Jesus i sitt jordeliv åpenbarer Guds kjærlighets
fylde og skjuler Hans Hellighets fylde.
|
Johs.l,49;
Johs.4,29;
Luk.22,10.
Mt.8,3;
Johs.6.m.fl.
Lk.7,13ff;
8,50ff;
Johs.11,40;
Mt.18,20;
Mt.8,7-8.13;
Johs.3,13;
Luk.9,56;
Johs.3,17;
Luk.12,5;
Mat.24,36;
Mk.13,32;
Act.1,7; |
Dette
ligger i Skriftens måte å tale om Jesus på: Han er og ikke
er allmektig, allestedsnærværende og allvitende. Overalt
hvor det dreier seg om å åpenbare Guds kjærlighet, er
Han allmektig, allestedsnærværende og allvitende: Hans Frelserkjærlighet
visste alt om Natanael, om den samaritanske kvinne, om sin
egen lidelse; Hans Frelserkjærlighet maktet alt overfor de
spedalske, overfor de 4 og 5 tusen i
ørkenen, ved båren til enkens sønn i Nain, ved Jairus' datters leie,
ved Lasarus' grav, og mange, mange andre steder. Hans frelserkjærlighet
var også nærværende overalt: hvor Hans navn nevnes (Mt.18,20)
hos høvedsmannens gutt uten å gå til ham, i himlen hos Faderen og
dog på jorden hos Nikodemus.
Mens
for såvidt Faderen ennå ikke hadde gitt Ham å åpenbare sin guddommelige
hellighets vesen i Jesu menneskelighet, er Han ikke allmektig,
allvitende og allestedsnærværende. Han hadde ikke makt til
å ta liv eller holde dom, eller å kaste i helvede; Han visste
ikke om den gjenkomstens time hvori Faderen skulle sende Ham
til verden som dommer; og Han var ikke allesteds med
sitt legeme.
Konklusjonen
blir at vi må si at Jesus hadde den fullkomne guddomsherlighet
i sitt jordeliv, men Han åpenbarte bare kjærligheten, og
skjulte helligheten, likesom Han ikke brukte den herlighet
som heter hellighetens reaksjon imot synden. Ved sider av dette
må vi også merke oss at Han heller ikke brukte den herlighet
Han hadde, uten i den grad og utstrekning Faderen ga Ham.
|
Jvnf.
Johs.11,41f;
6,11;
Mt.14,19;
o.m.a.st.
|
Vi
ser at Jesus hver gang Han åpenbarte sin guddomskjærlighets allmakt
og allvitende og allestedsnærvær alltid først trer frem for
Faderen i bønn, og ber om å få til bruk den herlighet Han
har. Og ettersom Faderen gir, skjer det at Jesus herliggjøres
etter sin menneskelighet.
Vi
må, som sagt, innrømme at vi kommer til kort intellektuelt overfor
Jesu sanne bilde. Logikk, systematikk, tenkning, begreper,
bilder og analogier, alt kommer til kort. Bare ikke Guds enkle Ord.
Det er klart, lettfattelig og gjennomsiktig og meget konsekvent.
Det tar ikke hensyn til det som er logisk sett tenkbart,
det har bare for øyet Guds nåde - og herlighetsrike og herlighetsfylte
virkelighet. Det er godt at vi alltid kan gå til Ordet for
å se Jesus, og ikke skal være henvist til mer eller mindre slette
intellektuelle og teoretiske betraktninger om Ham.
Ingen er som Gud. Ingen er som Jesus
Kristus.
Vår
Frelsers selvuttømmelse for Hellighetens herlighetsskikkelse
ble fulgt av den tjenende kjærlighets fornedrelse inntil
døden, ja korsets død. Denne fornedrelse var den guddommelige kjærlighets
fullkomne åpenbaring. Her led og døde, her ofret og hang Gud selv
i menneskers kjød – Gud led kjærlighetens offerdød. Med denne
fornedrelse nådde selvuttømmelsen sitt ytterste, inntil det at ”Han
hadde ingen skikkelse og ingen herlighet, og Han hadde ikke et utseende
så vi kunne ha lyst til Ham”.
|
Jes.33,2-3;
Salm.22,2;
Mt.26,46;
|
Gud
ble forlatt av Gud, Guds Sønn sier til Gud Fader: ”Min Gud, min Gud,
hvorfor har du forlatt meg?” Gud i kjød døde bort fra Gud, Gud gjorde
Gud til en forbannelse i synderes
sted, Guds Hellighet krevde Guds Kjærlighet til soning for verdens
synd, Gud gikk i kjærlighet inn under Guds vrede,
Og av denne dype atskillelse og selvhengivelse, uttømmelse
og selvfornedrelse hos Gud strålte ut over en fallen og fortapt verden
nåde over nåde.
Det er siste trinn på Jesu fornedrelses
vei: Hans død. Hans nedfart i dødsriket.
Hans legemes begravelse.
Siden ca. 1850 er det fremført en
ganske falsk kenoselære av en rekke kjente teologer (f.eks.
Tomasius, Godet, Franck o.fl.).
Den består i at de hevder at Guds evige Sønn før Han ble
menneske og fordi Han skulle bli menneske har uttømt seg for (avlagt)
visse egenskaper ved en begrensning av sitt guddomsvesen, for å
kunne bli sant menneske. Særlig skal Han ha avlagt sin allmakt, allvitenhet og allestedsnærvær,
da disse egenskaper er helt uforlikelige med å være menneske (sies
det). Denne lære som
ved nærmere prøvelse viser seg innholdsmessig å være ren absurditet
(Jvnf. avsnittet om Guds enhet og enfold) som faktisk utsletter
selve Gudsbegrepet, er etter sin form ren rasjonalisme, og har sin
grunn i trangen til å finne et intellektuelt noenlunde tilfredsstillende
uttrykk for det som Bibelen lærer.
For å få bibelsk begrunnelse for denne lære må de presse
mange steder i N.T., nemlig de steder som taler om at Jesus ikke
er allmektig, allvitende osv..
Og de kan ikke ta det rette hensyn til de steder som sier
at Han er det.
Når dette er blitt betegnet som
noe i vår tid som svarer til det Arius var i sin tid, en slags moderne
arianisme, da er det ikke uten grunn.
For faktisk lærer man på denne måten en "avkortet"
Gud, en "undergud," en "mindre Gud" -
og det var nettopp det også Arius gjorde.
§ 98.
Kristi opphøyelse.
Den fulle guddommeliggjørelse av Hans menneskelighet.
Hadde Faderen gitt og meddelt guddomsherlighet
til Jesu menneskenatur under Hans jordeliv for at Han skulle bruke
den etter Faderens vilje og til Hans herliggjørelse, så betyr Jesu
opphøyelse fra fornedrelsen at Faderen skjenket guddomsherligheten
til Hans menneskelighet til full og uavkortet bruk.
Det siste trinn i Jesu fornedrelse
var at Han led og døde under våre synder, derfor var første trinn
i Hans opphøyelse at Han ble frikjent
fra den syndebyrde Han bar for oss
(ble rettferdiggjort). Og
de to derpå følgende trinn er at Han ble oppreist av døde
og for opp til sete ved Faderens høyre hånd.
|
2.Kor.
5,21.
Act.8,33;
|
1. Jesu
rettferdiggjørelse.
Som en forbannet synder under Guds dom lå Jesus i sin grav,
tilregnet all vår synd. Det var dog ikke synd som Han hadde
gjort; men synd som Han var blitt tilregnet til vår forsoning med
Gud. Derfor har også
Gud Fader godtgjort at Han mottok og anerkjente dette offer, idet
Han, etter at Jesus hadde båret synden, nå også har frikjent Ham
fra disse synders tilregning og anerkjent Ham i Hans egen rettferdighet.
Denne akt i Gud kaller Skriften Jesu "rettferdiggjørelse."
Hva den består i, leser vi i disse ord; "I Hans fornedrelse
ble dommen over Ham borttatt."
|
Jes
50,7.8-9.
1 Tim. 3,16;
Lev.18,5;
Esek.20,11;
Neh. 9,29;
Rom. 10,5;
Gal. 3,12;
Luk. 10,28;
Act. 2,24;
Rom. 3,21ff;
|
Dette
er meget omtalt både i profetien og i N.T..
Om Messias vitnet Jesaja: "Han (Gud) hjelper meg til
min rett. Herren, Israels Gud vil hjelpe meg; hvem er den som
vil domfelle meg?
Og
apostelen Paulus sier: "Kristus
ble rettferdiggjort i ånd."
Den
rettferdiggjørelse Jesus ble til del, var etter Loven og
ingenlunde etter nåden. For
Loven selv vitner: "Det
menneske som gjør Loven (det er fullkomment), skal leve
ved den." Gud
beviser sin usvikelige sanndruhet og rettferdighet idet at om noen
virkelig oppfyller Loven uten mangel eller lyte, da hører
livet ham til etter Guds egen dom
og etter Hans tilsagn. Intet
annet menneske i verden har oppfylt Loven fullkomment.
Jesus har. Derfor
"var det ikke mulig at han kunne holdes fast av
døden." Han
eide den guddommelige livsrett som ligger i å oppfylle
Loven. Så er også
Han det eneste menneske i tid og evighet som er blitt rettferdiggjort
etter Loven. Alle andre
rettferdiggjøres.
uten Loven ved nåden.
Dette
anvender Rom. 4,25 direkte på vår frelse, idet det sier
at den rettferdighet som Jesus la for dagen i oppstandelsen er den
hvorved vi rettferdiggjøres.
|
Act. 2,32;
1 Kor. 15,15;
Joh. 10,17-18;
Mt.27,62-66;
Jvnf. Joh.20.
Joh.21.
Mt.28,1ff;
Mrk. 16,1ff;
Luk. 24,1ff;
1 Kor.15,6-9;
Act. 2,32;
Joh. 20,25-28;
Luk. 24, 37-43;
1 Kor. 15,14-20;
Rom. 1,4:
1 Kor. 15, 14-20;
1 Pet. 1,3;
|
2. Jesu
oppstandelse er derfor
den umiddelbare følge av at Han ble rettferdiggjort fra hele verdens
syndebyrde. Syndebyrden
ble igjen i graven. Han
selv ble oppreist av graven - dels idet Faderen
oppreiste Ham, dels idet Han i følge sin egen livsrett
og livsmakt selv tok sitt liv igjen.
Og Hans oppstandelse var legemlig oppstandelse.
Jesu
grav påskemorgen var tom - ikke fordi Hans legeme var
stjålet; men fordi det atter var levendegjort.
Sin
legemlighet viste Jesus ved en rekke anledninger - og
dem Han således viste den for, ble øyenvitner til Hans
oppstandelse. Da Tomas nektet å tro den legemlige oppstandelse;
da de andre disipler trodde de så et spøkelse, fikk de lov
til å ta på
Ham, og forvisse seg om Hans legemlighet.
På denne legemlige oppstandelse står og faller hele den kristne
tro.
Det
er ikke for ingen ting at den apostoliske forkynnelse
rett og slett karakteriseres som "Et vitnesbyrd om
Jesu oppstandelse." (Act.4,33).
Det
tilhører de mest ondartede villfarelser i den "moderne
kristenhet" å tro at det er mulig å forbli i kristentro
og kristenliv når en sjalter ut troen på ordet om den legemlige
oppstandelse, til fordel for en mystisk -
egentlig fullstendig
tom og forvirret forestilling - om "åndelig" oppstandelse
uten kjødet.
Den
legemlige oppstandelse definerer at Jesus er den Han
sa seg å være: Guds Sønn i velde. Den er vitnesbyrdet
om at forsoningen er fullbyrdet og er fullgyldig; for uten den er
vi "ennå i våre synder," og "er fortapt." Ved
troen på dette budskap er det gjenfødelse til et levende håp. Med
forkastelse av Jesu legemlige oppstandelse forkaster man Guds
Sønn, forsoningen og gjenfødelsens realitet.
Det som da er tilbake av Evangeliet, av kristendommen
selv, hos alle disse fornektere av den legemlige oppstandelse,
det er sannelig ikke meget.
Faktisk blir dette igjen: Loven og fortapelsen.
Ved
denne legemlige oppstandelse skjedde den fulle guddommeliggjørelse
(herliggjørelse) av Kristi menneskelighet.
Faderen meddelte gjennom den også Hans menneskelighet guddomsegenskaper,
som Han for sin guddom ved inkarnasjonen hadde antatt menneskelige
egenskaper.
|
Mt.28,18; |
Derfor
heter det om den Oppstandne: "Meg
er
gitt all
makt i himmel og på jord".
Og: "Jeg er med eder alle inntil verdens ende,"
dvs. rommet er ingen begrensning for Hans menneskelighet lenger
heller.
Arten
av denne menneskelighetens guddommeliggjørelse ligger helt utenfor
vår erkjennelses mulighet.
Men den angis allikevel i Ordet ved beskrivelsen av Hans
oppstandelseslegemes paradoksale beskaffenhet.
På
den ene side er Hans legeme synlig, til
å ta og føle på, materielt og lokalt - Han endog åt for sine disiplers
øyne. På den annen side er Hans legeme usynlig, ikke til
å ta og føle på, immaterielt og illokalt - gjennom lukkede dører
(og lar seg deretter ta på av Tomas).
Dette
høres som en ren selvmotsigelse, og er det også for vår naturlige
logikk. Men de apostoliske
øyenvitner gir faktisk uttrykk for begge deler som den eneste
saksvarende beskrivelse av den virkelighet de opplevde.
I denne virkelighet ligger det innesluttet både at Han fremdeles
og evig er sant menneske - Gud er menneske til evig tid -,
og at Hans menneskelighet er guddommeliggjort - mennesket
er Gud til evig tid.
Ut
fra dette forhold som er så ubegripelig, er det vi må forstå virkelighets-
innholdet i disse ord av Jesus:
"Dette er mitt legeme" (nattverden)
og derfor kan vi - uten at det blir noen motsigelse i Ham
- tro og vite at Hans
legeme er allestedsnærværende der hvor overhodet Hans
menighet er.
|
Act.1,9;
Act.l,11;
|
3. Jesu
himmelfart skjedde visstnok på en synlig måte, til vitnesbyrd
om en synlig tilbakekomst.
Derav følger imidlertid ikke at man skal forestille
seg himmelen som et "sted høyt oppe."
Når himmelen betegnes som "oppe", da er det et
bilde som skal minne oss om at Guds verden er av en annen, "høyere"
art enn denne verden.
For himmelen er der hvor Gud er og hvor Jesus
Kristus er. Men
hvor er de da ikke? - Kristi himmelfart er derfor skjedd for å være
en anskuelsesundervisning om at Han nå er gått over i
den evige kongetjenestes herlighets stilling og er den som styrer
over alt. Han
er den som engang skal dømme alt og alle og sette sin dom
i verk.
|
Hebr.8,
1-2;
Fil. 2, 9-11.
Act.17,31;
|
Med
denne stilling er det for evig og alltid et tilbakelagt
stadium at Jesus under sitt jordeliv uttømte seg for den kongelige,
guddoms hellige herlighet som heter lovgivermyndighet, domsmakt
og domsutøvermakt. Nå både har og bruker Han for evig det som Han den gang uttømte
seg for. Et menneske
er blitt verdens Herre og Dommer.
C:
JESUS KRISTUS - GUD-MENNESKET.
§
99. Jesus Kristus
- gudmennesket.
Jesus
er Den Enestående i verdenshistorien.
Vi har ingen ord, ingen begreper eller bilder som kan hjelpe
oss til å uttrykke teoretisk noen læresetning som gir et uttrykk
slik at det dekker hva Han er.
Han er menneske - men ikke bare menneske.
Han er Gud - men ikke bare Gud.
Han er Gud og menneske. Som vi stadig har innskjerpet:
vi må alltid si minst to ting om Ham samtidig for å si sannheten
om Ham, Allikevel er
det i kirkens historie skapt og brukt et uttrykk som rammer saken
helt: Jesus Kristus
er Gudmennesket.
Dette
ord finnes visstnok ikke i Bibelen; men er ekte bibelsk.
Det
gis bare én Gud - og ingen annen, og bare ett Gudmenneske - og intet
annet.
Panteismen
og mystikken har et falskt gudsbegrep, en falsk forestilling om
å erkjenne Gud, og en falsk forestilling om hva mennesket er.
Av all denne falskhet oppstår i panteismen og mystikken den
tanken at alle
er gudmennesker. Denne
forvrengte forestillingsmåte er i Europa blitt iført kristelige
ord og vendinger - og deretter utgitt for kristendom (den såkalte
spekulative idealisme, i Norge representert f.eks. ved Dybvad-Brochmann,
Marcus Gjessing o.a.).
I
N.T. møter vi dette vitnesbyrd om Gudmennesket særlig i tre slags
ord:
1)
Undertiden tillegges Jesus samtidig guddommelige og menneskelige
egenskaper,
2)
undertiden tillegges Han guddommelige egenskaper idet det samtidig
forutsettes at Han er sant menneske, og
3)
atter igjen tillegges Han menneskelige egenskaper idet det samtidig
forutsettes at Han er sann Gud. Og vår oppgave blir å se litt på
hver av disse.
|
Åpb.1,18;
Jvnf. Jes.44,6)
Åpb.3,14;
Johs.3,31-32;
Joh.10,33;
|
§
100. Jesus
er samtidig Gud og menneske.
Det
er Jesus selv som har lært oss å tenke og tale på denne måten.
Til
Johannes på Patmos sa Han: "Jeg er den Første og den Siste
og Den Levende (altså Gud), og jeg var død, og se jeg er
levende i all evighet (altså menneske).
Jesus kaller seg også "det troverdige vitne (altså menneske), opphavet
til Guds skapning (altså Gud).
Døperen Johannes sa om Ham: "Han er ovenfra,
over alle (altså Gud)... Han vitner og ingen tar imot det
(altså menneske). Jesus sa selv en gang: "Jeg
taler (altså menneskelig) det jeg har sett hos min Far (altså
guddommelig)." En
annen gang: "Jeg
sa (altså menneskelig): Jeg er Guds Sønn (altså guddommelig)."
Paulus skriver:
"Kristus er etter kjødet kommet fra fedrene (altså menneske),
Han som er Gud over alle ting (altså Gud)." osv.
På
hver side i N.T. møter vi dette underlige forhold.
Har man først fått øye på det, så ser man det
snart alle steds.
Her
ligger selve nøkkelen til det apostoliske vitnesbyrd om Jesus
Kristus. Uten denne nøkkel i hende forblir alt det som NT.
sier om Jesus liggende helt innelåst og gjemt for våre øyne.
§
101.
Den selvforståtte - forutsatte -menneskelighet.
Dette
får vi det klareste inntrykk av ved å legge merke til
det som NT. forteller om
hvordan Jesus dag etter dag sto og talte i templet og andre steder.
Han talte som et ganske naturlig menneske - hele situasjonen
sier oss: her står et menneske, - og allikevel sa Han ting som ikke
bare sprengte det menneskeliges ramme; men likefram gjorde Ham Gud
lik. Jødene var da også helt klar over dette forhold: "Du som
er et menneske, gjør
deg selv til Gud" (nemlig med det som du sier om deg selv).
|
Jvnf.
Ex. 3,14;
Johs.10,11.14;
Salm.23,1;
Johs.6,35,
48.51.32;
Johs.10,9;
14,6; 11,25;
8,12;15,1;
|
Dette
var tilfelle nesten hver gang Jesus overhodet sa "Jeg er".
Omtrent alle slike "Jeg" og "Jeg er"
ord i Jesu munn sier at Han "gjør seg selv til Gud."
Jesu "Jeg er" ord minner oss stadig om
navnet JHVH; det som JHVH er, det sier Jesus om seg selv. (Sml.
§ 5). En gang sa Jesus
til jødene: "Før Abraham - Jeg er."
- I denne ordstilling som er grunntekstens, kommer det klarere
fram at uttrykket "Jeg er" er et ordspill som peker direkte
på at Jesus er JHVH.
Gjennom den absolutte uttrykksmåte Jesus bruker, når Han
sier: "Jeg er den gode hyrde, identifiserer Han seg
likefram med Davids Gud: "Herren er min Hyrde".
På samme måten er det når Han sier: "Jeg er livets
brød". Da sier Han at Han er det evige livs oppholder.
Likedan er det med uttrykkene: "Jeg er døren",
"Jeg er veien og sannheten og livet,"
"Jeg er oppstandelsen og livet," "Jeg
er verdens lys," "Jeg er det sanne vintre,"
og lignende utrykk. Alle disse
Jesu ord anskueliggjør for oss hvordan Han er alt det for oss som
bare Gud kan være.
Også
alle de ord hvori Jesus sier: "Sannelig, sannelig sier jeg
osv." vitner for
oss at Han gjør seg selv til Gud.
Dette uttrykk er jo Guds ed.
I alle slike ord sier Jesus (menneskelig) at Han ikke har
noe høyere stadfestelsesvitne enn seg selv (Gud).
|
Mt.10,37;
Luk~l4,26;
Deut.
5,7;6,5;
|
§
102. Den
selvforståtte - forutsatte guddommelighet.
Men
Jesus har også talt slik om sin menneskelighet, at det
ikke har noen rimelighet uten under den selvforståtte forutsetning
at Han er Gud.
Jesus
sier f.eks.: "Den som elsker
far eller mor, mer enn meg,
er meg ikke verd, og den som elsker sønn eller datter mer enn meg,
er meg ikke verd".
"Om noen kommer til meg og ikke hater sin far
og mor og hustru og barn og brødre og søstre, ja
endog sitt eget liv, han kan ikke være min disippel."
Rekkevidden
av disse ord - der et menneske
står og krever å bli elsket over alle ting og over alle andre -
er at Jesus så å si plasserer sin person i Lovens første bud,
og gjør kjærligheten til Ham til
oppfyllelsen av Lovens krav om å elske Gud over alle ting.
En slik selvforstått forutsetning om å være guddommelig kommer ofte
til uttrykk også på andre måter i NT.
§
103. Gudmenneskelighetens
virkelighet.
Tidligere
i dette kapitel har vi betraktet hvordan Guds antakelse av kjød
var så inderlig og dyp at vi med sannhet må si: Gud er blitt menneske
(avsnitt A), og vi har sett hvordan Kristi menneskelighets
guddommeliggjørelse er så sann og fullverdig at vi med sannhet må
si: mennesket er Gud (avsnitt B).
I
denne ufattelige enhet av disse to måter å tale på ligger hemmeligheten
som heter Jesu Gudmenneskelighet. På den måten består gudmenneskeligheten
i at det guddommelige og menneskelige i Jesu
person fullstendig gjennomtrenger
hinannen.
Det
uendelige opptar det endelige i seg uten å opphøre å være uendelig
eller forvandles til endelighet.
Det endelige opptar det uendelige i seg uten å opphøre å
være endelig eller å forvandles til uendelighet.
Dette
er den enestående virkelighet som heter Jesus Kristus.
Det
er allikevel et par meget karakteristiske trekk vi skal
legge merke til for å kunne danne oss en riktig forestilling om
det som er karakteristisk for Hans gudmenneskelighet.
For
det første blir det guddommelige og det menneskelige i Jesus
aldri sammenblandet i Skriften, dvs. overalt kan vi klart og tydelig
skjelne når det tales om det guddommelige og når det tales om det
menneskelige. Vi kan
alltid skjelne mellom når det tales om at Gud er blitt menneskelig
eller at et menneske er guddommeliggjort.
På
den måten er ikke Jesu person noe tredje
ved siden av Gud og menneske - en slags blanding av guddommelig
og menneskelig som er "mindre enn Gud" eller "mere
enn mennesket." Jesu
person er sann, uavkortet Gud - og sant, uavkortet menneske.
For
det annet blir aldri det guddommelige og menneskelige
i Jesus forvandlet
til hverandre, dvs. guddommeligheten opphører ikke å være guddommelig
om den antar menneskelighet, og menneskeligheten opphører ikke å
være menneskelig om den antar guddommelighet,
Ordet ble kjød - men opphørte ikke å være Ordet; Jesus har
fått allmakt - men har ikke opphørt å være menneske.
For
det tredje kan det guddommelige og det menneskelige i Kristi person
verken deles eller skilles etter at Gud her er blitt menneske.
Man kan ikke ha noen tro eller åpenbaring av Kristus på den
måten at man bare erkjenner Hans menneskelighet eller bare erkjenner
Hans guddommelighet. Det
ene er uløselig og evig knyttet til det annet: erkjenner jeg Kristus,
så erkjenner jeg alltid det guddommelige med det menneskelige, og
det menneskelige med det guddommelige.
Kristi guddom er ikke utenfor Hans menneskelighet.
Det ene er i det annet. Det
er dette det såkalte kalkedonske symbol bringer til uttrykk.
Jesus
Kristus er helt og sant guddommelig og helt og sant menneskelig,
sann Gud og sant menneske med fornuftig sjel og legeme, i guddom
av samme vesen som Faderen, i menneskelighet av samme vesen som
oss, og oss lik i alt unntagen i synd.
Hertil føyes så de ord at Jesu guddom og menneskelighet er
forent i Hans person "ublandet og uforvandlet, udelt og
uatskilt."
|
|