KAPITTEL 14:
GUDS EVANGELIEHUSHOLDNING I HISTORIEN.
|
I
§ 52 kap. 11, pekte vi på at Guds utvelgelse av mennesker
dels er en utvelgelse til Sønnen - for å tjene Ham på en eller
annen måte - og at denne utvelgelse er blitt kalt "åpenbaringsøkonomisk
utvelgelse."
dels en utvelgelse i Sønnen - for å tilhøre Ham som menighet
og at dette har blitt kalt "barnekårsutvelgelse" eller
"det evige nådevalg".
Da
begge disse ting faller inn under Guds Evangeliehusholdning,
er det naturlig å dele dette kapitel i to:
A.
Utvelgelsen til Sønnen.
B.
Utvelgelsen i Sønnen.
|
A.
ÅPENBARINGSØKONOMISK UTVELGELSE.
Gen.
4,6.
Gen.6,4.
Gen.4,26;
5,24;6,2-4;
Gen.6,lff
Jvnf.
Mt. 24,37ff.
|
§
64. Hvordan
Bibelen grupperer folkeslagene.
Når det gjelder
grupperingen
av folkeslagene regner Bibelen med to tidsavsnitt, hvert med
sine folkeslag.
Den
første er tiden før syndfloden,
og den gir oss historien om de to folkeslag:
kainitter og setitter,
Kains folkeslag
(kainitter) fremstilles som Gudfiendtlige, sterkt materialistiske,
hevngjerrige og demonisk-krigerske folk.
Blant dem møter vi også de første store tyranner
med beryktet berømmelse.
Sets folkeslag
(setitter) fremstilles som Gudfryktige og betegnes som "Guds
sønner". Disse folkeslag gjennomgikk under kainitisk innflytelse en
uhyggelig verdsliggjørelse inn i materialismen og inn i seksualisme,
inntil frafallet ble så stort at bare Noa var igjen.
Begge disse folkeslag ble av Gud overgitt til dommen.
Tiden før domsfloden fremstilles derfor som forbilledlig
(analog) for tiden før Kristi gjenkomst, dvs. tiden forut for
den endelige dom.
Den
andre er tidsbolken
etter syndfloden.
Det er historien om de tre folkeslag semitter, jafetitter
og kamitter. Det er folkeslag og folkegrupper som stammer fra
Noas sønner Sem, Jafet og Kam.
I disse tre hovedgrupper ordner da Skriften alle nåværende
historiske folkeslag.
Denne inndeling
er ikke lett å finne igjen i vår tid. Det har vært så mange
utryddelseskriger, deportasjoner, folkevandringer og folkeblandinger
at den bibelske folkeslagsgruppering ikke kommer umiddelbart
til uttrykk for oss. I
nyere tid har man derfor forsøkt å gruppere folkene etter f.eks.
innbyrdes slektskap i språk (språklig gruppering) eller kroppsbygning
(rasebiologisk gruppering). Stort sett kan det allikevel sies
at den bibelske gruppering har støtte også i de nåværende forhold:
Semittene er fremdeles fortrinnsvis
et forasiatisk folk, jafetittene faller stort sett sammen
med de såkalte indoeuropeiske folk i Forindia, Europa og Amerika,
hamittene
er knyttet særlig til Afrika og Asia idet
allikevel vandringer, slavehandel og kriger har spredt også
hamittene rundt hele jordkloden.
Da den bibelske
folkeslagsgruppering i grove trekk svarer til såvel språklige
som rasebiologiske egenarter hos folkene, er den fremdeles fullt
brukbar i historiebetraktningen. Skriftens historiesyn har i
et hvert fall nøye tilknytning til denne gruppering.
|
Gen.9,
25ff. |
§
65. Folkeslagenes
historiske epoker.
Guds
nådige riksplan omfatter uten videre alle disse folkeslag.
Den
underlige Noa-profeti uttaler en
særlig velsignelse over semittene (Gud er "Sems Gud"),
og jafetittene (som skal arve Sems velsignelse, "bo
i Sems telter") Mens hamittene
forbannes til trelldom og sosial undertrykkelse. Denne profeti
har gått i oppfyllelse inntil vår tid.
Dog vitner Skriften, som vi skal se, om at Gud også engang
vil velsigne hamittene.
Guds
plan med disse folkeslag virkeliggjøres i store verdenshistoriske
epoker: Sems, Jafets og Kams epoker, som i alle fall
for de to førstes vedkommende spenner over meget store tidsrom.
Hver av disse epoker innebærer dog ikke at alle
grupper av hvert folkeslag samtidig opplever en særlig velsignet
tid; men at hver epoke karakteriseres som Sems eller Jafets epoke
fordi visse grupper av hvert folkeslag på en fremtredende
måte preger tidsrommet, slik at tidsrommet får sin karakteristiske
benevnelse etter det folkeslag som preger det.
Efter
Skriften faller således Sems epoke
i tiden fra Abraham til Jerusalems ødeleggelse (år 70 9,Kr.) Denne
epoke er semitisk for så vidt som semitiske folkegrupper helt
dominerer kulturhistorien (babylonerne, Hammurabi, israelitter,
ismaelitter), og preger de religiøse, sosiale, økonomiske og politiske
forhold. Under en
flerhundreårig forfallstid for Sem (før Kristus), begynner
Jafets oppgangstid Og Jafets epoke faller da egentlig i tiden fra
apostlene (den store misjonstid) til våre dager.
Denne epoke kjennetegnes ved at det alltid har vært indoeuropeiske
folkegrupper som har dominert i kulturhistorien.
|
Gen.9,27.
Jvnf.Act.
28,25-29;
13,46;18,6
Slm. Gen.10, 2-3:
Esek. 38,2ff; 39, 1ff.
Åpb.20,8.
Jvnf.2.Tess.2,3ff;
Mt.24 10ff.
Jvnf.Mt.
24,14
Rom.11,
25ff
|
Det som slår en er at også her
er det Noas profeti som går i oppfyllelse. Jafets
største og mest epokegjørende innsats i historien
faller i den tid da "Jafet bor i Sems telter", d.v.s.
i den tid da Jafets folk har levd med "Sems Gud" som
kristne folk.
Direkte og klare vitnesbyrd i
Skriften om en Kams epoke finnes visstnok ikke.
Men indirekte regnes det med en slik epoke. Det går særlig fram av Skriftens utsagn om tiden før "Kristi
gjenkomst."
Jafets antagelse faller sammen
med Sems (jødenes) forkastelse. Imidlertid forutsetter Skriften
at også Jafet skal falle fra og forkastes henimot tiden for Kristi
gjenkomst. Det er påfallende at nettopp jafettiske folkegrupper
pekes ut som særlige antikristelige folk.
Og dette gjelder tydelig nok folk som tidligere har vært
kristne
og kommet inn i frafall.
Skriften vitner jo klart nok om et stort frafall
mot endetiden. Ved
å kombinere profetiene på forsiktig og skjønnsom måte går det
fram at frafallet skjer i Jafet og her står antikrist
fram. - Vi må allikevel være forsiktige og varsomme med å slå
fast mer enn Skriften gir oss rett til.
Men nå regner ikke Skriften bare
med en stor frafallstid; men også med en enestående misjonstid
mot endetiden. Da
denne særlige misjonstid neppe kan forekomme blant Jafet, som
har hatt sin besøkelsestid, må vi anta at den finner sted blant
Sems og Kams folkeslag.
I Skriften sies det da også uttrykkelig at jødene skal
antas mot endetiden etter å være samlet som folk i sitt eget land.
I den forbindelse tales det også om en særlig inngang i
Guds Rike av "hedningenes
fylde". Og de
hedninger som skal gå inn i Guds Rike mot endens tid kan
da visst nok bare være av hamitiske folk (i Asia og Afrika); fordi
Guds Ord vil ikke bruke "hedninger" som betegnelse for
dem som har hørt og tidligere trodd Guds Ord.
Kams epoke
ser på den måten ut til å falle i den store misjonstid før Kristi
komme.
|
Mt.24,14;
28,19; Gen.12, 2ff;
Gal.3,16
Jvnf. Salm. 22,28; 72,11;
Mik.4,3;
Sak.2,15,
Jes.11,10;
o.m.a. st.
Åpb.5,9.
13,8;17,8;
20,15
Luk.2,lff.
Gal.4,4
|
I
og med disse tre verdenshistoriske epoker oppfylles ikke bare
Jesu ord om at Guds Rike skal bli forkynt til et vitnesbyrd for
alle folkeslag; men også løftet til Abraham om at i hans
ætt, i Kristus, skal alle jordens folk velsignes, til sin tid
og i den orden Gud finner for godt.
G.T. vitner meget om hedningfolkenes delaktighet
i Guds velsignelser og nåde.
Gjennom
disse verdenshistoriske epoker er det Gud virkeliggjør sitt evige
råd i Sønnen om grunnleggelsen av et nåderike. Og gjennom
Guds styrende og utvelgende hånds gjerning i disse epoker, er
det Han skaper seg et "Guds folk" for evigheten, hentet
sammen fra "hver stamme og tunge og folk og ætt", "kjøpt
med Lammets blod", et folk hvis navn er skrevet i Livets
bok fra verdens grunnvoll ble lagt.
Disse
epoker er uttrykk for Guds verdenshistoriske husholdning.
De viser oss det samlede bilde av Guds åpenbaringsøkonomi.
Dog er den første av disse epoker, Sems epoke, den som har grunnleggende
betydning og spiller en særlig rolle i Guds åpenbaringsøkonomi. Såvel Jafets som Kams epoker bygger på det Gud gjorde i Sems
epoke. For Sems epoke
er tiden for forberedelsen for Kristi komme i kjød - og i vendepunktet
mellom den utgående Sems epoke og den begynnende Jafets epoke
faller den "tidens fylde" som N.T. taler om da Gud sendte
sin Sønn i kjød, født av en kvinne.
På liknende måte vil Jafets epoke gå ut og Kams epoke begynne
som innledning til "tidenes ende", den tid da Gud annen
gang skal sende sin Sønn til jorden.
På grunn av den særlige rolle som Sems epoke spiller i
Guds åpenbaringsøkonomi, skal vi her gjøre den til gjenstand for
en nøyere undersøkelse.
|
Gen.18,l8ff.
Gen.17, 20ff.
Gen.25,23; 27,29;
Jvnf.
Deut. 7,6ff.
9,7.24.27.
Joh.4,22
Deut.4, 20-37;
7,6ff.
Rom.9,6-8; 2,28.
Joh.8,39;
Gal.3,29;
Åpb. 2,9.
Hebr. 7,3.
Mt. 1,1ff.
Luk. 3,23ff.
Gen.49,10.
Salm.78,68.
Rut 4,11.
1 Sam.16,12ff
Salm. 78,80.
1 Kong.1,48.
Mt.1,16.
|
§
66. Israelsfolkets
åpenbaringsøkonomiske utvelgelse.
Gjennom
Noas munn kalte Herren seg "Sems Gud." Det betyr at
blant Sems folk skulle Herren åpenbare seg på en særlig måte.
Men denne utvelgelse av Sem til å motta åpenbaringen på en grunnleggende
måte, begrenses dog ved videre utvelgelse til det folk som springer
ut fra Abraham, Isak og Jakob, Israels folk.
Av
Sems etterkommere blir Abraham
utvalgt, av Abrahams to sønner, Isak og Ismael, blir Isak
utvalgt, av Isaks to sønner, Esau og Jakob, blir Jakob
utvalgt, og fra Jakobs slekt framgikk Israels
folk.
Over
Ismaels folk gikk en forkastende dom, som historisk stadfester
seg i den muhammedanske forherdelse mot "Sems Gud" i
Muhammeds vulgær-religiøse forvrengning av den gammeltestamentlige
gudstro (Koranen). En
liknende forkastelsesdom gikk historisk over Esaus folk
allerede i G.T.'s tid.
Guds
utvelgelse av Israels folk skjedde
ikke for dette folks egen skyld eller på grunn av noe særlig intellektuelt,
moralsk, religiøst eller politisk fortrinn ved dette folk. Det
skjedde utelukkende ifølge Guds frie, uransakelige råd. Det har nå engang behaget Gud å la "frelsen
komme fra jødene." Vi vet at det er så; men det er
nytteløst å spørre hvorfor.
Israels
utvelgelse er først og fremst som
folkeutvelgelse - av åpenbarings-økonomisk art.
Når
det hele folk kan betegnes som
utvalgt, da innebærer dette ikke at hver enkelt israelitt
i og med sin tilhørighet til folket er Guds sanne barn
i følge et barnekårsvalg fra Guds side. "For ikke alle
som er av Israels ætt, er derfor Israel;
heller ikke er alle, fordi de er Abrahams ætt, derfor hans
barn; ikke kjødets barn er Guds barn, men løftets
barn regnes til ætten" (det er de i sannhet troende som er
det egentlige, sanne Israel). Folket er utvalgt som
folk (enhet) alene for som helhet å
tjene Guds plan med alle folk som helhet.
De
åpenbaringsøkonomiske formål Israels folk skulle tjene kan da
i hovedsaken bli sammenfattet på følgende måte:
For
det første.
I dette folks midte skulle Guds Sønn
komme til verden i kjød, til en frelse for alle folk og til verdensforsoning
med Gud.
Skriften
framhever derfor sterkt at Guds evige Sønn som er "uten far,
uten mor, uten ættetavle, og verken har dagers begynnelse
eller livs ende," dog etter sin menneskelige natur
(kjødet), har stamtavle.
Det er et klart uttrykk for at Han tilhører en bestemt
historisk sammmenheng. -
Av
Jakobs tolv sønner ble Juda valgt ut, i hans ætt skulle "fredsfyrsten"
komme. Av Judas etterkommere
ble Boas utvalgt til å få "en navnkundig Sønn i Betlehem,"
ab Boas' sønnesønn (Isais) åtte sønner, ble
David valgt ut, og av
Salomos sønner igjen ble Rehabeam valgt ut. Og i Rehabeams
slekt ble til slutt Josef valgt ut. I følge jødisk lov var det pleiefarens rettigheter som alltid
overgikk til adoptivbarna.
Og da Josef i virkeligheten var den legitime tronarving
i Davids slekt, gikk altså i følge jødisk lov hans arverett på
Davids trone til hans adoptivsønn, Jesus, som var født
av Maria ved Den Hellige Ånds unnfangelse. - Denne slektsrekke
står der både som en historisk oversikt og som et eiendommelig
vitnesbyrd om Guds utvelgende hånd i historien.
De
to forskjellige stamtavler i Mt.l,lff
og Lk.3,23ff har to forskjellige hensikter.
Mt. gir oss Josefs tavle fordi han legger vekten
på Jesus som konge og dermed Hans arverett til Davids trone,
og da var det bare pleiefaren som kunne komme i betraktning.
Lukas derimot legger vekten på Marias tavle fordi
han understreker Jesu sammenheng med menneskeslekten, og derfor
går hans historiske oversikt ikke bare til David og Abraham, men
like tilbake til Adam, som et uttrykk for Jesu sammenheng med
hele menneskeslekten.
For
det annet.
I Israels folk skulle den
fullkomne erkjennelse av Guds mangehånde nåde i Kristus legges
til rette ved at Gud på en historisk måte oppreiste profeter,
ordnet forbilledlige pakter, lovgivning og gudstjeneste.
|
Gal
.4, 22ff;
Hebr. 9,1ff.
1 Kor. 10,11.
Rom.11,3ff.
|
Som
vi har sett ble Evangeliet forkynt
gjennom pakten med Abraham.
Det stedfortredende sonoffer ble forut forkynt gjennom
pakten med forbilledlig offertjeneste i templet, og gjennom de
profetiske løfter. Loven ble forut forkynt gjennom
pakten på Sinai. Og
slik kunne vi nevne mange eksempler.
For
det tredje.
Dette folk ble utvalgt for å bli et forbilde for alle folk på
Guds måte å styre i folkenes liv ned gjennom historien.
Det
som Israel opplevde i sitt historiske liv av Guds dom og Guds
nåde, det kommer alle folk til å oppleve på tilsvarende måte -
i forhold til hvor meget Guds Ånd har fått ta seg av dem og åpenbare
for dem av sin nåde.
For
det fjerde. I dette historiske folk
- "Israel etter kjødet" utvalgte Gud atter et åndelig
folk - "det åndelige Israel" - "løftets
barn" -: et åndelig folk av profetisk ånd, til et vitnesbyrd
om at Guds Rike vel er i denne verden, men ikke av denne verden.
Ved
siden av de kjødelig-historiske slektslinjer i Israel (jvnf. f.eks.
stamtavlene i Krønikebøkene)1 går det gjennom Israel
en like så klar åndelig
slektslinje som binder de forskjellige personer
sammen i et åndelig-profetisk slektskap.
De er bundet sammen ene og alene ved Guds Ord og deres
tro på løftet - uten hensyn til stand eller familie, bare gjennom
felles åndelig eie i Guds løfter og Guds Ånd. Denne åndelige slekt er det egentlige Guds Rike
i Israel: blant dem var konger (David o.fl.), kongesønner
(Jesaja), yppersteprester (Samuel), prester (f.eks. Esekiel),
dommere (Samson), gjetere (Amos), bønder og fiskere (apostlene),
håndverkere (Paulus), tollere (Matteus), ja, til og med forbrytere
(røveren), osv.. Det
var også mange kvinner blant dem.
(F.eks. Mirjam, Debora, Anna osv.).
Denne
åndelige slektsrekke er det som har fortsatt seg videre
utover Israels folk (Sem) inn i Jafets folk (f.eks.
Ignatius Athanasius, Augustin, Bernhard, Luther, Calvin, Arndt
osv.) - og som fortsetter seg videre i Kams folk.
|
Gal.4,29
|
Skriftens
historiske beretninger er i en forstand beretningen om den åndshistoriske
kamp som denne åndelige slekt ("løftets barn")
uavlatelig har måttet føre mot det kjødelige Israel, den
kjødelige slekt ("trelldommens barn").
Her
kan det være aktuelt å gjøre en anmerkning:
Israels folks såkalte "religionshistorie" blir
i nyeste tid forvrengt inntil det ukjennelige av den profanvitenskapelige
historisk-kritiske religionsforskning.
De profanvitenskapelige forskere er uten noen som helst
åndelig kongenialitet med det profetiske Israel (det sanne
Israel), og forstår derfor ikke den profetiske kamp mot folkereligionen
og folkereligiøsiteten (den "naturlige religiøsitet")
i folkets store og brede lag.
Som en følge av det slår en rekke nyere religionsforskere
Guds åpenbaringshistorie i Israel i ett med den babylonisk- assyrisk
og orientalske religion, som jo i virkeligheten er hedenskap,
sett fra Bibelens synspunkt.
De er uten syn og uten sans for den lidenskap hvormed de
profetiske ånder i Israel faktisk kjempet imot dette hedenskap
som jo Bibelen selv forteller prøvde å trenge inn fra Israels
nabofolk. - På den måten avlegger den moderne religionsforskning
selv vitnesbyrd om hvor falskt et historiebilde kan bli, når en
ikke har tilegnet seg det kristelige historiesyn.
For
det femte.
Innenfor Israels
tolv stammer valgte Gud seg ut et særlig presteskap av Levi stamme
- til et forbilde på hvordan Gud vil ha ordnet forholdet mellom
folkeliv (staten og gudstjenesteliv (kirke).
Men dette kommer vi nærmere inn på i en senere del av troslæren.
Blant
dette presteskap ble så ypperstepresten utvalgt - til et forbilde
på Kristi stedfortreder - og forsonergjerning. Dette kommer vi
også tilbake til i en senere del av troslæren.
Her
er bare i store grunntrekk pekt på de forskjellige sider av Guds
utvelgende hånd - i åpenbaringsøkonomisk henseende - i folkeslagenes
og Israels historiske livsgang.
På den måten har vi samlet et veldig materiale for å utvikle
og legge til rette kristent historiesyn, og vår oppgave i det
følgende blir da å utnytte i detaljer det som er nødvendig for
vår kristne troserkjennelse i sin alminnelighet.
|
B.
BARNEKÅRSUTVELGELSEN.
(Det evige nådevalg).
Hebr. 5,1-4;
Joh.11,49ff;
12,37-43
Jvnf. Mt.23,2ff.
|
§
67. Forholdet mellom
nådevalget og den åpenbaringsøkomiske utvelgelse.
Vi nevnte
i § 66 at mennesker kan være utvalgt av Gud i åpenbaringsøkonomisk
henseende uten å være utvalgt til barnekår. De
to slags utvelgelser løper alltid parallelt i historiske epoker;
men er ikke identiske.
Skriften
viser oss f.eks. hvordan yppersteprestene på Jesu tid var personer
som var tatt ut og innsatt til tjeneste for Gud ved å forvalte
et åndelig embete (nådemiddel) altså åpenbaringsøkonomisk utvalgt.
Men samtidig sier Skriften at personene var forkastet
av Gud med hensyn til det evige barnekår. Det går
altså an å være en Guds tjener i et åndelig embete uten
å ha en plass i Guds Rike.
Forholdet
mellom de to slags utvelgelse kommer derfor til sitt rette uttrykk
når vi sier: den åpenbaringsøkonomiske utvelgelse skjer av hensyn
til den historiske virkeliggjørelse av Guds barnekårsutvelgelse.
Og en nøyere redegjørelse for dette hører sammen med redegjørelsen
for nådevalgets vesen. (Kap.15.)
|
Johs.3,16; 1,29;
l.Johs.2, 2;
2.Kor.5,12.l
Hebr.2,9;
Kol .1, 19ff
Rom.5,8ff
l.Tim.2,4;
Tit.2,11;
2.Pet.3,9;
Esek.33,11
2.Pet.2,1;
Kor.8,11;
Rom.14,15;
Johs.3,17; 12,47
Jvnf.
Johs.16,8.
|
§
68. Barnekårsutvelgelsen og Guds alminnelige
(universale) nåde. Den
som vil erkjenne sannheten om nådevalget, må ta sitt stadige utgangspunkt
i Guds universale nåde. Om den vitner Skriften i sterke og
umisforståelige ordelag.
For
å antyde noen eksempler: Gud har elsket verden, Kristus har
båret verdens synd, Gud har i Kristus forlikt verden
med seg selv, og Kristus er død for alle, og har forlikt
alle ting med Gud.
I budskapet om den forsoning som
er fullbrakt åpenbares det at Guds kjærlighet strekker seg uten
unntak til alle mennesker, uansett hvordan de forholder seg til
Gud. Og denne universale
kjærlighet er aktiv, dvs. en universal
frelsesvilje.
Gud vil at alle skal bli
frelst, og har åpenbart sin nåde til frelse for alle; ja,
Gud vil ikke
at noen skal fortapes, men at alle skal komme til omvendelse.
Gud har ikke behag i noen synders død, men i at
han omvender seg.
Denne frelsesvilje i Gud
er så sterk og levende at Gud har gitt Kristi død sonekraft endog
for dem som går fortapt og fornekter den Herre Jesus.
Guds hensikt med å sende Sønnen til verden, var at verden
skulle bli frelst.
Og denne frelsesvilje er Guds,
dvs. i samme uavkortede grad Faderens og Sønnens og Åndens vilje.
Her må vi ikke fire en tomme!
Blir det den minste svikt i budskapet
om Guds evige kjærlighet, så er det ikke bare umulig å gripe læren
om forsoningen riktig; det blir også umulig å forvisses
om sin egen nådestand hos Gud, og vi har intet vern
for samvittigheten mot Guds absolutte hellighet.
Når det i enkelte calvinsk-reformerte
skrifter hevdes at Gud ikke. elsker alle, må det karakteriseres
som en grunnvillfarelse4
Disse skrifter hevder at Gud bare elsker de forutbestemte
til frelse, og at Kristus ikke har sonet for alle, men bare for
de troende. Ethvert
forsøk for å fremstille Guds nåde som partikulær, er ubibelsk
Guds nåde er ifølge Skriften universal.
|
Efes.1,4;
2 Tess.2,l3:
Luk.10,20.
Åpb.13,8.
Rom.11,5.
2.Tim.l,9:
Jvnf.
l.Kor.l,26 ff.
Deut.7,7-8
Efes.1,4:
1.Pet.l ,1-2
Efes.l,5;
Rom.8,29;
l.Tess.l,4;
|
§
69; Utvelgelse
og forutbestemmelse som nådehandlinger.
All
Guds utvelgelse er fra
evighet.
Vi er utvalgt fra
evighet,
før verdens grunnvoll ble
lagt, fra begynnelsen av (dvs. skapelsens begynnelse).
Våre navn er skrevet i Livets bok fra verdens grunnvoll
ble lagt. - Det er Skriftens Ord.
Derfor
er heller ikke denne utvelgelse skjedd ifølge Guds forutviten
om hvordan vi kommer til å stille oss til Ham og Hans nåde.
For var den skjedd etter en slik forutviten, da var den
skjedd ifølge gode gjerninger, fortjeneste og skikkethet, eller
ifølge verdighet, dugelighet, rang e.1. Men
Skriften vitner uttrykkelig at utvelgelsen alene er skjedd
ifølge Guds frie nåde, ubundne vilje, ufattelige godhet, og evige
kjærlighet. Derfor
kalles den også nådens utvelgelse. Og det sies uttrykkelig
at den ikke skjedde etter noen gjerning hos oss (eller
etter en Guds forutviten om våre gjerninger), men etter Hans forsett
og nåde, fra evighet.
Utvelgelse
og forutbestemmelse er evige nådehandlinger
av Gud, og bare det.
Det
går også fram av Skriftens måte å uttrykke dette på at vi er utvalgt
i Kristus, til oversprengning med forløsningens blod.
Og vi er forutbestemt i kjærlighet
til å få barnekår og til å bli likedannet med Kristus. "Vi
er viss på at I er utvalgt, brødre; dere
som er elsket av Gud.
Det
gis bare én grunn i tid og evighet for utvelgelse og forutbestemmelse:
Gud er kjærlighet, Gud er nåde mot syndere i Kristi
forsoning.
|
Efes.1,6.
12.14.
Jvnf.
Jes.42,8;
48,11; 43,25.
Rom.8,29.
l.Pet.1,2.
det
Joh.15,16;
13,18;
Jvnf. Deut.7,6 Act.9,15;
26,16;o.fl.s. Åpb.7,4;3,5;
Hebr.11,4.7.
8ff. 31;
Mt.12,41;
Luk.4,27;
Johs.4,39;
Efes.1,5.11;
Rom.8,29;
Efes.
1,4-5.
Rom.8,29.
|
Og
det gis bare en hensikt i tid og evighet med utvelgelsen og forutbestemmelsen:
Gud gjør det til pris for sin nådes herlighet, for å ære seg selv
i forløsningen som Han ærer seg selv ved å skape. For
like så lite som Han gir Sin ære for skapelsen til noen annen,
like så lite gir Han mennesket noen ære for dets frelse.
For sin egen skyld gjør Han det.
§ 70.
Forholdet mellom utvelgelse,
forutviten og forutbestemmelse.
Om
Guds nådevalg er truffet fra evighet, aldeles uten hensyn til
Hans forutviten om våre egenskaper, vet allikevel Gud fra
evighet hva fortapelse er og hvem som går fortapt.
Men Hans forutviten om de frelste og de fortapte, er to
helt forskjellige ting.
Når
det i Rom.8,29 heter at Gud har "forutkjent" noen og
disse "forut kjente" er blitt forutbestemt til herlighet,
da er bibeltolkerne stort sett enige om at det her
ikke siktes til den
Guds forutviten om hvem som ville ta imot Hans kall. Guds
"forutkjennethet" eller "forutviten" betyr
her ganske enkelt det samme som Guds "forutvedkjennen"
eller "foruttilkjennen" hvorved Gud fra evighet har
"tilkjent seg noen som sine," dvs. utvalgt dem.
Guds
utvelgelse og forutkjennen av de frelste er således samme.
Vi er "utvalgt ifølge Gud Faders vedkjennen".
Annerledes
ligger det an med forholdet mellom utvelgelse og forutbestemmelse.
- Utvelgelsen er nemlig et nådevalg som angår personer
(hvem som frelses), men forutbestemmelsen angår arten av
de gaver Han vil gi de utvalgte (hva de utvelges til).
Således
taler Skriften stadig om at det er personer som utvelges: "Jeg
har utvalgt eder." Og
denne måten å referere til personen på ved utvelgelsen,
gjelder endog den åpenbaringsøkonomiske. Utvelgelsen går således over historiske, navngitte personer
og i det i et for Gud kjent, men for oss fullkomment ukjent antall.
For dette personvalg strekker seg over alle historiske
epoker og tidsrom, og over alle folkeslag.
Fra tiden før syndfloden er uttrykkelig nevnt Abel, Enok
og Noa. Fra Sems epoke er også nevnt uttrykkelig en hel del, og
ikke
bare jøder (Rahab, Ninives menn, syreren Na'aman, den samaritanske
kvinne osv.)
Om
forutbestemmelsen derimot tales det helt annerledes: det
er bare de utvalgte som er forutbestemt.
Og de er forutbestemt
til noe, nemlig til
barnekår, til arvelodd, til å bli likedannet med
Kristus.
Disse
to handlinger i Gud, utvelgelse og forutbestemmelse, er begge
evige, og den ene er ikke "før" den annen.
Derfor heter det:
Han utvalgte idet Han forutbestemte!
Allikevel regner Skriften med en "logisk" orden
mellom disse to akter: "den Han forut kjente (dvs.
utvalgte), har Han også forut bestemt."
Da
disse akter er evige, bør vi for å forstå dem rett, huske på at
"evighet" ikke er det samme som en "endeløs tid,"
men et "evig nå" som
er stadig nærværende i Gud, uten begynnelse eller fortsettelse
eller ende. Utvelgelse
og forutbestemmelse er derfor alltid like nærværende i Gud, og
blir ikke en virkelighet først i og med tid i Ham, like så lite
som Hans utvelgelse av oss er uvirkelig før vi blir født eller
mer virkelig etter vi er blitt omvendt.
|
Gen.2,17;
Esek.3,17, 33,7f;
Gal.6,7
Matt.25,41.
|
§
71. Ingen
utvelgelse eller forutbestemmelse til fortapelse.
Skriften
kjenner ikke det minste til at Gud skulle ha "valgt"
noen til å fordømmes og fortapes, eller forutbestemt personer
på denne måten. Derimot
har Gud etter sin evige, hellige vilje forutsagt og gitt den alminnelige
lov fra evighet: den som synder skal dø.
Og derfor skjer alle ting i slektens historie etter den
lov: "som et menneske sår, skal det og høste."
Som følge av denne hellighets ubrytelige lov, har Gud fra
evighet visstnok forutbestemt at det skal gis noe som heter "fortapelse"
og endog "beredt" for dem som faller fra Ham
("beredt djevelen og hans engler") ifølge Hans evige
forutviten. Men dette
er noe helt annet enn å si at Gud har bestemt hvilke personer
og hvor mange personer som skal gå fortapt.
Derfor
må det betegnes som villfarelse, når Calvin og etter ham
en rekke reformerte bekjennelseskristne og teologer, har lært
at det gis en evig,
dobbelt predestinasjon
i Gud, en om de frelstes personer og antall, og en om de fortaptes
personer og antall. Predestinasjon
av personer og antall omfatter utelukkende nådens valg til
frelse.
En
villfarelse er det også når først Augustin, og andre etter ham,
har talt om en fortapelsens masse ("massa perditionis")
som Gud har forbigått. Det gis ikke noe sånt som "forbigåelse" fra Guds
side.
Visstnok
finnes det slike ord i Bibelen, ja, til og med mange av dem, som
hvis en ser isolert på ordet,
ser ut til
å forkynne
"et vredevalg" med
"forutbestemmelse til fortapelse."
Men hvis vi ser
på disse ord i deres sammenheng i teksten, vil det vise
seg om dem alle at det ikke blir mulig å tale om noe "vredevalg".
|
Rom.9,22;
Jer.18,4;
l.Pet.2,8;
Jes.64,7;
Rom.9,18.13;
Exod.4,21;
Jes.6,9-10;
Deut.24;
Johs.12,
38-41;
|
Slike
lett misforståelige uttrykk i Skriften er f.eks. at det finnes
noe som kalles "vredens kar, dannet til undergang",
at Gud "gjorde karet om igjen til et annet kar, slik som
Han ville ha det."
Peter taler om noen "som er satt til å snuble ved
sin vantro", Jesaja sier om det frafalne Israel: "et
verk av din hånd er vi alle sammen".
Paulus skriver: "hvem Han vil forherder Han."
"Jakob elsket jeg, men Esau hatet jeg".
Og vi kunne henvise til de skriftord i hvilke det tales
om at Gud forherder, f.eks. Exod.4,21; Jes.6,9-10; Deut.24;
Johs. 12,38-41; o.fl.st.
Tar
vi disse skriftord for oss i deres sammenheng i Skriften,
viser det seg ugjørlig å tolke dem som et "vredevalg".
Vi
kan ikke her gå inn på noen detaljert gjennomgåelse av dem alle.
Vi må henvise til tolkningene (kommentarene).
Likevel kan vi understreke et par typiske eksempler.
Jesaja
skulle tale til forherdelse (Gud vil forherde)
som følge av at folket selv hadde forherdet seg, dvs.
Gud forherder den som forherder seg selv.
Det er ved en sådan straffende forherdelse menneskene blir
"vredens kar, dannet til undergang," og ikke er det
så å forstå at Gud opprinnelig dannet noen til "vredens
kar." Det samme kan nevnes om Farao i Exod.. Der står det
først at Farao forherdet seg mot Gud, senere sier Ordet at Gud
forherdet ham.
|
2.Tess.2,10-11.
Rom.l,24.26.28.
Mt.23,37fg.
Act. 28,23-28.
Rom.9,17
Johs.17,12
|
Dette
forhold bringer apostelen til å uttrykke: "De går fortapt,
fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannhet, så de kunne
bli frelst". Vi
må også legge merke til det tre ganger gjentatte "derfor"
som går igjen i apostelens fremstilling av hvordan og over hvem
Guds vrede åpenbarer seg.
Dette tredobbelte "derfor" viser nettopp meget
enkelt at Gud stiller seg til menneskene nøyaktig tilsvarende
til hvordan de stiller seg til Ham og Hans åpenbaring. - Legg
også merke til Mt.23,37fg. Act.28,23-28
o.fl.st.. Både
om hedninger og jøder, altså om alle mennesker, gjelder
det at deres fortapelse utelukkende skyldes deres egen synd og
er en rettferdig gjengjeldelse for gjenstridighet og vantro.
Jvnf. Rom.2,5-8; Mk.
4,12; Lk.8,10.
Bare
to kjente personer i Skriften synes å berede noen vanskelighet:
Farao og Judas. Om
Farao heter det i Rom.9,17: "just til dette oppreiste jeg
deg, at jeg kunne vise min makt på deg."
Ser vi nærmere til så sier det dog
ikke at Farao var
forutbestemt til fortapelse, og hans undergang lar seg forstå
som alle andres: Gud forherdet ham, fordi han forherdet
seg selv. (jvnf. det vi nevnte ovenfor). - Judas kalles i Johs.17,2
"fortapelsens barn".
Dog er det intet sagt om Judas, som viser noe annet enn
at også hans forherdelse var virket av Gud som en følge av hans
egen vedvarende utroskap imot Jesus, som resulterte i et forherdet
sinn. Her må vi nemlig ta i betraktning den hebraiske språkbruk
"fortapelsens barn" som gjør at uttrykket ikke betyr
en som på forhånd er utsett til fortapelse, men rett og
slett et menneske som går fortapt.
Budskapet
om utvelgelse og forutbestemmelse er det herligste gledebudskap
og trøsteord som Skriften forkynner oss for å gi oss visshet om
vårt barnekår i Kristus, og det er på ingen måte gitt for å fremkalle
tvil, angst, uro eller anfektelse.
Dette budskap er derfor ganske det samme som at Gud "sverger
ved seg selv" at den frelse Han har beredt oss i Kristus,
står evig fast.
Får
en noe annet ut av denne læren, så skyldes det enten at
en på rasjonalistisk måte spekulerer seg til meninger som er falske
om saken, eller at en hykler en omsorg for de fortapte, som ikke
er av Gud. For den
som vil forringe Guds nåde over Hans barn for derigjennom å unnskylde
de fortapte, eller ta bort anstøtet fra Evangeliet, gjør Guds
Ord til intet med en aldeles falsk tankegang om nåden og sannheten.
|
2.Pet.1,10.
Hebr.10
, 29f.
Filp.2,12;
|
Det
kan være overflødig å nevne, men likevel bør det være sagt at Guds
evige forutviten selvsagt omfatter alle ting - også Adams
fall og alle synder og onder i verden. Men det ville være en gudsbespottelig
tanke å anta at Gud skulle ha forutbestemt noen til å synde.
Likeså er det en Skriftstridig lære å anta at sanne Guds
barn ikke kan falle ut av nådestanden.
For vi formanes til "å gjøre vårt kall og vår utvelgelse
fast", likesom vi advares mot å "ringeakte det paktsblod
ved hvilket vi er helliget", for at vi ikke skal falle fra
og komme under Guds hellighets fortærende ild.
Guds nådevalg skal altså være en visshetsgrunn i barnekåret
men det skal ikke være et falsk sikkerhets skjul.
Vi skal lære å ha ubetinget tro og tillit til Guds verk
fra evighet, men også frykt og beven for de muligheter som
bor i oss selv. |
|