KAPITTEL 15:
HVORDAN GUDS NÅDEVALG BLIR VIRKELIGGJORT I HISTORIEN.
Mt.28,19.
Rom-10,14.
Gal.3,16;
Mt.10,1ff.
Deut.6
,7ff;
Efes.6,4;
1
.Kor.12, 28;
Act.10, 33ff,
17,22ff;
28, 23ff;
|
§
72. Nådevalget
virkeliggjøres i historien på organisk
måte.
Guds
evige nådevalg virkeliggjøres aldri på noen annen måte enn en
historisk måte: dvs. ved at historiske mennesker bringer Evangeliet
om Frelsen til andre historiske mennesker. Nådevalgets virkeliggjørelse
ligger helt innenfor rammen av Jesu ord: "Gå ut i all verden
og gjør alle folkeslag til mine disipler".
Derfor sier også Paulus: "Hvorledes kan de tro der
de ikke har hørt? Og hvorledes kan de høre uten at det er noen
som forkynner? Og
hvorledes kan de forkynne uten
at de blir utsendt?"
Gjennom sin åpenbaringsøkonomiske utvelgelse av Ordets
tjenere virkeliggjør Gud nådevalget av sine barn.
Og både de som bærer Evangeliet ut, og de som Evangeliet
bæres ut til, lever og virker til bestemt tid på bestemt sted. Guds nådevalg virkeliggjøres således alltid på historisk-organisk
måte: ved misjonærers
reiser, gjennom den stedlige forkynnervirksomhet,
gjennom undervisning i hjemmene fra fars og mors side overfor
barn, og i forsamlinger av mennesker som hører Ordet,
gjennom samfunns -(menighets-) dannelse på bestemte steder.
Denne
historisk-organiske virkeliggjørelse belyses også av noe som
er karakteristisk ved den åpenbaringsøkonomiske utvelgelse.
Gud
velger ut dels enkelte
tjenere for ved dem å bringe frelsen til hele folk, dels velger
Han seg ut hele folk for gjennom deres åndelige institusjoner
å bringe frelse til den enkelte.
Gud søker, med andre ord, dels å nå helheten gjennom
de enkelte, dels å nå de enkelte gjennom helheten. Dette forhold
gir oss rett til å tale om den organiske
virkeliggjørelse av nådevalget.
1:
Helheten nådd gjennom de enkelte: Det bibelske forbilde
er her Israels folk. Gang på gang tilførte Gud dette folk sin velsignelse gjennom
enkeltpersoner. Gjennom Abraham, Isak og Jakob la Han åndelig
grunnlag for folket. Gjennom Josef oppholdt Han dem; gjennom
Moses fullførte Han et frigjørelsesverk for dem og fikk innstifte
en alminnelig gudstjeneste og åndelig oppdragelse i folket.
- Den samme åpenbaringsøkonomiske tjeneste har gjentatt seg
ellers i Guds rikes historie ved Guds velsignelse over hele
folk gjennom enkelte misjonærer
(f.eks. Bonifatius, Ansgar),
gjennom enkelte konger og fyrster (f.eks. i Norge Kong Olav),
gjennom enkelte åndelige fedre (f.eks. Luther, Calvin osv.).
På
denne måten drar Gud omsorg for opprettelsen av en historisk
ordnet forkynnelse og undervisning, for opprettelsen
av en institusjonert gudstjeneste
og nådemiddelforvaltning, for gjennom disse å nå hele
folket, og i et hvert fall de utvalgte.
|
Jvnf.
Salm.
78,3-4.5-8
l.Sam.3,3fg;
Jes .6, 1ff;
Jvnf.Neh.9, 3
Jvnf.
Mt.22,5-6;
Johs.16,2,
Act.13, 45ff
|
2:
Eksempler på de enkelte
nådd gjennom helheten: Det historiske forbilde er også her Israels
folk. Gjennom hjemmenes undervisning og den offentlige gudstjenesten
ble hvert enkelt menneske på en avgjørende måte nådd med Guds kall
og nåde. I
Templet
(den offentlige gudstjenestes sted) nådde Gud en Samuel og en Jesaja,
og mange, mange andre unevnte.
På samme måten er det også siden. Gjennom de såkalte kristne
folks institusjoner: gudstjeneste, kristendomsundervisning, konfirmasjonsforberedelse,
og liknende når Gud i disse folk til de enkelte i sammenheng
med det hele folkeliv, og i den forstand på organisk måte,
dvs. i det miljø og i den sammenheng der mennesker
lever sitt liv.
Her må vi understreke at Guds
kall til hvert enkelt menneske ikke foreligger først da når
vi på personlig og bevisst måte hører Guds Ord forkynt.
Selve den offentlige tilstedeværelse i folkelivet av forkynnelse
og lære, er i seg selv et Guds kall.
Om noen i stedet for å høre og akte på denne forkynnelsen,
håner den, baktaler den, sprer falske rykter om den, forfølger
den eller bare holder seg likegyldig til den, så er dette i seg
selv å avvise Guds kall.
For fra det øyeblikk det skjer en offentlig nådemiddelforvaltning
i folket, fra det øyeblikk er enhver uten unnskyldning
som overhode kjenner til
at en slik forvaltning finner sted.
På den måten er Guds omsorg for opprettholdelsen og bevarelsen
av en nådemiddelforvaltning i seg selv vitnesbyrd om at Gud
besøker et folk
for å beskytte det - hvor meget enn folket
måtte forakte disse nådemidler eller misbruke dem.
§ 73.
Hvordan Guds nådevalg virkeliggjøres ved nådemidler.
Om nå Gud ifølge sin åpenbaringsøkonomiske
utvelgelse knytter frelsens formidling til historiske menneskers
tjeneste for de utvalgte, så er allikevel det enkelte menneskes
frelse på ingen måte menneskers verk.
Det er heller ikke på noen som helst måte menneskers fortjenester,
verken foreldres, læreres, presters eller andres verk, verken
folkets, kirkens eller noe annets verk - det er ene og alene Guds
verk og Guds fortjeneste.
Og det gjør Gud selv stadig på ny klart idet Han fullfører
frelsens valg ved de nådemidler Han lar historiske mennesker
forvalte.
Nådemidlene
er det primære frelsesmiddel, de historisk-menneskelige
forvaltere er sekundære, Det finner sitt uttrykk på den måten at nådemidlene er likefrem
konstitutive for frelsesverket overfor den enkelte, mens
de historiske personer som er nådemidlenes forvaltere overhode
ikke spiller noen rolle uten i kraft av nådemidlene: om det er
denne eller hin person som Gud bruker, er helt uvesentlig.
Får Han ikke bruke den ene, bruker Han den andre.
Og kan Han ikke bruke én, så kan Han bruke en annen.
Derfor vet også enhver kristen at han ikke skylder noe
menneske sin frelse, ja som regel vet han også at det var utallige
personers tjeneste som ble midlet - og dog var det i egentlig
forstand bare Ordet som var midlet.
Selve læren om nådemidlene kommer
i et senere kapittel. I denne sammenheng skal vi bare nevne følgende,
for å få en klar og riktig erkjennelse av nådevalgets virkeliggjørelse:
Ved nådemidler
forståes historisk-utvortes Skrift,
tale, handling hvorved Gud formidler og skjenker sin evige frelse
og nåde til mennesker som Han velger ut.
Nådemidlenes tall er fire: Skriften, forkynnelsen, dåpen,
nattverden.
Om alle disse fire, historisk-konkrete
midler vitner Guds Ord at de formidler frelse.
|
Johs.5,
39;
2.Tim.3,15-16;
Rom.15,4.
Rom.10,17;
Gal.3,5;
Efes.l,13;
Act.10,44.
Tit.3,5;
Efes.5,26.
l.Kor.10,16; Jvnf.Johs.6,54.
Jes. 55,11.
|
Skriften
(Bibelen) vitner om Kristus og
gjør enhver vis til frelse som bruker den i tro, idet den
virker lærdom, overbevisning,
rettledning og opptuktelse - likesom den ved sin tale virker
håp, tålmod og trøst.
Forkynnelsen
vekker, skaper og nærer den frelsende
tro, likesom den gir og meddeler Den Hellige Ånd til dem som hører.
Dåpen
frelser oss som et gjenfødelsens bad ved Guds nåde.
Nattverden
gir oss i vin og brød samfunn med Kristi blod og legeme, til evig
liv.
Disse fire nådemidler betegner
vi som historisk-utvortes idet Gud her gjennom helt
sansbare midler gir og meddeler sin nåde.
På den måten er Skriften øyets nådemiddel, forkynnelsen
er ørets nådemiddel. Dåpen er berøringens (overøsing,
neddykking) nådemiddel, og Nattverden er munnens nådemiddel.
Men gjennom dem alle formidles den ene, sanne frelse.
De fire midler er nemlig fire former av det ene,
sanne Guds Ord.
De er nådemidler fordi de er arter eller former av Ordet.
Derfor har de alle den samme virkekraft
som den som tilkommer Ordet. Som himmel
og jord er skapt ved Ordet, så blir sjelen forløst og frelst ved
Ordet. Og nådemidlenes
virkekraft er derfor denne: "Mitt Ord, som går
ut av min munn, skal ikke vende tomt tilbake til meg, men det
skal gjøre det jeg vil, og lykkelig utføre det som jeg sender
det til."
Ved disse historiske midler -
og bare ved dem, og aldri uten dem - virkeliggjør Gud sitt nådevalg.
Alle former av idealisme, spiritualisme
og falsk svermervesen skiller seg på dette punkt helt og radikalt
fra den sanne kristendom, fordi de påstår:
1) Frelsen
formidles ikke utelukkende ved disse midler; men også ved
andre historiske midler, f.eks. ved fremragende vismenn (filosofers)
erkjennelse, ved en historisk utvikling i menneskeslekten, ved
den redelige streben for å erkjenne det evige (wer immer strebend
sich bemuht, dem kønnen wir erløsen" - Goethe), ved mystiske
innsikter og opplevelser osv..
2)
Frelsen formidles også uten disse nådemidler, f.eks. ved
indre åndslys blant dem som ikke kommer i berøring med nådemidlene,
ved vår egen lydighet, gode gjerninger, ved sannhetslyset i de
ikke kristne religioner, osv.. Denne tanke om en supplering
eller overflødiggjøring av nådemidlene er i bunn og grunn
antikristelig, og fører - der hvor en ikke er beskyttet
av "tradisjonens" makt - øyeblikkelig over i det rene
hedenskap. Frafallets
vei har et første skritt, og det heter:
nådemidlenes supplering eller overflødiggjøring.
Slik gikk frafallet i Israel, og slik er det det går for
seg i Europa og Amerika.
§ 74.
Nådemidlenes virkekraft og virkning.
Nådemidlenes virkekraft kan sammenfattes
slik: de skaper hva de nevner. Nevner de synden, så skaper de syndserkjennelse; nevner
de Guds nåde, så skaper de nådeliv; nevner de Gud og mennesker,
så skaper de gudsliv og menneskeerkjennelse; nevner de historien,
så skaper de historieerkjennelse osv..
Deres virkning er derfor med ett
ord Frelse.
Disse midler er derfor de midler
som Gud bruker til å frelse oss, og hvorigjennom Han frelser oss
helt alene - uten noen vår egen medvirkning eller andre
menneskers medvirkning. For nådemiddelforvalterens medvirkning
er, som vi har nevnt ovenfor, konstitutiv for vår frelse bare
på den måten at det er Guds Ord de forvalter, og ikke på
den måten at de gjør en tjeneste eller utfører religiøse gudstjenestehandlinger.
Også Muhammeds og Buddhas presteskap gjør religiøs tjeneste.
Men den er uten frelseskraft, fordi det ikke er Guds
Ord denne tjeneste formidler.
At Gud virker frelsen alene,
kommer også til uttrykk i den enkeltes tilegnelse av frelsen.
|
Johs
.16, 8-11;
Jvnf. Hebr~11,l.2;
Jer.20,7;
Gal.2,16,
Efes. 2,8; 1,13;
Joh. 3,18
|
Over
barnet (spedbarnet) virkeliggjøres frelsen i Dåpen.
Hvor er barnets medvirkning? Endog barnets tro i Dåpen blir jo
skapt ved selve dåpshandlingen og Guds Ord i vannet. Over den
voksne (eller barn i mer moden alder) virkeliggjøres frelsen
ved overbevisningen i Ordet.
Det karakteristiske ved all overbevisning - og tro er overbevisning
- er at det er noe i den som tvinger oss, som vi ikke rår med
og ikke kan unndra oss: det er noe - Gud selv - som blir oss for
sterk og "overtaler" og "overbevisningstvinger"
oss. Men nettopp denne tvingende makt i det overbevisende er Guds
Ånds makt. Vi
tar oss ikke til troen; men vi får troen gjennom det vi hører
og oppfatter. Vi
kan ikke tro uten at Ordet selv gir oss gjenstanden for
tro, Kristus. Men heller ikke uten at Ånden gir oss den indre
tilegnelse gjennom overbevisning.
Sett
fra dette synspunkt er nådemidlenes virkekraft det å gi en uimotståelig
virkning, dvs. en overbevisning som tvinger seg på oss ved Guds
makt i nådemidlene. Nådevalget
og denne uimotståelighet i nådemidlene hører nøye sammen. Således er det vårt evige barnekår blir virkeliggjort her i
verden.
Når
vi her bruker det ord som her så lett kan misforståes "uimotståelig
nådevirkning" da må vi komme i hu, at det ikke dreier seg
om fysisk, men en åndelig uimotståelighet.
Man
har brukt å uttrykke dette slik: Vi
dras ikke inn i Guds
Rike etter hårene, men ved Ordet og
Ånden (f.eks. Ludvig Hope).
Nådevirkningens
uimotståelighet er derfor ett og det samme som en sannhetserkjennelsestvang
eller en overbevisningsdragelse eller en overtalelsesuimotståelighet:
vi kan ikke motstå den med en god samvittighet, vi motstår
den ikke uten å krenke det dypeste og edleste i vår egen person
og i Guds nådes vesen. Det
er som en gave som vil tvinges på oss, og som vi erkjenner at
vi trenger, og som vi også erkjenner vi må ta konsekvensen av
å avvise. Vi kan
motstå den i den forstand at vi
avviser det vi vet er sant og riktig, men da heller aldri uten
å gå bort som dømt i vår samvittighet.
Og det er vel dette Jesus tenker på, når Han sier: "Den
som ikke tror, er allerede dømt".
|
Efes.2,10.
Johs.16,9;
Rom.3.19-20;
Efes.l,19;2,8;
Filp.l,29;
Jer.32, 39ff;
Johs.3,6ff;
Esek.36,27.
Rom.8,30.
|
Derfor
blir det den naturligste ting for en kristen å stadfeste; Gud
alene har frelst meg - jeg er Hans verk.
Og
dette er da også Skriftens vitnesbyrd om en kristen: han
er et Guds under i historien. Omvendelse og syndserkjennelse er
Åndens og Ordets virkning.
Troen
er Guds gave og verk. Gjenfødelsen er Guds Ånds verk. Helliggjørelsen er Guds verk.
Herliggjørelsen er Guds verk.
Men
da står ennå det spørsmål tilbake: Det er da noe som heter motstand
mot Gud, hva er da denne motstands vesen?
|
Rom.8,7.
|
§
75: Hva
er motstand mot Gud?
Vår
motstand mot Gud er av to slag: en ubevisst-naturlig og en bevisst-naturlig.
Den
ubevisst-naturlige motstand ligger i selve vår menneskelige natur
som et iboende fiendskap, som ytrer seg i spontan uvilje
mot virkelig å innlate oss med Gud.
Hvor denne motstand brytes, der skjer gjenfødelse: dvs.
vi makter aldri å bryte denne motstand selv.
For Gud kan omskape det menneske som av naturen er uvillig
og gjenstridig til å få et villig og føyelig sinn.
|
Jak.2,19
|
Den
bevisst-naturlige motstand ytrer seg uten unntak som fiendskap
og uvillighet mot Guds nådemidler.
Vi er oss sjelden eller aldri bevisst at vi skulle være
fiendtlige mot Gud: hvem tror ikke at det er en Gud? Selv
djevelen tror jo det. Adresserer vi på den måten vår uvilje uten
om Gud selv, så desto mere mot nådemidlene.
|
1 Joh. 4,20.
|
Uvillighet
mot Skriften, uvillighet mot forkynnelsen og kritikk mot
forkynnere, ringeaktende tanker om dåpen, anstøt mot nattverden
- i alle slags former og i alle slags grader fra likegyldighet
til forfølgelse, fra forakt til en satanisk utryddelsesvilje -
det er mot Gud. For
motstand mot Gud er ikke noe abstrakt og svevende som ingen kan
angi hvori består. Det
er noe konkret:
Gud kan en ikke se - og derfor heller
ikke kjempe mot direkte på den måten.
Men Hans tjenere kan man se og Hans nådemidler kan man
forakte - og dette er den egentlige motstand mot Gud.
Ellers
må vi merke oss at det kan være meget vanskelig å skjelne mellom
bevisst og ubevisst fiendskap.
En ting er sikkert nok: når et menneske blir gjenfødt og
på den måten fiendskapet mot Gud er brutt, da ytrer det seg ganske
konkret i at fiendskapet mot nådemidlene er brutt.
Og dersom dette fiendskap mot nådemidlene hindrer oss i
å komme i berøring med dem da kan vi overhodet ikke bli frelst.
Derfor skulle ikke en eneste kunne si etterpå: det er Guds
skyld at jeg går fortapt. Gud er fri for enhver anklage, de Han
overalt byr sine fiender fred og frelse ved nådemidlene,
disse velsignede kanaler for Hans evige, usynlige nåde.
|
Jvnf.
2.Kor. 5,17ff
Jvnf.
Mt.22,14.
|
I
kraft av disse historiske nådemidler er Gud fri fra ethvert menneskes
blod: fortapes vi, så fortapes vi på grunn av vår synd, vantro
og nådemiddelforakt. For i disse nådemidler kaller og innbyr Gud
alle, og Han tilbyr den hele verden
frelse ved Forsoneren, og det mener Han alvorlig.
§
76
Det gåtefulle og uutforskelige ved nådevalget.
Søker
vi å sammenfatte Skriftens lære om nådevalget, kommer vi selv
etter å ha oppklart mange misforståelser, ikke forbi mange uløste
og uløselige spørsmål. Det
er med rette blitt sagt at disse spørsmål danner "den hellige
grense omkring denne lære:" spørsmålene er der, vi kan ikke
bortforklare dem, og vi kan ikke forlange svar på mer enn Guds
Ord gir svar på. Det særlig gåtefulle ligger i forholdet mellom
Guds evige, universale frelsesvilje og en faktisk utvelgelse bare
av en "liten flokk."
I lys av dette forhold kan vi i hovedsaken si at nådevalgets
uløselige gåter er disse:
|
Mt.22,14;
20,16.
Mt.20,15;
Rom.3,4ff. 9,14.
|
1.
Hvorfor er noen utvalgt,
andre ikke?
Jesus
sier: "mange er kalt, men få er utvalgt."
Uten utvelgelse blir ingen salige.
Hva mener da Gud med å kalle uten å utvelge? Hvorfor frelser
Gud noen, andre ikke? Hvordan kan Gud si at Han er universal kjærlighet
og frelsesvilje, når ikke alle blir frelst?
Svar:
Vi vet ikke. Vi
vet bare at det er Hans uransakelige godhets råd at nettopp vi
ble frelst. Om Han
viste oss nåde, gjorde Han dog ingen urett imot
de andre. Jvnf. hvordan Jesus sier det selv i Mt. 20,15.
Her
må vi imidlertid gjøre en språklig anmerkning:
"utvalgt"
i språket hos Matteus betyr å ha hørt og tatt imot det en har
hørt. Noe annerledes er språkbruken hos Paulus.
"Kalt" i apostelen Paulus' språkbruk betyr
det samme som "utvalgt" hos Matteus.
|
2.Pet.
3,9.
Luk.l,
37.
Rom.11,29.
Joh.
5,17.
|
2. Hvorfor
virker nådemidlene bare på noen?
Alle
mennesker er av naturen fiendske og uvillige mot Gud. Hvorfor
virker da Guds nådemidler omvendelse hos noen, hos andre ikke?
Skyldes
det at Gud ikke vil virke omvendelse hos alle? -- Nei!
Gud vil at alle skal bli frelst og komme
til omvendelse.
Skyldes
det at Gud ikke kan
virke omvendelse hos alle? -- Nei!
For Gud er ingen
ting umulig.
Vi
kommer ikke lenger. Den
som sier at Gud ikke vil (ikke mener det alvorlig), vitner imot
Guds vitnesbyrd om seg selv.
Den som sier at Gud ikke kan, nekter Guds allmakt og
gjør seg en avgud. Gud
kan hva Han vil.
Skyldes
det da at Gud ikke har vært virkelig virksom i nådemidlene overfor
de fortapte? Få
ingen måte! Gud
vil ingen synders død; men Han fortsetter å arbeide inntil nå.
3.
Er Gud helt rettferdig
i sitt verdensstyre?
Det
er ikke så vanskelig å medgi at Gud er rettferdig at Han lar
dem gå fortapt som møter Hans kall i nådemidlene, men forakter
den nåde som de blir tilbudt.
Men kan Gud være rettferdig når Han lar millioner mennesker
omkomme i fortapelsen uten overhode å la dem få kall gjennom
nådemidlene? Har da ikke Gud visselig forbigått eller forsømt mange mennesker?
|
Mt.6,25ff;
10,29ff. |
Her
sier Skriften at Gud glemmer ikke engang en spurv, og har talt
alle våre hodehår. Han
glemmer intet menneske. Og Han forbigår ingen.
Hos Gud finnes ikke skygge av urettferdighet, og Han
kan intet bebreides for sitt styresett - uansett det vi forstår
eller ikke forstår.
4. Kan
fortapelsen skyldes at noe mislykkes for Gud i Hans arbeide
på å frelse oss?
Man
kunne jo anta at om Gud både vil og kan, så kan Hans arbeide
på vår frelse bringes til å mislykkes, f.eks. av Satan eller
av mennesket selv.
Her
må vi igjen svare: på ingen måte!
Gud er ikke et menneske, for hvem noe kan lykkes og annet
mislykkes.
5. Kan
nådemidlene virke uimotståelig all den stund de faktisk blir
motstått i verden?
Guds
Ord sier både at Ordet er uimotståelig og at det blir motstått:
vårt barnekår hos Gud beror på en uimotståelig nådevirkning
- vår fortapelse beror på vår motstand.
Vi kommer ikke lenger!
Dette paradoks står der, og så får det stå der!
En annen form av det samme paradoks er dette:
Gud
virker vår frelse alene og uten vår medvirkning --
vår fortapelse skyldes oss selv alene og ikke i noe stykke
Gud. Kunne vi medvirke til vår egen frelse --
da kunne visst Gud også medvirke til vår fortapelse;
men begge disse slags medvirkning er utelukket!
Å si at mennesket selv medvirker til sin frelse, er å
si at menneskets frelse står i dets egen hånd, og at det følgelig
er vår egen ære å bli en kristen.
Det er løgn overfor Guds Ord!
For det som er menneskets gjerning,
det er også dets plikt
og det er også dets ære. (Jvnf. i Rom.3,24 hvordan
gjerninger - det å kunne oppfylle Loven - og ære
motsvarer hverandre).
Å
bli en kristen
er verken en pliktgjerning eller ros og ære for
oss. Men ikke å
bli en kristen er
vår egen skyld og noe vi selv skal stå til ansvar
og regnskap for.
At
dette er spørsmål og paradokser som vi må la stå der. Men de
blir alle intet imot det paradoks å bli og være en kristen!
Hvem kan forstå at vi kunne bli frelst?
Hvem kan finne "naturlig", enn si forståelig
at vi får være Guds barn?
Det
er så visst ingen kunst å skaffe bort det paradoksale her:
vi kan bare begynne å lære at en kan frelses uten nådemidler,
at det overhodet ikke gis noe slikt som utvelgelse, at mennesket
selv kan omvende seg uten bruk av nådemidler, at det å bli en
kristen ikke er et under, men en intellektuell-moralsk viljesakt,
at det står i vår egen makt å omvende oss når vi selv vil osv.
- og se, straks forsvinner alle paradokser.
Men med dem forsvinner også hele kristendommen - til
fordel for verdsliggjort menneskedyrkelse.
Allikevel
kommer en del av de spørsmål vi har berørt til å få en delvis
forklaring i den følgende
fremstilling av Guds Lovhusholdning, og senere i fremstillingen
av nådemidlenes vesen, og i læren om Frelsens orden.
Men mere enn delvis løsning kan det aldri bli
tale om! Og selv
den delvise løsning av gåtene vil ikke være noen oppløsning
av spørsmålet for andre enn de som tror på Gud
i
den åpenbaring og ved den åpenbaring,
som Gud gir i Ordet.
|
|