KAPITEL 11: GUDS
RÅD I SØNNEN.
|
§
50. Guds evige
råd.
Som
vi har sett i avsnittet under
læren om Gud, har Gud ingen "problemer."
Han vet alt, gjennomskuer alt og kan alt. Og problemer
er som kjent uttrykk for uvitenhet, rådløshet, maktesløshet.
Men Gud har fattet et råd
sin evige visdom, og det kalles et råd av Hans frie vilje.
Det som har størst betydning i denne sammenheng er å legge
merke til at dette råd først og sist gjelder Hans ypperste skapning:
mennesket og dets frelse.
|
1.Mos.1,26;
3,22.
Rom.11,33
Salm.33,11.
|
Både
i forbindelse med menneskets skapelse og i forbindelse med syndefallet
hører vi tale om "rådslagning" i l. Mos.. Verken den øvrige
skapning eller englene er gjenstand for Guds særlige råd.
Men mennesket
er det. Sml.Hebr.2,16. Det
er om Guds råd for mennesket at apostelen utbryter:
"O dyp av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud."
I
enkle., menneskelige ordelag sier Skriften hva Guds råd Salm.33,11.
er: "Herrens hjertes tanker," d.v.s. "overveielser,"
"planer," "beslutninger" som Han fatter hos
seg selv, og som har den evige visdoms gyldighet.
|
Efes.3,95;
Job.15,8;
5. Mos.29,29;
Efes.3
Jer.23,18;
Efes,3,6,
Act.l,7;
Mrk.13, 32
Rom.12,3;
l.Kor.4,6;
Act.20,27;
Efes.3,3;
Jvnf.5.Mos 4,2;
Åpb. 22,18-19.
Jes. 28,29;
Jer.32,19;
Jes.46,10;
Jer.23,20;
Job.23,13.
Rom.11, 33-34;
Ordsp.21,30.
Job.5,12-13;
Jes.8,10;
l.Kor.3,19;
Jak.4,13-15.
Hebr.6,13ff.
|
Dette
Guds råd er skjult i Gud fra evige tider, og er utilgjengelig for
all skapning for så vidt da ikke Gud selv kunngjør eller åpenbarer
det, helt eller delvis. Åpenbarer Han det, så skjer det gjennom
profeter og apostler og ved Guds sanne menighet.
Til
det som Gud åpenbarer av sitt råd hører alt hva Han klart og uttrykkelig
har latt tale på profetisk måte. Til det skjulte hører det som Han
tier om, f.eks. tid og time for Kristi gjenkomst.
Sann
kristendom skal derfor ha det kjennetegn at en på den ene siden
nøyer seg med det Gud har åpenbart ved Ordet, og at en i ydmykhet
avviser alt fra rasjonalistisk hold som vil vite mer enn det Gud
selv har talt; men på den annen side forkynner den uavkortet "alt
Guds råd", som er åpenbart, uten å legge noe til eller å trekke
noe ifra.
Skriften
sier om dette evige råd at det er underfullt og stort i visdom,
at det er evig gyldig og står urokkelig fast: Gud har
fattet sitt råd i uransakelig visdom og Han utfører det med uimotståelig
allmakt, i allestedsnærværende kjærlighet og hellighet.
Ingen skapning kan gjøre Hans råd til intet, men Han
gjør de selvklokes råd til
intet. Guds råd har
ikke og trenger ikke noe vitne til å stadfeste det utenom Han selv:
Skriften bruker derfor det uttrykk om Guds råds urokkelighet
at "Han sverger ved seg selv".
At
Gud "sverger ved seg selv" er det absolutte uttrykk for
at det gis ingen høyere bevitnelse av Guds Ord, løfter, tilsagn
eller trusler enn Gud selv i Hans sanndruhet. Derfor har "Guds
ed" denne form i ord: "sannelig sier jeg deg" - og
det som sies på denne måten med et "sannelig, sannelig"
det er den evige
sannhet etter Guds evige råd.
|
Act.
2,23;
Efes.3,1l;
Salm.1359,16;
Rom.8,28-29;
Hebr, 11 39-40;
|
Etter
sitt evige råd er det Gud styrer og leder hele historien i
dom og frelse - både de enkelte individer og familier i deres historiske
livsgang, og folkene og folkeslagenes historie.
For det som Hans evige råd dreier seg om er Kristus
og. menneskene: etter dette råd var det Kristus ble forrådt og
måtte lide for at Guds råd kunne fullføres til vår forløsning;
i dette råd kjenner Han forut alle våre dager, og i det har Han forutbestemt
oss til å bli likedannet med sin Sønn, likesom Han forutså sammenhengen
mellom åpenbaringen og troen i GT's og NT's tid. |
Salm.89,8;
105,7,
119,35.
137
Jes.59,l-2l
Jvnf.Jes.47,4;
49,26;
Job.19,25;
Jer.31,3;
Rom.5,20
NB! kirken i NT. mening.
Kol.l,16,
Joh.3,16;
Efes.l,4
Act.10,42
Kol.l,15.
|
For
nøyaktighetens skyld skal vi også gjøre oppmerksom på at Skriften
stundom bruker dette uttrykk for Guds rådslutning: "Guds dommer."
Slik er det f. eks. i Salm.89,8;
105,7; 119.35. 137 o.fl.st.
Innholdet
av Guds åpenbarte råd er sammenfattet i rådet om synd og nåde,
om dom og frelse, om forkastelse og antakelse.
Guds råds innhold er gripende skildret
i Jes.59,l-21. Som følge av dette råd til dom og frelse heter Gud
ikke bare "Skaperen," men også "Gjenløseren"
og "Frelseren."
Guds evige råd virkeliggjøres
i historien ved for
det første utvelgelse og sendelse av Sønnen, for det annet
utvelgelse og benådning av en menighet av troende (kirken) og for
det tredje forkastelse og dom over alle gjenstridige og ulydige.
Denne historiske virkeliggjørelse
av Guds råd gjennom utvelgelse og forkastelse er det som danner
midtpunkt og som er hovedsaken for en kristelig forståelse av historien
Å erkjenne Gud gjennom historien, er det samme som å erkjenne
Hans utvelgende og forkastende hånd.
Derfor kan vi si at hele historien i en forstand dreier seg
bare om Sønnen. For
ved Sønnen og til Sønnen er
alle ting - også historiens verden skapt.
Ved
Sønnen har Gud forløst verden, d.v.s. historiens mennesker.
I
Sønnen er Guds menighet utvalgt.
Ved
Sønnen skal Gud dømme verden, d.v.s. historiens mennesker. - Den
sanne og kristelige måten å betrakte historien på er derfor ensbetydende
med å lære å se alt historisk liv i sammenheng med Guds råd i Sønnen.
Og forutsetningen for å kunne gjøre det er å erkjenne klart at
Sønnen er den utvalgte
fremfor alle utvalgte, "den enbårne", "den førstefødte
fremfor enhver skapning Ifølge Guds evige råd er Sønnen utvalgt
til å være formidler.
Han formidler skapelsen, forløsningen og dommen. Og
å få se det gir oss det rette lys over alle Guds utvelgelseshandlinger.
|
Ordsp.8,30
Act.3,20
5.Mos.18,l5fg;
Jes.42,l;
sml.
Luk.4,18f.
Mk.1,11;Mt.3,17;
Lk.3,22.
Mt.17,5; Mk.9,7.
l.Pet;l,17;
l.Pet.2,6-4;
Johs. 10,36;
Mt.11,27; Johs.17.
Efes.l,4
|
§
51. Den
evige utvelgelse av Sønnen.
I
den treenige Guds råd er Sønnen utkåret til å være "verksmester"
for skaperverket. På samme måten er Han utkåret til å være vår Frelser. Det er neppe noe Skriften vitner så veldig om, som Sønnens
utvelgelse til vår forløsning.
Vi nevner noen eksempler: Allerede Moses vitner
om Sønnens utvelgelse. Gjennom
Jesaja kaller Gud Ham like fram "min utvalgte," d.v.s.
Guds utvalgte. Ved
Jesu dåp forkynte Faderen:
"min Sønn, den elskede," d.v.s. den
enbårne, min Sønn,
i hvem jeg har velbehag," d.v.s.
som er utvalgt av meg". Nøyaktig det samme forkynte
Faderen om Ham på forklarelsens berg.
Peter
kaller Jesus likefram for "den utvalgte," likesom Jesus
selv uavlatelig vitner om sin utvelgelse: selv om Jesus lærte alle
som tror på Ham å kalle Gud sin Far, i tro og tillit til
at vi er utvalgt av Faderen
fra evighet, setter allikevel Jesus sin egen utvelgelse over og
foran alle menneskers utvelgelse, se f. eks. i den Yppersteprestelige
bønn. På den måten
skjelner Han tydelig mellom sin egen sønnestand og vårt barnekår.
Fra
denne utvelgelse av Sønnen springer all annen utvelgelse ut.
Vi er utvalgt "i Ham".
§
52. Guds
utvelgerhandlinger i lys av Sønnens.
Fordi
Sønnen i Guds treenige råd er utvalgt til å skape historien, til
å styre og lede dens løp, til å fullbyrde forløsningen og fullende
verdensløpet, så blir også hele historieforløpet bestemt ved guddommelige
utvelgerhandlinger.
|
Efes.l,4-6.
Jvnf.
Act.9,15;
13,2
|
Fordi
historiens første forutsetninger er Guds utvelgelse av Sønnen,
så er historieforløpets "videre' forutsetning utvelgelse av
historiens mennesker.
Og disse utvelges: dels i Sønnen - for
å tilhøre Gud som menighet av dyrekjøpte sjeler i Kristus,
dels til Sønnen - for å tjene Ham på en eller annen
måte i Guds historiske og evige tidshusholdning.
Ved
disse utvelgerhandlinger - som skjer i evigheten - er hele historieforløpet
bestemt.
Her
er det nødvendig noe nøyere å presisere forskjellen på utvelgelse
til tjeneste for Sønnen, og utvelgelsen i Sønnen:
Utvelgelsen
til tjeneste for Sønnen er blitt betegnet som "åpenbaringsøkonomisk
utvelgelse."
Med
det menes utvelgelsen til å virkeliggjøre en menneskelig-historisk
tjeneste for Gud i et "Guds Rike." Det er særlig to hovedoppgaver
Gud har gitt mennesket å fullføre i den tjenesten Han har satt dem:
den første er å forberede Sønnens komme i kjød, slik det er omtalt
i GT. Den andre oppgaven
er å forkynne Kristi komme i kjød til frelse for menneskeslekten
etter Kristi fødsel
Utvelgelsen
i Sønnen til benådning og samfunn med Gud er det som kalles "barnekårs-utvelgelsen"
eller "det evige nådevalg."
Med
dette tenkes på den utvelgelse Gud har foretatt for å samle alle
de mennesker som Han av fri nåde gir barnekår hos seg til et eget
samfunn i verden, og til å fullkommengjøre dette samfunn i evigheten
i det evige liv.
Disse
to arter av evig utvelgelse utgjør den siste realgrunn for alt som
skjer i tiden og historien.
I det som Bibelen forkynner om utvelgelsen får vi se historien
i riktig relieff, og det åpner historiens guddommelige perspektiv
på en vidunderlig måte når Guds Ånd først lar oss få øye på det.
Vår
oppgave videre blir derfor å prøve å fremstille disse to
arter av utvelgelse, hver for seg.
Da får vi ikke bare se det som Bibelen skriver om utvelgelsen;
men vi får også den sanne betraktning av Guds måte å lede historien
på.
Vi
er nå kommet inn på det som heter "utvelgelseslæren."
Og vi kjenner med en gang at vi er på vanskelig og kanskje også
farlig område.
At
spørsmålet må bli vanskelig, henger sammen med at vi umulig
kan tenke Guds tanker på en slik måte at vi tilfredsstilles
intellektuelt. At området
er farlig henger dessuten sammen med at emnet er blitt et
strids spørsmål. Vi vet også at mange er avsporet, både i tro og
tenkning i de spørsmål som knytter seg til utvelgelsen Det er imidlertid
en hovedgrunn til alle farlige spekulasjoner og utglidninger i denne
sak: man har gjort spørsmålet om utvelgelsen til et
spekulativt
og filosofisk problem i forbindelse med læren om den frie vilje.
Det skaper med en gang et falskt motiv hos den som vil undersøke
saken, og bringer hele spørsmålet inn under feil synsvinkel.
Her
gjelder det for oss å se at Bibelen framstiller saken i en ganske
annen sammenheng: Spørsmålet om utvelgelsen møter oss
i Skriften i sammenheng med spørsmålet om Guds historiske verdensstyre.
Spørsmålet er ikke spekulativt og det settes ikke
teoretisk i forbindelse
med menneskets trellbundne vilje.
Det
er på dette punkt Luther - og med ham Concordieformelen -
bryter prinsipielt med den reformerte kirkes syn på utvelgelsen.
Luther ser det hele som uttrykk for Guds historiske styre.
Og han knytter virkeliggjørelsen av nådevalget sammen med
menneskets hørelse av og tro på Evangeliet.
|
5.Mos.29,29
1. Kor. 4, 6. |
Vår
fremstilling av "utvelgelseslæren"
kommer til å følge den vei som er anvist av Luther og Concordieformelen.
Er det noen gang vi trenger å minnes ordet: "det skjulte er for
Herren vår Gud, det åpenbare er for oss og våre barn" så
er det nettopp når det gjelder denne lære. Vi
trenger også å legge oss på hjerte et annet ord i Skriften: "Vi
må lære å ikke gå ut over det som skrevet er, for at ingen av oss
skal bli oppblåst, for den ene mot den andre."
Det er ikke om å gjøre for oss å lære å forstå, eller redegjøre
intellektuelt,
for dette spørsmål. Det
som saken gjelder er å prøve å se hva Guds Ord sier for å bli dyktiggjort
til å tenke og tale som Evangeliet. |
|